View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Makkverk Veteran

|
Posted: 21.05.2014 08:17 Post subject: |
|
|
Har blant anna sagt at Rosenborg prövde å kjöpe ham da han ble solgt til Blackburn. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.05.2014 20:09 Post subject: |
|
|
Akkurat det var vel ingen nyhet?
Resten av intervjuet.
Mer interessant at Bjørn Hansen svinger øksa:
– For meg er det uvirkelig at en spiller som Morten Gamst Pedersen skal bringe oss tilbake til røttene. Folk kommer jo ikke til Lerkendal for å se på lange innkast og dødballer, sier han.
Les mer: – Glem røttene |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.05.2014 20:17 Post subject: |
|
|
Syns det er teit at angripet blir fokusert på Gamsten for noe slikt. Det er aldri feil å ha en helt vanvittig god dødballfot.
Det er spillestilen Perry&Wiggen legger opp til som er grusom, ikke at vi har en god dødballfot i laget.
Eller bra at Kroken ønsker seg Trond Sollied, at media nevner han som alternativ er bra. Tyder kanskje på at han er klar også  |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 21.05.2014 20:22 Post subject: |
|
|
Gamst sine lange innkast og dødballer som drar ned tempoet noe så grønnjævlig er selve symbolikken på det Rosenborg-laget som Per Hansen ønsker seg.
Men for all del, det har utviklet seg til å bli vår beste måte å score mål på. Trist som faen. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2014 21:05 Post subject: |
|
|
Er jo ikke noe angrep på Gamsten, men de som hentet han og samtidig sier vi skal tilbake til røttene. Det er en posisjon Gamsten potensielt kunne passet bra i i Rosenborgsk 4-3-3, og det er som midtbaneanker. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2014 21:11 Post subject: |
|
|
Så vi har aldri hatt annet en tradisjonelle kanter som løper til linja å legger inn i Rosenborg under storhetstiden?
Selvsagt kunne vi fint stilt med en type som Gamsten på kant og fortsatt aspirert til "tilbake til røttene". Men vi kan ikke spille som vi gjør idag. Men det handler om innstilling og utførelse, ikke at Gamst har en god dødballsfot. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2014 21:12 Post subject: |
|
|
Kanter i RBK har vel som regel alltid vært enten hurtige og bakromssøkende, eller gode driblere. Kommer du på unntak? |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 21.05.2014 21:17 Post subject: |
|
|
Brattbakk var jo verken hurtig eller bakromstruende? gikk mye innover mener jeg.hehe |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2014 21:18 Post subject: |
|
|
Vi har stilt med spisser på kanten under NAE, i hans siste periode så spilte vel både Iversen, Moldskred, Olsen, Traore og Bakenga som "vinger". Under NAE har vi også hatt svært løpssterke, lite løpssterke sentraler, vi har hatt de som var best offensivt, de som var best defensivt, etc.
NAE kunne lett mønstret Gamst på ving og spilt feiende flott Rosenborgsk angrepsfotball.
Poenget er at Perry kan ikke det, for Perry spiller en defensiv 4-4-2 med stort fokus på dødball. Og da blir det det man får. Men det er ikke fordi Gamst har en god dødballfot. |
|
Back to top |
|
 |
Hagi Junior
|
Posted: 21.05.2014 21:18 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Kanter i RBK har vel som regel alltid vært enten hurtige og bakromssøkende, eller gode driblere. Kommer du på unntak? |
Nei sliter noe veldig med å komme på unntak. Han er INGEN tilbake-til-røttene-kant i allefall. Vil jo ha ball på fot kronisk og er svak en mot en, angriper ikke rom. |
|
Back to top |
|
 |
Hagi Junior
|
Posted: 21.05.2014 21:20 Post subject: |
|
|
EspN wrote: | Brattbakk var jo verken hurtig eller bakromstruende? gikk mye innover mener jeg.hehe |
Brattbakk var bakromstruende, samtidig som han også var god på å gå inn i banen som du sier. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2014 21:23 Post subject: |
|
|
Brattbakk ikke bakromssøkende? Skulle det være en spøk?
Miami: jeg stiller igjen spørsmålet: har RBK hatt noen vinger i sin storhetstid som ikke enten har vært bakromssøkende eller gode 1 mot 1?
NAE tilpasser roller til spillerne, men han ser jo såklart på spillerens egenskaper - og som sagt synes jeg Gamst kun passer som en dyp sentral i en klassisk 4-3-3-formasjon. Han er for lite "rett på mål" som kantspiller, men kunne nok absolutt vært en klok og dyktig sentral midtbanespiller.
I NAEs siste periode spilte han vel en del med diamanten også, synes jeg å huske. Og de 4 siste du nevner der er jo hurtige/bakromssøkende eller driblesterke! Ja, han har ofte stilt med en spiss som "skjev kant", men Gamst er heller ingen spiss. |
|
Back to top |
|
 |
Hagi Junior
|
Posted: 21.05.2014 21:26 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Vi har stilt med spisser på kanten under NAE, i hans siste periode så spilte vel både Iversen, Moldskred, Olsen, Traore og Bakenga som "vinger". Under NAE har vi også hatt svært løpssterke, lite løpssterke sentraler, vi har hatt de som var best offensivt, de som var best defensivt, etc.
NAE kunne lett mønstret Gamst på ving og spilt feiende flott Rosenborgsk angrepsfotball.
Poenget er at Perry kan ikke det, for Perry spiller en defensiv 4-4-2 med stort fokus på dødball. Og da blir det det man får. Men det er ikke fordi Gamst har en god dødballfot. |
Hvilken lite løpssterk sentral har vi hatt under Nils Arne? Bare nysgjerrig da jeg sliter med å komme på noen selv.
Olsen,Moldskred, Bakenga er bakromsvillige (men skal ikke starte en debatt om ferdighetene til de to førstnevnte, da vi vel alle er enige om at ferdighetene var under pari). Traore var god en mot en offensivt + god fot. Og Iversen var ikke MYE ute på vingen under Nils Arne.
Mulig Nils Arne kunne brukt han på ving, men ser for meg at det hadde blitt indreløper fort under han. Løpssterk og fin fot. På kant ville han ha hatt enten en som er god en mot en eller en som går i bakrom, da det ganger systemet hans bedre. IMO. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 21.05.2014 21:27 Post subject: |
|
|
Man kan gi Gamst mye pepper for tempoproblemer og at han har vært svak i de siste kampene særlig, men Gamst er en av norges beste kombinasjonspillere, og burde i så måte være ypperlig som ving i og med at han får mulighet til å sette opp backen ofte. Gamst får også oftere til de kreative pasningene en flere, men kan misslykkes et par ganger fordi han forsøker på ting som i utgangspunktet er vanskelig.
Jeg er heller ikke fornøyd med Gamst bidrag på banen i det siste, men som noen lurte på: hvor langt tid trenger PJH på å trekke Gamst NED på samme nivå som de andre spillerne?
løpsstyrken til Gamst er det ikke noe å si på, men fart har han egentlig aldri hatt.
Tror han fint kan spille både Anker, Indreløper, kant og OMS så fort vi får litt plan over spillet. _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
Hagi Junior
|
Posted: 21.05.2014 21:28 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Brattbakk ikke bakromssøkende? Skulle det være en spøk?
Miami: jeg stiller igjen spørsmålet: har RBK hatt noen vinger i sin storhetstid som ikke enten har vært bakromssøkende eller gode 1 mot 1?
NAE tilpasser roller til spillerne, men han ser jo såklart på spillerens egenskaper - og som sagt synes jeg Gamst kun passer som en dyp sentral i en klassisk 4-3-3-formasjon. Han er for lite "rett på mål" som kantspiller, men kunne nok absolutt vært en klok og dyktig sentral midtbanespiller.
I NAEs siste periode spilte han vel en del med diamanten også, synes jeg å huske. Og de 4 siste du nevner der er jo hurtige/bakromssøkende eller driblesterke! Ja, han har ofte stilt med en spiss som "skjev kant", men Gamst er heller ingen spiss. |
Vi oppsummerer akkurat det samme her, vi to i allefall. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2014 21:28 Post subject: |
|
|
NÃ¥r man kan bruke Steffen Iversen med pubmage og hoftefeste som vingspiss ,da er alt mulig.
Som du selv sier, ha tilpasset roller. Legg fra deg tanken på den klassiske vingen, tror du virkelig ikke NAE hadde fått Gamst til å fungere i en vingrolle?? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2014 21:31 Post subject: |
|
|
Jeg er enig i at han kunne fungert som indreløper og Hagi, som en Ørjan Berg-type kanskje, men tror han hadde vært enda bedre som dyp sentral. Føler han mangler litt den direktheten og evnen til å utfordre rom med og uten ball som NAE også ville ha på indreløperplass. Han har vel en Skammelsrud-fot. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2014 21:32 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | tror du virkelig ikke NAE hadde fått Gamst til å fungere i en vingrolle?? |
Jo, men husk hva debatten startet med. Poenget: NAE ville aldri kjøpt inn MGP som ving, tror jeg. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2014 21:40 Post subject: |
|
|
Litt vagt hva diskusjonen startet med. Jeg tror jeg startet den med å være kritisk til å gi Gamst på ving skylda for at vi aldri har vært lengre unna røttene.
Jeg mener det er helt feil. Jeg tror røttene selv hadde gjort en god ving ut av ham, vi snakker om en spiller med 10 år i England i posisjonen på toppnivå.
Perry&Wiggens innstilling til spillet er hva som gjør det grusomt og langt unna røttene. At man alltid skal roe ned, alltid være i blaanse, alltid spille støttepasninger, aldri utfordre eller vorsere ledd, trekke alle mann tilbake på dødball, at man sender opp midtstopperne på kast, at det ikke finnes noe offensiv samhandling, at man ikke ser noe kombinasjonspill mellom back-indreløper-kant, at vi helt åpenbart skifter mellom 4-2-3-1, 4-4-1-1 og 4-4-2 og ikke Rosenborgsk 4-3-3, osv osv. Dette er grunn til at det er grusomt å se på. Ikke at den ene vingen vår ikke er ligaens raskeste eller at han har en god dødballfot. |
|
Back to top |
|
 |
Hagi Junior
|
Posted: 21.05.2014 21:41 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Jeg er enig i at han kunne fungert som indreløper og Hagi, som en Ørjan Berg-type kanskje, men tror han hadde vært enda bedre som dyp sentral. Føler han mangler litt den direktheten og evnen til å utfordre rom med og uten ball som NAE også ville ha på indreløperplass. Han har vel en Skammelsrud-fot. |
Det kan godt være du har rett i det. Eneste ankepunktet mitt angående å ha han som sentral er at jeg synes han faretruende ofte mister ballen på kant, en posisjon hvor han kan se innover i banen og skaffe seg oversikt lettere, enn sentralt i banen hvor man oftere vil ha ryggen mot med/mot-spillere. Ergo tror jeg fort han kan ende opp med å miste ball oftere i en sentral posisjon. Likevel er det jo også risky med en fyr som mister ball på indreløpr, selv om det da kanskje oftere vil være i en offensiv posisjon hvor det er mindre farlig å miste ball.
Nå er jeg ikke Norges største Drillo-fan. Men han vraka jo Gamst fra troppen pga høy feilprosent. |
|
Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 21.05.2014 21:50 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Jeg er enig i at han kunne fungert som indreløper og Hagi, som en Ørjan Berg-type kanskje, men tror han hadde vært enda bedre som dyp sentral. Føler han mangler litt den direktheten og evnen til å utfordre rom med og uten ball som NAE også ville ha på indreløperplass. Han har vel en Skammelsrud-fot. |
For meg er kjøpet av Morten Gamst Pedersen helt håpløst. Standingen hans i engelsk fotball gikk veldig nedover de siste årene han var i Blackburn, og han har knapt spilt kamper i Tyrkia det siste året. Pr. nå tar han opp en plass på laget som burde gått til en yngre spiller. Det er ingen fremtid i å satse på Gamst Pedersen, og han bidrar ikke til å gjøre laget mer konkurransedyktig i Europa.
Som ving i 4-3-3 mangler han både hurtighet og dribleferdigheter. På midtbanen er han nok best som indreløper, fordi han vil være en katastrofe defensivt om han skal spille sentral defensiv i 4-3-3. Han løper ikke fort nok og klarer ikke å dekke rom. Som takler er han ubrukelig, og han har vist seg å være dårlig i nærkampene så langt i sesongen.
Og hva med pasningene? Ja, han har en bra dødballfot, men i spillsituasjoner slår han ofte feil, eller mister ballen før han rekker å slå pasning. Problemet hans er tempoet, og alderen gjør ham ikke i stand til å hente inn det tapte.
At klubben velger å satse på Gamst Pedersen som indreløper fremfor Chibuike er helt over viddene etter min mening. Chibuike har et potensiale, Gamst Pedersen har det ikke.
Råd til folket: Ikke se dere blind på målpoengene han bidrar med. Spillet som helhet blir dårligere med Gamst Pedersen på banen, så lenge folk som Chibuike sitter på benken. |
|
Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 21.05.2014 21:52 Post subject: |
|
|
Jeg synes egentlig at Eggen var lite bundet til bestemte spillertyper og egenskaper. Spillere som ble solgt ble gjerne erstattet av spillere med helt andre egenskaper, f.eks. Leonardsen for Brandhaug, og så Soltvedt for Leonardsen. Systemet tilpasset seg spillerene og deres "godfot", og slik utviklet også spillestilen seg og hindret at vi ble forutsigbare. En høstsesong stilte vi vel også med trioen Brattbakk, Rushfeldt og F.Johnsen på topp, ikke mange klassiske vingetyper der.
SÃ¥nn sett vil jeg tro at Gamst Pedersen godt kan bli en god Rosenborgving. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 21.05.2014 21:53 Post subject: |
|
|
Borden wrote: |
Råd til folket: Ikke se dere blind på målpoengene han bidrar med. Spillet som helhet blir dårligere med Gamst Pedersen på banen, så lenge folk som Chibuike sitter på benken. | Tenk deg å benke en spiller betalt av styreformannens egen lommebok..... |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 21.05.2014 22:05 Post subject: |
|
|
En løsning er å bruke Helland i stedet. Han har også en fantastisk fot, i tillegg til at han er god en mot en, har et brukbart rykk, er relativt direkte på mål, og tør å utfordre (som en av svært få i angrepet vårt). Men da mister vi selvsagt trufkortet lange innkast.. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 21.05.2014 22:14 Post subject: |
|
|
Enig med Borden. I de siste kampene har jeg knapt nok sett ham på banen. Latterlig oppskrytt her på forumet (og i Norge, for øvrig). _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
|