| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.05.2006 23:11 Post subject: |
|
|
Helga reddet!  |
|
| Back to top |
|
 |
Brakka Rutinert
|
Posted: 26.05.2006 23:15 Post subject: |
|
|
Fint. Har bestillt billetter til i morgen, så da slipper jeg å endre planene  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.05.2006 16:33 Post subject: |
|
|
Klubbene har gått med på å dekke 40 prosent av forsikringssummen, men med en maks grense på 3600 pr år pr spiller i eliteserien og 1800 kroner pr. år pr spiller i 1. divisjon. Ordningen skal gjelde fra 1. januar.
Men for at en spiller i søndagens runde skal få samme rettigheter som de andre etter at avtalen er spikret, ble det enighet i meklingen fredag kveld om at det skal opprettes et forsikringsfond. Både klubb og spillere går inn med en sum hver til fondet. Eliteserieklubbene betaler 2000 kroner pr. spiller til fondet, og 1. divisjonsklubbene betaler 1000 kroner pr. spiller til fondet.
NISO ble i tillegg hørt på at spillerne i større grad skal kunne velge utstyr fra ønskede leverandører ut fra helsemessige årsaker. I tillegg skal spillernes ønsker høres når terminlisten settes opp.
NISOs krav om at spillerne skulle ha to prosent av medieavtalen som samlet beløp seg til én milliard ble forkastet under meklingen fredag.
Les mer: Det blir ikke fotballstreik |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.04.2011 16:48 Post subject: |
|
|
Spillerorganisasjonen NISOs kravliste til forhandlingene med NHO Idrett om overenskomst:
• Standardkontrakt: Klubbenes mulighet til å si opp spillere må reguleres og begrenses gjennom overenskomsten. NISO krever at standardkontrakter i håndball, fotball og ishockey endres.
• Personlige reklamekontrakter: Spillerne skal gis rett til å inngå personlige reklamekontrakter som ikke er i konflikt med klubbens eksisterende sponsorer. Forutsetter skriftlig samtykke fra klubb.
• Utstyr: Spillerne skal selv få velge det arbeidsutstyret de ønsker å bruke.
• Ferie/terminliste: NISO krever på vegne av spillerne minimum sju dager sammenhengende ferie i sesong. Siste kamp før ferien skal også fastsettes minimum tre måneder før ferieavvikling.
• Stillingsprosent: Spillere som utfører likt arbeid i den enkelte klubb, skal være ansatt i lik stillingsprosent. Det skal være samsvar mellom stillingsprosent og faktisk arbeidstid.
• Standard matchball: Innføring av standard matchball i fotball og håndball.
• Utdanning: Presisere viktigheten av utdanning i overenskomst, og at det skal tilrettelegges for dette i den enkelte klubb (uten at det går på bekostning av spillernes arbeid).
Les mer: Spillerne er lei av å bytte ball hver helg |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.05.2011 22:28 Post subject: |
|
|
Tarifforhandlingene mellom idrettsutøvernes fagforbund NISO og NHO Idrett ble brutt 4. mai.
Grunnen til at Fotball-, håndball- og ishockeyoverenskomsten revideres denne våren, er at NISO ikke sa den opp i fjor. Forhandlingene, som startet 3. mai, endte altså med brudd og går nå til mekling. Meklingsfristen er satt til midnatt 19. mai (natt til 20. mai).
Les mer: Brudd i oppgjøret med NISO
Ifølge Walltin vil man ikke gi seg på utstyrskravet:
TIL-Sandnes er likeledes helt klar på at klubbene aldri vil gå med på dette kravet.
Dermed blir det streik? Me får sjå. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 05.05.2011 22:33 Post subject: |
|
|
| Kjenner jeg er lite mottakelig for at Rosenborgspillere skal ut i streik nå. Og det på grunn av at de ikke får spille i de fotballskoene de vil... |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 06.05.2011 08:10 Post subject: |
|
|
De må gjerne spille i de skoene de selv ønsker da slikt kan være med på å forebygge skader, men klubbene må kunne sette restriksjoner på fargen.
Forøvrig har jeg liten sympati for overbetalte fotballspillere som skal streike, gitt. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 06.05.2011 11:50 Post subject: |
|
|
Selv jeg, som jo er godt over snittet interessert og engasjert i fagforeninger, arbeidernes rettigheter o.l., klarer ikke helt å se det store poeng med denne streiken. Det er ett mildt sagt ganske tåpelig grunnlag de evt. streiker på.
*Penger tjener de (i hvert fall de mannlige fotballspillerne) mer enn nok av allerede, så personlige sponsoravtaler er unødvendig.
* Syv dagers sammenhengende ferie i sesongen? Tja, hva skal det vær godt for? I Tippeligaen har de jo stort sett sommerferie uansett, og lang pause mellom sesongene. Med landskampdatoer er det jo uansett en del spiller det vil være umulig å oppnå slikt for, men en del andre jo uansett får "fri" nettopp under landskampoppholdene.
* Utstyrs-avtalepunktet er det rene skjær tull!
* Matchballpunktet var jeg ikke klar over, men ærlig talt - "jobben" deres er jo ikke mer utfordrende enn at det bør være ganske uproblematisk at det er slik det er i dag.
Jeg kan derimot skjønne punktene omkring standardkontrakt og utdanning, men er det virkelig SÅ stor forskjell fra kontrakt til kontrakt? Og utdanning trodde jeg strengt tatt heller ikke var noe problem.
Konklusjon: Slutt å syt, bortskjemte primadonnaer! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 06.05.2011 17:47 Post subject: |
|
|
Blir bittelitt irritert av det syn som de foregående posterne representerer.
Blant annet dette med at fotballspillere er overbetalte, late folk som har fått alt servert på et sølvfat her i livet, og derfor burde holde seg for god til å kjempe for rettigheter.
Det fremstår for meg noe merkelig at tilhengere av fotball og et bestemt fotballlag har så lite til overs for fotballspillere generelt. Det er ikke slik at alle tjener millioner. De har trent hardt over mange år, mange timer som aldri ble betalt. De er noen få av veldig mange som har forsøkt å oppnå det samme; de er ettertraktede og besitter kompetanse som deles bare av noen få andre i landet. Jeg ser ingen logikk bak at de ikke skal være i posisjon til å forhandle om rettigheter, eller bruke de lovlige midlene de har, såfremt kravene ikke er helt urimelige. Uansett tror jeg det blir en løsning før fristen; det er tross alt relativt små saker det kjempes om.
Men, er det urimelig å få bestemme arbeidsutstyret selv, tilpasset egne behov? Mange som kommer med argumentet at, siden de er så gode, burde de gjøre jobben like bra uansett skomerke. Jeg vil tro at skomerke, og små nyanser i skokvalitet, forming og match med fot og kropp, blir viktigere jo høyere nivået er. Burde være en selvfølge, rent logisk sett, så får de økonomiske interessene til klubbene veies opp mot dette.
At det brukes samme ball hver uke er også en sak i hvert fall jeg synes er rimelig å kjempe for. Fotballer er faktisk ganske forskjellige, og det er greit å kunne forholde seg til en ball i serien her hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 06.05.2011 18:50 Post subject: |
|
|
| Helt enig med abjoern. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 06.05.2011 19:43 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: |
Det fremstår for meg noe merkelig at tilhengere av fotball og et bestemt fotballlag har så lite til overs for fotballspillere generelt. |
Selv om man har interesse for noe, må man nødvendigvis være videre begeistrert for utøverne? Noen personlige eksempler:
- Jeg er over gjennomsnittet interessert i politikk, men er ikke direkte overglad i utøverne, selv dem som står på "min side".
- Jeg er opptatt av media og journalistikk, selv om jeg ikke nødvendigvis er like imponert over yrkesgruppen (dog med mange gode unntak)
| Quote: | | Jeg ser ingen logikk bak at de ikke skal være i posisjon til å forhandle om rettigheter, eller bruke de lovlige midlene de har, såfremt kravene ikke er helt urimelige. |
Du har noen gode poenger, men når en kjemper for rettighetene sine bør man ha en viss troverdighet. De langt fleste i eliteserien tjener svært godt og har liten sympati å hente på en streik. En del av poenget med streik som verktøy i dag er å få oppmerksomhet om sin sak like mye som det er å ramme arbeidsgiver. Når en ser klubbene bli presset av spillere som med sine lønnskrav har vært med på å sette klubbene i en vanskelig økonomisk situasjon (ja, klubblederne har hovedansvaret, men det er vel ingen tvil om hvem som er den viktigste faktoren)
| Quote: | | Men, er det urimelig å få bestemme arbeidsutstyret selv, tilpasset egne behov? Mange som kommer med argumentet at, siden de er så gode, burde de gjøre jobben like bra uansett skomerke. Jeg vil tro at skomerke, og små nyanser i skokvalitet, forming og match med fot og kropp, blir viktigere jo høyere nivået er. Burde være en selvfølge, rent logisk sett, så får de økonomiske interessene til klubbene veies opp mot dette. |
1. det er ingen selvfølge at man får velge sitt arbeidsverktøy. Du ser mange i store organisasjoner som blir forbannet når man går over fra papirbasert arbeid til IKT. Skal de streike for dette? Skal de som heller vil bruke Mac enn PC gå til streik dersom arbeidsgiver inngår avtale med Dell/Microsoft?
2. Dette handler i liten grad om å få velge eget arbeidutstyr. Dette handler om penger og utstyrsavtaler. En av Rosenborgs viktigste økonomiske avtaler er utstyrsavtalen med Adidas. hvor mye vil den være verdt om spillerne selv skal få velge trenings- og fottøy? Spillerne vil ha mer av kaka og få muligheten til å inngå flere private sponsoravtaler. Får de gjennomslag for dette vil det kunne ha en dramatisk økonomisk konsekvens for klubbene.
| Quote: | | At det brukes samme ball hver uke er også en sak i hvert fall jeg synes er rimelig å kjempe for. Fotballer er faktisk ganske forskjellige, og det er greit å kunne forholde seg til en ball i serien her hjemme. |
Dette er et mer forståelig punkt. Nå er ball også en del av utstyrsavtalen, men det er klart at en felles "balleveranseavtale" for hele eliteserien vil kunne innbringe en del penger. Dog vil Rosenborg nok få mindre enn sin "rettmessige andel" av en slik pott. Uansett er det et meningsløst streikegrunnlag.
Det eneste punktet jeg til en viss grad kan sympatisere med, er kravet om standardkontrakter. Sju dager ferie kan jeg også forstå, men det har ihvertfall eliteseriespillerne alt i dag. Desssuten: En har fire-fem måneder i året hvor det ikke spilles viktige kamper. Det burde gå an å ta ut nok ferie i løpet av denne perioden. |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 19.05.2011 21:26 Post subject: |
|
|
Streikestart om 1,5 timer nå, dersom ingen enighet oppnås. Det blir fint nå tenker jeg. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 19.05.2011 21:34 Post subject: |
|
|
Kanskje greit å få utsatt noen kamper til etter overgangsvinduet? _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.05.2011 21:46 Post subject: |
|
|
Gitt vi henger med i e-cup og cup blir det dårlig med midtuker å ta av til høsten. Kan nok fort være ferien i begynnelsen av juni (juli for resten) som ryker med fotballstreik nå i mai.
Ellers:
NISO har varslet plassfratredelse for 86 medlemmer, alle sammen eliteseriespillere i fotball. Det er langt flere eliteseriespillere som er medlemmer i NISO, men på grunn av at flere klubber har meldt seg ut av NHO, er det varslet plassfratredelse for de 86 spillerne i klubber som er NHO-medlemmer.
–Kan det bety at hele serierunden til helgen blir avlyst hvis det blir streik?
– Det kan skje. I terorien kan en kamp spilles, sier Wallthin. Der er ingen av lagene medlemmer i NHO.
Les mer: Kan stoppe Tippeligaen |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.05.2011 21:51 Post subject: |
|
|
| Synes det er ganske sterkt at denne gjengen med overbetalte primadonnaer true med å streike. Burde vært anledning for mange klubber å få tak i bedre og billigere spillere. Tidenes svakeste tippeligae nivået er helt ufattelig dårlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 19.05.2011 22:38 Post subject: |
|
|
Noen som orker og fort forklare hva faen de skal streike for? _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.05.2011 22:47 Post subject: |
|
|
| En eventuell streik kan være en fordel for oss da det gir oss flere kamper etter at overgangsvinduet har åpnet igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 19.05.2011 22:55 Post subject: |
|
|
| Pluss at vi får en pause fra lidelsene, og mulighet til å normalisere blodtrykket.... |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.05.2011 23:00 Post subject: |
|
|
| Chuck Bass wrote: | | Noen som orker og fort forklare hva faen de skal streike for? |
| 2mas wrote: | Spillerorganisasjonen NISOs kravliste til forhandlingene med NHO Idrett om overenskomst:
• Standardkontrakt: Klubbenes mulighet til å si opp spillere må reguleres og begrenses gjennom overenskomsten. NISO krever at standardkontrakter i håndball, fotball og ishockey endres.
• Personlige reklamekontrakter: Spillerne skal gis rett til å inngå personlige reklamekontrakter som ikke er i konflikt med klubbens eksisterende sponsorer. Forutsetter skriftlig samtykke fra klubb.
• Utstyr: Spillerne skal selv få velge det arbeidsutstyret de ønsker å bruke.
• Ferie/terminliste: NISO krever på vegne av spillerne minimum sju dager sammenhengende ferie i sesong. Siste kamp før ferien skal også fastsettes minimum tre måneder før ferieavvikling.
• Stillingsprosent: Spillere som utfører likt arbeid i den enkelte klubb, skal være ansatt i lik stillingsprosent. Det skal være samsvar mellom stillingsprosent og faktisk arbeidstid.
• Standard matchball: Innføring av standard matchball i fotball og håndball.
• Utdanning: Presisere viktigheten av utdanning i overenskomst, og at det skal tilrettelegges for dette i den enkelte klubb (uten at det går på bekostning av spillernes arbeid).
Les mer: Spillerne er lei av å bytte ball hver helg |
_________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 19.05.2011 23:11 Post subject: |
|
|
Det sto faktisk lenger opp på siden. Flaut, facepalm til meg selv. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 4071 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 20.05.2011 06:54 Post subject: |
|
|
Spørs om ikke rbk spillerne er litt mer engasjerte i streiken enn de andre... det virker i allefall slik på banen i år at streiken har pågått i mange runder allerede
Når man tjener 4-5 mill i året så burde det minste vært at man gidder å løpe litt i løpet av en kamp... gå inn for resultatlønn...  _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
| Back to top |
|
 |
Don Ernesto Senior
|
Posted: 20.05.2011 12:31 Post subject: |
|
|
Om utstyrspunktet det er størst uenighet om (inntrykket jeg får fra media) er dette et enormt feilskjær fra NISO.
1. Om man av medisinske årsaker ikke kan spille i sko fra "klubbmerket" får man benytte seg av andre sko
2. Vanligvis streiker man for at man skal oppnå noe felles (solidaritet). I dette tilfellet fører mindre inntekter for klubbene til mindre lønninger til spillerne. Det er noen få spillere i Eliteserien som muligens kan skrape ut noen tusen for å spille i sko fra et bestemt merke, men brorparten av spillerne får ingenting ut av dette (kun mindre lønn på sikt).
3. Å være fotballspiller er ikke en vanlig jobb. Man får betalt for å trene to timer om dagen og reise annenhver helg for å spille fotball. Man kan ikke likestille seg med arbeidslivet forøvrig. Da må klubbene komme på banen og kreve vesentlig mer av spillerne, noe som antakeligvis ikke faller i god jord.
Skal vi supportere streike for at spillerne ikke leverer god fotball? Argumentet fra Walltin om at "fotballproduktet" blir bedre om utøverne får velge eget arbeidsutstyr er i beste fall meget tynt. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2011 12:43 Post subject: |
|
|
Hva med å streike et par måneder, annulere de åtte første rundene og begynne på nytt til høsten med dobbeltsesong som på begynnelsen av 1960-tallet??  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 20.05.2011 14:38 Post subject: |
|
|
Støttes!
 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
|