|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
nin Rutinert
|
Posted: 28.06.2012 08:40 Post subject: |
|
|
En freak-incident som varte 15 år...
jada, så neida. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 28.06.2012 09:35 Post subject: |
|
|
| ambiguous wrote: | Først må jeg få si at jeg også opplever apatien som mange her snakker om.
Men, la oss se på fakta først.
1) Vi tapte med ett mål borte mot det som er Norges beste lag. Vi manglet tre av fire forsvarsspillere og i motsetning til MFK så spilte vi for tre dager siden.
2) Jeg har blitt slaktet for dette argumentet før - MEN: Alex Ferguson trengte tre-fem år før han fikk schwung på United.
3) Vi har mistet mange spillere. Som har blitt påpekt har Hoftun fått den tunge jobben med å presse ned lønninger og å fornye med folk som ønsker seg ut.
4) Eggen-tiden er over. Vi er pr nå et helt ordinært fotballag. Vi er likevel topp fem i Norge og skal prøve oss i Europa straks.
Ok. Vi har en del formidlende omstendigheter i forhold til den totale slakten som forekommer her på forumet.
Vi må stille oss følgende spørsmål:
1) Hvis vi fjerner JJ koster det oss mye penger, og det KAN hende at det ikke blir bedre. Vanskelig å si hvilken trener som er tilgjengelig. Stig Torbjørnsen bør få jobben, i så fall.
2) Er Erik Hoftun inkompetent, eller er han ikke. Hvis vi sier ja, og sparker ham, koster det penger, og erstatninger er ikke nødvendigvis god.
3) Går det an å se på Eggen-perioden som en freak incidient, akkurat som Hellas sitt EM-gull i 2004? At vi nå må forvente å "bare" være en klubb som får et gruppespill i EL hvert tredje år? I så fall, kan medgangssupportere leve med det?
Det jeg forsøker å få frem her er at dette er en komplisert sak, og forumet bærer preg av overforenkling og mye følelser - som det SKAL være rundt en fotballklubb.
Jeg mener at Jan Jønsson sitter ut sesongen, uansett. Så evaluerer vi da. Hvis vi da ikke har medalje og helst skal ha kommet ut i Europa League, så bør han få gjøre noe annet. Innen den tid må vi forsøke å støtte laget.
 |
1.1 Jeg ser den, men gårsdagens kamp føyer seg bare i rekken av negative prestasjoner og resultater. Sånn sett er gårsdagens kamp bare med på å forsterke en negativ trend, og sånn sett er de faktorene du peker på irrelevant for helheten, selv om det kan fungere som en årsaksmodell for gårsdagens kamp.
1.2 Dette er den største floskelen som blir brukt for å forsvare kontinuitet. Det er nok av moteksempler, men essensen er også at dette konkrete eksempelet er problematisk å overføre til RBK. Men for å bli med på denne tankegangen la oss si at Fergusen gir seg og en ny trener overtar, hva tror man blir minstekravet resultatmessig for denne treneren, og hvor lang tid har denne treneren på seg?
1.3 Enig, og Hoftun har et mindre handlingsrom enn mange av hans forgjengere. Når det er sagt er RBK det laget som i TL har desidert det største handlingsrommet. Man kan si at handlingsrommet har blitt mindre, men RBK er fortsatt den største økonomiske maktfaktoren i TL. For selv om de har mistet en del spillere har de faktisk hatt muligheten til å erstatte en del av de, og man kan undre seg over om dette har vært sportslige og økonomiske fornuftige investeringer.
For sluttpoenget mitt er at selv om det foregår innskrenkinger på lerkendal er ikke disse kuttene så dramatiske at RBK får et negativt konkurransefortrinn i forhold til sine konkurrenter. Den fordelen RBK før hadde er kanskje ikke så himmelhøy, men det er fortsatt et betydelig positivt gap, og man skal også huske på at nesten samtlige TL klubber har måttet kutte.
1.4 Eggen tiden er over, men RBK forsvant vel ikke med Eggen?
2.1 JJ er avhenging av sine sportslige resultater, og ikke minst tillit av spillergruppen. Spørsmålet er om de sportslige resultatene har vært tilfredstillende, og en tilleggsfaktor er om man kan se en stigende kurve prestasjonsmessig. Har vi utviklet oss siden JJ tok over? Jeg er av den mening at JJ kan få tid ut sesongen (såfremt vi ikke knekker helt sammen) og da får vi summere opp. Kommer man frem til at dette prosjektet ikke har levd opp til forventningene da forventer jeg at JJ får selskap ut av portene fra Lerkendal.
2.2 Er besvart ovenfor.
2.3 Du tenker her på CL, og ikke TL håper jeg? Når det gjelder CL var det ganske unikt, og jeg tror ingen forventer at dette skal skje igjen. Det jeg forventer er at RBK er med å kjempe om seriegull hvert eneste år, utvikler seg som klubb, har en rød tråd i hva de driver med, og innimellom klarer å komme seg til EL gruppespillet. Dette bør ikke være urealistisk, men rett og slett det enhver som representerer RBK må forholde seg til. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 28.06.2012 09:51 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | 1.3 Enig, og Hoftun har et mindre handlingsrom enn mange av hans forgjengere. |
Det var da ikke måte på unison enighet. Har dere allerede glemt satsingen for å ta tilbake tronen? Kan dere være så vennlige å nevne noen disse forgjengerne, som har fått lov til å bruke mere penger enn Erik Hoftun? |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 28.06.2012 10:29 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: | | Spartacus wrote: | | 1.3 Enig, og Hoftun har et mindre handlingsrom enn mange av hans forgjengere. |
Det var da ikke måte på unison enighet. Har dere allerede glemt satsingen for å ta tilbake tronen? Kan dere være så vennlige å nevne noen disse forgjengerne, som har fått lov til å bruke mere penger enn Erik Hoftun? |
Så du er ikke enig i at handlingsrommet til RBK har blitt mindre de to siste sesongene? Du er ikke enig i at klubben nå bevisst prøver å få lønningene ned? Eller at de prøver å få ned utgiftene i budsjettet? Jeg har ikke glemt sesongene under Hamren, og det kostet, men det ga vel også to ligamesterskap. Ofte er kritikken mot Hoftun følgende, enten bruker han for mye penger eller så bruker han for lite. Min kritikk, noe som står mellom linjene ovenfor, er at han ikke finner de "riktige" spillerne, her tenker jeg på spillere som har kvaliteter som passer inn i TL, og til en fornuftig pris. For ja, slik jeg skriver vi har fortsatt økonomiske midler, men vi er ikke like godt rustet som vi var/eller som vi trodde vi var. Når det kommer til forgjenger kan ikke du belyse meg, men når det gjelder det økonomiske handlingsrommet snakker jeg primært om de to årene under JJ. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.06.2012 10:33 Post subject: |
|
|
Poenget er vel at det blir litt rart å unnskylde Hoftuns innsats med at handlingsrommet hans er begrenset på grunn av økonomisk havari når Hoftun definitivt har hatt minst en hånd på roret når skuta ble styrt mot skjæret. Det var noen som regnet ut hvor mye penger Hoftun har tapt direkte i spillerlogistikken (ikke vunnet, som man burde kunne forvente), og det var mangfoldige millioner. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 28.06.2012 10:49 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Poenget er vel at det blir litt rart å unnskylde Hoftuns innsats med at handlingsrommet hans er begrenset på grunn av økonomisk havari når Hoftun definitivt har hatt minst en hånd på roret når skuta ble styrt mot skjæret. Det var noen som regnet ut hvor mye penger Hoftun har tapt direkte i spillerlogistikken (ikke vunnet, som man burde kunne forvente), og det var mangfoldige millioner. |
Unnskylder ikke det, og i den debatten som ble ført ovenfor legger jeg kun vekt på de to siste årene. Når det gjelder den økonomiske og sportslige situasjonen som har oppstått vil jeg anta at det ikke bare er en konsekvens av de to årene (Hoftun og Hamren), men på bakgrunn av lengre tids overforbruk og dårlig sportslig håndverk. Det var turbulent før Hamren også, men de grunnleggende problemene ble godt skjult under Hamren perioden. Man kastet gode penger etter de dårlige. |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 28.06.2012 11:28 Post subject: |
|
|
| Quote: | Like godt var det ikke for Rosenborgs trener Janne Jönsson.
- Jeg hadde gledet meg til ekstraomganger, så det er jo surt å slippe inn sånn på slutten, sier Jönsson. |
Fotball.no
BORT med kødden. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 28.06.2012 11:46 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | Ofte er kritikken mot Hoftun følgende, enten bruker han for mye penger eller så bruker han for lite. |
Pisspreik, det er faen ikke ofte Hoftun får kritikk for å bruke for lite penger. Kan du komme med sitater? Hoftun blir hovedsakelig kritisert for å ha brukt penger på feil spillere, hatt en vrangforestilling om at en skandinavisk satsning vil holde på stolte trønderske tradisjoner. Og sist men ikke minst, blir han kritisert for å være udugelig med forhandlinger. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
kablap Senior
|
Posted: 28.06.2012 11:56 Post subject: |
|
|
Jeg merker at motløsheten og apatien siger inn over meg. Jeg hadde null tro på seier mot Molde i går, og innkassere en bra gevinst på Moldeseier hos bookien min.
RBK er inne i en meget vanskelig periode, med stort fall i publikums- og medieinteresse og i inntekter. Tipper media skriver mye mer om VIF og Molde i år. Det blir også verre å tiltrekke seg gode spillere når vi ikke kan lokke med stort publikum, andre gode spillere, store sjanser på seriegull og europacupspill.
På sikt vil sponsorinteressen også falle, dels pga manglende publikums- og medieinteresse.
Vi sitter og bivåner at laget vårt blir omgjort fra landets fremste klubb til en som midt-på-treet-klubb i en historisk dårlig tippeliga. Neste år blir det ikke europaspill, lavere tilskuertall og en elendig økonomisk siuasjon.
Dette er bunntrist.
Det er en enkel løsning som kan ha effekt på kort sikt: ansett en ny trener.
Andre løsninger (ny SD og nye spillere) vil ikke ha effekt på kort sikt, men er også sterkt påkrevet. _________________ Kebab og klyster |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 28.06.2012 12:56 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | Spartacus wrote: | | Ofte er kritikken mot Hoftun følgende, enten bruker han for mye penger eller så bruker han for lite. |
Pisspreik, det er faen ikke ofte Hoftun får kritikk for å bruke for lite penger. Kan du komme med sitater? Hoftun blir hovedsakelig kritisert for å ha brukt penger på feil spillere, hatt en vrangforestilling om at en skandinavisk satsning vil holde på stolte trønderske tradisjoner. Og sist men ikke minst, blir han kritisert for å være udugelig med forhandlinger. |
Vel, har han ikke fått kritikk for ikke å ha forsterket stallen? |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.06.2012 13:04 Post subject: |
|
|
Om du ikke skjønner dette så er det fordi du ikke ønsker å skjønne det.
- Hoftun har fått kritikk for å betale for mye penger for spillere, altså betale for mye penger i forhold til kvalitet.
- Hoftun har også fått kritikk for manglende handling, altså at han ikke kjøper inne nye spillere når gamle forsvinner.
Han er for orden skyld aldri blitt kritisert for å kjøpe gode spillere for billig.
- Han er derimot blitt kritisert for å bruke penger(selv om det er småpenger) på spillere som PVR. Juniorspillere som er gratis på juniorkontrakt skal fylle ytterste delen av benken, ikke etablerte spillere med ok+ lønn som blir kjøpt inn. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 28.06.2012 13:18 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Om du ikke skjønner dette så er det fordi du ikke ønsker å skjønne det.
- Hoftun har fått kritikk for å betale for mye penger for spillere, altså betale for mye penger i forhold til kvalitet.
- Hoftun har også fått kritikk for manglende handling, altså at han ikke kjøper inne nye spillere når gamle forsvinner.
Han er for orden skyld aldri blitt kritisert for å kjøpe gode spillere for billig.
- Han er derimot blitt kritisert for å bruke penger(selv om det er småpenger) på spillere som PVR. Juniorspillere som er gratis på juniorkontrakt skal fylle ytterste delen av benken, ikke etablerte spillere med ok+ lønn som blir kjøpt inn. |
Ok, var den til meg? For både punkt 1 henviser til at Hoftun har fått kritikk for å bruke for mye penger, mens punkt 2 henviser (manglende handling=ikke kjøpe=bruke lite penger) til at han har fått kritikk for ikke å bruke tilfredstillende nok penger. Ser ikke uenigheten.
Forhåpentligvis har jeg ikke sagt at han har blitt kritisert for å kjøpe gode spillere billig. Uansett dette sitatet ble tatt ut av kontekst, og selv om jeg skriver; "ofte blitt kritisert for enten å ha brukt for mye eller lite penger", utelater ikke det andre områder han har fått kritikk for. |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 28.06.2012 14:54 Post subject: |
|
|
Det er en forskjell på å si at han ikke bruker penger eller for lite penger og at han ikke kjøper inn erstattere.
NÃ¥r du sier han bruker lite penger virker det som han faktisk har gjort noe. _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 28.06.2012 14:56 Post subject: |
|
|
| Nå er det ikke nødvendigvis antallet millioner man har brukt som blir kritisert, men når og hvordan de har blitt brukt. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 28.06.2012 15:35 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | Vollrik wrote: | | Spartacus wrote: | | Ofte er kritikken mot Hoftun følgende, enten bruker han for mye penger eller så bruker han for lite. |
Pisspreik, det er faen ikke ofte Hoftun får kritikk for å bruke for lite penger. Kan du komme med sitater? Hoftun blir hovedsakelig kritisert for å ha brukt penger på feil spillere, hatt en vrangforestilling om at en skandinavisk satsning vil holde på stolte trønderske tradisjoner. Og sist men ikke minst, blir han kritisert for å være udugelig med forhandlinger. |
Vel, har han ikke fått kritikk for ikke å ha forsterket stallen? |
Det betyr ikke at han får kritikk for å bruke for lite penger. Når Hannover brukte rundt 5 millioner på Didier Konan Ya så forsterket det dem mer en da vi brukte 8 millioner på Trond Olsen. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |