| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var banens beste i cupfinalen? |
| Daniel Örlund |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jon Inge Høiland |
|
2% |
[ 1 ] |
| Stefan Strandberg |
|
0% |
[ 0 ] |
| Tore Reginiussen |
|
19% |
[ 9 ] |
| Jørgen Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
| Mikkel Diskerud |
|
15% |
[ 7 ] |
| Mike Jensen |
|
30% |
[ 14 ] |
| Ole Selnæs |
|
6% |
[ 3 ] |
| Tobias Mikkelsen |
|
23% |
[ 11 ] |
| Jonas Svensson |
|
0% |
[ 0 ] |
| John Chibuike |
|
2% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 46 |
|
| Author |
Message |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 25.11.2013 18:24 Post subject: |
|
|
| Jeg hadde ikke inntrykk av at det var flere m***e-fans på kampen. En legger kanskje ikke merke til svart og hvit like mye som andre farger. |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 25.11.2013 18:26 Post subject: |
|
|
Jeg fikk helt klart motsatt inntrykk av dere og på meg virka det som om 70% av stadion var svarte og hvite.
Når det gjelder stemninga i bendit så var den bra frem til molde gikk opp i 3-2.
Orker ikke å skrive noe om selve kampen for da blir jeg bare irritert igjen. Depresjonsnivået er på maks i dag.
Så derfor vil jeg takke alle som kom på john dee på lørdag. Steike mann for en fest. Det var en fabelaktig artig kveld. _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 25.11.2013 18:44 Post subject: |
|
|
Så igjennom kampen på NRK.no. Ut i fra lyden var det høy klasse over stemningen, selv om jeg hadde et litt annet syn når jeg var på kampen.
Jeg er norsk, og selv om vi ikke hevder oss i Europa lengre, så elsker tippeligaen til jeg dør. Om Messi har bedre 45 graders pasninger enn Svensson er uinteressant. Dette var god reklame for norsk fotball, trykk på tribunene, mange mål og lenge spenning.
Så kan de som mene noe annet dra på kaffe besøk til Otto Ullseth sammen med senador og klage over nivået på noe de selv aldri har vært i nærheten av. Skjit inn, skjit ut ... |
|
| Back to top |
|
 |
krist2 Rutinert
|
Posted: 25.11.2013 19:30 Post subject: |
|
|
Var på Ullevål i går, satt nesten nede ved moldesvingen. Må si at jeg hørte Kjernen godt derfra. Var bra trøkk og stemning fra begge leire i går. Slik en cupfinale skal være. Nesten glad jeg bare var sammen med moldensere i går, så slapp jeg å snakke med RBK-fans og grave oss kollektivt ned i negativitet og surmuling  |
|
| Back to top |
|
 |
krist2 Rutinert
|
Posted: 25.11.2013 19:30 Post subject: |
|
|
Var på Ullevål i går, satt nesten nede ved moldesvingen. Må si at jeg hørte Kjernen godt derfra. Var bra trøkk og stemning fra begge leire i går. Slik en cupfinale skal være. Nesten glad jeg bare var sammen med moldensere i går, så slapp jeg å snakke med RBK-fans og grave oss kollektivt ned i negativitet og surmuling  |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.11.2013 19:37 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | Så igjennom kampen på NRK.no. Ut i fra lyden var det høy klasse over stemningen, selv om jeg hadde et litt annet syn når jeg var på kampen.
Jeg er norsk, og selv om vi ikke hevder oss i Europa lengre, så elsker tippeligaen til jeg dør. Om Messi har bedre 45 graders pasninger enn Svensson er uinteressant. Dette var god reklame for norsk fotball, trykk på tribunene, mange mål og lenge spenning.
Så kan de som mene noe annet dra på kaffe besøk til Otto Ullseth sammen med senador og klage over nivået på noe de selv aldri har vært i nærheten av. Skjit inn, skjit ut ... |
Synes det var dårlig reklame for norsk football at den historiske storheten I norsk toppfotball, RBK, stiller med 11 mann I forsvar, stikk I strid med klubbens mål og mening. Atpåtil er trenerne og ledelsen fornøyd.
Jeg tror ikke mange gidder å betale for å se RBK når det fortsetter slik I lang tid. Det vil merkes på neste års sesongkort. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 25.11.2013 19:54 Post subject: |
|
|
@senador
Du har nok helt rett i at ledelsen skal vokte seg vel for å "hvitmale" for mye, når det murrer såpass som det gjør hos folk flest.
Skulle gjerne hørt litt oftere at: "Dette var rævva! Rosenborg kan ikke være bekjent av å spille slik!" |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 25.11.2013 20:40 Post subject: |
|
|
| Kan vel si det slik at dagens trener og tropp har greid å få maks ut av det de forvalter. Og det er skremmende når man tenker på at vi sikkert havner i 20 mill minus + de pengene vi fikk for Tarik. Og da kan jeg ikke skjønne hva de skal kjøpe for når en tenker på at vår SD er mannen som stort sett får mindre for spillere enn han ga for de. Det kommer neppe til å bli billigere å drifte klubben neste år. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.11.2013 21:02 Post subject: |
|
|
| Det er veldig typisk RBK som klubb og lag at en bruker hardere ord om flyoperatøren (og de mente tydeligvis at de hadde fortjent høyere prioritet enn hvermannsen på tur) som var tre timer forsinket, enn de bruker om egen innsats i en kamp hvor de gikk ut og la midtbanen på egen sekstenmeter. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 21:41 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Og da kan jeg ikke skjønne hva de skal kjøpe for når en tenker på at vår SD er mannen som stort sett får mindre for spillere enn han ga for de. |
Dette er en myte. Når alstad gjorde en oppsummering sommeren 2012, så var Hoftuns kjøp på ca 120 mill, og salg på ca 150 mill.
Overskuddet burde vært høyere, med tanke på bosmannspillere som Demidov og Lüstig, men likevel ikke et tapsprosjekt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.11.2013 21:51 Post subject: |
|
|
Det er jo et ganske oppsiktsvekkende argument all den tid du hevdet hardnakket over lang tid at Rosenborgs underskudd på regnskapene ikke skyldtes manglende økonomisk kontroll, men penger brukt på spillere, som forøvrig ikke ville skje igjen fordi Hoftun hadde lært.
Nå tar ikke jeg disse salg kontra kjøp tallene for god fisk inntil det blir opplyst om salg av ikke-innkjøpte spillere som Tettey og Skjelbred er med i regnestykket. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.11.2013 22:16 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Dette er en myte. Når alstad gjorde en oppsummering sommeren 2012, så var Hoftuns kjøp på ca 120 mill, og salg på ca 150 mill.
Overskuddet burde vært høyere, med tanke på bosmannspillere som Demidov og Lüstig, men likevel ikke et tapsprosjekt. |
Trond Alstad bommer. Rosenborg har i perioden 2008-2012 brukt 193 millioner på spillerkjøp, om jeg skal være snill kan vi redusere til 164 millioner om vi tar vekk de 29 vi brukte i 2012. Tilsvarende har vi solgt spillere for 134 millioner i samme periode. Om vi tar bort 2012 har vi solgt for 95 millioner.
Den reelle transferbalansen til Erik Hoftun i perioden 2008-2012 er på -58 millioner, men det dras kraftig opp av Tettey-salget som er en spiller fra tidsperioden før Hoftun tok over. Altså blir det mest rettferdig å se på klubbens transferbalanse i perioden 2006-2012 slik at man ikke bare tar med overskuddet på de spillerne solgt i 2008 og senere, uten å ta hensyn til deres anskaffelseskostnad.
Da sitter vi igjen med følgende for perioden 2006-2012:
Rosenborg har kjøpt spillere for 240 millioner.
Rosenborg har solgt spillere for 154 millioner.
Og sitter dermed igjen med netto -85 millioner.
... det er isolsert sett ikke så ille, det betyr at vi har brukt 7 millioner netto i året på spillerkjøp... men det betyr også at vi har forvaltet ganske så mange penger hver sesong, og det er hvordan disse pengene har blitt forvaltet som er det kritikkverdige. Tar vi med at Rosenborg har brukt 80 millioner i lønnskostnader i året på sport i gjennomsnitt i Hoftuns periode så faller disse påstandene dine om at vi har så fryktelig lite å bruke på sport på steingrunn.
Rosenborg bruker dermed i snitt 87 millioner i året (gj. lønnskostand + transfer netto) på lønninger og overganger, i en liga hvor de andre klubbene har 68 millioner i gjenomsnittlig budsjett. Og da må fryktelig mange av disse drifte en stor breddeavdeling i tillegg til Tippeligalaget sitt.
Men overnevnte betyr i PerOs verden at Erik Hoftun har gjort en grei nok jobb, forventer du noe mer er du storforlangende. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 25.11.2013 22:29 Post subject: |
|
|
Spm er hvordan regnestykket ser ut om man enten fjerner spillerne smo kommer opp fra eget juniorlag(gratis inn), eller legger inn alle utgifter talentsatsingen har gjennom alle årene.
At Hoftuns regnestykke er positivt kommer enkelt og greit av dette:
Tettey: 0 kr i innkjøp, over 40 mill salg.
Bakenga: 0 kr i innkjøp, rundt 18 mill salg
Henriksen: 0 kr innkjøp, rundt 18 mill salg
Ciljan: 0 kr innkjøp, rundt 5 mill salg
div talenter shippet ut for vekslepenger: 0 innkjøp, 4 mill salg
85 millioner kroner inn på dette regnestykket, 0 kroner i kjøpskostnad på regnestykket.
Det er å jukse med tallene om man ikke enten fjerner "egen stall"-salgene eller legger inn utgiftene forbundet med talentutvikling i klubben.  |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 25.11.2013 22:34 Post subject: |
|
|
Takk for at du gidda å skrive dette svart på kvitt strand. Og om vi tenker på at mange av disse kronene som blir ført administrativt som egentlig skulle vært ført på sport, så blir dette ekstra ille. Hadde dette overforbruket abv penger vist et ssnev av fremgang, og hatt en rød trå og en form for langsiktighet hadde det ikke vært så ille. men vinglinga fortsetter den.
Og det er da jeg mener at vi skulle ha justert oss ned en smule i satsinga i påvente av at det skal letes etter kvalitet der ute som kan forvalte det som Eggen har bygd opp. I Norsk målestokk er alle Norske klubber sjalu så det holder på RBK, og rister på hodet av forvaltningen. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 22:40 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Men overnevnte betyr i PerOs verden at Erik Hoftun har gjort en grei nok jobb, forventer du noe mer er du storforlangende. |
Hvor har du tallene dine fra? Jeg antar at det er pressen, og i de tallene som står der, er det ikke uvanlig at selgende klubb lekker tall som inkluderer alle om og hvis etc for å gi sine supportere et godt inntrykk av salget. I tillegg gjetter pressen en god del, og tallene kan sprike med mange millioner for hvert salg.
Jeg tror ikke en klubbansatt vil gå ut med løgn om tall, da dette fort vil kunne bli avslørt av andre med innsikt.
Påstanden om at jeg sier det er en grei jobb, den får du ta på egen kappe. Jeg skriver overhodet ikke det. Men at kritikk skal forsterkes med myter og overdrevne tall, er en uskikk, som gjør kritikken useriøs. La oss bruke fakta, når fakta foreligger.
Miami:
Det fremgår tydelig at det er totale inntekter og utgifter. I dette inngår selvfølgelig også talentene. Samtidig, inngår selvfølgelig også innkjøpte spillere, som er hentet uten potensiale for videresalg pga alder, hvor kjøpsprisen er å anse som en del av kostnaden ved å ha spilleren. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.11.2013 22:43 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Spm er hvordan regnestykket ser ut om man enten fjerner spillerne smo kommer opp fra eget juniorlag(gratis inn), eller legger inn alle utgifter talentsatsingen har gjennom alle årene.
|
Det spørs hva man er ute etter å belyse. Hvis man vil se nøyere på selve overgangsaktiviteten Hoftun har bedrevet blir det riktig å ta ut egenproduserte spillere. Det spesifiseres ikke hvilke spillere som gikk for hva i klubbens finansregnskaper, så da må man spekulere noe mer for å komme frem til riktige tall.
Hvis man derimot vil se hvordan klubben presterer blir det riktig å ta med egenproduserte spillere siden de er en del av totalbildet også på kostnadssiden (lønn, trenere, banetider, reisekostnader osv). |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.11.2013 22:46 Post subject: |
|
|
Hvor har du tallene dine fra? |
Tallene mine er fra Rosenborgs finansregnskaper i perioden 2012-2004. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.11.2013 22:47 Post subject: |
|
|
Når langt over halvparten av "inntektene" kommer fra ting som ikke har kostet noe så må det nevnes ekstra nøye, dette handler om Hoftuns evne til å forvalte penger. Om man ikke tar "lurepenger" i betraktning så ser det ut som han gjør en god jobb der han går i pluss, men hans kjøp/salg går i minus om han ikke får inn jevne "gaver" fra junioravdelingen.
På en enkel fremstilling fremstilling om man er i rødt eller grønt tall gjennom Hoftuns periode så får man ta med alt å bare forholde seg til en farge. Men når man begynner å bruke det som et argument for at Hoftun og RBK er gode på overgangsmarkedet, da må det nevnes at de slettes ikke er det. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 23:01 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | PerO wrote: |
Hvor har du tallene dine fra? |
Tallene mine er fra Rosenborgs finansregnskaper i perioden 2012-2004. |
OK, da er vel forskjellen antagelig at du har hele 2012, mens de tallene jeg refererte var fra sommeren, før overgangsvinduet. Og kanskje noe i oppstarten til Hoftun, som jo kom brått i en periode hvor vi handlet mye. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 23:09 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Når langt over halvparten av "inntektene" kommer fra ting som ikke har kostet noe så må det nevnes ekstra nøye, dette handler om Hoftuns evne til å forvalte penger. Om man ikke tar "lurepenger" i betraktning så ser det ut som han gjør en god jobb der han går i pluss, men hans kjøp/salg går i minus om han ikke får inn jevne "gaver" fra junioravdelingen.
På en enkel fremstilling fremstilling om man er i rødt eller grønt tall gjennom Hoftuns periode så får man ta med alt å bare forholde seg til en farge. Men når man begynner å bruke det som et argument for at Hoftun og RBK er gode på overgangsmarkedet, da må det nevnes at de slettes ikke er det. |
Hvis man skal se på forvaltningen av penger, må man se på hvorvidt det er betalt for videresalgspotensiele, eller ikke for en spiller. Da må man korrigere, både for egne talenter, som er "gratis", og for spillere som ikke er kjøpt inn for salg, men for bruk og hvor det ikke forventes at de selges. Det blir en vanskelig sak.
Uansett, som jeg skrev i mitt startinnlegg. Det "overskuddet" som Alstad beskrev, er jo et overskudd som burde vært mye høyere, hvis de involverte (ikke bare Hoftun) hadde hatt en annen slagspolicy i perioden 2005 - 2011.
Mitt poeng var overhodet ikke å si at det var bra forvaltning, men å fjerne myten om at det koster mange penger. Spillersalg er kun et virkemiddel for å ha råd til en god nok stall. Sportslige resultater er det vi bygger klubb av, ikke spillersalg. Hvis total spillerlogistikk er 0, eller svakt positiv, så er sport viktigere enn hvor mye vi tjener. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.11.2013 23:09 Post subject: |
|
|
| Som du kan lese i posten min så er summen fortsatt langt høyere enn 150 millioner om vi fjerner hele 2012, så jeg tok høyde for at bloggen er skrevet i juli 2012. Hoftun var de facto sportsdirektør fra desember 2007 etter at KTE ble sykemeldt. Hvis Alstad har redusert summen til 150 millioner fordi Hoftun var vikar en periode er det urimelig å ta med salg fra spillere ervervet før han ble ansatt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 23:14 Post subject: |
|
|
Strand:
Jeg så det med oppstarten, og nevnte det. Vikarperioden er en ting, en annen ting er at jeg tror det var inngått kontrakter for det vintervinduet (Demidov?)da han tok over også. Det blir en noe uklar kutt, så ditt tall kan være like riktig som det i bloggen.
Men forhåpentligvis har Alstad satt kutt på både salg og kjøp, så det likevel er samsvar mellom tallene. Det er desverre ikke enkelt å finne eksakte salgssummer i ditt eksempel, da det eneste som står i klartekst er gevinstene. I tillegg står avgang fra den bokførte verdien, men den kan inneholde personer som legger opp, blir avskrevet pga skader etc, så en sammenfatning der blir aldri nøyaktig. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.11.2013 23:19 Post subject: |
|
|
Det blir en noe uklar kutt, så ditt tall kan være like riktig som det i bloggen.
Det er desverre ikke enkelt å finne eksakte salgssummer i ditt eksempel, da det eneste som står i klartekst er gevinstene. I tillegg står avgang fra den bokførte verdien, men den kan inneholde personer som legger opp, blir avskrevet pga skader etc, så en sammenfatning der blir aldri nøyaktig. |
Burde ikke Alstad spesifisert dette hvis han tok så mange forutsetninger?
Hvis du leser posten min ser du at jeg opererer med eksakte salgssummer, ingen gevinster. Penger inn, penger ut. Kun kjøp og salg, ikke avskrivninger eller lignende. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.11.2013 23:19 Post subject: |
|
|
Hvis man skal se på forvaltningen av penger, må man se på hvorvidt det er betalt for videresalgspotensiele, eller ikke for en spiller. Da må man korrigere, både for egne talenter, som er "gratis", og for spillere som ikke er kjøpt inn for salg, men for bruk og hvor det ikke forventes at de selges. Det blir en vanskelig sak. |
Nei jeg syns ikke man må fjerne spillere som er kjøpt inn uten videresalgspotensialet. For det er penger man har valgt å bruke vel vitende om at klubben ikke får igjen penger for han. Det man kan og burde ta inn er hvilke andre inntekter spillere har generert, som for eks sportslig suksess som jo er viktigst. I tillegg så må et regnestykket ta med lønss- og andre kostnader i tillegg. Vi har nok gitt bort endel SOF som i regnskapet er lønn, men som jo blir betalt ut fordi vi har hentet en bosmaspiller for eks. Eller gratis spiller som Steffen Iversens siste periode i klubben, men som kostet klubben haugesvis av millioner av kroner i lønn, bonuser og SOF.
Men jeg vil stå på at det er ikke rimelig å fjerne kjøpskostnader, og det er ikke rimelig å ha med juniorspillere-salg uten å informere klart om det. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.11.2013 23:27 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | Burde ikke Alstad spesifisert dette hvis han tok så mange forutsetninger?
Hvis du leser posten min ser du at jeg opererer med eksakte salgssummer, ingen gevinster. Penger inn, penger ut. Kun kjøp og salg, ikke avskrivninger eller lignende. |
Jeg leste litt fort og fikk ikke med at du hadde lagt inn salgssummer. Men hvor har du de ifra? De står ikke i klartekst i 2012 regnskapet iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
|