English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Albania
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sola
Veteran

PostPosted: 09.03.2013 00:16    Post subject: Reply with quote

Individuelt sett er vel Ciljan den beste fotballspilleren Norge har. Min påstand er at Ciljan kunne spilt på hvert eneste lag i verden uten å ha gjort seg bort. Utrolig synd at vi skal gå glipp av å se et slikt talent på den norske landslaget, kun fordi han scorer nok mål.
Back to top
View user's profile Send private message
Megafritz
Veteran

PostPosted: 09.03.2013 03:04    Post subject: Reply with quote

Stiller meg 114 % bak hedon og solas innlegg her. Det er rett og slett en skam at Ciljan holdes utenfor landslaget. Og argumentene som omhandler lite spilletid som Drillo bruker, faller så mye på sin egen urimelighet at jeg nesten ikke har ord.
Hva gjelder Ciljan som spiller, så har jeg vært blant hans største fans siden gjennombruddet i 05. Jeg mener han har vært undervurdert i en årrekke, og har fått ufortjent mye pepper(for lite cred) opp gjennom årene. Bl.a i enkelte perioder i rbk spesielt i starten under hamren der vi slet med å skape noe mot etablert forsvar. Vi hadde ingen som turte å utfordre for å skape 2 mot 1 situasjoner, og her var Ciljan den eneste som satte fart me ball i beina. Dette førte til en del balltap, men slik jeg så det, var dette grunnet manglende bevegelse rundt ham.
Hva gjelder argumentene om at Drillo ønsker en mer "terrier" type så kan ikke de ha sett mange kamper med Ciljan. Han jobber utrettelig, hater å miste ballen, og er meget oppofrende som 1. forsvarer. Dette har også Eggen sagt ved tidligere anledninger.

Jeg sier som deg Sola, Ciljan kunne spilt på hvilket som helst lag i hele verden uten å gjort seg bort. Han er en kreativ type som landslaget uten tvil hadde trengt. Vis meg den spilleren i Norge som har bedre kontroll enn Litjper med ball i beina. Jeg husker jeg tenkte hver kamp han spilte for RBK at desto dårligere pasning Ciljan fikk, desto bedre var medtaket. (Eks: knallhard pasning i knehønyde med to forsvarere rundt seg)
Jeg har sett 5-6 av de kampene han har spilt siden jul, og kan med sikkerhet si at dette er noe han ikke har mistet, selv om han spiller "safere" i Hamburg enn RBK. Dette kan vel kun kalles en tilpasning til nivå og tempo kontra tap av ferdigheter.

Håper du leser dette Per, stå på videre! Du fortjener bedre enn Norge.
Og grindheim- gå å lægg dæ! Drillo og.

Takk
Back to top
Hagi
Junior

PostPosted: 09.03.2013 04:46    Post subject: Reply with quote

Ser flere har gode poeng om Ciljan her.

Jeg har så og si sett samtlige kamper med Per i Hamburg (velger å kalle han det, tross alt gammel RBKer) og har lyst til å komme med noen synspunkter.

For noen helger tilbake satt jeg som vanlig klar i to tida med kaffekoppen, div odds-sider oppe og den alltid så glimrende sportsavisa "Marca". Denne helgas oddskupong burde egentlig forbigåes i stillhet men velger likevel å nevne at jeg hadde hcp-seier på Dortmund hjemme mot Hamburg.

Er storfan av bundesliga da det etter min mening er den ligaen som kombinerer flest faser av spillet, kanskje litt klønete formulert, uansett er det jeg prøver å si: det er fin variasjon mellom possesion og kontringsorientert fotball - MEN så og si alltid et dyriskt høyt tempo. Hva angår tempo var det denne helga laget som for tiden, litt satt på spissen, definerer tempo og kontring i europeisk fotball som hadde hjemmekamp: Borussia Dortmund.

Et lag som har konfirmert Real Madrid over to kamper og som gjorde regjerende seriemester i premier league til et dovent småguttelag. (Fornøyd med egen oneliner sa du?)

Jeg måtte relativt tidlig denne helga, rive i stykker oddskupongen. Grunnen var enkel: Hamburg vant 4-1 og spilte en særs imponerende kamp. Litt heldig men også mye god fotball. Vanligvis når oddskupongen ryker bruker jeg å sette en ny bong eller plassere tankene til det neste store høydepunktet på lørdag, nemlig vorspiel med gutta. Denne lørdagen satt jeg likevel og storkoste meg med kampen som gikk rett vest med tanke på mitt spill, grunnen var meget enkel: Per Ciljan Skjelbred beviste at han holder et meget høyt internasjonalt nivå. Holdte på ballen når det trengtes, meget god på ett-touch, etter å ha slått pasning ---->kronisk på nye løp for å kunne motta ball igjen, episk førstetouch, fine løsninger og sprang som vanlig mye.

Siste ferdighet vurderte jeg å droppe og nevne - fordi det virker som om det er kun dette Ola By og Egil Roger ser hos nevnte spiller. "Han er en løper", "han springer mye" og "han er i god fysisk form".

Etter min mening er dette til å gråte av. Helt enkelt og greit, dette er min subjektive mening - fullt klar over det. MEN jeg tror ingen av midtbanespillerne våre i landslagstroppen(som er med mot Albania) hadde rørt kula i nevnte kamp eller i en gjennomsnittlig bundeskamp. Unntaket er såklart Håvard Nordtveit som spiller fast i ligaen.

Yttergård Jenssen, Grindheim, Eikrem og Henriksen. Spiller alle i klubber som er klart dårligere og i ligaer hvor tempoet er ekstremt mye lavere. Jeg sier ikke at et par av disse ikke er lovende eller ikke skulle vært i troppen men det er jo her det underlige ligger i uttaket. Man foretrekker en som har vist gode treningskamper på la manga i oppkjøringa til en skikkelig bakgårdsliga, og som ikke har spilt offisiell kamp (fra start) siden august - Grindheim mine damer og herrer.

Jenssen og Eikrem er utafor sesong, jeg gjentar meg selv, i en bakgårdsliga. Henriksen spiller på et lag som akkurat nå ligger på 15.plass i Nederland, en liga som i år, bortsett fra et par gode Ajax prestasjoner, omtrent ikke har vist noe i europaligaene.
Jeg mener ikke at Henriksen skulle vært vraka - men han heller spiller ikke på/i nærheten av det nivået bundesligaen per dags dato innehar. Tre lag i 8ende dels i CL. Et lag videre, og to til som antageligvis marsjerer videre. Det er beholdningen for lagene i bundes so far.

Ser noen mener at det er fordi Grindheim er mer direkte i stilen. Dette kjøper jeg ikke, Per er god til å slå ballen framover og orientere seg framover for dette Hamburg-laget. Selv om de kanskje er mest possesion-orienterte kan de også være veldig gjennombruddshissige (bare se ene kontringa mot Dortmund feks). En annen ting som ikke nevnes når det angår spilletid, det er en dyrisk midtbanekonkurranse i Hamburg og det at de vanligvis tar av de to indreløperne sine (gjerne) når de leder, er det vel ingen som stusser veldig på. Per ble tatt av til pause en gang i en kamp han var dårlig, den er grei. Det at Drillo bruker dette med at han gjerne spiller 60-70 min og at det ikke holder for landslaget er jo bare tull. Det er ikke en fyr som ser fotball som faktisk tror at Ciljan ikke ville holdt 90 minutter mot Albania. For å sitere Drillo:"han er i god fysisk form". Som flere andre har nevnt her er blant annet Forren i troppen uten å ha spilt et minutt for et bunnlag i PL. Ergo er det så mange argumenter som peker i mot det Drillo sier, at en har nesten ikke noe annet valg enn og tro at det egentlig er andre årsaker som gjør at Drillo velger som han gjør.

Drillo har i mine øyne alltid vært god på å begrunne hvorfor han gjør som han gjør med rasjonelle argument, gjerne når folk har stusset på valg han har tatt. Eller vært dønn ærlig og direkte. Denne gangen ble det for meg, rett og slett bare pinlig. Da alle og en hver kan argumentere, på lett vis, i mot det han sier.

For meg er det en stor gåte hvordan man kan sidestille treningskamper og tippeliga med bundesliga. For det er vel det man gjør når man velger en tippeligaspiller utenfor sesong i stedet for en som spiller jevnt og trutt i verdens 2/3. beste liga? Jeg skjønner at kollektiv og sammensetninger er viktig men også her er det vanskelig å finne rasjonelle argumenter.

Den beste midtbaneprestasjonen jeg har sett de siste årene i en landskamp sto Ciljan for under comebacket til Drillo. Alle veit at den indreløper plassen kler han.

Så til slutt vil jeg også stille et annet spm. Jeg vet at Drillo ble stilt spm om Ciljan og har lest svarene. Men hvor er norsk fotballpresse? (Mye på "Lorry" vet jeg). I dette tilfellet mener jeg at du ikke bare kan spørre "hvorfor er ikke Ciljan i troppen?". Du må jo legge til faktaen her, hvordan kan en spiller som har vært utav det lenge etter et par treningskamper på solkysten, danke ut en bundesproff i form? Jeg sitter med en følelse av at det er en kompisgjeng som sitter der og er mest gira på å stille snille spm om "hvor overraska tror du Grindheim er?" - Helt elendig Se og hør journalistikk. Hvor er fyren som stiller spmet: "Du Roger, Grindheim foran en som har prestert på top nivå internasjonalt, her må du utdype litt utover det at du liker typen". Eller: "Forren har jo knapt spilt et minutt bortsett fra en u21 kamp i England, da må det vel være bedre med 70min?"

Mulig dette er for mye å forlange men lenge siden jeg har blitt så rasende over en så "uviktig" ting som fotball.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 09.03.2013 06:59    Post subject: Reply with quote

Av 500 personer som har svart på om det var riktig å utelate Per på Dagbladet.no har 91 % svart: nei, han skulle selvfølgelig vert med. De 9 % som er enig med Drillo antar jeg er familie og venner av Grindheim eller fra Molde.
Drillo er ganske alene i sitt syn på Per. Lille Norge med 5 millioner mennesker kan ikke koste på seg "luksusen" å vrake en spiller som jevnlig spiller i en av de største klubbene i en av verdens beste ligaer.
At det skjer på bekostning av et vrakgods fra FCK med 230 min seriefotball i beina de siste 8 mnd gjør skandalen komplett. Landslaget får bare holde på, men det blir uten meg som tilskuer.
Back to top
Megafritz
Veteran

PostPosted: 09.03.2013 09:22    Post subject: Reply with quote

Hagi, kjempeflott skrevet. Send det til Drillo. Og pressen. Må da være noen i dette landet som tør å drive litt kritisk sportsjournalistikk?
Eller er det som du påpeker, at"landslagssirkuset" er noe vi er godt vant i vårt eget miljø, altså gutteklubben grei?
Back to top
karamellen
Junior

PostPosted: 09.03.2013 10:32    Post subject: Reply with quote

mangler bare at Brillo tar med Solli som reserve så er farsen komplett...
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.03.2013 12:54    Post subject: Reply with quote

Har sluttet å se på landslaget, er ikke verdt å bruke tiden på.

Last edited by Keenoir on 09.03.2013 13:06; edited 1 time in total
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 09.03.2013 13:05    Post subject: Reply with quote

Hagi Tommel'n opp!
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 09.03.2013 13:17    Post subject: Reply with quote

Husker når jeg var liten gutt at søskenbarna mine fra oslo heia på et lag som het "drillos". Husker jeg var jævla skeptisk da, og da interessen har vel bare blitt mindre siden da.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 10.03.2013 10:50    Post subject: Reply with quote

Hagi Tommel'n opp!
Bakklandia
Legende

PostPosted: 10.03.2013 13:08    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Egentlig synes jeg det er rart at Drillo ikke ønsker å benytte seg av spillere som Skjelbred og Tettey på de to plassene rundt Nordtveit

Helt enig - den midtbanekonstelasjonen der er den klart beste Norge kan stille med, og den er ferddhetspotnsial sammen til å kunne herje med nærmet hvilket som helst lag i verden (Knskje med unntak av Spania), nettop fordi de utfyllede ferdighetene til de tre er perfekt utfyllende og inneholder alle kvalitetr en moderne midtbane skal og må ha.
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 10.03.2013 13:41    Post subject: Reply with quote

Klarte egentlig ikke å hisse meg opp over vrakingen av Ciljan og uttaket av Grindheim. Alltid ment at Ciljan er for omstendlig i spillestilen. Men etter Hagi sitt innlegg, så kjenner jeg opphisselse selv. At han som har etablert seg i Bundesliga blir vraket foran en reserve fra København, er jo en skandale.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 10.03.2013 14:20    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
zaphod81 wrote:
Egentlig synes jeg det er rart at Drillo ikke ønsker å benytte seg av spillere som Skjelbred og Tettey på de to plassene rundt Nordtveit

Helt enig - den midtbanekonstelasjonen der er den klart beste Norge kan stille med, og den er ferddhetspotnsial sammen til å kunne herje med nærmet hvilket som helst lag i verden (Knskje med unntak av Spania), nettop fordi de utfyllede ferdighetene til de tre er perfekt utfyllende og inneholder alle kvalitetr en moderne midtbane skal og må ha.

Det er gode spillere, men en midtbanetrio fullstendig blottet for målteft (og "assist-teft" for den saks skyld). Nordtveit har jo scoret på landslaget, og i hans rolle er det vel greit nok å ikke ta denslags offensivt ansvar, men ikke så mye for de to andre.

Husker under Mourinhos Chelsea da de stilte med Makelele, Essien og Lampard. De vant midbanekrigen stort sett alltid ved de to førstnevnte mens sistnevnte banket inn mål. En balansert trio som samlet sett hadde alle egenskaper. De fleste gode lag har minst én midtbanespiller med målteft eller i det minste gode tilretteleggeregenskaper.

Nå har vel ikke (sentrale, ikke vinger) midtbanespillerne til Drillo scoret så mye under Drillos 2 uansett (Grindheim med sine 2 mål har flest) , men i den første Drillosperioden hadde han bl.a. Leonhardsen, Rekdal, Solbakken og Bohinen som scoret en del mål. Rekdal tok riktig nok straffer men scoret en del ellers også og Bohinen spilte en del kant.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 10.03.2013 14:26    Post subject: Reply with quote

Alexander Tettey har relativ bra målteft og kan skore en del må om han blir brukt riktig, slik som han ble i den siste perioden hos oss.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 10.03.2013 14:38    Post subject: Reply with quote

Nja, blant de tre skiller han seg ut historisk, men tror ikke hans 2 mål på 85 kamper (info fra wiki) i Frankrike og England skyldes at han har blitt brukt feil. Da heller et blaff i Norge i 2009, og det var heller ikke flere enn 5 seriemål han noterte seg for.

Men nå har jo verken Grindheim eller Ruben YJ (eller BH Riise..) noe særlig til målteft heller (kanskje de er bedre tilretteleggere enn "våre" gutter?), hvilket igjen sier litt om kvaliteten på norske sentrale midtbanespillere i dag i forhold til på 90-tallet.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 10.03.2013 15:52    Post subject: Reply with quote

Tipper at de fleste norske lag ville brukt Tettey som boks til boks snarere enn sittende midtbane slik som i Frankrike.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 10.03.2013 16:50    Post subject: Reply with quote

Helt klart enig, indreløper eller kanskje aller helst boks til boks i 4-4-2 hvor han kan dekke store områder er tingen for Tettey.

Han spilte for øvrig ikke kun defensiv midtbane i Frankrike. Står imidlertid uten scoring i Premier League så langt, hvor han på ingen måte har forbud mot å bevege seg over midtstreken, men tror nok han kommer på scoringslista etter hvert. Skyter gjør han i hvert fall titt og ofte, om enn fra håpløs posisjon.

Her har vi for øvrig en godbit som viser Tetteys scoringsteft, heading 25 meter utenfor mål fra 7 meters hold Smile
http://www.youtube.com/wa...RG5ZechACM
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 11.03.2013 00:15    Post subject: Reply with quote

Det bør vel være en kjent sak nå at Drillo favoriserer en del spillere (evt. er livredd for å prøve noe nytt). BH Riise trengte vel 1 eller 2 kamper for LSK, etter flere år på benk og tribune for å bli dratt inn igjen. Det samme med Grindheim. Mens andre spillere, som Skjelbred og Eikrem må prestere på høyt nivå i månedsvis, om ikke år, før de overhodet er aktuelle for benken på landslaget.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 11.03.2013 11:23    Post subject: Reply with quote

Frodo wrote:
Bakklandia wrote:
zaphod81 wrote:

Det er gode spillere, men en midtbanetrio fullstendig blottet for målteft (og "assist-teft" for den saks skyld).

At de ikke har "assist-teft" er bare tull, dessuten ville denne trioen løpt så mye og dratt med seg så mye folk at det ville åpnet seg store rom for andre, ikke minst for vingene. Ciljan har vel omtrent forsatt klubbrekord i RBK for "tredjesist-på-ballen"-involveringer, en egenskap som slett ikke skal undervurderes.

Men jo, det må evt. være målteften som kan sies å mangles. Men NOrge har jo ikke hatt midtbanespillere med målteft siden Hoseth og Berg Hestad ble for gamle.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 11.03.2013 11:33    Post subject: Reply with quote

folk har en tendens til å bli for opphengt i spissferdigheter som skal være komplementære i sånne diskusjoner. Så glemmer man det viktige faktoren "gode ferdigheter" = om vi snakker god fotballspiller.

Gjentar meg selv fra en annen tråd:

Tettey - Annan - Ciljan

Dette er en midtbanetrio som ikke innehar særlig mål -eller assist egenskaper. Denne midtbanen ville allikevel rivd Tippeligaen fullstendig i filler. Den har beviselig prestert både i TL og CL med gode resultater.

folk blir så opphengt i spissferdigheter som for eks å score mål, at de glemmer at den viktigste egenskapen er å være god i rollen du skal ha på banen.
Jada, Dockal scorer mye mål, men han har enda ikke vist seg som noe annet enn en middelmådig indreløper. Og det er rollen han skal ha. Om han scorer 9 mål fra indreløper posisjonen sin er irrelevant om han er direkte skyld i 40 baklengs fordi han ikke mestrer rollen.

Og hvorvidt midtbanen bidrar med noen mål og assist i løpet av en sesong kommer an på ansvarsområder de blir gitt, hvor offensivt man spiller og om dype løp fra midten er noe treneren opererer med.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 11.03.2013 11:36    Post subject: Reply with quote

Nettopp! Tommel'n opp!

Problemet i Norge er at vi ikke har spesielt målfarlige vinger (selv om det bedret seg med Tarik) heller, og det er tynt på spissplass bak Moa...
Så hvem pokker'n skal score målene da?
Brady
Veteran

PostPosted: 11.03.2013 12:57    Post subject: Reply with quote

Frodo wrote:
Står imidlertid uten scoring i Premier League så langt, hvor han på ingen måte har forbud mot å bevege seg over midtstreken, men tror nok han kommer på scoringslista etter hvert. Skyter gjør han i hvert fall titt og ofte, om enn fra håpløs posisjon.

Rollen han spiller i gjør at han sjelden er over midtstreken. Når han en håndfull ganger i løpet av en kamp går på løp, er han avhengig av å få ballen fra medspiller for å kunne score mål. Tettey har med unntak av de første par kampene fra start ikke kommet i en posisjon der det er spesielt sannsynlig at han vil score mål.

Markus Henriksen opplever mye av det samme i Nederland. Det er jo ingen tvil om at Markus har et godt skuddbein og kan score mål, men rollen han spiller gjør at han sjelden kommer i posisjoner der han har gode scoringsmuligheter.

At Tettey skyter titt og ofte er feil. I følge whoscored.com har han i gjennomsnitt 1,0 skudd pr kamp så langt i år. Hans midtbanemakker i den sentrale defensive posisjonen, Bradley Johnson, har 1,2 skudd pr kamp til sammenligning. Tettey er nummer 114 av 268 registrerte spillere på antall skudd pr. kamp. Det er kun spillere med et visst antall kamper som er med på denne oversikten.

Det er mange som klager på pasningssikkerheten til Tettey. Her er han nummer 97 med 83,6% pasningstreff. Best av alle Norwich-spillerne. Gjennomsnittlig slår han 49,2 pasninger pr. kamp. Det gir en 36.-plass i Premier League. Også her best av Norwich-spillerne.

Det han scorer best på er antall interceptions pr kamp, der han har et gjennomsnitt på 2,7, som gir en 13. plass.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 11.03.2013 15:45    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

At de ikke har "assist-teft" er bare tull, dessuten ville denne trioen løpt så mye og dratt med seg så mye folk at det ville åpnet seg store rom for andre, ikke minst for vingene.

Men jo, det må evt. være målteften som kan sies å mangles. Men NOrge har jo ikke hatt midtbanespillere med målteft siden Hoseth og Berg Hestad ble for gamle.

Tja, med assist-teft tenker jeg evnen til å slå en avgjørende gjennombruddspasning eller innlegg, enkelt og greit finne en lagkamerat i scoringsposisjon. Å si det er bare tull å påstå at disse tre skorter på dette feltet blir for lettvint.

Disse tre på midtbanen kan selvsagt fungere, om man har de rette backene og vingene, samt om spissen fungerer optimalt. Men det har jo ikke Norge, og igjen kommer vi tilbake til at hovedproblemet til det norske landslaget er mangel på gode spillere offensivt.

Hva midtbanespillere med målteft angår, var det jo en kar ved navn Vaagan Moen som fikk spille sentralt en sesong i Brann i 2010, og noterte seg for 14 seriemål, uten at jeg på noen som helst måte skal prøve å snakke ham inn på landslaget.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 11.03.2013 15:52    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

Ciljan har vel omtrent forsatt klubbrekord i RBK for "tredjesist-på-ballen"-involveringer, en egenskap som slett ikke skal undervurderes.

Jeg skal ikke påstå at du tar feil, for jeg har ikke gått gjennom RBK sine scoringer med Skjelbred på banen.

Men har du faktisk sett noen tall på dette eller undersøkt det selv, eller henter du det fra magefølelsen?

Skjelbred er ofte involvert i angrep som medfører scoring, men det er de færreste offensive spillere som ikke er det. I går f.eks. var han 4. sist på ballen ved Hamburgs scoring, men involveringen var ikke annet enn en støttepasning (riktig nok en bra prestasjon like i forkant).
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 11.03.2013 16:12    Post subject: Reply with quote

TROLL ALERT
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 4 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb