English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Haugesund – Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var best mot Haugesund?
Lund Hansen
9%
 9%  [ 14 ]
Gamboa
1%
 1%  [ 2 ]
Reginiussen
5%
 5%  [ 8 ]
Rønning
1%
 1%  [ 2 ]
Dorsin
0%
 0%  [ 1 ]
Jensen
4%
 4%  [ 7 ]
Diskerud
49%
 49%  [ 77 ]
Dockal
0%
 0%  [ 1 ]
Mikkelsen
16%
 16%  [ 26 ]
Elyounoussi
10%
 10%  [ 16 ]
Bille
0%
 0%  [ 1 ]
Total Votes : 155

Author Message
vemundo
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 18:30    Post subject: Reply with quote

Hakkespett wrote:
Vemundo wrote:
Dette med at man ikke kan straffe i etterkant om dommeren har "sett" situasjonen er noe stort vås. Hva betyr det at dommeren har sett situasjonen? Betyr det at hodet hans var vendt i den retningen? Betyr det at han så begge spillerne? Betyr det at han så akkurat hva som skjedde?

I dette tilfellet har dommeren.sett noe, men han har jo ikke sett akkurat hva som skjedde. Dermed tar han en avgjørelse på feil grunnlag, han kunne like gjerne stått med ryggen til så lenge han ikke ser hva som faktisk skjer.

Noen som vet akkurat hvordan denne regelen er formulert?

Mener det går på hva dommeren skriver i kamprapporten. Om han kommenterer hendelsen men forklarer at han ikke valgte å straffe den er den observert og vurdert. Om det er en situasjon som ikke omtales i rapporten kan det i ettertid sees nærmere på det. Men ingen garantier for at jeg har rett.

Fant noe her:

Retningslinjer for sanksjoner 2013

Quote:
9. Særlig om Påtalenemndas kompetanse til å ta opp saker etter reglement for advarsler og utvisninger (kortreglementet) § 5-2
Spillere, trenere, ledere eller andre som i tilknytning til kamp begår overtredelser som normalt ville gitt utvisning/bortvisning, kan sanksjoneres av Disiplinærutvalget etter påtale fra Påtalenemnda, jf. kortreglementet § 5-2 (1).

Det er særlig følgende forhold som faller inn under denne bestemmelsen:
a) situasjoner som dommeren ikke har sett og dermed ikke bedømt
b) komplekse eller uoversiktlige situasjoner som inneholder handlinger som dommeren ikke har sett

Det er kun overtredelser som normalt vil medføre minst to kampers karantene som skal påtales etter denne bestemmelsen, jf. punktene 3 og 4 ovenfor.

Nå er det ganske uinteressant hvorvidt en spiller på FKH blir straffet i etterkant, kampen ble som den ble. Det sagt, hvordan kan man hevde at dommeren har sett situasjonen når han uttaler dette etterpå?

Sælen wrote:
- Den ser stygg ut på bildene. Jeg er usikker på om det er et slag, men der og da oppfattet jeg det ikke slik. Om det skulle vært gult eller rødt er vanskelig å si i etterkant, mener Sælen.

Han er usikker på om det er et slag? Da har han jo ikke sett hendelsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Plukk
Junior

PostPosted: 22.04.2013 18:34    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:

Hvorfor skulle Perry måtte holde kjeft om en situasjon som du selv mener ikke er OK?

Perry påsto at det var med vilje, at Anyora hører hjemme i fengsel. Det bør han holde seg for god til. Å si at situasjonen ikke er ok er noe helt annet.

Er enig med Spartacus, all albuebruk er farlig. At ikke dommere slår ned på dette gjør at vi får situasjoner som i går. Men det gjelder begge veier. Man kan ikke forlange at alle ikke-RBK'ere skal ha henda ned langs sida, og så kan Svensson ha armene rett ut.

Lar ballen/albuen ligge død nå, så får dere ha en videre god vårsesong!
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 18:39    Post subject: Reply with quote

Det er en vesensforskjell i hele albuesituasjonen. Og det er at Haugesundspiller kommer rusende mot Rbk-spiller, med albuer rett ut. rbk-spiller satser rett opp og ned. Altså rett til værs. Og et annet aspekt er at Haugesundspiller legger inn et kakk med albue før han treffer, og da mener jeg at det faktisk er tilsiktet. En annen ting er at dette er folk som rett og slett er vant til å se ting i mer enn 180 grader i mange situasjoner i kampen og på treninger, etter episoden er han helt uinterissert i Rbk-spiller som ligger blødende igjen på matta. Bare dette er jo misstenkelig spør dere meg. Men det er jo dommer og dommersjef som er de mest ansvarlige, da de faktisk oppmuntrer til en fortsettelse i stedet for å statuere et skikkelig eksempel. Og selvfølgelig forbundet. Men Rune Pedersen opplevde vel Rbks dominans og ergo er en av Rbk-haterne.

Tanker med gru på om Rbk-spiller hadde blitt truffet lenger oppe på hodet. Det hadde kunne ført til ja, jeg tørr ikke tenke på det en gang. Et lite apropo: Selen er fra Bergen!
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 18:55    Post subject: Reply with quote

Skal vel gjerne moderere meg en spule med å hevde at situasjonen med Jonas var tilsiktet, men blir på fotballens vegne så nedtrykt når jeg ser slike situasjoner. Det blir for grovt å se, derfor hadde jeg håpet at noen kunne tatt tak i det, så det ikke skjer igjen. Men det har blitt nevnt dette med baller eller mangel på, og da glit det vel over til det helt sikkert skjer igjen.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 19:04    Post subject: Reply with quote

Jangusk wrote:
Skal vel gjerne moderere meg en spule med å hevde at situasjonen med Jonas var tilsiktet

Ingen grunn til det. Når man går til på den måten der er hensikten åpenbar, uansett om man i ettertid sier at "han er ikke den typen spiller" og annet piss.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 19:11    Post subject: Reply with quote

Da trekker jeg det tilbake Confused

Har sett den mange ganger nå og det ser mer og mer ut som at det tilsiktet ja.
Og da blir det rett og slett for rått at han ikke blir straffet på noe vis.

Ta Suares-saken. Der legger alle seg langflate men dere kan ta gift på at han kommer til å få mange kampers karantene. Nettopp pga. at FA vil ha bukt med problemet.

Og det er her NFF har masse å lære. Her drar de opp kort for filleting og særdeles grove forseelser blir eldegant oversett.

Og jeg hadde reagert på denne uansett hvem av tippeligaspillere som hadde gjort slikt. Elendig, og jeg skjønner de i Rbk er i harnisk. Støttes av meg.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 19:12    Post subject: Reply with quote

Informasjonssjef i NFF, Svein Graf, sier i en mail til Adressa.no at «episoden er vurdert av påtalenemnda som har konkludert med at det ikke er grunnlag for å gå videre med saken».

Dette står å lese på nettadressa nå.
Back to top
Thulian
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 19:45    Post subject: Reply with quote

Ufattelig av NFF, ikke overraskende men ufattelig.
Må nesten (!) vurdere å begynne å la min sønn se på noe annet enn fotball om dagen om dette er standaren NFF vil sette...
mordecai
Junior

PostPosted: 22.04.2013 20:28    Post subject: Reply with quote

Ikke det at jeg tror det hjelper stort, men oppfordrer likevel alle som leser/skriver her om å si sin hjertens mening til NøFF; nff@fotball.no
Back to top
DonQuiote
Rutinert

PostPosted: 22.04.2013 21:41    Post subject: Reply with quote

mordi wrote:
Ikke det at jeg tror det hjelper stort, men oppfordrer likevel alle som leser/skriver her om å si sin hjertens mening til NøFF; nff@fotball.no

Sender herved denne:
Det er med vantro jeg leser i adressa.no at NFF ikke vil forfølge episoden der en FKH spiller brutalt slår til RBK's Jonas Svensson med albuen. Episoden var så stygg at alle som så episoden på TV og de nærmeste spillerne reagerte umiddelbart. Ingen tror at FKH spilleren gikk inn i taklingen med ønske om å skade Jonas Svensson, men det faktum at han kommer hoppende på tvers av ballbanen inn i RBK spilleren med albuen først gjør situasjonen spesielt stygg.
Jeg vil uttrykke min bekymring om hvor grensen skal gå hvis dette skal aksepteres i norsk toppfotball og det signalet dette sender til unge spillere som skal lære av disse kampene og disse situasjonene.

Tankene går til tragedien med Dagfinn Enerly for noen år siden. Her er det flaks at ikke gikk enda verre med Jonas Svensson. Allerede er han satt ut av spill neste kamp og enda er vel omfanget av skaden ikke helt klart.
Jeg vil også påpeke at samme FKH spiller flere ganger gikk opp i dueller på samme måte.

NFF har i følge pressen selv sagt at situasjoner som kan gi hodeskader skal slås ned på av dommerne. Det gjorde aldeles ikke dommeren i denne situasjonen.
Når NFF ser gjennom fingrene med denne situasjonen frykter jeg for hva som vil tillates framover. Saken danner nå konsensus for hva som skal reageres på og ikke. Denne situasjonen og NFFs håndtering gjør at fotballen står i fare for å bli mye farligere.

Spørsmål:
1. Hvordan vil NFF forsvare at denne situasjonen skal tillates?
2. Er NFF rede til å ta ansvar for den utviklingen fotballen i Norge vil ta med å tillate slike taklinger?
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 21:59    Post subject: Reply with quote

Ble inspirert. Kjeftemail sendt til NFF.
ode
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 22:28    Post subject: Reply with quote

Overfallet

Det er jammen grisestygt. At ikke dette straffes i ettertid fatter jeg ikke. Det ekstra rykket med med albuen viser jo helt klart at det var gjort med vilje. Arma beveger seg definitivt ikke sånn uten at fyren ville treffe. Hadde han truffet i tinningen kunne det ha fått katastrofale følger.

Det er feigt av NFF å ikke ta fatt i dette.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 22:45    Post subject: Reply with quote

NFF tar nok alle henvendelser på alvor... Fikk faktisk svar av Karen Espelund for noen år siden etter å ha fått nok av Sembs landslag da det ble sendt i vei en mail etter 5-6 bayer. Hun påsto da at hun hadde humor og ikke var arrogant, så vet dere det.

Noe mer skuffet over "svaret" jeg fikk i dag.

Norges Fotballforbund takker for din henvendelse. På grunn av stor pågang, ber vi om forståelse for at vi ikke kan svare individuelt på alle henvendelser. Synspunkter vedr. NFFs virksomhet vil uansett bli vurdert, og tatt med i vårt videre arbeid. Ha en fin dag!
stenex
Rutinert

PostPosted: 22.04.2013 22:47    Post subject: Reply with quote

Jangusk wrote:
Informasjonssjef i NFF, Svein Graf, sier i en mail til Adressa.no at «episoden er vurdert av påtalenemnda som har konkludert med at det ikke er grunnlag for å gå videre med saken».

Dette står å lese på nettadressa nå.

Legg merke til Perrys kommentar i etterkant. «Det er bare å ønske påtalenemda lykke til videre med jobben».

Eller sagt på en annen måte - når vi først har en påtalenemd i fotball, hva er jobben deres hvis de ikke tar ut påtale in en sånn situasjon.

Jeg tror ikke dette vil sette noen presedens for grisespill i tippeligaen. Men jeg lurer fælt på hva funksjonen til denne nemda er, bortsett fra å se på et par repriser og henlegge saken etter bevisets stilling. Mulig de vil beskytte en dommer som visstnok, formodentlig i tåkerus, har nevnt episoden i rapporten og tydeligvis kommet frem til at det ikke var så mye som et frispark. Det er uansett bare tull, nemda skal ha autoritet til å overstyre en kampdommer som ikke kan lene seg på replays og 17 kameravinkler.

Tafatt arbeid av NFF. Ikke fått noe mer tro på øvrigheta i norsk fotball etter denne episoden.
Back to top
frank
Proff

PostPosted: 22.04.2013 22:51    Post subject: Reply with quote

Plukk wrote:
Men det gjelder begge veier. Man kan ikke forlange at alle ikke-RBK'ere skal ha henda ned langs sida, og så kan Svensson ha armene rett ut.

For noe forbanna vissvass.

Hvis du ikke ser forskjellen på å løfte armene over hodet og hoppe inn i en person med albuen først, forstår vel du ikke forskjellen på å holde hånden ut fra kroppen og plante en neve i ansiktet på en person heller?

For begge holder jo hånden ut fra kroppen, må vite!

Vissvass!
WT62
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 23:41    Post subject: Reply with quote

Har virkelig dommersjef Pedersen sagt at albuetaklingen bare var gult kort? Kan nesten ikke tro det er tilfelle , hvis ikke dette er direkte rødt, hva er rødt kort da? Nedslagninger og ballespark? Hvis Pedersen har sagt dette forstår man litt mer hvorfor kvaliteten på dømmingen er laber i Tippeligaen ,
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 22.04.2013 23:47    Post subject: Reply with quote

Har man spillt noe fotball selv og sett noen kamper, da er det vel vanskelig å finne noen andre forklaringer enn at dette var et rått overfall.
Har sett reprisen flere ganger nå og det blir bare klarere for hver gang.
Med mindre han bruker albuen fordi han tror han kan fly, er det for å skade Jonas.
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 00:50    Post subject: Reply with quote

Leser twitterkrigen Davy hadde med FKH-fansen etter fotballkveld. Festlig lesing! https://twitter.com/TV2Da...9406211072
Brady
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 01:00    Post subject: Reply with quote

KitWalker wrote:

Du mener Perry er svak taktisk? Fortell.

Kan jo komme med et nærliggende eksempel, og det er at han tømte midtbanen etter utvisningen, slik at vi mistet trøkk og dominans, og i stedet utsatte oss for flere svært farlige kontringer.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 01:35    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Chibbe er for dårlig defensivt til å spille spiss.

Sant nok. Men det største problemet er at han er for dårlig offensivt til å spille spiss.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 02:49    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Kan jo komme med et nærliggende eksempel, og det er at han tømte midtbanen etter utvisningen, slik at vi mistet trøkk og dominans, og i stedet utsatte oss for flere svært farlige kontringer.

Uenig i at det er en taktisk blunder.
Vi ligger under 2-1. Vi må ha mål, vi har en mann mindre, det er 17 min igjen - vi er nødt til å gamble, i dette tilfellet ved å sette in et offensivt våpen i Chibuike for Mike Jensen.
Vi fortsatte å presse de bakover etter dette taktiske grepet. Hadde vi skåret og sikret 2-2 eller seier hadde Perry blitt hyllet som geni, men når man gambler med en mann mindre kan man også løpe seg tomme og bli kontret i senk som det endte denne gang.
Jeg vil mye heller ha en trener som gambler litt for å få det avgjørende målet enn en trener som safer hele veien alla Njaanne Jønnson.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 07:08    Post subject: Reply with quote

stenex wrote:
Attaboy wrote:
Kan ikke NFF i etterkant straffe Anyora?

Kan de sikkert. Gjør de det? Nei. NFF har ikke baller på størrelse med engelske FA.

Hadde det vært en RBK-spiller som skada en Haugesundspiller hadde nok Haugesund allerede vært tilkjent omkamp og RBK-spilleren utestengt for resten av sesongen...
frank
Proff

PostPosted: 23.04.2013 07:54    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Har virkelig dommersjef Pedersen sagt at albuetaklingen bare var gult kort?

Kan virke som han lider av "politisyken": ryggmargsrefleksen er å beskytte eget mannskap. Edelt nok det, men noen ganger ganske uhensiktsmessig
Attaboy
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 08:02    Post subject: Reply with quote

Ja, sanksjonene hadde nok kanskje sittet løsere, tr0ndern. Jeg kan heller ikke fri meg fra den snikende følelsen av - om det hadde vært en av våre som albuet en motspiller, at vi hadde fått et jævlig rabalder/hysteri mot oss. Dét fra alle hold! Sånn sett så føles det urettferdig om ingen tar tak her.
trondh
Veteran

PostPosted: 23.04.2013 08:33    Post subject: Reply with quote

Det kommer vel situasjoner hvor hylekoret skal slakte favorisering av RBK også.
Med denne situasjonen og kampen som helhet skal vi vel få noen tvilsomme vår vei før en kan si at det har jevnet seg ut over sesongen...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29  Next
Page 27 of 29

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb