| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Harceïde Veteran
|
Posted: 30.08.2012 21:46 Post subject: |
|
|
Selv om jeg ikke mener at Janne er rett person til å føre dette Rosenborg-laget til nye høyder, er det deilig å se at han lykkes på en kveld som denne... gratulerer  |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 30.08.2012 21:48 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: |
Du ser i alle fall veldig blindt på det, eller med gangsyn. Er ikke sikkert det ville vært noe bedre med noen andre i trenerrollen, som ble skrevet i en annen tråd.
Når du beskylder andre for å være historieløs, tenker vel du tilbake for over ti år siden. Det er lenge i fotball. |
Det som er sikkert er at Jönsson ikke har præsteret godt nok. Om noen andre kan gøre det bedre? Der er helt sikkert noen som kan. Og når ikke Jönsson er kapabel, så må man se efter andre alternativer. Og fortsætte med en træner, som ikke præsterer, fordi man ikke sikkert kan sige at andre vil gøre det bedre, er et ikke eksisterende grundlag. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.08.2012 21:57 Post subject: |
|
|
Jeg skal ikke dra dette mye lengre i dag da det er en fin kveld å være RBK-supporter, men jeg kan ikke helt se hva JJ skal ha cred for i kveld. Hva gjorde Jönsson i kveld som han skal ha skryt for? Satt han sammen et lag med gode relasjoner offensivt? Terpet han inn samtidige bevegelser og godt samhandlingsmønster? Tok han bytter som endret kampbildet til vår fordel? Coachet han fra sidelinja med grep som endret kampbildet når vi ikke brøyt gjennom et kompakt bortelag?
Nei, i dag vant vi ene og alene på spillernes innstilling og pure vilje. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 30.08.2012 22:00 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Jeg skal ikke dra dette mye lengre i dag da det er en fin kveld å være RBK-supporter, men jeg kan ikke helt se hva JJ skal ha cred for i kveld. Hva gjorde Jönsson i kveld som han skal ha skryt for? Satt han sammen et lag med gode relasjoner offensivt? Terpet han inn samtidige bevegelser og godt samhandlingsmønster? Tok han bytter som endret kampbildet til vår fordel? Coachet han fra sidelinja med grep som endret kampbildet når vi ikke brøyt gjennom et kompakt bortelag?
Nei, i dag vant vi ene og alene på spillernes innstilling og pure vilje. |
Hva var det Hamren repeterte og repeterte? Eller, hvis laget har dårlig innstilling og mangler vilje, hvem får skylda? |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 30.08.2012 22:03 Post subject: |
|
|
Et tankeeksperiment:
Hvis Molde hadde hatt Jönsson og Rosenborg hadde hatt Solskjær (spillerstall og alt annet uendret), ville RBK kunne ha gjort det bedre og Molde gjort det dårligere?
Jeg havner på et ja. Det har noe å gjøre med hvordan disse to herrer har klart å utnytte klubbens ressurser og spillernes ferdigheter planmessig, særlig offensivt.
Dette har også en side som dreier seg om publikumsappell, om å spille slik at laget vinner flere hjerter, og ikke taper gnisten blant mange av de som har vært frelste fra før. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 30.08.2012 22:09 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Jeg skal ikke dra dette mye lengre i dag da det er en fin kveld å være RBK-supporter, men jeg kan ikke helt se hva JJ skal ha cred for i kveld. Hva gjorde Jönsson i kveld som han skal ha skryt for? Satt han sammen et lag med gode relasjoner offensivt? Terpet han inn samtidige bevegelser og godt samhandlingsmønster? Tok han bytter som endret kampbildet til vår fordel? Coachet han fra sidelinja med grep som endret kampbildet når vi ikke brøyt gjennom et kompakt bortelag?
Nei, i dag vant vi ene og alene på spillernes innstilling og pure vilje. |
Dette vet du jo ingenting om. Men, okei, jeg vil i alle fall berømme hvordan Jönsson ildnet spillerne idag. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 30.08.2012 22:15 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | | Harald wrote: | | Tull. Jönsson har haft et godt lag siden sæsonen startet, omend ikke et perfekt et, og har vist præcis null utvikling og dårligt spil. Ingen forventer storspil fra dag én, men her har der ikke været nogen fremgang overhovedet, nærmere modsat, faktisk. |
Du ser i alle fall veldig blindt på det, eller med gangsyn. Er ikke sikkert det ville vært noe bedre med noen andre i trenerrollen, som ble skrevet i en annen tråd.
|
Jo, det ville etter all sannsynlighet vært bedre uten Jønsson.
Takk og lov for at vi gikk videre (spesielt økonomisk) men vi har rett og slett ingenting å gjøre i Europa med det spillet vi har.
Mulig det er vanskelig å forstå, men det er rett og slett lite hyggelig å erkjenne at Solskjær har fått Molde til å spille langt bedre fotball enn Jønssons RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 30.08.2012 22:26 Post subject: |
|
|
| Vi får bare håpe på et 07-under igjen. Spillet vårt er langt unna Europa-klasse, men det var det på tidlighøsten da også. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.08.2012 22:30 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | Hva var det Hamren repeterte og repeterte? Eller, hvis laget har dårlig innstilling og mangler vilje, hvem får skylda? |
Hamrén repeterte to postulater i RBK. Det ene var attityd og det andre var "bang, Barcelona, bang!", men det var hovedsaklig det første han fikk ordentlig gjennomslag for. Men å sammenligne RBK under Hamrén og Jönsson blir veldig feil. Hamrén hadde en helhetlig fotballfilosofi og en total plan over spillet Jönsson ikke har vist noe i nærheten av. Hamréns fotball var kanskje ikke like sexy som Eggen sin, men den var trygg, helhetlig, og forankret i en plan som gjennomsyret hele laget.
Jeg antar du prøver å gjøre et poeng av at Jönsson får skylda når spillerene mangler vilje og instilling, men det er rett og slett noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Se i noen kamptråder. Eksempelvis har Prica i over et år virket lat, sur og uinsirert. Jeg har aldri sett noen peke på Jönsson som grunnen til dette. Han har dog ansvaret for å sy sammen laget. Og i dag jobbet og løp Prica mye, det samme gjorde Tarik, uten at noen av dem virket å ha relasjoner eller bevegelsesmønstre som harmonerte med resten av laget i særlig grad. Instillingen var der, resten ikke.
| ola. wrote: | | Dette vet du jo ingenting om. Men, okei, jeg vil i alle fall berømme hvordan Jönsson ildnet spillerne idag. |
Jeg vet forsåvidt ikke så mye om det. Men jeg så fortsatt få offensive relasjoner, samtidige bevegelser eller mønster i angrepet. Jeg så ingen planendring eller omlegging av stil underveis. Jeg så ingen grep fra Jönsson før eller under kampen i dag som var mer gjennomtenkte, utslagsgivende, eller overraskende enn hva han har vist på sine rundt 20 måneder i klubben. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 30.08.2012 22:31 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Vi får bare håpe på et 07-under igjen. Spillet vårt er langt unna Europa-klasse, men det var det på tidlighøsten da også. |
På tidlighøsten i 1066 brukte vikingene i Harald Hardrådes fravær å sparke hodeskallene til avdøde fiender. Datidens norske Nidarosborg HK(hodeskalleklub) hadde dårlig tidlighøstform den gangen, men reiste kjerringa seinere på høsten og gikk helt til mesterligafinalen i Constantinopel og vant hele dritten.  _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Everest Junior

|
Posted: 30.08.2012 22:32 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | kristobal wrote: | | Vi får bare håpe på et 07-under igjen. Spillet vårt er langt unna Europa-klasse, men det var det på tidlighøsten da også. |
På tidlighøsten i 1066 brukte vikingene i Harald Hardrådes fravær å sparke hodeskallene til avdøde fiender. Datidens norske Nidarosborg HK(hodeskalleklub) hadde dårlig tidlighøstform den gangen, men reiste kjerringa seinere på høsten og gikk helt til mesterligafinalen i Constantinopel og vant hele dritten.  |
Hahah, beste jeg har lest i hele dag  |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 30.08.2012 22:42 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Vi får bare håpe på et 07-under igjen. Spillet vårt er langt unna Europa-klasse, men det var det på tidlighøsten da også. |
Da tror jeg vi er avhengig av en gammel legende overtar treningene før gruppespillet, slik som i 07.  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 30.08.2012 23:00 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | kristobal wrote: | | Vi får bare håpe på et 07-under igjen. Spillet vårt er langt unna Europa-klasse, men det var det på tidlighøsten da også. |
På tidlighøsten i 1066 brukte vikingene i Harald Hardrådes fravær å sparke hodeskallene til avdøde fiender. Datidens norske Nidarosborg HK(hodeskalleklub) hadde dårlig tidlighøstform den gangen, men reiste kjerringa seinere på høsten og gikk helt til mesterligafinalen i Constantinopel og vant hele dritten.  |
Link?  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
jojo Junior
|
Posted: 30.08.2012 23:38 Post subject: |
|
|
Folk får forholde seg til fotballaget sitt som de selv ønsker, men noen få pfennigs fra en som sjelden skriver her:
jeg er
- skikkelig skuffa over rbk i fjor og hittil i år;
- nokså sikker på at janne fikk mer hjelp til å skinne i stabæk (og ikke bare av nannskog, som myten vil ha det til, men av en klubb som peaka og hadde veldig mange riktige folk i riktige posisjoner i en kort periode (for så å gå raka vägen til helvete, men det er en annen sak)) enn han får i rbk, og at han slett ikke er eksepsjonell, men nokså høyt oppe på "han er flink"-skalaen;
- rasende over ambisjonssenkingen i sportslig avdeling;
- skuffet over hvem erik hoftun viste seg å være når han tok av seg drakta og ble en vanlig mann;
- oppgitt og nesten lei meg fordi nils arne ikke får lov til å gjøre mer eller mindre hva han vil med rbk, all den tid ingen andre leverer bedre;
- lei av rbk (men bare når laget ikke spiller kamper) - lei av å tenke på rbk, snakke om rbk, være sur på rbk og å være lei av rbk;
og jeg er
- helt sinnsykt happy nå, med resultatet og konsekvensen av resultatet: rbk i europa - igjen.
jada, fattigmannseuropa. jepp, endel å peke på, endre på - også i dagens kamp. men herregud så deilig det var å se rosenborg spille fotball i store deler av førsteomgang i dag, og så flott det var å se laget reise seg (for første gang i år?) fra å ligge under til å vinne en kamp. og det mot et skikkelig fotballag, det samme laget som vi tapte tidenes første bortekamp mot under det skikkelige europaeventyret til klubben vår.
jeg er dessuten
- så lei av alle brønnpisserne her på forumet - også de vanligvis flinke og ofte interessante av dem som bidrar her som nå går på autopilot - at jeg sjeldnere og sjeldnere gidder å lese trådene. kamptrådene er.. wow. backen klarerer i panikk inne i egen 16? janne har jo ingen plan, må vite.
ja, målene i dag kom som følge av "et godt innlegg av borek" og "et heldig hodestøt fra nordlendingen", eller "et sleivspark fra gringonordmannen". mål kommer gjerne på den måten, og de kom - tro det eller ei - også på den måten under rbks storhetstid. joda, spillet var bedre, og det var "en plan" bak mye, og det var terping på detaljer i time etter time, uke etter uke (nils arne var eksepsjonell, ikke bare "en av de flinke". det finnes få av disse eksepsjonelle i verden, og enda færre av dem vil trene rbk) - men mål og situasjoner og stolpe inn og stolpe ut... det skjer ofte bare helt plutselig, helt tilfeldig. som alle fotballfans selvsagt vet.
selv husker jeg da jeg sto på store stå og ropte "nei, ikke skyt derfra da, din idiot" da erik hoftun skåra på frispark og ga rbk ledelsen 1-0 mot besiktas i 1995. jeg dreit meg ut, men jeg vet ikke om jeg er villig til å gi nils arnes "plan" æren for at den ballen gikk i mål, gitt.
poenget: for min del ville det være umulig å bruke så mye energi på rbk - et plutselig nokså vanlig, traust norsk fotballag - om jeg ikke kunne glede meg over (eller hisse meg opp over) kampene. jeg skal ikke påstå at min måte å tenke fotballsupporter-og-tidlig-død på er riktigere enn andres. men den konstante hakkingen som pågår på rbkweb, og ikke minst i kamptrådene (hvordan får dere tid til å skrive så mye midt under kampene, forresten?), gjør at dette forumet er i ferd med å bli kjedelig og forutsigbart for oss som leser det med glede. og det synes jeg er synd. For min egen del, 2mas sin del og for alle de oppegående folka som skriver her sin del.
nå gleder jeg meg til EL. tulleliga, joda. men det er vår liga nå. jeg velger å gi faen i manglende visjoner, altfor mange lange pasninger og en uforståelig re-signering av en svensk keeper uten fotballforståelse (ta en titt på jamtfalls igansettinger under nils arne!). jeg kommer til å sovne med et smil om munnen fordi jeg kommer til å tvinge meg til å tenke på det helt sinnsyke lykketreffet mix fikk med feil fot i det 87. minutt i dagens kamp.
selv ikke nils arnes plan kunne sørget for en bedre avslutning på kampen. heia oss! |
|
| Back to top |
|
 |
BBQsaus Rutinert

|
Posted: 30.08.2012 23:42 Post subject: |
|
|
kunne ikke sagt det bedre selv, jojo!  |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 30.08.2012 23:57 Post subject: |
|
|
På tidlighøsten i 1066 brukte vikingene i Harald Hardrådes fravær å sparke hodeskallene til avdøde fiender. Datidens norske Nidarosborg HK(hodeskalleklub) hadde dårlig tidlighøstform den gangen, men reiste kjerringa seinere på høsten og gikk helt til mesterligafinalen i Constantinopel og vant hele dritten.  |  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 31.08.2012 03:47 Post subject: |
|
|
Hei Janne, her har du noe å strebe etter
 |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 31.08.2012 06:08 Post subject: |
|
|
Janne mønstrer et fotballag uten en eneste landslagsspiller. Det er ikke en eneste av spillerne i troppen som spiller i start11'ren på noe seniorlandslag i hele verden. Kanskje bortsett fra Alas. Som gnistrer av talent ...
Så dette gudbenådete laget, fullt opp av enestående gode fotballspillere, klarer å kvalifisere seg til europaligaen på bekostning av legia, som senest i fjor avanserte fra gruppespillet.
Uten en eneste plan, uten en ide, klarer disse geniale fotballspillerene også å være blant de tre beste lagene i eliteserien, sjøl om det ikke eksisterer en eneste løsrevet tanke om hvordan de skal spille, det er bare basert på enkeltprestasjoner som skjer fordi spillerene er så saaaaaaatans gode, alle seire skjer påtross av treneren, som er fullstendig udugelig og har ikke peiling på fotball og kommunikasjon.
Jada, sånn går no dagan. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 31.08.2012 07:05 Post subject: |
|
|
| media wrote: | | Janne mønstrer et fotballag uten en eneste landslagsspiller. |
Kanskje ikke så rart, med tanke på hvem det er som er ansvarlig for å utvikle disse spillerne. Cause and effect. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 31.08.2012 07:06 Post subject: |
|
|
| Har noen sagt at Janne ikke har peiling på fotball? Det "vi" mener er vel at han ikke har kunnskapen om offensiv samhandling som kreves for å trene en toppklubb som RBK, i likhet med de fleste TL-trenere. Og det med null landslagsspillere blir så dumt at jeg vet ikke hva jeg skal si til det. RBK har ligaens klart beste stall. Og spiller ikke Tarik på landslaget? |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 31.08.2012 07:33 Post subject: |
|
|
| media wrote: | Janne mønstrer et fotballag uten en eneste landslagsspiller. Det er ikke en eneste av spillerne i troppen som spiller i start11'ren på noe seniorlandslag i hele verden. Kanskje bortsett fra Alas. Som gnistrer av talent ...
Så dette gudbenådete laget, fullt opp av enestående gode fotballspillere, klarer å kvalifisere seg til europaligaen på bekostning av legia, som senest i fjor avanserte fra gruppespillet.
Uten en eneste plan, uten en ide, klarer disse geniale fotballspillerene også å være blant de tre beste lagene i eliteserien, sjøl om det ikke eksisterer en eneste løsrevet tanke om hvordan de skal spille, det er bare basert på enkeltprestasjoner som skjer fordi spillerene er så saaaaaaatans gode, alle seire skjer påtross av treneren, som er fullstendig udugelig og har ikke peiling på fotball og kommunikasjon.
Jada, sånn går no dagan. |
Du glemte flaks  |
|
| Back to top |
|
 |
SondrMan Rutinert

|
Posted: 31.08.2012 07:39 Post subject: |
|
|
JJ klarte noe Hamrén ikke klarte. Nemlig å kvalifisere seg til gruppespillet i EL! RBK anno 2009 var like bra, hvis ikke bedre, enn det vi er i 2012. Nå tenker jeg på stallen.
Synes vi skal unne JJ dette selvom vi kanskje ikke er så fornøyd med hvordan han har prestert i serien. Møter vi Liverpool og slår dem (eller spillet uavgjort med mål på overtid) og presterer ellers bra i gruppa vår, og folk FREMDELES klager? Da.. ja.. da er dere teite
Men det virker jo som ingen blir fornøyd uansett hva som skjer? Hadde vi gått på en smell i går hadde alle krevd at JJ skulle få sparken, det kunne jeg til en viss grad forstått. Men nå reiser vi oss, spiller tidvis god fotball og rundspiller et labert fotball-lag (som kvalifiserte seg fra gruppespill i EL i fjor). Kan ikke folk bare være fornøyde? Bare litt.. vi slår Stabæk 6-0 på mandag forresten  |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 31.08.2012 09:06 Post subject: |
|
|
Nå klarte Hamren det da... En gang. Faktisk ledet han oss til Intertotoseier i sin første sesong her.
Men ellers er jeg ikke uenig i det du skriver.
Det er faktisk grunn til å glede seg i dag.
Mange kimser også av motstanderen i går, men som du skriver kom de seg videre fra gruppespill sist sesong.
Polsk fotball vs Norsk gir vel ikke noen selvfølgelig fordel Norge.
De har deltatt i 2 VM og 2 EM etter vårt siste sluttspill (dog kvalifisert som arrangør nå sist). I e-cup hadde de to lag i gruppespill sist sesong mot ingen norske, og ett året før der igjen. Alle som har deltatt i gruppespill fra Polen har gått videre de to siste årene. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 31.08.2012 09:13 Post subject: |
|
|
| SondrMan wrote: | | Men nå reiser vi oss, spiller tidvis god fotball |
Godt duellspill og noe bra spill fra midtbane og opp på kantene, og fint mål av Mix. Drøyt å kalle noe av det vi presterte god fotball. Men desto mer gledelig med seier i en utrolig viktig kamp. For som ser på utskiftning i sportslig ledelse som noe positivt er det vanskelig å forstå irritasjonen noen gir uttrykk for. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 31.08.2012 09:20 Post subject: |
|
|
Jeg mener vi er ganske gode og spiller tidvis fin nok fotball frem til motstanderens 16-meter.
Fremdeles for få bevegelser fremover og for mye støttepasninger, men gode nok spillere til å holde på ballen et godt stykke frem i banen. |
|
| Back to top |
|
 |
|