English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg – Tromsø
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var banens beste?
Alexander Lund Hansen
1%
 1%  [ 1 ]
Cristian Gamboa
1%
 1%  [ 1 ]
Tore Reginiussen
0%
 0%  [ 0 ]
Stefan Strandberg
7%
 7%  [ 7 ]
Mikael Dorsin
2%
 2%  [ 2 ]
Mike Jensen
4%
 4%  [ 4 ]
Tobias Mikkelsen
9%
 9%  [ 9 ]
Jonas Svensson
18%
 18%  [ 17 ]
John Chibuike
14%
 14%  [ 14 ]
Nicki Bille Nielsen
2%
 2%  [ 2 ]
Tarik Elyounoussi
38%
 38%  [ 36 ]
Mikkel Diskerud
1%
 1%  [ 1 ]
Total Votes : 94

Author Message
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 10:55    Post subject: Reply with quote

Reginiussen-middels er sikkert 6 Smile

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
EGA
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 10:56    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
God børs av Dew. Som sagt er jeg enig i at Svensson var banens beste. God børs også av deg Oppmannen, helt til du virkelig mister taket når du skal vurdere Chibbe. Helt greit at han spilte en god kamp, og logisk kan vurderes til banens beste, men å gi han en tier samtidig som du kaller alle som ikke lovpriser han slik du gjør for trangsynte og forutinntatte, er jo bare helt skivebom.

Det er som å høre en prest sin vurdering, dersom Jesus hadde spilt offensiv midtbane på Rosenborg. Chibbe har fortsatt mye å gå på, spesiell i det defensive arbeidet, også i denne kampen. Han blir også for stillestående innimellom, går ikke på løp han kunne gjort, og holder av og til for mye på ballen. Men bevares, stor fremgang for Chibbe, og en rekke positive tendenser.

På en skala fra 1-10 ville jeg gitt han en 6er.

Dette er bare ironi og tull fra Oppmannen. Les tidligere innlegg. Han har holdt på med dette før også, og der er ikke noe mer artig nå.
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 11:14    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Macha wrote:

Dette er den andre kampen i år der motstanderen har hatt mer ballinnehav. Den andre kampen var mot Start. Å finne et symptom på bakgrunn av dette å ta hardt i.

Kanskje. Men jeg skulle gjerne sett at vi klarte å styre disse kampene på hjemmebane i større grad. Samtidig er det klar forbedring å se i forhold til JJ på dette.

Jeg syns at ballinnehav generelt er en fin indikator, fordi det vanligvis sier noe om dominans, og også at vi har spillere som er gode med ballen i beina, og gode til å spille sammen. Derfor setter jeg pris på at Rosenborg alltid har mer ballinnehav enn TL-motstanderen. Jeg sier ikke at ballinnehav alltid gir et godt eller riktig helhetsbilde av en fotballkamp, men det er det heller ingen andre indikatorer som gjør.

Tromsøs høye ballinnehav i går, kom i hovedsak av småspill i backrekka. De hadde ofte problemer med å komme seg fort framover på banen (kred til oss for det), og dermed ble spillet deres omstendelig, med mange tversover pasninger. Når vi samtidig tar en tidlig ledelse, og leder 2-0 til pause, ja da er det som regel det andre laget som har ballen mest utover kampen. Sånn pleier det bare å bli.

En annen ting som jeg har tenkt på mtp dette, er at høyt ballinnehav rimer ganske dårlig med vår styrevedtatte måte å spille fotball på. Med en gang vi får ballen skal det gå kjapt i lengderetningen, med et minimum av støttepasninger og tversovere. Samtidig ser jeg flere langpasninger i dagens spill enn jeg liker å se. Dette spillet betyr at vi bruker kort tid fra egen backrekke til motstanderens backrekke, og sjansen for å miste ballen blir fort veldig høy. Spillestilen krever også veldig tempofylte intervaller, som fort gjør spillerne slitne. Da kan det virke som at de trenger litt småspill fra motstanderen bare for å få hvilt seg litt.

Så, sett i forhold til den spillestilen vi skal ha, og at den krever veldig tempofylte intervaller fra spillerne, så kan ikke jeg skjønne annet enn at det blir vanskelig å dominere kamper sett ut fra ballinnehav- indikatoren

Er det noen som har en anelse om hvordan ballinnehavet såg ut under Eggen på 90-tallet forresten?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 09.05.2013 12:00    Post subject: Reply with quote

Jeg synes dette var et langt skritt fremover, vi var veldig bra første 20, svakere et kvarters tid, før vi var gode resten av første. Åpnet andre bra, men det ble jevnt etter reduseringen. Vi produserer bra med sjanser og har rimelig god kontroll defensivt. Det jeg savner fra de første kampene er at den kollektive gjenvinninga ikke fungerer like bra. I de første kampene "omringet" vi ballfører rett etter balltap, nå er presset mer én og én.

Ellers synes jeg vi bør kjøre med det laget vi avsluttet med mot AaFK (med Reg inn for PVR såklart), dvs Dockal, Chibuike, Mikkelsen-Tarik. Jeg er ikke så misfornøyd med Bille, men han har ikke vært bedre enn at han kan ta et par kamper på benken (og Dockal var bra mot AaFK).
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 09.05.2013 12:35    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Jeg synes dette var et langt skritt fremover, vi var veldig bra første 20, svakere et kvarters tid, før vi var gode resten av første. Åpnet andre bra, men det ble jevnt etter reduseringen. Vi produserer bra med sjanser og har rimelig god kontroll defensivt. Det jeg savner fra de første kampene er at den kollektive gjenvinninga ikke fungerer like bra. I de første kampene "omringet" vi ballfører rett etter balltap, nå er presset mer én og én.

Ellers synes jeg vi bør kjøre med det laget vi avsluttet med mot AaFK (med Reg inn for PVR såklart), dvs Dockal, Chibuike, Mikkelsen-Tarik. Jeg er ikke så misfornøyd med Bille, men han har ikke vært bedre enn at han kan ta et par kamper på benken (og Dockal var bra mot AaFK).

Helt enig i det du sier om den kollektive gjenvinninga, den er borte. Det fører til enorme og helt unødvendige farlige sjanser i mot, (ref. både målet til TIL og den enorme sjansen til TIL fra femmeter på 0-0). Dette holder ikke mot Godset, Kovacks vil putte hattrick før vi vet ordet av det, da blir det vanskelig å vinne kamper, spesielt på bortebane. Spiller vi slik som mot TIL vil det bli mange kamper der vi blir kontret i senk og lag vil ofte gå opp til ledelse ufortjent, det gjør det ekstra vanskelig. Det kunne fort ha skjedd i går, og da hadde det vært en helt annen kamp.

Nicki Bille må trene skuddfoten, makan til dådyrskudd skal man lete lenge etter.

Mikkelsen og Chibuike må jobbe bedre defensivt. Det er for dårlig gjennom 90minutter.

Hva har skjedd med Gamboa? Aldri sett ham så svak som han var i går.

Alt i alt, selv om det var mye bedre enn mot Aalesund, føler jeg at kampen skjuler godt at vi ikke er et godt lag i øyeblikket. Vi må opp flere hakk spesielt det kollektive presset må bedre (og da sier det seg selv at Dockal må sitter på benken ).
Back to top
vingback
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 12:48    Post subject: Reply with quote

Den kollektive gjenvinningen er ikke helt borte, de viste en del av det i første og begynnelsen av andre. Når dette trøkket er oppe, så er dette den delen av spillet laget lykkes mest med. Når angrepsrekka setter press på motstanderen plukker midtbanen ofte ballen og slår kontra. Flere sjanser og halvsjanser på denne måten i går, men det er en del å hente i bevegelsene til spillerne, slik at vi får mer ut av breakdowns.

Etter målet i mot ble det slutt på presset. Tydelig nervøsitet og usikkerhet i spillerne. Laget slipper seg ned og det blir den omtalte en-og-en-pressingen. Kombinert med halvt paniske langpasninger mot en ensom Bille, får motstanderen lett kontroll over ballen igjen. Vi må evne å spille vårt eget spill selv om vi får en imot og ikke slippe oss ned.

Langpasningene er en saga for seg selv og her mener jeg det er mye å hente. Det sies her at dette er et bevisst valg fra Perry. Jeg håper vi begynner å spille mer gjennom midten, det kler laget mye bedre og vi slipper hawaii-fotballen.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 13:57    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Det er vel akkurat derfor man ikke skal legge alt for mye i tallkombinasjoner Smile

Det som betyr noe er hvilke roller man har i laget, og ikke minst hvordan de utføres av spillerne.

Ja, helt klart, men jeg personlig sliter virkelig til tider med å se én definert spillestil. Sist jeg så Godset spille, så var det så enormt gjenkjennelig (over hele fjøla), man så i hele kampen hva de ville foreta seg. Og alt bunnet i grunnformasjonen.

I går, syntes jeg (helt ærlig) at vi spilte i flere formasjoner. Både i oppstillinger og i spill. Mulig dette kommer av kritiske øyne og opphengtheten av 4-3-3. Føles likevel som vi vingler for mye. Blir vel bedre med, som haavarl sier: Øving, øving og atter øving! Very Happy
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2013 14:03    Post subject: Reply with quote

Ja! Godset har øvd på det samme i mange år. De første åra gikk det så som så, og Godset var for det meste å se et stykke ned på tabellen. Ettersom årene har gått har de blitt bedre og bedre som lag. Nå er de veldig godt samspilte og spiller veldig god angrepsfotball. For Godset tok det 3-4 år.

Dit kommer vi også, så sant vi fortsetter å øve på de samme tingene. Vi vil komme lenger siden vi har ressurser til å hente individuelt bedre spillere.

Men det vil ta tid. Jeg mener det er utopi å forvente å se et jevnt strålende Rosenborglag det første året. Noen mener at det bør vi forvente siden vi er Rosenborg. Jeg mener disse tar feil.

Jeg forventer å se tegn til fremskritt, og å kunne se igjen på banen en del ting vi øver på. Det mener jeg at jeg gjør.
Attaboy
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 14:17    Post subject: Reply with quote

Har vel begynt å gå litt opp for meg også, selv om det hardt å innrømme det. Razz

Uansett skal vi vel øve oss frem til gull, i år!?
^Mirth
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 14:26    Post subject: Reply with quote

EGA wrote:
Hjelde wrote:
God børs av Dew. Som sagt er jeg enig i at Svensson var banens beste. God børs også av deg Oppmannen, helt til du virkelig mister taket når du skal vurdere Chibbe. Helt greit at han spilte en god kamp, og logisk kan vurderes til banens beste, men å gi han en tier samtidig som du kaller alle som ikke lovpriser han slik du gjør for trangsynte og forutinntatte, er jo bare helt skivebom.

Det er som å høre en prest sin vurdering, dersom Jesus hadde spilt offensiv midtbane på Rosenborg. Chibbe har fortsatt mye å gå på, spesiell i det defensive arbeidet, også i denne kampen. Han blir også for stillestående innimellom, går ikke på løp han kunne gjort, og holder av og til for mye på ballen. Men bevares, stor fremgang for Chibbe, og en rekke positive tendenser.

Dette er bare ironi og tull fra Oppmannen. Les tidligere innlegg. Han har holdt på med dette før også, og der er ikke noe mer artig nå.

Det var da voldsomt til irritasjon over innlegg fra en enkelt bruker. Greit at Oppmannen ikke alltid er like morsom, men jeg synes han fanget stemningen på forumet godt med kommentaren om Chibuike. Synes forøvrig det er allright noen også prøver å være litt morsomme her til tider, blir veldig mange overseriøse spillervurderinger i etterkant av en kamp. Bare så det er sagt, veldig mange av dem er bra.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2013 14:27    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
Uansett skal vi vel øve oss frem til gull, i år!?

Både fra tabellen og fra hva man kan forvente er svaret "kommer an på hva som skjer med Godset". Med færre ressurser er de mer utsatt for skade, og vil ha vansker med å erstatte spillere som eventuelt blir solgt med like gode spillere. Vi er mer robuste. Per i dag er Godset bedre, og det kan hende de tar mer poeng enn oss i startfasen. Kanskje for mye til å ta dem igjen? Hvem vet?
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 14:35    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Ja! Godset har øvd på det samme i mange år. De første åra gikk det så som så, og Godset var for det meste å se et stykke ned på tabellen. Ettersom årene har gått har de blitt bedre og bedre som lag. Nå er de veldig godt samspilte og spiller veldig god angrepsfotball. For Godset tok det 3-4 år.

Dit kommer vi også, så sant vi fortsetter å øve på de samme tingene. Vi vil komme lenger siden vi har ressurser til å hente individuelt bedre spillere.

Men det vil ta tid. Jeg mener det er utopi å forvente å se et jevnt strålende Rosenborglag det første året. Noen mener at det bør vi forvente siden vi er Rosenborg. Jeg mener disse tar feil.

Jeg forventer å se tegn til fremskritt, og å kunne se igjen på banen en del ting vi øver på. Det mener jeg at jeg gjør.

Dagens beste innlegg. Jeg synes så alt for mange har urealistiske krav til klubben på kort sikt. Glansperioden på 90-tallet var en helt eksepsjonell periode hvor alt klaffet for RBK. Vi hadde en verdensklassetrener som heller ville trene RBK enn å satse på utenlandskarriere. Vi hadde en knippe av landets beste spillere som ble i RBK i lang tid/hele karrieren, som ga oss en helt unik kontinuitet, og vi hadde marginene litt med oss og kom oss inn i CL i 95. Realiteten i dag er at spillere som Skjelbred, Tettey, Bakenga, Henriksen osv. heller vil prøve seg i utlandet enn å forbli i Rosenborg hele karrieren.

Klubben har ligget med brukket rygg en periode, og da er det uhyre naivt å tro at vi plutselig skal bli desidert best igjen over natta. Historien viser snarere at det tar tid å bygge et topplag, enten det er i Norge eller Premier League.

PJH er ingen Nils Arne Eggen, men Eggen er også helt unik i norsk sammenheng. Ingen norsk trener er i nærheten. Og de utenlandske trenerne med samme kapasitet har helt andre ambisjoner enn Tippeligaen.
Back to top
Megafritz
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 15:23    Post subject: Reply with quote

Så enig så enig! Eggen var heller ikke best da han startet, men han ble det!
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 15:46    Post subject: Reply with quote

Eggen tok 'the double' i sitt første år som trener, 30 år gammel.

haavarl wrote:

Jeg ser at du og flere andre her prøver å spille litt ned det Godset har prestert de siste årene. I så måte kjørte VG en interessant tabell i går, som viste snittpoeng på hjemmekamper de fem siste sesongene. Det inkluderer altså for vår del to gull og to bronse, mens Godset kun har sølvet fra i fjor av edelt metall å vise til.

Allikevel troner Godset overlegent på topp med 2,3 poeng i snitt pr. kamp. Rosenborg på delt andreplass har 2,13 poeng. Det viser at Deila har hatt suksess i mange år, på hjemmebane. Det er borte Godset har slitt, og det har nok mye vært en psykisk barriere.

Det å si at de har øvd i veldig mange år og derfor er godt samspilte er også en sannhet med modifikasjoner. Det laget som startet sist kamp hadde ny midtstopper, ny venstreback, ny midtbanespiller og ny spiss. 4 av 10 utespillere fra fjorårets førstelagsoppstilling var altså nye.

Og hva skal man si om at man har en sentral spillstyrer på midtbanen som ikke har spilt så mye som en sesong i rollen ennå?

Å unnskylde Perry med at det tar tid når han velger spillere på en hylle over alle andre norske lag, gir ingen mening. Perry har vel vært trener av og på siden 1995 nå, altså 18 år, og enda har han ingenting å vise til som er så mye som et lite glimt av storhet engang.

Deila er ti år yngre og har vist så mye mer, og der ligger den største grunnen til at Strømsgodset ser ut som norges beste lag nå, og RBK ikke får spillet til å sitte spesielt bra. Det handler om kvalitet på trenersiden. Den viktigste personen i en fotballklubb.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 15:54    Post subject: Reply with quote

haavarl
Quote:

Hvor mange av de samme spillerne er med fra når de begynte?

haavarl
Quote:

Ja, kanskje. Det er vanskelig å spå, og det kommer jo også ann på hva man øver på. Bare fordi man putter navnet Eggen i en gryte trenger det nødvendigvis ikke å bli suksses. Fordelen vi hadde med Eggen var det vitenskapelige, mens de andre til tider spilte uten mål og mening.

haavarl
Quote:

Definer strålende? Jeg forventer ikke at vi spiller strålende hver kamp, men jeg forventer at vi vinner tippeligaen.

haavarl
Quote:

Hva øver vi på? Den klassiske 4-3-3, spillestilen, har jeg sett svært lite av. Men jeg har sett mye av det samme som under JJ, gjennvinning høyt på banen, for så senere parkere bussen foran eget mål.

Zeman
Back to top
EGA
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 15:57    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:
EGA wrote:
Hjelde wrote:

Det var da voldsomt til irritasjon over innlegg fra en enkelt bruker. Greit at Oppmannen ikke alltid er like morsom, men jeg synes han fanget stemningen på forumet godt med kommentaren om Chibuike. Synes forøvrig det er allright noen også prøver å være litt morsomme her til tider, blir veldig mange overseriøse spillervurderinger i etterkant av en kamp. Bare så det er sagt, veldig mange av dem er bra.

Ironien kom først etter at Oppmannen ikke hadde så mye mer å komme med av argumenter. Da var det greitt å ty til ironi. Kanskje morsomt i noen få poster, etterhvert blir det bare tullete.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2013 16:13    Post subject: Reply with quote

"Den klassiske spillestilen" er da ikke én bestemt ting. Hvis vi ser igjennom Rosenborg 1988-2002 ble det jo spilt på mange forskjellige måter, avhengig av hvem som spilte hvor på banen.

"Sentralen på midten skal" ... spille som Brandy? Eller som Skammelsrud? Som Annan (ok, etter 2002)? Eller som noe annet?

"Venstre indreløper skal" ... spille som Ørjan Berg? Eller Runar Berg? PCS? Eller noe annet?

Osv.

Man tenker neppe så mye på "nå skal vi spille 4-3-3" på en treningsøkt, men snarere hvem som løper hvor i hvilke situasjoner, og hvordan forskjellige oppgaver skal løses.

Jeg mener for eksempel at jeg ser at det legges større vekt på å spille seg ut bakfra, kontra bruk av lange pasninger. At det legges større vekt på å holde bredden i angrepet og ikke trekke inn for tidlig, og å trekke ut igjen når situasjonen tilsier det. Det er en tendens til pasninger i medløp, såfremt løpene kommer. Det kommer noe flere riktige løp enn i starten. Og fremfor alt, ønsket om å angripe istedenfor å prioritere trygghet og forsvar.

Det er en lang vei å gå før det blir bra, men jeg mener å se endringer i ønsket retning. Og først og fremst lar jeg meg underholde nå.
Hjelde
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 16:41    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Vi MÅ ikke glemme Jønsson- tiden, for det var virkelig ødemark og etterhvert likegyldighet og håpløshet. I dag kommuniseres det er helt annet mønster i hvoradn vi ønsker å spille, som vi kan se ute på banen.... og laget engasjerer. Det er en helt annen verden, så jeg har ikke tenkt å mene at dette er på gal vei. Bare en tanke på Jønsson gjør at jeg skjønner at slik er det ikke.
Back to top
KitWalker
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 16:57    Post subject: Reply with quote

Brady skrev:
Deila er ti år yngre og har vist så mye mer, og der ligger den største grunnen til at Strømsgodset ser ut som norges beste lag nå, og RBK ikke får spillet til å sitte spesielt bra. Det handler om kvalitet på trenersiden. Den viktigste personen i en fotballklubb.

Deila har de fleste foregående årene slitt i bunnen på tabellen med Godset. Han kan takke klubbens økonomi at han fremdeles sitter som trener ennå.

Imponerende? Not at at all.

Det Perry gjorde med U 21 gutta er derimot mer imponerende.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 09.05.2013 17:06    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det Perry gjorde med U 21 gutta er derimot mer imponerende

Er det egentlig det?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2013 17:07    Post subject: Reply with quote

Jeg er slett ikke så sikker på at det ligger noe mer tydelig og avansert tankesett i bunnen under Perry enn det gjorde under Janne, det er mer det at han kommuniserer 'ærligere' utad, mens Janne stort sett ville snakke om det positive, uansett prestasjon. Tiden vil vise om det faktisk er mere plan over det som skjer på banen. Alle formasjonsbyttene og plassbyttene tyder vel egentlig ikke på det.

Perrys versjon av "mjaaaaa" er forøvrig "næi, dæ blir no spæll å motspæll". Veldig belysende.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2013 17:52    Post subject: Reply with quote

I mitt hode er dette forskjellen:

Begge sier de ønsker hurtig, offensiv fotball. Begge ser ut til å ha en grunntanke.

JJ ønsket at spillerne selv skulle utvikle relasjoner innenfor et overordnet (noe vagt?) spillermønster. Generelle øvelser på trening med tanke på at spillerne skal komme frem til gode valg på egen hånd, og så repetere gode valg spillerne kommer frem til, hvis spillerne synes det fungerer greit.

Perry er klarere på hvilke relasjoner som skal utvikles, og hvilke bevegelsesmønster man skal ha i spesifikke situasjoner. Mer spesifikke øvelser på trening for å terpe på dette.

(Venstre ving: Under JJ: tenk selv og finn på noe lurt. Under Perry: forsøk gjennombrudd og innlegg hvis mulig, sleik krittet, overlapp med back, trekk inn når du skal, trekk ut igjen.)

JJ mer forsiktig, mer kompakt i forsvar,også på Lerkendal, for å komme med kjappe kontringer. Gjerne spille ut langt.

Perry mer risikovillig (kanskje av natur, kanskje fordi det er bestillingen fra klubben). Fokus på å angripe, alltid, og selvsagt på Lerkendal. Spille ut langt hvis situasjonen tilsier det (møter høyt press, eller vi kan treffe et godt løp), men helst spille seg ut bakfra.

"Tydelig og avansert" er vanskelig å si. Jeg mener at JJs metode er mer avansert, men til gjengjeld mindre tydelig. Perry nærmere Eggen, som sto for ekstrem systemfotball; JJ en tilnærming der spillerne får mye større frihet.
zdanek
Senior

PostPosted: 09.05.2013 18:51    Post subject: Reply with quote

Postmatch photos and interviews:

Per Joar Hansen
http://img845.imageshack....perry1.jpg
http://w329.wrzuta.pl/aud...FCzt/perry
http://w329.wrzuta.pl/aud...ZR/perry_2

Tarik Elyounoussi
http://img96.imageshack.u...arik1y.jpg
http://w329.wrzuta.pl/aud...lyounoussi
http://w329.wrzuta.pl/aud...jN/tarik_2

Jonas Svensson
http://img835.imageshack....nsson1.jpg

Agnar Christensen
http://img16.imageshack.u...ensen1.jpg
http://w329.wrzuta.pl/aud...hristensen
http://w329.wrzuta.pl/aud...istensen_2

Miika Koppinen
http://img163.imageshack....pinen1.jpg
http://w329.wrzuta.pl/aud...a_koppinen

Zdenek Ondrasek
http://img835.imageshack....087533.jpg
http://w329.wrzuta.pl/aud...k_ondrasek
Spartacus
Veteran

PostPosted: 09.05.2013 22:09    Post subject: Reply with quote

haavarl
Quote:
Man tenker neppe så mye på "nå skal vi spille 4-3-3" på en treningsøkt, men snarere hvem som løper hvor i hvilke situasjoner, og hvordan forskjellige oppgaver skal løses.

Ja, da har man tradisjonelt hatt klare rollefordelinger. Dette kan tilpasses etter ferdigheter, men det er rimlig klart at for eksempel indreløperne skal bli spilt opp i mellomrommet, og skape overtall. Dette har jeg sett svært lite av. Man har forskjellige prinsipper/grunnspill for å oppnå dette. Bevegelse utløser bevegelse. Et annet eksempel kan være at når indreløperen får ballen skjærer kantspilleren inn mellom stopper og back, mens backen opprettholder bredden.

Så er jo spørsmålet hvordan dette skal skje, og et eksempel her er den dyptliggende/møtende midtbanespilleren sitt ansvar (bli spillbar), og spille gjennom ledd/fri. Et annet eksempel kan være at spissen møter, mens kantspilleren trekker inn i rommet mellom stopper og back, og ofte blir det et stort rom på kanten, backen må trekke inn, og med en presis cross pasning fra den andre delen av banen, kan man spille fri indreløper/back som utnytter rommet.

Zeman
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb