English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.03.2014 01:21    Post subject: Reply with quote

Hedon sa det vel egentlig greit. Det er absolutt ingen ting som tilsier at uttalelser fra Tromsø bør tas seriøst, i hvertfall så lenge de involverer tall og prosenter. De gutta der kunne glatt lagt frem tall som viser at Høgmo er raskere en Skjelsvik, gjerne i form av en småfrekk PowerPoint-presentasjon med både søyle- og kakediagram.
gisp!
Legende

PostPosted: 20.03.2014 23:53    Post subject: Reply with quote

Alt de trenger for å få bedre resultater i TIL er jo dårlig hørsel, dårlig syn eller eventuelt så dårlig råd at batterier ikke blir skiftet.

Satser på at SteinarG har svaret. Da blir det gult kort til TIL.

Hedon wrote:
Må ha løpt i en helsikes fart han TIL-spilleren da han var på runde 42...

16 km/t på siste runde hvis det var test1 og 19 km/t hvis det var test2.

Ser den fysiske treneren har samme forklaring som Mühlegg i sin tid. Farten kom av maten: "- Vi har prøvd å systematisere rundt maten, og Magnus har respondert bra."

Mye Nesquick og Høgmos havjeglyn formodentlig. Razz
joakleis
Veteran

PostPosted: 21.03.2014 00:30    Post subject: Reply with quote

At Tromsø må ty til Johann Mühlegg-opplegg for å fremstå som bedre enn Rosenborg er jo rett og rimelig. Kan du ikke slå, er det best å jukse. Det er viktigere å fremstå som bedre enn Rosenborg, enn å faktisk være det.
sidney
Veteran

PostPosted: 21.03.2014 13:35    Post subject: Reply with quote

Det er allikevel ikke til å feie under teppet at RBK framstod som bedre trent under Hamren, enn de har gjort siden.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 21.03.2014 14:20    Post subject: Reply with quote

Det har vel skjedd flere ganger de senere årene at det har kommet en miks av utspill fra RBK (og fysisk trener) om at opplegget til Rosenborg er svært bra (omtrentlig sitat "på nivå med de beste i Europa"), samtidig som man gjør vesentlige endringer og (såkalte) forbedringer sesong for sesong.

Jeg tolker utspillene dithen at man på den ene siden er ydmyk og ser behov for justeringer og lærer av sine feil, sesong for sesong, samtidig som selvforsvaret og selvransakelsen virker litt arrogant de gangene utenforstående har stilt seg kritisk til om spillerne er godt nok trent.

I sum så gir det meg det inntrykket at klubben ikke har den ypperste kompetansen. Da ville man vel hatt et regime med et opplegg som ble endret i mindre grad år for år eller fra trener til trener?

Er enig i at spillerne virket å være bedre trent under Hamrèn, men da hadde man kanskje også en bedre kombinert effekt av 'atityd', fokus på kosthold, en trener med autoritet og resultater å vise til, samt en bedre spillerstall?

Når stallen ikke har samme kvalitet eller bredde, og samspillet ikke fungerer, så vil jeg tro at spillerne heller ikke får den samme kvaliteten på treningene eller har den siste gutsen til å heve seg mot slutten av kampene. Synsing, javel, men det er nå min hypotese.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 21.03.2014 20:30    Post subject: Reply with quote

Det er veldig positivt ment når jeg nevner at Ståle Stensaas var et glimrende eksempel på hvor langt du kan komme med mye og god trening samt viljestyrke. Nesten fem år etter at venstrebacken la opp så presterte han ifjor, helt på sparket, noe som Jakob Storevik så konsist formulerte slik:
"RBK3: Ligger under 1-0 mot NTNUI, Ståle Stensaas bytter seg selv inn etter 75 min, putte 2 på 10 min, bytter seg selv ut. Seier. #legende"

Kanskje de ikke lager dem slik lenger? Lille Ståle var ute støtt og stadig og lekte selv med ballen eller spilte med større og jevnaldrende unger. Selv etter at han var blitt "den ellevte brikken i Rosenborgstjerna" terpet han for å bli bedre. Har ikke arbeidskarrieren hans i detaljer, men det er en god historie som ikke trengs korrigeres om vi sier han trente med Rosenborg utenom vanlig arbeidstid som snekker/tømrer. Smile
Det fantastiske målet mot Blackburn i den første Champions League-kampen på Lerkendal kom ikke av en tilfeldighet. Hele Lerkendal tok av, og etter det ble han proffspiller. (Youtubeklipp.)
Skulle egentlig vist dagens spillere hva håndverkere, en regnskapsfører, en journalist, selgere og studenter gjorde på fritida (eventuelt på deltids frikjøp) før i tida.
2mas
Sjef

PostPosted: 02.05.2014 19:36    Post subject: Reply with quote

Keiko:

Hvor spesiell er vår idrett fotball og hvilke krav stiller de til deg som spiller?

En analyse på Norges Idrettshøgskole allerede på 80-tallet sa noe om hva idretten fotball krever av deg som spiller i løpet av en kamp.

Du løper 12 km i snitt i løpet av 90 minutter, du har ca 1000 retningsforandringer, opptil 100 spurter fra 10 til 70 m og foretar flere hundre taktiske valg som krever teknisk utførelse for å lykkes.

Alt dette gjør du mens det ofte er fysisk kontakt med en motspiller samtidig.

Dette viser at fotball er en sammensatt idrett som krever ferdigheter på mange forskjellige områder samtidig. Det vil derfor være uhensiktsmessig å bruke like mye tid på forbedre sitt oksygenopptak (kondisjon) som for en langdistanseløper i friidrett, hvor kondisjon vil være den viktigste faktoren.

Et godt eksempel på dette var når jeg trente IK Start i 2005:

Svein Tore Samdal som da var trener for Marit Bjørgen fikk spørsmål av VG om hun tålte fire løp på fem dager i langrenn, hvor han kjekt svarte: hun er da ikke fotballspiller, så det tåler hun!

Jeg svarte den gang i VG: Vi hadde også tålt fire kamper på fem dager hvis de hadde en varighet på ti til tjuefem minutter som en 5- og 10-km på ski varer.

Hva om en fotballspiller hadde stivnet hver gang han datt, som ofte en skiløper gjør eller om en skiløper skulle spurtet hundre ganger i løpet av sin distanse?

Les mer: «Helvetesperiode med syv kamper på 24 dager?»

Basma slo vel på et RBK-medlemsmøte i debatt med Inggard Lereim fast at han er lei av diskusjonen, da han sjøl er 50 prosent kunstner og 50 prosent idrettsutøver. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 21:27    Post subject: Reply with quote

Very Happy

Det må være i kategorien munn- og fotmaler, eller noe sånt. Sånn at man blir vesentlig mer imponert over at de fortsatt gidder å prøve gitt forutsetningene sine, som man blir imponert over det kunstneriske resultatet som leveres.
gisp!
Legende

PostPosted: 13.05.2014 21:34    Post subject: Reply with quote

Skofterud ødelagt av Joar-øvelser, VG:
"Aukland forteller at Skofterud trolig ble ødelagt av en særdeles tøff styrkeøkt de hadde torsdag.

- Den er annerledes og noe vi har holdt på med et par år. Det er mai og hun har kanskje ikke trent så mye den siste måneden. Hun ble nok ødelagt på torsdag og så trente vi enda mer på fredag. Hun tok i det hun kunne. Det er tøffe øvelser og det var nok egentlig på styrkeøkten hun fikk det, sier Aukland.

«Joar-øvelser»

Han sier de kaller øvelsene «Joar-øvelser» etter at de lærte styrkeøvelsene av padleren Joar Thele, som var tilknyttet laget i fjor."

MariusV
Veteran

PostPosted: 13.05.2014 22:10    Post subject: Reply with quote

Og poenget med den der var å villede alle som skummet over til å tro at Perry hadde noe med det å gjøre eller? Razz
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 13.05.2014 22:23    Post subject: Reply with quote

He he, nei da, bare moro.
Ser at det var en padler faktisk, ikke roer som stresset det til.
josinho
Veteran

PostPosted: 13.05.2014 23:48    Post subject: Reply with quote

sidney wrote:
Det er allikevel ikke til å feie under teppet at RBK framstod som bedre trent under Hamren, enn de har gjort siden.

Tull. Strand, Kris mfl sa at det ble trent hardere under Eggen da han overtok laget sommeren 2010.
Noe av svakheten med Hamren var at han brukte for mye småbanespill og det kritiserte også Eggen ham for. Guttene var slett ikke i god nok fysisk form. Selv om RBK vant serien under Hamren i 2009, spilte/overkjørte de ikke motstanderene i særlig grad, det var den defensive tryggheten og de to daværende klassespissene som var fundamentet i laget den gang.

Problemet med noen av trenerne i RBK det siste tiåret er at de bruker fysiske trenere til å trene utholdenhet istedenfor å kjøre tøffere under spilløkter og div balløvelser. Da blir det fort problemer med både restitusjon og tempo i selve spillet.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 14.05.2014 00:20    Post subject: Reply with quote

Dette er nok helt riktig. Fotball er en idrett hvor den fysiske biten, da spesielt utholdenhet er mer kompleks enn bare at man skulle kunne løpe langt og lenge. Det er stadige retningsendringer, temposkifte og uttallige ytre belastninger som hele tiden påvirker. Så det fremstår i allefall for meg som åpenbart at man i så stor grad som mulig trener på det fysiske i tospann med ballspill.

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.05.2014 11:01    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:

Noe av svakheten med Hamren var at han brukte for mye småbanespill og det kritiserte også Eggen ham for. Guttene var slett ikke i god nok fysisk form. Selv om RBK vant serien under Hamren i 2009, spilte/overkjørte de ikke motstanderene i særlig grad, det var den defensive tryggheten og de to daværende klassespissene som var fundamentet i laget den gang.

Dette synes jeg er upresist og ensidig, for dette handler om ofringsavgjørelser. Hamrens stil, som vel var offentlig uttalt, var at laget skulle hvile med ball, i stedet for uten ball slik som de fleste (alle) andre lagene i serien, og dermed tvinge motstanderne til å bruke krefter i store deler av kampene. Denne stilen gjør også at forsvarsrekka kan stå oftere høyt, i stedet for å falle ned for å hvile laget. Jeg synes det er upresist på grensen til feil å påstå at vi hvilte på et defensivt fundament og individuelt gode spisser: vi hvilte på et godt kollektiv med gode tekniske og pasningsferdigheter, men var litt for avhengige av individuelle ferdigheter for å avgjøre kampene. Midtbanen var etter mitt skjønn det klart viktigste leddet vårt under Hamren. På grunn av den kollektive, tekniske, ballholdende spillestilen framstod også RBK-spillerne med mest krefter igjen mot slutten av kampene under Hamren. Da må det også trenes mer teknikk og pasning -> mer spill på liten bane.

Eggen har en mer risikabel stil som innebærer flere ballvinninger og balltap i løpet av en kamp, og den er jo mer kraftkrevende for spillerne, så det er ingen stor overraskelse at spillerne var for 'dårlig trent' kondisjonsmessig til å spille Eggen-fotball etter Hamren. Eggen løser jo avveiningen ved å redusere det tekniske utfallsrommet til spillerne, slik at de i praksis er kjempegode på spillestilsrelevante teknikker (som for eksempel retningsbestemt medtak for midtbanespillerne), men sannsynligvis mindre gode til tyskerøvelsen på trening.

Hvilken stil man liker best er jo i stor grad en smakssak, men man må i alle fall tilpasse treningen etter hvordan laget skal framstå i kamp. Jeg tror ikke det er realistisk å få til både ekstrem kollektiv fysikk og ekstreme kollektive pasningsferdigheter innenfor en treningshverdag - man får ikke i pose og sekk. Heller ikke ved ganske enkelt å trene fysiske ferdigheter "med ball", selv om jeg også tror det er generelt lurt.
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 20:43    Post subject: Reply with quote

En perfekt analys av Hamréns stil i RBK !
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 16.05.2014 16:50    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...436180.snd

Quote:
Høiland fikk belastningsskade etter overgangen til Stabæk
- Treningsmengden har økt ganske mye, sier tidligere RBK-spiller Jon Inge Høiland.

Jeg skal ikke gi noen dom over hva som er riktig mengde og intensitet, men det er jo litt spesielt om de andre lagene i ligaen trener dramatisk mye mer og intenst enn oss...?
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 17:22    Post subject: Reply with quote

Det er jo en stor tankevekker når vi er så dårlige som vi er...

Mente jeg leste at bradley vil forbedre laget på og bli bedre til og presse motstanderne og da trengs det hardere og mer fysisk trening.

Der mener jeg RBK gjør feil..de kjører nederlandske modellen for fysisk trening,men i nederland skal laget holde ballen i laget i stedet for og gå hurtig framover.

RBK vil spille som eggen som er mer lik den tyske modellen og da trengs det hardere økter mener jeg.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
nidaros997
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 17:45    Post subject: Reply with quote

Perry var assistent under Ola By i 2004, og den gangen ble det rettet kritikk mot at ingen andre lag i eliteserien trente så lite som Rosenborg. Ola forsvarte dette med at nesten all trening ble gjort med ball, og på grunn av kampbelastningen og mange eldre spillere, så kunne man ikke kjøre hardere eller lengre økter. Jeg vet ikke hvilken linje Perry har lagt seg på siden den gangen.

Det poengteres også om og om igjen at det er så mange vendinger, rykk, taklinger osv. at fotballspilleres kondisjon og tilhørende treningsformer ikke kan sammenlignes med den hos f.eks. en skiløper som har høy men jevn intensitet både i trening og konkurranse. Det poenget skjønner jeg, men samtidig så må man også ha kondisjon god nok til å orke å løpe med i angrep, eller tilbake i forsvar, i 90 minutter. Jeg har ikke inntrykk av at RBK orker mer enn motstanderne i så måte, sammenlignet med tiden som Eggen som trener.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 17:50    Post subject: Reply with quote

Rosenborg sliter jo som oftest mest i starten av kampene og scorer vel omtrent de fleste målene de siste 15 minuttene av kampen. Skulle vel tale for at de gjør noe rett i treningsintensiteten?
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 18:30    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
http://www.adressa.no/100...436180.snd

Quote:
Høiland fikk belastningsskade etter overgangen til Stabæk
- Treningsmengden har økt ganske mye, sier tidligere RBK-spiller Jon Inge Høiland.

Jeg skal ikke gi noen dom over hva som er riktig mengde og intensitet, men det er jo litt spesielt om de andre lagene i ligaen trener dramatisk mye mer og intenst enn oss...?

Det at han fikk belastningsskade indikerer jo mer i den retning at Stabæk gjør noe galt i sitt treningsarbeidet, men jeg vil være forsiktig med å tolke det dit hen. Jeg vet heller ikke hvordan Stabæk trener, og det blir derfor feil å spekulere.

Zeman
Back to top
Robert81
Rutinert

PostPosted: 19.05.2014 01:32    Post subject: Reply with quote

Jeg er vel heller ingen ekspert, men det trenes mer og hardere i de større og bedre ligaene også enn det gjøres i RBK. Føler meg ganske sikker på at de bedre lagene gjør det riktig i stedet for i RBK hvor man tydeligvis trener som om de spiller tre kamper i uken.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
josinho
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 10:19    Post subject: Reply with quote

Skal man ta steg må det trenes hardt men riktig. Perry terper altfor lite på angrepsmønster. Han står ofte under treningsøktene å bare ser på guttene i lange bolker før han (ofte bare) gir sine tilbakemeldinger i pauser. Han bør ha flere og oftere øvelser med angrepsbevegelser, samt at han må coache mer spesifikt opp i mot offensive bevegelser underveis i de rene spilløktene.

Skuffende av styret å ansette en såpass umoden trener (i bla gofot-teori/ Eggen-filosofi).
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 10:28    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Dette synes jeg er upresist og ensidig, for dette handler om ofringsavgjørelser. Hamrens stil, som vel var offentlig uttalt, var at laget skulle hvile med ball, i stedet for uten ball slik som de fleste (alle) andre lagene i serien, og dermed tvinge motstanderne til å bruke krefter i store deler av kampene. Denne stilen gjør også at forsvarsrekka kan stå oftere høyt, i stedet for å falle ned for å hvile laget. Jeg synes det er upresist på grensen til feil å påstå at vi hvilte på et defensivt fundament og individuelt gode spisser: vi hvilte på et godt kollektiv med gode tekniske og pasningsferdigheter, men var litt for avhengige av individuelle ferdigheter for å avgjøre kampene. Midtbanen var etter mitt skjønn det klart viktigste leddet vårt under Hamren. På grunn av den kollektive, tekniske, ballholdende spillestilen framstod også RBK-spillerne med mest krefter igjen mot slutten av kampene under Hamren. Da må det også trenes mer teknikk og pasning -> mer spill på liten bane.

Eggen har en mer risikabel stil som innebærer flere ballvinninger og balltap i løpet av en kamp, og den er jo mer kraftkrevende for spillerne, så det er ingen stor overraskelse at spillerne var for 'dårlig trent' kondisjonsmessig til å spille Eggen-fotball etter Hamren. Eggen løser jo avveiningen ved å redusere det tekniske utfallsrommet til spillerne, slik at de i praksis er kjempegode på spillestilsrelevante teknikker (som for eksempel retningsbestemt medtak for midtbanespillerne), men sannsynligvis mindre gode til tyskerøvelsen på trening.

Hvilken stil man liker best er jo i stor grad en smakssak, men man må i alle fall tilpasse treningen etter hvordan laget skal framstå i kamp. Jeg tror ikke det er realistisk å få til både ekstrem kollektiv fysikk og ekstreme kollektive pasningsferdigheter innenfor en treningshverdag - man får ikke i pose og sekk. Heller ikke ved ganske enkelt å trene fysiske ferdigheter "med ball", selv om jeg også tror det er generelt lurt.

Mange ord her...

Står du høyt kan det bli enda vanskeligere å skape rom og framoverbevegelser og tempo blir ofte dratt ned. Denne stilen krever enda mer av spillerne på det tekniske plan og passer for eksempel bedre for kjappe, tekniske spanjoler enn for Helland, Jensen, Søder & co.

Apropos fysikk: tyskerne er i verdenstoppen og de ligger høyt oppe på fysikk og disiplin.

Forskningsrapporter som jeg har sett viser for øvrig at både at antall spurter (målt i kamp) og spurtfarten er høyere (målt på trening) i PL og PD enn TL.

Riski er for øvrig TLs beste på antall raske spurter Tommel'n opp!
Back to top
Jakob
Veteran

PostPosted: 19.05.2014 11:06    Post subject: Reply with quote

Hvor har du funnet dette?
Back to top
NR1
Junior

PostPosted: 19.05.2014 11:12    Post subject: Reply with quote

Jeg trener på impulse Lerkendal og har sett mange ganger at spillerne trener dårlig..mange av de har med mobilen og skriver tekstmeldinger....trodde de var mere profesjonelle enn dette så det skuffer meg!!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 98, 99, 100  Next
Page 53 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb