English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 258, 259, 260 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 12:36    Post subject: Reply with quote

- Vi har fokus på vending av spillet for å flytte på motstanderen og skape åpninger for oss selv. Vi har sett litt på det vi gjorde i den første kampen, samt de to omgangene mot Lillestrøm. I tillegg ønsker vi å ha mer bevegelse hos flere for skape rom for seg selv og andre, og at vi alltid skal ha mer enn ett pasningsalternativ. Da kommer vi til det tredje punktet som er pasningskvaliteten. Det blir viktig for oss å være bestemte og levere presise og harde pasninger gjennom ledd. En del avgjørende pasninger har blitt litt løse til tider, så det må vi få på plass, forklarer treneren

Tror de leser RBKweb daglig! Mye konkret der, som etterlyst av flere her inne. Dog er ikke jeg av de som er kritiske til Jönsson fordi han ikke forklarer kamp planen i detalj til media. Jeg er bare kritisk fordi laget presterer under pari.
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 12:41    Post subject: Reply with quote

Så det der jeg også. Har knapt nok sett en slik fotbalfaglig konkret uttalelse fra Jønsson før, og jeg kom også inn på tanken at han responderer direkte på diskusjonene her inne Wink
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 12:43    Post subject: Reply with quote

Eller at NAE gikk innom og fortalte det etter LSK-kampen...
Back to top
eksiltrøndern
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 12:46    Post subject: Reply with quote

Det der høres jo ut som en veldig god plan, det er slik fotball jeg ønsker å se på lerkendal, men har vi sett noe som ligner iløpet av hele sesongen?

Da tenker jeg først og fremst på det med løp for å skape rom for andre og det med flere samtidige pasningsalternativer. Gutta løper jo rundt som hodeløse høns.

Hver gang vi "ruller" opp langs kanten så er det kun vingen og backen som er med i spillet (eller, maks de to, noen ganger kun en av de). Spissene løper opp for å gjøre seg klar til en langball og den sentrale midtbanen står enten igjenn i forsvar (det er vel mye på grunn av at vi konstant kontrer) eller løper mot bakrommet. Henriksen skal dog ha kred for at han bryter ut av dette systemet.

Dette fører jo til at når vi mister ballen i omstillingsfasen så har vi 1. ingen som kan kjempe om ballen vi mistet og 2. stillt oss veldig farlig til for en motkontring.

Jeg vil ha innøvde bevegelser og faste mønstre spillerne skal forholde seg til, du kan ha mange gode ideer rundt hvordan vi skal spille Janne, men når spillerne ikke har noen ide om hvordan de skal gjøre det i praksis etter 1,5 år så er det noe riv ruskende galt...
Back to top
JonXpstad
Senior

PostPosted: 26.07.2012 12:48    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Hjelde wrote:
Eggen ble vel valgt bort fordi han på det tidspunktet ble ansett som en mindre langsiktig kandidat...

Det var nok kun et vikarierende argument. Eggen ga vel ingen tidsbegrensning i første omgang da han stilte seg til disposisjon.

Jo Eggen begrensa seg til 2 år!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.07.2012 12:53    Post subject: Reply with quote

Står da ingenting der om at NAE selv sier han kun kan være trener for en kort periode.

Edit: Ser du fjernet linken og endret posten din, da ble min post rimelig malplassert Wink
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 12:55    Post subject: Reply with quote

Hvilken kilde har du for det JonXpstad? Mener også han sa noe sånt, men blir litt i tvil nå... det sto ihvertfall lite om det i den artikkelen du la ut... og fjernet igjen...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.07.2012 12:59    Post subject: Reply with quote

Eggen selv sa "de kunne bare sagt ja til meg, så hadde de hatt en trener i 2 år" etter at han ble vraket tidlig i prosessen.

Men dette var nok aldri hogget i stein, det er en setning han har kastet ut av seg etter å ha blitt vraket. Alle skjønner at en 75 år gammel mann ikke kan være trener i 30 år, men vi kan nok alle være enige om at NAE garantert hadde tatt flere år om han hadde fått suksess med RBK igjen.

Og unnskyldningen til RBK om at NAE ikke var et langsiktig nok altternativ var rimelig sikkert kun en unnskyldning fordi de ikke ønsket et belastet og resultatkrevende situasjon i arbeidshverdagen sin igjen.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:05    Post subject: Reply with quote

... og Eggen var vel ikke 75 heller på det tidspunktet... mer i underkant av 70.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:06    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke de som mener at han ikke var langsiktig løsning nok. Foruten Wenger, Ferguson, Moyes, hvor mange trenere er i en klubb over 4 år? Færreste. Trenere er nærmest like kortsiktig som spillere er. Eggen hadde vært den perfekte løsningen for RBK, men 'gjort er gjort'.
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:07    Post subject: Reply with quote

Sier seg selv at ting blir mer behagelig med en trener som coacher ved å rose dårlige prestasjoner og bruker uttrykk som "lysenergi" (hahahahaha!).

Kunne med andre ord like gjerne brukt Prinsesse Märtha som trener hvorpå man bokstavelig talt ville fått engler som assistenttrenere! Very Happy
Back to top
hke
Junior

PostPosted: 26.07.2012 13:12    Post subject: Endelig en fornuftig person her! Reply with quote

MariusV wrote:
Fy faen. Det er mørkt i skogen hos enkelte forumgjengere når de tror at medieuttalelsene til JJ har noenting med hvordan han coacher laget å gjøre. Tror vi virkelig at dette er det eneste han gir spillerne av inputs? Er vi så tette i pappen? Da han tok Stabæk til eliteserien og seriegull, snakket han stort sett bare om å være bestemt da? Nei - nå glemmer jeg meg - årsaken til at Stabæk klarte det er jo selvfølgelig Steen Jensen og Nannskog. Janne var jo knapt delaktig.

Hadde selvfølgelig ALDRI blitt plukket opp, dette, av hverken sportslig ledelse eller spillere, om han hadde uttalt seg slik, og kun slik, til spillerne. For det sier seg selv at både trener og SD jobber systematisk og planlagt med å bygge ned Rosenborg fra en stor klubb til en førstedivisjons middelhavsfarer. Jeg blir helt tullerusk av å lese alt dette skvipet enkelte lirer av seg.

Ja til saklig debatt basert på informasjon eller tanker! Nei til tullete antagelser basert på uvitenhet, pisspreik og skråsikkerhet!

At alt ikke er gull og grønne skoger i klubben om dagen er vi nok flere om å være enige i, men kan vi være så snille å holde debatten til et nivå som ekskluderer alt dette pisset jeg leser meg gjennom hver dag. Samme gjentakelsene, samme dumme argumentasjonen. Alle her vil være tjent med å ta det opp ett nivå.

Takk!

Veldig bra innlegg, Marius!

Alt er ikke bare sort/hvitt når man ser på RBK RBK (og vi trenger ingen ordspill til den)
Godt mulig at vi har en trener som ikke er så godt likt av mange, men det gjør ikke JJ til en dårlig trener av den grunn. Ingen her vet hva som skjer på matta daglig, i garderoben, på kammerset eller brakka.
Svært få kan uttale seg med sikkerhet rundt dette temaet.
Det eneste vi ser er et RBK-lag som ikke spiller den fotballen vi skulle ønske. Vi ser spillere som kanskje ikke spiller på sitt beste, vi ser kanskje ikke de kjøpene vi skulle ønske.

Men hvordan kan man vri alt dette til at han og han og han ikke har peiling på de det driver med. Hvordan kan vi med sikkerhet si at Ronny Deila virkelig kan ta dette laget til store høyder. På hvilke grunnlag kan man argumentere for det?

Jeg er ikke fornøyd med måten vi spiller på om dagen. Jeg ser unggutter som løper og løper og løper som hodeløse kyllinger. De er heite i toppen. Mangler beslutsomhet, og er gode bare glimtvis. Det viser at vi har en talentfull spillergruppe, men det viser også at vi har masse å jobbe med, og veldig vanskelige forutsetninger for en trener å jobbe i. En relativt utakknemlig jobb, men en jobb som virkelig kan blomstre mer og mer.

Vi har spilt regelmessig med en 17-åring på midten, i manko på noe særlig bedre alternativ. Har da JJ riktig arbeidsvilkår for å gjøre RBK til topp 30? NEI (Jeg mener Selnæs har gjort en bra jobb, men han er ikke på det nivået som en topp 30-klubb fortjener.)

Er noe av jobben til en trener å si hvilke spillere han ønsker? JA
Tror du han har fått alt han har pekt på? NEI
Er dagens stall et resultat av JJ ønskede rammevilkår? NEI
Er vi på vei dit? JA, men det tar den tiden det tar.

Er det rart man nedjusterer målsettningene for laget? NEI

Mener jeg leste at Solskjær fikk 15 spillere. Da kan man vel si at han har fått jobbe den stallen han ønsker.

Ang personkarakteristikker:
Når man begynner å påpeke ting han sier, øøø, eeeh, aggressive, revansjelyst..
Og det er hele bildet man har. Og så begynner man å plukke opp alle disse, og så danner man seg et bilde av en trener som står med halen mellom bena.
En spiller jeg aldri har likt, og som i og for seg går for å være en sterk personlighet, Daniel Nanskog, roser JJ for hvordan han var som trener. En sterk og solid leder som stilte strenge krav til sine spillere.
Har JJ plutselig sluttet med dette?!

Mye av dette var skrevet i stort engasjement, så mulig jeg har blitt litt ivrig og skrevet litt feil og slikt, men det får dere bare se gjennom fingrene på Wink
Ivar
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:14    Post subject: Reply with quote

Dette kan kanskje også forklare spillerkjøpene våre. Er det noen sammenheng om hvordan stjernetegnene deres harmonerer med hverandre og danner et lyst og lystig mønster?
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.07.2012 13:17    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mener jeg leste at Solskjær fikk 15 spillere. Da kan man vel si at han har fått jobbe den stallen han ønsker.

Hvis dette er kriteriet så inviterer jeg deg til å starte å telle hvor mange spillere som har kommet inn etter at JJ kom, og vips så har visst JJ får jobbe med den stallen han ønsker også.

Sånn er det naturligvis ikke, fordi dette ikke definerer om man har gode arbeidsforhold eller ikke. vi har mistet mange spillere, men vi har også hentet spillere for over 40 millioner kroner på de første 12 månedene JJ var ansatt, og nå er vi igang med å kjøre mastercardet varmt igjen.

Selv om JJ`s arbeidsforhold ikke er optmimale, så har han svært mye bedre forhold enn de aller fleste andre trenere i Norge. Sannsynligvis de beste i hele Norge.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 26.07.2012 13:24    Post subject: Reply with quote

Under Jönssons første sju måneder som sjef kan man stille spørsmålstegn ved om han hadde sagt ja til å bli RBK-trener på andre forutsetninger enn han trodde idet han sa ja (antakelig en gang tidlig på vinteren i 2010).

Fra august i fjor og videre framover har han imidlertid lite å klage på når det gjelder forutsetninger for å bygge et lag som er best i Norge og kan kjempe i Europa.

Vi skulle vært høstens beste lag i fjor, det var vi ikke selv om vi ikke var så langt unna. Vi skulle vært vårens beste lag i år. Det har vi slett ikke vært.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
josinho
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:29    Post subject: Reply with quote

Bra Kristobal Tommel'n opp!
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:36    Post subject: Reply with quote

Ønsker et kort ja/nei svar av brukerne her inne.

Rosenborg har som mål: Europa-spill hvert år. Dette klarte vi ikke i fjor.

Om RBK ryker i dag, eller mot Servette, ryker Jønsson tilsvarende?

JannesBart: Ja. 99% sikker.
Back to top
eksiltrøndern
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:37    Post subject: Reply with quote

yid: Jeg ser du i likhet med Janne bruker begrepet beslutsomhet. Hva ligger i det begrepet? Nå SKAL jeg finte av denne fyren, nå SKAL jeg skore mål?

Slik jeg ser det ligger ikke problemet i at spillerne ikke ønsker å gjøre noe, men at laget ikke fungerer som en enhet.

I min verden vil beslutsomhet si: et ønske om å gjøre noe og innsats til å nå målet.

Jeg har ingen tvil om at spillerne har et ønske om å vinne, og med noen unntak så er det jo god innsats ute på matta.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 13:43    Post subject: Reply with quote

Hvis du spør meg, så synes jeg absolutte betingelser i form av resultatmål er noe av det dummeste som finnes. Joda, vinner man ikke TL på x antall forsøk ser det dårlig ut. Rykker man ned, ser det veldig dårlig ut, men det er fullt mulig å ryke ut av Europa på uhell/uflaks til tross for at man har et utrolig bra prosjekt på gang. Som fotballleder må man ha nok innsikt til å kunne vurdere en trener uavhengig av utfall i enkeltkamper. Utfordringen er naturligvis å gi sparken til en trener som hangler seg til seriegull og kanskje en playoff til EL. Det vil ikke falle i god jord hos supporterne jf hvordan man omtaler By Rise. Dersom man som fotballeder tar en slik avgjørelse på faglig grunnlag, mener jeg det er en riktig og modig avgjørelse, men har ingen forhåpninger om at det samme vil skje med dagens trenerapparat dersom vi skulle ta gull.

Personlig er det irrelevant for meg om vi går videre eller ei. Det handler om mye annet enn Jönssons egnethet. Jeg kunne nevnt mange punkter som gjør at jeg allerede har gjort opp en mening, men det korteste og enkleste er at jeg ikke ønsker at RBK skal bli en old british style 4-4-2-klubb.

Om sannsynligheten for at trenerapparatet ryker dersom vi ryker ut av Europa før playoffen? Ja, det vil jeg tro, men igjen, har ingen forhåpninger. Handlingslammelse er ordet som best beskriver de siste sesongene i RBK. Det går igjen og igjen.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 14:22    Post subject: Reply with quote

Viss RBK ryker ut mot lilleputtlaget de spiller mot i dag, tror jeg nok at JJ ligger tynt an. Fortsetter laget å prestere spillemessig svakt, samtidig som trepoengerne ikke dominerer i august, vil nok JJ bli løst i fra sin kontrakt. Pga ferieavvikling, spillerjakt, samt at en erstatter skal være klar viss JJ må gå, tror jeg at JJ vil sitte noen uker til selv om resultatene uteblir de kommende kampene. JJ lever farlig nå og er hardt presset. Ikke bra for JJ at så mange i RBK-familien har mistet trua på ham.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 14:26    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Fortsetter laget å prestere spillemessig svakt

Hvem i klubbens ledelse skal vurdere dette?
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 14:30    Post subject: Reply with quote

JannesBart wrote:

Om RBK ryker i dag, eller mot Servette, ryker Jønsson tilsvarende?

JannesBart: Ja. 99% sikker.

Jeg tror ikke det. Virker som om styret mangler baller til å gjøre noe sånt. Men kanskje

Når det er sagt, er nok oddsen for at det er Janne som forsvinner og ikke Hoftun kjempegod (Uansett hva som måtte komme frem i media av evt saker i ukene som kommer).

Så kanskje har styret store nok baller til å sparke Janne, men for små til å gjøre det samme med Hoftun.
Henri
Legende

PostPosted: 26.07.2012 14:32    Post subject: Reply with quote

Jeg kan aldri tenke meg at han får sparken om vi taper i dag.
Back to top
pavel londak fan account
Rutinert

PostPosted: 26.07.2012 14:41    Post subject: Reply with quote

Har på følelsen at Jönsson nesten uansett blir sittende ut sesongen så lenge han holder oss på øvre halvdel av tabellen. Dette er vel dog en bedre løsning enn at superassistent Henriksen tar over skuta den siste tredjedelen av sesongen.

Så får vi håpe de har baller nok til å sparke ham etter sesongen, på tross av at han mest sannsynlig når "målet" om tredjeplass i serien.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 14:49    Post subject: Reply with quote

Hvis vi ryker enten i dag eller mot sveitserne så vil vel det beste være å avløse Jønsson inn mot Sogndal-kampen.
Et par NAE-økter før den og så en to ukers pause til å terpe angrepsspill.
Sikkert ikke så mange som skal med landslag uansett.

EDIT: Dette fordi jeg tror vi trenger poengtap mot Tromsø og/eller Aafk for at styret skal skjønne alvoret. Ser for meg intervjuet etter et tap i kveld: "Jojo, men nå får vi mye tid til serien og vi henger jo med i kampen om gull og CL-kvalik til neste år."

Last edited by trondh on 26.07.2012 14:51; edited 1 time in total
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 258, 259, 260 ... 381, 382, 383  Next
Page 259 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb