View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hjelde Veteran
|
Posted: 30.06.2013 12:26 Post subject: |
|
|
Poenget er vel stort sett at det går an å gjøre det på flere ulike måter, hvorav de fleste måter har både positive og negative konsekvenser, så får man velge da, hvilke positive konsekvenser som er viktigst, og hvilke negative man finner å i størst mulig grad kunne leve med.
Takke meg til den norske modellen, med dens negative konsekvenser. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 30.06.2013 12:49 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | En fotballspiller viser et snev av evne til selvstendig tenkning og blir slaktet. Hva skjer egentlig? Greit nok at noen av synspunktene kanskje er litt kontroversielle, men bedre det, enn å bare ha spillere som lever i sin fotballboble og gir faen i alt annet? Og det er klart det satses alt for lite på individet i norsk idrett.
Ned i barne- og ungdomsfotballen tenkes det i stor grad utelukkende på lagets beste, ikke på den enkelte utøvers utvikling - og dette hemmer norsk talentutvikling. Og vi vet jo alle at enkelte uttak er hårreisende og bærer preg av at en gutteklubb har tatt ut på andre kritierer enn hvem som faktisk er best.
Overskrifta "Sammenligner norsk idrett med en fasciststat" er jo helt på jorde. Det eneste han har sagt er vel at en av MÅTENE Norge tar ut utøvere på MINNER om noe som enkelte fascistland gjorde. Ikke akkurat det samme... Personlig synes jeg det er helt greit at vi har en spiller som evner å tenke litt selvstendig og gjøre slike valg. |
Vel, jeg er enig i at fotballspillere skal kunne snakke om annet enn fotball. Men når de snakker om ting de ikke har peiling på, så vil de se dumme ut.
Når det gjelder norsk barnefotball, så var min erfaring at nettop topping av lag og fokus på et fåtall enere var normen. Mulig dette har forandret seg nå, men det er ikke tvil om at et resultatjag gjorde utviklingen av mange i mitt kull dårligere enn den kunne ha vært. Jeg forstår ellers at individfokus ikke trenger å bety det samme som topping/amerikansk uttak, men i mitt tilfelle var det det.
Overskriften er forøvrig helt fair, det er nettop den sammenligningen han gjør. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.06.2013 12:53 Post subject: |
|
|
Uten at jeg kjenner amerikansk idrett så inngående har vel de langt tidligere spesialisering, topping og selektering? Det fungerer helt sikkert fint i et land med så mange innbyggere, hvor de største idrettene utelukkende konkurrerer innbyrdes samme nasjon i et lukket ligasystem.
Vi som kanskje er verdens fremste idrettsnasjon, målt i internasjonale resultater i forhold til befolkning, har ikke råd til å selektere i ung alder og dermed miste mange potensielle utøvere. Uten bredden blir det faktisk sørgelig lite toppidrett i Norge.
USA med 316 millioner innbyggere har ikke et veldig mye bedre landslag enn det norske i fotball, til tross for at de har 13 millioner utøvere i alle klasser. |
|
Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
mordecai Junior
|
Posted: 30.06.2013 14:54 Post subject: |
|
|
Planta relativt godt midt i fjeset på Ap'a den der. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 30.06.2013 15:41 Post subject: |
|
|
Jeg føler nå at debatten tar nye veier nå og gidder straks ikke å bruke noe mer tid på den. Jeg synes at det er interessant at Mix snakker om rettferdig uttak osv til VM, landskamper osv, akkurat som om det er så lett å finne universielle, objektive kriterier , metoder osv. Det er mange variabler i idrettsverdenen. I idretten skal det tydeligvis være sånn ifølge Mix, men på livets mange andre områder skal det bare være frl flyt, "vær mann, sin lov" osv. AP får nærmest skylda av Mix for hva som rundt i de ulike særforbund, klubber osv....
Et lite tankekors er det at Norge skårer høyest, nest høyest ol, på de fleste typer levekårsundersøkelser og lignende temaer(sammen med Sverige, Danmark, Sveits og en håndfull andre nasjoner). USA er godt stykke bak slike kåringer. "Kommunist-Norge" kan ikke være så værst å bo i likevel da, og Mix og familien har jo også valgt å bo i Norge framfor USA.
Ok, nå trekker også jeg diskusjonen langt ut sideveiene, så nå skal jeg kutte videre engasjement i denne debatten
Håper at Mix Siv Diskerud disker opp med festspill mot Viking!!! Lenge leve mangfoldet og "mangfjollet"  |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 30.06.2013 15:51 Post subject: |
|
|
http://www.nrk.no/sport/u...-1.6721552
Quote: |
En drøy uke før VM i friidrett starter i Berlin kommer 400 meter-stjernen Sanya Richards med kraftig kritikk av det amerikanske uttakssystemet til internasjonale mesterskap.
Bare de tre beste i de nasjonale mesterskapene er kvalifisert såfremt de resultatmessig oppfyller kravene til å delta.
- Dette betyr at fremragende utøvere hvert eneste år må bli hjemme, sier hun til det tyske nettstedet Leichathletik.de.
Bare de tre beste i de nasjonale mesterskapene er kvalifisert såfremt de resultatmessig oppfyller kravene til å delta.
- Burde det ikke være et mål å sende det beste laget, spør Sanya Richards.
Vil ha en plass etter skjønn
Hun ønsker å fremme et forslag der de to beste fra det nasjonale mesterskapet blir kvalifisert, mens den tredje plassen i hver enkelt øvelse blir skjønnsmessig avgjort etter klare og definerte kriterier.
Sanya Richards var verdens beste på 400 meter for to år siden da VM ble arrangert i Osaka.
Hun fikk likevel ikke delta på sin spesialdistanse fordi hun ble nummer fire i det amerikanske mesterskapet. |
Norsk idrett er ikke organisert eller styrt på en måte som gjør at det gir mening å snakke om kommunisme og fascisme. Han feiltolker Johansens utsagn om kommunistenes fokus på individet i idrett. Det handlet om å vise hvor sterke individer det kommunistiske kollektivet/samholdet klarte å produsere. Her brukte de jo blant annet doping. Man doper ikke et kollektiv; man doper individet.
Det er en grunn til at amerikanske uttak er et begrep, og ikke norske uttak. Det er ikke slik at uttakene i norsk idrett skjer på en spesielt bakstreversk eller spesiell måte, sett med vestlige øyne. I det store og det hele, tas de beste individene ut i individuelle idretter. At man ikke tok ut Jansen, var det den finske landslagstreneren som avgjorde. Mange er sikkert uenig i den avgjørelsen, jeg selv også, men å bruke det som et argument for at norsk idrett er styrt etter fascistiske prinsipper er ganske 'far out'.
Amerikanske uttak er jevnt over dårligere på å faktisk ta ut de beste enn en skjønnsmessig vurdering fra en lagleder. I en enkelt konkurranse kan veldig mye uforutsett skje, for eksempel uhell, sykdom, skade i forveien eller bare en dårlig dag. En enkelt konkurranse er et veldig dårlig grunnlag for faktisk å avgjøre hvem som er best. Da vil en skjønnsmessig vurdering gi bedre resultater.
Han brukte jo også det norske skilandslaget som et eksempel. Sprintlandslaget har jo faktisk brukt amerikanske uttak. Mix skriver at det er komitéer som bestemmer hvem som tas ut, med sikte på å hevde nasjonens interesser på lang sikt. Det er en helt vanvittig påstand. Det finnes ikke et konsistent sett med uttakskriterier som en komité baserer seg på. Det er stort sett lagleder som sitter med ansvaret for uttak, og kriteriene vil som jeg har gitt eksempler på, variere med ulike individer og ulike miljøer. Det er stor grad av frihet i norsk idrett, der særforbundene og landslagene har en sterk posisjon. Det gir ikke mening å snakke om en slik makt-sentralisering som Mix gjør. Det nærmeste man kommer er olympiatoppen, men de bidrar som en samarbeidsplattform og med spisskompetanse; verken de eller noen sentralorganisasjoner er i nærheten av å ha den uttaksmakten som Mix snakker om.
Edit:
For the record, så er jeg ikke nødvendigvis uenig med Mix om at man kan dyrke individet i større grad, i hvert fall i enkelte miljøer, men jeg synes generelt akkurat den diskusjonen blir vag og udefinert dersom man ikke er mer konkret. Derimot så synes jeg Mix sine uttalelser om norsk idrett og kommunistiske/fascistiske prinsipper fortjener motsvar.
Last edited by abjoern on 30.06.2013 16:21; edited 4 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.06.2013 15:54 Post subject: |
|
|
Det tilsvaret er som det meste fra Diskerud-klanen: uforståelig. Hva er det han egentlig mener?
Slik har det vært hele veien, fra da han fikk hevet kontrakten med Stabæk uten at noen forstod hvorfor til rotet med å fornye med oss. Spesiell gjeng de Diskerudene. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 30.06.2013 16:09 Post subject: |
|
|
Det er bare oppgulp, og det er svært vanskelig å ta denne mannen seriøst. Vil heller komme tilbake til Knerten sitt innlegg senere, ettersom det er noe av det største pisset/mytene som ofte blir gjentatt. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 30.06.2013 16:18 Post subject: |
|
|
Ok, nå skal jeg prøve å skille her, for denne tråden handler jo egentlig om personen og fotballspilleren Mix, og ikke saken han her debatterer.
Jeg er uenig i han på sak, og sliter litt med å følge hvor han vil. Det spørs om han kommer særlig heldig ut av denne debatten. Når det gjelder personen Mix, så fikk jeg mye mer respekt for han med dette tilsvaret. Han representerer en type fotballspiller det finnes forsvinnende få av, en som engasjerer seg i noe utenfor sin egen nese og karriere, og med dette beviser han at han tør gå i debatt, etter å ha gått hardt ut. Det står det respekt av, og om han ikke er saklig særlig enig i Eggen, tror jeg hans samfunnsengasjement var mye av det Eggen ville med at han ønsket at spillerene sine skulle være i arbeid eller studier ved siden av fotballen, og at han tok med spillerene rundt til "folket". Jeg går fra tommel ned til tommel opp for Mix  |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 30.06.2013 17:19 Post subject: |
|
|
Synes norsk uttak er greit jeg. Gitt at Northug var syk akkurat på uttaksrennene, så skulle han ikke få dra? Det er jo bestandig diskusjon om de siste plassene, og da ofte utøvere som uansett ikke får særlig innflytelse på resultatet.
Når det gjelder Espen Jansen er vel han nå godt over 40 år, og er stort sett sjanseløs. Da må det være bedre å la en yngre utøver få prøve seg fremfor en utøver som først og fremst har "fremtiden bak seg". |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.07.2013 01:09 Post subject: |
|
|
Mix spilte andreomgangen da USA slo Panama 6-0 i oppkjøringskamp til Gold Cup. Klinsmann hadde på forhånd indikert at de som startet kampen mot Panama var favoritter til en plass i førsteelleveren i Gold Cup, ifølge Soccerly.com.
De første førtifem minuttene skal USA ikke ha imponert kommentatorene, men Fox, som har TV-rettighetene til Gold Cup, og ser ut til å gi United States Men’s National Team (USMNT) fyldig dekning, meldte at laget fikk en fornyet styrke og tenning etter pause. Da ble kveldens store helt, Landon Donovan, flyttet litt opp i banen, mens to midtbanespillere ble byttet. (Mix og Holden inn for Beckerman og Torres.)
Alle midtbane- og angrepsspillere som startet ble byttet i løpet av kampen. Alle midtbanespillere på benken fikk også komme innpå. Midtbanen var den eneste lagdelen der alle på benken fikk spille. Kanskje sliter Klinsmann med å bestemme seg?
USA Today Sports skriver:"Klinsmann will have to ration Holden's minutes wisely as he continues to work his way back into form, but he can inject that extra bit of quality if used properly during the course of the tournament."
Med en midtbanespiller eventuelt meldt "delvis", vil sjansene øke for at Mix slipper innpå i de tellende kampene som kommer fra tirsdag.
Foreløpig er midtbanen også underbemannet i troppen. Joshua Gatt skal erstattes i løpet av de nærmeste to dagene. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 09.07.2013 23:48 Post subject: |
|
|
@RobUsry: Mix Diskerud says on Big Soccer that Rosenborg want him to come back. Better be cap-tying him tonight just in case. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 09.07.2013 23:52 Post subject: |
|
|
Kan dette stemme da? Utrolig pinlig og uprofesjonelt av RBK/Hoftun/Perry, i så fall! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 09.07.2013 23:57 Post subject: |
|
|
Haha.
Kan jo ikke være riktig. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.07.2013 00:16 Post subject: |
|
|
Hentes hjem for et faderlig råd kanskje
 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Doves Junior
|
Posted: 10.07.2013 00:16 Post subject: |
|
|
miklagard wrote: | Regarding the thread title:
I guess I still can.
Hopefully for not much longer – but you never know.
Rosenborg wants me to come back. Several unfortunate injuries, card situations, important Europa League qualifiers, and the fight for Tippeligaen medals -- are all arguments I hear every time I pick up the phone.
The new players I have met here are privately super nice, that is outstanding given the fact that we also must and should be very competitive both as a group and as individuals. It is really fantastic fun to be here, and everyone else around us are just nice and supportive. These days will be stored on my mental hard disk.
I haven't gotten to play much with the USMNT. So I guess I am considered by most fans as an inexperienced newbie. Four games. Only one as a starter, and two as a the very last sub.
But in my mind it is different. When I tell myself the story or relationship I have with ussoccer it is told differently. And I am very proud of it – regardless of any future of being cap-tied or not.
This is how the story goes in my head – and I don't mind sharing it with you – the few, the unbowed, the obscenes ) :
I have played for the big USA, and never lost any of those games.
I have received call ups from four different US coaches. (two of them USMNT)
I have scored a goal myself, and I have even contributed somewhat to two goal scoring record breakers -- the youngest USMNT scorer ever, and the most-scoring USMNT scorer ever.
I got to represent our sport and our nation when meeting Nelson Mandela to receive a perspective on what our sport have accomplished and may accomplish.
I got to be be a part of the squad that was to face Argentina and the worlds best "footballer" at the time. (I was there - doesn't matter that I didn't get to play – cause men – more experienced than me - went out and tied them regardless)
I haven't let anyone else "dominate" the internal ping pong competitions, nor wipe a smile or grin off my face.
I allegedly have caused Putin to spill coffee on his tie – when we, late and suddenly, made another tie.
On the youth- and olympic teams:
8. I have made friends – lasting friendships.
9. I got to go to the FIFA U20 WC.
10. I got to score a game winner against Egypt in front of the biggest and craziest crowd I have experienced.
11. I got to carry the US captain's armband in a friendly in latin america.
12. I was a part of the last team (and maybe only team) to beat Mexico before they went on to become Olympic Champions. (I even got to score).
13. I got to tease and surprise ussoccer when I played for Norway in a game against USA. And where we won. (I mean Norway. It happened in Portugal – and it was luckily - just a "friendly")
The only regret I have, is that I have strictly followed the recommended diets in all these camps, and only one time snuck out to Taco Bell.
Bulk up – they say. Without Taco Bell – that is easier said than done.
So if/when it is all over – what will "shine" in my memory – well….. that's Mandela, the armband and that incredibly jucy bite of a Taco Bellbean burrito while waiting for the taco of my choice – which I had to argue hard and tip heavily for.
A minute is all it takes now.
Sorry, but I am still in a mix of mixed emotions and feelings – I woke up in the middle of the night wearing a lot of red, white and blue. As if that mix of colors was any comforting help from my subconscious mind.
Well, I just want to say it to you too - Norway has been good to me. Go visit. In many ways it is probably more like Belize. We have a King, where we have a President. The King isn't as powerful and famous as the Queen that heads Belize. I should leave the thread to you for quite a while. I should dream of Belize and Gold Cup now. Or of Horton from Whoville regarding their seize or size of queen.
I can now go meet people that love the same thing I love. In that way I know that I am fortunate – either way. Some considers it "blessed".
So……http://www.youtube.com/watch?v=BZWBw_gupXE, where do I go from here? |
|
|
Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 10.07.2013 00:26 Post subject: |
|
|
"We have a King, where we have a President."
Forresten interessant at Mix tar seg tid til å svare amerikanerne på deres nettforum, og ikke oss. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.07.2013 00:31 Post subject: |
|
|
Kan vel røpe såpass at fam. Diskerud leser alt som skrives her også.
Altså: Hjertelig velkommen hit også, Miklagard!
Jeg tviler sterkt på at RBK har gjort et seriøst forsøk på å hente ham tilbake. Skadene er tross alt i angrepet - Midtsjø mest aktuell der, og det er jo tross alt bare snakk om to kamper mot Crusaders og Odd i første omgang. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.07.2013 00:50 Post subject: |
|
|
Jeg stemmer for at Mix gjør dette:
Quote: | Mix, I know they sign your checks, but its simple. When Rosenborg calls, let Torres or Castillo or Gomez answer and start speaking Spanish. Better yet, let Landon, it cracks me up every time Landon speaks Spanish. | (Fra Big Soccer-forumet.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 10.07.2013 02:08 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Skadene er tross alt i angrepet - Midtsjø mest aktuell der |
Midtsjø er vel ute? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 10.07.2013 02:17 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Kan vel røpe såpass at fam. Diskerud leser alt som skrives her også.
Altså: Hjertelig velkommen hit også, Miklagard!
. |
Uff da,jeg som har uttalt meg noe kritisk til the American way som holder lille rbk for narr...
Uansett er mix savnet veldig i disse dager.
Vinnervilje,"Sælnes-like" med dobbelt så høy frekvens, mulig målscorer.
Men ikke som offensiv midt i snudd V fremfor Chibbe,Dockal,Midtsø eller Berntsen.
Det mest utrolige trekket jeg har sett fra trenerteamet så langt. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 10.07.2013 02:21 Post subject: |
|
|
Uff ja, tror ikke du får sove i natt, toreinar!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 10.07.2013 10:52 Post subject: |
|
|
Mix er tapt for Norge nå. Herlig, for hans fotballframtid spør dere meg. Her kan gutten virkelig få utfolde seg med mange gode spillere og bli knallgod for oss.
Et valg jeg både skjønner og aksepterer. Håper du får spille resten også Mix. Masse grattiser fra meg med din første offesielle kamp for USA. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 10.07.2013 13:42 Post subject: |
|
|
Knowrud wrote: | "We have a King, where we have a President."
Forresten interessant at Mix tar seg tid til å svare amerikanerne på deres nettforum, og ikke oss. |
Mix har jo vært aktiv der i mange år, lenge før RBK ble aktuelt.
Tror for øvrig det er en god idé å ikke være aktiv som profilert fotballspiller på RBKweb. Mange journalister som henger her.. |
|
Back to top |
|
 |
|