View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 24.07.2007 17:36 Post subject: |
|
|
Er vel enig, men jeg hadde bittelitt rett:
Talbot was originally the British brand name used to sell imported French Clément-Bayard cars.
Uansett før min tid dette.  |
|
Back to top |
|
 |
olaola80 Senior
|
Posted: 24.07.2007 17:55 Post subject: |
|
|
meister wrote: | Noen her som kan finne ut hvem som spilte i drakt nr. 15 i sesongen 1993? |
Det er vel ikke Tor Gunnar Johnsen sin drakt du har fått? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2009 22:51 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | 1987-88:
Sommeren '87 byttet Forretningsbanken navn til Fokus Bank, og Brandhaug måtte bytte trøye. I cupfinalen '88 prydet NAF-løven skuldrene. |
Vet ikke hvorfor jeg ikke kommenterte det, men Cresco var sponsor på shortsen. Ser at MA i tillegg prydet ryggen i cupfinalen 88 - var de og NAF bare finalesponsorer?
Mer om emnet:
Verdens Gang, 04.02.09
1971:
...og s�å var det OK - med draktreklame
Endelig, tid for å melke næringslivet. Klubbene fikk lov til å selge reklameplass på draktene, men bare på ryggen av spillertrøyene. Fotballen ble et utstillingsvindu for OK (Norsk Oljekonsum), Stabburet, Billedbladet NÅ, Japp sjokolade, Vesta Hygea etc.
Det sto likevel ikke en bisetning i «reklamevedtaket» som ble innført som en prøveordning, hva man kunne annonsere for, og hvem man kunne annonsere for.
PÃ¥ den tiden var sponsoravtaler og samarbeidsavtaler fremmedord. Det het reklameavtaler.
Reklame var det styggeste fyord de visste om, oppe i det hvite huset på Marienlyst. NRK klarte da også i 1973 å innskjerpe reklameavtalen med NFF. (Kilde Fotball: NFF 100 år).
1. «Reklamen skulle ikke være rettet mot TV-kameraer»,
2. «Reklamen skulle ikke være skjemmende».
3. «Deltagerne skulle ikke bære reklame».
Det siste punktet ble det gitt dispensasjon for, noe som ikke var helt unaturlig...
NRK så rødt
I 1977 dukket det opp en reklameplakat for et bilmerke på Ullevaal. NRK så rødt, og det ble oppfattet som en provokasjon.
Året etter løp Vålerengas spillere rundt med reklame for «Nye Alle Menn» på ryggen. Det var et blad som ikke lå fremme på stuebordet i norske hjem.
«Nye Alle Menn» var rett og slett et sexmagasin og 70-årenes svar på «Cocktail». Nå var det ikke NRK som reagerte, men folket. Leserinnlegg haglet til redaksjonene - reklame for «det grisete bladet» var motbydelig.
I 1979 før cupfinalen toppet reklamebråket seg mellom NFF og NRK. Sjefene til Arne Scheie & Co krevde reklamefrie drakter og vant fram.
I 1980 ga NRK dispensasjon i cupfinalen for reklame på trøyene, dog uten å endre sitt prinsipielle syn...
Reklame ble den store saken på fotballtinget. Klubbene ville ha reklame over alt. Det syntes sågar «reklamemannen» Per Ravn Omdal ble i drøyeste laget.
Omdal talte for døve ører. Men det ble satt begrensninger i NFFs første formelle reklamereglement i 1980.
«Reklame for alkohol, tobakk, preventive midler, «sexmagasiner» og politikk må ikke forekomme». |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 23.02.2009 11:14 Post subject: |
|
|
Husker fra min ungdom at dagens "Zoppa-spiller" ble kåret. Hva slags sponsor var Zoppa (muligens Soppa), mener at det var elektroniske artikler, men de hadde altså aldri draktreklame? |
|
Back to top |
|
 |
Fortinbras Senior
|
Posted: 08.04.2010 08:23 Post subject: |
|
|
Angående 1990-sesongen, så startet vi det året i helhvite drakter, muligens for å markere overgangen til Hummel, men dette har kanskje noen andre mer inside om?
Modellen på den hvite shortsen var forøvrig helt lik den sorte med brede hvite felter på siden som vi tok i bruk et par sesonger seinere. Jeg mener bestemt å huske at den hvite modellen var spesiallaget og hadde "RBK" brodert langs den ene siden i stedet for Hummel-vinklene. Jeg kan dog ikke finne noe gode bilder av dette, kun en del videoklipp der dette ikke vises allverdens godt:
http://www.youtube.com/wa...playnext=1
Vi startet 1990-sesongen ganske labert, men kom som kjent sterkt igjen mot slutten. Det er uvisst om dette skyldes at vi midt i sesongen gikk tilbake til å benytte sorte shortser (mener å huske dette var fra og med en bortekamp i Tromsø...
Når det gjelder all time favorite fra min side, er jeg svak for CL-drakta Karadas har på seg i fotogalleriet til 2mas. Ren og pen.
Ellers er jeg ikke en så stor fan av sorte strømper, slik vi hadde i store deler av "F-bank-perioden" på 80-tallet. Så vidt jeg husker (igjen kun på hukommelsen, altså), gjenintroduserte vi de hvite strømpene i cupfinalen i 88. Jeg husker at jeg da syntes at dette var klart finere enn sorte strømper. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 09.04.2010 03:44 Post subject: |
|
|
Svart og hvitt er hva jeg forbinder med Rosenborg Ballklub, slik håper det vil være i fortsettelsen også.
Selv om det ikke er "utrolig pent", så håper jeg vi ivaretar historien og bruker blå/gul og hvitt ved 100 års jubileumet.
2mas wrote: | Nja, tror de blå og gule draktene var kjøpt nye:
RBKweb wrote: |
Først i 1918 ble de første draktene kjøpt inn. Hver enkelt spiller måtte betale for sin egen drakt, og totalt kostet draktsettet 99 kroner. Trøya var blå med gul stolpe og shortsen var hvit. |
|
_________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 09.04.2010 10:14 Post subject: |
|
|
Etter det jeg skjønner utifra Wikipedia var Talbot det engelske navnet det britiske importfirmaet satt på importerte franske Clément-Bayard-biler. Etterhvert begynte de å sette sammen bilene selv i England med franske deler. Etterhvert tok de over mer av prosessen selv, som design.
Det hadde for øvrig vært artig om Adidas prøvde seg med retro-Rosenborgdrakt igjen, for eksempel med snøring i halsen. Bestefartrøye-looken er ganske stilig i mine øyne.
EDIT: Ser første del er svar på et hønngammalt spørsmål som allerede er besvart av 2mas. Note to self: sjekk at man er på siste side når man leser gjennom. Men jeg regner med folk kan leve med en sånn liten glipp. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 09.04.2010 13:57 Post subject: |
|
|
Ganske OT, men Strømsgodsets redusering til 3-2 er rimelig heftig! :-O
Er forøvrig enig med Ballahl om at gammeldraktene burde komme til heder og verdighet på en eller annen måte i forbindelse med 100-årsjubileet - men da kanskje ikke som førstedrakt? Å bruke drakten, eller detaljer fra den, i bortedrakta i jubileumssesongen kunne f.eks ha vært en mulighet. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Fortinbras Senior
|
Posted: 09.04.2010 19:02 Post subject: |
|
|
Enig med siste taler... Kunne godt brukt den orginale blå-gule drakta som borte- eller tredjedrakt. Trenger dog ikke vente til 100-årsjubileet slik jeg ser det. Vi trenger ei tredjedrakt til bruk mot f.eks. Odd borte. Svart-hvitt-svart er alt for likt hvitt-svart-hvitt. Med mindre man på forhånd er blitt enige om å kjøre helhvitt vs helsvart, slik trenden var i siste fotball-EM. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 13.04.2010 23:23 Post subject: |
|
|
Slettet
Last edited by Hentesveis on 25.04.2010 13:03; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 14.04.2010 14:34 Post subject: |
|
|
Blågul? Nei takk! |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 14.04.2010 18:22 Post subject: |
|
|
Det er snakk om én sesong, kan ikke se at det gjør den store skaden.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Fortinbras Senior
|
Posted: 17.04.2010 21:27 Post subject: |
|
|
Et alternativ fargevalg for ei tredjedrakt, kan være gull, som i stadig grad brukes som "tredjefarge" på produkter og i profileringsøyemed.
Et eksempel på dette er Juventus' reservedrakter fra 08/09-sesongen:
http://www.france24.com/e...ague-eight
Utfordringen med gull som farge på drakter er dog å finne riktig variant av fargen. Dette er jo tross alt fotball - og ikke sportsdans... |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 17.04.2010 21:43 Post subject: |
|
|
Sorry, men jeg har aldri sett en fin gulldrakt. Det passer bedre som detaljer på drakta, og ikke som hovedfarge. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 17.04.2010 21:52 Post subject: |
|
|
Uniteds gull-tredjedarkt 01/02-sesongen fungerte, synd den ble brukt så få ganger. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 17.04.2010 22:09 Post subject: |
|
|
Gulldrakt? Uff nei, vi trenger ikke synke ned til Stabæks nivå. |
|
Back to top |
|
 |
Thom As Junior
|
Posted: 25.07.2010 22:10 Post subject: |
|
|
attach wrote: | 2mas wrote: | 1923:
Vet ærlig talt ikke fargene på disse stripete trøyene til Odd... |
For meg ser faktisk stripene røde ut. |
Arrester meg om jeg tar feil, men jeg mener å ha hørt at man spilte i gule om mørkeblå drakter i starten. Man byttet til Odds hvite og sorte farger, da navnet ble byttet fra Odd til Rosenborg. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.07.2010 23:32 Post subject: |
|
|
Om du ser i begynnelsen på originalinnlegget mitt, så ser du at jeg kommenterer de aller første draktene fra 1918, som altså er gule og blå. Er derimot usikker på om man hadde de samme fargene fem år etterpå. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.01.2012 06:57 Post subject: |
|
|
Leser på Drakt-bloggen: Rosenborgs håpløse historieløshet at Arild Kvernmo har kommentert dette:
Oransj har historie!
Det er nesten flaut å si det, men det må også være flaut å se at en moldenser forteller om Rosenborg-historien. I min gamle bunke av fotballblad er jeg eier av et lagbilde fra 1977-78 der overtrekksdraktene til Rosenborg er oransj.
Har prøvd å finne ut av dette og var så heldig å finne disse bildene av overtrekksjakken til Erling Næss som spilte på RBK fra 1968-1978. (80?)
Dette skal da være originaljakken Næss brukte i '78.
For meg ser denne overtrekksjakken unektelig svart og hvit ut.
Men nå sier denne Kvernmo at han har bilde av 1977-78 årgangen og ettersom det skrives at dette er overtrekksjakken fra '78, kan det da tenkes at jakken fra '77 var oransje?
Noen 'guruer' her inne som vet hva som er riktig? Har vi noen gang hatt 'utstyr' med oransje farge?
BTW: Jakken til Næss kan kjøpes for 3.500,- Se her. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 26.01.2012 08:23 Post subject: |
|
|
Rosenborg Hockey var jo fortsatt en del av ballklubben den gang, og hadde oransje som tredjefarge. Siden det var 77-78, så høres det jo mer ut som hockeylaget siden de spiller høst-vår. Men rart om de skulle være i et fotballblad, og jeg har ikke peiling på dette. |
|
Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 26.01.2012 12:31 Post subject: |
|
|
Fikk et spørsmål fra en på jobb her om noen vet når rbk brukte denne skjorten.
http://imageshack.us/phot...drakt.jpg/
Han skal ha fått den fra Erling Næss.
Er dette en skjorte som RBK har brukt?, finner ikke noen bilder av denne på nett. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.01.2012 13:01 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | For meg ser denne overtrekksjakken unektelig svart og hvit ut. |
Ikke at det ødelegger poenget ditt, men for meg ser den jakken unektelig blå og hvit ut. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 26.01.2012 13:08 Post subject: |
|
|
Jeg har jo sett endel kamper opp igjennom årene og kan alldeles ikke huske at RBK noensinne har hatt noen som helst oransjefarve hverken på drakter eller treningsdresser. Må i så fall ha vært vester, hehe. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.01.2012 22:00 Post subject: |
|
|
Må være 1983.
Ser et svart-hvitt halvprofilbilde av Kikkan og Brandhaug i "Sportsboka 83-84", som er gitt ut så tidlig i 84 at den bare omhandler 83-sesongen.
Bildet i boka må likevel være fra 84, da logoen til F-banken tilsvarer den brukt i 85 og 86; altså stor "F" over "banken". |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.01.2016 19:01 Post subject: |
|
|
Malvikbladet:
Magne Johansen har 251 RBK-drakter i samlingen sin. Den han ønsker seg mest har tilhørt en malviking og befinner seg trolig på Sjølyst.
- Keeperdrakter er vanskelig å få tak i, det er så få av dem, sier den 51 år gamle trondheimsmannen.
Fotballtrøya han etterlyser er fra 1992 og brukt av malvikingen Rohnny Westad, i hans eneste sesong som målvakt i Rosenborgs a-stall.
(...)
Gjennom kontakt med andre samlere, kilder i RBK-miljøet og nettannonser, har han sikret seg spillertrøyer fra en rekke sesonger. Men drakter fra årgangene 1979, 80 og 82 har sammen med Westads grønne og sorte fra 1992 vist seg å være vanskelig å oppdrive. 51-åringen hevder imidlertid å vite at en annen samler bosatt på Hundhammeren sitter på et eksemplar.
- Vedkommende bor visstnok i området ved Bunnpris. Derfor har jeg lagt en lappe med en etterlysning i postkassene i nabolaget der ute. I tillegg har jeg satt inn en annonse i avisa, forteller han.
Til tross for lovnader om raus betaling har responsen så langt uteblitt. |
|
Back to top |
|
 |
|