English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK 2 - Byåsen
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Montana
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 20:44    Post subject: Reply with quote

Number10 wrote:
Høiland kan sies å være langt fra A-lagsfotball, som skadefri. Han ser ut til å slite med dagens nivå. Han har vel kontrakt kun ut denne sesongen?
Han burde vel absolutt legge opp etter denne sesongen, eller til sommeren.

Vet at han kom gratis, men for meg går Høiland rett inn på topp 3 verste overganger i RBK i nyere tid. Høiland har aldri vert god nok for RBK, selv ikke i tiden han etablerte seg på landslaget. At han itilegg fikk ny kontrakt hos oss er ikke annet enn en skandale. Han representerer for meg selve nedturen vår sportslig og jeg får vondt innvendig av å se han løpe rundt med RBK drakt. Foreslår at han legger opp idag.
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 21:21    Post subject: Reply with quote

Jeg mener Høiland aldri skulle ha kommet, men var nok kun Jönsson som ønsket hans underskrift, i tillegg til at han kom gratis.
RBK må nok ut å handle 2 backer, i sommer eller mot neste sesong. Backup til Gamboa og en til Dorsin.
Høiland klarte ikke dagens nivå, mot ett 2.divisjonslag, det sier sitt. Er man en tippeligaspiller, så bør man gjøre mye mer ut av seg...bør stå mye mere fram en hva han gjorde.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 21:24    Post subject: Reply with quote

Høiland har da ikke gjort seg vekk IMO.

Stort sett gjort ting greit når han må inn å gjøre en jobb. Aldri vært god nok til å være førstevalg for oss, men det er Hoftun sin feil at han i perioder har måttet være det. Helt grei backup til en antakelig helt grei utgift.

Issah, Boti Goa, Miller, Pelu, Ørlund og Olsen ligger klart høyere oppe på min liste, kan fort bli et par andre navn i tillegg.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 20.03.2013 21:26    Post subject: Reply with quote

Hvis Høiland er på topp 3 værste overganger i nyere tid så må du forklare hva du legger i "nyere tid". Og etter at du har gjort det må du ta kritikk og moderere deg Razz hehe

På ingen måte en stjerneovergang, men Boti Goa, Alas, Bråthen, Miller, Pelu, Olsen, Moldskred, Savolainen, Zahora, etc etc etc. er ikke bedre overganger i mine øyne.

Han bidro godt i fjor, men når Lustig er tidligere og Gamboa er etter så er det faen ikke lett å ha lagt igjen et godt inntrykk. Begrenset spiller med ærlig og god innsats,spilte fast en lang periode og var ikke lagets svakeste punkt i den perioden. Dog utgått på dato nå og burde ikke fått nye kontrakt. Smile
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 21:37    Post subject: Reply with quote

Man kan sikkert diskutere i ukesvis hvem de 3 verste kjøpene er, uten at man blir enige (hadde forsåvidt vert en interesant diskusjon), men grunnen til at jeg er såpass "hard" mot Høiland er:

-Fikk kontrakt i Norges største klubb som 34 åring fordi vår daværende trener hadde han på gull laget sitt. Ikke fordi han utmerket seg som en spiller av RBK's kaliber
-Fikk forlenget kontrakten som 35 åring av samme trener fortsatt uten å vise seg verdig. Og med sine "beste" år bak seg.
-Har aldri prestert i nærheten av det man bør forvente i en klubb som RBK, men allikevel spilt forholdsvis mye.
-Har med sine manglende ferdigheter vert direkte skyldig i opptil flere tapte poeng.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 22:13    Post subject: Reply with quote

Inspirert av vår uenighet setter jeg opp følgende topp 3 verste overganger de siste 10 årene:

1. Boti Goa - kom for å erstatte Steffen Iversen. Var stort sett skadet. Lot så være å komme hjem eller si fra etter å angivelig ha blitt påkjørt i hjemlandet. Det var det.
2. Dario Zahora - ble hentet relativt dyrt mtp at han kun hadde 4 mnd igjen av kontrakten sin med D. Zagreb. Spilte seg aldri inn på laget og det ble konstatert at han var for dårlig allerede i sin 1. sesong. Fikk ikke delta i påfølgende treningsleirer pga for dårlig form og ble løst fra kontrakten.
3. Jon Inge Høiland - Ble med Janne fra Stabæk på free transfer i Jannes forsøk på å signere hele Stabæks gull-lag. Fikk mye spilletid i en periode man manglet konkurranse i hans posisjon. For meg selve symbolet på et enormt fall i nivå for start 11ern da denne spilleren aldri i noen annen epoke hadde fått spilt så mye, eller blitt hentet for den sags skyld. Direkte skyldig i tapte poeng pga sine manglende ferdigheter.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 20.03.2013 22:30    Post subject: Reply with quote

1: Boti Goa

2: Zahora

3: Savolainen

4: Alas

5: Miller

6: Pelu

7: Bråthen

8: Nordberg

9: Moldskred

Olsen, Issah og Høiland havner alle et sted like under denne topp 9 lista.

Berisha og Bjærsmyr er selvsagte på lista, men kun hentet inn på lån.

Hurtig satt opp liste, kan godt hende jeg har glemt flere vesesntlige ting her og angrer om noen kommer med gode argumenter og bedre hukommelse enn meg Smile

Men hos meg så er ihvertfall ikke Høiland noen umiddelbar topp 10 engang siste 10 årene.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 22:45    Post subject: Reply with quote

Montana
Veteran

PostPosted: 20.03.2013 22:48    Post subject: Reply with quote

Uenig i at han likestilles med Olsen og Issah.
Trond Olsen har 26 mål på 94 kamper for oss. Viste offensive styrker som ethvert kontringslag/lag som får mye bakrom har bruk for. Feilet hos oss først og fremst fordi vår sportsdirektør ikke så dette på forhånd. Han passet rett og slett ikke i en klubb som møter motstandere som legger seg bakpå.
Også Issah falt igjennom pga vår spillestil ikke passer han, ikke pga manglende ferdigheter. Han var blant annet meget positiv da han først kom noe som tyder på at det var å tilpasse seg stilen til Janne som var problemet.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 00:51    Post subject: Reply with quote

Øvrige sterke kandidater til flopp 10-lista siste tiår: Robbie Russel, Alexander Ødegaard, Karim Essediri.

Etter min mening er Alejandro Lago blant de dårlige kjøpene, om ikke akkurat en flopp. Vet mange er uenig med meg, men jeg synes ikke han holdt internasjonalt nivå, og han kostet også en god del poeng (flere enn Høiland, som tross alt reddet oss med rompa i to kamper i fjor, eller var det året før).

Miller synes jeg var bedre enn ryktet hans på RBKweb tilsier, men en stjernespiller ble han jo aldri.

Topp 3 for meg av innkjøpte/innleide spillere er nok
1. Bjärsmyr
2. Boti Goa
3. Zahora

Er grei nok til ikke å henge ut "flopper" fra egen stall de siste ti årene.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 01:08    Post subject: Reply with quote

Lago er langt ifra blant de dårligste kjøpene. Han er heller ikke blant de beste, men langt ifra de dårligste.
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 11:07    Post subject: Reply with quote

Lago var et helt okey kjøp. En helt okey spiller som la ned en beundringsverdig innsats, som delvis kompenserte for manglende ferdigheter.

En topp tre over verste kjøp vil vel for meg være Boti Goa, Zahora og Miller. Uten at jeg er helt sikker på rekkefølgen.

Roy Miller kostet mye penger og var overhodet ikke god nok. Dario Zahora kostet også for mye penger i forhold til nivået han holdt. Og Boti Goa er vel i en klasse for seg selv, egentlig.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.03.2013 11:43    Post subject: Reply with quote

For meg blir det en forskjell mellom "verste kjøp" og "verste spiller". Ta Zahora, for eksempel, som hadde erfaring på banen som skulle tilsi at han kunne lykkes i Rosenborg, og da han ble hentet hadde vi nøyaktig 0 backup på spissplassen, før vi rett etterpå hentet Prica(?). Han fikk heller aldri en ordentlig sjanse i et noenlunde toppet A-lag, taklet ikke det, ble burgerkongen, og blåste alle halvsjansene sine ettertrykkelig. Dårlig spiller for oss? Javisst. Men kjøpet var nærmest nødvendig på det tidspunktet, og prisen var ikke avskrekkende i den tidens marked, og sett i forhold til hans CV.

Høiland, derimot, ble plutselig hentet i en sportslig noe uklar kapasitet som backup i forsvarsrekka, og senere en form for arvtaker på høyrebacken. Jeg mistenker at den egentlige grunnen var å kjøpe Janne støtte i spillergruppa. Uansett ble konsekvensen at vi har betalt lønn til en benkesliter langt over toppen, helt uten salgs- eller forbedringspotensiale fra dag 1, og som presterte på et spekter mellom greit og håpløst. Slike spillere skal man bare ikke ha i stallen, det er ødsling av ressurser. Som spiller har Høiland vært grei minus for oss, men kjøpet er forferdelig dårlig, selv om det var "gratis".

1. Morten Moldskred - kommer inn foran Olsen på grunn av manglende evne til læring. Trivselsspiller som spesifikt trenger masse bakrom og ubetinget tillit for å blomstre av og til. Totalt overflødig på alle mulige måter. Ugunstig alder.

2. Jon Inge Høiland - som nevnt.

3. Daniel Örlund - Hentet inn som ny førstekeeper når vi allerede var i besittelse av en (endelig stabilt) bedre førstekeeper, noe som gjorde at vi gav bort en stor haug med penger. Har siden spilt seg ut av laget to ganger, men fikk fortsatt uforklarlig forlenget kontrakt, akkurat når vi kunne vært kvitt utgiften og kvoteplassen. Ugunstig alder.

4. Boti Goa
5. Steffen Iversen anno 2012
6. Trond Olsen
7. Jaime Alas
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 12:46    Post subject: Reply with quote

Denne diskusjonen og listeoppramsingen er bare tåpelig.

Hva forventer folk egentlig? Vi mister kanskje 6-10 spillere hvert eneste år, og selvfølgelig må alle erstattes. Det betyr at vi må hente en hel mengde med spillere, og folk forventer vel ikke at alle skal inn i førsteelleveren? De vi mister er både benkeslitere og våre beste. Det sier seg selv at vi ikke kan erstatte all fra egne rekker. Her i diskusjonen virker det nesten som at alle som blir hentet utenfra, og som havner på benken, blir kategorisert som feilkjøp og/eller flopper.

Det virker nesten som at det er nulltoleranse blant mange brukere her på forumet, når det gjelder å hente spillere utenfra, som handler på benken. Hvis en merittert spiller blir hentet, som førsteellever-emne (Moldskred f.eks), men blir utkonkurrert, så er det en flopp! Hvis en umerittert spiller blir hentet, men faller gjennom (Alas f.eks), så er det pga dårlig scouting og dårlige vurderinger blant sportslig ledelse.

De siste årene har vi også mistet mange flere spillere enn for 5-7-9 år siden. Flere må inn, og da er det logisk at det også blir flere feilkjøp/flopper. Det virker som at dette poenget blir totalt ignorert. Se til sammenlignbare klubber som Brann, Enga og Fck; de er jammen ikke det snev bedre enn oss. Trenden er at dagens fotballspillere blir mer og mer utålmodige, og skifter klubber oftere enn før. Vi kan ikke rømme fra det faktum.

Jeg vil også forsvare Ørlund ift det som ble sagt over her. Jeg mener det var helt riktig å hente en ny keeper på det tidspunktet, og få ustabile Jarstein ut av klubben. De som kan litt psykologi her vet at personlighetstrekk ikke forandrer seg. Jarstein vil hele livet ha temperamentsproblemer og vansker med å kontrollere impulsene sine. En ustabil keeper sprer også usikkerhet foran seg blant spillerne. Mulig han tar noen baller som Ørlund slipper inn, men jeg ville valgt en keeper jeg kan være trygg på og vet hvor jeg har, 10 av 10 ganger. Alderen hans er heller ikke ugunstig. Den er gunstig slik jeg ser det.

Jeg ser gjerne at Ørlund selges (da det virker som at Lunna er minst like god uansett), og erstattes av en norsk keeper. Men, å kategorisere ham som en flopp(?) Kom igjen.!
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 12:51    Post subject: Reply with quote

Hvilke meritter har Morten Moldskred?
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 13:03    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Hvilke meritter har Morten Moldskred?

Dette er en bagatell, men uansett; Moldskred var en kjent spiller, som tross alt hadde mange år bak seg som tippeligaspiller, og gjorde en del mål, og var jevnt god både i ålesund og tromsø
Back to top
Balljenta
Senior

PostPosted: 21.03.2013 15:06    Post subject: Reply with quote

Det var en skikkelig kjedelig kamp, og ingen av lagene var noe å skryte av. Det mest spennende som skjedde var målet, og det var i løpet av de første minuttene. Jeg merka meg at Chibbe hadde noe fint spill, og Örlund hadde noen OK redninger. Ellers var det sinnssykt kaldt og lite å bemerke.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 21.03.2013 15:52    Post subject: Reply with quote

Åssen gjorde Feirud det i går? Husker han var svært frisk da han kom innpå mot Ranheim, så ut som en fyr med mye potensiale.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 17:14    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Denne diskusjonen og listeoppramsingen er bare tåpelig

Det var ingen som ba deg delta i en diskusjon du mente var tåpelig, var det?
Aikevell presterer du å skyte inn et par hundre ord om emnet. Bravo!

Er klar over at feilkjøp er noe man ikke kan gardere seg imot når man kjøper så mange spillere. Vi kommer i fremtiden også til å gjøre feilkjøp. Det er lov å håpe at det blir ferre enn det har vert de siste årene.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 17:25    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
For meg blir det en forskjell mellom "verste kjøp" og "verste spiller". Ta Zahora, for eksempel, som hadde erfaring på banen som skulle tilsi at han kunne lykkes i Rosenborg, og da han ble hentet hadde vi nøyaktig 0 backup på spissplassen, før vi rett etterpå hentet Prica(?). Han fikk heller aldri en ordentlig sjanse i et noenlunde toppet A-lag, taklet ikke det, ble burgerkongen, og blåste alle halvsjansene sine ettertrykkelig. Dårlig spiller for oss? Javisst. Men kjøpet var nærmest nødvendig på det tidspunktet, og prisen var ikke avskrekkende i den tidens marked, og sett i forhold til hans CV

Ser poenget ditt, men fyren var jo 3 000 000 kroner pluss lønn, sign on fee, sluttoppgjør og energi i toalettet. Uansett hvordan man vender på det. Han er den eneste spilleren jeg vet om som noen gang har blitt nektet å være med på vinter-turne fordi han var i for dårlig form! Og ble løst fra kontrakten. Noe sier meg at man til en viss grad kunne forutsett denne spillerens manglende seriøsitet. Ergo, dårlig kjøp.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 21:34    Post subject: Reply with quote

INGEN DISSER LAGO!

Lago er den tøffeste fyren jeg noensinne har truffet!

Det er som en mix av Roy Keane og bæbæ lille lam!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.03.2013 21:51    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
De som kan litt psykologi her vet at personlighetstrekk ikke forandrer seg. Jarstein vil hele livet ha temperamentsproblemer og vansker med å kontrollere impulsene sine.

Som "en av de som kan litt psykologi her" kan jeg herved fortelle deg at du står fryktelig svakt faglig og medmenneskelig med den flotte totalvurderingen din Razz

Sånn rent bortsett fra vurderingen din av Örlunds evner er jeg egentlig enig i hovedpoenget ditt, og det var egentlig det jeg forsøkte å belyse. Det er ikke gitt at et kjøp var dårlig selv om spilleren ikke slo heldig ut: det jeg vil til livs er de kjøpene som med den informasjonen som var tilgjengelig på kjøpstidspunktet framstår som dårlige avgjørelser. Derfor troner velkjente og kostbare spillere som allerede på forhånd framstod som usikre kort øverst på den lista. Spesielt dersom de er litt for gamle til å noen gang kunne selges videre med fortjeneste, siden det ødelegger klubbens muligheter til en sunn overgangsøkonomi.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.03.2013 21:56    Post subject: Reply with quote

Montana: joda, jeg er ikke helt uenig i det, men jeg tror også at Zahora kunne blitt en helt annen spiller for oss dersom han hadde fått sjanser i et tenkt førstelag. Men slik det ble, var han jo ikke noe førstevalg, han taklet den Rosenborgske integreringsmodellen relativt dårlig, og endte opp som en flopp.

Samtidig: For dårlig form til vinterturne, ja vel, men var virkelig formen hans vesentlig verre enn Iversens fysiske form til tider? Tror du han ville blitt nektet treningssamling? Det er to sett med regler i Rosenborg, og det tror jeg utenlandske spillere oppfatter rimelig fort, egentlig. Det er IKKE spesielt nyttig i forhold til denne integreringen.
Montana
Veteran

PostPosted: 21.03.2013 23:28    Post subject: Reply with quote

Zahora var i så dårlig form at han fortjente ikke å være med til syden, det får han alene ta på sin kappe da han som toppidrettsutøver med milionlønn er avhengig av å være i form. Liten vits å dra opp utlendingskortet. Det er ikke ønskelig for RBK å ikke ha med en av spillerne sine på treningsleir. Om det hadde skjedd med Steffen kan man spekulere i, velger å tro at Steffen aldri møtte opp i så dårlig form som det Dario gjorde.
At RBK må ta litt skyld i integrerings arbeidet har du helt sikkert rett i, men Dario har minst like mye skyld i at det gikk som det gikk.
At han var såpass useriøs kunne man fanget opp på forhånd.

Edit: innser nå at vi sikkert er rekordlangt off topic, mens vi diskuterer Darios kariere i RBK2 - Byåsen tråden Razz
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 22.03.2013 00:44    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
libido wrote:
De som kan litt psykologi her vet at personlighetstrekk ikke forandrer seg. Jarstein vil hele livet ha temperamentsproblemer og vansker med å kontrollere impulsene sine.

Som "en av de som kan litt psykologi her" kan jeg herved fortelle deg at du står fryktelig svakt faglig og medmenneskelig med den flotte totalvurderingen din Razz

Det høres kanskje litt brutalt ut, enig i det, og hvis jeg hypotetisk sett var terapeuten hans, ville jeg såklart gått inn med den holdningen at noe sikkert kan jobbes med langsiktig.

Men, jeg har jo (desverre) helt rett, Zaphod81. Aggresjon/temperament er av de trekkene som går igjen i samtlige store personlighetsteorier. Hvorfor gjør det det: jo fordi det viser seg å være stabilt og konsistent over tid og situasjoner. For det andre så er det ikke mulig å forandre på personligheten (så sant man ikke tar stoffer, får kraftig slag i hodet, eller inngrep i hjernen..).

Det er derimot mulig å utvikle seg som menneske, i positiv retning (om noe av dette positive ville resultert i det "svartnet" for ham sjeldnere på fotballbanen vet jeg ikke, men tviler vel litt på det). Var jeg Jarsteins terapeut ville jeg tatt utg.punkt i det, vel vitende om at han sannsynligvis må jobbe med dette i mange år fremover

Så hvis jeg husker riktig fra studiet så er det du som tar feil her. Jeg kan sikkert gi deg noen referanser fra personlighetslitteraturen hvis du fortsatt nekter å tro meg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb