| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2012 23:18 Post subject: |
|
|
RBK: Angriper OK en liten periode i starten med gode kombinasjoner mellom Chibuike, Henriksen, Diskerud og Dockal. Dette varer dog kort tid, og bærer ikke preg av et innøvd spillmønster. Som vanlig mange lange oppspill uten adresse og veldig mye spill på 1. angrepsbevegelse: veldig "lettlest" angrepsspill: få dype løp sentralt fra midten, få fra-mot bevegelser inn i mellomrom fra spiss og offensiv midtbane, lite bakromstrussel fra kant og ikke minst: liten eller ingen korrelasjon mellom disse bevegelsene. Det blir for lett å demme opp et angrepsspill som bærer preg av å spille seg ut på høyrekanten på 1. bevegelse eller langs linja og slå dårlige innlegg mot spillere som ikke har gode løp i boksen i forhold til hverandre. Svensson og Diskerud ingen god match, ingen av dem virker villige til å ta dype løp.
Ørlund 2 Kjempetabbe ødelegger det meste for karakteren selv om han har noen gode redninger senere.
Dorsin 4 Går seg fast offensivt og sliter tidvis med De Lanlay. Som vanlig oppofrende og avgjørende for poenget.
Reginiussen 5 Virker som en solid forsterkning. Trygg 1v1, sprer trygghet.
Strandberg 4 For mange lange oppspill uten adresse, grei kontroll bakover.
Høiland 2 Skuffende dårlig kontroll på Trond Olsen, og svake bidrag fremover.
Dockal 4 Skapende med noen gode raid og skuddforsøk, men presisjonen er ikke på topp i dag.
Svensson 3 Klarer ikke å ta tak i midtbanen og varierende pasningsspill.
Mix 4 Ok defensivt, synes han er overvurdert offensivt. Ikke spesielt kreativ, men lider vel av manglende spillmønster. Et meget godt oppspill langs bakken til Henriksen.
Elyounoussi 2 Rett og slett svak. Lite involvert og dårlige touch. Ser potensiale til gode bevegelser uten ball, men ingen ving.
Henriksen 3 For få initiativ fra-mot inn i mellomrom. Bør spille sentralt og komme på dype løp i stedet for å fungere som en som går på løp i lengderetning langs kantene. Mangler orienteringsevne og kvikkhet til å spille off.midt.
Chibuike 5 Viser god vendingsferdighet under press, bevegelig og kan gå av en mann. Uforståelig tatt av til pause.
Prica 4 Gode bevegelser i boksen, kommer til noen sjanser. Mangler en del skarphet på toppformen.
Alas 2 Innsatsen er bra, men nivået han ligger på ser ut til å være veldig langt unna høy Tippeliga-standard. Skal dog gi han mer tid. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 26.08.2012 23:31 Post subject: |
|
|
Bra observert og oppsummert knerten.
Jeg drar den litt lenger og sier at dette var en helt gjennomsnittlig gjennomføring av en for svak og omtrentlig plan. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.08.2012 23:34 Post subject: |
|
|
| Batigol wrote: | | Medlemsmøte imorgen kl.19. Møt opp og krev forklaring på manglende mønster og tydelig spillestil. |
 _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Haavard Senior
|
Posted: 26.08.2012 23:44 Post subject: |
|
|
| Vi sliter i midtbaneleddet. Fantastisk å se at Diskerud kommer ned til stopperne og henter ballen i håp om å spille seg ut langs bakken. Men det er ingen bevegelser foran ham og alt stopper opp. Så etter hvert ble det mange langballer som det har vært i hele år. Det må jobbes med helhjertede bevegelser (ganske bra på høyresiden) og spillerne må gi hverandre flere pasningsalternativ samtidig. Men dette har jeg vel skrevet etter hver kamp nå. Det blir ingen framgang før en ny trener er på plass...ser det ut til. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 27.08.2012 00:22 Post subject: |
|
|
Det jeg ikke forstår er at det er noen som tror på at Jönsson virkelig, virkelig ønsker å unngå lange baller. 2. omgang, 5 sekunder gammel: Prica inn, fem lange baller på rad. Det er plan B hver gang en omgang med "finspill" mislykkes på grunn av ikke-eksisterende plan. Jeg gjentar meg selv, men:
Rosenborg kommer aldri til å bli et godt lag under Jan "kortsiktig" Jönsson.
Sånn er det bare. Spørsmålet er hvor lang tid klubben trenger på å bite i det sure eplet, og hvor mye gjeld de er villige til å senke klubben i før de innser nederlaget. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 27.08.2012 00:28 Post subject: |
|
|
Begynner å bli nervøs for at du har rett Zap... _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 27.08.2012 00:33 Post subject: |
|
|
| Synes du er litt slem med Tarik, knerten... han gjorde da en grei kamp. Men få han nå for all del opp på spissplass - med Chibuike/Midtsjø bak! |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 27.08.2012 01:20 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner ikke helt karaktersettingen. Det var svikt i markeringen i midtforsvaret opptil flere ganger. Bl. a. når Veton Berisha sender ballen utenfor. Tore Regg viser tendenser til å ha kvaliteter, men markeringen er for dårlig blandt begge. Høiland var ikke så dårlig. Men aller mest skjønner jeg ikke vurderingen av Tarik. Han var etter min mening første omgangs beste rbk-spiller og var den eneste som virkelig vist løpsvilje utpå der. Jeg syns dog han led av feil posisjon og for mye spill igjennom midt istedenfor å bruke kanter. Han ble dog tydelig sliten i 2.
Jeg vil også arrestere deg når du gir Chibuike karakteren 5. Han var alltid på feil plass, dårlige vendinger, liten vilje til gjennomløp, sto iveien for tarik når han sprang framover og skapte en av få angrep med litt fart i lengderetning i førsteomgang. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig å se en så annen kamp enn det jeg så når det gjelds bedømmingen av han. 1. omgangs klart svakeste spiller og helt korrekt byttet ut. Maks 2 på børsen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.08.2012 01:24 Post subject: |
|
|
Må innrømme at jeg ikke fokuserer like mye på forsvarsspillet, så kan hende jeg har overvurdert Tore R. Høiland er forferdelig lite konstruktiv med ball, alt annet enn en moderne sideback. Tarik synes jeg hadde en del dårlige touch, involverte seg lite og ble for spinkel, rett og slett. Du mener RBK spilte mye gjennom midten? I følge meg spilte de nesten bare over midten.
Chibuike dårlige vendinger og liten vilje til gjennomløp? Tror vi må ha sett forskjellig kamp ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 27.08.2012 01:38 Post subject: |
|
|
Min børs:
Ørlund 2 Forferdelig tabbe på målet. Redninger senere gir han en ekstra karakter, men slike tabber som er så avgjørende kan ikke forekomme hos en keeper på RBK.
Dorsin 4 Oppofrende som nevnt og scorer, litt for dårlig både deffensivt og offensivt
Reginiussen 4 markeringssvikt flere ganger og er litt uryddig i første omgang, viser fart og bryter foran senere og jeg vil gjerne se mer av kvalitetene han tydelig har
Strandberg 4 på det jevne, men er også for dårlig til å ta ut rett mann
Høiland 4 mer med offensivt enn Dorsin i første omgang(når de spilte sammen), lykkes litt, feiler litt for ofte. Litt høyere suksessrate på innlegg og samarbeid med Dockal kunne gitt en ekstra karakter). Jevn deffensivt.
Dockal 4 Jeg er usikker på karakteren til Dockal. Sånn som kampen ble var han lite involvert. Jeg er dog ikke sikker på om det er fordi han får for lite å jobbe med eller om han ikke helt fant plassen sin i kampen her. Jeg la likevel merke til at han ofte lå langt fremme ute på høyrekanten i første omgang og han kunne med fordel blitt brukt som pasningsalternativ fra bakre toer når de drev å sentra fram og tilbake i det uendelige.
Svensson 3 Var lite synlig i første omgang, vant ikke dueller og var lit under midt på treet når det gjaldt presisjon og avleveringer. Fant ikke rett rom og var for dårlig til å gjøre seg spillbar. Et utrolig mottak i andre omgang før det annulerte målet får han kreditt for. Litt flinkere til å springe som høyreback også(men dårlig deffensivt fikk jeg høre fra en som så det på TV og ikke på Lerkendal)
Mix 4 For upresis og litt for treg med ball av og til. Noen ballmist må likevel tilskrives at han får ballen når han er under press og er helt uten alternativer å spille på. Han viser noen tendenser og kan bli det ankeret vi trenger til å vri spill og viser til tider oppofrende spill og hurtighet.
Elyounoussi 5 Virker å springe veldig mye og jeg syns han også viser prov på herlig teknikk. Han er dog feilplassert på banen, men kunne gjort seg som ving hvis vi spilte mer i bakrom, eller satset på kombinasjoner på kant hvor han kunne fått brukt farten mer. Datt helt av i andre omgang og så ut til å ha sprunget fra seg.
Henriksen 3 Lykkes sjelden, passer ikke som offensiv midt. Det virker som han går på færre løp og han er for dårlig til å få lagt inn og å ta medballen i lengderetning når han har muligheten til det. Han stopper alltid opp, varierer aldri ved å ta med ball framover.
Chibuike 2 Elendig, lykkes ikke med noe, truer ikke bakrom(kanskje redd for å gå i offside som han har gjort vel mye tidligere) og står i veien for medspillere. Helt rett å bytte ham ut til pause.
Prica 4 Gjør en god innsats, spesielt i begynnelsen av omgangen han spiller. Han gir rosenborg både gjennombrudskraft og et oppspilspunkt. Han scorer dog ikke, og kjefter på seg et dumt kort. Medspillerne kan med fordel prøve å løpe i rom når Prica vinner de fleste dueller.
Alas 1 Hva i all verden var dette? Jeg håper han var syk eller EKSTREMT nervøs eller noe, for dette var ikke bra! |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 27.08.2012 01:43 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | Må innrømme at jeg ikke fokuserer like mye på forsvarsspillet, så kan hende jeg har overvurdert Tore R. Høiland er forferdelig lite konstruktiv med ball, alt annet enn en moderne sideback. Tarik synes jeg hadde en del dårlige touch, involverte seg lite og ble for spinkel, rett og slett. Du mener RBK spilte mye gjennom midten? I følge meg spilte de nesten bare over midten.
Chibuike dårlige vendinger og liten vilje til gjennomløp? Tror vi må ha sett forskjellig kamp ja. |
Over midten etter å ha brukt 1 av midtbanespillerne først kanskje. Det kaller jeg i såfall via midt. Ballen gikk jo da hovedsaklig mellom stoppere og back og til en midtbanespiller før Viking vant den i første omgang. I andre slår vi mer langt og da mer over midten, det ser jeg.
Så på hvordan laget ligger i første. Vi har forsvarslinjen, så har vi et mellomrom så har vi en klynge med alle spillerne. Ingen strekker laget til Viking, og det er noe Chibuike burde ha gjort som enslig spiss. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 27.08.2012 08:41 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | Chibuike 5 Viser god vendingsferdighet under press, bevegelig og kan gå av en mann. Uforståelig tatt av til pause.
|
Chibuike var frisk i innledningen, men han er vel kanskje det største symbolet på at samhandling i dette laget ikke fungerer. Det blir jo null og niks ut av det.
Etter min mening skal han trekkes kraftig (1-2 p) for den stopperrollen (for Viking) han påttok seg på et glimrende Tarik-raid. Ikke bare er han totalt blind for å bevege seg i et rom der han kan bli spillbar og skape overtall, han regelrett takler en medspiller i godt driv gjennom Vikingforsvaret. Godt stopperspill! |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 27.08.2012 08:55 Post subject: |
|
|
Tror Jønsson og Henriksen bør ta seg en studietur til Stavanger for å lære om raskt kontringsspill. Det er i hvertfall helt fraværende i RBK. Mye av problemet der ligger i Henriksen Junior som ødelegger mye med sin trege ballbehandling og fotrapphet.
Synes vi er dårligere hjemme enn borte. Frykter derfor Legiakampen enda mer. Vi takler ikke å spille mot lag som legger seg defensivt. Om de heter Byåsen eller Legia spiller ingen rolle. Det er fortsatt få skapte sjanser og lite plan i spillet.
Det er som jeg sa etter Aalesundkampen. Det er mange andre lag som har rundspilt Aalesund på hjemmebane i og med at de er seriens dårligste bortelag. Viking var bedre enn oss. Klarer de å spille slik som dette pluss noen forsterkninger, så vinner de serien neste år. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 27.08.2012 09:20 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: | | Vi kjempet til oss ett poeng mot et klart bedre LAG. Vi fikk en påminnelse fra Viking om hvordan et lag som henger sammen kan se ut, tross langt dårligere spillerstall. |
Det er interessant å se hvor kort tid Jonevret brukte på å løfte Viking opp fra Hareide-søla til TL beste formlag.
De hadde 5 strake før denne uavgjorte. Så man kan kanskje tenke at han fikk stell på laget allerede for et par mnd siden. RBK har 5 tilsammen denne sesongen.
Her i gården sies det at JJ må få tid. Mye utskiftninger krever tid for en kjemi som skal sette seg.
Logiske tanker, men jeg klarer ikke fri meg fra tanken om at enkelte andre trenere ville klart å hamre inn dette laget raskere og bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.08.2012 09:31 Post subject: |
|
|
Ja vi så jo hvor fort Tørum fikk ting på stell også.
Den som har fått til noe over litt tid er Solskjær. At en trener kommer inn og får laget til å vinne fem på rad sier nada. Det kunne Nordlie gjort med Viking også. Rösler tok over Molde da Jonevret fikk sparken der, og leverte knallsterke resultater som gjorde at laget tok seg vekk fra bunnen.
Veldig vanlig at noen trenere med enkle prinsipper kan snu en dårlig trend for et lag med høyere potensial enn de har fått ut. Det er langt verre å utvikle noe over tid.
Der er Solskjær den eneste som har fått til noe, til dels Deila, selv om Godset har fått i overkant mye skryt ut fra hva de faktisk har oppnådd til slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 27.08.2012 10:06 Post subject: |
|
|
Så du mener ikke for eksempel Jostein Grindhaug har vært dyktig over tid...?
Jeg har så smått innsett at jeg ikke kan forvente noen offensiv godfotball med RBK lenger... Det har vært en lang prosess. Jeg har alltid hatt en naiv optimisme om at det kommer, også kom Aafk-kampen. Akk, var det nok bare et blaff.
Jeg får heller storkose meg med den spenningen som tross alt alltid er i europeiske kamper som RBK er involvert i, utover det har seriekampene blitt redusert til noe jeg blir stadig mer og mer likegyldig til dessverre... _________________ "Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson" |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.08.2012 10:24 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Der er Solskjær den eneste som har fått til noe, til dels Deila, selv om Godset har fått i overkant mye skryt ut fra hva de faktisk har oppnådd til slutt. |
Jeg forstår ikke helt hva du mener med Deila og Godset. De har brukt ekstremt lite penger (i en helt annen liga enn oss feks.) og spiller bedre fotball. Når man i tillegg ser hva Deila har fått ut av en spiller som Øyvind Storflor, som endelig presterer godt over tid etter en veldig ujevn karriere, så er det vanskelig å ikke bli imponert.
Nå sier jeg ikke at Deila er nødvendigvis er løsningen på våre problemer, men jeg tror sjansen for at vi ville gledet oss til kamp på Lerkendal igjen ville vært betydelig større under ham. I går var det 12000 på tribunen. Ved siden av oss gikk to personer på hver side i pausen. Det er faktisk langt mer alvorlig enn at vi tapte to poeng mot Viking. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKrosenborg Proff
|
Posted: 27.08.2012 12:03 Post subject: |
|
|
Når det gjelder børsen til Zzyzx, så synes jeg helt klart tarik overvurderes, mens tore undervurderes.
Jeg fokuserte ekstra på de nye å mener Tore var klart bedre en tarik.
Tarik: flere dårlige touch, gale valg og dårlige avlsutninger. Pluss: viser at han gidder å løpe mye å at teknikken er på plass.
Tore: har EN markeringsglipp(vist man kan kalle det for det). Pluss: veldig god en mot en, veldig trygg med ballen i beina, lar seg ikke stresse å har en imponerende evne til å få det beste ut av situasjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 27.08.2012 15:42 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | | Jeg forstår ikke helt hva du mener med Deila og Godset. De har brukt ekstremt lite penger (i en helt annen liga enn oss feks.) og spiller bedre fotball. |
Er ikke nødvendigvis uenig med deg i mesteparten av det du skriver, men som RBK-supporter i Drammen må jeg konstant minne dem på at selvom de ikke kjøper spillere for store summer og absolutt er flinke til å utvikle talenter, så har de også en avtale med Manchester City som gir dem en del fordeler som vel ingen andre klubber i TL har.
Dette betyr ikke alt, men heller ikke ingenting. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.08.2012 16:37 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | | [Nå sier jeg ikke at Deila er nødvendigvis er løsningen på våre problemer, men jeg tror sjansen for at vi ville gledet oss til kamp på Lerkendal igjen ville vært betydelig større under ham. I går var det 12000 på tribunen. Ved siden av oss gikk to personer på hver side i pausen. Det er faktisk langt mer alvorlig enn at vi tapte to poeng mot Viking. |
Vi har ikke opplevd noen betydelig tilskuerflukt i år, og jeg tror ikke vi vil gjøre det resten av sesongen heller så fremt vi ikke havner helt ut av kampen om gull.
Kampen i går var både dårlig og lite underholdende, derom hersker ingen tvil. Men det har på et vis ikke vært mye mindre underholdende å se RBK i år enn eksempelvis under Hamrén.
Og vi hadde bare 13.900 på Eggens andre kamp også. Så akkurat dette med tilskuertilstrømningen går ikke sånn umiddelbart på underholdningsverdien i en kamp eller to.
Nå så jeg ikke Aafk-kampen på grunn av Syden-tur, men jeg forsto da at det var noe av det mer underholdende på en stund. |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 27.08.2012 16:41 Post subject: |
|
|
| RBKrosenborg wrote: | Når det gjelder børsen til Zzyzx, så synes jeg helt klart tarik overvurderes, mens tore undervurderes.
Jeg fokuserte ekstra på de nye å mener Tore var klart bedre en tarik.
Tarik: flere dårlige touch, gale valg og dårlige avlsutninger. Pluss: viser at han gidder å løpe mye å at teknikken er på plass.
Tore: har EN markeringsglipp(vist man kan kalle det for det). Pluss: veldig god en mot en, veldig trygg med ballen i beina, lar seg ikke stresse å har en imponerende evne til å få det beste ut av situasjoner. |
Så du når han headet rett til en vikingspiller og det ble en stor sjanse? Så du når han tapte hodedueller? Jeg sier ikke at han gjorde en veldig dårlig kamp, men det er også med i begrunnelsen min til å gi en såpass lav karakter. Tarik var jo ikke god i andre, så kan være tilbøyelig til å kanskje overvurdere han, meeeen han får også lite støtte i første og blir tvunget til å ta de valgene han gjør i form av å gå innover på banen istedet for å sette fart. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 27.08.2012 16:53 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Og vi hadde bare 13.900 på Eggens andre kamp også. Så akkurat dette med tilskuertilstrømningen går ikke sånn umiddelbart på underholdningsverdien i en kamp eller to. |
Og når var den andre kampen til Eggen, igjen? |
|
| Back to top |
|
 |
RBKrosenborg Proff
|
Posted: 27.08.2012 19:08 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: |
Så du når han headet rett til en vikingspiller og det ble en stor sjanse? Så du når han tapte hodedueller? Jeg sier ikke at han gjorde en veldig dårlig kamp, men det er også med i begrunnelsen min til å gi en såpass lav karakter. Tarik var jo ikke god i andre, så kan være tilbøyelig til å kanskje overvurdere han, meeeen han får også lite støtte i første og blir tvunget til å ta de valgene han gjør i form av å gå innover på banen istedet for å sette fart. |
Ja, det gjorde jeg. Han var alikavell bedre en tarik.
Når det gjelder situasjonen hvor han headet rett til en vikingspiller, så hadde han ikke mange andre alternativer.
Det er en grund til at enkelte i spillertråden mener han var beste rbker i går. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 27.08.2012 19:12 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Ja vi så jo hvor fort Tørum fikk ting på stell også.
Den som har fått til noe over litt tid er Solskjær. At en trener kommer inn og får laget til å vinne fem på rad sier nada. Det kunne Nordlie gjort med Viking også. Rösler tok over Molde da Jonevret fikk sparken der, og leverte knallsterke resultater som gjorde at laget tok seg vekk fra bunnen.
Veldig vanlig at noen trenere med enkle prinsipper kan snu en dårlig trend for et lag med høyere potensial enn de har fått ut. Det er langt verre å utvikle noe over tid.
Hva med Høgmo og TIL?? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.08.2012 19:43 Post subject: |
|
|
| Erlendr wrote: |
Og når var den andre kampen til Eggen, igjen? |
3. juli mot Sandefjord. Ikke all verdens interessant motstand, riktignok, og på dagen for kvartfinaler i VM.
I år hadde vi imidlertid 16000 mot Godset på samme dag som kvartfinale i EM.
Litt mer ferietid 3. juli da, men vi møtte Molde noen dager senere i år med langt bedre oppslutning - riktignok mer attraktivt enn Sandefjord.
Helt sammenliknbart blir ingen ting av dette, men vi så jo i 2010 at Eggen-comebacket etter den kjedelige fotballen til Hamren ikke utgjorde noen betydelig forskjell i tilskukeroppslutningen slik enkelte trodde. |
|
| Back to top |
|
 |
|