| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Vollrik Veteran

|
Posted: 19.02.2012 23:08 Post subject: |
|
|
| Eksil wrote: | Innlegget ditt var jo en salme verdig, man burde sette musikk til det!
Strålende tanker, og jeg følger deg på det meste.
Det eneste som slår meg er denne snikende følelsen av at NAE muligens kunne fått ting til å rulle igjen etter kort tid. Spørsmålet er om man i en slik situasjon trenger denne trenertypen, som kan banke ting inn i hodet på spillerne, med stor autoritet og selvsikkerhet. JJ har vel ingen av delene.
Jeg er også enig med deg i at JJ nok er en god trener. Problemet er at man trenger forskjellig redskap til forskjellig jobb. Hjelper ikke med hverdens beste sag når oppgaven er å borre et hull.. |
Det var en tabbe av Hoftun og co å være så desperate etter å få på plass en langsiktig løsning før kvalifiseringskampene til CL var unnagjort, særlig når Eggen hadde sagt seg villig til å kunne trene laget i 1,5 år.
De burde enten ventet til etter 2010 sessongen med å finne en ny trener når man ville hatt bedre oversikt over klubbens situajson og framtidsutsikt, eller så burde de fått ut Hamren først som sist og fått ansatt Jønsson umiddelbart, selv om det i etterpåklokskapens kontekst er helt ekstremt skremmende å tenke på. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 20.02.2012 12:10 Post subject: |
|
|
Ronny Deila er herlig å høre på! HAN skulle vært vår trener. Ung og moderne trener som virkelig vil spille bra fotball.
http://www.tv2.no/sport/f...12634.html
Fant ikke Ronny Deila tråd.
Edit: Og dette er ikke bare prat fra Deila. Han gjennomfører og klarer å formidle det til spillerne, i motsetning til soppen vi har som trener. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 20.02.2012 15:01 Post subject: |
|
|
Mmhm, 3-4 år med gamlefar, og så Deila om han har fortsatt å utvikle seg og bygge et navn stort nok til skikkelig tyngde også i denne primadonnaklubben. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 20.02.2012 16:34 Post subject: |
|
|
Skummet gjennom de siste par sidene. Mye bra her. Deila har også vært en personlig favoritt hos meg for fremtiden. Har en gjennomtenkt og fungerende filosofi. Klarer å få veldig mye ut av ressursene i forhold til de som har styrt butikken og treningsfeltet i RBK. I tillegg har han tanker om at ulike lag i Norge hører hjemme på ulike nivåer (i forhold til ressurser). Han ville trolig slett ikke vært så fornøyd som Jönsson stadig står frem når en klubb med RBKs ressurser kjemper jevnt med for eksempel SIF.
Nå er selvfølgelig ikke alt bare negativt med Jönsson. Man kan si mye positivt om ham:
-Han er høflig og velkledd.
-Gir lett signaler som kan tolkes som tillitvekkende.
-Hele hans fremferd inviterer gjerne journalister (og overordnede) til å behandle ham vennlig og lite kritisk.
-Hvis han faktisk leter desperat etter løsninger etter møkkakamper så klarer han som oftest å skjule det godt.
Han kunne kanskje passet godt som trener i et lag som har alt på plass og bare skal skli videre på skinnene. Eller som pressetalsmann for et pyramideselskap.
Å lede RBK 2012 til gull og kvalifisering til gruppespill i Europa er nok utenfor hans kjernekompetanse. Det utelukker selvfølgelig ikke at han kan være en trivelig sjef. Imidlertid er det ikke kos vi trenger nå. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.02.2012 09:07 Post subject: |
|
|
| Godt oppsummert, gisp! |
|
| Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 21.02.2012 11:17 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | Skulle ønske løkkagutt kunne legge ved noen videoer som illustrerer JJ's spillestil. Du har tross alt lagt ned mye arbeide i den posten, men det blir jo bare mange ord som jeg tror bare et fåtall er enige i. Et par klipp fra treningskampene i vinter, ville kansje bli mer illustrerende.
Edit: Jeg kan tro mye galt om Hoftun, men at han konsekvent motarbeider en trener som han har ansatt for en lang periode. Tror du det virkelig selv? |
Noen klipp som illustrerer Jønsson sin spillestil.
- I Stabæk var et kjent grep tidlig oppspill/gjennombruddspasning (fortrinnsvis langs bakken) på en av spissene som møtte i mellomrommet. Den andre spissen gikk da automatisk i mellomrom (motsatte bevegelser. Samspill mellom spissene på få touch som førte til at en av de kom fri. Dette ser vi igjen bl.a. ca 35 sekunder ut i dette klippet
http://www.youtube.com/wa...bp3-7jzGN0 og etter 50 sek 1,20 og 1,50 i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...210132.ece
- Et annet kjent grep i Stabæk under Jønsson var et stort ettertrykk for å gjenvinne ballen etter at angrepet først ble brutt, for så å komme til sjanser når motstanderen er på vei ut av egen 16. Dette ser vi igjen bl.a. 45 sek i dette klippet
http://www.youtube.com/wa..._N34Z9g-18
- Jønsson ga også raske, tekniske og driblesterke spillere (f.eks. Alanzinho) frihet til å gå selv når sjansen bød seg framfor å vente for å få med seg laget, når de fikk ballen ca på midtbanen. Dette ser vi også igjen 3,10 ut i dette klippet
http://www.youtube.com/wa...41-Suo8mZU
- I etablert angrep var det vanlig i Stabæk å starte et angrep fra en side for så å vende spillet med korte pasninger på tvers på 1-2 touch som ender opp hos en spiller på gjennomløp på motsatt side som enten kommer til avslutning eller en god innleggsposisjon. Dette ser vi igjen 2,48 ut i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...215320.ece, 36 sekunder ut i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...221414.ece, 1,16 ut i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...220727.ece
- Dette kunne bli avbrutt av en kreativ pasning som ga rom for avslutning, noe vi ser igjen 4,40 ut i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...208485.ece, i starten av dette klippet http://www.youtube.com/wa...cZj7LaQV6I
- Stabæks kontringer ved mange løp og framoverrettede pasninger ser man igjen 3,25 ut i dette klippet
http://www.rbk.no/incomin...208485.ece
Jeg er helt enig i at vi ser disse trekkene for sjelden, spesielt i treningskampene. Jeg tror/håper dette har sammenheng med innstilling i spesielt treningskampene.
Det som bekymrer meg litt, er at spillestilen til Jønsson avhenger veldig av å ha spillere med tempo (det gjelde seg fart, rask ballbehandling for å kunne spille videre på få touch eller tempo i hodet for å ta raske beslutninger med og uten ball), spillere med gjennombruddskraft og spillere som har evne til å gjøre overraskelsesmomenter (det gjelde seg kreative pasninger, utradisjonelle løp og avdriblinger). Ved at vi solgte Bakenga, har vi mistet en av de spillerne fra troppen i fjor, som hadde disse egenskapene.
Det er også noe av det jeg mener med at noen av Hoftun sine handlinger, som jeg tror er helt ubevisst og kanskje nødvendig økonomisk, er delvis med på å motarbeide Jønsson sin spillestil. Vi selger spilleren som er blant de spillerne som passer best inn i Jønsson sin spillestil og erstatter han med en spiller som er blottet for fart og gjennombruddskraft i Iversen. Iversen kan passe bra inn med sine kreative evner og tempo i hodet og gode teknikk, men han hadde passet bedre med en type a la Bakenga ved siden av seg enn Prica med den spillestilen Jønsson legger opp til. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.02.2012 13:25 Post subject: |
|
|
Løkkagutt:
Ja, dette illustrerer godt hvordan Stabæk spillte under Jønson. Der hadde han medarbeidere og spillere som utfyllte ham der han har sine største mangler.
I mine øyne er det formidlingsevnen det skorter mest på. Overfor både spillere, medarbeidere og publikum, presse. Han trenger noen til å pushe spillerne på banen og har kansje fått det delvis i Iversen.
Han må stille krav overfor Hoftun og ikke bare godta at han får spillere med de fleste kroppsdeler intakt. Han må legge fram sin kravspesifikasjon og få sine "typer".
Vi kan ikke vente i årevis på at dette skal skje. Til det har RBK for innholdsrik og stolt historie. Vi kan ikke risikere å spille for tomme tribuner i et par sesonger, før JJ lykkes med å nå fram med sitt budskap. |
|
| Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 21.02.2012 13:37 Post subject: |
|
|
jacsonø + Løkkagutt: Gode innlegg  |
|
| Back to top |
|
 |
Ruba Junior
|
Posted: 21.02.2012 15:31 Post subject: |
|
|
Løkkagutt: Du skal ha for jobben med å finne frem klipp/bevis.
Problemet mitt er at jeg ikke blir fornøyd før alle disse klippene/bevis på spillestil er ifra 1 omgang i 1 og samme kamp. Spillestilen til RBK skal synes hver gang! |
|
| Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 21.02.2012 16:15 Post subject: |
|
|
Det er jeg ikke uenig i. Jeg mener også at det varierer i stor grad og at vi ikke ser særpregene ofte nok. Derimot tror jeg mye av dette skyldes:
- At han ikke fikk spillerne han trengte før seriestart til å spille sin type fotball, som er veldig forskjellig fra Hamren sin måte å spille fotball på.
- At stort sett hele sentrallinja og ledertypene fra 2009 og 2010 var borte før seriestart uten at de ble erstattet.
- At spillerne som kom inn før sesongstart var/ble langtidsskadd.
- At 11'ern han kunne bruke bestod stort sett av 1/4 unggutter.
- At ikke klubben før sesongen i fjor gikk ut før sesongstart og sa at med bakgrunn i punktene over, så vil det variere i 2011 (de fleste så det nok). I stedet gikk man ut å sa at målsettingen fortsatt var gull og CL, noe som var med på øke forventningene til resultater ifht hvordan stallen var, i stedet for å kanskje dempe de noe.
- Spillerne som ble kjøpt i sommervinduet (med unntak av PVR) passer in i stilen til JJ, men da hadde han ikke så god tid til å bygge relasjoner og innføre spillestilen da de fleste treningene gikk bort til restitusjonsøkter.
Dette pluss resultatene og spillet han fikk til i Stabæk gjør at jeg gir han min støtte i år.
Amibsjonene er større i år (selv om de var høyere når Bakenga var her) for min del og jeg satser på JJ fører oss til gull. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.02.2012 16:59 Post subject: |
|
|
| Løkkagutt wrote: |
- Spillerne som ble kjøpt i sommervinduet (med unntak av PVR) passer in i stilen til JJ, men da hadde han ikke så god tid til å bygge relasjoner og innføre spillestilen da de fleste treningene gikk bort til restitusjonsøkter.
|
Det som skuffet meg mest i BG kampen var at det var disse spillerne som måtte av banen, etter å ha vist null niks og ingenting. |
|
| Back to top |
|
 |
Ruba Junior
|
Posted: 21.02.2012 17:57 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke enig i at det kan skyldes på at spillerstallen var for dårlig/feil/tynn osv. Man gjør det beste ut av hva man har. Den er ikke like komplett som før, men det holder ikke å skylde på det, på dette nivået.
Tenk deg JJ i utforløypa.....kjører svingene fra forige renn i stabæk og treffer ikke mellom portene i det hele tatt. Etter rennet svarer han mja nei...jo...jag vet inte..det er svårt at seia.
De som satte inn portene hadde ikke satt dem på rett plass??? Hva med å svinge etter portene?? Eller korrigere litt i svevet som en hopper må gjøre i vanskelige vindforhold?? Man er vel villige till litt av hvert for å ikke havne på kulen.
Det blir for dumt å bare la dette skure og gå i håp om at det skal ordne seg. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.02.2012 18:25 Post subject: |
|
|
Når man leser årsmeldinga fra sportslig avdeling, har RBK oppnådd lite av det som var målsetningen for 2011. Bare helt usansynlig flaks i siste kamp redda medalje og EL kvalifisering.
http://www.rbk.no/multime...57682a.pdf
Når Knerten10 rapporterer fra treninga i dag, sier han: Dårlig samhandling, lite målsjangser, Steffen er god.
Dette er vel samme melodien som vi hørte i hele 2011: Dårlige greier, men enkelte presterer....Spent på hva som skjer mot Helsingborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 21.02.2012 19:08 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Quote: | HT. Ajax 3-0 NEC. Tactically this is the best I've seen Ajax under Fd Boer, the fluidity, movement nothing short of impressive #3313forever
When in attack: Anita drops in between Alderweireld and Vertonghen. Sd Jong becomes the no4; with Van Rhijn + Koppers either side of him. |
|
Utdypende, med video: http://jouracule.blogspot...alism.html _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 21.02.2012 19:15 Post subject: |
|
|
Mye snacks for de som liker den arven det moderne RBK er bygd på.
http://jouracule.blogspot...-love.html
| Quote: | | Frank de Boer, unlike Guardiola never had the opportunity to play under Cruijff, but did under Louis van Gaal - so knows the system that Cruijff loves so dear, he spoke of being a disciple of the philosophy and would shape his managerial stint at Ajax, he put it: if the players needed to fit the system are not there, then you find them. |
_________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 21.02.2012 20:26 Post subject: |
|
|
Recon,
jeg liker disse klippene...
For øvrig så tror jeg ikke et ord på at JJ/ RBK har fulgt Simon Larsen - i hvertfall ikke i mer enn 3 dager. Så stor tillit har jeg ikke til Hoftuns kontakter/ nettverk i de norske fotball-avdelingene. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.02.2012 23:00 Post subject: |
|
|
Fra Hoftuns årsmelding:
| Quote: | I forhold til spillestil er Jönsson opptatt av
offensiv, gjennombruddshissig fotball. Det skal gå fort
fremover når vi har muligheten. Av og til er det imidlertid
hensiktmessig å være mer tålmodig, holde ballen
i laget og vente på de riktige åpningene. Vending av
spill, skape to mot en på kant og komme til innlegg er
viktige momenter i forhold til dette. RBK ønsker fortsatt
å være et lag som spiller artig, angrepsvillig fotball. Vi
er selvfølgelig opptatt av å vinne, men måten vi eventuelt
vinner på er også viktig. |
Nå vet vi ihvertfall hva mannen tenker og hva han skal måles mot.... |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 22.02.2012 15:17 Post subject: |
|
|
| Det er jo veldig mulig dette er de uttalte målsettningene til Janne,med gud så dårlig det ser ut som Janne greier å formiddle dette til sine spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
jaso Senior

|
Posted: 22.02.2012 23:27 Post subject: |
|
|
| Kravet for 2012 bør være top 3 innen 10 første rundene med kontakt til 1. plassen eller en fot i ræva, laget pr no bør klare dette så sant det ligger taktikk og plan bak det og det er mister JJ sin jobb. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.02.2012 00:18 Post subject: |
|
|
Enig. JJ må slutte med bortforklaringer, samt å si at han er fornøyd med mye i kampen når dårlig spill og poengtap er fakta.
TL er så svak at topp to er pari. |
|
| Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 23.02.2012 11:28 Post subject: |
|
|
Det er en del psykologi i bildet i uttalelsene hans også tror jeg. Eggen og Ferguson gjør det samme, og tar ofte tak i det positive når det butter litt, men kan samtidig ta tak i en negativ ting selv om vi har vunnet 6-0.
Eggen la seg ikke akkurat flat og innrømmet at vi ble rundspilt i Parken, som jo var realiteten. Han trakk fram det positive, at vi kom til et par muligheter på slutten som kunne gitt scoring. Samtidig kan han kjefte laget og spillere huden full fordi man gjorde en feil i en kamp hvor vi har vunnet 6-0. Alt for å trekke opp spillere når det butter og trekke ned spillere når de kan bli kjepphøye.
Det gagner jo ikke laget hvis man kamp etter kamp sier at vi tapte poeng fordi vi har et for dårlig forsvar, selv om det er realiteten og alle ser det. Da trekker man forsvaret ned enda mer. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.02.2012 11:40 Post subject: |
|
|
| En trener må bare si hva han vil og gjerne være litt psylologisk klok i uttalelser osv etter kamp. MEN det viktigste er at treneren vet hvor han vil med det spillemessige med laget og klarer å påvirke laget til å spille på den måten, samtidig som kampene vinnes. Det klarer ikke JJ i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.02.2012 14:42 Post subject: |
|
|
Hørt,hørt.
Dette er jeg veldig enig i.
Janne har virka misstilpass så lenge han har vært hovedtrener i Rosenborg.
Det oser svakhet i laaaaaaange baner.
Det er som jeg har skrevet noen ganger nå useriøst planløst det de driver med på Lerkendal nå for tiden,og det er kjempeskremmende for alle som har sitt hjerte i Rbk.
Det jeg skjønner misnt oppi det hele er at Hoftun et co. sitter og venter på julenissen,at det skal begynne å snø oppover osv.
Det kommer neppe til å skje med den latterlige svake hovedtreneren vi har i dag.Jeg ser at mange,ja veldig mange sier de er lei av å ha Janne og Hoftun på opplæring samtidig og det er jeg hjertens enig i.
Håpet mitt blir at med Steffens og gode gamle Hansens inntog skal redde stompene,men jeg syns det er utrolig spessielt og ha dobbel dekning på trener og administrasjonen,og ikke på gressmatta
Heia RBK |
|
| Back to top |
|
 |
hansern Proff
|
Posted: 23.02.2012 17:09 Post subject: |
|
|
Det er av flere nevnt at vi scoret mest av samtlige lag i fjor. Det stemmer, men ta en liten titt på når målene kom. I de fem kampene etter Chibuikes og Dockal's inntreden scoret vi 22 mål, før vi falt sammen igjen mot Vålerenga.
Hva var det egentlig som skjedde her? Det kom nytt blod og nye gode spillere inn i laget. De var i stand til å påvirke gruppa en stund før også de falt ned på samme nivå. Jeg synes det var påfallende hvordan de to nevnte spillerne tapte seg i kvalitet utover høsten. Spørsmålet er: Coacher JJ i stykker spillerne. Er det mismot og oppgitthet som smitter over til nye spillere? Er det manglende respekt for en trener som ikke makter å kommunisere overfor sine spillere hvordan laget skal spille. Hadde vært innteressant å få noen synspunkter på dette. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.02.2012 17:16 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | Det jeg skjønner misnt oppi det hele er at Hoftun et co. sitter og venter på julenissen,at det skal begynne å snø oppover osv.
|
Snø oppover gjorde det mang en gang på Lade-grusen i gamle dager, så den er jeg tilbøyelig til å tro på  |
|
| Back to top |
|
 |
|