| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
DelPiero Proff
|
Posted: 20.01.2012 21:59 Post subject: |
|
|
Skremmende lite taktiske på kjøpsfronten. For meg virker det som vi til enhver tid skal kjøpe det som er hottest på spillerfronten. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
| Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 21.01.2012 01:05 Post subject: |
|
|
Dagens fadese har vel bevist følgende mangler med all sin tydelighet:
Høyreback må inn.
Dorsin må erstattes til Selnæs er god nok til å ta over.
Larsen trenger en rask makker.
Moldskred må ut, Dockal trenger noe for å få ham igang igjen, Fredheim Holm er kun dyrt stallfyll.
Og selv med Prica, Wangberg, Chiubuke og Henriksen tilbake, sliter vi med å stille en full 11 med spillere som holder tippeliganivå.
Som en av Jönssons forsvarere i fjor, med tanke på å la tvilen komme tiltalte til gode: Det første Hroar bør gjøre i morgen tidlig, er å gi Janne beskjed om at han kun er trener til den dagen RBK har en ny trener klar. Ny trener må inn i løpet av februar.
Hoftun må få samme beskjed, og så må de starte det møysommelige arbeidet det vil være å bygge opp en ny storklubb.
Og de må gjøre det med "tom" kasse...
Ønsketenking ja, men skulle gjerne sett at Stjernen hadde framstått med en slik guts. _________________ mvh HeXX
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 21.01.2012 01:24 Post subject: |
|
|
Fra VGD:
| Quote: | Hører mye om dagen
* Skotsk
* Høyreback
* Ung
Tolk det som dere vil.
|
Tviler på at det ligger noe i det. Vet ikke om han er pålitelig. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 12:40 Post subject: |
|
|
| HeXX wrote: | Dagens fadese har vel bevist følgende mangler med all sin tydelighet:
Høyreback må inn.
Dorsin må erstattes til Selnæs er god nok til å ta over.
Larsen trenger en rask makker.
Moldskred må ut, Dockal trenger noe for å få ham igang igjen, Fredheim Holm er kun dyrt stallfyll.
Og selv med Prica, Wangberg, Chiubuke og Henriksen tilbake, sliter vi med å stille en full 11 med spillere som holder tippeliganivå.
Som en av Jönssons forsvarere i fjor, med tanke på å la tvilen komme tiltalte til gode: Det første Hroar bør gjøre i morgen tidlig, er å gi Janne beskjed om at han kun er trener til den dagen RBK har en ny trener klar. Ny trener må inn i løpet av februar. |
Men hvem skulle liksom tatt over? Nei, stryk det. Hvem vil ta over? Saken er jo at vedkommedne som evt. skulle kommet inn vil jo fortsatt ha den samme ræva stallen som utgangspunkt å jobbe med - en stall uten høyreback, uten tilstrekkelig dekking i forsvar, med ett kobbel av midtbane-spillere, men få som trives best på kantene, og tilsynelatende uten midler til å kunne rett opp noe av dette.
Jeg sier ikke nødvendigvis at Jönsson må få bli (Lenger), men å være trener for RBK med dagens stall er jaggu en utfordring for hvem som helst. Når Moldskred må omskoleres til back sier jo det det meste.
Da er det ikke lenger en fotballklubb-stall, men ett forbanna sirkus. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.01.2012 12:53 Post subject: |
|
|
| Stallen er IKKE ubrukelig. Et par forsterkninger i forsvarslinja og en trener med en plan for spillet og evnen til å gjennomføre den, har all verdens muligheter i TL. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.01.2012 12:56 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Men hvem skulle liksom tatt over? Nei, stryk det. Hvem vil ta over? |
Det går noen historier om en gammal mann fra Orkdal-området som har taket på dette med å trene fotballspillere... |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 13:00 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | | Stallen er IKKE ubrukelig. Et par forsterkninger i forsvarslinja og en trener med en plan for spillet og evnen til å gjennomføre den, har all verdens muligheter i TL. |
Kan ikke forsterke hvis man ikke har midler til å skaffe forsterkningen - det var jo ett av poengene mine. Og det er det som gjør stallen ubrukelig pr. nå, og det er det både vi, Jönnson og evt. andre trenerer må forholde seg til.
RBKs tid som (det absolutte) topplag i Norge er desverre (midlertidig, håper jeg) over (som absolutt topplag er den nok over for godt, men det er så viktig akkurat i denne sammenhengen), og å innse det vil gjøre det lettere å leve den kommende sesongen  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 13:04 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Quote: | | Men hvem skulle liksom tatt over? Nei, stryk det. Hvem vil ta over? |
Det går noen historier om en gammal mann fra Orkdal-området som har taket på dette med å trene fotballspillere... |
Selv ikke Eggen kan få ett lag uten høyreback til å funke - spesielt ikke med den offensive spillestilen hans, som krever vingbacker. Den nåværedne stallsammensetnignen umuliggjør effektiv/riktig bruk av go'fot-modellen.
Innse det, treneren er ikke lenger det største problemet i klubben, slik at alt kan løse seg ved å bytte han ut. Problemet er mye, mye større, mye mer sammensatt og stikker langt, langt dypere. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.01.2012 13:06 Post subject: |
|
|
Hvis vi klarer å løse trenerspørsmålet, kommer det nok penger slik at vi kan forsvare oss. Trenere har jo en tendens til å ta med seg et par spillere de har tro på.
Men det er vel ikke så mange som spiller for Orkla som forsterker oss.  |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.01.2012 13:07 Post subject: |
|
|
Det handler om prioriteringer. Vi fikk inn 15 investormillioner i fjor som først ikke blee brukt, men som ledelsen høyst sannsynlig valgte å bruke til å dekke over noe av fjorårets store minus.
Spørsmålet er om ikke man burde tatt 5-7 millioner mer i minus og hatt mulighet til å hente Hedenstad og en rask stopper nå i januar. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.01.2012 13:10 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | Selv ikke Eggen kan få ett lag uten høyreback til å funke - spesielt ikke med den offensive spillestilen hans, som krever vingbacker. Den nåværedne stallsammensetnignen umuliggjør effektiv/riktig bruk av go'fot-modellen.
Innse det, treneren er ikke lenger det største problemet i klubben, slik at alt kan løse seg ved å bytte han ut. Problemet er mye, mye større, mye mer sammensatt og stikker langt, langt dypere. |
Du overdriver voldsomt Bakklandia og jeg mener du tar feil. vårt største problem har vart i over 1 år nå, nemlig fullstendig mangel på samhandling, faste mønstre og struktur i laget vårt. Dette er JJs verk. Jeg tipper Eggen skulle gitt Molde kamp om gullet om han hadde overtatt idag og hentet en trøndersk høyreback til et par hundre tusen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 13:11 Post subject: |
|
|
Uten at jeg skal forsvare Jönsson lenger: Det å bytte trener i Rosenborg Ballklub på nåværedne tidspunkt vil bli som å pisse i buksa for å holde varmen på en vinter dag - mulig kortvarig lindring, men vil garantert gjøre hele situasjonen verre etterpå.
Det er som dr. House (eller en hvilken som helst annen oppegåedne lege) ville sagt: Du kan behandle symptomene så mye du bare orker, pasienten vil uansett ikke bli frisk før du finner og behandler årsaken til at symptomene oppstår.
Og tror meg - årsaken sitter ikke på trenerbenken, selv om han kanskje kan være ett av symptomene! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.01.2012 13:15 Post subject: |
|
|
Hvis du synes ar House er oppegående, forklarer jo det det meste av dine andre meninger.  |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.01.2012 13:15 Post subject: |
|
|
Nei det er ikke noe lurt å gjøre en endring for å bedre sportslige resultater hvis det er noe annet feil noe sted. Om man ikke får løst alle problemene samtidig så er det bare å droppe å løse noen, det er best slik  |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 13:17 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | Hvis du synes ar House er oppegående, forklarer jo det det meste av dine andre meninger.  |
Rent lege-vitenskapelig er han jo det. Rent ellers er han vel ikke helt i vater, nei. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 21.01.2012 13:35; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 21.01.2012 13:26 Post subject: |
|
|
Det har vist seg at en god og sterk sportslig leder ofte gir synergieffekt i hele klubben. Eggen. Ferguson. Solskjær. Alternativt, en sterk og god sportslig leder dekker over mye av inkompetansen som finnes andre steder i en klubb. Det var sikkert mye det samme rælet når Hamrén og Eggen ledet laget, men de dekket over det ved å være tydelige og sterke ledere. Jönsson er på sitt beste en trivelig svamp med autoritet til å lede drillpiker. Han blir fort slukt av sine omgivelser fordi han ikke evner å sette krav og gå foran, og fordi han har svake visjoner.
Jeg er 100% enig i argumentet om at det er mye som må forandres i klubben, men en inkompetent trener er en inkompetent trener uansett hvor mye som må forandres. Og vi lever tross alt av det sportslige. Ja, kontinuitet er viktig. Men kombinasjonen kontiniuitet og inkompetanse er oppskriften på å kjøre seg selv i grøfta. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 13:34 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Nei det er ikke noe lurt å gjøre en endring for å bedre sportslige resultater hvis det er noe annet feil noe sted. Om man ikke får løst alle problemene samtidig så er det bare å droppe å løse noen, det er best slik  |
Det var ikke det jeg sa, men dette vil du rett og slett bare være for vrang til å ville skjønne. La oss si at RBK er en bil, okei?
Jönsson er radiatoren, spillerstallen er motoren og Hoftun, Stjernen, Svendsen, Bratseth og resten av gjengen rundt er nettopp det - ting rundt radiator og motor som må være der for at bilen skal fungere.
La oss si at det er en sprekk i topplokket som er årsakens til bilens stadige havarier, ytelse-problemer og startvansker. Da har du to valg:
Alternativ en er at du kan fortsette å fylle væske på radiatoren, la bilen harke og gå med litt vann i sylindrene, økt trykk i vanntanken, løse sylinderforinger, dårlig fungerende stempler osv.
Bilen vil jo fungere, men tilstanden på alt sammen vil jo bare bli tiltagende verre (Og dyrere å fikse) desto lenger man venter med å gjøre noe med det.
Alternativ to er og kjøre full motoroverhaling, plane ut topplokket eller evt. skifte det ut, og med løse årsaken til alle problemene, slik at bilen (i teorien, i hvert fall) skal fungere knirkefritt igjen.
Og bytte ut treneren i Rosenborg nå, er jevngodt med alternativ 1. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 21.01.2012 13:37 Post subject: |
|
|
Har du ikke råd til nr 2, må man berge restene og gjøre nr 1 en stund til man har litt mer til overs i lomma, ellers skjærer hele motoren seg helt og det er bare å kassere faenskapet. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.01.2012 13:45 Post subject: |
|
|
Poenget her Bakklandia, som jeg er for vrang til å la være å fokusere på er dette:
Rosenborg Ballklub er avhengig av sportslige resultater for å overleve. Uavhengig om hvor mange problemer klubben har, så er vi avhengig av gode sportslige resultater. Om dette utebli så har det ikke en dritt å si om Hoftun gjør en dårlig jobb, kalkylen på eiendomsprosjektet ikke er diskontert, om markedsavdelingen er litt stor, etc, for da går klubben til helvete. Om de sportslige resultatene er gode så er alt annet rundt alvorlig, men kan fikses over tid.
Om de samme problemene er der sammen med sportlig nedtur vil klubben gå under i løpet av kort tid. Derfor har vi ikke tid til 5 år med opprensing i klubben før vi tar tak i det sportslig, vi må ta tak i det sportslige umiddelbart, for deretter/samtidig å fikse alt rundt.
Til bil-sammenligninga di: Tenk deg at første hovedmål ikke er at bilen skal kjøre knirkefritt i 30 år uten stopp akkurat når den stopper, det er å komme deg til jobben så du ikke får sparken å mister huset: Akkurat der og da er det bedre å fylle værske på radiatoren, komme seg til jobben, få lønningen, berge huset og fokusere på hvordan du skal fikse bilen din. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 14:29 Post subject: |
|
|
For øvrig syns jeg jo det er litt rart at det blir ramaskrik her inne hver gang det dukket opp rapporter om at spillere fra Ranheim eller Byåsen eller Glimt eller hvor som helst i lavere divisjoner skal være aktuelle for klubben, samtidig som det åpenbart er stor tro på at alt kan ordnes bare Eggen kommer tilbake å tar med seg "en trøndersk høyreback for et par hundre tusen", selv om den beskrivelsen tilser at det er i akkurat de samme lagene, i akkurat de samme divisjonene (og kanskje til og med enda lenger ned i divisjonene) Eggen da også blir nødt til å lete?
Hvorfor er det "Garantert katastrofe" når Hoftun, Jönsson og - ikke minst - Thorbjørnsen gjør det, men samtidig "garantert suksess" hvis Eggen får gjøre det? Kanskje mannen bak utsagnet kan forklare meg logikken i den tankegangen - og samtidig gjerne plusse på hvorfor det skal være et kvalitetssikringsmoment at backen er fra Trøndelag kontra. f.eks. Helgeland?
Selvmotsigelsene og dobbeltmoralens høyborg, ditt navn er RBKWEB.no/forum. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 21.01.2012 14:38 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | Uten at jeg skal forsvare Jönsson lenger: Det å bytte trener i Rosenborg Ballklub på nåværedne tidspunkt vil bli som å pisse i buksa for å holde varmen på en vinter dag - mulig kortvarig lindring, men vil garantert gjøre hele situasjonen verre etterpå.
Det er som dr. House (eller en hvilken som helst annen oppegåedne lege) ville sagt: Du kan behandle symptomene så mye du bare orker, pasienten vil uansett ikke bli frisk før du finner og behandler årsaken til at symptomene oppstår.
Og tror meg - årsaken sitter ikke på trenerbenken, selv om han kanskje kan være ett av symptomene! |
Verre etterpå??
Jeg trodde det knapt kunne bli verre.Rbk med Jønson kommer ikke plutselig til å framskaffe greie lagrelasjoner/angrepsmønster.
Han er en trener som ikke har evne og kunnskap til å la spillerne gjøre hverandre gode.Dette har vi sett så mange eksempler på etter at han tok over.Du syns vel at Rosenborg pr. 2011 styrte det som var av kamper.NEI,det gjorde di ikke.De så veldig planløse ut fra kamp 1 og det vedvarer enda.Så jeg har ikke troa på at det blir noe spesielt bedre i 2012.Ps.Spillerstallen er mer enn god nok til å ta gull i Norge i 2012,med en trener fra Orkla.Og han har lyst.Og så må sef. Hoftun vekk. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.01.2012 14:40 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Hvorfor er det "Garantert katastrofe" når Hoftun, Jönsson og - ikke minst - Thorbjørnsen gjør det, men samtidig "garantert suksess" hvis Eggen får gjøre det? Kanskje mannen bak utsagnet kan forklare meg logikken i den tankegangen - og samtidig gjerne plusse på hvorfor det skal være et kvalitetssikringsmoment at backen er fra Trøndelag kontra. |
Mannen bak utsagnet svarer:
Som du helt sikkert skjønte, og som du garantert har oppfattet av mine tidligere poster, så er det ikke viktig for meg om spilleren er fra trøndelag eller andre steder i verden. Utsagnet mitt var et noe flåsete svar til denne setningen fra deg: Selv ikke Eggen kan få ett lag uten høyreback til å funke.
Poenget med setningen var at om Eggen hadde fått disse 3 månedene til å spille inn en ellveren så trenger vi ikke en klasseback, vi trenger en høyreback Eggen har funnet med de kvalitetene han trenger for å utføre jobben. Og den spilleren trenger ikke nødvendigvis å bli særlig dyr. I dagens råtne TL går gullene på billigsalg, og jeg er overbevist om at med et godt innarbeidet spillmønster kunne vi hentet inn gull selv med det begrensete spillmateriellet vi besitter.
Denne skjønte jeg mindre av:
| Quote: | | Hvorfor er det "Garantert katastrofe" når Hoftun, Jönsson og - ikke minst - Thorbjørnsen gjør det |
Det er vel få steder hvor Torbjørnsen er mer hyllet enn her inne, kommer Torbjørnsen drassende med et ukjent navn blir det stemning med en gang, og om Stig går ut i media og sier han har kvalitetsikret en "kjedelig" spiller blir alle mer trygge. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 15:07 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Bakklandia wrote: | Uten at jeg skal forsvare Jönsson lenger: Det å bytte trener i Rosenborg Ballklub på nåværedne tidspunkt vil bli som å pisse i buksa for å holde varmen på en vinter dag - mulig kortvarig lindring, men vil garantert gjøre hele situasjonen verre etterpå.
Og tror meg - årsaken sitter ikke på trenerbenken, selv om han kanskje kan være ett av symptomene! |
Verre etterpå??
Jeg trodde det knapt kunne bli verre.Rbk med Jønson kommer ikke plutselig til å framskaffe greie lagrelasjoner/angrepsmønster.
Han er en trener som ikke har evne og kunnskap til å la spillerne gjøre hverandre gode.Dette har vi sett så mange eksempler på etter at han tok over.Du syns vel at Rosenborg pr. 2011 styrte det som var av kamper.NEI,det gjorde di ikke.De så veldig planløse ut fra kamp 1 og det vedvarer enda.Så jeg har ikke troa på at det blir noe spesielt bedre i 2012.Ps.Spillerstallen er mer enn god nok til å ta gull i Norge i 2012,med en trener fra Orkla.Og han har lyst.Og så må sef. Hoftun vekk. |
Klart det kan bli verre - la oss ta utgangspunkt i 1972's post over her. Jeg er ikke uenig i tankerekken hans om at Eggen kanskje ikke trenger en absolutt topp-klasse back, men bare en back som kan utføre de oppgavene han blir satt til å utføre. Og dermed kan laget kanskje fungere noen sesonger til.
Men så da? Når Eggen legger opp en gang til, og alle ser hvor ræva den backen egentlig er - da er problemet fort blitt verre. For da har vi godt fra et lag uten høyreback til ett lag med en høyreback som egentlig ikke er god nok.
Jeg mener, når laget ikke hadde en høyreback kunne man jo alltid rette på situasjonen ved å hente en høyreback, så var det problemet løst - da var det i hvert fall en høyreback i stallen. Men hvis denne backen ikke viser seg god nok, og man har falt tilbake til gamle synder om å ikke hente erstattere før spillerne er borte, eller i det hele tatt vise uvillighet til å ha dobbel dekning, slik at man ergo sitter med en høyreback som man MÅ bruke, som ikke holder nivå og dermed svekker nivået - hva faen gjør man da? Spesielt hvis man nok en gang har tillat ledesølen og sløse bort evt. CL-kroner på bare tull?
Nei, det var ikke mange kampene vi dominerte i 2011 - men det er jo ikke noe rart, med den spillerstallen som utgjorde RBK-laget anno 2011 - en stall Jönsson hadde liten eller ingen innvirkning på sammensetningen av (i hvert fall første halvdelen av sesongen) - selv vikar-Eggen høsten 2010 mente jo at den stallen var noe av det svakeste han kunne huske å ha sett i RBK, det var jo bl.a. derfor han omtrent satte himmel og helvete i bevegelse for å få Bolanos til Trondheim - uten å klare det. Han gikk vel også så langt som å si at uten Hamrens gode grunnlag, hadde han ikke klart å lose den stallen inn til gull. Det store målet hans var jo uansett å få RBK inn i CL - han klarte ikke det heller. Stallen var rett og slett ikke god nok til det.
2011-stallen er, både blant eksperter og folk her inne, erklært dårligere enn 2010-stallen, og det er liten tvil om at 2012-stallen faktisk er enda verre enn den igjen. Denne stallen, slik den er nå, er overhodet ingen reell gullkandidat, det tror jeg faktisk de fleste skjønner. Bare det at stallen bare har 5 rendyrkede forsvarspillere til 4 plasser sier jo det meste om stå - en skade eller to der, så er sesongen så å si over. Det er rett og slett et elendig utgangspunkt for hvem-som-helst. Og det er det vi må ta utganspunkt i, ikke hvisomatte-dersomatte skjer hvis en viss person får ta over igjen (ingenting av det folk da er overbevist vil skje, finnes det noen beviser for faktisk vil skje.) For det mener jeg: Eggen er en knallgo trener, men denne stallen, slik den er NÅ, er rett og slett ikke bygget for å kunne utføre underverker med. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Bølgen Junior
|
Posted: 21.01.2012 15:26 Post subject: |
|
|
| Til alle dere som maser etter NAE. Den dagen han virkelig er for gammel for fotball så kan vi bare legge ned RBK. Gi JJ litt mer tid nå. Treningskampen i går var ikke bra greit nok. Men det var det det var, nettopp en trening. Kan garantere at det bli bedre etter hvert. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.01.2012 15:34 Post subject: |
|
|
| Bølgen wrote: | | Til alle dere som maser etter NAE. Den dagen han virkelig er for gammel for fotball så kan vi bare legge ned RBK. |
Hysj! Ikke si sånt! Eggen blir aldri gammel - han er jo en Gud, tross alt!  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
|