English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 324, 325, 326 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
NÃ¥erdetnok
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 11:12    Post subject: Reply with quote

Bagh wrote:

Jeg mener at SD bør være leddet mellom trener og styre, selv om treneren formelt er ansatt av styret.
Slik oppfatter jeg det og. SD er øverste sportslige ansvarlige i klubben, og det innebærer at han skal implementere en sportslig strategi, inkl trenere og spillerstall som understøtter denne.
Back to top
View user's profile Send private message
jadda
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 12:02    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Min begrunnelse var at hvis det er et organisatorisk problem klubben har, så er effekten av å bytte en leder på et litt lavere nivå, somregel meningsløst, fordi den nye lederen kjapt blir en del av den usunne kulturen, og man har ikke oppnådd noe annet enn ekstra kostnader.

Hjelpes.
Hvordan kan SD i en fotballklubb betegnes som en leder på et litt lavere nivå? Det er akkurat dette som er poenget mitt med din ansvarsfraskrivelse på Hoftun sine vegne. Han er øverste sportslig ansvarlig i klubben, og har ansvar for den langsiktige sportslige utviklingen. Det er ikke materialforvalteren vi snakker om her.

Han skal være pådriver for en sunn kultur, som åpenbart er fraværende for tiden, der det å ha ryggdekning nå virker å være viktigere enn å få til fremgang.

PerO wrote:

Hva tror du Hoftun ville valgt, hvis han kunne velge?

Han burde for egen del valgt å tviholde på den stillingen og ikke minst lønnen han har, for jeg kan ikke helt se for meg hvilken arbeidsgiver som vil være villig til å blø med tilsvarende personalkostnader gitt en antatt begrenset kompetanse. (Kanskje bortsett fra våre venner i TC som kanskje, ironisk nok, kan bli redningen her)

Jeg er imidlertid sterkt i tvil om selvinnsikten er så veldig fremtredende hos vedkommende SD ("Hø, hø"), og jeg tror at maktfaktoren definitivt ikke skal undervurderes.

Uansett, dette er ikke noe som skal være opp til Hoftun å vurdere. Han må bort, og det bør ikke være opp til ham selv. Håper at styret også kommer til den konklusjonen rimelig raskt.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 15:33    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Hadde Hoftun ansatt JJ og Perry, måtte han stått til ansvar overfor styret for hvorfor han hadde feilet 2 ganger på rad. Nå er det styret som har ansatt to trenere på rad som har feilet. Hoftun har gjennomført jobben, og har dermed sin del av ansvaret. Men styret, har fattet de endelige beslutningene og må dermed ta ansvaret på seg selv, for de beslutningene de har tatt. Et styre skal vurdere de fremlagte forslagene, og om nødvendig rådspørre andre hvis de tviler på de rådene de har fått.

Samme dag da JJ fikk fyken:

Quote:
Rosenborg starter jobben med å finne ny trener umiddelbart, og dette arbeidet skal ledes av sportslig leder Erik Hoftun.

- Vi ser at vi må tilbake til klubbens røtter, til noe i nærheten av der vi var før, sa Hoftun.

Så i og med at det er styret som ansetter trenere i klubben, frikjennes Hoftun for alt ansvar, PerO? Er/var det ikke Hoftuns jobb å finne de beste kandidatene? Når han da finner det for godt at Per Joar Hansen er beste kandidat, og styret biter på, frikjennes han for den slette jobben han utførte? Burde ikke styret fått overlevert et par kvalitativt bedre navn?

(Og ikke kom og fortell meg at listen Hoftun overleverte styret bar preg av flere (og bedre)kandidater).

En annen ting; var det ikke Hoftun som sto i bresjen for å ikke ansette Eggen i 2010? Kanskje var det Hoftun som innstilte JJ òg?

Kan jo ikke være enkelt når sportslig leder velger å anbefale så svake kandidater å velge mellom. For som du sier, så sitter ikke akkurat styret inne med så mye kunnskap på dette området.

Forøvrig kunne man lese dette samme dag JJ fikk sparken:

Quote:
Med en tredjeplass i serien leverte ikke Rosenborg de resultatene klubben ønsket. Til VG Nett i dag sier Koteng at trønderne langt fra er fornøyde med utviklingen i klubben.

- Nei, dette holder ikke. Resultatmessig er det ikke så aller verst, men måten vi spiller på må forbedres. Fremgangen er for dårlig, slår styrelederen fast.

Gir meg forhåpninger om at i hvert fall 1/2 forsvinner ut dørene, selv om jeg mener Hoftun her også må være med og ta ansvaret.
moomoo
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 17:22    Post subject: Reply with quote

Vi har jo diskutert det samme over lengere tid nå, uten at vi egentlig har kommet noen annen vei enn at Late Barter har skutt inn litt mere info rundt spillernes oppfattelse av situasjonen.

Kansje vi skal prøve å begrense oss til ny informasjon og ikke diskutere ihjel alt det som er yesterdays news?

Jeg er iallefall kraftig lei av at både Per Joar og Erik blir diskutert opp i mente uten at det verken foreligger ny informasjon eller nye eskapader og at det mer og mer ser ut som en usakelig debatt mellom personer der det ser ut som det er viktigst å rope høyest mulig for å bli hørt.

Nok vissvass nå (myself included).

Generelt sett kan man fastslå at en gang var vi fryktet, men sånn det er i dag er vi ikke det overhode. Noe må gjøres og noe er på gang, men vi har ikke mye annet konkret en missnøye blandt supporterne å forholde oss til.

Rosenborg under Eggen og Rosenborg under andre trenere er forskjellige ting, og brakka har forandret seg.

Pr. i dag er vi et lag som bør ha ambisjoner om å havne på øvre halvdel av tabellen.

Jeg sa før sesongen at 1-6 kunne bli fasit og det ser jo sånn ut pr i dag.

Ønsker meg Ronald De Boer som ny trener men det kommer aldri til å skje.

Ønsker at støttespillerne rundt RBK bidrar med økte sponsorintekter i bytte mot en evklaring rundt Erik og Per Joar. Mange av sponsorene var jo også der under Eggen og vet mye om hvordan oppskriften for suksess skal utformes. Nå som vi sliter delvis med økonomien er dette en unik mulighet til å bidra med forbehold om endringer.

det vil koste penger å komme seg tilbake dit vi ønsker, og hvor mye det vil koste er utelukkende basert på hvor lang tid vi er villig til å bruke.

Tar vi en City eller tar vi en Everton?
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 09.05.2014 19:41    Post subject: Reply with quote

Siste ord i metadebatten.
PerO: Jeg påpekte det som nettopp er det infame trikset du ofte benytter her inne. Du virvler opp noe grums i ditt svarinnlegg som den du svarer til slett ikke har hevdet eller står for, men det du virvler opp, som ikke vedkommer motdebattantens innlegg/mening, vil for en leser som ikke har lest hele historikken forut kunne fremstå som noe som styrker argumentet ditt og desavuerer motdebattantens innlegg/syn.
Egentlig var dette til opplysning for de andre og ikke noe jeg forventer får deg til å slutte med slike metoder.
Ferdig.
Whoppa
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 19:46    Post subject: Reply with quote

Stråmann?
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2014 20:08    Post subject: Reply with quote

Man trenger egentlig ikke å finne enkeltprossesser, enkeltområder, enkeltspillere, eller enkeltansettelser. Jeg, og tilsynelatende de fleste med meg, mener at Hoftun jevnt over har vært for dårlig. Han har feilskjær i så og si alle ansvarsområder, og har ikke vist seg å være veldig god på noen av dem annet enn glimtvis. Hoftun holder rett og slett ikke kvaliteten vi trenger i Rosenborg alt i alt. Da blir det uinteressant å diskutere hvilke ankepunkter han kan frikjennes på.

Om noen virkelig mener at Hoftun har gjort en god nok jobb til å ha fortsatt tillit, så er det bare å si det, så får det bli en argumentasjonskamp derifra. Det er lite vits i å krangle om til hvilken grad Hoftun har vært dårlig og hvilke enkeltsaker det er mulig å slenge inn poenger for å nyansere den negative dommen, om "ingen"synes Hoftun har vært flink nok, er diskusjonen poengløs.

Så, er det noen her (interessant å høre fra for eksempel deg, PerO) som i det hele tatt mener at Hoftun har bevist at han fortjener videre tillit og er (av) det beste vi kan få?
media
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 20:19    Post subject: Reply with quote

Skal du få et meningsfullt svar bør du komme opp med noen bedre - og realistiske - alternativer. Å bytte for å bytte er neppe nøkkelen til suksess.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 09.05.2014 20:20    Post subject: Reply with quote

Han vil ikke bytte for å bytte, han vil bytte fordi den sittende utfører jobben sin for dårlig.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 09.05.2014 20:38    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Hva godt skulle det komme ut av å ikke være fullt så negativ? Ut fra all tilgjengelig informasjon har det vært åpenbart veldig lenge at Hoftun ikke er egnet til jobben sin, og at han snarest mulig bør skiftes ut. Da er det bra at mange ser på det som viktig å spre denne informasjonen til flest mulig, i et forsøk på å redde klubben fra ytterligere forfall. Det er positivt å være negativ!

Man kan til og med være helt nøytral om Hoftun og rett og slett bare gjenfortelle informasjon så objektivt som det er mulig, men også det vil hans hallelujahær kunne oppfatte som eller fremstille som negativitet mot Hoftun.

For eksempel dette:

Da den dengang 36-år gamle Erik Hoftun forlot Rosenborg sommeren 2005, var det for å få mer spilletid enn trener Per Joar Hansen ga ham.
Hoftun var på banen i tre firedeler av kampene vårsesongen 2005 (10 av 13 serie-, 3 av 4 cup og 5 av 7 Royal Leaguekamper). Det var ikke nok for Hoftun, som ville ha klippekort på laget og la de andre stopperne, både i troppen og på vei inn, slåss om den siste plassen. (De andre stopperne var; Riseth, Kvarme, Basma, alle tre fylte 33 i løpet av våren/sommeren, nyinnkjøpte 27 år gamle Miika Koppinen og 26-årige Lago, som debuterte for RBK tre dager etter at Hoftun signerte for Bodø/Glimt.)

Kanskje ironisk nok hadde Hoftun større tillit hos treneren han var med på et spilleropprør mot året før. Et opprør som sørget for at assistent Per Joar Hansen rykket opp til en stilling han ikke var i stand til å fylle.
Ola By Rise snakket i 2004 åpent om det generasjonsskiftet som alle visste måtte foretas.
"Jeg har stor tro på og all mulig tillit til spillerne i dagens tropp. Men skal vi i RBK heve oss utover høsten, og forbli et storlag i årene som kommer, er vi nødt til å forsterke og fornye stallen
Tittelforsvarerne må møte utfordrere, garderoben trenger nye ansikter og noen av veteranene vil ha godt av å kjenne pusten til sultne utfordrere i nakken. Den prosessen fikk vi ikke i gang i vinter. Men den må i gang nå, og realiseres i løpet av overgangsvinduet i sommer. RBK som klubb har ikke råd til å vente lenger. Og det er vi som sitter i ledelsen som har ansvaret for å effektuere forsterkningene, så raskt som mulig. For dette laget har vi tenkt å spille i mesterligaen med til høsten"
, skrev Ola By Rise på den daværende bloggen sin våren 2004.

Det er vinnerne i slike maktkamper (de som senere sitter i posisjonene) som har makt til å definere og skrive historien, så sportslig leder Hoftuns historie kan sikkert fremstilles mer positivt om ham fra hans side, men det er vanskelig å komme unna at Hoftun ikke tenkte veldig mye på klubbens beste, men mer sin egen spillerkarriere da han 36 år gammel motsatte seg en forsiktig foryngelse av spillerstallen. En forsiktig rotering på hans posisjon var han vel faktisk så sterkt imot at han ikke kunne fortsette i klubben.

Hoftun hadde sommeren 2005 kun et halvt år igjen av kontrakten med RBK, og selv uten å ha innsikt i hva som rørte seg i hodene til de involverte den gangen må man kunne slå fast at han neppe var i klubbens fremtidsplaner som spiller. Erik Hoftun så tilsynelatende imidlertid i egne øyne seg selv som en kapabel spiller på Rosenborg/Eliteserienivå i minst et og et halvt år til. Han krevde minst et og et halvt års kontrakt og hadde fått napp hos GIF Sundsvall der tidligere lagkamerat i Rosenborg, Jan Halvor Halvorsen, var trener. Erik Hoftun hadde uten blygsel krevd og forhandlet frem en personlig sluttpakke med RBK, som Nils Skutle neppe av profesjonelle grunner, men kanskje av følelsesmessige aksepterte?

Hoftun var bare noen faxer unna å bli Sundsvallspiller da Bodø/Glimt kom på banen med et enda bedre tilbud. Hva Rosenborg eventuelt fikk ut av dette (overgangssum) vites ikke, men sluttpakken indikerer vel terminering av kontrakt og at klubben ikke fikk overgangssum for den spillehungrige 36-åringen.

For øvrig er det lett å tolke Hoftun som positiv til å pålegge alle ansatte i klubben evigvarende munnkurv dersom man skal dømme ham på hans opptreden da han tjuvstartet som assisterende sportsdirektør i desember 2004. Men det blir en tolkning. Hva han mener om munnkurv går det nok an å spørre om, men hva svaret er verdt må vurderes opp mot at man ikke har innsikt i forhold som eventuelt kan påvirke Hoftun til å ikke snakke helt ærlig om dette da han som aktør har flere andre hensyn å ta enn å informere offentligheten om de faktiske forhold.

Last edited by gisp! on 09.05.2014 20:52; edited 1 time in total
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 20:45    Post subject: Reply with quote

Hoftun har fått prøve lenge nok, og har vist alle med hjerte for klubben at han ikke er rett mann til SD stillingen. Enkelt og greit. Det går selvfølgelig an å finne positive sider, men gull og glitter å fin og flott fotbal blirdt ikke. Det er bare å se de siste 100 kampene og titte inn i premiskapet. Der står det kun "gammelt glitter" ikke noe nytt. Vanskeligere enn det er det ikke.

Og som jeg nevnte over her en plass, det beste hadde vært om ting gikk seg til, men det gjør ikke det for Erik Hoftun ikke vet hvor skoen trykker. Det har han selv sagt.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2014 21:42    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Skal du få et meningsfullt svar bør du komme opp med noen bedre - og realistiske - alternativer.

Dette er et tynt argument. Det er ganske håpløst om man til enhver tid skal sitte på løsningen for å få lov til å peke på et problem.

Fans har generelt mye å si i avsettelser. De er ofte katalysatoren som setter igang en prosess for å sparke en trener. Er det slik at Rosenborgfansen skulle stilt med en kandidat som erstatter for Jønsson?

Jeg forbeholder meg retten til å klage på sportsdirektører, spillere, trenere, politikere, sportsjournalister, tannleger og bussjafører, uten at jeg nødvendigvis har et alternativt klart. Hoftun er ikke god nok ette mitt syn. Jeg har ingen gode erstattere da jeg aldri har vært i en posisjon der jeg har måttet leite etter en slik kompetanse. Men det finnes det folk som gjør, og de kan garantert finne noen med bedre kompetanse, mer erfaring, og bedre meritter enn en tilbakevendt sønn med "sommerjobb" som spillende sportsdirektør mangfoldige hakk under vår egen på CVen. Sitter ikke klubben på gode nok alternativer, så får de sette et headhuntingfirma på det, og denne gangen la det bli en god prosess, og ikke bare kalle det.

At Hoftun skal være det beste vi har mulighet til å få tak i, er utopi, som det også er med perry. Det er garantert et titalls personer i Norge som kunne gjort en bedre jobbe enn Hoftun, som tross alt har brukt sju år i Norges største klubb som grunnskole, og det uten å ha et spesielt imonerende vitnemål. Jeg nekter å tro at det ikke finnes opptil flere alternativer som hadde gjort det bedre enn Hoftun. Og det selv om jeg ikke kan navngi dem.
Vollrik
Veteran

PostPosted: 09.05.2014 21:53    Post subject: Reply with quote

Zorac Tommel'n opp!
Jangusk
Veteran

PostPosted: 10.05.2014 16:13    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Fra meg og Zorac
Back to top
Laße
Junior

PostPosted: 11.05.2014 17:07    Post subject: Reply with quote

Ser det er en del paralleller mellom Rosenborg og PSV Eindhoven de siste årene.

* En periode med suksess ender med uavklarte problemer (generasjonsskifter, gjennomtrekk av spillere, etc.).
* Det kommer en periode med i beste fall variable resultater.
* Mindre spill i Europa gir problemer i det finansielle.
* Spillestil er ikke til å kjenne igjen.
* Det kommer en sportsdirektør med en plan, men resultatet blir vingling i plan/filosofi og mye merkelige spillerkjøp.
* Trenersituasjonen er ikke helt optimal. (Men ikke direkte sammenlignbar)

PSV er inne i en periode hvor de prøver å satse på unge, billige og egenproduserte spillere, men SD, Marcel Brands, vingler som sagt en del. De mangler en del rutine og kontinuitet. De har i det siste fått hjelp av Guus Hiddink som en slags samtalepartner til ledelse, spillere og klubb. Dette har hjulpet dem mye og de har prestert mye bedre og hatt mye bedre resultater etter at dette kom på plass.

Det er dog en midlertidig løsning, i tillegg til at det er mange andre problemer i klubben som hindrer suksess, og supportere og supporterklubber står samlet bak et krav om gjennomgang og bedring i klubben. Hva som blir gjort er ikke så nøye så lenge det fungerer og styre, sportslig administrasjon og trener m. team blir nevnt på lik linje som områder for gjennomgang. Dette er nok noe som også er høyaktuelt i Rosenborg, men en slik prosess må nok starte i styret.

Er det mer realistisk å få flere til å stille seg bak en erklæring til styret om at det må settes igang en gjennomgang av hele klubben, istedet for et krav om at "NN" må gå? Mulig at noen av disse prosessene er så smått igang allerede (som f.eks. sammensetning av styret?), men jeg begynner å kjenne på at det "brenner litt på dass" nå.
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 11.05.2014 18:17    Post subject: Reply with quote

Bortsett fra det der med "sportsdirektør som kom inn med en plan", så kan det sikkert trekkes sammenligninger der, ja.

Og så bortsett fra at PSV søkte hjelp. I Rosenborg vet man alltid alt best sjøl.
Back to top
Laße
Junior

PostPosted: 11.05.2014 18:54    Post subject: Reply with quote

Stemmer det. Han kom først med plan etter hvert. Takk for korrigering.

Poenget er vel hvordan supporterne til PSV har organisert og samlet seg for å få slutt på elendigheten og om det kan brukes som forbilde for Rosenborg.

Tilsvarende må vel være om det sendes brev til Koteng hvor det bes om opprydning og forbedring i klubben og at Kjernen, Late Barter, Veteranlauget, Rbkweb?, andre? stiller seg bak.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 16.05.2014 17:24    Post subject: Reply with quote

Erik Nordgaard
Quote:
Hoftun nekter skadete spillere å stå på Øvre Øst. Sender visst feil signaler. Sammen mot gull? #rbkno

Om dette stemmer så er det håpløst!
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 17:45    Post subject: Reply with quote

Hoftun er da håpløs.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 16.05.2014 19:44    Post subject: Reply with quote

Trekk deg.
Back to top
Svennarbonden
Senior

PostPosted: 16.05.2014 19:55    Post subject: Reply with quote

Hater fyren med innlevelse!
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 20:03    Post subject: Reply with quote

Fins det fortsatt egg å oppdrive i butikkene i Nidaros, eller får Hoftun gå i fred i 17. mai-toget? Sad
SeG
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 21:24    Post subject: Reply with quote

Så mye som jeg ønsker den fyren vekk så håper jeg du og alle andre oppfører seg i morra og holder seg for god til vissvass i grunnlovsfeiringen;)

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
TottoD
Proff

PostPosted: 16.05.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

Hoftun tror folk er sint fordi vi ikke scoret på målsjansene våre. Trist hvor lite oppdatert den mannen er.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 16.05.2014 21:34    Post subject: Reply with quote

Det største problemet er at han er ikke alene der oppe, hele brakka lever i sin egen lille boble av handlinglammelse og selvforherligelse. Det trengs en alvorlig utrenskning og det bør være langt flere enn bare Per Hansen og Erik Hoftun sine hoder, som bør vurderes. Inkluder Koteng.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 324, 325, 326 ... 405, 406, 407  Next
Page 325 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb