| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
strandli Junior
|
Posted: 22.07.2014 23:08 Post subject: |
|
|
| STRANDerGUD wrote: | | strandli wrote: | | Han vil forsterke laget med SINE spillere som han kjenner først og talentutviklinga blir borte. |
Dette synes jeg er bare håpløst å påstå. Fordi en trener med sitt nettverk vil tiltrekke seg spillere han foretrekker betyr ikke at det går på bekostning av talentutvikling. Tvert imot er jeg sikker på at hvis en ny mann kan hente inn kvalitetsspillere, vil også våre talenter utvikles ved at de får trene og spille sammen med gode spillere.
Dessuten kan noen utenfra komme med innspill og råd i forhold til hvordan andre kulturer driver frem talenter. Norge er på ingen måte best på talentutvikling, så en ny input der ser jeg på som utelukkende positivt i så måte |
En ny trener kanskje utenlandsk henter inn kanskje 4 nye spillere som også er utenlandske.
Putter dem rett inn på laget og mindre spillertid og utviklingen til egne talenter vil stagnere.
Resultatene er som regel viktigst i starten og tipper få nye trenere vil gamble på talenter hvis de ikke er overbevisst om at de er gode nok.
I alle fall om dem ser RBK som ett springbrett. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 22.07.2014 23:16 Post subject: |
|
|
Talentutvikling er mer enn å bare la talenter få sjansen, de som får sjansen må få spille sammen med gode spillere og ikke på et lag hvor det blir for mye ungt og uerfarent. De må få gode opplevelser og prestasjoner sammen for å utvikle seg også.
Dessuten ser jeg ikke problemet hvis en ny trener kan skaffe 4 spillere som går rett inn på laget. En god trener vil også la de unge norske talente får spille hvis de er god nok, da man er i stand til å se dette, på tvers av kjennskap til spilleren fra før. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
strandli Junior
|
Posted: 22.07.2014 23:45 Post subject: |
|
|
| STRANDerGUD wrote: | Talentutvikling er mer enn å bare la talenter få sjansen, de som får sjansen må få spille sammen med gode spillere og ikke på et lag hvor det blir for mye ungt og uerfarent. De må få gode opplevelser og prestasjoner sammen for å utvikle seg også.
Dessuten ser jeg ikke problemet hvis en ny trener kan skaffe 4 spillere som går rett inn på laget. En god trener vil også la de unge norske talente får spille hvis de er god nok, da man er i stand til å se dette, på tvers av kjennskap til spilleren fra før. |
Spørs øya som ser det.
Selvfølgelig må det være blanding aldersmessig.
Men skal det være spillere som blør for drakta og som kan ha ett hjerte i klubben så tipper jeg det er størst sjanse å få hos egne spillere.
Nye trenere har ofte litt tendens til å hente egne favoritter og om de er gode nok eller ikke til å forsterke laget kan diskuteres.
for eksempel Mikkelsen og alle sjansene han har fått eller en gammal ubrukelig traver i Jon Inge Høiland.
Har vært veldig mange utenlandske "storspillere" i klubben i noen år nå.
Syns ofte de er opphauset.
Nå forsvant riktignok Chibuike og Bille samt Gamboa er vel nærme.
Fortsatt er Mikkelsen,Dorsin,Ørlund,Jensen og Riski igjen.
Noen av disse er gode nok og vel så det men flere er opphauset.
Ranheim bygger laget på Norske talenter det samme gjør Godset.
Hvis systemet er kjent over tid og spillerne får det inn med morsmelka så tar talentene nivået fortere også.
Kanskje derfor spillere som Eguren og Konan Ya ikke var kjempesuksess i RBK men slo til i andre større klubber. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 23.07.2014 00:00 Post subject: |
|
|
Helt klart gode poenger dette, og selvfølgelig ønsker vi at så mange som mulig er nordmenn, og aller helst trøndere. Men en vesentlig forskjell er at jeg snakker om gode trenere som kan å utnytte kvalitetene til spillerne, da mange av de du nevner har blitt brukt i feil posisjon utifra mitt skjønn.
At man er utlending betyr ikke at man ikke vil blø for drakta. For eksempel synes jeg ikke selnæs viser den samme viljen feks Jensen og Svensson gjør, så akkurat det går mer på personlighet enn hvor de er ifra eller hvilken tilhørighet de har. Jeg tror uansett en utenlandsk trener eventuelt sportsdirektør/manager kan komme med innspill og utvikling av talentarbeidet.
Det er grunnen til at jeg ønsker at vi ser til Nederland/Belgia/Tyskland hvor de beviselig har gjort mye bra på den fronten de siste 10-15 årene. Det er drømmetenkning og det er en stor utfordring å finne en person med sulten, kompetansen og pondusen å ta den oppgaven, men det kan potensielt gi en veldig god gevinst. Men det kan også som du sier slå negativt ut ved at man sitter med igjen med stor gjennomtrekk eller middelmådigheter fra land og Strand. Men med tanke på at norsk fotball ikke akkurat har hatt en superutvikling de siste årene synes jeg det er verdt å se på mulighetene og ta sjansen.
Edit: innser at denne diskusjonen kanskje burde fortsatt under "fremtidige kandidater" og ikke under Bruttern's tråd. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 23.07.2014 12:54 Post subject: |
|
|
| strandli wrote: |
Hvis systemet er kjent over tid og spillerne får det inn med morsmelka så tar talentene nivået fortere også. |
Unnskyld meg altså, men:
- Ranheim spiller i 1. divisjon.
- Godset har Kovacs, Abu, Ogujinmi(?), Boateng, Francisco jr., Olsen og nå Brovsky i stallen, som alle skal kunne kjempe om plass i oppstillingen. Det er to utlendinger mer enn oss. Og vi prøver å selge minst en av våre.
Det blir håpløst å si at en utenlandsk trener er uaktuelt fordi han kanskje har med seg fire(??) utenlandske spillere som av ulike grunner ikke blør for drakta. En norsk trener vil vel også kunne ta med seg fire norske spillere som ikke blør for drakta, eller? Det var jo det norske tokløveret Hansen/Hoftun (?) som hentet Mikkelsen, Bille og Jensen før forrige sesong, ikke en sketchy dansk fyr?
Nei, sånne lokale argumenter for personlighet har jeg ikke så mye til overs for. Det går fly fra Værnes til utlandet. Det kan anbefales. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
strandli Junior
|
Posted: 23.07.2014 16:16 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | strandli wrote: |
Hvis systemet er kjent over tid og spillerne får det inn med morsmelka så tar talentene nivået fortere også. |
Unnskyld meg altså, men:
- Ranheim spiller i 1. divisjon.
- Godset har Kovacs, Abu, Ogujinmi(?), Boateng, Francisco jr., Olsen og nå Brovsky i stallen, som alle skal kunne kjempe om plass i oppstillingen. Det er to utlendinger mer enn oss. Og vi prøver å selge minst en av våre.
Det blir håpløst å si at en utenlandsk trener er uaktuelt fordi han kanskje har med seg fire(??) utenlandske spillere som av ulike grunner ikke blør for drakta. En norsk trener vil vel også kunne ta med seg fire norske spillere som ikke blør for drakta, eller? Det var jo det norske tokløveret Hansen/Hoftun (?) som hentet Mikkelsen, Bille og Jensen før forrige sesong, ikke en sketchy dansk fyr?
Nei, sånne lokale argumenter for personlighet har jeg ikke så mye til overs for. Det går fly fra Værnes til utlandet. Det kan anbefales. |
Halvparten av de spillerne er på lån for å bevise at de har kvalitet og Kovac ser jeg på som Norsk.
Jeg sier ikke at en utenlandsk trener er uaktuell fordi han henter 4 utenlandske spillere.
Men at han ofte vil spille med sine favoritter som han kjenner i fra tidligere og derfor gi mindre spilletid til egne talenter som kan være like gode. |
|
| Back to top |
|
 |
ImNotFreddy Senior
|
Posted: 23.07.2014 16:27 Post subject: |
|
|
| Omtrent som Perry da altså? |
|
| Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 23.07.2014 17:02 Post subject: |
|
|
| strandli wrote: | Halvparten av de spillerne er på lån for å bevise at de har kvalitet og Kovac ser jeg på som Norsk.
Jeg sier ikke at en utenlandsk trener er uaktuell fordi han henter 4 utenlandske spillere.
Men at han ofte vil spille med sine favoritter som han kjenner i fra tidligere og derfor gi mindre spilletid til egne talenter som kan være like gode. |
Det handler da bare om hva slags filosofi treneren har, ikke hvor treneren kommer fra. Se på Norling f.eks., han ønsker å bruke og utvikle unge spillere, og prøver å gjøre dette. Skarsfjord ville derimot hovedsaklig bruke "sine favoritter". Perry hadde heller ingen filosofi om utvikling av unge spillere. Vil klubben ha en hovedtrener som fokuserer på å utvikle egne talenter, så finner man en som har det som egen filosofi. Så enkelt er det. |
|
| Back to top |
|
 |
strandli Junior
|
Posted: 23.07.2014 17:08 Post subject: |
|
|
Har jo litt å si hvor godt en trener kjenner klubben og spillerne før han tar jobben.
Er du trener i Norge så har vel de fleste hørt navnene til Sørloth,Sælnes.Svensson,Berntsen og Midstsjø.
Da har du litt forventninger til dem.
Men klart man kan bli skuffa.
Kommer du fra Utlandet og ikke har hørt om disse spillerne så er ikke tilliten like stor i fra starten av.
Men klart man kan bli imponert. |
|
| Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 23.07.2014 17:09 Post subject: |
|
|
| Det der er bare tull. En trener skal fint klare å evalurere talentene i egen stall uten å måtte ha hørt om navnene fra før. Og hvordan forklarer du da at disse talentene har blitt stort sett oversett av Perry? |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 23.07.2014 17:28 Post subject: |
|
|
En som ikke har hørt navnene i klubben før vi om mulig kunne vurdere dem enda bedre da han ikke har noen forhåndskunnskap om de spillerene han skal vurdere, det er også et viktig moment i denne diskusjonen _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 23.07.2014 21:03 Post subject: |
|
|
| Kåre Ingebrigtsen sa en gang at "er du god nok er du gammel nok" , så jeg tror han går etter spilleren kvalitet. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 23.07.2014 21:18 Post subject: |
|
|
| strandli wrote: | | ...og Kovac ser jeg på som Norsk. |
Men Micke Dorsin så du ikke på som norsk (merk: liten n) i den opprinnelige posten. Snodig det der. Og det er tydeligvis bedre å låne inn mange utlendinger i skiftende puljer enn å satse på noe færre over tid, av ukjent grunn.
Trenere er mennesker, og de vil alltid, alltid ha noen favoritter som ikke alle er enige om, kanskje fordi de etter trenerens mening gir noe ekstra til laget. Kanskje de vinner hver jævla five-a-side-økt på trening, uansett hvordan lagene settes opp. Kanskje de bare snakker så mye og bra at alle rundt de fungerer bedre. Kanskje de rett og slett tar feil.
Hvorfor utenlandske trenere skulle gjøre mer av denne favoriseringen enn norske trenere, det er helt utenfor min fatteevne. Gjorde Jönsson dette mer enn Hansen? Er forutsetningsløshet ved inntredelse i stillingen plutselig negativt for objektiviteten, helt på tvers av hva vitenskapsteoretikere har kommet framtil gjennom hundrevis av år? _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 23.07.2014 21:55 Post subject: |
|
|
| Handler denne tråden om Kåre eller om andre trenerkandidater ? |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 23.07.2014 21:56 Post subject: |
|
|
Teit diskusjon...
Jeg mener det kun er en aktuell nordmann til trenerjobben. Om ikke TS tar eller får den må vi lete utenlands.
Vi trenger et lokomotiv av en trener og bruttern og Fagermo blir som å drikke seg full på lettøl - det er sikkert mulig - men det fins mye bedre varer.
For all del - håper Kåre gjør en god jobb, men er dette bautaen av en trener som skal bygge klubb sten for sten i åra framover og ta oss tilbake i toppen - neppe.
Ser media skriver at RBK bytter trener alt for ofte - det er jeg uenig i. Problemet er at man ansetter alt for svake kort i håp om at de mirakuløst skal bli en ny Eggen eller Deila eller noe slikt. |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 24.07.2014 03:43 Post subject: |
|
|
Må si det er herlig befriende å ha en trener som snakker rett fra levra igjen. Gjør også at det virkelig går opp for meg hvilken f***e Perry var.
Men virker opphengt i 4-3-3. Riski gjør seg vel bedre lenger fremme i banen? |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 24.07.2014 09:02 Post subject: |
|
|
Tror det kan være smart av Kåre å kjøre Riski som indreløper. Han kommer mye i rett posisjon ved at han går i bakrom. I tillegg har han stor fart og jobber mye, en perfekt indreløper i god rbk ånd:)
Har faktisk litt forhåpninger til Kåre, han snakker rett fra levra og virker å være oppegående og smart. _________________ «Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.» |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 24.07.2014 09:32 Post subject: |
|
|
| simvik91 wrote: | | Men virker opphengt i 4-3-3. |
Han sier selv at hans filosofi kun er tuftet på Eggen/Hansenlæren, og dette er noe han har praktisert til det ytterste ved anledning. Spør deg selv; Om TS hadde overtatt og innført det samme systemet (Hvilket han garantert ville ha gjort), ville det vært stilt spørsmål ved det? _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 24.07.2014 11:19 Post subject: |
|
|
Spennende med Riski som indreløper. Sprekt valg, jeg følte meg sikker på en safe løsning med Mix-Selnæs-Jensen, men dette gir jo noe av den kreativiteten jeg savnet i midtbaneleddet.
Det jeg forventer av Kåres 4-3-3 er at den skal fungere som en 4-3-3-formasjon, og ikke som en omlakkert 4-4-2, slik at den ene indreløperen i praksis er "sittende". Jeg tror nok vi har for dårlige kantspillere til at det blir noen revolusjon uansett, men det skal bli interessant. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 24.07.2014 11:59 Post subject: |
|
|
I intervjuet på rbk.no sier Kåre at vi trenger flere mann inne i boksen, og at RR er en av de som skal inn i boksen (på inlegg fra kantene) for å gi støtte til Søderlund så han ikke blir for alene.
Veldig offensivt med andre ord.
Vet ikke hvor dyktig KI er som trener, og tror nok TS er en bedre trener om man ønsker tilbake til røttene, men vi får nå se hvordan laget spiller og utvikler seg de neste månedene.
Egentlig litt ergerlig trenerskiftet og degraderingen av Hoftun ikke skjedde før VM-pausen. Da ville Kåre fått mer tid på å trene laget før E-cup-kvalifiseringen. Her burde styret tatt grep tidligere, da kampene etter pausen har gjort lite annet enn å bekrefte situasjonen slik den var før pausen.
Eggen på treningsfeltet er vel også positivt, så lenge han er velkommen og Kåre ikke føler sin autoritet truet, slik det ble i 2005 med Eggen som konsulet for Perry. Ingenting ville vært bedre om Kåre kunne brukt Eggen som samtalepartner for å få impulser som RBK-trener.  |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 24.07.2014 12:15 Post subject: |
|
|
| Endelig en trener som er tydelig på hva som er "røttene", og vil bruke disse gjennomført og med kontinuitet i hvordan laget skal spille. Perry/Wiggen viste seg mer og mer å mangle den nødvendige respekten for de røttene de skulle bygge laget på. Til slutt spilte vi på så veldig mange måter en fotball nesten på tvers av fundamentet. Til slutt hadde vi ikke noe fundament, bare stadig nye konstellasjoner bygd på ingenting. Rotløse. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 24.07.2014 12:19 Post subject: |
|
|
| Anbefaler alle å lese Perry-tråden etter at han ga sine første intervjuer og delte sine første tanker etter at han ble ansatt. Mange som ble veldig overbevist da også. Det er lett å prate om god og underholdende fotball... |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 24.07.2014 12:29 Post subject: |
|
|
Joda, enig i den. Han rotet til det hele mer etter hvert. Samtidig begynte han allerede da å snakke om omvendt V (les 4-4-2 el. 4-2-1-3), hvor de helt sentrale indreløperbevegelsene blir skadelidende, og at Eggens fotball ikke kunne spilles på samme måte i dag som før. Han sa blant annet dette rett før han ble ansatt, noe jeg tolket som et forsøk på å si at han har skjønt noe større enn de røttene han skulle forvalte, og at han ikke hadde respekt for den strukturen for fotballspillet som Eggen hadde utviklet:
"Jeg tror mange trøndere lever i 90-årene fortsatt. De lever i Champions League og tror gammel 4-3-3 er oppskriften på alt. Den tida der pasningene kom inn i førti meters bakrom og to med hockeysveis kommer alene med keeper er forbi"
Unødvendig flåsete og respektløst sagt etter min mening. Så tok han seg inn litt da han ble ansatt, men jeg fikk alltid følelsen av at han gjorde seg litt større enn den enorme fotballfaglige arven han skulle føre videre. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 24.07.2014 13:12 Post subject: |
|
|
| Synd at vi aldri får sett hva ny ledelse kunne fått ut av Chibbe. Leit. |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 24.07.2014 13:16 Post subject: |
|
|
| På ingen måte. Chibbe passer ikke i noen roller, dersom vi skal spille Eggen- fotball. Ikke er han sentral midt, ikke er han indreløper, ikke er han bakromsving, og ikke er han spillertypen for sentral spiss i 4-3-3. Best for alle parter at han endelig forsvant. |
|
| Back to top |
|
 |
|