View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.08.2014 16:05 Post subject: |
|
|
Vel og bra å ha med enkelte gamle helter med hjertet i klubben i prosessen, men jeg tror det er riktig og viktig også å hente eksterne ressurser. Noen med gode evner innen organisering som kan komme inn med et nøkternt, objektivt og friskt blikk på tingenes tilstand uten å være farget av navn og historie. Gamle helter og kameraderi er mye av grunnen til at vi står foran en slik brutal og omfattende prosess som vi gjør i dag, og jeg er redd prosessen fort kan bli noe forutinntatt og partisk om det kun er gamle RBKere som styrer skuta.
Kotengs forslag om å se til andre klubber er ikke dumt. Det er fornuftig å se på suksesskriterier i andre lag som har lykkes på forskjellig "vanskelighetsgrad", og så får man jobbe for å implementere disse faktorene i vår egen treningskultur. Skal man for eksempel gjeninnføre spesifiserte ressurspersoner rundt laget som kostholdsekspert og mental trener som Hamrén hadde suksess med? Finnes det treningsmetoder på felt og treningsrom som gir mer effekt enn det vi selv bruker i dag? Er det ting som gjøres på ungdomslag hos de store som vi kan justere etter for å bli enda bedre på rekruttering og utvikling? Det utelukker selvfølgelig ikke at det samtidig lyttes til blant annet Eggen, som i sin tid mønstret nettopp et slikt lag vi burde studere.
Det er veldig mye som kan og bør gås gjennom i denne prosessen. Med tanke på Kotengs brutalt åpne og ærlige utsagn til media må jeg faktisk si jeg gleder meg til å se hvor vi er om et halvår. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
ImNotFreddy Senior
|
Posted: 19.08.2014 17:01 Post subject: |
|
|
Ja, men for å unngå at det skjer igjen, så er vi nødt å finne ut hva som ble gjort feil også. _________________ "Trua på at alt går an gjør oss god, å i stand te å vinn." |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 19.08.2014 17:03 Post subject: |
|
|
Uansett har de som var på møtet i går, utenom KI prøvd i årevis og IKKE har lykkes for fem flate. At det er de samme trollene som skal løse "krisen" i Rbk, er og blir for meg ei stor gåte. At noen tror at Hoftun et co. plutselig skal lykkes fordi de har et mandagsmøte har vist gang på gang ikke skjer. Kompetansen er alt for tynn. Det er ingen av de som er der nå som rett og slett er kompetent til å gjøre Rosenborg til et topplag. Hadde de vært gode nok, hadde vi vært en gullkandidat for lengst. Dette pga. en vanvittig pengebruk målt mot alle lag i Norge.
Men, men. Folk må jo bare tro at de som har prøvd i årevis allerede plutselig skal få det til. Nei, nedturen kommer til å fortsette, og alt tyder på at Hoftun fortsatt skal være tungt inn i framtidsplanene til Rbk, og det er virkelig en ting jeg er ultrakritisk til! _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 19.08.2014 17:15 Post subject: |
|
|
Må bare få putte inn at jeg av hele mitt hjerte håper de somskal være tungt inne i denne prossesen virkelig skal lykkes. Rosenborg er og blir norges største klubb. Og det håper jeg våre tilhengere viser på søndag medet kjempeoppmøte mot Sarpsborg 08 på søndag.  _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 19.08.2014 17:16 Post subject: |
|
|
Veldig bra innlegg nidaros, støtter det du sier fullt og helt.
Må si jeg er litt kritisk til at man kun bruker interne krefter foreløpig i denne prosessen. Det er mange i medlemsmassen til RBK som sitter med mye kunnskap som kan bidra og hent gjerne inn kompetanse fra utlandet til å bistå klubben. Gjerne TKK som sitter med et sykt nettverk og kompetanse om hvordan ting foregår utenfor Norges grenser. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.08.2014 17:20 Post subject: |
|
|
ImNotFreddy wrote: | Ja, men for å unngå at det skjer igjen, så er vi nødt å finne ut hva som ble gjort feil også. |
Jepp, men jeg føler de tiltakene allerede er igang, da flere av "verkebyllene" er avsatt fra ansvarsposisjoner. Det er også åpnet for ekstern hjelp, slik at man fyller eventuelle kompetansehull i klubben i forhold til denne prosessen.
Det viktigste styret har gjort (hittil) er å rydde opp i kameratkulturen på Brakka. At Koteng også sier det er svært få alternativer i Norge vitner for meg om at man tør å se lenger enn egen bakgård når man leiter etter nye krefter inn.
Den største feilen virker å være en saga blot nå, men det var (hovedsaklig) forrige styres "gode prosesser" som alltid endte opp med en eller annen underkvalifisert kjenning med jovial innstilling og smak for Kjeldsberg. Stjernen, Svendsens siste ansettelse, er ute, det samme er Hoftun, og også Hoftun-ansatte Perry (og Wiggen?). For første gang står vi med blanke ark i forhold til ansettelser uten spøkelser fra forrige styre. Den eneste ansvarsrollen som allerede er besatt av det nye styret er adm dir-stillinga, og Dyrhaug får skryt fra flere hold. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 20.08.2014 00:12 Post subject: |
|
|
Mange saftige ting i denne artiklen, Hoftun og Alstad brilierer specielt. Et eksempel:
Quote: | - De som var sammen med ham på 1990-tallet har nok vanskelig for å se dette. Det er enklere for oss som har kommet til etterpå. Suksessen til Rosenborg på 1990-tallet er den største trusselen mot ny suksess, mye fordi Nils Arne Eggen oppfører seg slik han gjør. Verden og de andre lagene har utviklet seg voldsomt etter at han sluttet, sier organisasjonssjef Trond Alstad i boken. |
http://www.vg.no/sport/fo.../23277622/
At Eggens indblanding ikke altid har været positiv er der ingen tvivl om, men gud som jeg ønsker at han havde taget roret i 2010 og ikke Hoftun og Alstad.
Quote: | I boka blir det også hevdet at både spillere og ansatte i administrasjonen ville ha sluttet om Nils Arne Eggen hadde fått fortsette etter 2010. |
Hvilket tab...
EDIT: Leif _________________ Sliter
Medlem nr. 2477
Last edited by Harald on 20.08.2014 00:23; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 20.08.2014 00:20 Post subject: |
|
|
.....
Last edited by SunsetSalami on 17.01.2016 04:05; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 20.08.2014 00:20 Post subject: |
|
|
Det siste sitatet der - skal vi gjette på Hoftun, Alstad og Morten "Nekter-å-ta-Eggen-i-hånda" Moldskred? |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 20.08.2014 00:22 Post subject: |
|
|
Men stort pluss til Dorsin
Quote: | Det var litt syting fra spillerne i starten, i og med at omstillingen ble for stor. Jeg syntes det gikk stadig bedre, og tror Nils Arne ville ha gjort det bra om han hadde fortsatt også i 2011 |
|
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 20.08.2014 00:24 Post subject: |
|
|
Og Koteng er herlig i omtalen av sin rolle i klubben:
Quote: |
«Jeg skal gå rundt og være mest mulig hestkuk.» |
|
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 20.08.2014 00:26 Post subject: |
|
|
VG-artikkelen der oppsummerer i bunn og grunn hvorfor RBK har gått til helvette. Inkompetente ledere som har spyttet på klubbens største legende for å klore seg til posisjonene sine.
Bare det at man prøver å så tvil om Eggens evner som fotballtrener, med sitater som at fotballen har forandret seg siden 2002 osv viser hvilken nivå disse folka ligger på. Eggen gikk ubeseiret til seriegull så sent som i 2010, og i 2014 greier han å få et usselt 3.divisjonslag til å spille bedre fotball enn Rosenborg.
"Skandale" er ikke i nærheten av å være dekkende nok til å beskrive hva parasittene på brakka har holdt på med. Fy faen.. |
|
Back to top |
|
 |
Achtung Senior
|
Posted: 20.08.2014 00:30 Post subject: |
|
|
Sjokkerende lesing. Her er så mange provoserende opplysninger/uttalelser at jeg ikke kan skjønne annet enn at et par mann blir kjeppjaget fra klubben innen kort tid. |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 20.08.2014 00:33 Post subject: |
|
|
Ikke noget nyt egentlig, mange her har længe vist at Hoftun og Alstad er inkompetente. Alligevel formår den artikel at ødelægge min nattesøvn, der er et eller andet over det når det står sort på hvidt. Det er så horribelt et mareridt at de der folkene har stået for den sportslige kurs i 4 år og det slutter først når de er ude af klubben. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 20.08.2014 00:35 Post subject: |
|
|
Fy faen. Det skjærer i øynene å lese det der. Jeg har jo lest at Alstad har fått mye pes, men aldri helt skjønt hans rolle. Men dette sitatet tar jo kaka, gratulerer med dagen og lykke til videre. Det kan ikke finnes en rolle til han i klubben fremover. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.08.2014 00:48 Post subject: |
|
|
Jeg synes også det er fantastisk at Hoftun rgumenterer med at "Eggen ikke var så opptatt av fysisk trening og kosthold", og bruker det mot ham. Hamren er den mest suksessfulle treneren vi har hatt i moderne tid utenom Eggen, og han er ogå den som har brukt flest støttespillere rundt laget, som mental trener, kostholdsekspert osv. Han ble etterfulgt av Eggen, som tydeligvis ikke tror på sånt fjas, og faktum er at vi hevet oss enda noen hakk i hans vikariat.
Det er selvsagt ikke lett å sitte i stillinger som har noe de skulle ha sagt rundt Eggen, men den modellen de kastet ut Eggen for å tviholde på har utvilsomt brutt ned det meste Eggen bygget opp. Et snev av ydmykhet hadde vært på sin plass, i stedet får vi bare edder og galle. Ekstra nydelig blir det når noen som har vært medvirkende i hele RBKs fall uttaler at Eggens suksess var den største trusselen mot gjentagelse. Herre gud så glad jeg er for at oppryddingsprosessen er i gang, og jeg håper Koteng er så hæstkuk at Alstad og Hoftun printer opp dart-tavler med fjeset hans på.
Jeg vil bare beklage på det sterkeste overfor Eggen. Tragisk å måtte se sitt livsverk bli ødelagt av selvoptatte rasshøl, som attpåtil delvis var hans egne betrodde i suksessperioden. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 20.08.2014 00:51; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Svovel Proff
|
Posted: 20.08.2014 00:50 Post subject: |
|
|
Vanvittig provoserende å høre massive underpresterere forklare hvorfor en av verdens beste fotballtrenere ikke har skjønt hva det dreier seg om.
Perverst! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.08.2014 01:25 Post subject: |
|
|
De som uttaler seg negativt er Hoftun, Heldal, Alstad og Perry. Jo mer de har ødelagt eller jo mindre de har tilført, jo mer kritiske er de. Samtlige av disse er nå vingeklippet, sparket eller fjernet fra sine respektive ansvarsoråder grunnet manglende eller unødvendig kompetanse, dårlige resultater, eller missbruk av ressurser (dersom mitt inntrykk av at Alstads påvirkningkraft nå er marginalisert).
Mikael Dorsin er den eneste som omtaler Eggens gjeninntreden som en lovende og ettervhert positiv opplevelse. Han snakker for prestasjonsgruppa. Han er for øvrig også den eneste av disse som fortsatt er en betrodd og respektert aktør på sitt felt, og som tilogmed stadig går opp i gradene.
Kan noen forklare klart og tydelig hva som egentlig er Alstads arbeidsoppgaver og hva han tilfører/har tilført klubben rent prestasjons- og/eller resutatmessig?
Huff, kjenner jeg er kvalm av klubben jeg elsker i kveld. Blir ei kort natt, kjennes det ut som.
EDIT: Mulig jeg er i overkant heit i toppen og konspiratorisk, men det slår meg at det er lite vits i å være forbanna på de udugelige trenerne vi har hatt. Det virker som det i lang tid har vært ansatt trenere av den joviale typen som aldri vil utfordre lederskapet, og at sterke personligheter som stiller krav til sine omgivelser har vært skydd som pesten. Det var jo som vi vet ikke en gang tema å forlenge med Eggen etter 2010, med Hoftuns kvasiargumentasjon om langsiktighet som eneste begrunnelse. Det blir klarere og klarere at flere i ledelse og administrasjon setter egen stilling og person langt foran klubben, og har vært mer opptatt av egen kake enn klubbens ve og vel. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 20.08.2014 01:39; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 20.08.2014 01:38 Post subject: |
|
|
Virkelig opprørende selv om en har visst om alt det der. Det behøver ikke å være nyresvikten som gjør at Eggens tilstedeværelse ikke har blitt annonsert foran avdukingen i helga, for å si det sånn. Alstad skulle vært skutt i lillefingeren for mange år siden. Han har virkelig ingenting i klubben vår å gjøre. Løfaldli virker derimot ganske så oppgående. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 20.08.2014 01:43 Post subject: |
|
|
Dette kan da umulig være sant????
Er det sant?
Og om det er, hvordan er det mulig å kunne påstå noe sånt???
Alstad må jo ha vært stein peise dritings da han skrev det der. Snakk om å skyte seg selv i foten, MED IWS2000!!!!
Kan ikke fatte annet enn at nå er det slutt og nye folk må inn.
Her MÅ det omstruktureres både i stillinger, hvem som innehar dem og hvem som har ansvar for å vurdere de som sitter i dem. _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
SteinarG Rutinert
|
Posted: 20.08.2014 02:13 Post subject: |
|
|
Neste kravet fra kjernen bør kanskje være at Alstad må gå... ilag med alle andre som har motarbeidet verdens beste trener for å holde sin posisjon.
Huff...
 |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 20.08.2014 08:09 Post subject: |
|
|
Svovel wrote: | Vanvittig provoserende å høre massive underpresterere forklare hvorfor en av verdens beste fotballtrenere ikke har skjønt hva det dreier seg om. Perverst! |
AMEN. La oss se litt på hva Hoftun er sitert på i VG-artikkelen:
"Nils Arne Eggen ville gjøre ting på samme måte som ti år tidligere. Å bryte med det opplegget vi hadde hatt, taklet ikke spillergruppa veldig bra. Nils Arne var ikke spesielt opptatt av kosthold og fysisk trening, sier Hoftun i boken."
Ytterligere kommentarer er vel overflødige. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 20.08.2014 08:14 Post subject: |
|
|
Skeptix wrote: | Men stort pluss til Dorsin
Quote: | Det var litt syting fra spillerne i starten, i og med at omstillingen ble for stor. Jeg syntes det gikk stadig bedre, og tror Nils Arne ville ha gjort det bra om han hadde fortsatt også i 2011 |
|
Legende
InnleggSkrevet: 19.08.2014 23:24 Tittel:
Og Koteng er herlig i omtalen av sin rolle i klubben:
Quote: | «Jeg skal gå rundt og være mest mulig hestkuk.» |
Mulig legende  |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 20.08.2014 08:24 Post subject: |
|
|
Utenom det umiddelbare som allerede er kommentert, er det to ting som slår meg med artikkelen som kan være verdt å nevne:
1. Den nevner mangelen på sportslig planlegging under Rune Bratseth allerede i god tid før Eggen forsvant.
2. At Eggen på noen områder var sin verste fiende og kanskje manglet evne til å skaffe seg støttespillere og en organisasjon som på naturlig vis kunne videreføre hans ideer.
Man kan jo mene mye om behovet for, og rollen til, en mediesjef i RBK; men er det viktig? Hvorfor blande seg og skaffe seg en unødvendig fiende, når han heller kunne "spille på lag" og dette overhodet ikke hadde noen vesentlig konsekvens for det sportslige? Det sportslige er selvsagt overordnet, og jeg blir sikkert "hengt" for å si dette, men når han var så uhyre god til å få laget til å fungere på banen, hvorfor var han en så dårlig lagspiller i sin egen organisasjon? NAE var en genial sportslig leder, men det slår meg at roten til noen (merk: noen) av de problemene RBK slet med senere kan skyldes at han ikke var noen god lagbygger utenfor banen.
Hans stil var nok også et vesentlig element i hans sportslige suksess, men likevel....
Edit: Jeg ser nå i Hofttuntråden at det skrives: "Nåværende styreleder Ivar Koteng sier i boken at svakheten med Eggen var at han ikke greide å skape en trygghet rundt seg. "
Det tror jeg faktisk kan være rett, selv om Koteng får mange skjellsord slengt etter seg for å si dette. Det gir meg også økt tro på Koteng. RBKs problemer etter Eggen perioden er forankret i organisasjonen og organisasjonskulturen, ikke i trenerne de har ansatt (som er et uttrykk for den samme kulturen). Den kulturen har sine røtter langt tilbake. Betryggende at Koteng ser dette.
Edit 2: Selvsagt mener jeg det var feil å ikke ta ham tilbake i 2009. Men jeg er ikke sikker på at det ikke hadde betydd at vi ikke hadde fått en ny "etter Eggen" krise, bare senere. En fotballklubb er langt mere enn det som skjer på banen. Suksessen i MFK skyldes langt mer enn en trener eller en pengebinge, men evnen til å bygge et team som fungerer på mange nivåer. Å bygge "alt" opp rundt en mann skaper ikke nødvendigvis bærekraftige organisasjoner. Apple før, under, og etter Jobs slår meg...... |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.08.2014 09:11 Post subject: |
|
|
Hoftun
Quote: | Nils Arne var ikke spesielt opptatt av kosthold og fysisk trening. |
Quote: | Tallene fra 1997 viser at de i snitt lå på 67 ml i O2-opptak. Fortsatt det høyeste som er målt for noe lag i verden, ifølge professor Helgerud. | (slått 10 år senere)
Idag klarer ikke spillerne å fullføre 90 minutter fotball lenger 1 gang i uka. Når skal noen snart gå til frontalangrep på Geir Håvard Hjelde og det fysiske regime som har vært i klubben såpass lenge?
Ellers så avslører jo boka det mange har ropt om lenge, Alstad&Hoftun må sparkes ut av klubben så fort som mulig. Måtte de brenne i helvete i evig tid. |
|
Back to top |
|
 |
|