View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 11:30 Post subject: |
|
|
1907 wrote: | Lite imponert over tullingene med bøttehatter som kom å yppa te bråk i bakgården før kamp. Lett å værra tøff når dere har med dere åtte-ni politifolk, heldigvis utfordra dere den siviliserte delen av supporterne som stod å kikka dumt på drita trøndertullinger. |
Strengt tatt stemmer ikke hendelesforløpet her. RBK-supporterne bevegde seg opp mot stadion. Det hørtes godt i gatene og det lokket frem en fire-fem "pent kledde" drammensere som gikk ut i gata og gestikulerte før de la på sprang. Noen få tok agnet og bet på. Så ble det en liten smell mellom disse før politiet gikk imellom. Merkelig nok ble også resten av RBK-toget guidet frem mot Godset-puben av politiet. De stod og sperret av den gata vi skulle gå opp mot Stadion. Det gjorde konfrontasjonen langt verre enn den kunne blitt.
Generelt gjorde politiet en dårlig jobb. Min belønning for å klare å roe ned folk og ta dem med meg vekk fra Drammens-puben var å bli dytta i ryggen av en overtent politimann. Andre ble pepperspraya uten grunn.
Quote: | Like komplett idioti var de trønderne som faktisk fikk inn ett slag eller to tatt ut av det blå mot intetanende (og ikke-provoserende) SIF-supportere. Disse ble heldigvis tatt med i arresten og (forhåpentligvis) bøtelagt. |
Hvis uskyldige supportere har fått seg en trøkk er det håpløst. Personlig bryr jeg meg ikke om hva likesinnede finner på seg i mellom, men når utenfostående blandes inn er det slett ikke bra.
Quote: | Enda mer komplett idiot enn han i bøttehatt som kaster tåregass inn mot SIF-supporterne skal det dog godt gjøres å bli. |
Ingen hadde tåregass. Noen hadde små røykbomber. Mulig en sånn ble kastet i retning supporterne. havnet den inne på puben? |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 11:34 Post subject: |
|
|
Forøvrig
Quote: | Selv om han gjerne skulle sett at alle poengene ble igjen i Drammen, vil Deila imidlertid rette en ekstra dose skryt til Rosenborg, og spesielt bortesupporterne, etter at 7471 tilskuere fant veien gjennom portene på Marienlyst.
– Vi skulle hatt flere kamper som dette. Det er alltid fullt på de fleste plassene, men nå er det Rosenborg sin skyld at vi får et så bra tilskuertall. Det er veldig bra at de møtte opp så mange og bidro til å skape en slik ramme rundt kampen, sier Deila. |
|
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.08.2013 11:48 Post subject: |
|
|
I følge politiet ble 4 pågrepet i går. 2 stk. i sentrum og 2 stk utenfor stadion. En av de pågrepne var fra SIF.
Så selv de 2 pågripelse utenfor stadion. 2 stk med bluss i trusa, som prøvde å komme seg inn. Alt på stadion foregikk i rolige og kontrollerte former, etter mitt syn. Politiet vikret å ha god kontroll.
Vaktene som passer do i klokkesvingen hadde derimot ikke kontroll på noe som helst. Skal man på do i klokkesvingen, så må man faktisk gå utenfor gjerdene. Etter å ha vært på do ble man ikke sjekket for billett igjen. Problemet var bare at det strømmet på med folk fra andre plasser i det området også, som bare kunne spassere inn på stadion uten billett. Null kontroll i det ene hjørnet, mens massivt politioppbud og vakthold i hjørnet hvor billettinnslippet var.
Ellers flaut å høre om kasting av røygranater mot andre supportere. Kjernen burde hatt litt høyere internjustis mot slik oppførsel, etter min mening. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 11:54 Post subject: |
|
|
Konrad4ever wrote: |
Ellers flaut å høre om kasting av røygranater mot andre supportere. Kjernen burde hatt litt høyere internjustis mot slik oppførsel, etter min mening. |
Jeg så ingenting av det og jeg stod midt oppi tumultene, så jeg betviler at det stemmer. Noen små røykbomber ble kastet ut i gatene under marsjen og da kan det hende at noen forbipasserende har pustet inn litt røyk, men det blir isåfall feil å fremstille det som at det er kastet røyk etter Godset-fans, for det er ikke tilfelle.
Personlig syns jeg pyro i gatene bare er teit. |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.08.2013 11:56 Post subject: |
|
|
Ikke godt å vite hva som har skjedd. Håper bare ledelsen i Kjernen tar grep om det er uønsket kultur blant kjernen sine medlemmer. Tilstandene i VIF forkastlige, men vi er heldigvis ikke i nærheten av noe slikt. |
|
Back to top |
|
 |
1907 Junior
|
Posted: 12.08.2013 13:27 Post subject: |
|
|
legenden6 wrote: |
Det er tydelig at du sitter på 2. hånds informasjon her ja, for det var 4-5 alternative av dere som skapte opptøyene. Dette skjedde ved at de sto i enden av gata hvor supporterpuben er, som krysset den gata vi gikk i, å kjekket seg og mer eller mindre bydde opp til bråk. Da sier det seg selv at det er noen av de 50-100 av oss som biter på, også ender det med bråk som samtlige blir involvert i. |
Disse 4-5 du snakker om kan jeg ikke si jeg har sett nei.
Jeg satt i bakgården på puben jeg, når plutselig en hel haug av trøndere i bøttehatter kommer gående mot puben med politiet i front.
Nå hadde jo jeg og flere andre vært her inne å lest tidligere at dere skulle gå i tog fra Bragernes, derfor reagerer vi ganske kraftig på at toget svingte innom puben, som jo ikke ligger i normal gangrute fra torget til stadion.
Nå var det en bekjent av meg som påstod å ha fått tåregass i øyet, og det syntes godt på gutten at det var ett eller annet. En blir ikke så rød i og rundt øynene av litt røyk.
Men det hele er ett tilbakelagt kapittel, føler meg trygg på at jeg på vegne av SIF-supportere kan si at vi ikke har noe annet enn vennskapeg moro mot trøndere generelt, er også trygg på at de 4-5 "alternative" nok bare er gutter som liker å late som de er nettopp det, uten egentlig å være det for en femmer.
Tror vi må tilbake til 90-tallet for å finne alternative grupperinger med litt troverdighet i Drammen. Selvfølgelig er det noe annet når kanaris og jyplingene fra Bergen er på besøk, da blir nok samtlige i GU litt casuals for anledningen.
Klanen oppfører seg stort sett når de kommer, det er alltids noen av ferskingene som tror de er noe, men blir fort jekka ned av de "ordentlige" derfra, da det ikke finnes gnisninger mellom Drammen og Oslo for tida.
Derfor jeg tar opp episodene igår, synd at det skal bli sånne antydninger oss imellom. Slåssing og dritt er for barnerumper, litt verbal kniving er det derimot ingenting i veien med.
Hva gjelder arrangementet (boretribuner, dassproblemer etc) beklager jeg som vanlig på SIF's vegne, gutta på banen spiller til 20 i stil, men arrangementsmessig er vi fremdeles i 3. divisjon. Men det er egentlig intet nytt, og ikke noe jeg orker å diskutere. Vi veit det er sånn, og det er kjipt, men klubben ser ikke ut til å gjørra noe med det, da er det lite vi supportere får gjort. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 12.08.2013 13:34 Post subject: |
|
|
"Tåregassen" var pepperspray fra politiet. Var ingen som kastet nå tåregas inn på en pub. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.08.2013 13:34 Post subject: |
|
|
Ifølge DT: "Politiet opplyser at det er opprettet sak på alle fire.
To av dem anmeldes for ordensforstyrrelse og to for besittelse av pyroteknisk materiale."
Ordet de bruker er altså besittelse, og ikke bruk.
Bruk av pyro er søknadspliktig og overtredelse er straffbart. (Bøter er vanligst i "småskalasaker", men fengsel inntil tre mnd er strafferammen). Besittelse er ikke uten videre straffbart. Unntaket er om de er i besittelse av det som er definert som ulovlig fyrverkeri, altså fyrverkeri de ikke er kvalifisert til å håndtere. Da sier § 2-10 i Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff følgende: "Håndtering av fyrverkeri klasse IV, raketter klasse II og III samt pyroteknisk vare som kan forveksles med leketøy er ikke tillatt for forbrukere."
Bengalske lys er ikke nevnt i oppramsingen under definisjoner i § 1-3, men mindre romerske lys er nevnt i klasse II, mens større romerske lys er nevnt i klasse III. Begge disse klassene er tillat solgt til vanlig forbruker og er ikke å regne som raketter. (Stjerneskudd med lengde over 30 cm ligger for eksempel også i klasse II.)
Er ikke kjent med bøtenivået for besittelse av ellers lovlig pyro i Søndre Buskerud politidistrikt, men det kan ikke være rare greiene når politimesteren i politidistriktet fikk kun 10 000,- i bot for å tenne på et bolighus med nødrakettene hun avfyrte i 2011. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 13:41 Post subject: |
|
|
1907 wrote: |
Jeg satt i bakgården på puben jeg, når plutselig en hel haug av trøndere i bøttehatter kommer gående mot puben med politiet i front.
Nå hadde jo jeg og flere andre vært her inne å lest tidligere at dere skulle gå i tog fra Bragernes, derfor reagerer vi ganske kraftig på at toget svingte innom puben, som jo ikke ligger i normal gangrute fra torget til stadion.
|
Som tidligere nevnt var det politiet som av en eller annen grunn først geleidet følget den veien. Mulig fordi hoveddelen av politistyrken fulgte dem som stakk i front og skulle skille kamphanene, og at resten ikke ville geleide resten av følget alene. Ikke vet jeg.
Quote: | Nå var det en bekjent av meg som påstod å ha fått tåregass i øyet, og det syntes godt på gutten at det var ett eller annet. En blir ikke så rød i og rundt øynene av litt røyk.
|
Da var det som JB sier politiets pepperspray. Flere trøndere ble også rammet av denne uten at de hadde gjort noe for å fortjene det. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.08.2013 13:54 Post subject: |
|
|
Haha!  |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 14:03 Post subject: |
|
|
Konrad4ever wrote: |
Så selv de 2 pågripelse utenfor stadion. 2 stk med bluss i trusa, som prøvde å komme seg inn. Alt på stadion foregikk i rolige og kontrollerte former, etter mitt syn. Politiet vikret å ha god kontroll.
|
Stemmer på ingen måte.
Førstemann ble tatt fordi han var mistenkt for å ha vært involvert i tumultene utenfor Godset-puben. Andremann gikk av solidaritet med førstemann og ble siden tatt inn. Ingen av dem hadde pyro på seg. Det er greit at du vil fortelle om det du har sett, men ikke dikt. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 12.08.2013 14:06 Post subject: |
|
|
Eru wrote: | Forøvrig
Quote: | Selv om han gjerne skulle sett at alle poengene ble igjen i Drammen, vil Deila imidlertid rette en ekstra dose skryt til Rosenborg, og spesielt bortesupporterne, etter at 7471 tilskuere fant veien gjennom portene på Marienlyst.
– Vi skulle hatt flere kamper som dette. Det er alltid fullt på de fleste plassene, men nå er det Rosenborg sin skyld at vi får et så bra tilskuertall. Det er veldig bra at de møtte opp så mange og bidro til å skape en slik ramme rundt kampen, sier Deila. |
|
Mer fokus på dette. Slutt å gjøre en sak større enn hva den virkelig er. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 12.08.2013 14:18 Post subject: |
|
|
1907 wrote: | Hva gjelder arrangementet (bortetribuner, dassproblemer etc) beklager jeg som vanlig på SIF's vegne |
Jeg har ingenting spesielt å utsette på bortetribunen, et helt ok sted å være.
Fasilitetene må stå i stil med økonomien, og ingen tror Godset er en storklubb økonomisk. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.08.2013 14:50 Post subject: |
|
|
Hehe Eru, man ser noe og så antar man resten. Han jeg så ble visitert av en vakt og vakten markerte at han hadde noe rundt sine edlere deler. Han ble henvist til politiet, som skulle ransake videre skånsomt, dvs ut av syne for folk i køa. Så jeg fikk ikke med meg at det faktisk var pyro der. Samtidig stod det en siden av bakbundet med håndjern. Jeg antok han var tatt inn av samme grunn. Når så politiet skriver at 2 stk ble anholdt med pyro, så antok jeg videre at det var dem jeg så.
Men beklager hvis jeg har koblet hendelsene feil.
Edit: Så twitter meldingen pånytt. Står ikke hvor de forskjellige ble pågrepet, så du har nok rett. Antar du er i styret i Kjernen,siden du sitter på så detaljert info? |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.08.2013 15:00 Post subject: |
|
|
Ikke i styret, men kjenner dem det gjelder og så selv situasjonen.
De to ble aldri visitert av vaktene, men ble tatt ut av køen før visitasjon. En politikvinne pekte ut førstemann og sa "han får ikke inn". Da fulgte andremann på fordi han ikke ville la kameraten sin være alene utenfor stadion. |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.08.2013 15:15 Post subject: |
|
|
Jeg stod rett bak han ene og så vakten indikerte at han hadde noe på seg. Det var åpenbart for alle rundt meg og det ble mumlet om bluss blant flere. Men jeg så som sagt ikke videre hva resultatet ble, da personen ble henvist videre til politiet. Nok om det fra meg. |
|
Back to top |
|
 |
1907 Junior
|
Posted: 12.08.2013 15:37 Post subject: |
|
|
Eru wrote: |
Da var det som JB sier politiets pepperspray. Flere trøndere ble også rammet av denne uten at de hadde gjort noe for å fortjene det. |
Godt å få ting på det rene, da trekker jeg tilbake første innlegg i denne tråden!
Så unnlater jeg og å spekulere i hvorfor politiet føler seg nødt til å bruke pepperspray, synsing om sånt er ingen tjent med. |
|
Back to top |
|
 |
Rattiti Junior
|
Posted: 13.08.2013 20:09 Post subject: |
|
|
Kommentarfeltet til Dagbladet leverer som vanlig.
"Rosenborg's kjernen er skam for Norge. De slår ned gamle damer og småbarnsforeldre." |
|
Back to top |
|
 |
|