English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 18:19    Post subject: Reply with quote

Jakob wrote:
Hvor har du funnet dette?

Du kan sikkert søke opp feks Hjelde sin oppgave, evt låne den på biblioteket (NTNU). Jeg vet at enkelte oppgaver ikke er åpne for utlån pga konfidensielle opplysninger. Jeg fikk tilgang til denne oppgaven via noen i miljøet. Enkelt og lettfattelig stoff. Man kan selvfølgelig være metodekritisk. Jeg har tidligere lånt en del annet slikt materiell ved NTNU.

Det siste jeg kom over innen "fotballforskning" var en rapport(som ble presentert i et foredrag) som hadde avslørt at TL spillere har kun litt bedre utholdenhet enn 3. divisjonsspillere og at forskjellen ned til 1. og 2. div er svært liten.
Back to top
View user's profile Send private message
Jakob
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 18:46    Post subject: Reply with quote

Men er Riski statistikken for i år eller tidligere år? Hvis du leste det via biblioteket var det kanskje fra hans tid i Hønefoss?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.05.2014 18:47    Post subject: Reply with quote

Dette snakket så vidt jeg husker også flere i Rosenborg om i media når Riski var klar.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 22:50    Post subject: Reply with quote

http://www.youtube.com/wa...N2OW97iax4

Synes RBK har alt for dårlig kvalitet på treningene..se på Man united treningen,der trener de bevisst på og spille seg ut og gjøre kombinasjoner.

Dette var mangel på under moyes,som ville ha mer treninger uten ball.

For og bli et lag som skal styre spillet mener jeg man må kjøre sånne øvelser med høyt tempo og presisjon for og bli bedre.

Treningene til RBK er til og le av...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
quentez
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 00:10    Post subject: Reply with quote

Hvordan er egentlig det fysiske nivået på spillerne? Jeg synes å legge merke til at vi gang på gang i kamp etter kamp blir tidligere slitne enn motstanderne. Det endelige punktumet kom da våre spillere haltet og lå nede med kramper mot Ranheim. Rosenborg spilte sist for ni dager siden. Ranheim spilte kamp for bare tre dager siden.

Den fysiske treneren har såvidt jeg husker aldri sett bedre testresultater. Vel, dersom man måler det man ønsker å måle vil man sannsynligvis alltid få solide resultater. Om det man måler er særlig relevant, derimot...
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 05.06.2014 00:57    Post subject: Reply with quote

Veldig interessant tema. De virker veldig overbeviste om at det er kun de og de alene som vet vinnerresepten. De har svaret. Vi alene vite. Indikatorene de måler er angivelig bedre enn noensinne, og intet kan tilsynelatende forbedres?

Jeg vet ikke, men er det vitenskap eller kvasivitenskap de driver med?
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 05.06.2014 01:12    Post subject: Reply with quote

Jeg tror dette, nok en gang, tyder på for lite trening på kampsituasjoner. Etter sigende har det vært langt mer fokus på fysisk trening enn spill under Perry enn mange andre trenere, men mange timer på tredemølle og styrkerom gir ikke nødvendigvis godt utgangspunkt for hvordan man bruker og disponerer kreftene i kamp.

For å dra det eksemplet igjen - det er få som kan si noe annet enn at Northugs fysiske form har vært svært god, både på korte og intense distanser, og på lange utholdenhetsdistanser. Allikevel har han selv sagt at han slet med å holde 90 minutter for Mosvik i 4-div. Måten kreftene brukes på i fotball er veldig spesiell, da det handler om konstant veksling mellom rolig og intensivt tempo, perioder med ro når ikke ballen er i nærheten, før man plutselig må eksplodere i et 40 meter langt maxløp enten hjemover eller i angrep.

Eggen for eksempel, brukte veldig lite tid på fysisk trening, og ekstremt mye trening på faktisk spill. Mesteparten av dette var på stor bane. Dette gir kamplignende situasjoner som både trener det fysiske i forhold til hvordan kroppen faktisk brukes i kamp, og det bygger i tillegg relasjoner og samhandling.

Jeg tror rett og slett Perry har bommet på de aller, aller fleste aspekter innen definisjonen "tilbake til røttene". Alt fra rolleklarhet og disponering av spillere, til fysisk opplegg og relasjonsbygging.
NR1
Junior

PostPosted: 05.06.2014 01:34    Post subject: Reply with quote

Jeg trener på impulse Lerkendal og da ser jeg ofte spillerne trykker og holder på med mobil isteden for å jobbe knallhardt 100% ....de har sikkert sitt treningsoplegg men jeg Synnes det er for lite guts og hart arbeid på mange av spillerne...det skuffer meg veldig!
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 05.06.2014 02:07    Post subject: Reply with quote

Dersom spillerne har null respekt for treneren, noe mye tyder på, har de heller ikke respekt for treningsopplegget. En autoriær trener hadde sørget for at mobiler som blir brukt under trening blir fjernet - helst kirurgisk.
PerO
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 07:52    Post subject: Reply with quote

Det er vel heller ikke umulig at det som i kampsituasjoner ser ut som et lag med dårlig form, er en konsekvens av mangel på struktur i spillet. Et lag som stadig mister ball, og må jage gjennvinning, blir mer slitne enn et lag som har god struktur, og beholder ballen i laget.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 07:56    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Dersom spillerne har null respekt for treneren, noe mye tyder på, har de heller ikke respekt for treningsopplegget.

Det er vel bekymringsverdig at det hverken er struktur eller respekt. Lurer på hvor langt det kan gå...
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 08:50    Post subject: Reply with quote

Det er vel nesten bare Reginiussen som står igjen etter trening og kjører ekstra. Mye som tyder på liten forståelse for at man må yte litt over 100 % om man skal vinne titler, kamper og poeng.

Dette er mye spillernes feil, men det er også en treners jobb å holde gutta på tå hev.

Ring Bradley asap og gi ham beskjed om å sparke en eller to spillere til sommeren for å understreke alvoret.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.06.2014 23:31    Post subject: Reply with quote

Har en mistanke om at denne saken nok allerede er nevnt i annen tråd, men slenger ut her (i tilllegg) - før jeg blar meg videre:

- Vi må trene tøffere og ha større intensitet på det vi gjør. Vi ser at vi har blitt slitne underveis i kampene. Den fysiske formen må bli bedre. Det er blitt etterlyst fra spillergruppen, sier Reginiussen til VG.

- Vi må få mer trøkk på trening. Det må bli litt mer trøkk i oss alle, sier Gamst Pedersen.

Les mer: RBK-stjernene forlanger bedre treninger

Som dere har vært inne på over, kan man jo spørre seg om mange av spillerne får registrert mange meter fordi de springer etter motstanderne og ikke fra dem.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toreinar
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 23:42    Post subject: Reply with quote

Snillisme heter det. Hvile etter kamp,hvile før kamp,2 timer trening 3-4 dager i uka.
Herregud,hva med 37,5 timers uke?
Jeg har ikke sett en eneste RBK-spiller som ikke har noe å forbedre.
Playstation etc holder jeg utenfor.
danielsk
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 10:38    Post subject: Reply with quote

Spillerene skal visstnok være i god fysisk form. Det fokuseres mye på fysikk, og svært lite på kamptrening.

Nils Arne Eggen på La Manga wrote:
Har dem reist helt te Spania for å træn på gress, og så ligg dem i ring å trene styrke?

Når det først trenes fotball, så foregår det på liten bane og ofte med kjegler. Konsekvensen er at man konstant stiller med et lag som ikke er i kampform, og som ikke er trent i å håndtere kampsituasjoner. Vi ser spillere som ikke klarer å holde intensitet oppe i 90 minutter. De klarer faktisk sjeldent å holde intensiteten oppe en hel omgang.

I intervju med Mini på P3s Heia Fotball snakket han om hvordan Nils Arne Eggen skapte kamptrening med like mye trøkk som tellende kamper, ved å f.eks. spille 11 mot 11 young-boys mot old-boys eller nord mot sør, og lignende. Med mange vinnerskaller på laget ble det intense treninger som neppe lå langt tilbake for en vanlig tippeliga-kamp.

Perry kjenner godt til hvordan treninger ble gjennomført under Nils Arne Eggen, og det er ganske merkelig at ingenting av dette ivaretaes i "Tilbake til røttene"-prosjektet. Trening har aldri vært Perrys sterkeste felt, og derfor har assistenten fått mye tillitt når det gjaldt å finne treningsfilosofi. Istedenfor for å ta utgangspunkt i røttene, og eventuelt videreutvikle dette, har de valgt å nok en gang snu på hele klubben.

Hvorfor har de fått lov til å distansere seg fra røttene i så stor grad? Det framstår egentlig som at røttene er en byrde for mange i klubben, som de helst kunne tenkt seg å bli kvitt. Dette gjelder spesielt for Perry. Jeg tviler i utgangspunktet på at Perry noensinne har vært interessert i å ta klubben tilbake til røttene. Perry har nok vært mest interessert i å motbevise røttene.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 10:57    Post subject: Reply with quote

For ikke å svartmale helt her, og holde oss litt saklige. Det å spille på stor bane er ikke noe lagene gjør hyppig på treningsfeltet. En av årsakene er nettopp intensiteten, og de fleste som har trent på denne måten vet at dette er langt mer krevende, og mer gunstig for å stimulere til økt oksygenopptak. Ved siden av det rent fysiologiske er det også langt mer utviklende når det gjelder tekniske ferdigheter, og individuelle ferdigheter. Ettersom spillet går hurtigere, og det kreves raskere beslutninger.

Jeg vet ikke om det er dette spillerne klager over, i så fall må de nok se seg selv litt i speilet, og trenerteamet må få ris for ikke å se at intensiteten er for lav.

Zeman
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 11:26    Post subject: Reply with quote

Quote:
Også avslutningstrening, som stort sett har måttet foregå på eget initiativ utenfor treningene.

Akkurat dette kan jeg forstå. Avslutningstrening burde derimot i noen grad komme indirekte som følge av spillsituasjoner på trening.

Men jeg tviler på at Søderlund og Bille har brukt mye av sin dyrebare fritid på avslutningstrening. Det er hvert fall ingenting som bærer preg av det.
Back to top
Adde
Rutinert

PostPosted: 06.06.2014 13:33    Post subject: Reply with quote

Dagens trening, frivillig økt,10:35 - 11:45

Trenere: Wiggen, Hjelde og Jamtfall
Spillere: Lund Hansen, Strandberg, Reginiussen, Selnæs, Helland, Gamst og Chibuike + Sørloth under oppvarmingen

Oppvarming: ~30 minutter

Spill: to mot to angrep/forsvar, kjedelig, mål hele tiden, Wiggen og Hjelde som målvakter. 20 min?

Ellers hadde de en relativ tam sekvens hvor de øvde litt på spill fra midtstopper inn i mellomrom, videre til møtende spiss som sentrer tilbake til mellomromsspilleren som avslutter. Kjegler som forsvarsspillere. Illustrasjon: http://i.imgur.com/kFNuPY8.png

Det var egentlig dagens trening kort oppsummert. Som sagt, frivillig trening, tror den ble satt opp etter styremøtet igår, muligens en del av tiltakene.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 06.06.2014 14:05    Post subject: Reply with quote

Særdeles skuffende om så få møter på ei frivillig økt.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2014 14:11    Post subject: Reply with quote

Det finnes heldigvis enkle hjelpemidler.

Zorac
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2014 14:23    Post subject: Reply with quote

Overraskende at utfryste Chibuike samt Selnæs og Lund Hansen som virker å være i konflikt med ledelsen var blant de av sju(!) som gadd å møte på trening.

Stille protest mot "full tillit" fra resten?
Adde
Rutinert

PostPosted: 06.06.2014 14:29    Post subject: Reply with quote

Husk at Perry ikke var tilstede heller.
quentez
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 15:14    Post subject: Reply with quote

Frivillig trening uten hovedtreneren tilstede noen dager før en viktig hjemmekamp? Det virker fryktelig useriøst i mine øyne. En av tiltakene er tydeligvis bare å la det flyte fra nå av.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 16:55    Post subject: Reply with quote

Quote:
- På kort sikt kan man ikke gjøre så voldsomt mye som kan gjøres annerledes, men det handler om små ting som kan gi litt mer sprut i beina. Det er heller klart at vi må se hva vi kan gjøre når det kommer et lite opphold. Kanskje må vi trene mer, sier Reginiussen, som mener VM-pausen blir meget viktige for RBK.

Må bruke ferien godt

- Det blir en liten ferie der det er opp til hver enkelt hvor mye man trener. For min egen del, blir jeg nødt til å trene hardt i sommer for å bygge fysikk inn mot høsten. Det blir også en del fellestreninger der vi får litt mer tid enn i det tøffe kampprogrammet i mai. Det blir greit å få et lite opphold der vi kan få trent godt, sier 28-åringen.

Sitat Reginiussen i adressa.no i dag.

Er så lei av å lese om hvor hardt kampprogrammet er, og hvor godt man skal få trent offensivt/defensivt/fysisk (stryk det som ikke passer) når det kommer en kamppause.

RBK hadde 11 kampfri dager før Ranheimkampen. Ranheim hadde 2. I tillegg hadde Ranheimspillerne jobb, skole og eksamen å skjøtte på dagtid, selv på kampdag!

Hvem hadde mest sprut i beina på onsdag?

Og tøft kampprogram? Siden sesongen i fjor sluttet med cupfinaletapet mot Molde har det gått 194 dager. På den tiden har de spilt 14 tellende kamper. 11 i norsk tippeliga og 3 mot norsk 1. til 3. divisjonsmotstand.

Tøft?

Gud hjelpe meg, Per Joar Hansen har fått satt taperkulturen i ryggmargen på hele klubben når det er tøft å spille så mye og mot så tøff motstand, ingen kamper er enkle, vi trenger å samle kreftene, trene mer, jobbe knallhardt osv.

Å spille fotballkamper skal jo være det beste og artigste disse karene gjør, og det er et privilegium å få spille i svart og hvitt. Men på Reginiussen virker det nesten som at de gjør alt annet enn å glede seg, men at de er redde. Det får meg til å tvile på om Reginiussen er rett mann til å bære kapteinsbindet.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 06.06.2014 19:24    Post subject: Reply with quote

http://www.youtube.com/wa...hFmy2cmxZU

Kanskje påtide med sånn trening igjen? Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 98, 99, 100  Next
Page 54 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb