| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
stenex Rutinert
|
Posted: 24.09.2012 11:15 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: |
Hvis noen tror at Molde eller Godset kommer til å gjennom resten av sesongen uten å avgi poeng, kan de ikke være vel bevart. Det er utopi å tro på slikt i Tippeligaen. |
I Moldes tilfelle og så dårlig som Tippeligaen er, så er det jo overhodet ikke utopi. De trenger bare uavgjort mot oss. Nå virker det som om Molde sliter minst like mye med belastningen som vi gjør - de har prestert svakt i kjølvannet av EL-kamper, så de kommer nok til å avgi minst 4 poeng til. Vi kan knapt avgi noen. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 24.09.2012 11:22 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | Jeg synes vi til tider i dagens kamp hadde veldig bra samhandling. Når det gjelder formasjonstrening, kan ikke du fortelle litt mer utdypende hvordan dette foregikk? Slik sett er det lettere å forstå hva du mener. |
Vi spiller typisk sone, der planen etter en heldig sskåring er å komme seg tilbake til sonen, dypt inne i vårt forsvar. Detter skjer så mange ganger at det ikke lenger kan være en tilfldighet.
Utrolig lite av våre skårede mål er kommet med en opparbeidet, gjennkjennende angrepsfilosofi, men stort sett av veldig gode enkeltprestasjoner. Og jeg har slettes ingen tro på at vi plutselig skal begynne å spille Eggensk, (For Eggen sier selv at stilen hans er for gammel)
men det må jo gå ann og tilnærme seg litt. Godset greier dette greit med mye lavere kvalitet enn det vi har og tidvis Molde også.
Og det er dette jeg nærmest krever av Janne, for om ikke kommer, dette til å stå på stedet hvil og vi skal bli reddet av tilfeldigheter gang på gang. Vi har kunnet lett ha blitt rammet av dette nede i Wien, men vi hadde drittflaks, nær sagt som vanlig og det er dette jeg rett og slett missliker med Janne. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 24.09.2012 11:24 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Svensson har også fått en for god karakter. Han var rimelig svak i går med få ballvinninger og flere skumle balltap. |
 |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 24.09.2012 12:43 Post subject: |
|
|
| Noen som har adressabørsen? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.09.2012 12:54 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Og det er dette jeg nærmest krever av Janne, for om ikke kommer, dette til å stå på stedet hvil og vi skal bli reddet av tilfeldigheter gang på gang. Vi har kunnet lett ha blitt rammet av dette nede i Wien, men vi hadde drittflaks, nær sagt som vanlig og det er dette jeg rett og slett missliker med Janne. |
Gode lag har mest flaks, er det noe som heter. Vi hadde mye flaks under Hamrén også, forskjellen til Jönsson er vel at han har tatt med flaksen inn i Europa, noe ikke Hamrén gjorde.
Svensson var for øvrig ganske dårlig i går ja, ikke bare på slutten men også så lenge vi hadde grei kontroll. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKrosenborg Proff
|
Posted: 24.09.2012 13:15 Post subject: |
|
|
| svensson hadde jo også en enorm markeringsglipp på nordkvelle, som nesten førte til baklengs. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 24.09.2012 15:59 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Gode lag har mest flaks, er det noe som heter. Vi hadde mye flaks under Hamrén også, forskjellen til Jönsson er vel at han har tatt med flaksen inn i Europa, noe ikke Hamrén gjorde.
|
Hva menes med dette? Ser at dette gjentas ofte, og gjerne av ekspertkommentatorer. Har alltid tenkt at det var tongue in cheek, men i likhet med jinxe-tullet som opptar 10 % av oppmerksomheten på de fleste fotballforum, begynner jeg å tro at folk faktisk mener dette.
Det har alltid forundret meg at betalte ekspertkommentatorer gjerne konkluderer med en konstaterende tone, at de (antatt) beste lagene ofte har mer flaks.
Jeg ser to naturlige forklaringer og en mystisk forklaring:
1. Noen må vinne. Det laget som vinner, blir gjerne omtalt som et godt lag. Hvis det er jevnt, vil marginer (flaks/uflaks) fort tippe det i den ene eller andre retningen. Eksempel: City vant PL i fjor. Gode lag har marginene på sin side. Man ville sagt det motsatte om United vant.
2. Godt lag møter mindre godt lag. Typisk RBK i TL. Begge lag har marginer for og i mot, men RBK trekker ofte det lengste strået likevel (pga kvalitet). Da fokuseres det på marginene som gikk i RBKs favør, siden de vant, mens marginene som gikk i det tapende lagets favør neglisjeres, fordi de tapte.
For ordens skyld, den flaksen vi har hatt i Europa, feks mot Rapid Wien, mener jeg ikke går under dette punktet. Vi har rett og slett vært heldige. Synes det blir rart å snakke om at Hamren tok med seg flaksen sin hit og JJ tok den med seg dit. Vi har hittil vært heldige i et par kamper i Europa. Det kan fortsette, eller det kan snu, begge deler er like sannsynlige.
3. De lagene som er best har reelt sett mer flaks(over tid). Kommentarer burde være overflødig. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 24.09.2012 16:31 Post subject: |
|
|
Vi hadde eventyrlig flaks med Ordabasys annulerte straffescoring, med Dockals kremmerhus på overtid av overtiden i EL, det samme med Reginiussens liggende skuddstopper med ryggen til på overtid av overtiden hjemme mot Legia.
Utover denne eventyrlige flaksen, som er grunnen til at vi i det hele tatt kom oss til EL, har vi hatt eventyrlig flaks med et par matchavgjørende redninger av rompa til Høyland i serien.
I tillegg har vi hatt flaks med noen offsidemål og mange andre situasjoner som har oppstått på grunn av hawaifotball parret med innsats og vilje - ikke godt spill.
Men denne flaksen oppveies gjerne av ditto uflaks over en hel sesong med dommeravgjørelser i vår disfavør som det kanskje viktigste enkeltelementet.
Der synes jeg faktisk Jønsson og spillerne fortjener ros: de skylder sjelden på dommeren når det blir uavgjort eller tap, selv om det ofte er avgjørelser som kunne gitt et helt annet forløp i kampen, som er tvilsomme eller direkte feil (jmf Sævardarsons håndball til corner på tampen i går, på stillingen 1-1).
Synes det er bra at de ikke velger den enkle tapermentalitetløsningen med å skylde på mannen i svart når de ikke klarer å slå lag som Odd, Hønefoss og Sogndal hjemme.
(I parentes bemerket: i de tre nevnte hjemmekampene ble 7 av 9 'sikre' poeng sløst bort, fordi vi scorte null - 0 - ganger. Ørlund har kastet bort noen poeng, men sure, trege, ineffektive spisser er også dyrt i lengden) |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.09.2012 16:36 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 24.09.2012 16:46 Post subject: |
|
|
| Robert Heinlein wrote: | | There is no such thing as luck. There is only adequate or inadequate preparation to cope with a statistical universe. |
|
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 24.09.2012 17:23 Post subject: |
|
|
Om det ikke kom klart nok frem, er jeg naturligvis enig med attach.
Poenget mitt er ikke at vi ikke har vært heldige, for det har vi, men det absurde i å betrakte flaks som en iboende egenskap.
Det å ramse opp en haug med situasjoner over en hel ligasesong nytter ikke, fordi man tar kun med de direkte matchavgjørende situasjonene. For en balansert vurdering av marginer for/imot, må man ta med alle viktige situasjoner. Da er det naturligvis noe mindre komplisert i enkeltkamper, som i e-cup.
Oxbailla, i likhet med deg er jeg helt enig at vi har hatt griseflaks i Europa-kvaliken og i kampen mot Rapid. Normalt sett hadde vi vært ute. Her har vi heller ikke vært det klart bedre laget i flere av match-upene.
Flaks blir fort et upresist begrep. Derimot må man akseptere at enkeltkamper er utsatt for betydelig varians, og at det er vanskelig å isolere vurderingen av kampen og styrkeforholdet mellom lagene fra utfallet. Det kompliseres ytterligere av at den individuelle kvaliteten gjerne er med på å avgjøre enkeltsituasjoner som enkelt kan omtales som flaks. Det beste laget vil ha høyere prosenter (kanskje bare 4-5) i enkeltsituasjoner (Italia med Buffon i mål feks), fordi de har bedre individuell kvalitet. JJ prøvde å se bak resultatet i går, og det er jo greit når man taper, men synes ikke han har vært like flink til det når vi vinner. Spesielt ikke i Europa.
Det hadde vært interessant om noen gjorde et forsøk på dette. For eksempel kan man vise fotballkamper for et høyt kvalifisert publikum, der man har klippet vekk alle situasjoner som fører til skåring. I snitt er det et sted mellom to og tre situasjoner pr kamp, avhengig av turnering. Så bes publikum å uttale seg om hvem som har vært best i banespillet og hvem som fortjente seieren, om noen.
Man kan stille samme spørsmål til en gruppe som har fått sett hele kampen med skåringer, og sammenligne.
Til slutt kan man sammenligne med kommentatorenes oppsummering av kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.09.2012 18:45 Post subject: |
|
|
Vi var heldige mot Ordabasy i Kazakhstan, men vår lykke var mest at de var udyktige. På samme måte som vi strengt tatt burde ha vunnet klart på hjemmebane mot dem - hvor de var heldige som klarte 2-2.
Å si at vi var heldige mot Rapid synes jeg blir feil. De var jo ikke spesielt farlige foran mål. Jeg satt med en følelse av full kontroll til de plutselig fikk et mål og kunne fått et til hvis ikke Örlund hadde vært kjapt nede. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 24.09.2012 18:54 Post subject: |
|
|
| Vi ble så ettertrykkelig rundspilt nede i Wiwn at det var direkte flaut. Og da er det vel snakk om tur. Tur er det også snakk om iom at Ørlund redder straffer. Straffer=mål var det noe som het i gamledager iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 24.09.2012 18:58 Post subject: |
|
|
Synes gårsdagens kamp var en dårlig fotballkamp, der begge lag gjorde store pasningsfeil veldig ofte, slik at kampen helt sikkert ble underholdende for de som liker det Hawaii-stil.
Jeg greier ikke helt å skjønne hvorfor RBK får slik ros for tiden, annet enn at man har gått fra dårlig til 'noe bedre'. Spillerne synes også å inneha en holdning om at de spiller veldig bra. Jeg registrerer at Dorsin syntes det var 'ett lag på banen i 85 minutter'. Det kampbildet kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. For meg var dette en jevn kamp som kunne gått begge veier. RBK var kanskje minst dårlig totalt sett, men hadde ikke akkurat flust av store målsjanser som tilsa at de hadde 'fortjent' en seier.
Er også litt forbløffet over all skryten Mix og Tarik får her inne. Mix har til tider vært bra på midten, med gjenvinninger og sikkert pasningsspill, men noen kreativ feinschmecker er han langt fra. Prøver han på noe kreativt fremover i banen mislykkes han som oftest. Jeg greier heller ikke å se at han distrivuerer ballen på en slik måte at han vil være en bra playmaker.
Tarik skulle aldri spilt i mellomrommet. Til det er pasningsspill og overblikk alt for dårlig. Mange her inne skryter av innsatsen hans og hvor mye han løper. Jeg kunne gjerne sett at han hadde endt kampen med en kilometer mindre distanse nedlagt om han hadde truffet på noen flere pasninger, for der var det til tider grusomt å se ham forsøke i går. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 24.09.2012 21:20 Post subject: |
|
|
Kampstatistikken overrasket meg litt nå, må jeg innrømme. Underbygger vel litt av det Brady skriver.
Brann - Rosenborg
54% Ballbesittelse 46%
15 Avslutninger 9
6 Avslutninger på mål 3
0 Avslutninger i stengene 0
5 Cornere 5
438 Pasningsforsøk 370
336 Vellykkede pasninger 281
9 Frispark for 17
49% Ballbesittelse siste 5 min 51%
Slettes ikke bra at vi bommer på hver fjerde pasning. Noe vi har gjort jevnt over denne sesongen. Statistikken konstanterer også vår direkte spillestil. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 24.09.2012 21:49 Post subject: |
|
|
Dette er vel noe som mange har påpekt lenge. Halse i angrep, helt uten innøvd relasjonebasert fotball, som en gjeng helt hodeløse høns.
Og jeg griner når jeg leser hvor elendig vi er til å spille ball. Det er vel dette det øves på? Eller tar jeg feil?
Uansett, det er revet et helt fundament på få år, all gjennkjennelig angrepsstruktur er revet vekk og det virker som mange og jeg gjentar veldig mange som er fornøyd med dette, og forsvarer Janne inn til siste trevl. Det er rett og slett veldig relasjonsbasert å være fotballtrener og det er ikke sikkert Janne kommer til å gjøre Rbk til en opplagt gullkandidat med feiende flott angrepsspill.
Han er rett og slett ikke rett mann for klubben i vårt hjerte, til det skurrer ting alt for mye enda. Og det er utrolig dårlig av Rosenborg og rett og slett å ikke rulle over samtidlige lag i tippeligaen, med de spillerne han
har til sin disponisjon.
Om han hadde passet inn har vi greid å spille god fotball mer enn noen minutter ad gangen. Spark mannen, for han er rett og slett ikke rett mann til å være hovedtrener for Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 24.09.2012 21:52 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Vi ble så ettertrykkelig rundspilt nede i Wien at det var direkte flaut. Og da er det vel snakk om tur. Tur er det også snakk om iom at Ørlund redder straffer. Straffer=mål var det noe som het i gamledager iallefall. |
 |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 24.09.2012 22:12 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Svensson har også fått en for god karakter. Han var rimelig svak i går med få ballvinninger og flere skumle balltap. |
Han får generelt altfor mye positiv omtale. En helt grei tippeligaspiller som ikke hadde dominert på et eneste lag.
Han springer, men rommene defensivt er der okke som. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 24.09.2012 22:23 Post subject: |
|
|
| EGA wrote: |
Han får generelt altfor mye positiv omtale. En helt grei tippeligaspiller som ikke hadde dominert på et eneste lag.
Han springer, men rommene defensivt er der okke som. |
Både han og Selnæs får for mye tillit. Samtidig sitter Issah på benken mens Midtsjø blir sendt til Ranheim  |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 24.09.2012 23:11 Post subject: |
|
|
| For noe tull. Svensson har faktisk tatt enda et steg videre i karrieren etter at han ble kåret til årets spiller i fjor, og har noen ballvinneregenskaper som ethvert lag trenger. Han er ikke feinschmekeren, men kanskje en av hovedkomponentene bak at vi nå er i ferd med å forbedre spillet vårt, og fremstår mye sikrere i det defensive spillet. Spesielt i hjemmekampen mot Legia Warsawa var han en gigant. Svensson er rett og slett fremtiden, og takk og lov for det! |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 24.09.2012 23:16 Post subject: |
|
|
Siden flere var så positive holdt jeg tilbake kritiske kommentarer om Jonas, men siden flere har sett det samme slutter jeg meg til kritikken.
Jeg synes han var svak i går. Uheldig med pasninger og klarer ikke komme seg forbi en mann. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 24.09.2012 23:17 Post subject: |
|
|
| Håper du tar feil, jeg ser heller at det er en type som er Midtsjø som er fremtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 24.09.2012 23:23 Post subject: |
|
|
Eksil
| Quote: | | Siden flere var så positive holdt jeg tilbake kritiske kommentarer om Jonas, men siden flere har sett det samme slutter jeg meg til kritikken. |
Ok, her snakker vi flokkdyr.
Jonas har vært bra, og har endelig fått en rolle hvor ferdighetene hans kommer til rett plass. Han vil bare bli bedre for kamp etter kamp. Når det gjelder FM så er han en mer offensiv midtbanespiller, og der er konkurransen pr.dags dato beintøff. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 24.09.2012 23:31 Post subject: |
|
|
Handlet vel mer om å ikke forsure.
Innlegget ditt ble litt gresk for meg. Han har endelig fått rett plass med tanke på ferdighetene, men egentlig ikke likevel? |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 24.09.2012 23:49 Post subject: |
|
|
Ok, da kan vi alle bli enig om et felles standpunkt, og så får vi utnevne en til å si i fra når dette standpunktet ikke gjelder lenger.
Hva skjønner du ikke?
Jonas har vært bra (jeg skriver her at Jonas har prestert bra), og har endelig fått en rolle hvor ferdighetene hans kommer til rett plass (Jeg skriver her at den rollen han har fått sentralt passer overens med ferdighetene hans). Han vil bare bli bedre for kamp etter kamp (Han er ung, og derfor er det sannsynlig at han vil bli enda bedre). |
|
| Back to top |
|
 |
|