English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alexander Søderlund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 140, 141, 142  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 12:59    Post subject: Reply with quote

pingvin wrote:
Da er spørsmålet: Vil man ha en inkompetent med innsats som knapt er involvert i målpoeng, eller en lyktestolpe(som noen kaller han) som har levert til godkjent hittil målpoengsmessig ?

Forskjellen på de to er jo ikke spesielt stor om man ser på minutter per poeng. Søderlund med 5 poeng på rundt 400 minutter i Tippeligaen, mens Bille står med 3 poeng på rundt 300 minutter. I fjor hadde Søderlund ett poeng hvert 216. minutt på banen, mens Bille hadde ett poeng hvert 196. minutt. Bille står altså med bedre snitt totalt sett enn Søderlund den tiden han har vært her.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
pingvin
Veteran

PostPosted: 02.05.2014 13:05    Post subject: Reply with quote

6 Søderlund 3 2 1 (*)
6 Mix 1 0 5
3 Bille 2 1 0

Søderlund 66/393
Gamst 77/540
Nicki Bille 96/288

Sånn er stillinga i målpoengtråden nå. Søder md 6p i serien, Bille med 3. Søder poeng hvert 66. min, mot Billes 96. min.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 13:10    Post subject: Reply with quote

pingvin wrote:
Zorac wrote:
Mange er overdrevent negative i en del situasjoner (en negativitet jeg deler i stor grad til for eksempel Perry, Søderlund og Mikkelsen), og da blir det naturlig at enkelte tar motpol-rollen
Skjønner hva du mener Smile Har det nok på samme måte selv ang. Mikkelsen, Perry og Gamboa.

Hvis en ser på stallen, er det jo knapt noen som leverer opp til standarden vi ønsker. Unntaket er midtforsvaret. Resten er langt unna nivået vi har hatt bare de siste 10 årene.

Ja, selv de beste av oss er (dessverre) underlagt noen enkle psykologiske "lover" som kan kock-blocke objektiviteten, som i slike tilfeller du nevner her. Bekreftelsesbias og kognitiv dissonans fungerer slik at om man har en (for)mening om noen eller noe og denne meningen blir utfordret, har vi lett for å trekke enda mer i den retningen vi sto i utgangspunktet og overbevise/rettferdiggjøre overfor oss selv at det vi mener er rett, uavhengig av hvor fornuftig og godt motargumentet måtte være.

Vi har som du nevner svært få som lever opp til standarden, men samtidig har omtrent ingen av disse spillerne utviklet seg hos oss heller. Spiller for spiller er vi dårligere enn mange av årgangene bakove i tid, men også i dagens lag ligger det mye mer enn hva vi har sett hittil, det er jeg sikker på.

EDIT: Korrektur
gisp!
Legende

PostPosted: 02.05.2014 14:09    Post subject: Reply with quote

pingvin wrote:
6 Søderlund 3 2 1 (*)
6 Mix 1 0 5
3 Bille 2 1 0

Søderlund 66/393
Gamst 77/540
Nicki Bille 96/288

Sånn er stillinga i målpoengtråden nå. Søder md 6p i serien, Bille med 3. Søder poeng hvert 66. min, mot Billes 96. min.

Du og Hedon henter argumenter fra hver deres fruktkurv.
Hedon forholder seg nok til mål og målgivende, som for eksempel fremgår av VGs oversikt.

I RBKwebs interessante Mål og målgivende-tråd tar vi også med forumdefinerte nestsisteassist og Joker-nord lignende koder Razz
gisp!
Legende

PostPosted: 02.05.2014 14:20    Post subject: Reply with quote

Hvis man uansett skal dra inn nestsisteassister for å rettferdiggjøre effektiviteten til en Rosenborgspiss må man kanskje se litt på Diskerud også. Neppe noe åpenbart forslag fra noen som førstespiss i et lag med RBKs ambisjoner, men faktisk mer produktiv enn Søderlund målt i seriekamper. Ikke så langt unna om man inkluderer et etter spillernes eget utsagn "middelmådig 2. divisjonslag" heller.
Quote:
Serie
Code:

Diskerud     59/356
Søderlund    66/393
Gamst        77/540
Nicki Bille  96/288

Minutter pr målpoeng/spilte minutter. Avrundet til hele tall.

Totalt
Code:

Søderlund    61/425
Diskerud     67/401
Gamst        77/540
Chibuike     79/237
Hou Sæter    90/90
Nicki Bille  96/288

Last edited by gisp! on 02.05.2014 14:29; edited 1 time in total
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 14:24    Post subject: Reply with quote

Personlig synes jeg "nest-assist" er mer en artig tilleggsinfo en en viktig del av statistikken. Tredje sist på ballen er som regel langt mindre vesentlig en de to siste, men kan over tid vise hvor involvert en spiller er i angrepsspillet.

Men det er nå meg.

EDIT: Artig poeng, gisp!. Dette viser jo, nok en gang, at mange forskjellige konklusjoner kan trekkes ut fra samme statistikk.

Takk og lov for at fotball grunnet sin dynamikk og små nyanser er så utrolig mye mer enn hva som kan kokes ned til rene tall. Om man ikke snakker om den amerikanske varianten, da.
attach
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 15:47    Post subject: Reply with quote

Jeg kan skyte inn at Søderlund har lavest snitt på børsen hittil av dem som har spilt fast. 3,33 er ikke mye å skryte av.

Det Hedon sier om at han aldri har dradd av en mann og avsluttet, er virkelig betegnende. Jeg får vondt på vegne av klubben at vi er nødt til å spille med en såpass svak spiller på topp med den historien vi har.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 02.05.2014 15:56    Post subject: Reply with quote

Søderlund er veldig langt unna den kvaliteten som skal være midtspiss i Rosenborg, det tror jeg alle er klar over. Ikke blir han bedre heller, det står ikke på form men på kvaliteter. Og det er lite trolig at en 26 åring plutselig skyter fart på utviklingen sin.

Men sett bort ifra det så er det fortsatt positivt at han scorer mål.

Jeg tar ikke dette for tungt fordi jeg tar det for gitt at Bille blir solgt i sommer og at erstatteren man henter sender Søderlund til benken permanent. Så forsvinner Søderlund i vinter eller sommervinduet 2015. Vi må nok ta et tungt tap på han, men dårlige handler er ikke uvanlig i RBK under Hoftun dessverre.

Søderlund gjør sitt beste og jeg tror han kommer til å putte nok til å holde oss i gullkamp. Det sagt så kommer jeg selvsagt til å være super-frustrert i kamptråder når jeg ser kamp Smile
Back to top
pingvin
Veteran

PostPosted: 02.05.2014 16:04    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Søderlund er veldig langt unna den kvaliteten som skal være midtspiss i Rosenborg, det tror jeg alle er klar over.
Det gjelder alle andre plasser på banen også, unntatt midtstopper.

Den nærmeste i kvalitet er kanskje Jensen, men han er fortsatt milevis unna Annan som DM eller Tettey/PCS som indreløper. Alle andre er langt unna spillere som Sapara, Lustig, Dorsin(den gode gamle), Prica, Iversen osv.

ToReg og Strandberg er ikke langt unna de beste vi har hatt siste 10 årene.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 02.05.2014 16:16    Post subject: Reply with quote

For det første er jeg ikke helt enig i det. Det er stor forskjell på "å være langt unna kvaliteten som er å forvente" og "være langt unna å være den beste vi noengang har hatt i en posisjon".
Søderlund er ikke god nok for RBK. Ikke sammenlignet med Prica i toppform, men hva en minimum kan forvente av en spiller i RBK.

for det andre så mener jeg at Tore Reg, Strandberg, Dorsin, Jensen, Gamst, Chibuike, Mix(i toppform) og muligens Riski(gjenstår å se) er spillere som er gode nok for RBK. I tillegg har vi meget spennende spillere i Selnæs, Berntsen og Svensson som pusher resten.

Vi kan aldri forvente at vi har 11 spillere som er "for gode for ligaen" samtidig på banen, det er ikke sannsynlig.

Men om vi hadde hatt et par spillere som er for gode for ligaen så kan de fleste i troppen vår hjelpe til å bære dette laget langt. Men Søderlund holder ikke den kvaliteten. Ikke Bille heller. Og det er problematisk fordi seriemestere MÅ egentlig ha en 15+ scorende spiss. Og våre spisser er ikke i nærheten av det nivået eller potensialet.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.05.2014 16:22    Post subject: Reply with quote

Forskjellen, slik jeg ser det, er imidlertid at de aller aller fleste (muligens med Mikkelsen som eneste unntak), har hatt prestasjoner i det minste i enkeltkamper som har gitt håp om et brukbart toppnivå hos oss, i hvertfall i TL-sammenheng. Søderlund har på sin side hatt en bemerkelsesverdig flat formkurve siden han kom for nesten et år siden.

Ingen hos oss har vært jevnt gode over tid (med unntak av stopperne, som du nevner, og til dels keeper(e)) i dagens stall, men heller ingen har vært så jevnt middels til dårlig som Søderlund utenom vår danske dreng på høyre ving. Det at flere betegner gårsdagens kamp som Søderlunds beste i RBK-drakt, sier ganske mye om hvor lista ligger. For Søderlund var på ingen måte markant for laget i en hakket over middels kamp i Sogn.
Huber
Veteran

PostPosted: 02.05.2014 16:26    Post subject: Reply with quote

Søderlund er faktisk på delt 3. Pass med Strandberg hos TV2. Bak ALH og Gamśt.
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 02.05.2014 17:25    Post subject: Reply with quote

Søderspettet har puttet 3 på 3 kamper. Det er bra. Dog kom målene i kamper hvor vi spilte mot svak motstand og skapte en del sjanser. Vi trenger en spiss som ikke bare setter en av tre hundreprosentsjanser, men også skaper noe. Han skyter ikke spesielt bra, han dribler ikke, han løper som et spett og han er i alle fall ikke noe mer enn ok på hodet. Virker dog som en hyggelig gutt.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.05.2014 19:52    Post subject: Reply with quote

Får i alle fall stor oppmerksomhet i dag. VG klasker til med sitat fra "trener PJ Hansen" på forsida:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toreinar
Veteran

PostPosted: 05.05.2014 10:46    Post subject: Reply with quote

Synes Søder virka tent og løp mye mot Molde.
Tror ikke hverken Steffen,Rade,Frode Johnsen eller Rushfelt i gammelt slag kunne utgjort noen stor forskjell slik laget fremsto.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 05.05.2014 10:55    Post subject: Reply with quote

Da husker du ikke hvor gode de spissene var i form i sin beste alder. Smile
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 05.05.2014 11:03    Post subject: Reply with quote

Enig med toreinar her. Søderlund er en særdeles begrenset spiss, og har selvfølgelig ingenting som førstevalg for RBK å gjøre (han var andrevalg for Haugesund med god grunn), men han spilte faktisk en grei kamp etter forutsetningene mot Molde.

Gode boksspillere som Rade, Rush og Johnsen hadde måttet ta samme feilvendte jobben som Søderlund i går, og de hadde også blitt spilt ganske dårlige. Steffen på en maksdag? Tja, men da måtte formasjonen vært annerledes etcetera etcetera, som toppspiss i 4-3-3 var han ganske statisk og elendig etter 2006.
slyness
Junior

PostPosted: 05.05.2014 11:08    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
Synes Søder virka tent og løp mye mot Molde.
Tror ikke hverken Steffen,Rade,Frode Johnsen eller Rushfelt i gammelt slag kunne utgjort noen stor forskjell slik laget fremsto.

Flere av disse er i hvertfall spillere som kunne skapt noe på egenhånd. Søderlund beviser at han hverken kan skape noe alene ei heller sette klare 100% sjanser(som mot sogndal). Spiller ingen rolle om han løper mye, når maxfarten tilsvarer lett jogg og ingen (ikke søder selv heller) forstår løpemønstet. Slik som han har fremstått siden han kom til RBK så kommer han aldri i verden til å score tosifret antall spillermål i TL 14.

Last edited by slyness on 05.05.2014 11:12; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 05.05.2014 11:10    Post subject: Reply with quote

Det er ganske tydelig å se hvilke oppgaver han har fått, og han gjør en del av det ganske bra. Feilvendt, ta imot oppspill, holde på ballen, flikke eller stusse videre, for så å vende nesa mot mål. Kan være greit og effektivt hvis indreløpere og kanter beveger seg riktig rundt.

Så gjenstår det selvfølgelig en hel del hakk på hastighet, finter og teknikk.
toreinar
Veteran

PostPosted: 05.05.2014 12:21    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Da husker du ikke hvor gode de spissene var i form i sin beste alder. Smile

Og du husker ikke hvor gode medspillere de hadde? Very Happy
Spøk til side,jo jeg husker alt som har skjedd siden 67.
Poenget var faktisk at han viser noe fremgang,men at det blir noe urettferdig å sammenlikne med tidligere spisser som hadde et helt annet maskineri rundt seg.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 05.05.2014 12:23    Post subject: Reply with quote

Helt enig i det og jeg er helt enig i at vi selvsagt ikke på noen som helst måte kan skylde på Søderlund for tapet i går. Vi ble rundspilt og herjet med i 90 minutter, det ligger ikke på Søderlund.

Men i et tenkt scenario hvor en av de beste spissene norden har sett i toppfom hadde vært på banen så er det godt mulig de hadde scoret 1-3 mål ut av ingenting, uten at jeg skal påstå at de hadde gjort det Smile
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 05.05.2014 13:08    Post subject: Reply with quote

Det er nettopp det. En Prica i form kunne ha scoret et par-tre mål i går. Uansett hvor håpløse vi var, visste vi at vi alltid kunne håpe på noen strålende spissprestasjoner som ga oss scoringer. Med Søderlund på topp føles det helt sjanseløst, og det eneste jeg satt og håpet på var en eller annen dødball som kunne gi oss en målsjanse. Det er altså så sørgelig at jeg har ikke ord.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 05.05.2014 13:11    Post subject: Reply with quote

Vi skapte dessverre for få muligheter til å skape noe via lange innkast.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 05.05.2014 13:26    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Det er ganske tydelig å se hvilke oppgaver han har fått, og han gjør en del av det ganske bra. Feilvendt, ta imot oppspill, holde på ballen, flikke eller stusse videre, for så å vende nesa mot mål. Kan være greit og effektivt hvis indreløpere og kanter beveger seg riktig rundt.

Så gjenstår det selvfølgelig en hel del hakk på hastighet, finter og teknikk.

Enig.

Zeman
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.05.2014 19:12    Post subject: Reply with quote

pingvin wrote:
6 Søderlund 3 2 1 (*)
6 Mix 1 0 5
3 Bille 2 1 0

Søderlund 66/393
Gamst 77/540
Nicki Bille 96/288

Etter denne kampen regner jeg med du mener at Bille er mer målfarlig og skapende enn Søderlund? Ja, siden du absolutt insisterte på å ta med cupkampen mot Orkla i opptellingen din. Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 140, 141, 142  Next
Page 29 of 142

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb