View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 22.05.2014 09:25 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke de tre overnevnte foreslo Perry fordi de var kammerater. Jeg tror de overvurderte hvor mye han hadde utviklet seg som trener siden 2005, og dermed tok en feil avgjørelse.
Slikt ser man jo stadig vekk... ledere som gjør det bra på et lavere nivå, men faller gjennom når de får en høyere stilling. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 22.05.2014 09:42 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Feil. Hvis styret hadde ønsket Perry hadde han blitt ansatt uansett. Men hvis du var så mye imot det, måtte du ha gått av i protest. Så da hadde du ikke vært SD lenger!
|
Tror du Per Joar Hansen ville blitt ansatt hvis Hoftun hadde argumentert sterkt i mot, kanskje til og med truet med å trekke seg? Det tror ikke jeg.
Edit: Hvilken leder er det som har gjort det bra på et lavere nivå? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 22.05.2014 10:05 Post subject: |
|
|
Vet ikke om de hadde latt seg affisere om han hadde truet med å trekke seg, men dersom han kunne frembringe sollid dokumentasjon på middelmådighet inklusive U21-trenerjobben så avhenger det kun av Hoftuns evner som kommunikator. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.05.2014 13:45 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke på historien om at det var de tre som opprinnelig foreslo Per Joar Hansen, selv om jeg på ingen måte har full tiltro til den trioens vurderingsevner for treneransettelser (jfr. Ferguson/Moyes og gjenkjennelsesbias). Det er liksom litt for mye av en tilfeldighet at Erik Hoftun leder arbeidet med å finne en ny trener, og så "tilfeldigvis" landet på kompisen sin fordi han ble spilt inn av den gamle garden.
Jeg må få gjenta poenget mitt med at et uttalt fotballinkompetent styre neppe har lagt sterke føringer for hvem de ønsket som ny trener. Det er faktisk svært lite sannsynlig at de ville ha overkjørt sitt sportslige kompetansealibi - den eneste med lederansvar på sportslig avdeling etter Jönssons avgang - når ny trener skulle ansettes. Pluralitas non est ponenda sine neccesitate, det er rett og slett enklest å forutsette at den som ble ansatt av styret er identisk med den foretrukne kandidaten til sportslig leder. Jeg tror dermed ikke at Hoftun hadde en rådgivende rolle i denne prosessen, han hadde en styrende rolle, og eventuell rådføring med andre parter skjedde i det leddet, ikke i styret.
Det er veldig lett å frikjenne noen for skyld dersom man legger beviskravet på 100%, og så kun forsøker å bevisst tåkelegge debatten ved å så tvil om eksistensen av noe som helst ansvar hos Erik Hoftun. Det virker ærlig talt som en argumentasjonsteknikk som norske forsvarsadvokater er veldig glade i når de skal forsøke å få skyldige personer frikjent. Svært kreative forklaringsmodeller for enkeltsteg i en prosess som ikke henger sammen innbyrdes, for liksom å lage et skjær av rimelig tvil rundt den overveiende sannsynlige helheten. Det er et nødvendig onde for at ti skyldige skal frikjennes før en uskyldig blir dømt, men peker likevel på en svakhet i rettsstaten.
Vel: Erik Hoftun er ikke tiltalt for drap, han er oppfattet som en underkompetent sportslig leder. Det er mer enn nok indisier, om enn ikke konkret bevis, på at han verken utvikler rollen slik at den dekker det ansvaret han bør ta for klubbens utvikling, eller løser de konkrete, minstemåls arbeidsoppgavene han utvilsomt har godt nok over tid. Han må ut: ikke bare fordi et friskt pust er godt nok iblant, men fordi han er langt under det nivået han burde vært på. Han er tre hakk under Rune Bratseth etter sju år i stolen, og det burde få noen bjeller til å ringe. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 22.05.2014 13:55 Post subject: |
|
|
Bra skrevet som vanlig Zaph
Koselig med barberknivssitat også.  _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 23.05.2014 11:11 Post subject: |
|
|
Men til det praktiske. Hvem lager et skriftlig sammendrag av spørsmålene og tar med til møtet og presenterer der? Kunne gisp! gjøre det?
Om spørsmålene blir besvart er selvsagt høyst usikkert.
- Det kan ha en effekt å dele dem ut skriftlig
- Det kan ha en effekt å sende dem inn til sportslig ledelse på forhånd, slik at de vet at disse spørsmålene bli stilt
- De kan også lekkes til Adressa, som får vite at spørsmålene blir (forsøkt) tatt opp på medlemsmøtet _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 23.05.2014 15:33 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Men til det praktiske. Hvem lager et skriftlig sammendrag av spørsmålene og tar med til møtet og presenterer der? |
Dette er det store spørsmålet.
Tror du i det hele tatt at det er noen som tørr? _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 24.05.2014 00:06 Post subject: |
|
|
Njæ. Og på et medlemsmøte må det jo være et RBK-medlem som gjør det, på vegne av seg selv eller også på vegne av flere RBK-medlemmer, ikke på vegne av RBKweb som sådan. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 24.05.2014 00:42 Post subject: |
|
|
Chuck Bass kan jo ta på seg finlandshette og stille opp?  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 24.05.2014 01:22 Post subject: |
|
|
Da kan jo dette medlemmet, på eget initiativ hvis han/hun tør, bruke spørsmål/kritikk som er nevnt her inne? Det spiller jo ingen rolle hvem aom står bak spørsmålene, bare de blir stilt av riktig person som sier seg enig, og at en får svar på det man lurer på...? |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.05.2014 07:14 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Jeg tror ikke på historien om at det var de tre som opprinnelig foreslo Per Joar Hansen, selv om jeg på ingen måte har full tiltro til den trioens vurderingsevner for treneransettelser (jfr. Ferguson/Moyes og gjenkjennelsesbias). Det er liksom litt for mye av en tilfeldighet at Erik Hoftun leder arbeidet med å finne en ny trener, og så "tilfeldigvis" landet på kompisen sin fordi han ble spilt inn av den gamle garden.
|
Nå legger du til grunn, at ny trener ikke har vært diskutert før Hoftun fikk oppdraget, og at han da isolerte seg og gjorde sine egne vurderinger, helt uavhengig av hva resten av RBK miljøet tenkte og snakket om, og "tilfeldigvis" fant sin kompis og anbefalte han.
Det er ikke slik det fungerer i praksis. Åpenbart hadde det vært kjent i de indre kretser i klubben i ukesvis, kanskje månedsvis at JJ's dager var talte. Da prates det mellom de som har innsikt, og både Perry's navn og andre navn kan ha blitt spillt inn fra forskjellige kilder i miljøet. Dette visste nok både styre, og Hoftun før den dagen det ble offentlig og Hoftun fikk jobben. Hvis ikke Hoftun er en meget selvsikker idiot, som tror hans mening er den eneste riktige, har han også pratet med andre i de indre kretser underveis, og hans anbefaling, vil da være preget av hva de andre i klubben mener.
Dette er IKKE skrevet for å frikjenne Hoftun for ansvaret, men for å prøve å illustrere at slike avgjørelser ikke en enkeltpersonsavgjørelser, og at det dermed ikke er noen automatikk i at det ville blitt en annen avgjørelse med en annen person som ansvarlig, hvis miljøet i klubben var relativt enige omat Perry var en god kandidat.
Så kan jeg godt gjenta, at etter 7 år, vil det antagelig være godt for både Hoftun og klubben, om det skjedde et bytte av SD. Hoftun kunne finne nye utfordringer og ny inspirasjon, og nye friske øyne på sportslig avdeling ville vært sunt.
Så haper jeg samtidig, at de indre miljøer i klubben, nå også diskuterer nye trenerkandidater for det fremtidige skiftet  |
|
Back to top |
|
 |
kytas Proff
|
Posted: 24.05.2014 12:26 Post subject: |
|
|
En tanke: Jeg jobber med service og vi er veldig bevisste på å skille faktisk kvalitet mot opplevd kvalitet. Enkelt forklart betyr ikke kvaliteten på produktet eller tjenesten så mye, den totale opplevelsen kan påvirkes av andre faktorer.
For å sette det i Rosenborg sin kontekst så er det forskjell på hva Perry mener er kvalitet mtp antall målsjanser, possession osv. Det er hvordan vi i fansen, som er deres kunder, opplever kvaliteten på det som blir levert. I min jobb så selger vi kanskje ikke det beste produktet, men vi gir kunden en god opplevelse slik at de kommer tilbake til oss. Uten de hadde jeg ikke hatt noen jobb, og det bør vi poengtere ovenfor styret. Uten fansen som brydde seg hadde det ikke vært den mest besøkte stadionen i Norge. Uten oss hadde vi ikke kunne hente inn profiler. Som artikkelen hos Kjernen poengterte er vi mer bortskjemte enn andre, men det betyr ikke at vi som kunder ikke har rett til å mene noe. Hvis styret ikke er villige til å forstå at de bør ta hensyn til oss supportere så er de dessverre mer inkompetente enn jeg har inntrykk av. De er businessmenn som ikke kan fotball, okei, men de bør kunne forstå det jeg forsøker å vise her. _________________ "90% av penga jeg tjente brukte jeg på damer og øl... Resten sløste jeg bort." -George Best |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 24.05.2014 12:49 Post subject: |
|
|
Rånny wrote: | Chuck Bass kan jo ta på seg finlandshette og stille opp?  |
Jeg takker for tilliten  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 24.05.2014 20:18 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Men til det praktiske. Hvem lager et skriftlig sammendrag av spørsmålene og tar med til møtet og presenterer der? Kunne gisp! gjøre det?
Om spørsmålene blir besvart er selvsagt høyst usikkert.
- Det kan ha en effekt å dele dem ut skriftlig
- Det kan ha en effekt å sende dem inn til sportslig ledelse på forhånd, slik at de vet at disse spørsmålene bli stilt
- De kan også lekkes til Adressa, som får vite at spørsmålene blir (forsøkt) tatt opp på medlemsmøtet |
Som tidligere nevnt har jeg fotballtrening den kvelden. Nå ble det også en uventet turnusendring der en medtrener falt bort mye, men jeg skal prøve å få byttet fordi jeg har bare fått enda mer lyst til å delta på medlemsmøtet, og det er ikke karbisen som lokker.
Spørsmålene som er nevnt her er forsåvidt åpent tilgjengelige for både klubben og media. Mange og tildels store spørsmål, men jeg skal prøve å oppsummere i noen få og ta kontakt med klubben for å se om vi kan få en ordning. Dog har jeg også tidligere nevnt hva jeg tror om klubben og det å gi et uavhengig forum særrettigheter på et medlemsmøte.
Som medlemmer kan jeg og andre dog stille spørsmål, uavhengig av hvor vi finner dem.
Skal prøve altså. Eventuell avklaring senest torsdag. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 24.05.2014 21:23 Post subject: |
|
|
Når det er snakk om spørsmål på medlemsmøte må det nødvendigvis være RBK-medlemmer som tar opp, på vegne av engasjerte RBK-medlemmer, ikke på vegne av forumet. Forumet blir mest en måte å organisere det på. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 24.05.2014 22:46 Post subject: |
|
|
Nettopp.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
denyngstelillebroren Senior

|
Posted: 03.06.2014 15:48 Post subject: |
|
|
RBKweb griller? Ikke akkurat veldig mye aktivitet i denne tråden tre timer før medlemsmøtet. Det frister vel mer å grille enn å grille i finværet. |
|
Back to top |
|
 |
WildRover Proff

|
Posted: 04.06.2014 07:35 Post subject: |
|
|
Ingen som har info fra møtet i går? |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 04.06.2014 09:59 Post subject: |
|
|
Var i et annet møte, så fikk ikke vært der selv. Men i følge ryktene mye kritiske spørsmål, og typiske runde intetsigende svar. Da det begynte å bli interessant avsluttet Koteng det hele fordi tiden var ute. Det jeg fikk høre i alle fall, men tas med en klype salt da jeg ikke var der. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 04.06.2014 10:17 Post subject: |
|
|
Alle fikk stille de spørsmål som man ønsket. Koteng avbrøt ingen, var vel heller fordi det dro ut.
Synes Perry svarte godt for seg og var dønn ærlig. Kan ikke be om noe mer enn det foruten om at han trekker seg da. Eneste jeg var uenig i var påstanden om at Skjelvik og Berntsen hadde tatt store steg. På samme måte som jeg er uenig at Mikkelsen er så piss som folk skal ha det og at jeg synes at Chibbe er overrated. |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 04.06.2014 10:53 Post subject: |
|
|
JanneB wrote: | Alle fikk stille de spørsmål som man ønsket. Koteng avbrøt ingen, var vel heller fordi det dro ut.
|
Ja, har ikke sagt noe annet. Men forsto det som at det begynte å komme mer interessante spørsmål mot slutten av seansen, før Koteng sa at det ikke var tid til mer. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 04.06.2014 11:38 Post subject: |
|
|
Ikke slik eg oppfattet det. Folk var kritiske gjennom hele seansen. |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 04.06.2014 12:08 Post subject: |
|
|
Men ble det sagt/tatt opp noe spesielt som kunne vært av interesse for oss som ikke kunne komme på møte av forskjellige grunner? Noe snakk om overganger, tiltak for bedring, ran av Narvesen for å få mer penger etc? _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 04.06.2014 12:10 Post subject: |
|
|
Men oppleves det at man kom noen vei, egentlig? Eller sitter man med følelsen av at de snudde kappa etter vinden når de svarte og fortsetter i dag som om ingenting har skjedd? _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 04.06.2014 12:16 Post subject: |
|
|
Tror jeg hadde sars eller noe i går, så jeg datt ut litt iblant, men det jeg husker:
- Grafisk fremstilling av fysiske testresultater. Antall spurter med høy hastighet, antall meter løpt i løpet av en kamp og lignende. Vi ligger visstnok veldig bra an. De fleste av testresultatene som ble vist lå vel på et toppnivå i forhold til de andre sesongene siden Hjelde begynte med målingene.
- Statistikk på hvordan vi slipper inn og skårer (dødball, etablert forsvar/angrep, overganger, straffespark).
- Trepunktliste på hva som er fokus fremover. Husker ikke helt hvordan de punktene var formulert, men essensen er at vi skal få orden på det defensive og utvikle oss offenisvt. Vi skal bli bedre, altså.
Det dukker opp et hjerneteppe når jeg tenker på spørsmål/kommentarer til PJH, men det var blant annet om Jensen/midtbanesentral, at vi mangler en målgarantist, Dockal ut og Mikkelsen og senere Gamst inn, Chibuike på benk/varierende tillit.
Spørsmålet om Jensen gikk på at han har høy intensitet som indreløper, men senker tempoet i spillet som sentral, og om dette skyldes at han er uvant med rollen, eller om han ikke behersker den. Til svar snakket PJH om at han ikke synes det fungerer bra med èn midtbanesentral - delvis fordi vi ikke har den riktige spilleren, og delvis fordi han generelt mener to sentrale fungerer bedre. Så vi kommer nok til å se 4231 og/eller 442/4411 fremover.
Dockal ble solgt fordi han ville bort, som vi vet. Usikker på om det lå et konkret svar der inne på hvorfor Dockal ble forsøkt omskolert og senere vraket. PJH påpekte at Dockal fikk spille en del etterhvert. Men da var han allerede gått sur, ville vekk og ble dermed solgt.
PJH sier at Chibuike er en av de beste spillerne i TL individuelt, men at han (slik jeg forsto svaret) ikke nødvendigvis er det beste valget for laget som helhet. Samtidig snakket han om at han i motsetning til mange andre ser spillerne hver dag istedenfor kun kamper, og at det er/kan være en medvirkende faktor til ulike oppfatninger av diverse spilleres prestasjoner eller i hvilken grad de fortjener en plass i førsteelleveren.
Hva som ble som sagt om målgarantist kommer jeg ikke på. Mitt personlige inntrykk er at, målt etter antall spilleminutter per TL-mål i 2013, John Chibuike kunne vært en slik spiller for oss.
JanneB håpet på at PJH skulle annonsere kort at han trekker seg tilbake til Trofors for å bli fluefisker på heltid, men det virker ikke som om hverken PJH eller Hoftun har tenkt seg noe sted med det første. |
|
Back to top |
|
 |
|