English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Per Joar Hansen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 326, 327, 328  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 01:03    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Det er ikke mange kampene fra Lerkendal jeg husker så langt tilbake, men jeg husker stemninga foran første seriekamp i 88. Husker at prisen var satt opp på ståbillett, og at alle mumlet Eggen. Var det ikke Moss vi hadde i første hjemmekamp?

Her spiller nok barnesinnet deg et alvorlig puss, som er preget av historien etterpå.

Dette var 6. gangen Eggen kom inn i klubben. Han hadde gjort mye bra, men ikke noe eksepsjonelt som kunne varsle den perioden som kom.

Hvis noen overhodet trodde på en slik suksess, så må det ha vært Eggen selv. Hverken de som ansatte Eggen, eller supporterne hadde noen forutseting for å tro at Eggen var noe mer enn en god tippeligatrener på det tidspunktet.

Jeg kan faktisk lett tenke meg hvilke beskyldninger om gutteklubb, innavl og dårlige prosesser vi hadde fått hvis dette forumet hadde eksistert i 88.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende

PostPosted: 19.12.2012 01:20    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Eggen stod apatisk med hendene i lommene på sidelinja under treningene vinteren i 88, og proklamerte at klubben ville være heldig om vi berger plassen.

Det er ikke mange kampene fra Lerkendal jeg husker så langt tilbake, men jeg husker stemninga foran første seriekamp i 88. Husker at prisen var satt opp på ståbillett, og at alle mumlet Eggen. Var det ikke Moss vi hadde i første hjemmekamp?

He he. Han var kanskje bekymra for om Per Joar Hansen holdt mål da?

Foruten et innhopp i niende serierunde var Per Joar Hansen benkevarmer i vårsesongen. Han fikk sin første seriekamp fra start i første høstrunde (returkampen mot Moss) som vi tapte 2-1. Derimot spilte han bortimot fast på høsten da han fikk starte de åtte siste serierundene, og ble byttet ut i seks av dem.

Wiggen startet forøvrig ni av de elleve første seriekampene i 1988 (og kom inn som innbytter i sjette serierunde), men fikk bare et par korte innhopp resten av sesongen. Han endte på 13 seriekamper (av 22) den sesongen.

Keeper og forsvarsrekka fra den kampen er som å lese den senere trenerhistorikken i klubben.

Ola By Rise
BÃ¥rd Wiggen
Trond Sollied
Trond Henriksen
Per Joar Hansen

Selv klarer jeg ikke å huske noe spesielt fra stemningen på seriekampene det året, men husker begge cupfinalene - kanskje fordi det var de første jeg var på? RBK
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 01:26    Post subject: Reply with quote

Neida, det var presist som i videoen.

Serieåpninga 88 var spesiell mot regjerende seriemester Moss. Jeg husker mange detaljer, og avisskriverier i forkant med de to kyllingene fra Bodø og Eggen mot Moss osv.

Skal ikke glemme Eldars rolle fra 88. Klubben tok kvantesteg på det rundt, i den tidas målestokk.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 02:05    Post subject: Reply with quote

Det skjedde vel i disse dager, under Arne Dokkens ledelse, at Rosenborg ble den første helprofesjonelle klubben i Norge.

Mener å huske at Trond Henriksen leverte post til kåken min på Møllenberg innimellom slagene på Lerkendal. Andre tider, ja Very Happy
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 07:47    Post subject: Reply with quote

Huff, har ikke noe imot Dokken, men den økonomiske utviklinga i klubben som smått om sen fulgte må tilskrives Eggen. En ting er i hvert fall sikkert, og det er at Eggen kom med vinnerkultur i 88. Vinnerkultur pluss evnen til å vinne.

En helt annen innstilling, og helt andre evner.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.12.2012 10:42    Post subject: Reply with quote

Jepp. "Med Eggen." Vi fikk en som hadde stoff i seg til å bli en av Europas beste trenere, og hadde i tillegg den usannsynlige fordelen at han var innbarket Rosenborger og ikke hadde ambisjoner om å trene et større lag i en større liga.

Fy faen for en lang, berusende opptur det var. Klart vi vil dit. Men det er ikke enkelt å finne en ny trener som kan få til det samme.

EspN wrote:
Så får vi håpe at PJH lykkes med prosjektet. Selv om jeg vil gi han tid,mener jeg 3 år uten gull)om vi ikke vinner neste år) er for mye for oss.

Stano_11 wrote:
2013 er ikke ett år der man skal prøve å sette laget. Laget skal sitte og seriegull er kravet.

0 seriegull = bort med Hoftun, Perry, Koteng.

På én måte er det greit å være enig: tre år uten gull er for lenge.

Så kan man se på hva dette innebærer. Vi har jo gått to år uten gull.

Er det nå slik at enhver ny trener må ta gull i sin første sesong, eller få sparken?
- Hva hvis Perry ikke tar gull? Ok, sparken. Hva da? En ny trener, som også må ta gull eller få sparken?
Hver nye sesong, en ny trener, helt til vi finner en som tar gull i første forsøk?

Hvor mange trenere vil gidde å stille opp med sånne krav?

Stano_11 wrote:
2013 er ikke ett år der man skal prøve å sette laget. Laget skal sitte og seriegull er kravet.

Hvordan kan laget sitte fra starten av når treneren er helt ny, og vi vitterlig skal skifte spillesystem? Når stallen strengt tatt ikke er tilpasset varianter av 4-3-3?

Magi?

Vel, det kan jo gå, hvis treneren er en trollmann. Gandalf 2014.

Stano_11 wrote:
0 seriegull = bort med (...) Koteng.

Vi er en medlemsklubb. Det er nok med et par hundre medlemmer som møter opp på årsmøtet for å få igjennom sin vilje når det gjelder styret.

Men hvem skal sitte i styret istedenfor? Er det noen som gidder å sitte i styret hvis kravet fra medlemmene er "gull i år eller gå av"? Finnes det så mange godt kvalifiserte folk som vil sitte i et sånt styre?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 11:35    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

Fy faen for en lang, berusende opptur det var. Klart vi vil dit. Men det er ikke enkelt å finne en ny trener som kan få til det samme.

Med den innstillinga der så får vi aldri tak i vinnere. Dersom man har vinnertyper, og har en vinnerkultur er det lett å finne andre vinnere. Men innstilling er så utrolig viktig i prestasjonsgrupper.

Vi hadde JJ, nå har vi fått Perry. Minner meg om å spille Monopol, og havne på feltet rykk tilbake til start. Neste gang blir det Tørum. Og så må han også få en sjanse når han først er ansatt, og da får vi høre at dersom Tørum ikke blir en suksess ja da skal det bli opprydding i sportslig ledelse... og sånn går dagene.

Carpe diem! Grip dagen. Tenk at i dag er første steg tilbake med vinnerkultur i ballklubben.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.12.2012 11:46    Post subject: Reply with quote

Min overbevisning er at innstilling er nødvendig, men ikke tilstrekkelig.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 11:49    Post subject: Reply with quote

Med andre ord anser du rekrutteringen av Perry som håpløs.
Back to top
frank
Proff

PostPosted: 19.12.2012 12:02    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Med den innstillinga der så får vi aldri tak i vinnere.

Og med den innstillinga der forholder du deg ikke til virkeligheten. Vinner er noe man blir, ikke noe man er. Og det er slettes ikke skyhøye ambisjoner om å dominere serien som betyr noe. Vinner blir man hvis man anerkjenner hvor man er og bestemmer seg for å bli bedre. En vis mann du kanskje har hørt om sa en gang at den viktigste kampen er alltid den neste. Ofte la han også til at det ikke er resultatet, men prestasjonen som er viktigst.

Vinnerkultur er å alltid søke å prestere bedre neste kamp. Et eventuelt seriemesterskap er en hyggelig bonus, men det er altså ikke det man fokuserer på.

Noen ganger, og spesielt for prestasjonsgrupper, er det beste det godes fiende
MariusV
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 12:05    Post subject: Reply with quote

@Konesseur

Tror neppe du har lest go'foten av'n Nils Arne...
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.12.2012 12:08    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Jeg har ment fra starten at prosessen var dårlig og Perry ikke den beste vi kunne fått.

Samtidig har jeg i mente et par andre ting.

- En lang, grundig, godt kvalitetssikret prosess med å finne en ny trener ville garantert gitt oss én ting: en lang, grundig godt kvalitetssikret prosess.
Det er ikke gitt at vi faktisk ville fått en trener som garantert ville gitt suksess. De aller beste trenerne i Europa er allerede i jobb, eller kan få mer lukrative jobber enn Rosenborg kan tilby. Vi er ikke attraktive nok og kan ikke tilby høy nok lønn og interessante nok betingelser (for f.eks. spillerkjøp) for supertrenerne. Vi måtte ha valgt noen fra en litt lavere hylle. Kort sagt, alltid et usikkerhetsmoment, aldri en garanti.

- Uansett hva man mener om prosess og Perry, så er det Perry vi har fått. Det vil ikke endres nå. Å surmule om hvem vi burde ha fått eller hvordan prosessen burde ha vært er i denne omgang meningsløst. Den umiddelbare fremtid er at Perry er trener, Hoftun er SD, og styre og administrasjon er som det er. Å bytte ut elementer i ledelsen er en lengre prosess, der kjefting og surmuling i liten grad er konstruktivt.

- Å være misfornøyd med styret og SD er lett. Å kaste styret er ikke det vanskeligste. Men å finne noen bedre kvalifiserte til å sitte i styret er straks en veldig mye tøffere oppgave.

- Dette blir en personlig vurderingssak, men jeg likte ikke Rosenborg under Hamrén, selv om Hamrén var en god trener som gav gode resultater. Jeg vil ikke at Rosenborg skal spille slik. Det var kjedelig. "Kjedelig spill" var også et av ankepunktene mot JJ. Tre RBK-setninger jeg elsker er "offensiv, artig og underholdende fotball", "ingen betaler for å se innkast" og "å skåre mål er det vanskeligste, så det øver vi mest på". Selv om Perry ikke er verdens beste trener, så er han inneforstått med dette. Ingen trenger å forklare for ham hvordan vi vil RBK skal fremstå.

En Hamrén-type trener ville kanskje gitt bedre resultater, men for meg er det ikke nok. Jeg vil ha gode resultater gjennom godt spill, der den offensive, artige og underholdende fotballen er vel så viktig som resultatene i seg selv. Jeg tror Perry kan gjøre noe med dette, og jeg er i hvert fall overbevist om at han vet hva han må prøve å få til.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 19.12.2012 12:28    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg haavarl, demper depresjonen noe. Tommel'n opp!
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 12:30    Post subject: Reply with quote

Mye rart om hva vinnerkultur er for noe, og hva som skal til for å bli vinner.

Men ett faktum har vi fått på bordet:

1. Innstilling er nødvendig i avgjørende betydning.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 12:49    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
[

Jeg har ment fra starten at prosessen var dårlig og Perry ikke den beste vi kunne fått.

(...)

En Hamrén-type trener ville kanskje gitt bedre resultater, men for meg er det ikke nok. Jeg vil ha gode resultater gjennom godt spill, der den offensive, artige og underholdende fotballen er vel så viktig som resultatene i seg selv. Jeg tror Perry kan gjøre noe med dette, og jeg er i hvert fall overbevist om at han vet hva han må prøve å få til.

Glimrende, stort sett helt enig!
Back to top
Frankiefourfingers
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 16:01    Post subject: Reply with quote

Kjører Perry grilldress under kamp eller har han gått over til dresscode ?
Back to top
sundancekid
Junior

PostPosted: 19.12.2012 18:15    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Konesseur wrote:

Samtidig har jeg i mente et par andre ting.

- En lang, grundig, godt kvalitetssikret prosess med å finne en ny trener ville garantert gitt oss én ting: en lang, grundig godt kvalitetssikret prosess.
Det er ikke gitt at vi faktisk ville fått en trener som garantert ville gitt suksess. De aller beste trenerne i Europa er allerede i jobb, eller kan få mer lukrative jobber enn Rosenborg kan tilby. Vi er ikke attraktive nok og kan ikke tilby høy nok lønn og interessante nok betingelser (for f.eks. spillerkjøp) for supertrenerne. Vi måtte ha valgt noen fra en litt lavere hylle. Kort sagt, alltid et usikkerhetsmoment, aldri en garanti.

- Uansett hva man mener om prosess og Perry, så er det Perry vi har fått. Det vil ikke endres nå. Å surmule om hvem vi burde ha fått eller hvordan prosessen burde ha vært er i denne omgang meningsløst. Den umiddelbare fremtid er at Perry er trener, Hoftun er SD, og styre og administrasjon er som det er. Å bytte ut elementer i ledelsen er en lengre prosess, der kjefting og surmuling i liten grad er konstruktivt.

- Å være misfornøyd med styret og SD er lett. Å kaste styret er ikke det vanskeligste. Men å finne noen bedre kvalifiserte til å sitte i styret er straks en veldig mye tøffere oppgave.

- Dette blir en personlig vurderingssak, men jeg likte ikke Rosenborg under Hamrén, selv om Hamrén var en god trener som gav gode resultater. Jeg vil ikke at Rosenborg skal spille slik. Det var kjedelig. "Kjedelig spill" var også et av ankepunktene mot JJ. Tre RBK-setninger jeg elsker er "offensiv, artig og underholdende fotball", "ingen betaler for å se innkast" og "å skåre mål er det vanskeligste, så det øver vi mest på". Selv om Perry ikke er verdens beste trener, så er han inneforstått med dette. Ingen trenger å forklare for ham hvordan vi vil RBK skal fremstå.

Leser forumet ofte, men poster ikke. Ser kun Rosenborg kamper over varierende stream fra Asia og har ikke referenserer nok fra nyere tid. Men får med meg alt jeg kan. Var mye på Lerkendal fra 70-tallet av og fram til slutten av årtusenet.

Gjør et unntak her og vil gi min fulle støtte til dette inlegget. Hadde pause fra Rosenborg en periode etter 2000, men når jeg fikk akteptabel streaming ble det fler og fler kamper. Mer tårer enn jubel dog. Selv under Hamren. Mot slutten av sist sesong brydde jeg meg egentlig ikke om å vinne en gang, men i det aller minste ane noe av den sjela i spillet jeg har grodd opp med.

Om Perry er rett mann aner jeg ikke, men villig til a gi ham en sjanse. Har egentlig ikke noe i mot en tredjeplass neste år sålenge spillet er tilnærmet gjenkjennelig og i utvikling. Gidder ikke stå opp midt på natta for en pole seier. Snakk om ambisjoner.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 18:44    Post subject: Reply with quote

media wrote:

Mener å huske at Trond Henriksen leverte post til kåken min på Møllenberg innimellom slagene på Lerkendal. Andre tider, ja Very Happy

Rambo leverte posten på Møllenberg ja. Har faktisk også hatt feierlærling Strand på besøk i pipa for ørten år siden. Smile
Hjelde
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 18:45    Post subject: Reply with quote

Godt innlegg haavarl. Støttes! Tommel'n opp!
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 19:18    Post subject: Reply with quote

Frankiefourfingers wrote:
Kjører Perry grilldress under kamp eller har han gått over til dresscode ?

Er det så særlig mange trenere igjen lenger som kjører grilldress-stilen? Virker som en stor del av de 'norske' trenerne har gått over til dresscode også nå, i hvert fall i de større klubbene?
Perflubron
Junior

PostPosted: 19.12.2012 19:29    Post subject: Reply with quote

Quote:

Har faktisk også hatt feierlærling Strand på besøk i pipa for ørten år siden. Smile

Er det lov å si?
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 19.12.2012 20:03    Post subject: Reply with quote

Dresscode sucks! I alle sammenhenger.

Fotball skal være:

4-3-3
Første-11. skal ha nummer 1-11
Svarte fotballsko
Treneren skal stille i grilldress eller eventuellt bikini.

Lovlig mye OT men... Very Happy
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 20:11    Post subject: Reply with quote

Perflubron wrote:
Quote:

Har faktisk også hatt feierlærling Strand på besøk i pipa for ørten år siden. Smile

Er det lov å si?

Så lenge det var pipa på huset må det nå være greit...
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 20:16    Post subject: Reply with quote

Svarte faen, Mustrum, nå kommer jeg til å ha mareritt om Nils Arne Eggen i bikini i natt Confused
TAF
Veteran

PostPosted: 19.12.2012 20:33    Post subject: Reply with quote

Da er det nok bedre å drømme om at Roar Strand kommer på besøk oppi pipa.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 326, 327, 328  Next
Page 54 of 328

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb