| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Harald Forumsjef

|
Posted: 01.02.2006 14:56 Post subject: |
|
|
| siggetheman wrote: | | Men hvor er FJ skryten fra deg og Litjeggen Harald? |
Hvis du nu læste indlægene, som jeg tidligere bad dig om, så skriver jeg at jeg ikke så kampene, så er det lidt svært og give skryt synes du ikke?
EDIT: Og forresten svarede du ikke på Litjeggens indlæg i de nævnte tråde. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477
Last edited by Harald on 01.02.2006 15:24; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 01.02.2006 15:04 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: |
Opsjon : En avtale som gir en part rett, men ikke plikt til å kjøpe eller selge en formuesgjenstand i løpet av en bestemt tidsperiode til en forhåndsbestemt pris. |
Rett til å kjøpe: Hvis RBK bestemmer seg for å selge er pris og slikt avtalt og RBK kan f.eks ikke selge til en annen klubb før Brann evt. frasier seg retten.
Ikke plikt til å selge: Må jo bety at hvis Høgmo finner ut at spillerne skal fortsette i RBK så MÅ de heller ikke selge. |
|
| Back to top |
|
 |
Xminator Junior
|
Posted: 01.02.2006 15:16 Post subject: |
|
|
Der tar du feil. Opsjon er en rett til å kjøpe. Om de to storspiller i tippeligaen er det helt og holdent opp til Brann om de vil kjøpe eller ikke, så lenge de kommer til enighet med de to om kontrakter. Det du beskriver er en forkjøpsrett.
Den eneste måten RBK kan påvirke dette er ved å bak ryggen på Brann tilby en kontrakt Brann ikke kan matche. Og dermed provosere frem ett nei fra spillerene. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 01.02.2006 15:21 Post subject: |
|
|
Hmm mulig det. Men hvis du har peiling hvorfor heter det da rett, men ikke plikt til å kjøpe eller selge. Og er ikke opsjon mere enn en forkjøpsrett på den måten at pris er avtalt..
Altså. Hvis prisen er satt til 5 mill i dag. Hvis en annen klubb legger 10 mill på bordet kan ikke RBK selge før Brann frasier seg retten. Ved forkjøpsrett er det vel sånn at pris må avtales dersom Brann vil kjøpe. Eller? |
|
| Back to top |
|
 |
JSS Senior
|
Posted: 01.02.2006 15:26 Post subject: |
|
|
en kjøpsopsjon gir kjøper rett men ikke plikt til å kjøpe "produktet" innen en tidsfrist og til en forhåndsbestemt pris.
den utgår viss kjøper ikke benytter seg av den innen tidsfristen.
kjøper betaler også ofte et gebyr for opsjonen som går tapt enten de benytter seg av den eller ei ...
opsjoner er ofte brukt i aksjemarkedet ... |
|
| Back to top |
|
 |
Xminator Junior
|
Posted: 01.02.2006 15:39 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | | Altså. Hvis prisen er satt til 5 mill i dag. Hvis en annen klubb legger 10 mill på bordet kan ikke RBK selge før Brann frasier seg retten. Ved forkjøpsrett er det vel sånn at pris må avtales dersom Brann vil kjøpe. Eller? |
Høres riktig ut.
Det er også slik at Brann kan selge spillerene direkte. La oss si noen legger 30 mill på bordet for Lago, da kan Brann kjøpe ham ut for 5 og selge direkte. Akkurat dette er veldig mye brukt i aksjemarkedet.
Lago kom foresten med strekk i låret, og måtte trene alternativt. Eguren imponerte på dagens trening. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 01.02.2006 15:52 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | Hmm mulig det. Men hvis du har peiling hvorfor heter det da rett, men ikke plikt til å kjøpe eller selge. Og er ikke opsjon mere enn en forkjøpsrett på den måten at pris er avtalt..
Altså. Hvis prisen er satt til 5 mill i dag. Hvis en annen klubb legger 10 mill på bordet kan ikke RBK selge før Brann frasier seg retten. Ved forkjøpsrett er det vel sånn at pris må avtales dersom Brann vil kjøpe. Eller? |
Husk, det er BRANN som har opsjonen, ikke RBK! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
JSS Senior
|
Posted: 01.02.2006 15:53 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | JSS wrote: | | negativiteten overgår positiviteten her inne med god margin, vedder gjerne noen øl på det ... |
Det har vel også noget at gøre med at i de sidste 2 sesonger har der været flere negative optrædener end der har været positive. Derfor bliver kritikken også brgrundet. Men du vil måske ikke påstå at vi har været håbløse i mange af kampene sidste år? At enkelte spillere har gjort sig bort kamp efter kamp?
Skal vi rose dem for det? |
nå er det jo stor forskjell på konstruktiv oppbyggende kritikk (ad ting som kan forbedres) og nedbrytende lyskeslag ala frode suger og eguren ruuuler sjangeren. har ikke noe i mot førsnevnte type kritikk, den er helt nødvendig får å komme videre. |
|
| Back to top |
|
 |
JSS Senior
|
Posted: 01.02.2006 15:55 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Husk, det er BRANN som har opsjonen, ikke RBK! |
brann "kjøper" en opsjon av rbk på spillerene eguren og lago, og kan dermed kjøpe, men er ikke pliktig til å kjøpe, spillerene til en avtalt pris innen et avtalt tidspunkt.
gebyret på opsjonen blir i dette tilfellet at brann betaler lønn eller ligende til spillerene/rbk i perioden til oppsjonen utgår.
Last edited by JSS on 01.02.2006 16:08; edited 3 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 01.02.2006 15:56 Post subject: |
|
|
Tja, på et forum for supportere bør du forvente det, ellers foreslår jeg du leter etter et internt forum for styret i RBK. Ellers er jeg redd du vil fortsette å bli skuffa. Lufting av frustrasjoner vil det alltid være her og på andre åpne fora. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
JSS Senior
|
Posted: 01.02.2006 16:03 Post subject: |
|
|
du har helt rett, åpne forum som dette vil alltid tiltrekke seg enkelte avvikende elementer med behov for både det ene og det andre, og i tunge tider blir nok flokken med gribber større en vanlig ...
akk ja. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 01.02.2006 19:01 Post subject: |
|
|
brann.no
| Quote: |
Eguren kunne også fortelle at kommunikasjonen med trener Mons Ivar Mjelde gikk fint. - Så lenge det går på engelsk, så skjønner jeg han, sa Eguren etter treningen.
Mons Ivar Mjelde syntes fortsatt det er for tidlig å avsi noen dom om hvordan spillerne kommer til å gjøre det, men har stor tro på at de kan komme til å gjøre det meget bra i Brann sitt system.
- Vi vet hva disse spillerne står for og vet hvilket potensiale de har. De som kaller dette vrakgods vet nok ikke helt hva de prater om.
|
Eguren forstår altså engelsk med R men ikke engelsk uten R.
| Quote: | -Egujen, jun stjait to de joom to the jight to jecive the ball...
-What ?
-Jun-jun to de jight !!
-Æhh ? Jønjønn to delight ?
-Fojget it. I will sell oj jent you to Bjann....
-Æhh ?? |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 01.02.2006 20:24 Post subject: |
|
|
Haha. Enkelt skal det være...
Nå skarrer jo også Mjelde på r'ene da. Men det er mulig han har lært seg å snakke engelsk med R da. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 02.02.2006 01:07 Post subject: |
|
|
| TV2 sporten i kveld fikk RBK ledelsen kraftig kritikk for behandlingen av Eguren og Lago etter at Høgmo ble trener i klubben. De mente RBK hadde problemer med å integrere nye spillere i troppen....spessielt spillere utenfra norden......må vel si meg enig i det! |
|
| Back to top |
|
 |
Troinndern Veteran
|
Posted: 02.02.2006 03:06 Post subject: |
|
|
Jeg er selv blitt sitert på akkurat samme utsagn hos Alltid Fotball i dag. Kanskje det var der de tok inspirasjonen fra?
Flere sitater fra andre er også med, som de som leser artikkelen ser. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 02.02.2006 09:31 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | trondh wrote: | Hmm mulig det. Men hvis du har peiling hvorfor heter det da rett, men ikke plikt til å kjøpe eller selge. Og er ikke opsjon mere enn en forkjøpsrett på den måten at pris er avtalt..
Husk, det er BRANN som har opsjonen, ikke RBK! |
Det er sikkert riktig i forhold til definisjonen på opsjon. Men så har jo også idrettsverdenen sine egne definisjoner på masse ting. Så det er jo slettes ikke sikkert Ludvigsen og Bratseth definerer det slik.
Litt merkelig at RBK skulle binde seg til å selge en spiller de egentlig kunne tenkt seg å beholde (Lago).
EDIT: Jeg lurer på om denne definisjonen kanskje er litt mere slik det fungerer i praksis. Her defineres jo opsjon som en forkjøpsrett. Spørsmålet blir vel da om Brann har betalt noe for denne opsjonen.
http://www.telenor.no/om/...rdet.shtml
"I forretningssammenheng brukes det om forkjøpsrett, førsterett til å sikre seg et gode, en rettighet, eller en ting. Man kan også handle med opsjoner, det vil si handle med rettigheter. Spesielt innen verdipapirhandel er det vanlig med opsjonshandel, dvs. rettigheter til kjøp eller salg av et antatt verdipapir til en fastsatt kurs innen et bestemt tidspunkt."
Last edited by trondh on 02.02.2006 10:55; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 02.02.2006 09:47 Post subject: |
|
|
| Litjeggen wrote: |
Eguren forstår altså engelsk med R men ikke engelsk uten R.
-Egujen, jun stjait to de joom to the jight to jecive the ball...
-What ?
-Jun-jun to de jight !!
-Æhh ? Jønjønn to delight ?
-Fojget it. I will sell oj jent you to Bjann....
-Æhh ?? |
Hehehehehe..*gisp* *luft*
jeg syns jo i utgangspunktet vi skal være snille med våre egne, men når det blir såpass morsomt er det greit..
 |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 02.02.2006 13:30 Post subject: |
|
|
Jeg har alltid trodd og ment at opsjon, i fotballsammenhenger, betyr at dersom en klubb låner er spiller med opsjon for kjøp, så betyr det at klubben har forkjøpsrett til spilleren, dersom de bestemmer seg for å kjøpe han, OG dersom spillerens opprinnelige klubb velger å selge han. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 02.02.2006 13:32 Post subject: |
|
|
Tenker du FM nå? Der har man FIRST option. Altså førsterett til å kjøpe når spillerens klubb vil selge, og gjerne til avtalt pris. Blir dog ikke det samme som ren opsjon tror jeg. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 02.02.2006 13:34 Post subject: |
|
|
Jeg har aldri spilt FM, så det gjør jeg ikke. Det hadde uansett vært greit å fått klarhet i hva som faktisk er vanlig anvendelse av betegnelsen opsjon i fotballverdenen.. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 02.02.2006 13:34 Post subject: |
|
|
Nei, det du beskriver tbone er førsterett. Opsjon har blitt beskrev tidligere, dvs ar Brann kan kjøpe spillerne for en allerede fastsatt sum når som helst i løpet av låneperioden dersom de selv ønsker det. _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 02.02.2006 13:39 Post subject: |
|
|
Du høres sikker ut i din sak, så da får jeg vel godta at slik er det  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 02.02.2006 14:29 Post subject: |
|
|
| mono wrote: | | Nei, det du beskriver tbone er førsterett. Opsjon har blitt beskrev tidligere, dvs ar Brann kan kjøpe spillerne for en allerede fastsatt sum når som helst i løpet av låneperioden dersom de selv ønsker det. |
Spørsmålet blir da, hvorfor beskrives det da som at en med opsjon kan, men ikke må kjøpe eller selge. Hvis det bare er Brann som kan løpe fra avtalen er det jo ikke slik at selger kan si nei. På wikipeda ser jeg at opsjon forklares kun som et begrep i aksjehandel. Mens på linken jeg posta tidligere regnes opsjon og førsterett som det samme. Så mye tyder jo på at begrepene flyter litt over i hverandre. Tar jeg ikke helt feil har vel opsjon samme opprinnelse som engelsk option, altså mulighet.
Uansett hvordan det defineres er det vel liten tvil om at sjansen for at Lago og Eguren drar på seg RBK-drakt igjen er temmelig liten. |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 02.02.2006 14:35 Post subject: |
|
|
Jeg må nok gi etter litt, og si at du kanskje har rett, men at jeg er uenig. Det spørs vel egentlig hva RBK og Brann har blitt enige om, og hvordan de definerer "opsjon".
2mas kunne ikke du prøvd å finne ut hvordan Bratseth &co definerer denne opsjonen neste gang du er i kontakt med noen fra klubben?
Men jeg er enig med deg at uansett, så er sjansen veldig liten/minimal for at Lago og Eguren tar på seg en RBK drakt igjen. _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.02.2006 14:44 Post subject: |
|
|
Brann har opsjonen og dermed rett til å kjøpe. Rosenborg har ingen opsjon. Det du peker på, trondh, gjelder ikke her. Husk at noen kan få en opsjon som sier at man har rett til å selge hvis man vil - ikke bare kjøpe, som i Brann sitt tilfelle.
Dette er da veldig klart. Brann kjøper spillerne hvis dem ønsker det (innen fristen) og Rosenborg kan ikke forhindre det. |
|
| Back to top |
|
 |
|