English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Uteliv
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 12, 13, 14  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2014 12:55    Post subject: Reply with quote

Men antall treningstimer er allikevel relevant. Mange utøvere burde greit klare å få inn 100, 200 timer ekstra med rene fotballtekniske øvelser per år. Selvsagt vil det få mye å si for kvaliteten.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2014 12:56    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Sjekk bare opp hvor liten differansen er på fysiske tester mellom spillere i TL og 3. div. er.......

Begynner du nå igjen?

Du kunne vel fortsatt med diskusjonen forrige gang vi hadde den, fremfor å bare forsvinne når du får kritiske innspill - for så å ta opp akkurat det samme noen uker senere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende

PostPosted: 22.04.2014 12:57    Post subject: Reply with quote

Ja, men så er det altså mange som fremhever at det er fordeler med at man ikke trener for mye, bla fordi skadefrekvensen er høy i fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2014 13:00    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Men antall treningstimer er allikevel relevant. Mange utøvere burde greit klare å få inn 100, 200 timer ekstra med rene fotballtekniske øvelser per år. Selvsagt vil det få mye å si for kvaliteten.

Selvsagt. Men slik vil det alltid være i lagidretter. Vi har 300 Tippeliga-spillere i Norge. Skal man lage et snitt av disse, og for eksempel de 300 beste nasjonale skiskytterne våre - så kommer nok ikke fotballspillerne så dårlig ut som noen skulle like å tro.

Det kreves enormt med trening for å bli best i verden på ski, men det samme gjelder også for fotball. Er rimelig sikker på at Messi har sparket flere timer fotball i sitt liv enn Northug har gått på ski. Forskjellen er jo at en som går rundt på rulleski på sommeren trener, mens noen som sparker fotball leker. Det er prisen fotballen må betale for å være så jævla mye morsommere enn andre idretter.

Selv trente jeg sikkert like lenge som verdens beste langrennsløpere da jeg var 12-13 år. Var ute og sparket fotball i mange timer hver bidige dag. Selvfølgelig en helt annen intensitet og alt det der, men det er likefullt trening. Best i verden ble jeg ikke akkurat, men det er ikke pga mangel på innsats og interesse. Heller talentet det skorter på. Fotball handler om mye mer enn å løpe langt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Borden
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 13:15    Post subject: Reply with quote

Mange av treningstimene til en langrennsløper handler om å gå langt i rolig tempo. Tankemessig er treningene deres lik null.

En fotballspiller må hele tiden tenke taktikk. En fotballspiller kan også trene det tekniske gjennom å ligge i sofaen og se for seg hvordan han eller hun treffer ballen perfekt på f.eks. frispark og den flyr inn i vinkelen bak keeper. Tester har vist at dette er omtrent like verdifullt som om de skulle trent fysisk på det samme.
Back to top
Kommandør
Junior

PostPosted: 22.04.2014 13:22    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Selv trente jeg sikkert like lenge som verdens beste langrennsløpere da jeg var 12-13 år. Var ute og sparket fotball i mange timer hver bidige dag. Selvfølgelig en helt annen intensitet og alt det der, men det er likefullt trening. Best i verden ble jeg ikke akkurat, men det er ikke pga mangel på innsats og interesse. Heller talentet det skorter på. Fotball handler om mye mer enn å løpe langt.

Kan skrive under på denne, men jeg er i motsatt ende av skalaen.

Vil ikke skryte på meg noe, men for øvrig en kuriositet.

Spilte fotball fra ung alder, men stod alltid stått i mål, og jeg var aldri med ball i beina aleine på løkka i timesvis.
Likevel da jeg ble litt eldre, etter en 2-3 års pause fra fotball så kom jeg tilbake som utespiller.
Merket allerede på første trening at jeg var 2-3 hakk bedre teknisk på alt som omhandlet ball i beina enn de andre.

Synd jeg var en lat versjon av Iversen.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 22.04.2014 13:30    Post subject: Reply with quote

En lat versjon av Iversen faktisk. Det er jo en prestasjon i seg selv det. Razz
Henri
Legende

PostPosted: 22.04.2014 13:35    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
Tester har vist at dette er omtrent like verdifullt som om de skulle trent fysisk på det samme.

Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på, link?
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 13:45    Post subject: Reply with quote

Tror poenget ikke er kondisjon, men antall treningstimer som legges ned for å bli bedre på det man holder på med.

Jeg er delvis enig, men det er vell ikke særlig mange spillere fra andre land som trener MYE mere enn det norske fotballspillere gjør.
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 14:13    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Borden wrote:
Tester har vist at dette er omtrent like verdifullt som om de skulle trent fysisk på det samme.

Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på, link?

Har dessverre ingen link, men så et TV-program for noen år siden der dette ble fastslått. David Beckham skal ha brukt dette aktivt.

Fant også dette fra forskning utført av University of Edinburghs Department of Psychology:

What happens when a player practises a free kick for real is signals are passed from the primary motor cortex via the lower brain to the secondary motor cortex and only then down the spinal cord to the muscles. When a player is visualising exactly the same sequence of events takes place inside the brain, except for the last step. Instead of travelling down the spinal cord the messages end up in the frontal lobes where a mental image is created, so as far as the brain is concerned, visualising in the mind is as good as physical practice but in one crucial respect visualisation can do something for a player that physical practice never can. On the practice pitch there is no hostile chanting, no pressure from opponents, but all that anxiety can be present in the brain when you visualise.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2014 14:23    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Det er prisen fotballen må betale for å være så jævla mye morsommere enn andre idretter.

Haha! Herrlig! Tommel'n opp!

Last edited by Zorac on 22.04.2014 14:35; edited 1 time in total
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 14:23    Post subject: Reply with quote

Har du en link til den forskningen, Borden?
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 14:44    Post subject: Reply with quote

Dessverre ikke til selve forskningen, men det står litt her:

http://site.douban.com/13...303743781/
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 14:47    Post subject: Reply with quote

Dette fremstår mer som en teori enn verifisert forskning.

Det er uansett ikke noen motsetning til å trene mer og samtidig være i stand til å visualisere frispark og dødballer før man legger seg om kvelden.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 16:01    Post subject: Reply with quote

Neida, så lenge man ikke overtrener, eller trener på seg skade, eller mister overskudd.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.04.2014 17:09    Post subject: Reply with quote

Det er lite som tyder på at dagens tropp er i ferd med å trene seg ihjel Wink
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 23.04.2014 00:35    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Var ute og sparket fotball i mange timer hver bidige dag. Selvfølgelig en helt annen intensitet og alt det der, men det er likefullt trening.

Og dette gikk faktisk igjen på omtalen av mange store norske fotballprofiler på landslaget, hvorav mange som ble utenlandsproffer, på 80- og 90-tallet.

Husker ikke hvor jeg har det fra, men kilden er irrelevant. Poenget er at alle trente og spilte selvstyrt, lekbetont og fullstendig av fri vilje i friminuttene, på løkka, gatelag etc i minst to-tre timer hver dag før de kom inn i organisert fotball og dels kanskje også ved siden av. Enkelte enda mer. (Kan det ha vært Vidar Davidsen tro som mente han trente fem timer daglig før han kom inn i organisert fotball? Litt mer dramatisk for Brandhaug - tror jeg det var - og nødvendigvis andre i hans nabolag som må ha vært rammet av hans nevnte timevis med gatekamper i tidlig oppvekst.)

Det var gleden i leken med ballen som drev dem, og det er kjernen man aldri burde miste av syne, selv om populære, dels kvasivitenskapelige metoder sier at denne spilleren kanskje ligger i utkanten av matrisen på en potensiell moderne innkaster eller annen Joarsk ballartist.

Og til Bjarne S: Ikke helt det samme som å trene seg ihjel, men det er utrolig å se hvor dårlig et lag av gode enkeltindivider kan fremstå etter mange timers trening med en trener med feil inngangsverdier i forhold til hvordan Rosenborg har lyst til å fremstå.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 27.04.2014 23:55    Post subject: Reply with quote

http://www.nrk.no/trondel...1.11686498

Bjørn Hansen: Fotball ikke toppidrett.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.04.2014 23:56    Post subject: Reply with quote

Nei: Fotball + alkohol ikke toppidrett.
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 28.04.2014 00:05    Post subject: Reply with quote

Hmm, det er noe gammel grinebitersk over måten han lan.ger ut på her
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 28.04.2014 20:24    Post subject: Reply with quote

Men han har jo litt rett også. Hvertfall med den biten om omdømmeproblem.
Escudos
Veteran

PostPosted: 16.07.2014 12:03    Post subject: Reply with quote

Er et oppslag om Viking og alkohol i Dagbladet http://www.dagbladet.no/2.../34367280/

Det jeg bet meg merke i var en av kommentarene om at det var flere RBK spillere som hadde vært på fest hos Petter Northug dagen før Molde-kampen.
Back to top
Forumsjef
Veteran

PostPosted: 16.07.2014 12:08    Post subject: Reply with quote

Det er et rykte som har blitt avkreftet tidligere.

Hedon wrote:
Har undersøkt med gode kilder i klubben, og saken er bare tøv fra A til Å. Ryktet begynte å gå for flere dager siden, og klubben har fått flere henvendelser om dem. De har informert spillerne om dem (som reagerte med å bli forbanna), og de har fått bekreftet fra flere kilder at det er ikke er hold i dette. De vet hvem som var på festen, og det var verken fotballspillere eller skiløpere der (foruten Petter).

Bare å legge denne helt død.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.07.2014 12:42    Post subject: Reply with quote

Bare en klubb har totalforbud mot alkohol: Stabæk.

(...)

Rosenborg:
- Vi praktiserer frihet under ansvar. Spillergruppa vet at alkohol og idrett ikke skal kombineres. Bortsett fra noen få unntak har vi hatt gode erfaringer med å ha en slik tilnærming. Med to kamper i uka fra mars til november/desember er det en selvfølge at topprestasjoner og uvettig alkoholbruk ikke hører sammen, sier organisasjonssjef Trond Alstad.

Les mer: Bare én tippeligaklubb har totalforbud mot alkohol
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ricko11
Rutinert

PostPosted: 18.07.2014 13:03    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:

Og dette gikk faktisk igjen på omtalen av mange store norske fotballprofiler på landslaget, hvorav mange som ble utenlandsproffer, på 80- og 90-tallet.

Myggen ble aldri observert uten ball i barndommen. Han trikset seg til skolen, og når de andre barne gikk hjem for å se barne-tv sto han igjen å lekte med ball. Da han var ca. 10 år kunne han, i følge seg selv, kontrollere ballen med alle kroppsdeler.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 12, 13, 14  Next
Page 13 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb