English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rbkweb griller, medlemsmøte 3. juni
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 13:08    Post subject: Reply with quote

Ønsker meg et godt og kort spørsmål til Hoftun og den sportslige ledelsen som omhandler langsiktig tankegang i kjøp og salg.

Dette kan godt gå utover Perrys periode som trener, men bare innenfor disse siste 16 mnd har sportslig ledelse vært med å bidra til situasjonen vi er i nå.

Med unntak av midtstoppere har vi vel nesten ikke kjøpt én spiller siste 10 år som har blitt kjøpt til en posisjon og rolle og har innehatt denne over tid.
I hvilken grad gjennomføres det evaluering av gjennomført spillerkjøp og hvordan påvirker dette utviklingen av spillerlogistikken i RBK?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 13:26    Post subject: Reply with quote

Ikke for å være Mr. Negativ her, men tror ikke et medlemsmøte er riktig fora for dette prosjektet. Det strider egentlig mot hele idéen med et medlemsmøtre. Stemmer heller for at vi får Stenseth på ballen i rollen som reporter Heldal - og kjører i gang med en "RBK griller v 2.0" direkte imot Perry, Hoftun, Koteng og andre som det kan være interessant å få høre fra. Det ble jo populært forrige runde og RBK får flere klikk og saker på siden sin. Fikk overraskende ærlige svar i forrige runde, så om spørsmålene formuleres bra nok er det mye å hente der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 13:30    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Hvis konseptet er "RBKweb griller årsmøtet" så ser jeg verken behov for at de som stiller spørsmål er medlemmer eller stiller med fullt navn.

Poenget etter mitt syn er at når vi er en medlemsklubb, kan det hende at det gir større inntrykk at en viss andel av medlemsmassen stiller seg kritisk.

50 misfornøyde medlemmer er mer alvorlig enn 50 misfornøyde supportere. Eller for å dra den enda lengre, 500 misfornøyde supportere lever man med, men 500 misfornøyde medlemmer nærmer seg krise.

Hedon wrote:
Ikke for å være Mr. Negativ her, men tror ikke et medlemsmøte er riktig fora for dette prosjektet.

Det er en annen sak. Aner ikke.
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 08.04.2014 14:30    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Goes without saying at de som stiller spørsmål bruker sine nick, spør du meg.

*mottar mikrofonen*

– Hei, jeg heter Hedon og har et spørsmål til Perry. Som Diabolic sa istad (...)

Virkelig?

Forøvrig har du helt rett i at jeg dette prosjektet ikke passer inn i den settingen som medlemsmøtene er.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
gisp!
Legende

PostPosted: 08.04.2014 14:35    Post subject: Reply with quote

Et spørsmål i flere punkter:

1. Fortell hvilke konkrete bevegelser og pasninger et moderne fotballag etter din mening bør ha i sitt offensive spill i følgende situasjoner:
(Hvis dette blir et for vanskelig utgangspunkt å svare generelt på, fordi det jo er ukjente faktorer, moderne fotball, spæll/motspæll, situasjonsbetinget, dynamikken mm, så ta to nedenfor nevnte scenarier. Det gis frihet til å definere alle andre betingelser selv, men opplys eventuelt hvilke.
1.1: Mot Tippeligamotstand som ikke er blant de fem-seks som kjemper jevnt om gull på stillingen 0-0 tidlig i kampen borte.
Og 1.2: Mot en av "gullkandidatene" på stillingen 1-0 tidlig i andre omgang hjemme).

Angrep mot etablert:
A: Vi er i angrep på motstanders halvdel. De er i god balanse rundt rettvendt ballfører og ellers godt etablert på egen side. Våre bevegelser er
stanset opp. (Kan være fordi ballen ble holdt 10-12 sekunder i forsvarsrekken mens bevegelsene gikk fremover på banen.)
VÃ¥re angripere er feilvendt og har motspillere i ryggen. Hva skjer?

B: Vi er i angrep på motstanders halvdel. Ballfører sentralt er upresset, men press er på vei. Laget har posisjonert seg optimalt i henhold til "plan". Hva ser ballfører?

Angrep mot (mulig) undertall:
C: Vi vinner ball på vår side. (Hvis ønskelig angi ulik handling og rekkefølge avhengig av førsteangripers rolle og posisjon samt hvor motstander er eller raskt kan bli i undertall.) Hva skjer?

Detaljnivå:
D: Disse momentene som laget stadig diskuterer på detaljnivå (mars 2014) går det på strukturelle ting, relasjonelle ting eller noe annet?
(Et åpent og generelt spørsmål, men dersom det må spesifiseres litt nærmere kan det f.eks være: Er man omtrent på slike ting som vinkler, avstand og "timing" i motsatte bevegelser, tredjemannsløp etc ...
Går det på handlingsvalg for ballfører før gjennombrudd?
Går det på når man / hvem som skal avslutte? ...)

Igangsetting bakfra:
E: I en situasjon der vår keeper har ballen og motstanderne er i stort antall på vår halvdel etter angrep.

F: Vår keeper har ballen. Motstanderne er i posisjon på egen halvdel og deres mange sterke hodespillere er konsentrert på den siden keepers utspill forventes.

Presshøyde vs defensiv trygghet vs coaching.
G: Vi mister ballen i forsøk på å bryte gjennom. Angripere er muligens for opptatt med å -
1: Dra fingrene gjennom håret og måpe mot solnedgangen
2: Øve på sinnatryne og knytting av never
3: Rusle hjemover på motsatt kant passe langt bak motstander til at det ikke er noen nytte med mindre det kommer en feilpasning ...
- til å bidra med høyt press? Eller skal de ikke presse høyt og kollektivt?

H: I midtbaneleddet går vi opp i press en og en og ikke som en enhet. Dette skjer gang på gang og vi har flaks som ikke får flere mål i mot. Hva gjør treneren?

I: I må vel dreie seg om Rekdal. Finn på noe.

Offensivt spill, moderne fotball og Rosenborg-standard:
J: I hvilken grad har laget du har vært trener for siden januar 2013 offensivt fremstått slik du mener er optimalt?

K: (Konkretisering/eksemplifisering av det eventuelle, generelle, graduelle svaret på J.) Hvilke kamper eller sekvenser av kamper er etter din mening gjennomført slik du vil at moderne offensiv fotball skal spilles?

L: (Hvis null i K, noe som neppe vil skje:) Hvorfor?

M: (Hvis konkrete kamper eller sekvenser i kamper nevnes i K, noe som trolig vil gjøres:) Hva har hindret deg og laget i å gjenskape de prestasjonene videre (i den kampen, i neste kamp, påfølgende kamper?

N: (Hvis svaret på M er motspæll, moderne fotball, bla bla, noe man ikke kan se bort fra:)
Hva bør en klubb som Rosenborg gjøre i en slik situasjon der så mange andre trenere i Tippeligaen, selv med tildels mye mindre ressurser i økonomi, spillerstall og supporterstøtte har vist minst like gode eller bedre evner enn deg til å videreutvikle spæll/motspæll innen moderne fotball? Hva er Rosenborg-standard?

O: Har du forståelse for at enkelte klubbmedlemmer kan lure på hvilke andre trenere enn du som kunne ha klart minst like bra prestasjon med de ressursene du har hatt til rådighet?

Stopper der før det havner i grøfta. RBK
gisp!
Legende

PostPosted: 08.04.2014 14:45    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Ikke for å være Mr. Negativ her, men tror ikke et medlemsmøte er riktig fora for dette prosjektet. Det strider egentlig mot hele idéen med et medlemsmøtre. Stemmer heller for at vi får Stenseth på ballen i rollen som reporter Heldal - og kjører i gang med en "RBK griller v 2.0" direkte imot Perry, Hoftun, Koteng og andre som det kan være interessant å få høre fra. Det ble jo populært forrige runde og RBK får flere klikk og saker på siden sin. Fikk overraskende ærlige svar i forrige runde, så om spørsmålene formuleres bra nok er det mye å hente der.

Tror dette er mer passende enn et medlemsmøte, ja. Tommel'n opp!
Medlemmene er jo mer enn de som henger på RBKweb. Synd om noen fikk karbisen i vrangstrupen av for mange uærbødige spørsmål på et medlemsmøte også. Tar dog gjerne et spørsmål og en karbis på medlemsmøtet jeg, men klarer ikke se for meg at klubben har noe å vinne på å la forumet sette premissene for et helt medlemsmøte. Men det var nå bare min mening da.
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 14:49    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Vi mister ballen i forsøk på å bryte gjennom. Angripere er muligens for opptatt med å -
1: Dra fingrene gjennom håret og måpe mot solnedgangen

Hehe. Ler litt av denne hver gang, selv om man egentlig burde gråte.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 14:56    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Ikke for å være Mr. Negativ her, men tror ikke et medlemsmøte er riktig fora for dette prosjektet.

Diabolic wrote:
Forøvrig har du helt rett i at jeg dette prosjektet ikke passer inn i den settingen som medlemsmøtene er.

gisp! wrote:
klarer ikke se for meg at klubben har noe å vinne på å la forumet sette premissene for et helt medlemsmøte. Men det var nå bare min mening da.

Godt mulig det er riktig.

En tanke var allikevel at dette er en av de få mulighetene der supporterne virkelig har anledning til å si fra. Vi er en medlemsklubb. Medlemmene har rett til å bli hørt. (Derfor teller det også mer at medlemmer sier fra, enn tilfeldige supportere - selv om de er fra rbkweb.)

Dersom man virkelig er kritisk og virkelig vil gjøre noe, er det den ene hovedveien å gå: å melde seg inn i klubben (om man ikke er medlem), og å stille kritiske spørsmål i kraft av å være medlem. Da er det knapt andre fora enn medlemsmøtene?

Den andre hovedveien å gå er aksjoner á la å lage bannere med Hoftun ut - Perry må gå osv. Mer støy. Konfrontasjon. Usikker på effekten.

Hedon wrote:
Stemmer heller for at vi får Stenseth på ballen i rollen som reporter Heldal - og kjører i gang med en "RBK griller v 2.0" direkte imot Perry, Hoftun, Koteng og andre som det kan være interessant å få høre fra.

Jeg har overhodet ikke noe imot det, og synes det kan være en riktig god ide. Det er en mildere form. Ikke like velegnet til å sette sportslig ledelse under press som det en mer offisiell uttalelse fra betalende medlemmer er - om nå det skulle være et poeng.

Last edited by haavarl on 08.04.2014 15:03; edited 1 time in total
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 15:01    Post subject: Reply with quote

Diabolic wrote:
Hedon wrote:

*mottar mikrofonen*

– Hei, jeg heter Hedon og har et spørsmål til Perry. Som Diabolic sa istad (...)

Virkelig?

Hehe, de som er på møtet er naturligvis ikke anonyme. Siktet til de som "stiller" spørsmålene på rbkweb. Løsningen med Heldal synes jeg uansett funket bra, der forumet kom til en felles konsensus om 10 spørsmål som ble stilt uten konkret avsender annet enn rbkweb.

Men ja, medlemsmøtet er for medlemmer og da passer det seg ikke å sette et forum bak spørsmålene. De vil heller ikke sette pris på at svar som kommer frem der publiseres på forumet rett etterpå, da det er en felles forståelse om en viss taushetsplikt på disse møtene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 15:05    Post subject: Reply with quote

Derimot kunne det gjøres slik at alle på forumet som virkelig brenner for saken og er - eller blir - medlemmer i RBK kan skrive under, stå bak en felles spørsmålsliste.

(Fremdeles kun en diskusjon rundt teoretiske muligheter.)

Det avhenger av hvor kritisk man er og hvilket signal man ønsker å gi.
Strand
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 15:17    Post subject: Reply with quote

Helt enig i at en forutsetning for å stille spørsmål på medlemsmøter er at man er medlem, og da er man ikke anonym. En forumliste med spørsmål bør tas i et annet fora (høhø).
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 17:53    Post subject: Reply with quote

Diabolic wrote:
Hedon wrote:

*mottar mikrofonen*

Virkelig?

Jeg synes dette høres ut som en glimrende ide. Ikke bare det, men det kan jo absolutt bidra til å rekruttere deltagere til dette prosjektet, idet det naturlige antrekket åpenbart vil være den balaklavaen som forsvares med nebb og klør av enkelte.

Skal tro hva RBK og lokalmedia hadde fått ut av at medlemsmøtet ble kuppet av et femtitalls unge menn i balaklava som omtalte Rosenborg-ansatte i negative ordelag med tilgjort stemme.
v_olden
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 18:05    Post subject: Reply with quote

Og blussing inne på Rema-vipen! Very Happy

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 09.04.2014 08:58    Post subject: Reply with quote

Dette er et medlemsmøte jeg vil delta på, ser jeg!

Håper de kan tilby popkorn før karbisen da.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
TI-84
Proff

PostPosted: 09.04.2014 20:21    Post subject: Reply with quote

1. Det har vært litt snakk om at fotballen har forandret seg, og at det finnes mye mindre bakrom å løpe i nå enn for 15 år siden. Hvorfor blir da Riku Riski (og Tobias Mikkelsen, forsåvidt) hentet inn for å spille ving og løpe i dette sterkt reduserte bakrommet?

2. Det har blitt gjort noen roteringer offensivt. Hvor langt unna er vi at det offensive "setter seg" og vi får se et gjenkjennelig bevegelsesmønster?

3. Dette er den fjerde treneren som blir ansatt av Hoftun. Den første oppnådde gode resultater ved hjelp av store investeringer. Vikaren, som gjorde sin jobb meget godt, fikk ikke fortsette. Nestemann fikk baksmellen og etter hvert sparken. Fjerdemann har ennå ikke overbevist. Hvorfor er Hoftun fortsatt rett mann til stillinga som sportssjef?

4. Da Sogndal solgte Even Hovland, hadde de ei liste med 25 - tjuefem - navn på lista over potensielle erstattere. Utnytter Rosenborg sitt speidernettverk like grundig?
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 09.04.2014 22:53    Post subject: Reply with quote

TI-84 wrote:
3. Dette er den fjerde treneren som blir ansatt av Hoftun. Den første oppnådde gode resultater ved hjelp av store investeringer. Vikaren, som gjorde sin jobb meget godt, fikk ikke fortsette. Nestemann fikk baksmellen og etter hvert sparken. Fjerdemann har ennå ikke overbevist. Hvorfor er Hoftun fortsatt rett mann til stillinga som sportssjef?

Du er på villspor.

Det er styret i RBK som ansetter trenerne. De bruker imidlertid andre til å gjøre arbeidet med å kartlegge og foreslå kandidater.

Rune Bratseth fikk ansvaret da Hamren ble ansatt. Hamren ble dratt opp av Thorbjørnsen, og han og Bratsett gjorde intervjuer, og forhandlinger.

Eggen som vikar, JJ og Perry, har Hoftun hatt ansvaret for arbeidet med å kartlegge og foreslå.

Men det er fortsatt styret som ansetter og avsetter trenerne.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 09.04.2014 23:53    Post subject: Reply with quote

Det er godt at vi kan frikjenne Hoftun for den eneste suksesshistorien av de trenerne som er ansatt i hans regjeringstid, i alle fall. Bra han slapp å få kjeft for han der udugelige Hamrén, altså.

Jeg er forøvrig også 99% sikker på at styret, som tidligere har erklært seg mer eller mindre inkompetente fotballfaglig, overhodet ikke involverer den sportslige lederen (som etter sigende har fotballfaglige ting som 'sitt bord') når de skal ansette ny trener, men bare klinker til med noen uten å konsultere/rådspørre/delegere. Her ligger nok den egentlige makten hos styret, ja.

Det er i alle fall ikke sikkert nok at det forholder seg annerledes at det kan forsvares å rette noen pekefingre mot Erik Hoftun i noen sammenheng. Litt nyanserte og balanserte må vi tross alt være. Dessuten: dersom Hoftun teoretisk sett likevel skulle ha gjort et mindre enn ideelt arbeid på et tidspunkt, så er det styret vi må skifte ut, for mellomlederens skyld er topplederens ansvar, og det er styret som avgjør rammebetingelsene som detaljstyrer Hoftuns arbeidshverdag. Malmo må gå!
TI-84
Proff

PostPosted: 09.04.2014 23:53    Post subject: Reply with quote

Legger meg langflat. Embarassed
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 21.05.2014 22:11    Post subject: Reply with quote

Hva med leserinnlegg eller lignende i Adressa? Har noen prøvd å kritisere klubben/ledere der? Ser for meg at f.eks. Zorac, Zaphod og gisp! kunne snekre sammen et innlegg som gjør K.O. på mye av svadaen til Rosenborgs ledere.

Det skrives mye med krutt i på forumet her, som burde hatt et større publikum.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 07:46    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er godt at vi kan frikjenne Hoftun for den eneste suksesshistorien av de trenerne som er ansatt i hans regjeringstid, i alle fall. Bra han slapp å få kjeft for han der udugelige Hamrén, altså.

Jeg er forøvrig også 99% sikker på at styret, som tidligere har erklært seg mer eller mindre inkompetente fotballfaglig, overhodet ikke involverer den sportslige lederen (som etter sigende har fotballfaglige ting som 'sitt bord') når de skal ansette ny trener, men bare klinker til med noen uten å konsultere/rådspørre/delegere. Her ligger nok den egentlige makten hos styret, ja.

Det er i alle fall ikke sikkert nok at det forholder seg annerledes at det kan forsvares å rette noen pekefingre mot Erik Hoftun i noen sammenheng. Litt nyanserte og balanserte må vi tross alt være. Dessuten: dersom Hoftun teoretisk sett likevel skulle ha gjort et mindre enn ideelt arbeid på et tidspunkt, så er det styret vi må skifte ut, for mellomlederens skyld er topplederens ansvar, og det er styret som avgjør rammebetingelsene som detaljstyrer Hoftuns arbeidshverdag. Malmo må gå!

Dette holder ikke din sedvanlige gode standard. Det er jo svada...

Det er ingen som har påstått at Hoftun ikke har bidratt til de valget av de siste to trenerne, og dermed må ta sin del av ansvaret.

Det eneste jeg har prøvd å påpeke, er at i slike prosesser, så er det ikke en person som låser seg inne på kontoret og velger trener, og dermed er den ene som er udugelig når trenervalget viser seg å være feil.

Når styret ansetter, så bruker de den informasjonen de har tilgjengelig i sitt valg. Det omfatter de i styret som har fotballkompetanse. Det omfatter også andre i miljøet, som f.eks. NAE, Bratseth og Hansen som er på brakka regelmessig.

Slik informasjon bruker styret, både i den innledende fasen, hvor de spesifiserer kriteriene for jakten, og når de vurderer kandidatene som til slutt havner på lista.

Dermed kunne faktisk Perry og JJ blitt ansatt, uansett hvilken SD som satt i klubben med ansvar for utredningen, eller om de hadde brukt noen andre enn SD til utredningen.

Men som jeg sa i Hoftun-tråden for noen dager siden. Etter 7 år med Hoftun, og en sportslig avdeling i et blindspor, er det antagelig positivt om han byttes ut.

Ikke fordi han nødvendigvis er en dårlig SD, men fordi nye tanker trengs i sportslig avdeling, og 7 år er så lenge at det begynner å bli vanskelig å dra frem nye tanker for sin avdeling.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 08:24    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Dermed kunne faktisk Perry og JJ blitt ansatt, uansett hvilken SD som satt i klubben med ansvar for utredningen, eller om de hadde brukt noen andre enn SD til utredningen.

Hadde jeg vært SD hadde Per J Hansen aldri blitt hovedtrener. Aldri.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 08:35    Post subject: Reply with quote

Konesseur:

Feil. Hvis styret hadde ønsket Perry hadde han blitt ansatt uansett. Men hvis du var så mye imot det, måtte du ha gått av i protest. Så da hadde du ikke vært SD lenger!
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 08:41    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg hadde overbevist alle om at Per J Hansen ikke hadde de nødvendige kvalifikasjonene.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 09:04    Post subject: Reply with quote

Helt sikkert. Du overgår jo fotballhoder som NAE, Bratseth og Hansen Smile
Back to top
ode
Veteran

PostPosted: 22.05.2014 09:15    Post subject: Reply with quote

Alle vi hobby SD'er baserer vår vurderinger på faktaopplysninger, de kloke fotballhodene du nevner baserte sine råd på kameraderi.

Stor forskjell der.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb