English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Servette
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2012 09:32    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:
Forøvrig interessant at RBK i denne forferdelig kjedelige kampen, startet med samme lag som mot Aafk foruten en ting. At Høiland spilte istedetfor Ankersen. Kan jo bare bety at Ankersen er utrolig viktig for offensive bevegelser, den generelle samhandlingen og underholdningen i RBK allerede, eller...?

Jeg tror det betyr at laget fikk beskjed fra JJ om å være svært forsiktige i angrep, holde igjen, ikke ta sjanser, osv. Det var mitt inntrykk fra en god del av overgangsmulighetene vi fikk: 2-3 mann stormet i angrep, halve laget sto igjen for å sikre.

Roar ble intervjuet i pausen, og virket relativt misfornøyd med hvordan vi fremsto. Vi skal da for faen angripe på hjemmebane! Forsiktig spill og "fornøyd med 0-0" etter en kjedelig kamp, hva er det? Ikke Rosenborg!
Back to top
View user's profile Send private message
NÃ¥erdetnok
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 09:56    Post subject: Reply with quote

Et mer stusslig avansement enn 0-0 hjemme og 1-1 borte er det faktisk ikke mulig å konstruere.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 10:10    Post subject: Reply with quote

Nå har styret og Hoftun vært dyktige til å hente spillere. Nå bør de gjøre noen utskiftninger på trenersiden på senhøsten/i vinter.
Back to top
NÃ¥erdetnok
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 10:16    Post subject: Reply with quote

Ja nå har man vist en viss handlekraft, la oss håpe det ikke stopper der. Jeg har vært positiv til JJ lenge (se mange tidligere poster) og generelt skeptisk til hyppige trenerbytter. Jeg mente at han måtte få noe tid tid til å sette et lag, men når det etter 6-8 serierunder i vår var tydelig at han fortsatt ikke hadde klart å sette noe preg på laget og få til noe konstruktivt spillemønster var det slutt for min del. RBK kan ikke være bekjent av å være et av lagene i tippeligaen med det kjedeligste spillet - og hvis det er OK har vi bare begynt nedturen.

Last edited by NÃ¥erdetnok on 10.08.2012 10:23; edited 1 time in total
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2012 10:23    Post subject: Reply with quote

Adressabørsen:

Ørlund 5, Høiland 6, Strandberg 6, Rønning 5, Dorsin 5, Issah 6, Dockal 5, Svensson 6, Holm 4, Henriksen 5, Prica 4.

Jeg lar den stå ukommentert.
Back to top
nin
Rutinert

PostPosted: 10.08.2012 10:25    Post subject: Reply with quote

Er dette en børs som går til 20?
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 10:56    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Adressabørsen:

Ørlund 5, Høiland 6, Strandberg 6, Rønning 5, Dorsin 5, Issah 6, Dockal 5, Svensson 6, Holm 4, Henriksen 5, Prica 4.

Jeg lar den stå ukommentert.

Trille terning > adressabørsen

Seriøst.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 11:02    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
^Mirth wrote:

Forøvrig mellom alle gjespene denne kampen fremkalte hos meg, tok jeg meg selv i lure på hvordan det ville vært om RBK spilte uten en defensiv midtbanespiller. Litt enig med TomH (eller hvem det nå var som skrev dette tidligere i tråden) her. Kunne vært spennende med Diskerud og Henriksen sammen sentralt på midten. Kanskje Alas som venstrekant og Chibuike og Elyounoussi på topp. Eventuelt Holm for Alas (ser ikke helt hvem som optimalt bør bekle venstrekanten på RBK enda).

Fy faen, ta deg sammen! Hva faen snakker du om! Idiot!

@Attaboy. Haha.

Når det gjelder lagoppstilling. Helt enig at vi kan spille uten en dedikert DM. Dessverre har Annans geniale opphold gjort det til en regel at vi skal ha én spiller med stort defensivt ansvar, men det finnes andre måter å løse dette på. Blant annet vil man tilføre defensiv trygghet ved å ha meget gode ballspillere i midtbaneleddet, og for øvrig coache på en måte som gjør at ansvaret blir fordelt. Vi har aggressive spillere også utenom Issah.

Issah har gjort mye bra, men pasningsfoten blir for ujevn for min smak.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 14:02    Post subject: Reply with quote

Nettopp det du sier abjoern. Mulig jeg er utrolig sulteforet på angrepsfotball fra RBK og dermed ønsker en mer offensiv oppstilling. Om dette går er en annen sak. Men både Henriksen og Diskerud er løpssterke og ingen av dem sluntrer unna det defensive. I tillegg med Reginiussen på plass har man også fart i forsvaret, og burde kunne klare å stå høyere med hele laget.

Alternativt om man velger å spille med Ankersen har man to med fart i det bakerste ledd. Samtidig har man både Elyounoussi og Alas som kan bidra med fart fremover. Potensielt skulle RBK kunne stå høyere og legge mye mer press på motstanderne, nå som de har en del fart og løpskraft i alle ledd.

På bakgrunn av dette mener jeg faktisk at man kan prøve og se hvordan det går uten en dedikert defensiv midtbanespiller. RBK har tross alt spilt fotball i mange år før Annan kom, uten en dedikert defensiv midtbanespiller. Men en annen tid, en annen formasjon og en annen taktikk.

@haavarl
Jeg tror dessverre du har rett i at beskjeden var at man ikke skulle angripe noe særlig. Noe som er trist ja.

@ZOOlander
Aner ikke hvem Attaboy er, og har aldri diskutert noe med personen før. Men reaksjonen hans sier mye om ham.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 21:49    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:

RBK har tross alt spilt fotball i mange år før Annan kom, uten en dedikert defensiv midtbanespiller.

Skammelsrud ringer vel heller ingen bjeller her da tenker jeg, eller tenker du på 70-tallet?

Mulig du ikke husker at vi pleide å spille 4-3-3 med defensiv midtbane de siste ørten årene før svenskene kom tilbake med den utdaterte 4-4-2 som JJ nå forsøker å drepe RBK med. Den formasjonen han og de andre lærte av Roy Hodgson da han trente Halmstad til gull i 1976. Som England "bergtok" EM med nå sist. Og som JJ enda tror er svaret på alt her i verden.
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 21:54    Post subject: Reply with quote

Vi er på linje når det gjelder JJ wiseblood.

Men synes ikke Skammelsrud og Annan (i hvert fall under hamren) kan sammenlignes.

Skammelsrud lå riktignok ganske dypt, men han var ikke et rivjern med kun defensivt ansvar. Han var en playmaker, og var også med i angrepet lenger opp på banen når anledningen bød seg. Akkurat slik Eggen oppmuntret Annan til.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 22:12    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:

Men synes ikke Skammelsrud og Annan (i hvert fall under hamren) kan sammenlignes.

Skammelsrud lå riktignok ganske dypt, men han var ikke et rivjern med kun defensivt ansvar. Han var en playmaker, og var også med i angrepet lenger opp på banen når anledningen bød seg. Akkurat slik Eggen oppmuntret Annan til.

Siktet vel mer til at vi "bestandig" har hatt et slags anker på midtbanen i en eller annen form. Det at vi ikke alltid har hatt gode nok anker er en annen sak.

Problemet er når folk her inne mener vi skal spille med 2 sentralt i stedet for 3 (som f.eks 4-4-2 med diamant, 4-3-3, 4-2-3-1, 4-5-1 osv. osv). Se på kampene under f.eks EM, og sjekk OPTA-statistikken for lagene som tviholder på 4-4-2 med flat firer. Jeg er rasende over at man lar JJ holde på med 4-4-2. Hamren var i allefall lur nok til å hive hele 4-4-2 på sjøen etter en katastrofal start hos oss, og ting gikk langt bedre når han endret til 4-2-3-1 selv om jeg ikke er noen storfan av den formasjonen heller. Det er noen år siden Rafa Benitez og Mourinho kom på banen med 4-2-3-1 og vant alt (og Drillo før det igjen på 90-tallet med sin noe mer utdaterte 4-5-1 med anker og to indreløpere).

Fotballverden går igjen i retning av 4-3-3 og possessionbasert fotball, mens RBK lever i 1976 per i dag. Det er skammelig at vi er så utdaterte hva trener angår (eller snarere trenerens evne til å tilpasse seg tidene).
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 22:50    Post subject: Reply with quote

Haha, wiseblood, vi er som sjelefrender å regne når det gjelder flat firer vs 4-3-3, og jeg er også *ganske* frustrert over at man lar JJ transformere RBK til en 4-4-2-klubb. Det gir ingen mening, verken med tanke på RBKs arv, identitet, forventninger fra supporterne og heller ikke, som du sier, med tanke på trendene i internasjonal fotball, og hva slags fotball som faktisk er konkurransedyktig på litt høyere nivå enn "jevnt over rævva".

Klarer derfor ikke å glede meg over verken Tarik, Mix, Mush eller andre. Man satser altså kjempestort for å gi JJ alle de støttehjulene han trenger i sin streben etter å gjøre RBK til en 4-4-2-klubb. Jeg fatter ikke hvorfor det godtas? Er RBK-miljøet så lite fotballideologisk bevisst? Det er i såfall skuffende med tanke på den fabelaktige arven fra Eggen.

Skulle likt å se dette skje i Ajax eller Barcelona.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:04    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:

Indreløperne hadde hakket mere defensivt ansvar/ballvinneransvar enn den sentrale. Han hadde ansvaret for å være spillbar,holde på ballen og fordele ball uten å miste den,noe han var i topp Europeisk klasse til.
Dette illustreres enda bedre for oss som husker brandy,KÃ¥re osv.
Sverre var en målfarlig offensiv ballfordeler med lite defansivt ansvar.
Skammelsrud var også mere slik i starten,men formet rollen til en noe dypere rolle etterhvert.
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:11    Post subject: Reply with quote

Mhm. Og nettopp dette med å fordele defensivt ansvar på indreløpere er noe som kan justeres greit i en treer på midten, og som gjør at man ikke er så bundet til enkelte spillertyper.

Ble delvis anklaget for å støtte det største misbruket av en RBK-spiller på 20 år da jeg foreslo Henriksen sentralt i en treer, men det er da altså mulig å coache og samkjøre en slik treer på forskjellige måter, og det er ingenting i veien for at Henriksen kan frigjøre seg offensivt.

Når det er sagt, er jeg enig i observasjonen om at Skammels hadde en "defensiv" rolle i den forstand at han lå dypere enn indreløperne i storparten av Eggen-perioden og for øvrig bidro med de egenskapene du beskriver, som også hadde "defensiv verdi", men ja indreløperne var mer aggressive i gjenvinningsfasen.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:20    Post subject: Reply with quote

Jeg hadde tenkt å komme med en litt lenger kommentar Wiseblood, men jeg nøyer meg med å påpeke at etter min mening var verken Skammelsrud, Ørjan Berg eller andre i den sentrale midtbanerollen under Eggen-perioden, som du henviser til, det jeg vil kalle dedikerte defensive midtbanespillere. Enig med det abjoern påpekte her. Mulig du (Wiseblood) er uenig med meg i dette, og det er isåfall greit.

Dette mener jeg er noe som hovedsaklig kom med Hamren, og især Annan. Annan skapte på mange måter denne rollen, og tilpasset den til sin spillestil, samt den nye formasjonen og generelle spillesystemet som Hamren ville innføre i klubben. Annan var svært viktig for denne rollen, og jeg føler ikke at vi klarte å erstatte han i de kampene han måtte stå over når han var i klubben, og heller ikke etter at han har forlatt klubben. Verken Issah, Selnæs eller Svensson er noen Annan. Issah mener jeg ikke er god nok, Selnæs og Svensson kan utvikle seg til å bli meget gode defensive midtbanespillere med litt tid.

Poenget mitt med de forrige innleggene i denne tråden, er litt at jeg (kanskje i noe frustrasjon) ønsker å se et mer offensivt RBK. Derfor prøve å gå vekk fra å ha en midtbanespiller som utelukkende har en defensive oppgave, til å ha to bevegelige midtbanespillere som tar defensivt ansvar, men som i stor grad blir med i det oppbyggende og offensive spillet også.

Forøvrig har både toreinar og abjoern kommet med flere punkter her, og redegjort mer.

Håpet er at Dorsin, Strandberg, Reginiussen og Ankersen/Høiland, samt Diskerud og Henriksen er bra nok til at dette kan la seg gjøre. Mulig det er en utopi.

Selv ønsker jeg bare mer offensiv fotball. Jeg ønsker meg også tilbake til de tider RBK var mer "angrep, angrep, angrep", og jeg er sikker på at det er mulig for RBK å være veldig offensive i spillestilen uten at Eggen nødvendigvis er trener.

Er også enig med dere begge (Wiseblood og abjoern) når det gjelder 4-3-3. Synes diskusjonen som nå ble påbegynt er ganske interessant. Det er ganske drastisk at man har gått helt vekk fra grunnprinsippene i RBK, og lagt om til en helt annen formasjon og spillestil. Men kan RBK til tross for dette fortsatt spille blendende flott angrepsfotball? Jeg tror dette er mulig uansett formasjon. Nå vil jeg underholdes mer når jeg ser RBK spille. Fortsatt er resultat viktigst, men må da gå an å skape målsjanser når man spiller fotballkamper selv om man f.eks. går videre med et 0-0 resultat?
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:24    Post subject: Reply with quote

Man får i allefall et ekstra pressledd og det blir langt mindre springing for midtbanen om man styrer unna flat firer. Og det blir enklere med gjennvinning høyere på banen.

4-4-2 duger så vidt til å ligge lavt og kontre med (om en har de rette spillertypene), men igjen, det er slettes ikke måten å spille fotball på i dag, og det vil aldri bli særlig underholdende. Fotballen har utviklet seg, men RBK står på stedet hvil med en utdatert møkkaformasjon. Synd men sant.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:38    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:

Poenget mitt med de forrige innleggene i denne tråden, er litt at jeg (kanskje i noe frustrasjon) ønsker å se et mer offensivt RBK. Derfor prøve å gå vekk fra å ha en midtbanespiller som utelukkende har en defensive oppgave, til å ha to bevegelige midtbanespillere som tar defensivt ansvar, men som i stor grad blir med i det oppbyggende og offensive spillet også.

Helt enig i at man må finne på noe mer enn man gjorde på torsdag, men å legge 4-4-2 i bunn for angrepsfotball blir stort sett feil, om man da ikke møter et annet lag som også spiller 4-4-2 med dårligere spillere.

Man må på ett eller annet vis ha et defensivt fundament å bygge på slik at det blir frihet for de i angrep til å gjøre nettopp det, å angripe. Det er veldig vanskelig å få en god balanse med formasjonen vi spiller i dag. Solbakken kjører også 4-4-2, men har en slags 4-2-2-2 som er en langt bedre løsning om man absolutt må klamre seg til 4-4-2. Eller om man kjører en diamant på midtbanen som da i praksis blir en 4-3-1-2/4-1-3-2 og igjen gir et ekstra pressledd og bedre defensiv trygghet.

Skal RBK igjen bli et lag som spiller artig og angrepsvillig fotball må man kaste 4-4-2 med flat firer over bord og se på andre alternativer.
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:39    Post subject: Reply with quote

Jeg skulle gjerne diskutert dette seriøst med en type som Hoftun eller noen i styret som tør å snakke om ulike måter å spille fotball på, men har lite lyst til å sende teite mail.

Så dersom det ikke kommer flere "RBKweb griller", hadde det vært veldig interessant dersom 2mas eller noen av adressa-journalistene som bruker 25 % av stillingen sin på å lese her inne, kunne spurt ut Hoftun og Koteng om akkurat dette. Grunnprinsippene i RBK.., om det er greit at vi blir en 4-4-2-klubb og hvordan man vurderer dette opp mot 1) RBKs identitet og fotballfaglige arv, 2) "underholdning, estetikk, angrepsvilje, kvalitet på spillet" og 3) trender i internasjonal fotball og konkurransen vi møter i europaspill, som det hevdes er så viktig for oss.

Takk.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 10.08.2012 23:43    Post subject: Reply with quote

Men vi må heller ikke glemme at den offensive utgaven av 433 ble noe utradert på dato da alle motstanderne i tippeligaen ble Drillosk og overbefolket midtbanen med duracelkaniner.

Forstoppere ble forsøkt som kompensasjon med bla.a Vidar Riseth,for å kompensere for dette.

For meg er oppstilling bare tall,men hvis jeg skal velge er faktisk 4231 favoritten.

Med kanter som Alas(tror jeg) og generell stor fart fremover kombinert med gode tekniske ferdigheter, kan vi stille opp slik også uten oppspillspunkter som Prica og Ivers.

Nærmere utdyping av spillestilen ut i fra dette blir en annen diskusjon,men mulighetene florerer.
PS! Tarik og Holm er forresten ikke så værst på hodet i tillegg til fart og teknikk.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 11.08.2012 00:05    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:

For meg er oppstilling bare tall,men hvis jeg skal velge er faktisk 4231 favoritten.

4-2-3-1 gir i allefall de 4 fremste spillerne langt mer frihet til å angripe, men det blir ganske baktungt om en ikke står høyt på banen og kjører med høy aggressivitet og liten avstand mellom pressleddene, slik Valencia spilte i sin tid under Rafa Benitez. Men det forutsetter også at man har raske folk i forsvar til å løpe opp baller som blir pumpet opp i bakrommet. Nå har vi heldigvis fått oss en rask stopper i Reginiussen som i det minste åpner for muligheten til å stå litt høyere på banen.

Angående tiki-taka og den "moderne" 4-3-3:
Barcelona/Spania kjører i praksis 4-6-0 der minst 4 av de 6 på midtbanen bombarderer forsvaret til motstanderen med løp inn i kanalene og man kan stå veldig høyt i banen (keeper er sweeper), men det fordrer igjen at man har tekniske og aggressive spillere som er gode både med og uten ball.

Der er vi vel ikke helt, og jeg vet ikke om det helt er veien å gå for oss per i dag, men det hadde ikke skadet å forsøke seg på litt mer ballinnehav enn det vi har nå, vi har tidvis blitt utspilt på Lerkendal og det er direkte flaut at man ikke tør prøve på mer enn det man gjør i dag, jf kampen mot Servette. Ikke at man skulle dundre i angrep, men det må i det minste være en slags plan i spillet. Det har vi ikke nå annet enn at man skal stille opp som et svartens skolekorps i rekker og håpe på det beste.
abjoern
Veteran

PostPosted: 11.08.2012 00:19    Post subject: Reply with quote

Jeg ser moderne 4-3-3-spillere i Midtsjø, Berntsen, Svensson, Mix m.fl, og angripere (Messi, Sanchez, Pedro..) i Chibuike, Dockal, Tarik, Alas. Sikkert glemt noen, men massevis av muligheter til å komponere lag som "ligner" på Barca 2010 mhp roller og typer. (regner med at alle forstår at dette er en type-sammenligning og intet annet)

Henriksen og Selnæs noe seige, men kan fungere med mer fotrappe spillere ved siden av seg.

Skjønner dog at folk er skeptiske til uetablerte spillere som Midtsjø og Berntsen, men tror virkelig at spilletid + hensiktsmessig coaching hadde skapt klassespillere av disse etter norske forhold.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 11.08.2012 00:43    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Jeg ser moderne 4-3-3-spillere i Midtsjø, Berntsen, Svensson, Mix m.fl, og angripere (Messi, Sanchez, Pedro..) i Chibuike, Dockal, Tarik, Alas. Sikkert glemt noen, men massevis av muligheter til å komponere lag som "ligner" på Barca 2010 mhp roller og typer. (regner med at alle forstår at dette er en type-sammenligning og intet annet)

Henriksen og Selnæs noe seige, men kan fungere med mer fotrappe spillere ved siden av seg.

Skjønner dog at folk er skeptiske til uetablerte spillere som Midtsjø og Berntsen, men tror virkelig at spilletid + hensiktsmessig coaching hadde skapt klassespillere av disse etter norske forhold.

Du har jo faktisk rett i at vi etter hvert kanskje kunne klart å sy sammen et slags tiki-taka lag med de nye spillerne som har kommet inn da vi har veldig mange forskjellige midtbane/vingaktige typer i laget men desto færre klassiske 4-4-2 spillere. Er vel egentlig bare Markus og Mix som passer inn i en flat firer (men igjen, bortkastet formasjon) der Selnes,Svensson, Midtsjø og Berntsen vel har mangler og styrker som tilsier at de heller burde spilt i en treer på midtbanen, noe som hadde blitt kanon med Selnes som en slags Skammelsrud (som heller ikke var noen racer) og Svensson/Midtsjø som indreløpere. Og Alas frykter jeg er så elendig defensivt at det blir mye å gjøre på backen bak han i en flat firer. Derfor tror jeg også at det blir lite spilletid før dette blir ordnet opp i.

Edit: Og derfor burde kanskje Alas spilt ving i en 4-3-3 i stedet for kant i en 4-4-2. Putt Dockal på den andre vingen og sett Tarik sentralt, så har en noe på gang. RBK
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Page 14 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb