| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.01.2012 01:29 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Hvilke norske spisstalenter etter Carew hadde større potensial enn Bakenga? |
Det har vært en god del norske spisser med stort potensial, som av diverse grunner ikke alltid har fått det ut. Fredheim Holm, Braaten, Moa, Børven, Berget, Huseklepp, Pedersen... Vanskelig å si om de var større eller ikke større talenter. Vi har vel ikke hatt så fryktelig mange gigatalenter på spissplass, akkurat. Poenget er uansett at når man trekker Carew inn i en slags sammenligning, så blir det bare en måte å gjøre han kunstig god på. Det er så stor forskjell på de to at en sammenligning blir helt meningsløst. Bakenga er i en gruppe med middels store talenter som kanskje kan bli god nok for Brugge, men jeg blir overrasket om han tar et skritt videre opp derfra. Mener, og har alltid ment, at han er en smule oppskrytt. Når han velger å dra fra oss allerede nå, så kommer jeg ikke til å endre mening om det, heller. Money talks, bullshit walks... Klarer oss uten. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.01.2012 01:32 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Moa var aldri et stortalent. Han var totalt ukjent for de fleste da han ble kjøpt til VIF som 23-åring. Bakenga er 19... |
At han ikke ble oppdaget betyr da ikke at han ikke var et talent. Åpenbart mye latent fotball i den gutten, i og med at han er såpass ruvende i en av europas beste ligaer i dag. Matchvinner igjen i går, og har et av det høyeste målsnittene i hele ligaen. Selvfølgelig var han et meget stort talent, som blomstret litt senere enn andre. Samme med Huseklepp (blomstret sent), som løper i sirkler rundt Bakenga - men som likevel ikke er bedre enn at han spiller i Championship. |
|
| Back to top |
|
 |
larseg94 Proff
Joined: 27 Nov 2011 Posts: 447 Location: Lyngdal, Vest-Agder
|
Posted: 29.01.2012 01:33 Post subject: |
|
|
Synd dette.. Men helt ærlig synes jeg ikke spilleren er verdt mer. Han har spillt en tredel sesong for oss og gjort det bra. Men når han går for nesten det dobbelte av hva tippeligaens toppskårer går for. så synes jeg ikke dette er urimelig.
Alle norske supportere har lenge hatt en historie med å forlange litt i overkant mye penger for spillere.. som da folk på VGD snakket om 90 mill for annan.. 50-60 for kara, og nå godsetfansen som vill ha 12 for vilsvik. |
|
| Back to top |
|
 |
Awesome Rutinert

|
Posted: 29.01.2012 01:33 Post subject: |
|
|
Men om jeg har forstått alt rett; 15 mill for Bakenga, mens de tilbudte 25 mill for Henriksen? 15+25 = pakken på 40 mill? Bakenga bør jo være verdt mer enn Henriksen.. prisene burde vært byttet om etter min smak.. _________________ I'm Awesome |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 29.01.2012 01:35 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | ... Samme med Huseklepp (blomstret sent), som løper i sirkler rundt Bakenga - men som likevel ikke er bedre enn at han spiller i Championship. |
Klarer ikke å se at Huseklepp er en brøkdel i nærheten av Mush sitt talent. Sorry. Moa derimot gjør det bra, respekt. Men tror Mush blir større. |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 29.01.2012 01:39 Post subject: |
|
|
| Awesome wrote: | | Men om jeg har forstått alt rett; 15 mill for Bakenga, mens de tilbudte 25 mill for Henriksen? 15+25 = pakken på 40 mill? Bakenga bør jo være verdt mer enn Henriksen.. prisene burde vært byttet om etter min smak.. |
Henriksen har vel bevist mere enn Bakenga. Mush har jo kun vært prioritert i RBK en halv sesong, mens Henriksen har vært fast i to sesonger. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.01.2012 01:40 Post subject: |
|
|
Jaja. Tiden vil vise, men jeg synes mange har en særdeles merkelig vurdering av Bakenga. Snakk om ikke å gjenkjenne et gigatalent foran øynene sine. Bakengas potensial i europeiske toppligaer er i en helt annen klasse enn hos de aller, aller fleste norske spillereksporter.
PerO: Vi får bare konstatere at vi er dypt, dypt uenige dersom du mener at Bakenga bør vurderes i samme prisklasse som Mos. Bakenga er 19-år, har kontrakt ut 2014, og har vist ferdigheter og potensial for RBK, for u-landslag og i diverse juniorturneringer som savner sidestykke hos norske spisstalenter etter år 2000. At Mos klarte å dytte inn et godkjent+ antall mål som spydspiss for TIL endrer ikke på det.
Last edited by abjoern on 29.01.2012 01:42; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.01.2012 01:42 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: | | Klarer ikke å se at Huseklepp er en brøkdel i nærheten av Mush sitt talent. Sorry. |
Nei, og her kommer vi vel til det evige spørsmålet om hvordan man skal vurdere talent. I forhold til alder har Bakenga åpenbart vist mer, men ferdighetsmessig så er det stor forskjell på dem - i bergenserens favør. Det er absolutt ikke gitt at Bakenga vil nå det samme nivået. Det er ingen spesielle områder jeg vil si at Bakenga utmerker seg veldig. Har fått pirket inn noen mål mot svært laber norsk motstand, men har enda ikke sett han dominere i en kamp på seniornivå, slik som for eksempel jevnaldrende Børven har gjort ved et par anledninger. Hvem er det største talentet? |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 29.01.2012 01:42 Post subject: |
|
|
| DelPiero wrote: | Den er spenstig. Da ser du mye mer i Bakenga enn det jeg gjør. Får håpe du har rett  |
Det er viktig å huske på at vi snakker om latent potensial - hvor mye av det Bakenga makter å få ut, er en helt annen sak. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 29.01.2012 01:46 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Moa var aldri et stortalent. Han var totalt ukjent for de fleste da han ble kjøpt til VIF som 23-åring. Bakenga er 19... |
Jeg visste godt hvem han var da VIF kjøpte han - kan hende jeg har en fordel av FM sånn sett, men likevel. At han var "Helt ukjent" er å ta i. Hadde tross alt landskamper på tre ulike U-nivå da han kom til VIF... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 29.01.2012 01:47 Post subject: |
|
|
Isolert sett høres 15 millioner lite ut, men det er samtidig vanskelig å sammenligne med tidligere overganger. Den norske serien har fått lavere status, Rosenborg har fått lavere status. Tidligere har nok Rosenborg-navnet bidratt til å drive opp prisen litt, men den faktoren har sannsynligvis blitt betydeligere lavere.
Marcus Pedersen, også regnet blant norges største spisstalenter de senere årene, gikk til Vitesse for 12 millioner. Objektivt sett hadde vel kanskje Pedersen mer å vise til enn Bakenga har vist til nå.
Så kan det selvfølgelig hevdes at Bakengas potensielle verdi er langt høyere enn 15 millioner, noe jeg er enig i. Derfor er det synd at vi har satt oss selv i en posisjon hvor vi er nødt til å selge nå fremfor å vente 1 sesong nå når Bakenga sannsynligvis står foran sitt virkelige gjennombrudd. |
|
| Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 29.01.2012 01:48 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | Det er viktig å huske på at vi snakker om latent potensial - hvor mye av det Bakenga makter å få ut, er en helt annen sak. |
Helt klart. Men det med talent blir veldig øyet som ser. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.01.2012 01:49 Post subject: |
|
|
| Solskjær var også helt ukjent som 19-åring. Var 21 år da han dro til Molde og Tippeligaen. Skal noe argumentasjon til for å overbevise meg om at han på grunn av dette ikke kunne ha vært noe stort talent. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.01.2012 01:50 Post subject: |
|
|
Drøy påstand at Bakenga har vist lite ferdighetsmessig.
De fleste målene han skåret var jo gode prestasjoner.
Han har avslutningsegenskaper, hurtighet, evne til å posisjonere seg og x-faktor. På en god dag er touchen veldig god og effektiv. Men det er den mest varierende delen av spillet hans, og jeg har en mistanke om at folk lar seg farge i overkant mye av de dårlige involveringene. |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 29.01.2012 01:54 Post subject: |
|
|
15 millioner er lite sammenlignet med verdien på det seriemesterskapet han ville sikret oss med en sesong til i klubben.
Men man kan jo heller velge å tro på julenissen dvs at Prica plutselig skal ha en sesong hvor ikke 4 av 5 kamper er elendige med hoftefeste. |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 29.01.2012 02:04 Post subject: |
|
|
| Awesome wrote: | | Bakenga bør jo være verdt mer enn Henriksen.. prisene burde vært byttet om etter min smak.. |
Basert på hva? Henriksen har spilt fast i to sesonger, og han har a-landskamper. Bakenga var kun en reserve som KANSKJE ville spille fast neste år. Greit nok, han har imponert i ungguttas svar på CL, men kontinuitet veier mer. Form is temporary, class is permanent. Dette har Henriksen bevist i større grad enn Bakenga. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 29.01.2012 02:06 Post subject: |
|
|
Blir han aldri lei benken? Først noen sesonger på benken i rbk, så en halv god sesong. Til Brugge og deres benk noen år før han får sjansen jevnlig fra start.
Lykke til Mush! |
|
| Back to top |
|
 |
thoves Veteran
|
Posted: 29.01.2012 02:15 Post subject: |
|
|
Pedersen -> Vitesse 12mill
Moa -> Hannover 10mill
Mos -> FCK 8-9mill
Diouf -> FCK 18mill
Huseklepp-> Bari 15mill
Ujah -> Mainz 23mill
Synes 15-16 mill ligger rundt den summen vi kan forvente pr. nå. Skulle gjerne sett at vi fikk 20mill men satser på at det ligger noen klausuler i avtalen. Mush har helt klart et stort potensial, men har tross alt ikke hatt mer enn en tredjedels bra sesong i en "bakgårdsliga"..
Hvis vi itillegg har fått en fin videresalgsklausul så er jeg sånn tålelig fornøyd tingenes tilstand tatt i betraktning.
Lykke til i Brugge, Mush! Takk for en fin avslutning på forrige sesong. Det hjalp oss et godt stykke på veien til Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 29.01.2012 02:18 Post subject: |
|
|
For Rosenborg er dette selvsagt synd. RBK er mer av mangler i spisser enn midtbanespillere, og sågar hadde man mer kunne forsvart at Henriksen dro enn Bakenga.
Jeg tror Bakenga ville herjet vilt denne sesongen for Rosenborg. Herjet! Han viste takter til gruvende utvikling i siste halvdel av fjorårets sesong, noe han ikke minst viste i junior-CL, der han til tider var outstanding.
Personlig, sett med norske øyne, mener jeg Bakenga velger helt riktig. Club Brügge er en perfekt mellomstasjon for større klubbadresser, og Belgisk liga er ikke bedre enn at han neste sesong, eller om to år, vil kunne kjempe om toppscorer-tittelen.
Jeg oppfatter også Bakenga en gutt med store ambisjoner. Da blir man ikke i Norge, i en liga som trolig ikke har vært svakere siden 1980-tallet. Man kan snakke om klubbljoalitet, men for meg blir det bare tomprat blandet med litt supporternaivitet.
Ære til Henriksen for det valget han har tatt, men hvor klokt er det sett med den økonomiske situasjonen Rosenborg nå er i? Hvor vil Henriksen være som 23-åring? Kan vi håpe på en lignende prislapp? Jeg er ikke sikker på at økonomene i Rosenborg Ballklubb, og de høye herrene der oppe er så veldig happy.
Mushaga Bakenga tok i dag et valg Per Ciljan Skjelbred skulle tatt som 19-Ã¥ring. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 29.01.2012 02:26 Post subject: |
|
|
| 15 mill for en spiller som har imponert i en halv sesong i TL er veldig bra. Lykke til på benken i Brügge, Mush, jeg tror du burde blitt i TL én sesong eller to til. |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 29.01.2012 03:31 Post subject: |
|
|
| Slo ikke ned som noen bombe at det var Mush av de to som takket ja. Fyren var mentalt klar for utlandet etter ett par kamper på benken. Han har hatt 1/3 sesong der han vist han har potensiale til å bli en god TL spiller og det får vi 15 millioner + for, høres ut som en grei deal. |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 29.01.2012 03:37 Post subject: |
|
|
| Vil dette føre til forlengelse av kontrakten til Prica? |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 29.01.2012 03:41 Post subject: |
|
|
| RBK vil gjerne skrive under ny kontrakt med Rade, men alt er opp til Prica. Han har iallefall ikke bestemt seg enda. |
|
| Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 29.01.2012 05:08 Post subject: |
|
|
| Stikk fingern i jorda. Bakenga er ikke verdt en krone mer enn 15 mill. Vi er griseheldig vi får noe over 1 mill euro i det hele tatt. Folk her har alt for høye forventninger til verdier på dagens stall. Virker som man totalt har sett bort fra at man er i en nedgangskonjunktur hvor bankene er mindre villig til å finansiere risky assets. |
|
| Back to top |
|
 |
GuitarHero Senior
|
Posted: 29.01.2012 07:04 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig i det folk sier at prisen er korrekt (kanskje t.o.m. litt høy?). Bakenga har ikke vist så mye at vi kan begynne å drømme om kunstige summer for han. Han har enda til gode å vise at han kan prestere jevnt over tid på seniornivå. Jeg sier meg godt fornøyd med €2M, men jeg håper selvsagt at den ligger en god del prosenter i en videresalgsklausul. Dog skal det sies at jeg har stor tro på gutten og håper han blomstrer for fullt i Brugge. Blir han solgt til en større klubb for et større beløp, vil det da forhåpentligvis dryppe litt ekstra ned i vår skrale klubbkasse.
Det at han har vist sterke tegn på illojalitet ifht. RBK er også en faktor som gjør at jeg ikke gråter ved denne overgangen. Han har hatt en tendens til å uttrykke at han vil fortest mulig vekk fra RBK og ut i Europa. Men, igjen, mtp. stallens situasjon ville jeg helst sett at det var Henriksen som dro, og ikke Bakenga. Men jeg håper at SL klarer å bruke pengene fra dette salget til å styrke stallen. |
|
| Back to top |
|
 |
|