English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hello
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 21:47    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Quote:
Olympiatoppen i Midt-Norge, Øyvind Sandbakk, uttaler til Dagens Næringsliv i dag at det spilles for mye og trenes for lite i fotball. Han sier Fotballforbundet bør se til langrennsmiljøet for å få en mer bevisst talentutvikling.

Det er dette utsagnet jeg reagerer på. Jeg tror ikke at unge spillere stagnerer fordi de spiller for mye kamper, altså for mye fotball. Jeg mener han har helt rett i at vi må trene mer, men ikke at man må spille mindre fotball og jeg tror ikke løsningen ligger i å se på langrennsmiljøet.

Og jeg tok meg bryet med å lese artikkelen før jeg skrev noe, selv om det virker åpenbart for deg at "alle andre" ikke har lest den.

Du misforstår poenget hans. Han argumenterer for at rationen mellom trening og kamp må være bedre. I dag er det for få treninger per kamp som blir spilt, og han mener at utviklingen vil være større om vi har flere treninger per kamp vi spiller. Altså ikke at vi skal spille mindre fotball.

Rosenborg har i en lang periode nå spilt to kamper i uka, og kanskje hatt to økter samtidig. En ratio på en trening per kamp. Poenget til Sandbakk, et poeng som forøvrig er forankret i solid forskning, er at ratioen bør opp på tre-fire treninger per kamp vi spiller. Altså må vi øke treningsmengden betraktelig for å få til det. Alternativet er å senke antall kamper, men det er litt vanskelig all den tid vi ønsker å delta på forskjellige arenaer.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 21:54    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
PerO, så vidt jeg kan se sier ikke Sandbakk et eneste ord om at kondistrening må foregå ved rene løpeøvelser. Fotballferdigheter er tema.

Enten husket jeg feil, eller jeg har lest et annet utdrag av uttalelsene. Jeg mente å huske at han også snakket om at det ble for mye "lek" med ball for yngre spillere. Derfor uttalelsen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 14.08.2014 21:55    Post subject: Reply with quote

Men problemet med norsk fotball er her i Norge. Og TL har færre kamper enn andre ligaer, vi har færre cuper etc. Uten å ha sett noe så tviler jeg på at barn og unge i Norge spiller mange flere kamper enn andre nasjoner? Og andre nasjoner har jo ikke det problemet vi har - å være dårlig, litt flåsete sagt.

Så hvorfor skulle Nordmenn bli mer hemmet av å spille kamp enn andre? Nei, jeg føler det er total skivebom å lete etter løsningen der, på samme måte som jeg mener det er totalt skivebom å mene at norsk fotball blir bra igjen om man går ned til 12 eller 14 lag.

Vi sliter med ettervirkninger av flere tiår med en "Drillostil" som satt seg ned i alle aldre og nivåer. Vi sliter med kvaliteten i det daglige, både utvikling av individuelle ferdigheter, men også intensitet og kvalitet i det vi gjør. Også starter vi mye seinere enn de fleste andre, fordi norsk idrett skal være lek, moro og ingenting annet der alle skal være like gode og spille like mye og gjøre det samme frem til man får skjegg. I motsetning til de fleste andre steder som dyrker de beste tidligere. Vi mangler som nasjon også den iboende sulten etter å bli best tror jeg, samt at det nok ikke er enkelt når vi ikke gjør det bra nok i treningsarbeidet i hverdagen.

Jeg bare synser uten peiling her, men jeg tror ikke det har noe med "for mange kamper" eller "ligaen har 16 lag" å gjøre Smile

Det ser derimot ut til at finanskrisen norsk fotball går gjennom og har gått gjennom i mange år nå begynner å gi frukter i form av bedre talentutvikling. Og det kommer mer spennende spillere opp ferdighetsmessig enn før. Så man er på rett vei, selv om vi slumper til å ha 16 lag i ligaen.

Så får fokuset bli på å trene nok, riktig og med høy nok intensitet fremover så kanskje vi kan bli enda litt bedre.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 14.08.2014 21:56    Post subject: Reply with quote

PerO: Ser at uttalelsene er hentet fra en artikkel i Dagens Næringsliv. Den har jeg ikke lest. Kanskje meningene hans er mer utdypet der.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 22:00    Post subject: Reply with quote

Det handler ikke om å bli hemmet av å spille kamper. Eller hvor mange lag det er i TL.

Det handler om at man må øke treningsmengdene, slik at hverdagen ikke drukner i bare kamper og restitusjon.
Back to top
DelPiero
Proff

PostPosted: 14.08.2014 22:17    Post subject: Reply with quote

P A Helland nevnte noe som at det eneste positive med at vi røk ut av Europa var at de da endelig fikk trent skikkelig. Det samme poenget er en del inne på her. Hvis kun hverdagen er kamp og restitusjon blir det lite kvalitetsøkter.
Ingen mener vi skal spille færre kamper, men det mellom må fylles bedre.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 14.08.2014 22:23    Post subject: Reply with quote

Om det er meningen at man skal totalt ignorere uttalelsene hans om kamper, hvorfor står det der da? Antall kamper er ikke problemet, det insinuerer han at det er. Jada, fokuset er på at det trenes for lite og det er jeg enig i. Alle er vel det?.

Men han sier: at det spilles for mye og trenes for lite i fotball.

Hvis han kun hadde ment at det trenes for lite ville han sagt: "Det trenes for lite." Men det sier han altså ikke. Han velger å ha et fokus på antall kamper, og det er her jeg mener han bommer. For "alle andre" ligaer han plass til både gode og mye trening OG like mange eller flere kamper en oss.

I tillegg er det faktisk Olympiatoppens langrenns-ekspert som uttaler seg. Hvorfor skulle Olympiatoppens langrenns-ekspert sitte på nøkkelen til norsk fotball? Andre fotballnasjoner sitter på nøkkelen, vi må bare tørre å se dit. Se alltid dit før vi ser til langrenn.
Back to top
DelPiero
Proff

PostPosted: 14.08.2014 22:29    Post subject: Reply with quote

Sammenligner man f.eks Dortmund og RBK i sesong så har Dortmund 3 økter mer i uken.
Har manda 6-7 gode økter mellom hver kamp i stedet for 3-4 som rbk så blir man bedre.
Jeg er selv fan av at fotballspillere skal trene fotballspesifikk trening, men nå føler jeg mange her inne henger seg opp i hvem som har uttalt seg og ikke hva han faktisk mener.
Spartacus
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 22:44    Post subject: Reply with quote

En fotballspiller må i hver kamp yte 100 prosent, og derfor (individuelle forskjeller) vil også restitusjonstiden bli lengre. Langrennsløpere trener ofte mye mengde (lavere intensitet), og de bruker ofte også konkurranser som en del av treningen.

Zeman
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 22:45    Post subject: Reply with quote

Jeg mener fotballspillere også kan trene mer med lavere intensitet i tillegg til de regulære fotballøktene hvor man får i gang blodpumpa. Både individuell teknikk og kollektive bevegelser kan trenes på veldig lav intensitet og fungere som mengdetrening.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 22:50    Post subject: Reply with quote

Men gjøres ikke det da?

Zeman
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 14.08.2014 22:54    Post subject: Reply with quote

Jeg er veldig usikker. Leser jo om at spillere får fri i flere dager etter kamp og at i restitusjonsperioden etter kamp så foregår det veldig lite fotballtrening.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 15.08.2014 00:24    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Et annet poeng er vel antagelig også at det å få til høy intensitet i spillsekvenser er vanskeligere dess yngre spillerne er. På de minste må nok mye av kondistreningen foregå ved rene løpeøverlser.

Her tror du feil. I alle fall basert på min erfaring.
De minste løper gjerne i klynge i en evig intensiv jakt på ballen fra kampen blåses i gang og til kampen er over. Og gjerne med et smil om munnen når de øyner et håp om å komme borti ballen som har så magisk tiltrekningskraft at, som en av mine spillere sa etter kampen i kveld: "Så arti har æ itj hatt det på flere år".

Trener man etter hvert fire mot fire med to småmål i hver ende, med begrensning til for eksempel tre touch, blir det også relativt raskt mye bra løping og god, intensiv pasningsfotball. Det er bare å instruere til å bevege seg straks noen står i ro, så tar de poenget.

På fotballtreninger er det helt dødfødt å få småungene til å trene kondisjon ved rene løpeøvelser. Da oppnår man bare å ta fra dem lysten til å trene (fotball) i tillegg til at de over tid selvfølgelig blir mye dårligere på grunnleggende ferdigheter som ikke så lett kan trenes opp etter "gullalderen". Dog trenger man ikke lete lenge før man finner eksempelvis en "langrennstrener" som hver trening tar med 12-åringene på en halvtime løping før de får trene med ball.

Gi dem heller en ball hver og sett igang noe med et eller annet konkurranseelement, mener jeg. Jo yngre, jo viktigere med konkurranseelement. For de små er det gjerne to tilstander i treningen. Full fart og stopp. (Det siste fungerer kanskje etter et par treninger.)

Det er når man eventuelt begynner "å stå i forsvar" eller "stå i angrep" i 10-(12) årsalderen, kanskje også sammenfallende med at man går over til ellever-lag at intensiteten faller dramatisk.
Det kan trenerne gjøre noe med, men "feig fotball" der man spiller på lav risiko og prøver å kontre inn seier, er dessverre godt innarbeidet også i yngre årsklasser.

Last edited by gisp! on 15.08.2014 00:37; edited 1 time in total
Back to top
ImNotFreddy
Senior

PostPosted: 15.08.2014 00:33    Post subject: Reply with quote

Når jeg var junior så spilte flere av oss 3 kamper i uka i tillegg til 2-3 treninger, og selv i dag så er vi en gjeng på 30+ som har 2-3 treninger i uka i tillegg til kamp så kan ikke forstå annet enn at det bør være mulig for helproffe spillere med skikkelig restitusjonstrening og godt kosthold å i det minste kunne gjennomføre formasjonstrening både en og to dager etter kamp.

Slik jeg leser treningsoversikten til laget så de restitusjonstrening dagen etter kamp, og fri dagen etter det. I tillegg har de bare ei økt de andre dagene.

Hvorfor kan de ikke ei ei rolig formasjonsøkt på formiddagen, og ei hardere økt på ettermiddagen?
gisp!
Legende

PostPosted: 15.08.2014 00:39    Post subject: Reply with quote

Fordi en eller annen har lært seg å uttale Verheijen og dermed tror koden for den optimale trening er knekt.
iconbit
Veteran

PostPosted: 15.08.2014 01:02    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Vi mangler som nasjon også den iboende sulten etter å bli best tror jeg

Tommel'n opp! Dette gælder hele Skandinavien - bortset fra Island, hvor jeg har oplevet en fantastisk mentalitet og tilgang til spillet.

Kan anbefale dette korte oplæg om mentalitet og tilgang til spillet.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 15.08.2014 08:55    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
PerO wrote:
Et annet poeng er vel antagelig også at det å få til høy intensitet i spillsekvenser er vanskeligere dess yngre spillerne er. På de minste må nok mye av kondistreningen foregå ved rene løpeøverlser.

Her tror du feil. I alle fall basert på min erfaring.
De minste løper gjerne i klynge i en evig intensiv jakt på ballen fra kampen blåses i gang og til kampen er over. Og gjerne med et smil om munnen når de øyner et håp om å komme borti ballen som har så magisk tiltrekningskraft at, som en av mine spillere sa etter kampen i kveld: "Så arti har æ itj hatt det på flere år".

...

For de aller minste har du nok helt rett. Men min erfaring når de kommer over klyngeløpingen, og sprer seg mer utover banen, er at en vesentlig del mister konsentrasjonen i spillsekvenser. Så bedrer det seg igjen etterhvert som de blir større, ved at noen faller fra og andre modnes.

Når jeg sa at løping må til, så mente jeg selvsagt ikke at de skulle tas med ut på 3 km. Det finnes masse muligheter til å bruke løpe/bevegelses øvelser som inneholder sprinter, vendinger etc. Disse kan lett settes opp som stafetter, hvor man både får med konkurranse elementet, og intervallfunksjonen.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 15.08.2014 10:14    Post subject: Reply with quote

Barn, de aller minste, skal spille så mye fotball som mulig. Trenere som begynner med løpetrening burde vært skutt! Det at det blir klynger kan enkelt løses.

Zeman
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 15.08.2014 10:45    Post subject: Reply with quote

Ja, det er bare tull, for barn bør med fordel drive med flere idretter og bli allsidig og (vel)trent på den måten. Berg-brødrene drev blant annet på med turn og profiterte veldig på det utover i karrieren, ifølge dem selv.
Back to top
skrukken
Rutinert

PostPosted: 15.08.2014 11:25    Post subject: Reply with quote

Det er ingenting i veien for å kjøre løpetreninger (sprinter, intervaller, hurtige vendinger etc..) men kjør de for all del alltid med en ball inne bildet.
Problemet ligger i at mange trenere(les foreldre) ikke har fantasi nok.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 15.08.2014 14:50    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Barn, de aller minste, skal spille så mye fotball som mulig. Trenere som begynner med løpetrening burde vært skutt! Det at det blir klynger kan enkelt løses.

Enig i dette. Både som barn og ungdom hadde laget jeg spilte for vanligvis èn trening i uka, på nitti minutter. Med så lite organisert får nesten de engasjerte ta eventull kondistrening på "fritiden". Noe annet blir jo fullstendig meningsløst.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 15.08.2014 18:31    Post subject: Reply with quote

http://www.nrk.no/trondel...-1.7812976

Artikkel fra 2011..vi har jo hatt problemet over mange år,og marit vet hva hun snakker om.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
gisp!
Legende

PostPosted: 15.08.2014 21:21    Post subject: Reply with quote

Enig med attach, sveininge, skrukken og Spartacus (det med å bruke ball, ikke avrettingsmetode for trenere på villspor). Og etter mitt syn tror PerO fremdeles feil, selv om han har moderert seg.

Dog skal det konstateres at det enda faktisk finnes enkelte trenere som stadig gamper rundt med ungene helt uten ball i den tro at det gjør dem til spillere med bedre fotballferdigheter. At flere gjør det, og at det har foregått slik over tid, gjør det imidlertid ikke mer riktig.

Retro:
Husker med gru fra da jeg selv fikk en helt fersk trener som småguttespiller. Hans teori, som vi fikk høre etter en historisk svak sesongstart, var at vi skulle ha styrke og stålkondis til å omtrent løpe ihjel motstanderne, derfor trente vi utelukkende styrke og utholdenhet hele vinteren. Løp i dyp snø opp bakkene rundt fotballbanen. Eventuelt løp "trillebår" opp bakkene med hverandre om det var lite snø.
En gang fikk vi beskjed om å hinke på et ben fra Hoeggen skole opp en liten stigning og bortover gangveien tilbake mot fotballbanen på Othilienborg. (Ca 700 meter.) Det treneren ikke hadde tatt høyde for, var at hans fysiske form tilsa at han raskt havnet langt bak. Vi som hinket først, fikk aldri med oss noen instruks om at nå kunne vi løpe normalt igjen, men hinket alt vi kunne for å komme først tilbake til fotballbanen, slik at vi kunne holde på litt med ball før treneren tok oss igjen og antakelig sendte oss oppover bakkene. Snek oss til å trene med ball i løpet av styrke-/utholdenhetstreningen kan du si.
11-0 tror jeg det ble til Charlottenlund i sesongåpningen. Etter det hinket vi aldri tur i nabolaget.
attach
Forumsjef

PostPosted: 15.08.2014 21:45    Post subject: Reply with quote

Hehe, ser det for meg. Si meg, finnes det noen instrukser som deles ut til foreldre og andre som blir trenere for et lag? En liten folder fra sentralt hold kunne de i det minste ha fått. Det eneste jeg husker, er en VHS-tape som ble vist. Het "Alt om fotball" eller noe sånt og kom fra forbundet.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 15.08.2014 21:55    Post subject: Reply with quote

Et annet moment som jeg har vært deltager på, og har observert er at norske trenere har en tendens til å overkomplisere. Ja, jeg generaliserer. Hvor mange øvelser behøver man egentlig, og hva er tanken bak øvelser som ikke er kampspesifikke i det hele tatt. Etter min mening, kutt ned på antall øvelser, bruk kun et fåtall som er kampspesifikke, og spill så mye fotball som mulig.

Zeman
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 98, 99, 100  Next
Page 61 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb