| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var banens beste mot AaFK? |
| Lund Hansen |
|
0% |
[ 1 ] |
| Gamboa |
|
1% |
[ 2 ] |
| Rønning |
|
3% |
[ 4 ] |
| Strandberg |
|
7% |
[ 8 ] |
| Dorsin |
|
0% |
[ 1 ] |
| Jensen |
|
0% |
[ 1 ] |
| Mix |
|
0% |
[ 0 ] |
| Svensson |
|
9% |
[ 10 ] |
| Mikkelsen |
|
1% |
[ 2 ] |
| Tarik |
|
15% |
[ 17 ] |
| Dockal |
|
15% |
[ 17 ] |
| Chibuike |
|
26% |
[ 28 ] |
| Selnæs |
|
14% |
[ 16 ] |
|
| Total Votes : 107 |
|
| Author |
Message |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 04.05.2013 22:03 Post subject: |
|
|
I 4-3-3 med dyp midtbanegeneral settes det store krav til bevegelsene til vinger og indreløpere for at den enslige spissen ikke blir for enslig.
Men det kan jo løses på mange måter, selvsagt. Mini - Rushfeldt - Brattbakk fungerte ofte mer som "spisspar pluss en ving" enn "ving-spiss-ving". Alt avhenger jo av hva hvilke spillere er gode til. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 04.05.2013 22:08 Post subject: |
|
|
VGs børs:
Alexander Lund Hansen 5
Gamboa 5
Rønning 5
Strandberg 6
Dorsin 5
Dockal 5
Diskerud 3
Jensen 4
Svensson 5
Mikkelsen 5
Elyounoussi 5
Chibuike 7
Selnæs 6 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 04.05.2013 22:09; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:08 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | | Forøvrig ligger han an til å bli kåret til banens beste i kamptråden i skrivende stund. Ikke værst til å være fullstendig malplassert og hjelpesløs som midtspiss må jeg si |
Haha! Hvor mange sjanser skapte han og laget den omgangen han var ensom 4-3-3 spiss? 0! Null sjanser! Etter at Chibbe kom inn og ble flyttet opp rett bak han skapte Tarik og laget sjanser. Stemte selv på Tarik idag fordi han imotsetning til resten av laget jobbet utrettelig i 90 min, ikke fordi han gjorde noen taktisk vellykket 4-3-3 spiss kamp. Så ikke kom med den  |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:10 Post subject: |
|
|
Norges beste lag på papiret! Hvordan man da forvalter ekspertisen, er opp til treneren! Det syndes over en lav sko! Vi kommer aldri til å bli seriemestere! Om så, er det på tross av resultatene. Akkurat som Molde har fått gullene sine de siste par år. Rævvafotball! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 04.05.2013 22:16 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | Norges beste lag på papiret! Hvordan man da forvalter ekspertisen, er opp til treneren! Det syndes over en lav sko! Vi kommer aldri til å bli seriemestere! Om så, er det på tross av resultatene. Akkurat som Molde har fått gullene sine de siste par år. Rævvafotball! |
På tross av prestasjonene kanskje, ikke på tross av resultatene. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:19 Post subject: |
|
|
Hehe.. Selvfølgelig, larsarus! Takk!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:24 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | Sløvsekken wrote: | | Forøvrig ligger han an til å bli kåret til banens beste i kamptråden i skrivende stund. Ikke værst til å være fullstendig malplassert og hjelpesløs som midtspiss må jeg si |
Haha! Hvor mange sjanser skapte han og laget den omgangen han var ensom 4-3-3 spiss? 0! Null sjanser! Etter at Chibbe kom inn og ble flyttet opp rett bak han skapte Tarik og laget sjanser. Stemte selv på Tarik idag fordi han imotsetning til resten av laget jobbet utrettelig i 90 min, ikke fordi han gjorde noen taktisk vellykket 4-3-3 spiss kamp. Så ikke kom med den  |
Som jeg sa tidligere, prøv å se litt utenfor boksen. Hvorfor blir Tarik alene ? Hvorfor ble Bille alene forrige kamp ? Spissen trenger støtte fra de rundt seg, uansett om han heter Lewandowski eller Tarik. For 2 midtstoppere er det uhyre lett å ta ut en spiss om ingen tar iniativ rundt han. Tarik har spillt spiss med stort hell i Tippeligaen tidligere, og det at han blir alene i dag har ingenting med at han er malplassert å gjøre. Det er fordi det ikke tas initiativ rundt han.
Mix står statisk sentralt sammen Jensen, Mikkelsen står og venter på å få ballen i beina. Det samme gjør til dels Dockal. Bevegelse, initiativ og innsats er stikkord, eller mangel på sådan. Det er der forskjellen ligger fra de første kampene og de 2 siste.
Uansett hvilket system eller lag du spiller med, så er et godt offensivt spill fullstendig avhengig av disse helt elementære tingene. Du henger deg for mye opp i enkeltnavn når det er det kollektive som svikter. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:38 Post subject: |
|
|
Så du står fast på at Tarik er en god alenespiss i 4-3-3? Det er kun mangel på løp fra midtbanen som gjør at han ikke er det idag?
Isåfall er vi totalt uenige.
Tarik er god som - den dype av 2 spisser i en 4-4-2, som insideforward i 4-3-3, eller rett bak spissen i 4-4-1-1. Og bør på ingen måte noensinne spille ensom spiss i 4-3-3. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 04.05.2013 22:57 Post subject: |
|
|
Jeg står fast på at Tarik er et greit alternativ når Bille må stå over en kamp og ja jeg mener problemene i det offensive spillet i dag og mot Sandnes Ulf primært skyldes at laget som helhet blir statisk (du kan ta med Mikkelsen og Dockal i tillegg til indreløperne). Sett deg ned og se Brann-kampen på nytt, så vil du se at det er en helt annen bevegelse i det offensive spillet.
Jeg har derimot aldri sagt at Tarik er best som spiss. Han er opplagt bedre litt dypere i banen hvor han blir mer involvert, men når Bille ikke kan spille er han det beste alternativet vi har helt på topp, og et bedre alternativ enn samtlige andre Tippeligaklubber har. Vi har god dekning på de øvrige plassene, så laget blir heller ikke drastisk svekket ellers av å flytte han opp, forutsett at de legger ned den nødvendige innsatsen naturligvis. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 05.05.2013 00:00 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | Lunna
Gamboa - Reginiussen - Strandberg - Dorsin
Jensen
Dockal - Svensson
Chibuike
Bille - Tarik
I en 4-1-2-1-2 diamant, ønsker i jeg neste kamp.
Jensen er ballvinner forran stopperne, Dockal playmaker, Svensson i samme rolle som altid, Chibbe i fri rolle bak spissene, Bille og Tarik i samme roller de har i 4-3-3 og løpsvillige backer. |
Dette må være det klart beste laget vi har per dags dato. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.05.2013 00:14 Post subject: |
|
|
Ser ikke helt at Dockal plutselig blomstrer i en mer sentral playmaker rolle når han ser ut som ei forvilla vegglus som indreløper. Tror nok han passer best ute på kant.
Selve mannskapet er jeg dog enig i for neste kamp, men tror det funker bedre i en 4-3-3 med snudd V:
Lunna
Gamboa-Reginiussen-Strandberg-Dorsin
Jensen-Svensson
Dockal-Chibuike-Tarik
Bille
|
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 05.05.2013 01:15 Post subject: |
|
|
Det at du ikke forstår hvorfor Dockal kan blomstre i en friere tilrettelegger rolle alla Sapara sentralt i banen på bakrunn av at han ikke trives som indreløper er ikke overraskende for meg da det føyer seg inn som omtrent like tåpelig som å si at Tarik er blant ligaens beste 4-3-3 spisser. Du viser i begge tilfeller en mangel på fortsåelse for hvor viktig selve rollen til den enkelte spiller i laget er, men fokuserer mer på selve posisjoneringen i banen.
Vi får være enige om å ha fundamentale uenigheter på dette området tror jeg
Bra vi er enige om mannskapet ihvertfall, så kan vi skryte av å ha blitt enige om 1 ting idag  |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.05.2013 02:38 Post subject: |
|
|
Du er flink til å vri på andres meninger i allefall. Men begynner å bli rimelig vant med det nå. Jeg registrerer dog at du har begynt å skifte til billige hersketeknikker nå.
For det første har jeg aldri sagt at Tarik er blant ligaens beste 4-3-3 spisser. Jeg sa han er en bedre backup som spiss enn noen andre Tippeligalag har. En vesentlig forskjell.
Å synke til det lavmål å gå til personangrep fordi noen ikke er enig med deg får stå på din regning. Du har vel sett han i en slik rolle nøyaktig like mye som alle andre på dette forumet. Dvs aldri. Å komme med spydige kommentarer fordi noen våger å være uenig i din vurdering er direkte smålig. Vurderingen min i forhold til det er at han i forbindelse med indreløperrollen virker å slite med å tilpasse seg en ny rolle. Ikke bare det, han virker faktisk totalt umotivert for det. Jeg kan dog ikke utelukke at det vil fungere, noe mer enn at du kan garantere at det gjør det. Om du har en annen oppfatning, så skal du for all del få ha det også, men prøv i det minste å holde en saklig tone.
Edit:
Forøvrig hadde det jo vært interessant å høre en god argumentasjon for at vi plutselig vinner kamper bare vi rokerer om litt på posisjonene og setter Dockal i en rolle hverken JJ eller Perry evner å se. Alt jeg har sett så langt er innliming av ymse formasjoner og kommentarer om at Perry må være total idiot som ikke ser at det løser problemene. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 05.05.2013 03:11 Post subject: |
|
|
Unnskyld?
Personangrep? Hersketeknikker? Spydige kommentarer?
Jeg skrev at meningen din var like tåpelig som den angående Tarik, det har vell ingenting med deg som person å gjøre? Måte på hvor nærtagende man skal ta en noe opphetet debatt!
Jeg konkluderer da også at vi er fundamentalt uenig, uten å si at jeg sitter med fakta, vi utveksler begge meninger som jo er poenget med et forum og jeg mener selvsagt at min mening er riktig, noe du såklart gjør om din.
Jeg beklager på det sterkeste at du føler deg personangrepet nå og skal huske det ved neste evt debatt med deg.
Synes ærlig talt det er flott å diskutere med folk som mener noe annet enn meg, da selvsagt uten at man tar ting personlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 05.05.2013 03:23 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | | et bedre alternativ enn samtlige andre Tippeligaklubber har. |
Du kan da vell helt sikkert skjønne at jeg kan ha tolket denne setningen som at du mener han er en bedre 4-3-3 spiss enn samtlige andre tippeligaklubber har? Da det var 4-3-3 spissrollen vi diskuterte?
Om det ikke var det du mente, har jeg selvsagt misforstått og prøver på ingen måte å vri på meningen din.
Har heller aldri kalt Perry en "total idiot" som ikke ser det jeg ser. Så her er det du som vrir på ord. La derimot ut min mening om hvordan jeg ønsker vi skal spille med nåværende tropp, og stilte spørsmålstegn ved at han ikke så det samme. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.05.2013 03:34 Post subject: |
|
|
Å vri på en uttalelse og følge opp med at man viser total mangel på forståelse er en "billig hersketeknikk".
Men når det gjelder meninger, så er vi faktisk ikke så ulike som du tror. Jeg er bare mer skeptisk til å plassere flere spillere i uvante posisjoner/roller når vår største utfordring allerede er nettopp det at spillere ikke er tilpasset/komfortabel med rollene de har. I tilfellet Dockal så er han beviselig god på siden, og derfor synes jeg det er unødvendig å introdusere flere usikkerhetsmomenter med å skyve han inn i en ny rolle.
Selve prinsippene er vi faktisk ganske enig om, nemlig at det må gjøres noen justeringer for å tilpasse oss de spillerne vi har og til enhver tid bruker. Så mener jeg i tillegg at det har vært fundamentale mangler i bevegelse og aggresivitet i de siste par kampene, sammenliknet med de første, som bidrar til at svakhetene blir desto mer synlig.
Når det gjelder Tarik som spiss, så er det en reserveløsning i tilfelle Bille ikke kan spille en kamp, og i den sammenheng er det ok mener jeg. Det er lite sannsynlig at vi finner et rent spissalternativ av høyere kvalitet, som er villig til å sitte mye på benken. Jeg mener ikke at det er en optimal løsning, eller noe som skal være permanent. Og jeg mener heller ikke at det er der Tarik normalt bør spille. Han er bedre både som kant og hengende spiss. Men han er en bedre spiss enn alternativene vi har. Føler jeg må poengtere det. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 05.05.2013 03:55 Post subject: |
|
|
At ingen kan spille er 4-3-3 er det latterligste jeg har hørt i mitt liv,ingen er født i noen roller...
En trener skal klare og få de til og spille i rollene..Tviler på mange av spillerene som kom til rosenborg før,hadde spilt så mye 4-3-3 i eggen stil.
Vi hadde en trener i verdensklasse,og nå har vi amatør av en trener som ikke vet opp ned på seg selv,som føler presset.
Ja,eggen fikk tid på og prøve og feile. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 05.05.2013 04:01 Post subject: |
|
|
Og hvem andre er bedre enn tarik som spiss,uansett formasjon??? INGEN...Alle spillere er avhengig av hjelp,til og med messi.
Han scoret to siffra mål for fredrikstad. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.05.2013 04:10 Post subject: |
|
|
Det er vel ikke noen som har påstått at ingen kan spille 4-3-3 ?
Det du sier her jo snarere et brudd med Eggen's gofot-teori. Var det noe han faktisk gjorde, så var det å tilpasse rollene etter spillermaterialet slik at de fikk utnyttet sine styrker. Forskjellen er at under Eggen så utgjorde Strand og Skammelsrud 2/3 av midtbanen i 10-12 år, så endringene kom primært i angrepsrekka, siden midtbanen var relativt konstant.
Det ble justert når det kom inn nye folk, gjennom hele perioden. Bare se på de som spillte midtspiss under Eggen. Det var rimelig forskjellige spillertyper, og rollene ble tilpasset deretter. Å sette Brattbakk som møtende spiss a'la Sørloth ville jo vært helt håpløst. Og når han ble flyttet ut til venstre for å gjøre plass til Iversen og Rushfeldt i midten, trakk han inn i midten og dannet et spisspar, istedet for å spille klassisk ving som f.eks Mini gjorde.
Last edited by Sløvsekken on 05.05.2013 04:17; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 05.05.2013 04:15 Post subject: |
|
|
1. Har jo ikke vridd på noe så lenge jeg har misforstått/du har formulert deg feil. Jeg har jo komentert utifra hva jeg oppfattet, dermed ingen bevist forsøk på en billig hersketeknikk.
2. De eneste reelle endringene jeg foreslår er, a: Chibbe inn sentralt for Mikkelsen i en off. midt rolle vi vet han behersker og, b: Borek hakket lenger inn i banen i en mer fri, tilrettelegger rolle med mulighet til å komme frem og avslutte alla rollen Sapara hadde. Jeg mener han hadde behersket det perfekt, uten at jeg sitter på noen fasit.
3. Er helt enig i at vi har mangler i bevegelse og aggressivitet. Tror spesielt bevegelsene vil ta tid å lære, og dette er en av grunnene til at jeg foreslår en midlertidig formasjonsendring, da jeg tror det vil slå bra ut på kort sikt.
4. Er enig i din siste presisering vedrørende Tarik i en backuprolle, men mener han aldri bør spille ensom spiss i 4-3-3 igjen om Bille er ute, han bør da ha Chibbe og/eller Midtsjø bak seg allerede fra start. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.05.2013 10:05 Post subject: |
|
|
Kampen i går var elendig. Så upresist som det går ant å bli, tilbake til Jønsson å se på. Dårlig aggresivitet i 60min, litt bedre etter 2-0, men fortsatt helt elendig spillemessig med masse feilpasninger. Vi fikk virkelig muligheten til å vinne lett når Aalesund gikk tom, men pga helt unødvendige feilpasninger bli det ikke slik.
Når Dockal blir sprunget opp, tatt fra ballen, skulderpresset unna enkelt av spillere fra Aalesund i 60-70min er det ikke godt nok. Trener man ikke styrke? kjøper vi dårligere spillere enn Aalesund? Eller er innsatsen fraværende? Innsatsen har vært for dårlig siden 2004 sett bort fra Hamrenperioden. Da er det noe som er fundamentalt galt. Det ser også ut som at de fleste spillere som kommer til RBK blir dårligere, mindre kreative og mer pasningsfeil. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 05.05.2013 10:19 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | Synes det blir for enkelt å bare henge ut Perry som en synder etter denne kampen. Vi mangler tæl og innsats i store deler av kampen, og Perry kan ikke gå utpå der og løpe for spillerne. De må ta en stor del av skylden for at dette ikke henger sammen også.
4-3-3 formasjonen "som ikke funker med dette laget" vant 1-0 i Skien, 4-0 over Brann og 4-0 i Sogndal. Det handler om at det er en jobb som må gjøres, og den kan ikke treneren gjøre alene. Naturligvis har Perry også sin del av skylden for at det ikke har fungert i det siste, men han skal faen ikke ta den alene når man ser hvor statiske og tafatte en del av spillerne opptrer i store perioder. Hvorfor er det f.eks bare Tarik som jager ? Har Perry gitt beskjed om at resten skal stå med hoftefeste å se på ? Neppe. Det spiller ingen rolle hvilken strategi man har valgt om det mest grunnleggende mangler.
Vi gjør et par bytter, og laget reiser seg kollektivt etterhvert i 2.omgang. Vi snur en tilsynelatende håpløs situasjon til det som fort kunne blitt 3 poeng med litt stang inn på slutten. Jeg ser ikke helt hvordan folk greier å se at dette også bare var ræva av Perry.
Man kan for all del ha sine favoritter, men før denne kampen var det fint lite som tilsa at Selnæs og Chibuike burde startet. Chibuike har ikke prestert allverden tidligere i sesongen, og Mike Jensen har vært bunnsolid før han i dag gjorde sin desidert svakeste kamp så langt. Det er lett å sitte å være etterpåklok med fasiten i hånd, men jeg ser ikke noe med start-11'eren i dag som var urimelig med bakgrunn i det som har vært prestert tidligere i år.
Vi skal naturligvis være skuffet over hva vi viser totalt sett i dag, men man må prøve å være litt nyansert også, selv om man bestemte seg for at Perry må ut i januar  |
Fasiten fikk vi jo mot Ulf på Lerkendal. Der var Både Jonsen og Mix direkte svake. Mikkelsen hadde ingen god kamp han heller. Samt de fleste andre som ikke var gode mot Ulf. Men hva gjør Perry? Jo, han dundrer på med dette som tydelig ikke fungerer. Så dette med etterpåklok kjøper jeg ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
knttn Proff
|
Posted: 05.05.2013 11:23 Post subject: |
|
|
| Tarik fikk min stemme. Eneste som orka noe de først 60 min selv om han var veldig ensom på topp. Midtbanen får direkte stryk for å ikke prøve..de ser Tarik jobb i presset uten å følge opp selv. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.05.2013 13:54 Post subject: |
|
|
| Adressa wrote: | | Klareringen fra Per Verner Rønning gikk rett i føttene til Fredrik Ulvestad, som fra 16 meter fikk dunke ballen rett i noten til 2-0. |
Just for the records.
Adressa skrev at det var Rønning som klarerte før Aalesunds andre mål, men det er feil. Det var Mikael Frank Dorsin som klarerte 20 meter ut til Ulvestad. Og, mest utrolig av alt, dagens kaptein var også den eneste som gadd støte ut mot Ulvestad. Litt spesielt at den som klarerer 20 meter ut også er første spiller opp i press på mottakeren. Sprekt av Dorsin, svakt av resten av spillerne som så ut som om de hadde tatt ferie.
Ulvestad skjøt forøvrig fra drøyt 20 meter, og ikke fra 16 som Adressa også hevder. Man ser tydelig at han står utenfor "straffesirkelen", som altså er 11 + 9,15 meter fra målet. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.05.2013 14:25 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | Hadde vi som mente Tarik ikke passet som ensom spiss før kampen "flaks" fordi det viste seg å stemme? |
Vel, siden du spør ...
Å si at Tarik "ikke passer som ensom spiss" innebærer først og fremst, etter mitt syn, at "dere" har en for begrenset tilnærming.
Essensen er: Hvis Tarik skal spille spiss, hvilken støtte må han ha fra de rundt seg?
Svaret kan tilsynelatende finnes i en formasjon, som 4-4-2, eller 4-3-3 med skjev treer (to spisser og en ving), eller 4-4-1-1, eller 4-3-3 med snudd V, eller andre ting. Men også det er en abstraksjon som ikke nødvendigvis sier så mye.
Det virkelige svaret - etter mitt syn - ligger i hvordan de andre spillerne må bevege seg i forhold til Tarik.
"Tarik fungerer ikke som ensom spiss" høres ut som at "Tarik fungerer ikke uten støtte." Selvsagt fungerer han ikke uten støtte, og like selvsagt innebærer ikke 4-3-3 med Tarik som spiss at han skal spille uten støtte.
I 4-3-3 med dyp general har vi to indreløpere og to vinger tilgjengelige som kan støtte Tarik. Hvordan må de bevege seg, og når? Det er spørsmålet. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
|