| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Øystein Veteran

|
Posted: 25.06.2012 08:47 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | | uansett basisintellekt |
Dette er et forum, ikke semesteroppgaven din. Du ser ikke smartere ut ved å skrive et slikt innlegg fullt av fremmedord som ikke "passer inn i konteksten", heller dummere. Du sier jo ikke annet enn "Desverre er det folk på dette forumet som ikke er like fotballsmarte, men som kan en del uttrykk som de har misforstått". Si det neste gang. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.06.2012 09:22 Post subject: |
|
|
Ikke for å blande meg inn, men du ser ikke akkurat smartere ut selv der du slår ned som en ørn på det du oppfatter som akademisk språkbruk. Hva i alle dager skulle være poenget med å forenkle utsagnene sine ned til sin enkleste form, så lenge de var fullt forståelige slik de stod?
Sånn som jeg oppfattet det prøver Sola med de mer generelle vendingene sine å sette fenomenet inn i en bredere kontekst enn akkurat dette forumet, akkurat nå, mens din oversettelse kun refererer til den umiddelbare relevansen for rbkweb. Informasjon går altså tapt i forenklingen, og det er poenget med denne formen for språk.
Jeg antar at du ikke reagerer på dette fordi du ikke forstod språket selv (du skriver jo vanligvis som en oppegående person), så hvorfor undervurdere alle andre? Dette er et forum, ikke kommentarfeltet i VG. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
LarsP Proff
|
Posted: 25.06.2012 09:46 Post subject: |
|
|
Fra litterære krumspring til noe langt mer interessant; jeg registrerer at Adressa flesker til med betegnelsen "Topp" på gårsdagens kamp, samt en rekke flatterende spillerkarakterer (mine karakterer i parentes, for de som er interessert i hva jeg legger i flatterende):
Örlund: 4 (2)
Ankersen: 2 (2)
Wangberg: 4 (2)
Strandberg: 4 (4)
Dorsin: 5 (3)
Dockal: 6 (5)
Henriksen: 5 (3)
Selnæs: 4 (5)
Svensson: 3 (2)
Chibuike: 5 (4)
Prica: 4 (2)
(Midtsjø): 3 (3) |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 25.06.2012 10:07 Post subject: |
|
|
Det ble ganske åpenbart i går at forsvaret vårt rett og slett avhenger av Jim.
Wangberg burde selges og Ankersen ansees som høyre ving.
Savner demidov og hurtigdansken (statgaard?) |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 25.06.2012 10:18 Post subject: |
|
|
Ja, RBKSAnandvik jeg savner også Stedsgård...gard..gord eller hva det var.
Kjapp iallfall husker jeg.
Jim bli frisk! |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 10:21 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Spikeren på hodet i din oppsummering, zaphod81. Dette begynner å bli traust. Kristobal: hvordan forklarer du kvalitetsforskjellen mellom Godset og RBK (nei, jeg mener ikke statistisk, men fotballmessig, altså det spillet som leveres på banen). |
Jeg har fulgt Godset ganske lenge, og kan gi deg en del av svaret.
Kortversjonen: 3 år og tillit til trenerens fotballfilosofi fra klubb, tilhengere og lokalmedia.
Den litt lengre versjonen. Deila startet også i Godset med mange urutinerte unggutter. Men som liten klubb, og ganske nyopprykket, så hadde omgivelsene tålmodighet, og ikke så alt for store forventninger. Han har derfor fått utviklet laget over en lang periode. Han har mistst noen av de største stjernene, men likevel har Godset i dag en stall hvor spillerne fortsatt er unge, men samtidig har en ganske lang TL erfaring.
Sammenlign med RBK: De stiller etter 1,5 år med JJ med 6 spillere under 22 år fra start, og alle innbytterne som blir brukt er også under 22 år. Disse spillerne har stort sett i sin 1. eller 2. sesong i TL, men likevel forventer supportere, og tildels media at de skal spille som et lag med stor erfaring.
Godset varierte mer i prestasjonene for 3 år siden, og fikk langt dårligere resultater med en tilsvarende ung og urutinert stall en det RBK gjør i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.06.2012 10:22 Post subject: |
|
|
Forskjellen er jo også den at Deila kom inn med en fotballfilosofi, og man kunne se utvikling i laget etter hvert som tiden gikk. Det er ingen automatikk i at tålmodighet og tid gir gode resultater, det forutsetter faktisk at det gjøres en positiv jobb som er bedre enn den som gjøres andre steder over tid. Kontinuitet i dårlige prestasjoner er ikke en god ting.
Forøvrig, å påstå at Godsets stall for tre år siden er det samme som RBK-stallen nå er bare tull og fanteri. Vel har vi mange unge spillere uten mye erfaring, men vi har også 7 spillere i troppen som er seriemestere i Norge, noen av de flere ganger, og disse har også en god del A-landskamper mellom seg. Vi har i tillegg noen kostbare utenlandsimporter, blant annet Tsjekkias tidligere U23-landslagskaptein. Dette har ikke Godset vært i nærheten av, verken før eller nå. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 10:58 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Godset varierte mer i prestasjonene for 3 år siden, og fikk langt dårligere resultater med en tilsvarende ung og urutinert stall en det RBK gjør i dag. |
Dette er et rimelig patetisk forsøk på å finne på unnskyldninger for Jönsson, av en eller annen merkelig grunn. Hvor mange landslagsspillere hadde Godset for tre år siden i forhold til RBK pr. i dag? I tillegg vil jeg tro at en ung trener som Deila har utviklet seg siden den gang. Det samme vil jeg også tro at Godset som klubb har gjort, gjennom støtteapparat og tilrettelegging.
Det er forøvrig ingen stor andel RBK-supportere eller media som forventer at de yngre RBK-spillerne skal spille med stor erfaring, slik du påstår. Det som forventes er at laget som helhet søker å spille fotball hovedsaklig langs bakken og dominere iallfall hjemmekampene. Det forventes at man har et synlig angrepsmønster, og at et flertall av spillerne får ut potensialet sitt. At Selnæs eller Midtsjø skal gjøre urutinerte juniorfeil er noe jeg tror de aller fleste godtar. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.06.2012 11:39 Post subject: |
|
|
Og det skal jo sies at Godset tidlig under Ronny Deila spilte underholdende fotball, hvertfall på hjemmebane.
RBK spiller gråsteinfotball. Jeg skjønner ikke at PerO og Kristobal ikke kan kalle en spade for en spade. Slutt med alle unnskyldinger og sammenligninger mot andre norske klubber. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 25.06.2012 11:42 Post subject: |
|
|
Feil fra junioerene er noe de fleste godtar på juniorenes vegne, men det er på langt nær godtatt på Hoftun og styrets vegne. De har ansvaret for en historisk urutinert og tynn stall.
Om Selnæs eller Midtsjø gjør en håpløs juniorfeil så skal man ikke anklage dem, men anklage Hoftun og co _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 25.06.2012 11:47 Post subject: |
|
|
Det er midtbanen som taper kampen.
JJ velger Jonas før Midtsjø- er han redd for at sistnevnte blir for lett defensivt? Uansett- Midtsjø bør inn fast til fordel for Jonas.
Det er jo som natt og dag.
Midtbanen faller jo helt sammen- hovedsakelig pga dårlig spill fra Jonas og Henriksen. Sistnevnte skal bli proff- kyss meg bak.
Dochkal har ikke det defensive ansvaret og er ikke hovedproblemet. Selnæs er god. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 11:55 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Forskjellen er jo også den at Deila kom inn med en fotballfilosofi, og man kunne se utvikling i laget etter hvert som tiden gikk. Det er ingen automatikk i at tålmodighet og tid gir gode resultater, det forutsetter faktisk at det gjøres en positiv jobb som er bedre enn den som gjøres andre steder over tid. Kontinuitet i dårlige prestasjoner er ikke en god ting.
Forøvrig, å påstå at Godsets stall for tre år siden er det samme som RBK-stallen nå er bare tull og fanteri. Vel har vi mange unge spillere uten mye erfaring, men vi har også 7 spillere i troppen som er seriemestere i Norge, noen av de flere ganger, og disse har også en god del A-landskamper mellom seg. Vi har i tillegg noen kostbare utenlandsimporter, blant annet Tsjekkias tidligere U23-landslagskaptein. Dette har ikke Godset vært i nærheten av, verken før eller nå. |
Du har delvis rett. Nivået på de 7 resterende spillerne i dagens RBK er nok høyere. Men det gjenspeiler seg i at Godset var fornøyd med å overleve. Det sier jeg ikke at RBK skal være. De rutinerte gjør at målsetningen i RBK bør være kamp om medalje. Der er faktisk klubben i dag, på tross av noen elendige kamper.
Jeg tror nok du tar feil hvis du tror at JJ ikke har en fotballfilosofi. Det har han helt klart, men om den passer i RBK, det er et annet spørsmål. Det bør faktisk være det avgjørende spørsmålet for om JJ skal fortsette eller ikke. De varierende resultatene, og i perioder manglende fremvisning av spillestil på banen er naturlig med den stallen som klubben har i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 11:56 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | Og det skal jo sies at Godset tidlig under Ronny Deila spilte underholdende fotball, hvertfall på hjemmebane.
RBK spiller gråsteinfotball. Jeg skjønner ikke at PerO og Kristobal ikke kan kalle en spade for en spade. Slutt med alle unnskyldinger og sammenligninger mot andre norske klubber. |
De har hele tiden spillt veldig underholdende fotball på hjemmebane, iallefall i deler av sesongen. Det startet med enkeltkamper, og har blitt flere og flere etter som årene har gått. Nå begynner de i tillegg å få det til på bortebane. Det som gjenstår å se, er om Deila kan få de til å holde jevnt hele sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 12:00 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | Feil fra junioerene er noe de fleste godtar på juniorenes vegne, men det er på langt nær godtatt på Hoftun og styrets vegne. De har ansvaret for en historisk urutinert og tynn stall.
Om Selnæs eller Midtsjø gjør en håpløs juniorfeil så skal man ikke anklage dem, men anklage Hoftun og co |
Spørsmålet er også: Skal klubben fortsette å anklage og bytte personell, eller stikke fingeren i jorda, glemme det som har skjedd, og vurdere alle ut i fra de tanker og strategier som er lagt for å gjenreise klubben.
I det inngår også, som jeg skrev over: Har JJ den fotballfilosofien klubben ønsker?
Hvis svaret er ja, mener jeg han bør få tid til å utvikle laget og vi bør være tålmodige.
Hvis svaret er nei, bør man starte letingen etter en trener med den rette filosofien, og gi den treneren tid til å bygge laget på nytt.
Det bør ikke være varierende prestasjoner med en så ung og urutinert stall som er avgjørende for om JJ sparkes eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 25.06.2012 12:11 Post subject: |
|
|
Det kan derimot tale for at Hoftun bør sparkes, noe som synes vanskelig i gutteklubben grei. Og så lenge Hoftun sitter bak roret kan bare tungvektere som Eggen og Hamren gjøre en duganes jobb. Jønsson ser ikke ut til å være i sitt ace når ting butter imot for å si det sånn. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 12:19 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | Det kan derimot tale for at Hoftun bør sparkes, noe som synes vanskelig i gutteklubben grei. Og så lenge Hoftun sitter bak roret kan bare tungvektere som Eggen og Hamren gjøre en duganes jobb. Jønsson ser ikke ut til å være i sitt ace når ting butter imot for å si det sånn. |
En god del av det som ble gjort av duoen Hoftun/Hamren på spillerlogistikk taler for at du har rett i dette. Men det bør også tas i betraktning at hverken valget av Hamren, eller strategien om å kjøpe tilbake herredømmet med å pøse masse penger inn i stallen var Hoftuns ide. Han ble ansatt når de planene var lagt.
Førs de to siste sesongene kan vi si at det i sin helhet er Hoftuns strategier og valg som har vært gjeldende. Det som derfor må vurderes, er om de endringer han er i ferd med å gjennomføre er de riktige eller ikke.
Jeg tror at både Stjernen og Koteng har sett nok av kritikken fra utsiden før de gikk inn i jobbene, til at de har et våkent øye med Hoftuns planer og gjennomføring av disse. Det er en ny tid både økonomisk og trenermessig, så de lar nok Hoftun prøve å gjennomføre sine tanker og strategier før de eventuelt bytter ham ut. Men jeg tror ikke på at det er noen gutteklubb som regjerer. Koteng er selfmade businessman, og det blir man ikke hvis man ikke er i stand til å fjerne elementer som ødelegger. Hvis Hoftun ikke leverer med sine strategier for et billigere og bedre lag, vil han nok bli byttet. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 25.06.2012 13:08 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Jeg tror nok du tar feil hvis du tror at JJ ikke har en fotballfilosofi. Det har han helt klart, men om den passer i RBK, det er et annet spørsmål. Det bør faktisk være det avgjørende spørsmålet for om JJ skal fortsette eller ikke. De varierende resultatene, og i perioder manglende fremvisning av spillestil på banen er naturlig med den stallen som klubben har i dag. |
Rett for RBK er ett spørsmål. Der mener jeg svaret er gitt for lenge siden.
For øvrig vil jeg legge til at jeg er enig i din vurdering at det er ikke ujevne prestasjoner i seg selv som gjør at JJ ikke er egnet som trener i RBK. Jeg kunne selv hatt stor tålmodighet dersom en trener satt i gang et prosjekt som det var mulig å tro på, der man så og forstod at laget var i utvikling og at man hadde noe stort i sikte, men det innebærer i så fall at juniorene blir brukt på en helt annen måte, og at det spilles en helt annen fotball. Jeg blir mye mindre tålmodig når jeg spillerne løpe som hakkekyllinger fra mål til mål, eller som når de møter et godt norsk lag som Godset, rett og slett blir rundspilt, mens man satser på kontringer.
Kan sitere Graham Taylor av alle:
| Quote: | | "Vi kan ikke komme inn i hver kamp med samme formasjon. Du kan ikke gi spillere som Pirlo så mye rom. Man kan ikke forvente at Parker og Gerrard skal klare å gjøre jobben mot tre eller fire talentfulle italienere. Jeg har lært en ting i min internasjonale karriere og det var at vi kan ikke vinne noe med 4-4-2. Det beste lagene er flinke med ball i bena og har du en for lite på midtbanen vil man få store problemer å få tak i ballen" |
At Godset ligner Italia, mens vi ligner Roy Hodgsons England er ikke OK. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.06.2012 13:23 Post subject: |
|
|
| Jeg vil faktisk si at vi ble enda mer utspilt enn England ble. England klart til en viss grad å holde tett. På Lerkendal i går kan vi være glad for at Godset ikke scorte 7,8mål. |
|
| Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 25.06.2012 13:25 Post subject: |
|
|
For å para-sitere Nils Arne Eggen:
Det er ikke når det butter i mot du skal bytte taktikk. Da skal du ha tro på det du holder på med!
Resultatene vil komme. Rosenborg spiller fantastisk fotball når de spiller godt. Problemet er at de er MEGA-ujevne i prestasjonene. Å bytte ut Jønsson og Hoftun er å pisse i buksa. De er i ferd med å bygge et nytt Rosenborg, med en annen spillestil, et annet økonomisk mønster og en annen filosofi. Vi kan godt si at det var morsommere å heie på Rosenborg under Hamrén, men hadde det vært morsomt å vinne seriegull hvert år, kanskje kvalle til CL, og ende opp som FCK med 1,4 milliarder i gjeld (satt på spissen)?
Det eneste Rosenborg mangler for å ta seriegull er en Rade Prica anno 2010 - en som faktisk vet å sette sjansene sine. Det håper jeg vi får nå, sammen med en fantastisk venstreving.
For å ta det videre med Strømsgodset: Husk plasseringen deres i pausen i fjor. Deres beste spillere er på vei ut døren om et par måneder.
At Rosenborg blir rundspilt i går syns jeg ikke stemmer! Greit nok at prestasjonene var dårlige, men å dra opp possession-statistikk mot Strømsgodset, et lag som bare triller ball, som argument for at RBK blir _rundspilt_ - det blir for dumt. |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 25.06.2012 13:29 Post subject: |
|
|
Tipper Martin Andresen sier noe av det samme. "Det er ikke i motgang dere vil bytte trener". _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 25.06.2012 13:38 Post subject: |
|
|
Sammenlikninger med Godset har i hvert fall ikke all verden for seg. De er en relativt liten og ubetydelig klubb der man får jobbe i fred uten press om noe som helst (i hvert fall inntil de oppnår noe).
De har fått grassalt mye skryt for plasseringene sine på nedre halvdel av tabellen i flere sesonger. Hyggelig for dem det, men RBK er og blir noe helt annet. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.06.2012 13:46 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Sammenlikninger med Godset har i hvert fall ikke all verden for seg. De er en relativt liten og ubetydelig klubb der man får jobbe i fred uten press om noe som helst (i hvert fall inntil de oppnår noe).
De har fått grassalt mye skryt for plasseringene sine på nedre halvdel av tabellen i flere sesonger. Hyggelig for dem det, men RBK er og blir noe helt annet. |
RBK VAR noe annet. RBK er ikke noe annet i dag hvis man ser det som presteres på banen. RBK spiller gråsteinfotball ala tradisjonell LSK. Vi er kun en større klubb målt i omsetning og historie. I dag er Godset et mye bedre fotballag, det må du også se!! Det blir feil at du skal opphøye RBK bare pga historien. Vi lever i nåtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 25.06.2012 13:52 Post subject: |
|
|
| MariusV wrote: | Resultatene vil komme. Rosenborg spiller fantastisk fotball når de spiller godt. Problemet er at de er MEGA-ujevne i prestasjonene
At Rosenborg blir rundspilt i går syns jeg ikke stemmer! Greit nok at prestasjonene var dårlige, men å dra opp possession-statistikk mot Strømsgodset, et lag som bare triller ball, som argument for at RBK blir _rundspilt_ - det blir for dumt. |
1. NÃ¥r spilte Rosenborg fantastisk fotball under JJ? Med en frisk John Chibuike?
2. Synes du virkelig at RBK skal ligge bakpå hjemme på Lerkendal mot historisk sett drittklubber? Er du virkelig fornøyd med at vi ikke styrer kamper? At vi ikke evner å spille ut lag langs bakken?
Å spille 3-3 hjemme mot serielederen er greit, det er måten vi gjør det på som går på stoltheten løs. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 25.06.2012 14:01 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | 1. I en del av de andre kampene kan man med rette si at vi var litt uheldige som ikke fikk seieren, i denne møter vi et bedre lag, og er heldige etter absolutt alle målbare kriterier som slipper unna med 3-3.
2. Dette er noe jeg skrev om i fjor også: har Jönsson egentlig noen plan for hvem som skal sikre bak backen?
3. Jeg synes også det er veldig merkelig å ikke gjøre bytter sentralt i banen når laget åpenbart har store problemer med å få ballen fra Strømsgodset midt på egen banehalvdel. I det hele tatt er kampledelsen ekstremt passiv; det virker som trenerne kun ser på resultattavla i stedet for å prøve å påvirke kampforløpet.
4. Offensivt er det ikke det spor bedre enn det har vært, sjansene våre skapes på overganger eller på tilfeldigheter (minus 1 opprulling av en type som SIF hadde rundt 30 av).
5. Vi er tunge og trege, spiller en utdatert duellfotball vi pleide å gjøre narr av, og får alle som kommer til klubben til å se like kjipe ut i løpet av kort tid. |
1. Det er ille å se at Jönsson faktisk er uenig i dette. Han uttaler at vi burde vunnet på bakgrunn av flere sjanser. Samtidig er det lett å oppfatte en antydning i noen av hans uttalelser om at Strømsgodset hadde flaks. (For eksempel da han sa at Kamara traff på alt i dag rett etter å ha sagt at vi burde ha vunnet fordi vi hadde så mange store sjanser.)
2. I tilfelle han har en plan har han ikke klart å kommunisere den tydelig nok til spillerne. Media er også veldig tilbakeholdne med å presse på å få klare svar fra en tilsynelatende veltalende og høflig svenske. Det hadde vært noe helt annet om han hadde vært trønder i grilldress.
3. Ifjor så vi JJ konversere mye med Trond Henriksen under kampen. Det har de i stor grad sluttet med. Hvem som fant ut at det var nytteløst i forhold til å finne ut hvilke grep de skal ta skal jeg ikke si noe bestemt om.
4 og 5. Til og med enkelte spillere tør å uttale seg om manglende system. Når JJ tross dette stort sett er fornøyd med hvordan vi fremstår kan det skyldes at hans plan er at spillerne skal finne på noe selv. Svisj, poff, lyskraft --> trykke på. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 14:09 Post subject: |
|
|
| MariusV wrote: |
Resultatene vil komme. Rosenborg spiller fantastisk fotball når de spiller godt. |
Du snakker her om en eller annen kamp en del måneder tilbake i tid, ikke sant? Før Jönsson. |
|
| Back to top |
|
 |
|