| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
bommel Veteran
|
Posted: 12.11.2012 23:55 Post subject: |
|
|
Hvis den personrelaterte samhandlingen er hans filosofi synes jeg det er rimelig rart at han kjører standhaftig videre med 4-4-2 med flat firer når det gir mindre oppspillspunkt på midtbanen og færre valg fremover på banen, samt at troppen vår strengt tatt fordrer indreløpere..
Samtidig får han ikke 2-3 år med samme troppen til å bygge disse relasjonene i en klubb som rosenborg som alltid eksporterer noen nøkkelspillere hvert år. Da er det mye enklere for troppen å ha en posisjonsbasert samhandling å falle tilbake på til de personlige relasjonene sitter. |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 12.11.2012 23:57 Post subject: |
|
|
http://www.adressa.no/spo...655115.ece
-Føler jeg har tillit
Å ut i fra videon, så ser vi vel at det er den eldste generasjonen som har full tillit til Jønsson.
Last edited by Number10 on 13.11.2012 00:00; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 13.11.2012 00:09 Post subject: |
|
|
Slik det blir forklart framstår det jo som om JJ forsøker å skape sin egen strategi a lá Barcelona, bare med en mer offensiv og direkte tone. Kan virkelig ikke komme på noen andre klubber enn de som spiller uten faste mønstre, hvor spillerne bare skal "finne hverandre" på gefülen. Swansea (Brendan Rodgers) har sitt system som er basert på det samme, men dog... Merker jeg er skeptisk. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 13.11.2012 00:20 Post subject: |
|
|
Vel det er strengt tatt bare til en viss grad man gjør det slik i Barca også. Husk at spillerne der blir oppfostret til å spille i en 4-3-3 med trekanter og ekstrem possession helt fra de er guttunger. De har et system som ligger til grunn. Den kreative og litt "løse" relasjonen mellom spillerne kommer som et pluss på bakgrunn av systemet. Ikke som et substitutt. De har en måte å spille på uansett hvem som er på banen, med unntak av en Messi som nesten kan gjøre hva han vil.
Ser vel strengt tatt på de spillerne som er innkjøpt de sise årene hos Barca, og de fleste av dem har ikke slått til, at de ikke har blitt fostret opp i det systemet. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.11.2012 00:21 Post subject: |
|
|
| festil wrote: | Ut fra twittringen så virker det ikke som om de ble stilt altfor mye til veggen, virker ikke som et slakte møte, som vi har hauset opp til, virker som de som var der var ganske ydmyke og kanskje litt feige.
Det bare virker sånn utenfra. |
Så klart. Det er alltid enkelt å sitte på Internett og være både rasende forbanna, blodig uenig og velformulert krasst konstruktivt kritisk. Det er noe helt annet å fremme en mening på et møte der du faktisk ser de du kritiserer.
Prøv gjerne selv. |
|
| Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 13.11.2012 00:22 Post subject: |
|
|
Føler meg nå rimelig sikker på at hans dager er talte etter sesongen. Dersom motbøren fortsetter å komme (og det gjør den dessverre) kan ikke ledelsen sitte å se på minkende tribuner, misfornøyde supportere og forvirrede spillere.
Mye verre enn tap og bortforklaringer, er rapportene om intern mistrivsel med Jönsson. Spillerne forstår ikke hva han mener, hvordan han vil spille eller hva de skal gjøre med ballen. Om det stemmer at spillerne "ikke vil vinne tilbake ballen" da er det KRISE på Lerkendal.
Jeg har vært en sterk motstander av Jönsson ansettelsen fra dag én, og sjelden har jeg vel vært mer entydig enig med meg selv. Jönssons første sesong var en fiasko. Både i cupen, internasjonalt og i serien (flaksebrosje teller ikke) nå har han fått ødelegge enda en sesong med sitt fravær av relasjonsbygging, tydelig fotballfilosofi og motiverende ledelse. FotballTRENEREN Jönsson evner INGEN av de helt elementære og grunnleggende faktoren i å få en prestasjonsgruppe til å jobbe sammen over tid. Dét har han i alle fall bevist.
Ta din hatt og gå, Janne Jönsson, vær så snill.
EDIT: autokorrekt _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 13.11.2012 00:46 Post subject: |
|
|
Takk for meg om jønsson blir sittende,og vi forsatt får se de langeballene og latterlige intervjuene! tillit meg i rævva.
Skal klart og sagt hva jeg mente til han,det han har levert er ikke godt nok,og at vi vil ha en gammel rbk stil istedet igjen..Janne jønsson kommer til og kjøre klubben i dass...
Virker som alle er blitt bestevenner etter møtet. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.11.2012 00:48 Post subject: |
|
|
Da kommer du sikkert på neste medlemsmøte, da. Ellers kan du alltids ringe Brakka. Se her, bare ring! -> http://www.rbk.no/organisation
PS: gi oss gjerne et kort referat fra samtalen etterpå. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.11.2012 00:56 Post subject: |
|
|
| festil wrote: | Ut fra twittringen så virker det ikke som om de ble stilt altfor mye til veggen, virker ikke som et slakte møte, som vi har hauset opp til, virker som de som var der var ganske ydmyke og kanskje litt feige.
Det bare virker sånn utenfra. |
Jeg var der. Ja, det var tydelig at de hadde forberedt seg godt og fulgte en god strategi for å dempe kritiske innvendinger. I stor grad klarte de det. Møtet ble åpnet/ledet av en Loktu som var så ydmyk og ikledde seg vendinger som "selvfølgelig er vi alle skuffet og forbannet", "vi er ikke fornøyde med hverken resultater eller prestasjoner" etc at man skulle tro han hadde fått god regi for å overflødiggjøre kritiske spørsmål som gikk på slike ting. Deretter fikk Hoftun og Jönsson overta mikrofonen. Mye overfladisk svadaprat som er hørt og lest før. Hoftun var først flåsete/useriøs på spørsmål om han "liker hva han ser når han ser seg selv i speilet", men endret til en smule ydmykhet da flåseriet ikke umiddelbart resulterte i latter som liksom kunne ha lagt spørsmålet dødt. Han la seg etterhvert akkurat passe flat da en kjørte ham hardt med oppfølgingsspørsmål på "speilbildet" og hans ansvar. Sånn til internt bruk, i muntlig form og uten media, var Hoftun slett ikke fornøyd med hva han selv hadde klart. Han "så seg i speilet hver morgen og var slett ikke fornøyd med hva han ser". Dette var etter flåseriet og som avslutning på denne sekvensen, så her mente han nok å fremføre at han ikke er fornøyd med hva han selv har klart å oppnå. Virket som om en sentral del av taktikken var å skjerme Jönsson.
Tydelig at Jönsson trivdes når han fikk spørsmål om konkrete kampsituasjoner, spillere som var late, gikk mye i offside etc, for han brukte veldig mye tid på å snakke om feilene Dockal, Prica, Tarik og Gamboa gjorde i spesifikke kamper. Chuibike ble ikke nevnt ved navn av JJ, men det var tydelig at det var han det ble referert til som "en annan också" som gikk for mye i offside, i tillegg til Prica.
Det var visst bare noen små detaljer og en manglende "Bakenga" som var skyld i at vi ikke dominerte og begeistret kunne man få inntrykk av når man hørte svarene fra treneren.
På spørsmål fra meg om for dårlig offensiv samhandling, som flere av spillerne hadde pekt på, var en av disse detaljene, og om ikke bedre innarbeidet offensiv samhandling var et større savn enn en breddespiller til i troppen ble Jönsson skjermet fra å svare. Hoftun spurte ham mumlende ("ønsker du å svare"), men JJ hadde trukket seg litt unna, så veldig ubekvem ut og takket nei til å svare på dette.
Hoftuns svar var at RBK skulle ha 16-spillere som var gode nok til å gå inn og gjøre en jobb på banen, så det var selvfølgelig ikke bare en breddespiller i troppen som manglet. Og det hadde jeg jo heller ikke spurt om eller antydet. Mitt fokus var på det spillerne understøtter av kritikk mot for svak offensiv samhandling, men Hoftun snakket det bort da JJ ikke ville svare.
Dette kan støtte en antakelse om at JJ har problemer med garderoben på dette. Derfor vil han ikke gå i debatt på strukturelle ting som er offentlig påpekt av spillerne.
Edit: Spillerne. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 13.11.2012 01:09; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Chuck Junior

|
Posted: 13.11.2012 00:57 Post subject: |
|
|
Tommel opp til dere som møtte opp! Håper dere fikk inn noen gode argumenter. Selv har jeg ikke baller nok til å "stå opp mot urett", men jeg håper noen tok litt ansvar (:
Hvor ofte er medlemsmøter egentlig? |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.11.2012 01:04 Post subject: |
|
|
| Erlendr wrote: | Kom det noen oppfølgingsspørsmål av typen: "Hva skjer med relasjonene når eks 2-3 av de faste er ute med skade/selges/legger opp?"
Egentlig vet jeg svaret på dette selv, men lever nå i håpet. |
Det ble erklært fra Hoftun at Jönsson hadde veldig vanskelige rammebetingelser på grunn av for dårlig kontinuitet i spillerstallen. Virket som om han prøvde å innbille oss at alt hadde vært på g hvis vi hadde sluppet å selge spillere.
Ikke direkte svar på det du spør om, men bildet som ble manet frem er at relasjonene er noe som skapes over tid, alt man trenger er kontinuitet, og det løser alle problemer med det som for andre kan fremstå som manglende samhandling. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 13.11.2012 01:09 Post subject: |
|
|
Ser man det ja, gisp!! Bra du stilte spørsmålene. Var litt redd for - av hensyn til de allerede maltrakterte nervene mine - at ingen hadde stilt de rette spørsmålene og at det «plutselig» - ved et trylleslag - ble fryd og gammen man endte opp med etter dette møtet. Takk skal du ha! Og selvfølgelig til dere andre som stilte opp! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 13.11.2012 01:15 Post subject: |
|
|
Ting skapes over tid...
Solskjær tok gull på første forsøk, trengte ikke lange tiden på å skape ett vinnerlag.
Hamren brukte vel heller ikke så lang tid.
Jønsson hadde aldri tatt gull om han fikk beholde alle spillerne som Hamren hadde tilgjengjelig.
2 år, intet nytt, Få han på ræva rett ut! |
|
| Back to top |
|
 |
Lengterhjem Junior
|
Posted: 13.11.2012 01:17 Post subject: |
|
|
Forsiden i Adressa forsterker bildet KK tegnet i går vedrørende misnøye i flere ledd av organisasjonen.
Koteng sier både resultater og prestasjoner har vært for svake. Kaller inn til ekstaordinært styremøte før sesongslutt (uten at det trenger å bety all verden). _________________ Samhandling er den optimale handling |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 13.11.2012 01:21 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | | ... men bildet som ble manet frem er at relasjonene er noe som skapes over tid, alt man trenger er kontinuitet, og det løser alle problemer med det som for andre kan fremstå som manglende samhandling. |
Kyss meg herfra og inn i evigheten! Pisspreik og kjøp av tid! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 13.11.2012 01:29 Post subject: |
|
|
Ref Hoftuns utsagn om at "Det ble erklært fra Hoftun at Jönsson hadde veldig vanskelige rammebetingelser på grunn av for dårlig kontinuitet i spillerstallen. "
Etter min mening er det ikke tvil om at spillerstallen vår er oppskrytt.
- Angrep: At Prica maks vil være god i 1 av 4 kamper, og at statistikken antageligvis vil være enda dårligere for Iversen, ble påpekt av mange her på forumet allerede i starten av sesongen når Ivers ble kjøpt inn. Legg til en DFH vaksinert for å score og Bakenga ut fra klubben så sier dette det meste. Jokeren i dette var Chibbe og han slo ikke til. Det påstås av mange at "spissrekka vår så fryktinngytende ut fra starten av sesongen". Det er jeg rasende uenig i! Det som har skjedd i front var forutsigbart, dog har det vært enda værre enn jeg trodde.
- Midtbanen: vår desidert mest oppskrytte lagdel. Komboen Svensson-Mix sentralt som vi har hatt i høst er i beste fall middels, og er et temmelig godt stykke unna å holde landslagsklasse og klart svakere enn Molde. Henriksen har vi hatt der i lang tid, en av de minst fotrappe spillerne i RBK i moderne tid og klart ute av sin komfortsone sentralt dypt i banen.
- Keeperen: Ørlund holder middels tippeligaklasse og er ikke en keeper det lyser gull av.
- Forsvaret: reddet av Reginiussen i høst og en Strandberg på vei opp.
Kort sagt: sentrallinja vår har vært delvis oppskrytt og langt fra i gullklasse. Legg til utskriftinger og gjennomtrekk og Hoftun har et poeng når han sier JJ har hatt vanskelige arbeidsvilkår.
NÅR DET ER SAGT: det totale fraværet i ønsket om å ta valg og dyrke spillere i roller og spillemønstere, og å til de grader mislykkes så kraftig i å utvikle et offensivt spillemønster i RBK etter ca 2 år tilstede, er mer enn nok grunn til å gå videre og forsøke noen nye i trenerrollen. Den 4-4-2 versjonen vi nå har fått ødelegger klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
micky Junior
|
Posted: 13.11.2012 01:33 Post subject: |
|
|
| WT62 wrote: |
- hans offensive spill er bygd på relasjoner mellom 2 og 3 spillere,og er personavhengig og ikke posisjonsavhengig (slik jeg oppfattet det)
-en del av spillerne gjør faktisk ikke hva han sier... tapt garderoben?
Ingen tvil om at de innser alvoret,men som sagt,evner de å snu dette...? |
Dette minner litt om hvordan Barcelona spiller, bortsett fra at der er det posisjonsavhengig. Hvis nå Jönsson hadde fått til det der, hva skjer da når halve stallen blir solgt på et halvt år og det må påfyll til? da må man jo starte fra bunnen av! Uansett, det vi ser på banen er langt unna som Jönsson vil at det skal spilles og etter 2 år bekymrer det meg, er det Jönsson som ikke klarer å formidle hvordan han vil det skal være til spillerne? Hvis det er grunnen bør han gå på dagen, en trener som ikke klarer å formidle hvordan han vil det skal spilles bør ikke være trener, ikke på toppnivå hvertfall. Eller er det spillerne som ikke VIL gjøre det treneren sier av div grunner? Isåfall lurer jeg på hvorfor det ikke blir tatt grep av trenerteamet, hvis en spiller gang på gang ikke gjør som man vil, bør man ta spilleren av banen, men det har han tydeligvis ikke baller til. Husker med skrekk og gru når Issah kom og Jönsson etter 5-6 kamper sier at han må vurdere å ta en prat med han fordi han ikke gjør som han skal. 5-6 kamper er 5-6 for mange, man bør ta grep med en eneste gang!
Vi trenger enten Eggen, eller så mener jeg at vi bør se utlandet. Hoftun bør også bort. Om det blir en ny trener i en managerrolle eller om fortsetter med samme modell som i dag bryr jeg meg fint lite om, så lenge trener og sportsdirektør er gode nok til jobben og vet nøyaktig hvilke spillertyper de trenger for å få laget til å fungere optimalt. Jeg personlig har tre krav til ny trener, en som er GOD nok til å få et lag til å fungere skikkelig. Han skal også ha en offansiv tankegang og jeg vil gjerne se 4-3-3 igjen og han må tørre å bruke de talentene vi har, hvorfor ikke verken Togstad, Blakstad eller Bjørnholm fikk komme innpå mot FFK fatter jeg ikke. De MÅ få prøvd seg litt når de har sjansen til det.
Og hvis Jönsson føler at han har tillit etter møte så lurer jeg på hvem som var der?? forbanna irriterende at jeg er syk nå for tia! |
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 13.11.2012 01:35 Post subject: |
|
|
Er vel lite å hente på å kjøre en hetsing av enkeltpersoner i en sånn prosess, så jeg forstår ikke helt kritikken mot eventuell manglende kritikk på medlemsmøtet.
Jeg var ikke tilstede, og kjenner ikke til hva som er sagt og ikke er sagt, men det er liten tvil om at klubben har tatt signalene. Så lenge Jönsson er ansatt i klubben, har de vel ikke noe annet valg enn å støtte ham helt til de eventuelt velger å avslutte "samarbeidet". Det er vel ikke akkurat sånn at de kan gå ut og si at "joda, vi tror vi kommer itl å sparke Janne, men vi velger å vente til etter sesongen med å gjøre det".
Når det gjelder Jönsson og hans planer eller mangel på sådan når det gjelder samhandling og spillemønster, så viser jo de spillemessige resultatene på banen at han ikke strekker til. Det trengs strengt tatt ikke noe møte for å få klarhet i det. Det som eventuelt kommer ut av at han forklarer seg ytterligere, er at han enten viser at han ikke har noen visjon eller at han bekrefter at han ikke evner å formidle sine tanker til spillerne. Uansett hvilken av disse to som er mest fremtredende bør konklusjonen bli en samme; han duger ikke og må byttes ut.
Det tror jeg også kommer til å skje - når sesongen er over. Spesielt dersom ryktende om intern uro i spillergruppa viser seg å være reell. Om Hoftun er den som setter i gang en slik prosess er jeg muligens litt tvilende til, men jeg velger å tro at Stjernen / Koteng har handlekraft til dette.
...så kan man selvfølgelig hevde at Jönsson burde vært mann nok til å trekke seg. Vel, det er utrolig hva noen millioner gjør med slike beslutninger. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.11.2012 01:39 Post subject: |
|
|
Det ble sagt fra nestleder Loktu helt i starten av møtet at alle brikker i sportslig avdeling skulle evalueres etter sesongen. Han sa også noe sånt som at vi er Rosenborg og skal selvfølgelig bruke tid på å gjøre det på en skikkelig måte. Da tror jeg han mente evalueringen, og ikke spillet. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 13.11.2012 01:40 Post subject: |
|
|
Ting ble sagt litt i frustrasjon,men ja,takk til de som er engasjerte og var på møtet(tommel opp).
Var det noen som sa han hadde tilit eller var det noe han har hintet fram til selv?
Virket som det kom mange kritiske spørsmål,så vi får håpe det skjer noe ved sesongslutt.
Og at hoftun må svare for jønsson blir rett og slett komisk.. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.11.2012 01:47 Post subject: |
|
|
Ordet tillit ble så vidt jeg hørte ikke nevnt av noen under møtet, hverken i spørsmål eller svar.
Nå uttaler jo JJ også at dette er noe han føler. Hvordan han underbygger det sier artikkelen intet om. Medlemsmøtet har i alle fall ikke uttrykt noe om tilliten til ham. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 13.11.2012 08:51 Post subject: |
|
|
Spørsmålet om tillit ble vel dempet drastisk av Hoftun, etter at han vel og lenge hadde forklart om evalueringen som nå skulle være. Spillergruppen skulle ha sin evaluering, og adm.etc. skulle ha sin.
Steinene skal snues på igjen.
Ellers reagerte jeg mest på at Jønsson egentlig la all skyld på spillerne. De gjør ikke som han sier når han korrigerer feilvalg de måtte ta på banen.
Har vi en spillergruppe som gir faen eller? _________________ Cantate Conflictus |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 13.11.2012 09:11 Post subject: |
|
|
Ut ifra det som referers til fra medlemsmøtet virker det som JJ har mistet garderroben og spillerne gir blanke i instrukser eller de forstår ikke hva JJ vil. _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 13.11.2012 09:16 Post subject: |
|
|
Folk virker til tider overrasket over at JJ har mistet garderoben. Mannen er et klenodium uten like, der ryggradløshet og tåkeprat er nøkkelordet for absolutt alt. Ikke evner han å forklare strategien sin på en menneskelig og forståelig måte, og ikke evner han å skjerme sin egen stall men hiver dem under bussen ved første anledning ting tyder på å gå retning sør. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
|