View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
joakleis Veteran

|
Posted: 26.06.2013 18:31 Post subject: |
|
|
En styreleder må av og til ta upopulære avgjørelser. Hroar Stjernen er åpenbart en godt likt person på Brakka, og det er lett å forstå, ut fra hvordan han har fremstått i media (og på medlemsmøter). Men hvis styret, med Koteng i spissen, mener at Stjernen ikke er rett mann for jobben, så er det bedre å bytte han ut med en gang, selv om det vil skape rabalder, og kunne skape en midlertidig dårlig stemning blant personalet og medlemmene.
Jeg velger inntil videre å stole på Koteng. Jeg har ingen grunn til å gjøre noe annet. Selv om jeg likte Hroar og synes han gjorde en fin jobb. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 26.06.2013 18:37 Post subject: |
|
|
Thulian:
Jeg har heller ikke noe negativt inntrykk av den jobben Stjernen har gjort. Koteng sier jo også at han har gjort det bra på mange områder.
Men en DL, er den som i det daglige skal gjennomføre styrets strategier. Forholdet mellom styre og DL er ikke kun et spørsmål om hva som er blitt gjort, men også et spørsmål om tillitt. Hvis styret og DL gjentatte ganger har forskjellige visjoner om hvilken retning klubben bør gå, så kan de ikke fungere sammen.
Å få sparken som DL pga forskjellig syn på fremtiden, slik det er fremstil her, ved forskjellig syn på fremtidig inntektspotensiale, og dermed kostnadsnivå betyr ikke at man er en dårlig leder.
Det at Koteng sier at Stjernen mangler litt kompetanse innen økonomi, betyr heller ikke nødvendigvis at han er en dårlig leder, men at den manglende kompetanser gjør at han undervurderer risikoen i en bedrift som RBK noe.
Det er svært mange veldig gode toppledere, som en eller flere ganger har gått eller blidt bedt om å gå pga av uenighet om fremtiden, uten at det på noen som helst måte betyr at de er dårlige ledere. De får også nye lederjobber, ofte med noen av de samme styremedlemmene involvert.
Så hvis Stjerne ikke lager bråk om dette, trenger det overhodet ikke bety noe for hans fremtidige karriere. Det er en veldig vanlig situasjon, som ikke nødvendgvis er negativ for han som person. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 26.06.2013 18:38 Post subject: |
|
|
Om det Koteng sier i radioinetrvjuet stemmer så er det jo helt rett å måtte skille veier.
Stjernen styrte etter planer som ville gitt oss samlet over 35 millioner kroner i underskudd de neste 3 årene og når styret ber om å få korrigert så kommer ikke Stjernen med noen planer for å endre retning.
Det er selvsagt uholdbart. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.06.2013 18:38 Post subject: |
|
|
@Miami
Synes da ikke Davy akkurat pisser på noen med den meldingen. Synes den var veldig god, jeg, og helt på sin plass. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Willoch Veteran
|
Posted: 26.06.2013 18:39 Post subject: |
|
|
[quote="Åsmund"]Heftig innslag fra Koteng og Stjernen på radioen nå nettopp. Synes ikke Koteng kom styrket ut av dette - snarere tvert om. Virker som om Stjernen har bestemt seg for en offensiv linje her, og kom med flere friske detaljer.
Diskuterte de oppsigelsen på radio???!!!!???? Hvilken kanal? _________________ Willoch |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 26.06.2013 18:40 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | @Miami
Synes da ikke Davy akkurat pisser på noen med den meldingen. Synes den var veldig god, jeg, og helt på sin plass. |
Det der er Wathne sin klassiske hersketeknikk på barnehagenivå og jeg er lei av det
Han angriper situasjoner ved å dra det så langt. "om alle tar feil og ingen skjønner noenting" etc. Det har jo ikke blitt sagt i det hele tatt, men det er vanlig Wathne-teknikk i enhver diskusjon. |
|
Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 26.06.2013 18:41 Post subject: |
|
|
Link høyere opp her i tråden, willoch 
Last edited by Ã…smund on 26.06.2013 18:42; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Stein Nervik Junior
|
Posted: 26.06.2013 18:41 Post subject: |
|
|
Willoch wrote: | Det har vel vært enkelte kampanjer ( 2 billetter til prisen av 1 i enkelte kommuner, NTE har gitt ut gratis billetter, utvalgte idrettslag har fått gratis/rabatterte billetter). Ikke sikkert alt som glimrer er gull?? |
Litt på siden dette, men gratisbilletter har man delt ut i hopetall gjennom flere år. Uten at det den gang ga resultater. |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 26.06.2013 18:45 Post subject: |
|
|
Ifølge Jørgen Stenseth har det ikke blitt utdelt gratisbilletter siden 2007, så jeg vet ikke helt. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.06.2013 18:53 Post subject: |
|
|
@Miami
Enig i at Davy er en kuk, men akkurat i dette tilfellet, med forbehold om at det bare var de tre meldingene som ble skrevet, så synes jeg Stenseth var passe arrogant i sitt første innlegg. Synes ikke det var så rart at Davy svarte som han svarte. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 26.06.2013 18:56 Post subject: |
|
|
http://radio.nrk.no/direk...t=16:10:23
Det er jo særs interessante ting som kommer fram her.
Det er viktig å høre hva Stjernen selv sier også, og ikke bare Koteng biten.
Kan 2 fremtredende ledere ha så vidt forskjellig oppfattning av situasjonen og hva som har blitt sagt, lovet og påstått?
Det kan jo ikke finnes tvil om at det her er grums!
Og hvem vet...kanskje er det hos begge parter...
Så for meg så koker det fortsatt ned til at det er en trist situasjon som ble løst på en dårlig måte. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 26.06.2013 18:58 Post subject: |
|
|
Som regel syns jeg Stenseth er en arrogant fyr, men jeg skjønner innlegget her. Veldig få har noen som helst idé om hva som har foregått konkret, annet enn at en daglig leder har fått beskjed om å slutte.
Allikevel så er det en haug for som har kommet med knallhard kritikk av klubben, styreleder, styret og klubben. Overreaksjon.
Nå skal det sies at siden jeg misliker Wathne enda mer enn jeg vanligvis misliker Stenseth sin arrogante holdning så ligger mitt forsvar hos Stenseth hehe  |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.06.2013 19:06 Post subject: |
|
|
Hehe... Da ble jeg fort enig med deg, gitt!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 26.06.2013 19:15 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Om det Koteng sier i radioinetrvjuet stemmer så er det jo helt rett å måtte skille veier.
Stjernen styrte etter planer som ville gitt oss samlet over 35 millioner kroner i underskudd de neste 3 årene og når styret ber om å få korrigert så kommer ikke Stjernen med noen planer for å endre retning.
Det er selvsagt uholdbart. |
Etter å ha hørt både Stjernen og Koteng kan en vel stille et par spørsmålstegn her.
Det Koteng presenterte var worst case-tall og Stjernen sier jo også at det første Koteng sa til Stjernen da han begynte var at hadde Koteng bestemt hadde ikke Stjernen fått jobben i første omgang.
Så her er det nok dårlig personkjemi i tillegg til andre grunner man ikke har fasit på, ikke minst økonomien i 2014 - 2016 da man ikke aner hvordan det går med det sportslige og heller ikke hvordan sponsormarkedet utvikler seg eller hvor mange som vil komme på kampene de neste årene. Og best case scenario var jo ganske mange millioner i pluss, der Koteng la worst case scenario til grunn som sa noen mill i minus.
Men poenget mitt etter å ha hørt intervjuene er vel at dette som nevnt ikke bare handler om det økonomiske da det lukter dårlig personkjemi lang vei her. Det blir for dumt å slå fast hva regnskapet for 2016 ville blitt alt nå, selv Koteng er ikke synsk og det er mange faktorer som kan dra både i negativ og positiv regning. Selv om Koteng har langt bedre grunnlag for å tro noe enn noen av oss her inne selvsagt. _________________
|
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 26.06.2013 19:17 Post subject: |
|
|
Ellers er jeg veldig fornøyd med at styret og Koteng styrer etter det Stjernen kaller "worst case".
for det er faktisk uansvarlig at vi er avhengig av Ecup-deltagelse, spillersalg, komme langt i NM og få medalje i serien for å unngå underskudd. Det er ikke bærekraftig og får man et par år under vanlig nivå så er vi plutselig så fucked som vi var i fjor vinter, der en står å balanserer på kanten av stupet.
Det må jo selvsagt veies opp mot sportslig satsing, vi kan ikke bare gi faen i laget, det er tross alt det som generer inntekter. Men man må komme opp med andre planer for å rette opp situasjonen. Klarer man ikke det så får man tre til siden og la noen andre prøve.
Syns også det ville vært vanskelig å gjøre denne "sparkingen" mindre klossete og mer snill. Vanskelig å varsle ansatte om at de kommer til å få sparken i fremtiden lism  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 26.06.2013 19:18 Post subject: |
|
|
hello wrote: | Ifølge Jørgen Stenseth har det ikke blitt utdelt gratisbilletter siden 2007, så jeg vet ikke helt. |
Hvis han har uttalt det så er det i tilfelle feil. Senest i år ble det gitt ut 5000 gratisbilletter på Barnas skidag. (Eller rettere sagt verdikuponger som kunne byttes inn i gratisbilletter på Lerkendal.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Jørgen Stenseth Junior
|
Posted: 26.06.2013 19:29 Post subject: |
|
|
Vil bare presisere at jeg ikke har sagt det. Men at det i stadig mindre grad siden 2007 er delt ut gratisbilletter. Nesten ikke-eksisterende de siste par årene.
Unntaket er noen billetter som går under fanen samfunnsengasjement.
Kampanjer har det vært: 2 for 1 er et slikt eksempel. |
|
Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 26.06.2013 19:30 Post subject: |
|
|
At vi er avhengig av sportslig suksess for å ikke gå med underskudd er forsåvidt riktig,men det er heller ikke noe overraskende all den tid vi faktisk har budsjettert med 8 millioner i minus.
Stjernen følte seg utsatt for en svertekampanje, dersom det han la frem i intervjuet med P1 stemmer virker ikke det som en helt urimelig påstand. I følge Stjernen sitter han på epost-kommunikasjon som viser at styret var negative til salget av Tarik av frykt for hvordan det ville påvirke det sportslige. Stjernen tvang gjennom salget og hentet en billigere erstatter av økonomiske hensyn. Dette er jo ganske interessante opplysninger som virker å være nokså motstridende med det Koteng hevder.Koteng hevdet at nettopp overgangsvinduet og de økonomiske forpliktelsene vi vurderte å ta på oss i for de neste 3-4 årene var utslagsgivende for at avgjørelsen om å sparke Stjernen ble tatt nå. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 26.06.2013 19:36 Post subject: |
|
|
Et salg er en engangshendelse, ikke et varig virkemiddel for å hindre underskudd. en kan si at salget er konsekvensen av at klubben ikke har lagt planer for å bedre resultatet. Om den ansvarlig for dette ikke makter å gjøre det så er det bra med utskifting. I så måte trenger det ikke være motstridende.
Men vi vet jo veldig lite her inne også, jeg håper det kommer mer informasjon i løpet av kort tid.
foreløpig så tror jeg på at dette var en klok avgjørelse av Koteng og styret. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 26.06.2013 19:43 Post subject: |
|
|
Det hele koker jo tydeligvis ned til en personkonflikt som kunne vært unngått om man hadde ventet med ansettelsen av ny daglig leder til etter Svendsen hadde gått av. Virker rett og slett lite gjennomtenkt fra styret den gangen (dog litt bekymringsverdig at opp til flere av de fortsatt sitter i styret).
Det kan sikkert diskuteres hvem som er skyld i hva, men slik forholdene tydeligvis har vært, er det opplagt at man her måtte foreta seg noe. Man kan ikke ha en styreleder og daglig leder som overhodet ikke er på bølgelengde. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 26.06.2013 19:49 Post subject: |
|
|
http://www.dagbladet.no/2.../27905430/
Quote: | RBK-sjefen offentliggjør tallmateriale etter massiv kritikk
Koteng vil svare for sparkingen av Stjernen. |
Quote: | Nå varsler styrelederen derimot at kritikerne kan bli tvunget til å revurdere synspunktene sine i løpet av morgendagen.
- Da vil det komme frem helt nye ting, røper Koteng. |
Eller tyder det rett og slett på hva som har blitt sagt? Koteng og RBK varsler nye opplysninger i løpet av morgendagen.
Edit: Er det egentlig greit om klubben viser ut "bevis" offentlig som høyst sannsynlig bare sverter Stjernen? Litt usikker på hva jeg føler om denne strategien, men skjønner RBKs ønske om å svare når man blir anklaget for svertekampanje og uredelig opplegg. |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 26.06.2013 19:52 Post subject: |
|
|
Tror det kan være greit å åpne dørene på vidt gap i denne saken. Stjernen har allerede fått seg en solid kakk, spesielt når han tar "fighten" offentlig i etterkant. For klubben sin del er det viktig å fremstå med en saklig begrunnelse og noe som gjør at folk skjønner at dette var en veloverveid avgjørelse og ikke noe en "cowboy" har gjort på egenhånd. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 26.06.2013 19:56 Post subject: |
|
|
Med tanke på hva som ble sagt, og at begge parter er såvidt aggressive tviler jeg på at dette er noe som har oppstått den siste uka. Her har det nok vært steile fronter over litt tid. Uansett er det beste for RBK at man skiller lag. Det er nok utfordringer for klubben likevel, så det siste vi trenger er en splittet ledelse. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 26.06.2013 20:00 Post subject: |
|
|
Mener det er på jordet å skulle legge frem noe som helst for offentligheten i denne saken. Hvorfor gå inn i denne mediedebatten i det hele tatt? Styret er i sin fulle rett å gjøre et grep som dette, og beslutningen var enstemmig. Det bør være mer enn tilstrekkelig. At dette blir en offentlig skittentøysvask tjener ingen på, hverken styret eller klubben. |
|
Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 26.06.2013 20:14 Post subject: |
|
|
Håper Hroar Stjernen har et støttende nettverk...stort æretap denne saken, særlig om oppsigelsen viser seg å være så godt begrunnet som styret gir uttrykk for. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
Back to top |
|
 |
|