| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var best mot Haugesund? |
| Lund Hansen |
|
9% |
[ 14 ] |
| Gamboa |
|
1% |
[ 2 ] |
| Reginiussen |
|
5% |
[ 8 ] |
| Rønning |
|
1% |
[ 2 ] |
| Dorsin |
|
0% |
[ 1 ] |
| Jensen |
|
4% |
[ 7 ] |
| Diskerud |
|
49% |
[ 77 ] |
| Dockal |
|
0% |
[ 1 ] |
| Mikkelsen |
|
16% |
[ 26 ] |
| Elyounoussi |
|
10% |
[ 16 ] |
| Bille |
|
0% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 155 |
|
| Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 23.04.2013 09:26 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: |
Uenig i at det er en taktisk blunder.
Vi ligger under 2-1. Vi må ha mål, vi har en mann mindre, det er 17 min igjen - vi er nødt til å gamble, i dette tilfellet ved å sette in et offensivt våpen i Chibuike for Mike Jensen. |
Det er forskjell på å gamble på at Manchester United vinner Premier League og at Wigan gjør det samme.
Det er helt riktig av Perry å gjøre grep når laget ligger under, men det var feil grep som ble gjort. Haugesund var langt nærmere å score enda et mål enn vi var å utligne etter Chibuike-byttet. Da lyktes ikke taktikken. |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 23.04.2013 09:38 Post subject: |
|
|
| Eller, man kan hevde at det var Chibbe og ikke taktikken som feilet. Uansett er jeg enig i at den offensive innstillinga er prisverdig og gjør noe med spillerene på sikt. Selv i undertall på bortebane vil man ikke tape, men strekker seg langt for å havne på offensiven ... |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 23.04.2013 09:52 Post subject: |
|
|
Enhver idiot kan sende alle mann i angrep og unnskylde seg med at man har en offensiv innstilling. En god taktiker gjør grep som fører til at eget lag presterer bedre enn motstanderen. Perrys grep førte til det motsatte. Haugesund profiterte på det Perry gjorde.
Selvsagt er det mulig at taktikken til Perry hadde holdt om Chibbe hadde vært Cristiano Ronaldo in disguise, men i så tilfelle tror jeg faktisk alle A-lagstrenere på et visst nivå i Norge kunne vunnet serien. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 23.04.2013 10:27 Post subject: |
|
|
NFFs beslutning i denne saken føyer seg bare inn i en lang rekke med beslutninger på og utenfor banen som viser at de virkelig ikke ønsker å gjøre noe med farlige situasjoner på banen. Norske dommere - og her er Rune Pedersen virkelig ikke noe unntak - er generelt mer opptatte av å dømme på disiplinærsaker enn stygt spill, og det har vært regelen i Norge i alle år. Hyppige gule kort på munnbruk, det å spille bort ballen, småknuffing (gjerne med god demokratisk tildeling til både knuffer og knuffee), drøying av tid og lignende er greit nok det, men det blir latterlig når det samtidig er store unnlatelser på stygge, seine taklinger, albuer i hodedueller, eller bevisst sabotasje av spillet på overganger; generelt alt som krever enten rakryggethet eller spilleforståelse hos dommerne.
Denne dårlige kulturen hos dommerne blir jo også forsterket av en tradisjon for å beskytte sine egne mot kritikk utenfra, kombinert med en nærmest total mangel på seriøs evaluering og sanksjonering av brudd på retningslinjene. Er det virkelig sånn at det er så vanskelig å få kandidater til å dømme elitefotball at de som vil må få løse oppgaven helt uten kritikk og konsekvenser? Det virker som dommerne kollektivt har fått det for seg at det viktigste er å beholde elleve mot elleve på banen, med mindre noen viser dårlig oppførsel. Åpent spørsmål: når er sist gang dere så en spiller i Tippeligaen bli direkte utvist for en takling som ikke var som siste mann? _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Balljenta Senior
|
Posted: 23.04.2013 10:51 Post subject: |
|
|
| Det ble jo full furore i fjor da Iversen rakk finger til Enga-supportere, sånt tar de tak i. Men dette er liksom lov? Helteit. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 23.04.2013 11:51 Post subject: |
|
|
Ola Bernhus blogger om dommerfeilen. Yepp, dommerfeilen!
Adressa
Si meg, er det bare meg som synes han er helt på viddene i dette innlegget? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 23.04.2013 12:02 Post subject: |
|
|
| Ikke bare er han på viddene. Han er bortkommen og meldt savnet. |
|
| Back to top |
|
 |
Balljenta Senior
|
Posted: 23.04.2013 12:04 Post subject: |
|
|
| Jeg vil heller at en dommer skal la være å dømme på hands hvis han er usikker. Det skjer hele tida. Og jeg ser jo poenget til han Bernhus, dommere får dessverre ikke til å følge med på alt. Men la heller vær å dømme da. Så vidt jeg har fått med meg, så er vel det regelen også? Man dømmer ikke straffe hvis man er usikker? |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 23.04.2013 12:13 Post subject: |
|
|
Heller det ja, Brady!
Problemet med innlegget er alt annet enn det han skriver om, Balljenta!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.04.2013 12:30 Post subject: |
|
|
Håpløst innlegg av Bernhus. For det første tar han kun ett eksempel. Hadde ikke Sælen sugd kjetting resten av kampen, kunne dette kanskje forsvares. Det overrasker meg også at Bernhus (og de fleste andre) later til ikke å ha fått med seg at reglene for året sier at det skal ligge intensjon bak for å dømme straffe på hands. Altså utførte Rønning, som skei inn for å blokkere et innlegg, viljehands i følge dommer. Om da regleme dommerstanden tydeligvis er blitt enige om praktiseres, naturligvis.
Det er mennesklig å gjøre feil, men så mange og så grove som Sælen gjorde i samme kamp kan ikke bare settes på dårlig dag-kontoen. Når skivebomene hans i tillegg setter premissene for kampen fra starten av, og i vesentlig grad ødelegger for et lag, spiller det liten rolle at han legger seg flat, som det så fint heter. Det skulle i og for seg bare mangle at han gjorde det etter en slik dag, og intet å gi ham spesielt med skryt for. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Balljenta Senior
|
Posted: 23.04.2013 12:32 Post subject: |
|
|
Ja, jeg er jo helt enig i at det er helt på trynet det han skriver Jeg er bare en sånn person som prøver hardt å trekke ut det positive i alt, selv hos dumme bloggere. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 23.04.2013 14:26 Post subject: |
|
|
Apropo Chibuike-byttet:
Fotballanalytiker Lars Bo konkluderer i boken «De døende minutter», at «Superinnbyttere» nesten alltid er nytteløse. Han mener også det er en myte at lange baller opp i motstanderens straffefelt og sene innbytter øker sjansene for scoringer.
| Quote: | – Hovedregelen er at man scorer ett mål, maks to, i løpet av en sesong som innbytter. Hvis en innbytter skal score mål, så skal han som regel ha 22 minutter på banen, hvis ikke scorer han vanligvis ikke. Det er som regel de i startoppstillingen som scorer målene.
Analytikeren har gjennomgått samtlige mål fra forrige sesong i dansk superliga. Totalt 1111 bytter resulterte i 57 mål fra innbytterne. |
Nettavisen
Et lite tankekors, altså! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.04.2013 16:24 Post subject: |
|
|
Mulig der nærmer seg nok tårer over spilt melk, men jeg klarer liksom ikke helt enda å gi slipp på hvor dårlig dømminga var på søndag. Jeg er, i likhet med de aller fleste her ikke, ikke den som vanligvis bruker dommeren som unnskyldning ved tap, men FKH-kampen var ekstrem. Jeg sliter med å komme på en kamp med så mange grove feil som hadde eller kunne hatt innvirkning på utfallet som det Sælen og hans team leverte i helga.
*To (muligens tre) feilvurderinger i straffesituasjoner
*En (muligens to) feilvurderinger med tanke på utvisninger
*Et feilaktig avblåst mål for offside
Dette i tillegg til mye rar og inkonsekvent dømming i frisparksituasjoner o.l. Tidspunktene flere av disse (feil)avgjørelsene kommer på er også perfekt i forhold til å ødelegge kampen for oss.
-Gir Haugesund straffe på ikke-eksisterende grunnlag, og FKH scorer. Viktig for utfall.
-Unnlater å utvise Anyora for overgrepet mot Svensson. Som sagt tidligere, 0 - 0 og 80 min igjen på klokka med en mann mer hadde gitt en helt annen kamp. Vi må også skifte ut en foretrukken spiller tidlig som konsekvens. Viktig for utfall.
-Gir Mikkelsen straffe på en diskutabel situasjon. Jeg synes det var felling, men det var muligens utenfor. Ble grunnet Billes bom ikke avgjørende for utfallet.
-Unnlater å gi Mikkelsen kampens kanskje eneste riktige straffe, og det var i hvertfall dagens klareste. Med mål her hadde det stått 2-2, vi hadde fortsatt 11 mann på banen, og det var en halvtime igjen på klokka. I denne perioden hadde vi FKH i kne. Sannsynligvis viktig for utfall.
-Blåser feilaktig av Gytkjærs scoring for offside. De leder her 2-1 og har overtatt mye av kampbildet. Scorer uansett 3-1-målet få minutter etter. Heldigvis ikke viktig for utfallet.
Jeg skal ikke kommentere Gamboas første kort, da jeg ikke har sett situasjonen. Men jeg ser folk skriver han fikk for å spille bort ballen, noe andre ikke fikk. Spilte han bort ballen er nok kortet forsvarlig, om enn inkonsekvent.
Etter en så håpløs kamp for Sælen og co har jeg null forståelse av at enkelte journalister/kommentatorer slår ring om dommeren her. Nei, sælen er ikke dum. Han er også bare et menneske, som oss andre. Men dette er jobben hans. Jeg kan ikke regne med så mye støtte og verning om jeg starter brann på kontoret, kneler serveren og knuser ruta på sjefens bil samme dag. Det må være lov både å være forbanna og å si ifra om det når folk leverer så slett arbeid på jobben de er utdannet til. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.04.2013 16:52 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Det er forskjell på å gamble på at Manchester United vinner Premier League og at Wigan gjør det samme.
Det er helt riktig av Perry å gjøre grep når laget ligger under, men det var feil grep som ble gjort. Haugesund var langt nærmere å score enda et mål enn vi var å utligne etter Chibuike-byttet. Da lyktes ikke taktikken. |
1. Mike Jensen spilte en svak kamp, helt ok å ta han av som konsekvens.
2. Også etter Chibuike kom inn fortsatte vi å presse de bakover, men når vi ikke setter ballen i mål løper vi oss tomme da vi spiller med en mann mindre og som konsekvens får de fri vei til målet vårt.
3. Du mener man kan dra en parallell mellom det å sette inn Chibuike for en defensiv midtbane spiller i en kamp vi holder på å tape i håp om å bikke en kamp i vårt favør og det å sette penger på at Wigan vinner PL? Isåfall sår jeg tvil om dine gambler egenskaper.
Men for å oppsummere - vi får kampen ødelagt av en udugelig dommer og det er grunnen til at vi taper. Når man i 70 minutter har blitt bortdømt og mangler en viktig brikke på høyreback er det vanskelig å gjøre noe taktisk grep som hjelper mot et sterkt hjemmelag.
Du må gjærne prøve å vise grunner til at Perry er svak taktisk, sier ikke at det er feil, men dette var ikke et tilfelle som er godt nok til å konkludere at så er tilfelle. |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 23.04.2013 17:53 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: |
-Gir Mikkelsen straffe på en diskutabel situasjon. Jeg synes det var felling, men det var muligens utenfor. Ble grunnet Billes bom ikke avgjørende for utfallet.
|
Bare en bemerkning til denne, under fotballextra så ble det sagt at det er en endring på reglen når det gjelder frispark/straffer i år. Det skal ikke lenger dømmes frispark/straffe der situasjonen starter, men der den slutter.
Hvis det stemmer, så var det jo en helt korrekt straffeavblåsning. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.04.2013 18:36 Post subject: |
|
|
| Det er ingen endring på regelen. Slik har det vært i flere år. Holder man for eksempel trøya til en spiller mens han løper inn i 16-meteren, skal det blåses straffespark - selv om han tok tak i trøya fem meter utenfor. At ekspertene i FotballXtra ikke det dette, er ikke det minste overraskende. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.04.2013 21:52 Post subject: |
|
|
Nå har jeg sett db18 på tv2 sport og der presterer David W. at det er P.J Hansen som er grov, som injuerer at Jonas-situasjonen kunne ført til fengselstraff.
Og det før meg til å mislike D.Wathne i større grad enn før. Det han henger seg opp i er at Brann ble feilaktig avblåst for offside mot Lillestrøm. Mens nedslaktinga av Jonas nærmest blir bagatillisert. Og kanskje kunne gitt gult kort.
Mini sier at han syns det er meget rart at NFF ikke gjør noe med saken videre.
Og det og syns jeg er en helt fantastisk avgjørelse. Og spessielt siden synderen hadde flere slike under kampen. Mr. Wathne eier ikke et fnugg av fotballforståelse og han har hele NFF med seg. Jeg blir lynende forbannet når jeg ser slike lavpanner uttale seg. Lavmål enkelt og greit! |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.04.2013 22:17 Post subject: |
|
|
Det du må innstille deg på før du ser et program ledet av Davy Wathne er at dette er en mann som A: er ute etter overskrifter, debatt og engasjement uten at fakta trenger å bety noe som helst og B: Han er en brann fan fra Bergen som har gått mesteparten av sitt voksne liv og sett RBK fra Trondheim voldta både hans kjære Brann og resten av den norske og til tider europeiske ligaen.
Om du allikevel lar han få provosere deg med det i betraktning anbefaler jeg deg å bare la være å se på TV2 i sin helhet og prioritere mer fakta orienterte seriøse aktører, om de i det hele tatt finns! |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.04.2013 22:52 Post subject: |
|
|
| Det jeg blir mest provosert av er vel at Rune P, dommersjef logrer etter og lar volden gå upåaktet henn! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 23.04.2013 23:02 Post subject: |
|
|
Vold avler vold, som det så fint heter. Blir spennende å se om slike episoder for framtiden også blir å karakterisere som «helt greit»? Rune Pedersen er i hvert fall med på å sette presedens! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 23.04.2013 23:19 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Nå har jeg sett db18 på tv2 sport og der presterer David W. at det er P.J Hansen som er grov, som injuerer at Jonas-situasjonen kunne ført til fengselstraff. |
Jeg havnet på en eskorteside da jeg klikket på en retweet fra Davy i dag så når den mannen uttaler seg om moral, lovverk og hva som er grovt skal man låne øre.
Må bare legge til at jeg holdt på å sjekke ut debatten mellom Davy og diverse FKH-fans da jeg uforvarende havnet på villspor i bare et sekund.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 23.04.2013 23:23 Post subject: |
|
|
Hvor står det at Rune P mener episoden mot Svensson var grei? Tviler jeg meget sterkt på at han mener.
Flaks at albuen ikke traff noen cm lenger opp mot tinningen. Soleklart rødt kort og det tror jeg alle dommere er enig i, etter å ha sett episoden i reprise |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 24.04.2013 00:11 Post subject: |
|
|
Han har vel ikke sagt at avgjørelsen er grei, dét er mine ord. Men han har heller ikke sagt at det skulle vært rødt kort?! Derfor jeg brukte de ordene. Han kunne med største selvfølgelighet refset avgjørelsen og sagt rett ut at dommeren gjorde en elendig jobb og at det skulle vært direkte rødt kort. Dét uten at noen ville rynket så mye på nesen av den grunn. At han og NFF heller ikke velger å ta affære i denne saken, forteller meg også, at de skal få store problemer neste gang en slik situasjon oppstår.
| Quote: | - Vi prøver å stramme opp litt, sier Rune Pedersen.
Norske fotballdommere har vært utsatt for mye kritikk. – Det er noen episoder vi gjerne skulle løst annerledes, medgir dommersjef Rune Pedersen.
Stygge albuer er blitt oversett, mål er blitt feilaktig annullert for offside, eller feilaktig godkjent, mens handsproblematikken ikke ser ut til å stoppe med det første.
- Vi evaluerer årsaken til feilvurderingene for å finne ut hvorfor de skjer. Vi har hatt noen offsidevurderinger som har vært trøblete. Der prøver vi å stramme opp litt, sier Pedersen til NTB.
- Det samme gjelder taklinger eller misbruk av albuer, men det er ingenting i våre retningslinjer som endres selv om enkelte dommere skulle vurdere et par situasjoner feil. De fleste kampene har vært uproblematiske, fortsetter dommersjefen. |
Synes jeg har hørt de ordene før. Men klart det, når aldri noe får skikkelige konsekvenser, kan de vel bare dure på. Hos meg, har det gode renomméet til dommerstanden og dommersjefen blitt til det motsatte i løpet av året. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 24.04.2013 07:02 Post subject: |
|
|
Ytterst sjelden at dommersjefen refser egne dommere i media. Sælen kan få flere kamper i Adecco ligaen fremover, og da har vel dommersjefen sagt sitt om hva han mener om situasjonen. Er vel mer beskyttende uttad, men innad er jeg sikker på at episoden med Svensson blir tatt opp med alle dommere i eliteserien.
Han Haugesund spilleren ligger tynt an for kort i neste kamp, om han bruker albuen aktivt |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 24.04.2013 07:32 Post subject: |
|
|
Ja, det er nok sjeldent. Men føler likevel at dette burde vært et unntakstilfelle. Og om dette i det minste - som du sier - får konsekvenser for Sælen, er jo det helt på sin plass.
Skal gjøre meg ferdig med denne saken nå, for som flere her inne får jeg ikke dette ut av hodet. Men er på tide å se fram til neste kamp og håpe at dommerne gjør en bedre jobb. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
|