English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2012
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende

PostPosted: 06.10.2012 23:37    Post subject: Reply with quote

Jeg tror man engang på starten av 2000-tallet skiftet fra faktiske tilskuere til solgte billetter.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran

PostPosted: 07.10.2012 03:01    Post subject: Reply with quote

I tillegg har det totale antallet tilskuere steget noe enormt, men de benytter seg av TV som substitutt.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 07.10.2012 11:17    Post subject: Reply with quote

Mye av problemet er at engelsk fotball har fått en enerådende status for mange potensielle supportere. Spesielt er jeg bekymret for neste generasjon som kun bryr seg om Barcelona, United og City. De vet knapt hvem Roar Strand var og de vet ikke hvem Standberg er i dag. Det hjelper heller ikke at de lokale heltene som skjelbred og tilsvarende ender opp på tribunen og blir glemt.

Det er skummelt at lokal patriotisme forsvinner til fordel for større klubber i Europa. Det har allerede gjort forskjellen mellom lokal og internasjonal så stor at det er nesten ikke interessant, å se RBK mot city. Det blir fort 4,5måls tap i 9 av 10kamper.

Innfør makslønn for spillere for å endre konkurransefordelene og fjern alle smutthull ift financial FairPlay . Om 100år så risikerer sporten å sitte igjen med kanskje 20klubber, resten har forvitret.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 07.10.2012 11:59    Post subject: Reply with quote

Slike dommedagsprofetier kom man med for seksti år siden også, så det har jeg ingen tro på.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 07.10.2012 15:19    Post subject: Reply with quote

Se på utviklingen de siste årene.

Det er stort sett de samme lagene som vinner cl hvert år.

I større grad er det flere og flere talenter som ender opp på reservelaget tili storklubber enn å spille fast for f.eks RBK. Storklubbene støvsuger markedet for talenter, denne utviklingen har blitt værre og værre.

Hvordan skal små klubber drive når alle i dette landet blir mer og mer interressert i engelsk fotball og mindre interrisert i norsk fotball?

Det er vel mange på forumet her som kvier seg når jeg sier dette fordi mange her har favorittlag i den engelske serien. I utgangspunktet står vi i et direkte konkurranseforhold til disse storklubbene.

Hvem gidder å se powerplay spill der mindre klubber på RBK sitt nivå taper hver kamp 5-0 mot engelske lag. Ja det finnes unntak av og til, men da ender disse klubbene opp å bli støvsugd for spillerne sine og presterer derfor langt dårligere neste år.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 07.10.2012 15:27    Post subject: Reply with quote

Det er stort sett de samme klubbene som vant på 1950 tallet også, ingen ulikheter da fra nå.

De beste lagene har alltid vært bedre enn de mindre gode lagene da som nå.

At talentene går til store klubber, deres reservelag eller akademier er heller ikke noe nytt.

Tilskuersnitt går opp og ned i bølger, det nyeste problemet er gode tv-avtaler som holder folk hjemme i sofan, men som også promoterer norsk fotball godt.

På 90tallet hadde vi vel mange år med 11-13 tusen i snitt, i år ligger vi an til 13-14, altså ikke noe dårligere.

RBK og andre små lag tapte som regel med store siffer for 30 år sia og de gjør det ofte enda. Ikke noe nytt der heller altså. Vi og andre små klubber har solgt sine beste spillere helt siden man begynte å handle spillere, altså ikke noe nytt der heller.

Skjønner ikke denne dommedagspådommen din.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 07.10.2012 15:54    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Mye av problemet er at engelsk fotball har fått en enerådende status for mange potensielle supportere. Spesielt er jeg bekymret for neste generasjon som kun bryr seg om Barcelona, United og City. De vet knapt hvem Roar Strand var og de vet ikke hvem Standberg er i dag. Det hjelper heller ikke at de lokale heltene som skjelbred og tilsvarende ender opp på tribunen og blir glemt.

Dette er sant, og skremmende.

Rosenborg har veldig lav status for en høy prosentandel av Trondheims ungdommer.

Har en følelse av at Rosenborg står sterkere ute i disktrikene enn i Trondheim hos den kommende generasjonen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.10.2012 17:45    Post subject: Reply with quote

Tror likevel ikke at man skal overreagere. Tror det har blitt mindre arving av engelske favorittlag fra fedre, og båndene trondhjemske barneskoleelever har til Messi m.fl. er ikke nok ikke så sterke.

Altså tror jeg at RBK står minst like sterkt nå som på begynnelsen av 90-tallet, før eventyret i Europa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende

PostPosted: 08.10.2012 08:11    Post subject: Reply with quote

Det viktigste man kan gjøre er å sette billettprisene så lavt at så mange foreldre som mulig tar med barna på kamp og sosialiserer de til å gå på Lerkendal.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2012 09:45    Post subject: Reply with quote

Det med billettpriser er en vanskelig øvelse. Jeg tror ikke man er så langt unna forholdsvis optimal prissetting. Jeg er ikke så sikker på at det kommer så mange flere om man dumper prisene.

I historisk sammenheng er tilskuertallene fortsatt i overkant av det vanlige, og det å få tilbake tallene fra TL-hypen skal det mer til enn å sette ned prisene for å klare.

Selv med 100 kroner billetten på absolutt alle plasser på Lerkendal tviler jeg på at det hadde vært fullt. Det er rett og slett etterspørselen det er problemer med, ikke prisen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 08.10.2012 10:22    Post subject: Reply with quote

Billettinntektene utgjør en stadig mindre del av totale inntekter, så å sette ned prisene feks på sidene til å koste 100 kr pr snute, hadde vært bra for rekruteringen av nye tilskuere. Å ta med mor, far og 2 barn til 400 kr er greit. Da kan det bli søndagsutflukten til en rimelig pris. Å ta med barn på kamp er ikke bare inngangspenger. Det er brus, popcorn, ny drakt, you name it.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2012 11:15    Post subject: Reply with quote

Problemet er at jeg ikke tror familien på fire dropper gullrekka på NRK på fredagskvelden, Skal vi danse på lørdagskvelden eller gidder å komme hjem klokka 23 på søndagskvelden selv om prisen er mye lavere enn den er i dag.

Billettinntektene er fortsatt viktige for RBK, et inntektsbortfall på 10 millioner vil være mye å hente inn på andre poster i regnskapet.

Slik attraktiviteten til norsk fotball er i dag får vi heller leve med at litt høye priser gjør at vi snitter på 14.000 istedet for 16.000 tror jeg.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 08.10.2012 12:09    Post subject: Reply with quote

Jeg snakker jo selvfølgelig ikke om at vi skal tape masse penger på å droppe prisene, men jeg tror at tilskuertall er mer sensitive til prisene enn det du tror. Mulig jeg tar feil, noen som kjenner til forskning på skandinaviske data om dette?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2012 12:37    Post subject: Reply with quote

Kunne vært interessant å se på det, naturligvis.

Jeg sitter ikke på noen vitenskap om det. Jeg bare vet at eksempelvis gratis inngang i ishallen, som de prøvde på for noen år siden og trodde skulle fylle hallen ikke førte til noe fantastisk storinnrykk.

Det var litt som med fotballen, at det hadde vært ganske populært å gå på kamp noen år tidligere, men så hadde interessen sunket betraktelig. Men jeg tror man hadde hatt 70-80 prosent av tilskueroppslutningen selv om det ikke hadde vært gratis.

(Mener det var noe med at en av sponsorene "betalte inngangsbillettene" den gangen, så klubben tapte vel ikke på stuntet).

Jeg tror altså det går mer på attraktiviteten til produktet på Lerkendal enn til selve prisnivået.
Back to top
Looney
Senior

PostPosted: 08.10.2012 14:34    Post subject: Reply with quote

Det er vel helt sikkert blitt nevnt før.

Men en av årsakene til at veldig mange klubber i Bundesliga har lykkes bra med å holde et høyt tilskuersnitt, er jo at de har vært flinke til å differensiere prisene sine. Dette har de blant annet kunne gjøre fordi de har skapt sikre ståtribuner. Målet er å kunne gi et tilbud til alle supportere, rik som fattig. Schalke tok faktisk sine egne fans med på råd da de bygdet Arena auf Schalke (nå Veltins Arena). Noe å tenke på Smile

Jeg kjenner mange familie fedre som synes det er for dyrt å ta med hele familien på kamp her i Norge, og det er synd!
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 08.10.2012 18:29    Post subject: Reply with quote

Problemet til de fleste mennesker som er potensielle Lerkendalgåere er nok ikke at de ikke har råd, det er nok helst tid, prioriteringer og ork.

Skulle man gjort billettene billige nok til at pappa kunne ta med seg mor og 3 barn så må man jo egentlig kutte prisene med 30%. Og gjør vi det så er vi avhengig av å selge Lerkendal utsolgt hver eneste runde kun for å gå i null i forhold til idag, noe som ikke vil skje og som ikke vil være lønnsomt.

Altså må man enten se på andre måter å lokke folket til Lerkendal, eller så må man begynne å lage en form for familierabatt som ikke kan utnyttes av andre som ikke egentlig er i familie, som kan lokke dette segmentet til Lerkendal, og som vil gi oss mer penger. Husk at også her så vil tilbudet åpne for at alle familier som allerede er på Lerkendal idag også tar tilbudet og dermed tjener vi langt mindre på dem enn idag.

Det er veldig vanskelig å finne en god løsning her, hadde det vært enkelt hadde klubben gjort det allerede. Vi må nok bare heller jobbe med å promotere oss godt både til de unge, til distriktene og til de som flytter inn. Så får vi håpe at fotballen blir spilt på bedre tidspunkter fremover og at hypen øker litt rnudt norsk fotball.

For Rosenborg sin del så handler mye om å vinne serien igjen, noe som sørger for den teoretiske "førsteretten til CL" ved sesongkort etc.

En av hovedgrunnene til at vi ikke kan sammenligne oss godt med andre lag i Europa er at de aller fleste i Norge har såpass mye bedre råd enn mennesker i andre land, de fleste har egentlig råd til å dra på kamp. Det er som regel endel andre grunner til at vi blir i sofan.

Kristobal har nok rett i mye av det han skriver i tråden her, selv om jeg ikke er helt enig i alt Smile
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 08.10.2012 20:55    Post subject: Reply with quote

Vil tro familiebillettene samler opp en del av dem som syns vanlige billetter er for dyre?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb