|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 01.11.2013 15:59 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Jeg innbiller meg at Perrys svar på mange av disse spørsmålene avfeies med svar som at "vi jobber knallhardt med dette på feltet hver dag" og "vi skal ta en evaluering av dette etter sesongen".
Jeg ønsker også å få svar på hvordan det jobbes med bevegelsesmønstre og samhandlig på feltet og hvorfor det ikke er fremdrift og relasjoner om dette er et fokusområde. Vi leverer tross alt verken bedre fotball eller bedre resultater nå enn for et halvt år siden. |
Jeg tror også dette vil bli resultatet hvis spørsmålene stille slik de er formulert av Zaphod. Intervjuobjektene vil gå i forsvarsposisjon. Jeg tror vi må legge en annen strategi og spørsmålsstilling hvis vi skal få noe ut av en slik sesjon.
Jeg vil foreslå at en slik grilling legges opp etter følgende oppskrift:
1. Vi finner de punktene vi er kritiske til. Zaphods liste dekker vel veldig mye av dette.
2. Vi prøver å formulere spørsmål som leder til forklaring på hvordan de jobber, i stedet for spørsmål som inneholder kritikk hvor forsvar blir svaret.
3. En eller annen tar ansvar for å formulere en mail med den kritikken som fremkommer etter intervjuet, eller 2mas tar kritikken opp som et separat intervju med intervjuobjektet og lager en oppfølgingsartikkel.
Som et eksempel på hvordan jeg tror det vil bli bedre:
zaphod81 wrote: | Er laget kommet lengre i offensiv samhandling enn tilfellet var i mai?
-> Hvilke konkrete ting er det som gjøres bedre nå?
-> Hvorfor peker pilene for både målsnitt og poeng nedover da?
-> Er det virkelig kun snakk om marginer når trenden går over hele sesongen?
evt. -> Hvorfor har det ikke vært noen utvikling i samhandlingen?
-> Hvor lang tid vil det ta før laget spiller den fotballen du vil se?
Hvis ditt bilde av fotball er terningkast 6, hvilket terningkast vil du gi det nivået laget viser på banen per i dag?
-> Hvordan jobber dere for å nå det høyeste nivået?
-> Hvor gode kan dere bli i forhold til resten av Europa?
|
1. Hvordan vil du beskrive utviklingen i spillestil fra sesongstart og frem til i dag? Hvilke deler er du fornøyd med, og hvilke er du ikke fornøyd med?
2. Vi er fra NAE vant med å se spill på stor bane, med hyppige avbrudd for å forklare den enkelte hvordan spillet skal foregå. Dere avbryter ikke spillsekvensene like ofte. Kan du beskrive hvordan dere jobber konkret med spillestilen og samhandlingen?
3. Hvilket potensiale ser du i dagens tropp, og klubben i forhold til det europeiske nivået?
4. Hvor lang tid tror du det tar å nå det potensialet du ser?
Her er det ikke integrert noen påstander/kritikk som bør få Perry i forsvarsposisjon, men derimot en oppfordring til å forelese om arbeidet sitt. Ut i fra hva han svarer her, bør det være mulig å formulere kritiske punkter, som deretter kan tas i en mail og/eller ved at 2mas tar et etterintervju. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 01.11.2013 18:22 Post subject: |
|
|
Driver dere seriøst og diskuterer grilling av en trener hvis svar vi kjenner påforhånd og hvis syn på engasjerte supportere er at de burde holde kjeften sin og overlate fotballen til fagfolket? |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.11.2013 18:39 Post subject: |
|
|
Nå var det jo aldri meningen å lage en fornuftig intervjuguide (kort sagt, jeg er helt enig i at den nødvendigvis hadde utløst forsvarsposisjon og ført til et heller kort intervju), men noe så nesegrust regimetro og kritikkløst som endringsforslaget ditt, PerO, det har jeg aldri sett. Det intervjuet kunne fint vært gjort av rbk.no eller mormora til Perry. Eller av nordkoreansk TV.
Poenget med et sånt intervju måtte jo vært å faktisk få svar på en del av punktene vi er kritiske til, ikke å få Perry til å lese opp "artig og angrepsvillig"-powerpointen fra i fjor på denne tida, og så se om vi fant noe kritisk å spørre om "en annen gang". Er det virkelig sånn at vi må ha en preliminær informasjonsrunde for å finne ut om det fins noe å kritisere?
Men som Eru og andre sier - diskusjonen er jo helt meningsløs all den tid det ikke kommer til å bli noen grilling før vi eventuelt vinner et trofé en dag, og gutta føler seg ekstra feite og fornøyde. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 02.11.2013 01:08 Post subject: |
|
|
Hva er problemet egentlig. Zapod81 sine spørsmål etc. kan stilles i dag. De ansvarlige i Rosenborg må såklart svare på spørsmålene. Etter svarene kan vi diskutere videre. _________________ Cantate Conflictus |
|
Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 02.11.2013 01:56 Post subject: |
|
|
2mas, dette er ditt "RBK samfunnsansvar" å få svar på.  _________________ Cantate Conflictus |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 02.11.2013 10:43 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | men noe så nesegrust regimetro og kritikkløst som endringsforslaget ditt, PerO, det har jeg aldri sett. |
Her er du ikke bare på jordet, men faktisk på feil jorde.
Dette var kun et forsøk på å finne en formulering av spørsmålene som kunne gi oss utfyllende svar. Spørsmålene skal fortsatt være om de feltene vi er kritiske til. Målet med mitt forslag har altså ikke noe med forsvar av noen å gjøre, men kun som en måte å faktisk få informasjon. Og til forskjell fra et intervju laget av RBK.no, så har vi styring på hva det blir spurt om. Og da er faktisk din liste et godt utgangspunkt, hvis noen kan formulere den så vi faktisk får innoldsrike svar på de spørsmålene.
Åpenbart har du som mål å få overbringt kritikken som fremføres på RBKWeb. Jeg foreslår da at du finner mailadressen til de aktuelle, og sender en mail med lista di.
Da sparer du tid og energi for en masse mennesker. Ingen må bruke tid på å lage intervjeur, og ingen trenger å bruke tid på å se meningsløse intervjuer. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.11.2013 12:29 Post subject: |
|
|
Hvis du tror at dine spørsmål hadde ført til noe mer ærlig og informativt enn det som allerede kommer fram i andre kanaler, så vet ikke jeg hva slags jorde du befinner deg på. De spørsmålene var som bestilt for å generere svada og party-line fra Perry, og alle kan besvares med "det er en kontinuerlig prosess" pluss noe om idealbildet ala intervjuer vi har sett før. Helt verdiløst, spør du meg, og med dine "nyanseringer" av kritikk mot RBK-ledelsen i bakhodet, så tror jeg det også var hensikten.
Nå kan det meget godt hende at ethvert forsøk på å gjennomføre et kritisk intervju er dødfødt fordi de ikke føler de MÅ svare, men da er det bedre å la være enn å fungere som mikrofonstativ.
Jeg for min del hadde egentlig ikke noe annet mål enn å vise hvor kritisk et sånt "grille"-intervju kunne vært (dersom det ble gjennomført som politiavhør), lufte litt frustrasjon, og kanskje sammenfatte noen av temaene JEG gjerne ville hatt svar på. Som jeg allerede har nevnt: det var ingen seriøs intervjuguide, og tiden for grilling er det uansett slutt på.
Med dette anser jeg min deltakelse i diskusjonen med "man kan ikke antyde at noen har gjort en dårlig jobb med mindre man ER den personen, eller sitter med absolutt alle fakta" for avsluttet. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 02.11.2013 13:03 Post subject: |
|
|
zaphod81:
Nei, jeg er slettes ikke sikker på at mine eksempler ville gitt noe bedre svar. Det var et eksempel på en måte å tenke på, tatt på sparket når jeg skrev innlegget, og slettes ikke ment som en fasit. Det var tankemåten jeg var opptatt av, ikke mine egne spørsmål. Prøve å finne spørsmål hvor gode svar er den naturlige reaksjonen fra intervjuobjektet.
Men forrige grilling, viste etter min mening, at når mange smarte hoder på RBKWEB diskuterer mulige spørsmål, og noen tar ansvaret for å sammenfatte dette til en spørsmålsliste, så får man et intervju, som er interessant og opplysende.
Jeg synes forrige runde med grilling ga meg mye mer informasjon om klubben og personene, enn det jeg får på RBK.no og i media. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 02.11.2013 15:15 Post subject: |
|
|
zaphod: Det du laget var et godt utgangspunkt for å få frem informative svar, forutsatt at den man spør har noe å bidra med og vil svare på de premissene spørsmålene setter.
Mer åpne/vage måter å spørre på ville også ha vært avhengig av det samme, men forskjellen er at i første tilfelle er det ikke sikkert på forhånd at man stort sett får ferdigtygd svada.
zaphod81 wrote: | Jeg for min del hadde egentlig ikke noe annet mål enn å vise hvor kritisk et sånt "grille"-intervju kunne vært (dersom det ble gjennomført som politiavhør), lufte litt frustrasjon, og kanskje sammenfatte noen av temaene JEG gjerne ville hatt svar på. |
Forstår hvor du vil, og støtter måten du foreskriver, men litt ukvalifisert pirk fra meg som kun kjenner politiavhør/ -forklaring fra rolle som vitne, men som kjenner til noen teknikker de skal ha lært. (Så må de som kjenner bedre til politiets avhørsteknikker gjerne arrestere meg )
Å stille åpne spørsmål er en teknikk som benyttes helt i starten for å få frem mest mulig forklart med den konfrontertes egne ord: Fortell, forklar, beskriv ... Senere går man på enkeltmomenter for å få flere detaljer, få avklart hvem, hva, hvor, når, hvorledes, (evt hvorfor/årsak) og evt innbyrdes motstrid.
Vi har ikke behov for å bygge noen sak med fremgangsmåte som er i henhold til lov, instruks og retningslinjer slik at det holder i en rettssal. Man kan si vi har en vanntett sak med "10 000 vitner som har sett det samme". Vi har observert og høstet intervjuobjektets egne åpne forklaringer i media og til RBK.no hvor han forteller og forklarer hva han har sett og opplevd på banen i bortimot ti måneder. Vi er egentlig veldig klare til å gå inn i den konfronterende fasen.
Mangler nesten bare Perrys svar på observasjonene/"vitneforklaringene" for å konkludere med om han er oppegående, ærlig og en mann som kan klare å overbevise omgivelsene til å få fortsette. Eller om "svadatilstanden" med ansvarsfraskrivelse for sportslig ledelse ser ut til å kunne vedvare.
Vi kunne kanskje også gått på projektive spørsmål av typen "hva tror du de titusener av tilskuere som har betalt for å se laget spille på Lerkendal i høst mener om de offensive prestasjonene og utviklingen?"
zaphod81 wrote: | Med dette anser jeg min deltakelse i diskusjonen med "man kan ikke antyde at noen har gjort en dårlig jobb med mindre man ER den personen, eller sitter med absolutt alle fakta" for avsluttet. |
Ditto. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |