| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
hansern Proff
|
Posted: 21.05.2012 13:15 Post subject: |
|
|
Dessverre har ikke RBK midler til å kjøpe spillere som er så gode individuelt og så fotballkloke at man kan vinne uten et spillemønster. Det var nettopp derfor NAE hadde så stor suksess, fordi vi hadde et spillemønster som kunne kompensere for manglende ferdigheter.
Last edited by hansern on 21.05.2012 13:23; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
hansern Proff
|
Posted: 21.05.2012 13:20 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet her. JJ har forlengst bevist sin inkompetanse og ser man på pollen i adressa, så er det nå kun 10% som fortsatt har tro på prosjektet hans. Det er derfor på høy tid å skifte ham ut. Min bekymring er at RBK nå er heldige og får en seier mot et elendig VIF-lag. Dette kan faktisk bety spikeren i kista for RBK denne sesongen dersom dette fører til at JJ får fortsette.
SÅ lenge NAE vil godta 2,5 års-kontrakt er han en soleklar erstatter. Jeg ville til og med gått med på 1,5 års kontrakt for at vi skulle ha tid til å finne noe permanent.
Det viktige nå er at JJ ikke får lov til å rasere klubben og i værste fall spille oss ned i 1. divisjon. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.05.2012 14:05 Post subject: |
|
|
| Du trenger ikke å overdrive da. Samme hvor dårlig jeg syns Jönsson er har jeg store problemer med å se oss havne særlig dårligere enn enn 6.-7.-plass på tabellen. Til det er spillerne altfor gode. |
|
| Back to top |
|
 |
hansern Proff
|
Posted: 21.05.2012 14:23 Post subject: |
|
|
| Jeg har tidligere sagt at vi kommer til å kjempe om 5.plass i år. Poengene vil vi ta pga. enkeltmannsprestasjoner. Det jeg frykter er at når pengene fra tilskuerinntekter, sponsorer og e-cup blir redusert / uteblir vil vi havne i øknomiske problemer, som vil kneble våre muligheter til spillerkjøp etc. I og med at JJ er avhengig av gode enkeltspillere, som vi vil få mindre og mindre muligheter til å kjøpe frykter jeg på sikt at dette vil føre til nedrykk. På mange måter er det en ond sirkel vi nå ser starten på. |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 21.05.2012 15:39 Post subject: |
|
|
Nettavisen:
"- Med Prica på vei bort, og en Iversen som sporadisk er på banen, hvem skal score målene da?
- Hm, jeg håper det løsner for Daniel (Fredheim Holm) snart, også må vi få John (Chibuike) tilbake til det nivået han var på i fjor, sier Jönsson"
Selv sliter jeg vel litt til å med å klare å håpe på en spiller som DFH med null mål (?) på 26 opptredener (?) som en målscorer for RBK. Og Chibbe behøver å trenes inn i lagspill et år til før han sendes ut på banen igjen, inludert å lære seg offsideregelen. Mistrøstig situasjon.
Last edited by puckno on 21.05.2012 15:42; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
speo Junior
|
Posted: 21.05.2012 15:41 Post subject: |
|
|
| Ingen som blir med å aksjonere mot JJ foreksempel, velkommen hjem NAE. 23.05 takk for alt vondt JJ, farvel! Noe i den duren som er synes godt på Ullevål? |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 21.05.2012 16:08 Post subject: |
|
|
| puckno: Daniele Holmolini har faktisk et seriemål for Rosenborg. Men det blir detaljkritikk, jeg forstår poenget ditt. Han er ingen trussel foran mål i særlig grad. Tror aldri han kom over 5 på en seriesesong for VIF heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.05.2012 16:11 Post subject: |
|
|
Skal man tolke svaret til Jönsson kan det jo virke som om han har gitt opp Steffen Iversen litt, ettersom han ikke protesterer eller legger inn en korrekturende setning på utsagnet om at han sporadisk er på banen og at det derfor blir lite mål.
Han burde også vært klar på at Prica skal erstattes med en ny spiss. Hvordan Chibuike og Holm skal fungere optimalt sammen som et spisspar i 4-4-2 slik Jönsson velger å legge opp spillet greier jeg ikke med all verdens godvilje lagt til helt å forestille meg. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 21.05.2012 16:27 Post subject: |
|
|
Om Daniel Fredheim Holm har scoret null eller ett mål er vel relativt lite viktig, spesielt siden det ene målet han "scoret" vel var en retningsforandring med rompa
Typisk Jönsson å bare håpe på at noen gjør det bedre, men jeg nekter å tro at han har gitt opp Iversen. Da må noe fullstendig skjellsettende ha skjedd med prestasjonene til Steffen, ikke bare i kamp, men på trening og på Narvesen også. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 21.05.2012 16:36 Post subject: |
|
|
Leste akkurat første side i denne tråden nå. Wenger-linken, Stabæk-festfotball, genialt angrepsspill...
Hørte Nannskog på TV snakke om hvor mye Janne drillet Stabæk offensivt slik at alle relasjoner skulle sitte...
Hva F*en skjedde?
Vi skaffer en omtrent genierklært trener til millioner av kroner, som har fått et middels lag (bortsett fra Pall/Nann - de var utrolige) til å varte opp med festfotball av en annen verden. Paraleller ble dratt til Arsenals spill. Hvor i fankern tutte hellvete er Arsenal-taktene i Rosenborg i dag? Det er jo nesten ingen gode løp - og er det gode løp, så sentrer man ikke.
Jeg klør meg i hodet....
På en annen side så ønsker jeg (for håpet og det lille som fins av supporter igjen i meg) ikke å svartmale alt. I fjor var Rosenborg det mestscorende laget. Greit nok, jeg vil gjerne se bort i fra to storseiere mot Odd og Sarp - det blir litt lurvete bilde av det. I tillegg til å være det mestscorende laget, var man jo omtrent det laget som slapp inn mest også. Dette sa jo Janne at han skulle fikse på. "Njaaa... Vi måste vara trygg baköver." For all del! Der har han levert i hopetall!! Vi slipper jo nesten ikke inn mål lenger. Jeg er ikke svett hver gang motstanderen har ballen slik som i fjor. Men på den annen side - vi scorer jo faen ikke heller. Vi er det nye Sogndal! Med det utgangspunktet blir vi vel å akkurat berge plassen.
Men her kommer slutten på min tarmskylling:
Jeg ser at Janne har gjort noe magisk med det defensive samspillet i år (ok, magisk er et sterkt ord - men det er jo i alle fall noe som fungerer her!) 9 baklengs på 10 kamper - Kun slått av HØNEFOSS(!?) Det er noe der. Offensivt er det lite å skryte av... MEN! De første 15 av Aalesund-kampen (halmstrå?) var skikkelig bra! Festfotball! Bravo Bravissimo! Men bare i 15 min....
Jeg vet ikke om det er vettet eller håpet som tror på dette:
JJ kan gjøre det samme med det offensive som han har gjort med det defensive. Jeg er SIKKER på det! Jeg tror ikke det skjer til VIF-kampen, men jeg tror det skjer i løpet av landslagspausen!
Der. Ferdig. Min eder og galle ut over det hele. Beklager om noen ble støtt. Hva tenker dere? Er det noen som evner å se noe håp? Jeg vet i alle fall for et faktum at Janne er en dyktig trener - jeg bare håper vi får se det snart. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 21.05.2012 16:41 Post subject: |
|
|
| Quote: | - Denne statistikken er ikke et godt tegn. Vi skaper mye sjanser, men denne effektiviteten holder ikke for å være med der oppe. Slik er det bare, sier Jönsson til VG Nett.
- Det har smyget seg inn en usikkerhet når det kommer til avslutningene. Det virker som at spillerne har dårlig selvtillit. Det blir feil å si at det bare er marginer. Det er udyktighet foran mål inni bildet, analyserer Jönsson.
http://www.vg.no/sport/fo...d=10061866 |
Jönsson ser tydeligvis ikke det reelle problemet, når han vrir det over til at det er avslutningene og effektivteten det skorter på i øyeblikket. Hele problemet er jo at den offensive samhandlinga er fullstendig fraværende og at vi ikke skaper en dritt. Som i går f. eks hvor begge de største "sjansene" (i utgangspunktet ikke sjanser) kom på dødball. Vi hadde jo ikke et eneste angrep som endte i ordentlig sjanse på mål. Vi scorer på dødball, enkeltmannsprestasjoner og klabb og babb. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 21.05.2012 17:05 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: |
Typisk Jönsson å bare håpe på at noen gjør det bedre, men jeg nekter å tro at han har gitt opp Iversen. Da må noe fullstendig skjellsettende ha skjedd med prestasjonene til Steffen, ikke bare i kamp, men på trening og på Narvesen også. |
Men gud så elendig Iversen var mot Odd. Som å flytte rundt på en diger statue av stein, på en pall med firkanta hjul. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.05.2012 17:08 Post subject: |
|
|
Mariusv wrote:
| Quote: | Jeg ser at Janne har gjort noe magisk med det defensive samspillet i år.
JJ kan gjøre det samme med det offensive som han har gjort med det defensive. Jeg er SIKKER på det! |
Det "magiske" JJ har gjort med det defensive i år er grunnen til at vi ikke gjør noe offensivt. Om han fikser det offensive så kommer det igjen til å gå kraftig utover det defensive.
* Midtstoppperne(laget) står mye lavere i år enn i fjor.
* Han har satt inn en midtstopper på høyrebacken for å fjerne hullet Lustig la igjen i fjor.
* Stort sett så angriper vi med kun 1 back av gangen.
* Midtbanespiller står stort sett igjen med 2 forsvarsspillere for å hindre farlige brudd.
* Angrepsspillerne virker å ha fått mye større ansvar/krav om jobbing hjemover. Iversen starter ofte angrepene våre i forsvar ved kontringer etter angrep imot. |
|
| Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 21.05.2012 17:11 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke i hvilken grad jeg egentlig ønsker å (prøve å) forsvare Jönsson siden jeg selv er utrolig misfornøyd med lagets prestasjoner. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at han har hatt en vanskelig jobb så langt, til tross for at han har hatt en stund på seg nå.
Et helt lag gikk ut av portene på Lerkendal i fjor. Det har vært radikale endringer i spillerstallen, bærebjelkene i laget forsvant og flere av erstatterne lot vente på seg. De spillerne som er i laget i dag har ikke spilt sammen over så veldig lang tid.
Dockal, Issah og Chibuike kom i fjor sommer. Dockal har gjort det OK, mens Chibuike står i offside og jeg leste i Issah-tråden at han sliter i andredivisjon. Jon Inge Høiland kom før fjorårssesongen, men fikk vel bare ti kamper og har blitt fast først i år. Ankersen, Standberg og Iversen kom før denne sesongen og har vært her bare i noen måneder (fra Iversens forrige opphold er det vel bare Henriksen, Prica og Dorsin som er igjen av de faste utespillerne). Selnæs har begynt å spille seg inn i laget nå, mens Midtsjø har fått noen sjanser. Svensson er varm i trøya. DFH er inn og ut av startoppstillingen, Wangberg har mistet plassen til Strandberg og Verner Rønning har knapt spilt. Prica, Dorsin og Henriksen har vært her en stund nå, og er de eneste som står for noe som ligner kontinuitet. Noen jeg har glemt da?
Alt i alt har vi en uferdig spillerstall hvor det har vært veldig store utskiftninger, samtidig som den er nært sagt blottet for hurtighet.
I tillegg har vi problemer med at enkeltspillere ikke presterer på det nivået man forventer av dem. Jeg hadde gledet meg til å se Chibuike denne sesongen, men han har så langt ikke levd opp til forventningene. Hva som skjer med Issah vet jeg ikke, mistrives han? Dockal er som sagt bra. Jeg synes det var godt jobbet av Hoftun å få denne trioen til klubben, men de har dessverre ikke slått helt til. Jeg tror fortsatt Chibuike kan bli glimrende for oss, men Issah har mistet plassen til Selnæs. Ankersen har foreløpig ikke slått til, eller rettere sagt gått ut med skade når han har fått sjansen.
| Quote: | | Dessverre har ikke RBK midler til å kjøpe spillere som er så gode individuelt og så fotballkloke at man kan vinne uten et spillemønster. |
Ikke ta det personlig, men dette mener jeg er bare tull. Dette har ikke med kvalitet på spillerne å gjøre, men relasjoner spillerne i mellom. Du kan ikke være så dårlig til å spille fotball at du ikke bygger relasjoner med medspillerne dine, og når du spiller fotball hver dag kan du ikke være så dårlig at du ikke skjønner hvordan man lager mål. Prestasjonene mot for eksempel Hønefoss kunne som sagt ikke blitt bortforklart med Snurre Sprett som trener engang. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 21.05.2012 17:52 Post subject: |
|
|
Poenget med det defensive er, som 1972 helt riktig påpeker, at Jönsson (eller noen andre, de samarbeider visst) har sett behovet for å ta mindre risiko bakover i forhold til i fjor, da Hamréns defensive struktur fra de siste to år ble ettertrykkelig bæsjet på. Problemet da var at vi sendte opp veldig mange spillere etter første duellpasning (lemp, polball) i håp om å oversvømme motstanderen (løpe i senk) etter en gjenvinning. Dette fikk vi jo en del mål på, først og fremst fordi norske forsvarsspillere er så dårlige teknisk at de ikke engang klarer å klarere ballen over første pressledd, langt mindre beholde den. Men de gangene vi ikke vant den ballen ble vi stort sett løpt over fem mot tre, fordi kun defensiv midtbane pluss stoppere stod igjen bak duellen, og ingen hadde fart til å rette opp ubalansen.
Nå kommer ikke lenger den andre sentrale midtbanespilleren etter rundt duellen, og backene holder igjen defensivt, med den følge at vi slipper til mye mindre, men også vinner andreballen ganske sjelden. Mindre mål imot, mindre mål framover, men poenghøsten er ganske lik. Siden vi verken har noe særlig bevisst forsvarsspill eller angrepsspill har hele løsningen vært å flytte laget lavere i banen, spille på mindre risiko. I de periodene vi trenger mål mot slutten ser vi nøyaktig likedan ut som i hele fjor.
Med unntak av en avtale der Henriksen spiller på fot til Dockal og får ballen på vegg ute på siden er gjenvinningen hele spillemønsteret vårt offensivt. Resten foregår på lykke og fromme. Med et såpass duellbasert spill er det ikke merkelig at vi vinner de kampene der vi er det mest motiverte laget, og taper dersom vi ikke er det. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.05.2012 18:31 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Selv er jeg noe skeptisk til Jönsson, og føler meg ikke overbevist om at han vil lede laget til nye høyder.
Hans første trenerjobb var med Landskrona, som han tok over som 41-åring og ledet klubben til opprykk i første sesong, for deretter å få tre 11. plasser på rad. De to siste sesongene med negativ målskåre. Jeg vet svært lite om svensk fotball, men resultatmessig kan man vel ikke kalle dette noe annet enn ordinært.
Han tok så over Stabæk, rykket opp med laget og fikk deretter en 5. plass, 2. plass, 1. plass og 3. plass. I år ser det foreløpig noe verre ut. Meget bra resultater, men heller ikke noe veldig oppsiktsvekkende. Stabæk er vel et av de lagene som de siste sesongene har kunnet brukt mest på spillerkjøp, selvsagt som et resultat av bra resultater etthvert. Ser man på spillerstall er det naturlig at de er med i teten.
Jönsson har skapt et stabilt godt lag, men jeg syns ikke det er noe ekstraordinært i måten de spiller på. De store øyeblikkene med Stabæk føler jeg mer har kommet etter fantastiske individuelle prestasjoner fra Alanzinho/Gunnarsson/Nannskog. Jeg blir ikke begeistret av å se Stabæk spille på samme måte som jeg har blitt det av å se RBK under Eggen.
Jeg greier ikke helt å se hvorfor han skal være et soleklart førstevalg som ny RBK-trener. Resultatmessig har folk som Kjetil Rekdal og Mons Ivar Mjelde levert like bra. Underholdningsmessig har det vel heller ikke vært stor forskjell mellom disse.
For meg ligger hovedproblemet at jeg ikke ser noe i Stabæks spill som sier meg at Jönsson er en trener utenom en sedvanlig skandinavisk trener som i tillegg har bra resultater å vise til.
Er det nok i Europa? Mot København syns jeg iallfall han fremstod som defensiv og nervøs.
Har han gitt noen signaler om hvor han ønsker å gå spillestilsmessig, utenom de vanlige klisjeene? Det er godt mulig uten at jeg har fått det med meg. Hvis noen har link til dette ville det vært interessant å lest det.
|
|
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 21.05.2012 18:52 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Selv er jeg noe skeptisk til Jönsson, og føler meg ikke overbevist om at han vil lede laget til nye høyder.
...
Har han gitt noen signaler om hvor han ønsker å gå spillestilsmessig, utenom de vanlige klisjeene? Det er godt mulig uten at jeg har fått det med meg. Hvis noen har link til dette ville det vært interessant å lest det.
|
Nesten skremmende å se hvor riktig dette var! |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 21.05.2012 18:54 Post subject: |
|
|
Du har peiling på fotball, Brady. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.05.2012 18:56 Post subject: |
|
|
| Imponerende av deg, og svakt av RBK, at du tilsynelatende har veldig mye mer peiling enn de som ansatte Janne. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 21.05.2012 19:04 Post subject: |
|
|
Det er bestandig kjipt å tape kamper, det er kjipt å spille uavgjort også av og til. Mot gode lag, okei, har ingen problem med det...shit happens.
Men når eg hør folk som han Hønefoss treneren sier "- Det burde være et tankekors for RBK at et lag som oss kan komme til Lerkendal og ta tre poeng på en festkveld som 16. mai, sier Hønefoss-trener Leif Gunnar Smerud." Og en totalt tilfeldig spiller fra HBK som sier - Vi kom til Lerkendal i visshet om at Rosenborg er på langt nær det de var, sier Dahl.
Da blir jeg rasende!
Forventer at disse Mikke Mus klubbene vet sin plass, og at vi viser det ila året.
På tide med handling! Jay-Jay har bare med å fiske opp med en 10 kampers rekke. Som en del folk poengterte her inne, RBK er mann mann topp 1 - 2 man for man mtp spillerstall.
Tap mot VÃ¥lerenga er ikke akseptabelt.
...HBK...Odd...fi være får en djævelsk smak i munnen. PS: Flink med tannhygiene. |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 21.05.2012 20:29 Post subject: |
|
|
| Jeg er uenig i mange av Jönssons taktiske disposisjoner, MEN synes samtidig det er helt, helt feil å, atter en gang, rette nærmest all kritikk imot hovedtreneren når det går dårlig. Se på stallen vår, eller mangel på sådan. Den er skrekkelig tynn, og det ansvaret ligger hos Hoftun. Som Jönsson selv så forsiktig så forsiktig hinter til mer og mer nå den siste tiden så er han tvunget til å bruke slitne, halvskadede spillere på grunn av total mangel på alternativer. Det er ikke hans feil at vi ikke har noen jævla friske kantspillere i klubben for eksempel! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 21.05.2012 20:45 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | | "- Det burde være et tankekors for RBK at et lag som oss kan komme til Lerkendal og ta tre poeng på en festkveld som 16. mai, sier Hønefoss-trener Leif Gunnar Smerud." |
| Hareide som Molde-trener wrote: | | "Å legge seg bakpå på Lerkendal er som å sende Sahlman Rushdie gjennom Teheran på sykkel" |
Finn fem feil. _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 21.05.2012 20:52 Post subject: |
|
|
| Derfor er det meget innlysende at BEGGE går? |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 21.05.2012 20:57 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Imponerende av deg, og svakt av RBK, at du tilsynelatende har veldig mye mer peiling enn de som ansatte Janne. |
Brady har fått skremmende rett i sine vurderinger av alle treneransettelsene de siste årene. Aner ikke hva han skrev om Hareide, By Rise og Perry, leste ikke RBKweb da, men skal ikke forundre meg om han fikk rett da og... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 21.05.2012 21:05 Post subject: |
|
|
Bare hent NAE, så kjører han på til en annen kandidat blir ledig. No har de andre Mikke Mus klubbene i Norge prøvd seg, og etter at Rosenborg dominansen tok "slutt" har den norske serien aldri vært så dårlig. Grøss om Godset eller MFK skulle få til noe som helst i Europa. Nei til klubber som drar inn 5.000 - 6.000 i snitt på kamper. (Ingen morsomheter angående gårsdagen her nå ) |
|
| Back to top |
|
 |
|