English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 116, 117, 118  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rocky83
Veteran

PostPosted: 12.01.2012 21:56    Post subject: Reply with quote

Personlig vil jeg bare se spillere som gir alt for laget. Det er det aller viktigste. Om de spiller på Rosenborg og gjør det, så er de "trøndere" og "rbkere" for meg. Man burde være såpass raus og inviterende at man har et mer inkluderene enn eksluderende trønderbegrep. For meg er Lago trønder. Han har bodd i Trondheim lenge og blødd for drakta. Synes hele strategien er på et så lågt nivå at det kan kalles lavmål.
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran

PostPosted: 13.01.2012 00:26    Post subject: Reply with quote

At de gir alt for laget er helt essensielt, ja.

Og at de har et sterkt ønske om å bli best mulig fotballspillere og tar konsekvensen av det når det gjelder trening, kosthold osv.

Og at de har et sterkt ønske om å gjøre medspilleren best mulig.

Og at de innser at de spiller på et lag, og at et godt lag alltid vil være bedre enn summen av 11 enkeltspillere som spiller mest for seg selv.

Og at de vil gi noe tilbake til klubben og supporterne den dagen de får en sportslig utfordring i en annen liga som det er umulig å si nei til.

Slike gutter vil vi ha. Annan er et godt eksempel på en som fyller de fleste kriteriene prikkfritt. Så nasjonalitet har ingenting med saken å gjøre når det kommer til enkeltspillere, det er jeg helt enig i.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 13.01.2012 00:43    Post subject: Reply with quote

oxbailla wrote:
At de gir alt for laget er helt essensielt, ja.

RBK burde egentlig sette av en dag å se opptak av Tottenhams kamper denne sesongen (nei, jeg er ikke Tottenhamsupporter. Det beste laget i Nord-London er som kjent Barnet FC). Måten de spiller sammen på som et lag, hvordan de dekker opp for hverandre og står på samfulle 90 minutter er mye av grunnen til at de nå opplever suksess. Det hjelper med enkeltspillere som Bale, King, Adebajor mfl, men det er lagkollektivet som utgjør den største forskjellen. Og som enkelte har nevnt før: skal et lag lykkes, må man ha ledertyper som går foran. Per i dag er det få av dem i RBK. Jim Larsen kan bli en slik, Svensson også om noen år. Om et par sesonger kan det kanskje være aktuelt å forsøke å hente Tettey tilbake, og han vil trolig også gli godt inn i en slik rolle.. Problemet er at vi ikke har de personene i dag, og det holder gjerne ikke med bare en heller..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 13.01.2012 00:56    Post subject: Reply with quote

100 % enig med HeXX.
Også i det med Barnet, en gammel favoritt som ga meg Champions League-trofeet i CM våren 1994 Wink
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 13.01.2012 01:31    Post subject: Reply with quote

Ikke hver dag en Barnet-supporter dukker opp i blant oss Smile Min fasinasjon startet med pc-liga på tidlig 90-tall. Vant det meste med de ja!

Bare synd de ikke klarer å distansere seg mer fra nedrykksplassen. De hadde litt flyt her noen kamper, men har gått på et par stygge smeller igjen etterpå.. Mistenker at utlånet av Joe Devera har svekket dem bakover..

litt off topic må være lov....

Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.01.2012 12:58    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...219570.ece

Kroken er ute å svinger sverdet mot agenter, Stars&friends, Torbjørnsen, utlendinger og høye lønninger.

Han er inne på noe stadig vekk i artikkelen, men sklir vekk fra fornuften umiddelbart. Personlig så syns jeg det er utrolig at man kan bomme så jævli på skiva.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 13.01.2012 15:12    Post subject: Reply with quote

Jeg synes nå han bemerket det mest vesentlige på en god måte i den kronikken. Synes egentlig han i og for seg treffer rimelig hodet på spikern.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.01.2012 15:36    Post subject: Reply with quote

Syns han bommer på alt for mange av konklusjonene sine.

Quote:
Jeg skal gi Torbjørnsen rett i at frislepp på antall utlendinger kan være en snarvei til å øke kvaliteten på norsk fotball.

Det er ikke antall utlendinger, det være seg få eller mange som gir noen kvalitetsøkning. Kvalitetsøkning får vi kun når vi ansetter flinkere ansatte til å drive klubbene at vi vil få økt kvalitet. Man har havnet i en tankegang om at hvis vi senker antallet utlendinger så vil man hindre de dårlige kjøpene og kun beholde de gode, og dermed vil kvaliteten øke. Men det er bare tull. Norske klubber kjøper spillere utifra hva en agent forteller om spillere, en dvd-plate eller youtube. Det er bingo om spilleren er god eller ikke. Inntil flere klubber ansetter speidere så vil det fortsatt være sånn.

Quote:
Historien til de klubbene som har vunnet de siste mesterskapene er argumentasjon god nok til å slå i hjel Torbjørnsens utspill. Vålerenga, Brann, Stabæk og Rosenborg satt alle igjen med en kraftig bakrus etter mesterskapet. Bakrusen skrev seg ikke fra feiringen, men fra et overforbruk av penger som klubbene måtte svi for i etterkant.

Det er vanskelig å vite akkurat hva Kroken mener her, men som jeg tolker det så burde vi ikke kjøpe utenlandkse spillere fordi når man kjøper seg til suksess, så skaffer man også for høye utgifter. Enkel tankegang som er fullstendig feil.
Rosenborg under Hamren økte utgiftene for å kjøpe gullet, det er det ingen tvil om. Men dette handler ikke om utlendinger, men om hvor høyt "priset" markedet er. I perioden Hamren kjørte skuta så var det ville tilstander.
De ville tilstandene ble til nettop fordi andre klubber prøvde å kjøpe seg gullet. Klubbene begynte å utkonkurrere Rosenborg på lønn og overgangssumer, noe som gjorde at når festen var ferdig stod klubbene igjen med høye utgifter. Men dette har jo ingenting med utlendinger i norsk fotball å gjøre, det handler om dårlig styring av klubbene.

Quote:
Man bør stille spørsmål ved agentenes makt. I noen tilfeller er makten for godt synlig, som i Rosenborg der Stars & Friends har sterk innflytelse både på kjøp og salg. Denne gruppen formidler de fleste innkjøpene. I tillegg har de avtaler med mange – litt for mange? – av de unge, egenproduserte spillerne.

Også her sitter jeg igjen med noen spørsmålstegn. Er det Stars&Friends spesielt, eller er det det at unge, lokale spillere har agenter? Burde de ikke hatt det? Er det naturlig å tro at spillere som spiller a-lagsfotball for Norges beste klubb ikke har en agent? Sett bort i fra dette så vet jeg ikke så mye om hvilken makt Stars&Friends sitter med hos oss.

Quote:
Hvis det er noe som denne klubben har vært god på den siste tiden, så er det å dyrke frem egne talenter. Det håper jeg RBK fortsetter å prioritere. En stamme av lokale (norske) spillere krydret med utenlandske kvalitetsspillere i sentrallinjen, bør være retningslinjen.

Dette er jo noe alle som følger et lag ønsker. Problemet som Torbjørnsen påpeker er at det ikke (nødvendigvis) er gode nok trøndere/nordmenn der ute som det går an å signere, og da blir spørsmålet om man skal prioritere å være lokalforankret, eller om man ønsker suksess.

Quote:
Et spørsmål til slutt. Hvor mange kamper ville Jonas Svensson fått sist sesong hvis RBK hadde hentet flere utlendinger?

Jeg har som de fleste andre virkelig latt meg sjarmere av Svensson i år, men helt ærlig: Jonas skulle kun fått innhopp i årets sesong, det skulle vært noen klassespillere i stallen som gjorde at ikke halvparten av 11ern vår til enhver tid er trøndere under 20 år.

Så som jeg sa, han er ofte inne på riktig spor i hele artikkelen, men jeg syns det blir så dust med denne klare vinklinga mot utenlandske spillere. Kroken står først i døra og klager over at laget ikke vinner fotballkamper, men spillere som hever nivået skal vi ikke ha om de ikke er nordmenn, helst trøndere.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.01.2012 09:29    Post subject: Reply with quote

Nå ser det ut til at Henriksen og Bakenga kan gå for til sammen 40 millioner kroner. Det er en god slump penger som kan komme godt med for oss om Hoftun klarer å kjøpe brukbare spillere i de posisjonene som er mest prekære, altså høyreback og midtstopperplass. Jeg ser i utgangspunktet ikke mørkt på dette, selv om det er skummelt med Hoftun ved roret.

Men skulle selvfølgelig gjerne ha sett Bakenga for oss denne sesongen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 27.01.2012 09:40    Post subject: Reply with quote

Dette er jo også budsjettmessig gode salg ettersom de kommer fra egen stall og derfor ikke har igjen mange millioner å nedskrive. Alt blir overskudd og erstatterne øker stall-verdien. Blir vel sånn? Smile
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 27.01.2012 10:52    Post subject: Reply with quote

Dersom vi ikke er interessert i Walid Atta naa som han er gratis maa jeg si det begynner aa naerme seg et moenster som jeg ikke forstaar noe av. De siste aarene har vi vaert villige til aa by betydelige beloep for spillere som:

Kenny Cooper
Peter Kovacs
Celso Borges

Naar de senere har vaert tilgjengelige for en broekdel av summen det ble spekulert i at vi var villige til aa betale har det vaert helt stille fra RBKs side. Dette vitner jo om daarlig research. En spiller som Cooper f.eks er blir jo ikke daarligere over natten?
Strand
Veteran

PostPosted: 27.01.2012 10:53    Post subject: Reply with quote

Spillere som kommer vederlagsfritt/uten kompensasjon fra selgende klubb er ikke en investering som verdiføres, slik at vi da ikke har noen avskrivningskostnad på dem. Et salg av Henriksen for 20 millioner kroner gir en regnskapsmessig gevinst på 20 millioner kroner, i tillegg til at vi får han av lønnslisten.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 27.01.2012 11:21    Post subject: Reply with quote

Ja det var det jeg mente Strand. Så i budsjettsituasjonen RBK er i nå, hvor man rett og slett er nødt til å vise frem et godt resultat for 2012, så vil det være veldig ideelt å selge et av talentene fra egen stall.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 27.01.2012 11:33    Post subject: Reply with quote

Et hypotetisk salg av Henriksen til 30 millioner vil la oss signere ganske mange gode spillere, og med fireårskontrakt vil avskrivningene lett dekkes av et Henriksen-salg. Men nå spørs det jo om spillersalg allerede er en del av budsjettet for 2012.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.01.2012 11:34    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke helt tankegangen til Kroksæter her. Er det sånn at han mener at det er de "dyre importspillerne" fra det store skumle utland (ja, tillegger meninger, føler han har skrevet stort nok volum til å rettferdiggjøre det) som har ført Rosenborg opp i det økonomiske uføret vi er i nå? Jeg mener tvert imot at de utenlandske spillerne våre er de som har kunnet forsvare verdien sin som spillere, og at det er de norske, ikke-egenproduserte spillerne våre som har gitt oss smellen. Dette er spillere som har vært hentet inn til klubben og senere forlatt oss de siste par årene:

Morten Moldskred: Høy lønn, dårlige prestasjoner, nettotap kjøpssum/salgssum
Trond Olsen: Høy lønn, dårlige prestasjoner, nettotap kjøp/salg
Fredrik Winsnes: Høy lønn, dårlige prestasjoner, lagt opp
Steffen Iversen: Svært høy lønn, middels prestasjoner, bosmanovergang
Vadim Demidov: Moderat lønn, gode prestasjoner, bosman-overgang
Rune Jarstein: Høy lønn, gode prestasjoner, nettotap kjøp/salg
Tom Erik Nordberg: Moderat lønn, ingen prestasjoner, ?? kjøp/salg

Av de utenlandske spillerne har vi:

Marek Sapara: Svært høy lønn, gode prestasjoner, nettopluss kjøp/salg
Didier Konan Ya: Høy lønn, middels prestasjoner, null kjøp/salg
Mikael Lustig: Høy lønn, gode prestasjoner, bosman
Anthony Annan: Høy lønn, svært gode prestasjoner, nettopluss kjøp/salg
Kris Stadsgaard: Høy lønn, svært gode prestasjoner, nettopluss kjøp/salg
Alejandro Lago: Høy lønn, gode prestasjoner, bosman
Abdou Traore: Moderat lønn, middels prestasjoner, null kjøp/salg

Mønsteret er ganske tydelig: de utenlandske spillerne vi har hatt, har i all hovedsak vært faste i førsteelleveren, og betalt inn minst kjøpesummen sin ved senere salg, mens norske spillere har i større grad vært benkefyll eller underpresterende på like høye lønninger. Ungdomssatsingen til Rosenborg ser jeg bort fra her, for den er bra, og vil forhåpentligvis fortsette å levere gode spillere til oss.

Så konklusjonen blir: Skal vi kjøpe inn nøkkelspillere utenfra, så bør vi absolutt hente utenlandske spillere, eventuelt unge, norske spillere. Forøvrig bør vi utvikle spillere selv både til elleveren og som backup. Denne strategien krever større oversikt over spillermarkedet enn det RBK har nå, det betyr enten større kompetanse i de stillingene klubben har (Hoftun, Jönsson, Henriksen), eller en styrking av speiderapparatet.
Rocky83
Veteran

PostPosted: 27.01.2012 15:26    Post subject: Reply with quote

Jeg gleder meg til den dagen(drømmen)

1. hvor vi har en spillerlogistikk hvor erstatteren allerede er klar internt i troppen(flytting av inkompetente sunnmrøinger ned til høyreback tells ikke)

2. hvor det ikke kommer som en overraskelse at en spiller som har vært linket bort i 2 år forsvinner uten at vi har en erstatter.

3. Og dermed at vi hele tiden har erstattere kartlagt for spillere som er på vei bort. Gjerne at spilleren er en del av troppen et halvt år før.

4. Hvor vi har en noe i nærheten av en rød tråd i de spillerene vi signerer og måten vi skal spille fotball på.

5. At vi slutter å ser på tidligere meritter, men heller vurderer spillerens utviklingspotensiale. Olsen, Moldskred, Høiland you name it.

6. Hvor vi hele tiden er i forkant med kontrakter, og faktisk ser på kontrakter som en investering i spilleren og en mulighet til bedre avkastning.

7. Dette forutsetter at spillerne hele veien får tydelige signaler om de er ønsket eller ikke. Dette virker som har vært en mangelvare.

8. Og hvor vi faktisk er tydelige på at spillere som ikke ønsker å være her(Prica) får se å pelle seg bort, og at vi klarer å gjøre dette på en måte hvor vi faktisk får penger igjen. Altså strategisk gjennomtenkte salg og kjøp.

Alt dette virker som en fjern drøm. Vi har en så dårlig sportslig plan(sett bort fra juniorsatsinga) at ordet perverst faktisk er dekkende.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 27.01.2012 15:27    Post subject: Reply with quote

Zaphod du kan gjerne ta over jobben til Hoftun Smile
Back to top
Snøbannannummerfem
Senior

PostPosted: 27.01.2012 21:26    Post subject: Reply with quote

Kunne ikke vært mer enig enn med deg Rocky Tommel'n opp!
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 28.01.2012 09:48    Post subject: Reply with quote

Vel, om ryktene stemmer, er altså både Henriksen og Bakenga solgt, Henriksen drar nå, Bakenga drar til sommeren.

RBK mangler i dag en høyreback, de mangler en midtstopper med fart, og de vil mangle en spiss fra sommeren, om kun Bakenga drar. Om Prica også forsvinner, må man inn med to spillere på topp på kort tid. I tillegg hadde det ikke vært negativ med forsterkinger også på andre posisjoner, som feks venstrebacken. En litt mer moden, hurtig midtbansespiller som kan bidra til å løfte de unge, hadde heller ikke vært et minus.

Selv med et salg av Henrix og Mush, har ikke RBK all verdens med midler til spillerkjøp, samtidig som troppen uten disse to, er historisk liten. Med et par skader i troppen pluss en karantene eller to, må vi nesten søke NFF om å spille 7er fotball.

Det som skaper spenning nå, er hvordan midlene av salget blir forvaltet. En pekepinn får vi gjennom andre rykter, som tilsier allerede at vi har lagt inn et bud på Vilsvik på 8 mill, som er en ok spiller, men som jeg aldri ville gitt 8 mill for.

Det jeg nå frykter, er at salget av Henrix og Mush gir Hoftun mulighet til panikkjøp for å tilfredsstille supportere som krever handling, og vi ender opp med som jeg skrev på en annen tråd, en brasiliansk spiller som er låghalt på begge bakbeina, har samme falkeblikk som Ivar Medaas, og som nekter å spille i annet enn oransje drakt, i tillegg kommer Boti Goas ukjente halvbror, som også har en forkjærlighet for påkjørsler og uteblivelser, og brått så er også disse 40 millionene borte, uten at laget har blitt nevneverdig forsterket av den grunn.

Det er worst case, men med Hoftun i sjefsstolen, er det dessverre trolig det mest sannsynlige utfallet..

Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 28.01.2012 10:02    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
i tillegg kommer Boti Goas ukjente halvbror, som også har en forkjærlighet for påkjørsler og uteblivelser

Laughing
ace
Veteran

PostPosted: 28.01.2012 15:41    Post subject: Reply with quote

Denne tråden burde egentlig døpes om til "Manglende stategi for spillerkjøp"
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 28.01.2012 15:45    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Burde ikke tråden skifte til " Manglende strategi for spillerkjøp " ?

Cool

- Torgeir Børven
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 28.01.2012 16:14    Post subject: Reply with quote

9. januar 2009
Recon wrote:
Denne tråden bør døpes om. Bør innledes med "Manglende".

*gjesp* Cool

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Knowrud
Veteran

PostPosted: 28.01.2012 18:09    Post subject: Reply with quote

344 f.Kr

Aristoteles wrote:
Αυτό το νήμα θα πρέπει να γράψει για το "λείπει"

Idea
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 28.01.2012 18:35    Post subject: Reply with quote

Det der er min teknikk, Knowrud! Copyright breach! Very Happy

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 116, 117, 118  Next
Page 66 of 118

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb