View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
ace Veteran

|
Posted: 17.09.2013 14:46 Post subject: |
|
|
@sliten
Ikke overrasket over hva du ble møtt med den gangen. Men kan det være verdt å prøve igjen? I slike organisasjoner må det ofte et skifte til før man evner å se den berømte skogen.
Diskusjonen begynner å bli interessant nå. Man er nødt til å se seg litt over skulderen og se til hva andre gjør. Norsk fotball er gjennomsyret av besserwisser holdninger og liten evne til å se ut i Europa, man tar gjerne en titt til England fordi der er alt så flott og fint. Men det finnes andre steder enn den balløya. Jeg hadde sett til noen andre land i Europa hvor jeg tror fremtides modeller ligger, Nederland, Tyskland og Sveits. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 17.09.2013 15:15 Post subject: |
|
|
@Ace
Jeg kan ta det opp en gang til men, ønsker at ny dgl. er på plass før jeg forsøker å selge den inn på nytt.
Jeg startet den diskusjonen med Hoftun, som tok den videre med Skutle. Hoftun var i utgangspunktet positiv, men Skutle rev ned forslaget før alle fakta var på bordet. Forslaget er avhengig av at SD og klubben står bak. Ingen enkeltpersoner skal tjene på programmet, kun klubben.
Har forøvrig hørt med Kjærnen, men det blir feil av de å stå bak. Jeg lover å plukke denne opp igjen rundt nyttår, når ny dgl. er på plass. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 17.09.2013 15:20 Post subject: |
|
|
Om du tar det med Tove, så kan du være sikker på at du blir møtt med åpenhet og respekt. Hun er vel den beste å spille inn slike ting til. Sier ikke at hun vil virkeliggjøre idéen nei, men hun vil i det minste behandle deg skikkelig og ta deg seriøst. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.09.2013 19:03 Post subject: |
|
|
Jeg tror rett og slett at RBK har for mye penger til at så mange supportere vil være med og betale for (lønn til) spillere.
Hadde vært noe annet om klubben hadde vært på konkursens rand. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 17.09.2013 19:53 Post subject: |
|
|
Det er vel bare et spørsmål om tid med de budsjettsprekkene som serveres hver sesong  |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 17.09.2013 22:53 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Jeg tror rett og slett at RBK har for mye penger til at så mange supportere vil være med og betale for (lønn til) spillere.
Hadde vært noe annet om klubben hadde vært på konkursens rand. |
Det tror jeg også, slikt er nok mye enklere å få til i mindre skala i mindre klubber. For dem kan ofte en slik modell være enten eller på spillersiden, men for oss vil det kanskje bli å regne som en bonus. |
|
Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 17.09.2013 23:52 Post subject: |
|
|
kan du ikke foreslå en litt mindre modell i Rosenborg med puck da, de trenger det og om det blir en suksess der er det vel lettere å selge inn til rbk? |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 18.09.2013 08:25 Post subject: |
|
|
Tillitten til de som eventuelt skulle forvalte midlene er også et vesentlig poeng her. Og da tenker jeg ikke først og fremst på de to frivillige supporterne, bare så det er nevnt. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 18.09.2013 09:00 Post subject: |
|
|
@2mas
Kan hende klubben er for stor, men man skal ikke undervurdere tilhørighetsprinsippet i ett slikt program. Det gir en følelse av medbestemmelsesrett for de som er med. Modellen kan også legges opp med kun kjøp og ikke drift.
Jeg har ingen referanser for ett slikt program mot fotball. Det eneste jeg har vært med på er myfootballclub.co.uk i 2007-2009 vi kjøpte blant annet Ebbsfleet United. Det er igjen noe helt annet.
@Shadwell
Kan få til det. Da blir det i så fall, kun med RBK hockey og ikke fotball. Trykket blir for stort på de som blir med. Blir det samme som Ranheim og RBK i samme sponsorpool, ingen tenker utenfor boksen alle går på de samme sponsorene. Klubbene er i første omgang å regne som regionale produkter.
Odds er den andre klubben som har spurt meg om noe tilsvarende opplegg. Har jobbet noen år sammen med Handlykken, men jeg har satt det litt på vent foreløpig. RBK er klubben min så den sitter langt inne. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 25.09.2013 08:46 Post subject: |
|
|
I følge dagens VG har det kostet svimlende 9 millioner å kvitte seg med Stjernen, JJ, Skutle og den siste tror jeg var Svendsen. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 25.09.2013 08:48 Post subject: |
|
|
Det var kun Jönsson, Stjernen og Skutle.
4 mill for Jönsson, 2 mill for Stjernen og 3 mill for Skutle. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 25.09.2013 08:53 Post subject: |
|
|
Ok har ikke lest alt. Brukes dette som unnskyldning for årets budsjettsprekk? Det kan det umulig være hold i? |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 25.09.2013 09:28 Post subject: |
|
|
Stjernen-sparkinga blir brukt som en av årsakene. Skutle og Jönsson låg i budsjettet.
Resten av sprekken har med manglende sponsor/partner-inntekter. Samt mindre enn forventet fra fjorårets EL-gruppespill i form av utbetalinger fra UEFA. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 25.09.2013 12:27 Post subject: |
|
|
Salgene av Dockal og Elyounoussi ga 13,7 millioner kroner inn i RBK-kassa. Det er 1,7 millioner kroner mer enn budsjettert for 2013.
http://www.tv2.no/sport/f...26761.html
Altså sitter vi igjen med langt mindre enn det som er blitt rapportert (5 mill for Dockal og 16 mill for Tarik)? Eller er det her snakk om klausuler osv. i de to avtalene? _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 25.09.2013 12:41 Post subject: |
|
|
TV2 som nok er unøyaktige. 13,7 mill er hva vi regnskapsmessig har tjent.
Spillere får en verdi på kjøpssum/antall kontraktsår. Den gjenstående summen trekkes fra eventuell salgsssum for å vise regnskapsmessig overskudd.
Så vi solgte nok for de opplyste summene, men Tarik som kom for en stor sum og knapt er nedskrevet hadde nok en høy million-vedi i regnskapet.
Edit: Gud bedre det var dårlig forklart
TV2 som nok er unøyaktige. 13,7 mill er hva vi har tjent regnskapsmessig. Spillernes gjenværende verdi er trukket fra inntekten fra salget og 13.7 er hva vi sitter igjen med. Tarik på 3 års kontrakt med 2 igjen innkjøpt for 7 mill tilsier rundt 5 mill i gjenværende verdi. Dockal sikkert rundt 2. Synser fryktelig med summene, men total salgssum vil da være ca 13.7+5+2 = 20-21 mill, altså 16+5 som opplyst.
Så om hele salgssummen er betalt upfront så har vi fått 21 mill i penger og sitter igjen med 13.7 pluss i regnskapet. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.09.2013 17:35 Post subject: |
|
|
Tviler på at vi har fått utbetalt hele overgangssummen fra Hoffenheim i år. Tipper vi har ei lita fordring der.
For arkivet:
Da Jönsson ble sparket i fjor høst, og erstattet med Per Joar Hansen, hadde han to år igjen av kontrakten. Som sluttvederlag skal RBK ha gått med på fire millioner i kompensasjon.
Stjernen hadde ikke styrets tillit i håndteringen av klubbøkonomien. Han måtte gå på dagen i juni etter bare 15 måneder i direktørstolen. Etter hva VG forstår har han forhandlet seg frem til en lønn på to millioner for det avbrutte arbeidsforholdet.
Hans forgjenger, Nils Skutle, gikk av for to år siden. Han skal ha beholdt full lønn i to år. Etter hva VG forstår handler det totalt om tre millioner kroner. Først fra august i år skal han ha gått over på en pensjonsavtale som han inngikk med RBK i 2004.
Les mer: RBK-sluttpakker koster millioner
Last edited by 2mas on 25.09.2013 17:35; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.09.2013 17:35 Post subject: |
|
|
Er så lat at jeg bare siterer meg selv.
Strand wrote: | Antatt effekt i finansregnskapet 2013 ved salg av Borek Dockal. Noe usikkert selvfølgelig, summene er jo ikke 100 % sikre.
Kjøpt 2011: 5 500 000
Kontraktslengde: 3,5 år
GjenstÃ¥ende avskrivninger: ≈ 3 140 000
Salg august 2013 ≈ 4 500 000
- Balanseført verdi januar 2013 ≈ 3 140 000
= Resultat ≈ 1 360 000
Jeg kan se for meg at Dockal og Elyonoussi hadde ganske så høye lønninger, og med Søderlund, Helland og Skjelvik som nye i dette vinduet tenker jeg at vi kanskje har en liten besparelse der (men utbetaling av antatt sign on fee kan for så vidt nulle ut eller forverre den situasjonen).[/b] |
Strand wrote: | Tarik ble kjøpt for 7,5 millioner sommeren 2012. Kontrakten løp ut 2015-sesongen.
Utgifter ved frikjøp av spillerlisenser regnes som en investering og avskrives over kontraktens levetid. Årlig ville dette i gjennomsnitt blitt 2,14 millioner, men jeg antar de har valgt å avskrive 1,07 millioner i 2012 (etter et halvt år) og per dags dato vil han da stå verdiført til (7,5 - 1,07 =) 6,43 millioner.
Ettersom spillerlisensen nå overføres Hoffenheim må Tariks verdi nedskrives og vi får da et tap på 6,43 millioner i årsregnskapet, men det kompenseres ved at summen Hoffenheim betaler for spillerlisensen i sin helhet (uavhengig om betalingene er i avdrag) føres som inntekt i 2013.
En overgangssum på f.eks. 20 millioner vil dermed gi en pluss på 13,57 millioner i regnskapet og dermed dekke posten vår for spillersalg og e-cup på 13 millioner.
Alexander Søderlund vil også avskrives over kontraktens levetid, og vil gi en kostnad på 0,857 millioner i 2013 forutsatt seks millioner i overgangssum og en 3,5-årskontrakt.
Jeg antar at Elyonoussi har høyere lønn enn Søderlund og at vi vil få en besparelse der også. |
|
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 31.10.2013 00:20 Post subject: |
|
|
Så sakset jeg inn disse postene inn i denne tråden. Er vel mest relevant her. Noen «økonomer» som kan svare meg?
Attaboy wrote: | Hedon wrote: | Attaboy wrote: | Fikk for meg at jeg måtte se litt på budsjettet hver enkelt klubb hadde før sesongen og hva hvert enkelt poeng i så måte koster målt opp mot tabellplasseringen etter den 28. runden. Sikkert ikke mye man kan lese ut av dette, ei heller vet jeg om dette er reelle budsjett-tall, men slenger ut tabellen allikevel for de som måtte finne det interessant.
 |
Det jeg leser ut i fra denne tabellen, er at vi hadde vært nødt til å ta 5,5 poeng i snitt hver kamp om vi skulle vært like flinke som Godset til å utnytte pengene våre.
Det bør være et minstemål for neste sesong. Om vi ikke når dette tallet, bør alle gå! |
Blir vel uansett vanskelig å ta 5,5 poeng i snitt. Men lurer virkelig på hvordan det er mulig å ha 80-90 mill. i budsjett over nestemann på listen? Er apparatet så stort i RBK?
Ser man på spillerlønningene, så er man jo ikke i nærheten av 195 000 000:
Hvor blir det av pengene? |
_________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 31.10.2013 01:00 Post subject: |
|
|
Kopierte dette svaret fra den andre tråden:
Attaboy:
Dette er ligningstall. Dette er lønn+andre inntekter-alle fradrag. Det er ikke det samme som lønn.
På toppen av lønn, skal det så betales 14,2% arbeidsgiveravgift, forsikringer og andre sosiale utgifter.
SÃ¥ skal RBK drifte en stadion med plass til 21.000, i motsetning til 8-10 tusen som de fleste andre drar.
Man skal ha folk til å selge inn alle avtaler som gir disse inntektene, administrasjon av alle folkene, folk til å følge opp sponsoravtaler etc etc
Det koster å være stor. Som Miami skrev i en annen tråd. Der Molde har 1 krone å briuke på sport når de får den av Røkke, har kanskje RBK 20 øre å bruke på sport av en krone de tjener.
Det er kanskje litt overdrevet, men at de 25 mill som Molde sponses av Røkke, tilsvarer omkring 75-100 mill av inntekten til RBK, det er nok ikke urimelig å si.
Tar du da de 99 mill Molde har i budsjett, legger på minst 50-75 mill for å jevne ut forskjellen mellom egne tjente penger og gaver, og i tillegg legger til at de fikk stadion for 1 krone mens vi betaler renter og avdrag av investeringen, så vil du se at Molde i realiteten har omtrent samme budsjett som RBK. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.11.2013 23:55 Post subject: |
|
|
Dagbladet på tirsdag:
Forskjellen på første- og andreplass i serien utgjør 2,7 millioner kroner i premiepenger (13,4 mot 10,7 millioner), og i tillegg 500.000 i penger til europacupforberedelser.
Ifølge Koteng vil seriesølv også innbringe rundt 1,5 millioner kroner mindre i bonus fra sponsorene.
Samtidig bemerker han at andreplass vil bety at de må betale ut mindre i bonus til spillere, trenere og øvrig støtteapparat, slik at gull eller sølv i år utgjør svært liten forskjell for regnskapsåret. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.11.2013 21:51 Post subject: |
|
|
Bravo til Koteng da. Kortsiktige navlebeskuende betraktninger all den tid man burde kjenne til effekten av winner-takes-it-all-effekten og thresholdeffekten. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.11.2013 22:06 Post subject: |
|
|
Det handler vel mest om å være nøktern og realistisk. Selvsagt vil han helst at vi vinner samtlige kamper. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.11.2013 22:14 Post subject: |
|
|
Dette har å gjøre med den økonomiske forståelsen av forkjellen mellom å bli nummer to og nummer en, ikke om styreleder har lyst til å vinne kamper å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.11.2013 22:42 Post subject: |
|
|
Slik jeg oppfatter det prøver han her i offentlighet å gjøre en andreplass minst mulig dramatisk økonomisk. Det er greit for min del.
Ikke urimelig å tro at også andre momenter trekkes frem i mer lukkede rom. Men sannsynligvis heller ikke der som noen stor sak - for hva skulle vitsen være med å kjøre en større beregning på det? Kun bortkastet tid! _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.11.2013 23:45 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Slik jeg oppfatter det prøver han her i offentlighet å gjøre en andreplass minst mulig dramatisk økonomisk. Det er greit for min del. |
Akkurat det virker rimelig meningsløst, men greit for min del. Problemet er bare at det demonstrerer manglende innsikt i den økonomiske miljøet klubben befinner seg i.
haavarl wrote: |
Ikke urimelig å tro at også andre momenter trekkes frem i mer lukkede rom. |
Jo faktisk virker dette urimelig, spesielt med tanke på "tilbake til røtter'n", og åpenhet. Hva skulle egentlig poenget være med å tilkjennegi at man ikke forstår de økonomiske realitetene offentlig?
haavarl wrote: |
Men sannsynligvis heller ikke der som noen stor sak - for hva skulle vitsen være med å kjøre en større beregning på det? Kun bortkastet tid! |
Det å forstå det økonomiske klimaet klubben opererer i er alfa og omega for å kunne styre økonomien. En "bind for øynene" og "dette går bra, nå må vi være positive" er langt fra riktig medisin i forhold til økonomistyringa slik klubbens økonomiske virkelighet har utviklet seg. |
|
Back to top |
|
 |
|