English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Start
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Huber
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 22:31    Post subject: Reply with quote

Gleder meg stort til 2012, eneste ulempen jeg kan se er at vi har tre lovende unggutter som vil kjempe om en plass.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 22:33    Post subject: Reply with quote

Altså tre unge, lovende indreløpere/offensive midtbanespillere som skal kjempe om en kantplass i 4-4-2. Makes me sad..
Back to top
batigol
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 22:38    Post subject: Reply with quote

Er ikke sikkert RBK for beholde Henriksen så veldig mye lenger. Det er mange klubber i Europa som har han i kikkerten og da har vi flere som kan overta etter Henrix!
abjoern
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 22:51    Post subject: Reply with quote

Mulig det, men ingen av de tre er opplagte som en av to i en midtbaneduo. De er mer Xavi/Iniesta enn Ballack/Lampard.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 23:01    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:

Han spiller i en utaknemlig possisjon.

All den tid VG har to defensive midtbanespillere blant de tre beste de to siste sesongene, så blir dette litt feil å si. Dog skal det gjerne en slags hype til før defensive midtbanespillere får jevnt gode karakterer på børsen.
Back to top
frehan
Proff

PostPosted: 19.09.2011 23:47    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Moldskred & Olsen vs Chibiuke & Dockal.

Det er som å gå fra Siv Jensen til Mona Grudt.

Haha!! Tommel'n opp!
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 19.09.2011 23:51    Post subject: Reply with quote

Må si jeg morer meg litt over disse haterne fra komentatorfeltene. Denne uka er det ikke noe å ta dommeren på (dommeren ga oss jo 6-0-seieren mot Sarpsborg), så da er det fokus på mye utlendinger og at vi er et kjøpelag.

Man kan som kjent ikke gjøre alle til lags.
Keenoir
Legende

PostPosted: 20.09.2011 00:11    Post subject: Reply with quote

Beviser på at en for øyeblikket gjør mye riktig og at det å endelig slutte med oppskrytte nordmenn gir bedre sportslig utvikling. Unge norske talenter og spennende utlendinger er definitivt veien videre.
Back to top
TrønderBob
Rutinert

PostPosted: 20.09.2011 00:57    Post subject: Reply with quote

Dette er sikkert kjempe åpenbart, men har gledet meg til å komme hjem fra Lerkendal for å si at CHIBBE ER KONGE!! Cool

Vi spilte flott fotball i dag! Issah var også en nøkkespiller i dag. Har trua på at Rosenborg begynner å bli kjempegode igjen! Fikk litt 90 talls feeling + Barca takter. Dette lover bra! Det var en opplevelse å være på Lerkendal i dag sammenlignet med det vi har sett tidligere i år.
Back to top
spraggon
Proff

PostPosted: 20.09.2011 01:03    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Jeg synes Issah har kommet seg litt etter litt og ikke vist all verden fra start av.

Er enig i den men har en sett litt grundigere etter så har kvalitetene vært synlig fra dag en. Meget god i posisjons spillet og god med ball. Har måttet venne seg til tempoet i TL pluss at han var kamprusten. En meget god fotballspiller som jeg tror er en bedre signering enn Dockal...
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 01:29    Post subject: Reply with quote

Örlund 4 - Gir noen litt skumle returer. Ingenting han kan gjøre på 2-1.

Lustig 6 - Flotte detaljer offensivt, god defensivt. Slik vil jeg se Lusse.

Larsen 4 - Stresset til tider, ellers solid nok.

Lago 4 - Anonym kamp uten de helt store blunderne.

Dorsin 4 - Av og på. Kudos for å være på rett plass tre ganger, kaktus for å brenne samtlige. På etterskudd flere ganger, men lot ikke Asante gjøre så alt for mye skade.

Dockal 5 - Helt greie dødballer kronet med målgivende. Litt for lite involvert i spillet til tider, oser likevel av potensiale.

Henriksen 5 - En kamp på det jevne. Sløve pasninger, ultraviktig scoring.

Issah 7 - Rolig med ball, ingen pasningsfeil og leser ballbanen gang på gang. Herlige taklinger og offensive takter!

Svensson 6 - Utfordrer, setter opp medspillere i gode posisjoner og jobber knallhardt. Misbrukes dessverre på kanten, men er flink til å trekke innover. Vinner ballen på midtbanen flere ganger.

Prica 6 - Lekre gjennomspill. Elendig med ballen i beina, men livsviktig for angrepet vårt. Brenner for mange sjanser.

Chibuike.....
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 06:58    Post subject: Reply with quote

En 4 på Ørlund er ikke rettferdig. Redningen av Hoff var av klasse og bør belønnes for den. Hadde Start scoret der, kunne kampbildet blitt helt annerledes.
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 08:23    Post subject: Reply with quote

At Svensson missbrukes på kanten er jeg uenig i. Han har vært veldig delaktig i begge kampene og spiller ikke som en typisk ving. Kommer mye inn i banen og gjør fortsatt en fantastisk jobb som førsteforsvarer og ballvinner.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 13:02    Post subject: Reply with quote

Det er jo nettopp dette som er poenget. Hver eneste gang han kommer inn sentralt så ser vi at det er der han hører hjemme. Når han må ligge på kanten er han rett og slett anonym.
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 13:24    Post subject: Reply with quote

Han ligger jo ikke ute på krittet selv om han er satt opp som venstrekant. Han er så god at han spiller bra uansett hvor på banen han blir plassert. Høyre,venstre eller sentralt.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.09.2011 13:49    Post subject: Reply with quote

Jeg blir så sliten av at det liksom skal være 1 plass som passer for spillere på 18 år, helt ferske i A-stallen, og hvis de ikke får spille der (eller hvis vi, gud forby, spiller med en formasjon der deres plass ikke fins), da blir de ØDELAGT, som julepynt som trampes på av en stor, stygg svenske.

Jeg lurer bare på: siden både Henriksen, Svensson, Midtsjø, Åsen og Berntsen er indreløpere, eller til nød offensiv midtbane, trequartista, 10-er, den rollen som tydeligvis passer for alle unge spillere: hva er det meningen at vi skal gjøre med de som blir til overs, slik at de ikke blir ødelagt av skandaløst feilbruk? Vi må jo åpenbart spille 4-1-2-1-2, med 3 av 4 midtbanespillere rett fra junioravdelingen, men da må jo fortsatt 2 stykker "råtne" på benken. Skal vi selge dem unna?

Jeg vil bare minne om at

- Ronny Johnsen var spiss for Lillestrøm.
- Vegard Heggem var ving for Rosenborg
- Roar Strand var ving for Rosenborg
- Bjørn Tore Kvarme var ving for Rosenborg
- og så videre.

Det er ikke for sent!
attach
Forumsjef

PostPosted: 20.09.2011 14:04    Post subject: Reply with quote

Godt poeng.

Vi kan fortsette:

Hoftun var spiss for KIL/Hemne
Hangeland midtbane for Viking
Lustig spiss for hvem vet hva
Lund Hansen spiss for Ã…fjord
Back to top
DelPiero
Proff

PostPosted: 20.09.2011 14:08    Post subject: Reply with quote

For ikke å snakke om spisstiden til Riseth i KIL.
Harceïde
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 15:21    Post subject: Reply with quote

Var ikke Jarstein spiss?

Dzeko var forøvrig en elendig midtbanespiller. Kanskje den dårigste på laget, i et av de mest ræva klubbene i Bosnia. De var jo i lykkerus over å i det hele tatt ha fått penger for han. Blir vel ikke feil å si at han er en habil spiss i City.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 20.09.2011 16:13    Post subject: Reply with quote

georgios wrote:
Han ligger jo ikke ute på krittet selv om han er satt opp som venstrekant. Han er så god at han spiller bra uansett hvor på banen han blir plassert. Høyre,venstre eller sentralt.

Ok. Jeg synes Svensson hadde en av sine svakeste kamper hittil, selv om han på ingen måte var dårlig.

skille

Folk argumenterer som om det fantes allmenne prinsipper her. Det gjør det ikke. Noen spillere takler posisjonsbyttet bedre enn andre, noen blir bedre og mer anvendelige fotballspillere av det, mens det også finnes de som ikke få brukt ferdighetene eller potensialet sitt når de blir plassert et sted de ikke hører hjemme. Det tilfører liksom ingen ny informasjon til diskusjonen å peke på midtstoppere som har spilt på midten eller som spiss. Man må se på spilleren i hvert enkelt tilfelle. Jeg tror ikke Svensson blir ødelagt på noen måte av å spille på kanten, men jeg tror laget som helhet blir bedre hvis man flytter opp Dockal og gir indreløper-posisjoner til Svensson og Henriksen.

Zaphod: Du kan jo se på barcelona og hva de gjør med alle de små idreløperne/OM-ene sine. De spiller 4-3-3, har plass til to indreløpere på midten, mot svak motstand kan en av disse til å ta med ta den sentrale rollen. I tillegg bruker de gjerne den ene eller begge vingposisjonene og gir til Iniesta-typer. Jeg vil mye heller se Svensson eller midtsjø på vingen i 4-3-3 da de i større grad får brukt playmaker-egenskapene sine og det er enklere å forme en slik rolle i retning innovervinklet banespill enn en kantrolle der man i utgangspunktet kun har 1/4 av bredden på banen å forholde seg til, og man skal helst ikke spille bakover eller innover, men må stjele metere fremover.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 20.09.2011 18:16    Post subject: Reply with quote

Nå blir ikke venstrekantrollen i vårt system så veldig bred da Dockal er flink til å ta ut bredde på høyresiden noe som gjør at Svensson spiller i nærheten av den posisjonen du ønsker at han skal spille.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.09.2011 23:35    Post subject: Reply with quote

Jamen, abjoern: hvorfor insisterer du sånn på at Svensson/Midtsjø nødvendigvis er indreløpere, når det med all mulig tydelighet demonstreres at man fort kan være like god eller bedre i en annen rolle som senior enn den man slo igjennom på som på juniorlaget.

Begge disse rollene er veldig involverte, offensive, "sexy" roller på banen som man fort plasserer de beste spillerne i kullet i, men det er jo ikke det samme som at det er den eneste rollen som passer til ferdighetene deres. Guttene er 18 år, de har faktisk tid til å lære seg nye roller og å finpusse nye deler av spillet sitt.

Når det gjelder posisjonsanalysen, så må du heller ikke glemme at vi egentlig spiller en ganske klart definert 4-4-1-1 i det oppbyggende spillet, der Chibuike kommer ganske mye lavere enn Prica, og med en breddeholder på kant, en mer indreløperaktig, en ren defensiv og en boks til boks, så er det heller ikke ulikt Hamréns 4-2-3-1. Jeg vil si at det absolutt er rom for å gjøre den rollen ganske tilpasset Svenssons ferdighetsregister, og jeg ser ikke helt at denne rollen er noe smalere enn ving i 4-3-3, heller tvert imot.
abjoern
Veteran

PostPosted: 21.09.2011 00:13    Post subject: Reply with quote

Når jeg skriver indreløper/OM er det først og fremst en beskrivelse av spillertype og ikke hvilken posisjon/rolle de må plasseres i. Både Svensson og Midtsjø er fleksible, anvendelige typer. Når jeg argumenter mot at de skal brukes på kanten i flatfireren, så er det ikke fordi jeg tror de blir ødelagte eller skal spille dårlig, men fordi jeg mener det finnes andre løsninger som er litt bedre for alle parter.

Som du har forstått, så ser jeg annerledes på ving(utgangs)posisjonen i et 4-3-3-system enn jeg ser på kantrollen i en firer på midten. Det er selvfølgelig helt riktig at slikt kan variere, men Jönsson har nå i de siste to kampene spilt med en tilnærmet flat firer, og Svensson har så absolutt ligget mye bredt. Det ser annerledes ut fordi han først gjorde seg bemerket da han vandret fra utg.pos. Vel og bra det, men da må han enten gjøre det mye oftere (og da er spm hvor han egentlig spiller) eller bli mer involvert der han oftest er. Det er et godt poeng at Chibuike ligger bak Prica, og det gjør det enklere for Svensson, men jeg er likevel ikke enig i at man kan si at den ene kanten kan gjøres til en indreløper-rolle. Til det er pasningsalternativene og de ledige rommene for ulike.

Det er først og fremst fire argumenter jeg har for at Svensson ikke bør spille på kanten i en flat firer, men heller fra vingposisjonen i 4-3-3:
- Vingposisjonen er lenger frem på banen og kan enkelt tilpasses en mellomromsspiller som like ofte møter ballen som han mottar den i rom (tjener Svenssons ferdigheter)
- Driblingen er ikke så lengderetnings- og langspurts-orientert. Det er mer akselerasjon og finurligheter som gjelder. (Tjener Svenssons ferdigheter)
- Han kan orientere seg innover i banen og har større bevegelsesfrihet (tjener Svenssons ferdigheter)
- Han får flere pasningsalternativer;han kan spille i støtte og sideveis uten at det forhindrer noen fremgang.

Jeg er enig med deg i det du sier om 4-2-3-1 og Svensson, men jeg er ikke enig i at vi spiller 4-2-3-1 i dag selv om det fort kan utvikle seg i den retningen.

I tillegg vet vi at Svensson er en god indreløper, så gitt et 4-3-3-system kan han like gjerne plasseres der. Om man ser et par år frem i tid, og sier at Dockal er skadet, synser jeg gjerne om at dette er en av de sterkeste oppstillingene vi har:
Bakenga
Midtsjø -------- Chibuike

Svensson/Berntsen - Issah - Henriksen
Back to top
LarsG
Veteran

PostPosted: 21.09.2011 00:48    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
Örlund 4 - Gir noen litt skumle returer. Ingenting han kan gjøre på 2-1.

Lustig 6 - Flotte detaljer offensivt, god defensivt. Slik vil jeg se Lusse.

Larsen 4 - Stresset til tider, ellers solid nok.

Lago 4 - Anonym kamp uten de helt store blunderne.

Dorsin 4 - Av og på. Kudos for å være på rett plass tre ganger, kaktus for å brenne samtlige. På etterskudd flere ganger, men lot ikke Asante gjøre så alt for mye skade.

Dockal 5 - Helt greie dødballer kronet med målgivende. Litt for lite involvert i spillet til tider, oser likevel av potensiale.

Henriksen 5 - En kamp på det jevne. Sløve pasninger, ultraviktig scoring.

Issah 7 - Rolig med ball, ingen pasningsfeil og leser ballbanen gang på gang. Herlige taklinger og offensive takter!

Svensson 6 - Utfordrer, setter opp medspillere i gode posisjoner og jobber knallhardt. Misbrukes dessverre på kanten, men er flink til å trekke innover. Vinner ballen på midtbanen flere ganger.

Prica 6 - Lekre gjennomspill. Elendig med ballen i beina, men livsviktig for angrepet vårt. Brenner for mange sjanser.

Chibuike.....

hårreisende dårlig børs. Prica med to assists og cm unna flere mål fortjener en 6er? Lago gjør nesten en prikkfri kamp og stopper alt - Jimbo har to blundere (slipper Hoff i første omgang og Årst ved 2-1) - begge får en 4?
Örlund gjør flere gode redninger, ingen tabber og er helt trygg - og får en 4?
Dorsin forholdsvis sikker hele kampen - kommer til mange muligheter og får en 4?

En 4 er under 5. 5 er "gjennomsnittlig". Du mener altså at 4/5 i den bakre fireren+ keeperen gjorde en under gjennomsnittlig god kamp i går?

Tommel'n ned

Trøster meg til Zaphod sine innlegg. Han sier stort sett det jeg mener. Tommel'n opp!
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 21.09.2011 01:56    Post subject: Reply with quote

OK.

Prica scoret ikke på sine 100%-sjanser. Det trekker mye ned for min del. Start var nesten aldri i angrep - da skal heller ikke våre midtstoppere og keeper ha like høy karakter som de som var involvert offensivt. Der kampen foregikk.

Ha en fin dag.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Page 11 of 12

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb