English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Cupfinalen 2013: Molde - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var banens beste i cupfinalen?
Daniel Örlund
0%
 0%  [ 0 ]
Jon Inge Høiland
2%
 2%  [ 1 ]
Stefan Strandberg
0%
 0%  [ 0 ]
Tore Reginiussen
19%
 19%  [ 9 ]
Jørgen Skjelvik
0%
 0%  [ 0 ]
Mikkel Diskerud
15%
 15%  [ 7 ]
Mike Jensen
30%
 30%  [ 14 ]
Ole Selnæs
6%
 6%  [ 3 ]
Tobias Mikkelsen
23%
 23%  [ 11 ]
Jonas Svensson
0%
 0%  [ 0 ]
John Chibuike
2%
 2%  [ 1 ]
Total Votes : 46

Author Message
PerO
Veteran

PostPosted: 25.11.2013 23:39    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Nei jeg syns ikke man må fjerne spillere som er kjøpt inn uten videresalgspotensialet. For det er penger man har valgt å bruke vel vitende om at klubben ikke får igjen penger for han.

Problemet som oppstår med disse spillerne, er jo at i dagens fotball, er antageligvis spillere i aldersgruppen 27-30 klubbens eneste mulighet til å skaffe seg kontinuitetsbærere i troppen. Hvis man da har med innkjøpspriser for slike spillere i en totalvurdering av spillerlogistikken, men samtidig fjerner egne talenter som er en ren pluss, så lager man en oppstilling hvor klubben uansett kommer dårlig ut.

Jeg mener at man enten må ta med alt, hvor da egne talenter er ren pluss, mens eldre spillere er ren minus, og vurdere totalen, eller se kun på spiller med videresalgspotensiale, for å se på om sportslig avdeling klarer å verdsette dette på en god måte.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 25.11.2013 23:51    Post subject: Reply with quote

Det som er viktig PerO er at man ikke ser på kun ett tall og begynner å skryte eller gi kritikk på bakgrunn av det ene tallet. Man må se på hele oversikten.

Om RBK hadde fått opp et monstertalent vi nå hadde solgt for 200 mill så kunne Hoftun driti seg loddret ut på markedet og kjøpt verdiløse spillere for 175 mill som vi måtte gi vekk gratis, allikevel ville man kunne pekt på det grønne tallet og sagt at det blir jobbet bra og man går i pluss....

På samme måte som man her er i en situasjon hvor langt over halvparten av inntektene i regnestykket kommer fra spillere han ikke har kjøpt inn, men fått gratis. Hadde det vært 10% for eks så hadde det liksom ikke vært noe å henge seg opp i, men 85 mill av 134 er nesten 65%, da må det nevnes. Poenget jeg ønsker å få frem er: Hvor ille hadde vår økonomiske situasjon og spillerstall hvert om vi ikke "tilfeldigvis" hadde fått frem så gigantiske talenter akkurat i denne perioden? Hoftuns spillerlogistikk går i minus selv med disse juniorsalgene, tenk hvordan det hadde sett ut om Henriksen hadde blitt droppet det året på La Manga, Tettey ikke hadde skrevet under ny kontrakt og Bakenga hadde gått til Chelsea som 16åring som var nære. ..

Det aller viktigste oppi det hele er allikevel hvilken sportslig suksess disse pengene gir oss. Det er helt greit å gå 10 mill årlig i underskudd i spillerlogistikken om man kvaller hvert år til CL som konsekvens og henter inn 200 mill årlig derfra.
Men under Hoftun har vi ikke hatt særlig sportslig suksess for pengene som er brukt.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 00:22    Post subject: Reply with quote

Miami:

Helt enig i ditt siste innlegg Smile

Jeg ga jo heller ingen ros når jeg refererte tallene, og kun en mild kritikk for en del bosmannspillere som ikke burde vært det.

Jeg mener at klubben har tapt store summer, både før og under Hoftun, ved å velge kortsiktige sportslige mål, fremfor gode salg. Skjelbreid, Sappara, Demidov og Lüstig er jo bare noen av tilfellene. Hvis alle disse tilfellene hadde gitt CL, så hadde det selvfølgelig vært god butikk, men tapene når man ikke når CL gruppespill blir for store.

Jeg liker dagens policy, hvor vi selger når det kommer brukbare bud, og som spillerne gjerne vil akseptere, over tid er en mye bedre policy som vil gi oss bedre spillere, lengre kontrakter og høyere salgssummer, selv om vi kanskje taper på kort sikt.

Du skrev vel at problemet med salget av Tarik, ikke var salget men erstatteren. Det er jeg helt enig i.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 00:44    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Jeg leste litt fort og fikk ikke med at du hadde lagt inn salgssummer. Men hvor har du de ifra? De står ikke i klartekst i 2012 regnskapet iallefall.

Jeg har fundert litt på hvilke tall som blir mest riktig å bruke, og endte på gevinst spillersalg.

Gevinst spillersalg er en nettosum, men jeg synes selv den blir mest riktig å bruke ettersom spilleren da har bidratt sportslig i perioden. Ettersom mange (nesten alle?) av spillersalgene våre har hatt null verdi, slik som Henriksen, Skjelbred, Bakenga, Tettey m.fler eller lav restverdi (Sapara, Konan, Dockal, Stadsgaard m.fler) anser jeg det omtrent som en bruttosum. Så akkurat salgssummene er ikke 100 % presise ved nærmere undersøkelse, men jeg synes de er presise nok til at det gir et godt bilde.

Jeg vurderte å bruke kontantstrømmen, men den er fryktelig vanskelig å bruke ettersom spillere ofte betale i avdrag eller at visse kriterier skal utløse ytterligere betaling.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 01:16    Post subject: Reply with quote

Strand:

Da har du et alt for lavt tall for salg, til at det kan ha noen verdi for vurderingen.

Tarik vil f.eks inngå med 8 mill i kjøpssum for 2012.

Med salg etter 10 mnd vil et regneeksempel se slik ut: 15 mill - restverdi 6 mill = gevinst 9 mill.

Regnestykket ditt vil da gi: Kjøp 8 mill, salg 9 mill, positivt bidrag 1 mill

Reelt skulle det vært : Kjøp 8 mill, salg 15 mill, positivt bidrag 7 mill

Da blir Alstad tall antagelig de beste, selv om det er tvil om vikarperiode etc, så lenge han har holdt seg til samme periode for kjøp og salg.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 01:32    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke med tall for 2013, så et salg av Tarik inngår ikke, men som jeg skriver er jeg helt enig i at salgssum må justeres noe opp. De tallene er ikke like tilgjengelig, men jeg skal se om jeg klarer å hente de ut senere.

"Konklusjonen" min er uansett klar: vi har ikke tjent penger på overgangsmarkedet i Hoftuns periode. Vi har brukt desidert mest penger på sport gjennom et meget høyt lønnsbudsjett (inkluderer sign-on-fees til f.eks. bosmanspillere) og beholdningen er to seriegull og noen opptredner i EL. Det synes jeg er meget dårlig valuta for pengene.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 01:54    Post subject: Reply with quote

Tribunekampen:
Alternativ børs etter cupfinalen 2013.

molde:
molde kom litt dårlig ut fra start, da det ikke var mange som hadde møtt opp for å hilse spillerne inn på matta før kampen. Lydmessig var volumet frem mot kampstart heller ikke bra, tatt i betraktning at en etterhvert fylte rundt halvparten av stadion. Flagghavet under tifoen var greit i norsk målestokk, men ikke veldig imponerende (f.eks. AIK i Sverige har bedre resultat med flaggtifo, som DIF-AIK 2007). Personlig liker jeg heller ikke når en lager en slik "overgang" med det samme mønsteret på mosaikk og banner. Bannerene på øvre tribune var også greie, men med den blasse blåfargen var det vanskelig å se motivene på siden. Visuelt (f.eks. flaggbruk, skjerf) var de ikke noe gode, men det ble bedre etterhvert som det nærmet seg seier (dette er vel også en selvfølgelighet). Lydmessig tok de seg også opp mot slutten, men det var noe dårlig variasjon i sangene (pluss for bra trøkk på klubbsangen, i slutten av kampen).

Rosenborg:
Bra oppmøte før kampstart, og en god del flere enn molde. Lydmessig var volumet fram mot kampstart også bedre enn molde. Flott banner som strekte seg utover tribunen før kampstart, men trekk for tekstbanner i front som ikke var særlig synlig, og som kanskje også burde være sentrert i forhold til banneret over. Imponerende med todelt tifo, men stripene på siden skulle vel kanskje ikke være oppe hele tiden, slik de var på venstre side. Gjennomføringen kunne da vært bedre. Visuelt utover i omgangen var en noe bedre enn molde, men en kan alltid (og enkelt?) bli bedre. Sang- og lydmessig var en bedre enn molde i store deler av første omgang. Variasjonen av sanger var bra, men det er alltid vanskelig å få bra trøkk på noe annet enn de enkleste sangene. Fin tifo til andre omgang, men noe vanskelig å se alle detaljene. Her var det også vanskelig å se tekstbanneret i front, men noe av skylden kan vel legges på vaktene som sto foran (dette burde det kanskje taes høyde for). Flott med pyro, det er noe som varmer i slutten av november (selv om det kanskje mest så ut som frostrøyk...Wink ). Visuelt og lydmessig var en også bedre enn molde i starten av andre omgang, men det dabbet av etterhvert som målene kom i mot. Mot slutten var det molde som regjerte også på tribunen (kanskje også en selvfølgelighet).

Sum:
Med tifoene var Rosenborg klart best visuelt, men lydmessig ble kampen litt jevnere når molde gikk mot seier. Likevel var Rosenborg best sammenlagt også her.

(Tifo og visuelt mener jeg å kunne bedømme noen lunde rett, men lyden og sangen er vanskeligere (og kanskje feilbedømt) siden jeg sto på den ene kortsiden...)

RBK

Last edited by toki on 26.11.2013 09:35; edited 1 time in total
Back to top
Megafritz
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 02:06    Post subject: Reply with quote

Satt du midt på langsida? Hørte ikke mye til krattet før slutten av kampen jeg. Hvis du satt der så er du vel meget berettiget til å fortelle oss bak mål hvordan stemningen ble oppfattet Tommel'n opp!
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 09:35    Post subject: Reply with quote

Endret litt på oppsummeringen ...
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 13:37    Post subject: Reply with quote

snakket med en fra lyn som var midt på langsiden i pausen. i førsteomgangen hadde han hørt molde 1 gang. Da plystra vi. Ellers så hadde vi regjert lydbildet sa han.
Megafritz
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 13:47    Post subject: Reply with quote

Betryggende at vi vant den krigen. Synd vi tapte den viktigste...
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.11.2013 14:12    Post subject: Reply with quote

Ingen tvil om at RBK vant tribunen. Satt på langsida litt nærmere Kjernen enn midten, og ble overrasket over hvor lite jeg hørte til Tornekrattet i forholdt til hvor mange som var kledd i blått og veivet med flagg på den sida. Molde hadde som vanlig lite kreative sanger (Molde *klapp, klapp klapp* var grovt sett det det gikk i), og jeg sunes også det var langt mer trøkk i Kjernen. Mye mer bass og fylde også når jeg sammenligner. Jeg sier det ikke for være ekkel eller fordi jeg er snutt og bitter, men jeg synes rett og slett Kjernen hørtes ut som en gjeng mannfolk mens Tornekrattet virket mer basert på kvinnfolk og unger.
toki
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 14:28    Post subject: Reply with quote

Frostrøyken:
http://www.youtube.com/wa...NmqMijKPec
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 14:31    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg sier det ikke for være ekkel eller fordi jeg er snutt og bitter, men jeg synes rett og slett Kjernen hørtes ut som en gjeng mannfolk mens Tornekrattet virket mer basert på kvinnfolk og unger.

Very Happy
Som bare bygger under at "alle molde fans som ville på kamp fikk billett", mens bare en brøkdel av rbk`erne fikk det (dog heldigvis de mest hardcore fansene)
Back to top
mcmort
Senior

PostPosted: 26.11.2013 14:41    Post subject: Reply with quote

Synes det så ut som det var 60/40 i vår fordel i antall supportere.

Når det gjelder stemningen, mener jeg den var bedre enn noen av de andre finalene de siste 25 årene.

Cred for fantastisk Tifo.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 23:43    Post subject: Reply with quote

Bare lurer, hvem var det forumet stemte til cupfinalens beste spiller?

(Jeg har vært fraværende og ellers ganske opptatt en stund, så har ikke fulgt med på forumet så godt som jeg normalt pleier).
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.11.2013 23:46    Post subject: Reply with quote

Ser ikke ut som det er opprettet noen vote. Alle moderatorene har vel vært bortreiste, og i dag har iallefall ikke jeg tenkt på det. Skal legge meg nå, så attach kan fikse det Wink

Evt. TOKI da, som har hovedansvaret som trådstarter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 28.11.2013 00:17    Post subject: Reply with quote

Man trenger ikke opprette poll når vi snakker om minst dårlige spiller. Ikke SÅ kult å vinne kan jeg tenke meg.
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 28.11.2013 00:23    Post subject: Reply with quote

Kan vi ikke bare enes først som sist om at ToRe var den som fucket opp minst? Er som regel der vi lander uansett.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 28.11.2013 12:53    Post subject: Reply with quote

Har lagt til BB-vote.

24 timer avstemning fra nå.

Min stemme gikk til Mike Jensen, som sto frem mer enn de andre. Tore bare brukbar, synes jeg. Fryktelig mye slurv i oppspillene, spesielt i første omgang.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Megafritz
Veteran

PostPosted: 28.11.2013 13:05    Post subject: Reply with quote

Mike Jensen, digger fyren men:
1. Kan punktere kampen, men for dårlig avslutning
2. Lager frispark som taper kampen for oss
Back to top
Frankiefourfingers
Veteran

PostPosted: 28.11.2013 18:51    Post subject: Reply with quote

Ja det firsparket Jensen lager der er ekstremt unødvendig og gir i 9 av 10 tilfeller en gigantisk sjanse til mostanderlaget.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 28.11.2013 22:06    Post subject: Reply with quote

Det handler om å kunne fotballkampen, det frisparket der. Det er ekstremt unødvendig å gi bort. Slike små detaljer taper man fotballkamper på. Å gi bort unødvendige cornere og frispark er absolutt en viktig faktor i fotball.
Back to top
mondorosenborgbk
Junior

PostPosted: 20.12.2013 12:52    Post subject: gullet ska hjæm Reply with quote

what does it mean gullet ska hjæm???? ahaha sorry guys, but I can't translate it!

@MondoRBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 20.12.2013 13:16    Post subject: Reply with quote

"The gold shall come home" or something like that.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Next
Page 39 of 40

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb