| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 23.12.2005 13:30 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | | Det kan jo hende russerne ikke vil hjelpe oss i forberedelsene til zenit-kampen, all den tid et zenit-tap også vil ramme dem gjennom nasjonsrankingen. |
Har tenkt tanken, men synes det høres litt søkt ut. |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 23.12.2005 15:10 Post subject: |
|
|
russere har jo en søkt tankegang da. Kast ut en russisk diplomat for spionasje, og de kaster ut en norsk med en eller annen søkt forklaring. Forfølg en russisk fiskebåt, og russerne forbyr all import av norsk fisk med en eller annen søkt forklaring.
eller kanskje det er alt blyet jeg har fått i meg som har ødelagt hjernen min så jeg tenker sånn...
fysj, nå sporer jeg av igjen. Straff meg 2mas, spank me hard. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.01.2006 17:17 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | RBK kunne godt ha spilt 8/2 mot Lokomotiv, mens LSK kunne ha møtt spanjolene dagen etter. |
Snakket med Høgmo om dette i dag, og det virker ut som om det har vært store kommunikasjonsproblemer i denne saken. NTF og Boye Skistad har visstnok oppgitt at det ikke skulle være russiske lag på La Manga den uka... Høgmo slengte seg i alle fall over telefonen med engang jeg gikk. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 05.01.2006 17:31 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | | russere har jo en søkt tankegang da. Kast ut en russisk diplomat for spionasje, og de kaster ut en norsk med en eller annen søkt forklaring. |
Denne metoden benytter strengt tatt de fleste. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 05.01.2006 17:43 Post subject: |
|
|
| Har du eksempler, Recon? Spør av nysgjerrighet. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 05.01.2006 18:46 Post subject: |
|
|
Må vel ærlig innrømme at jeg husker lite spesifikke tilfeller. Men jeg mener å ha fått med meg at det er vanlig med gjengjeldelse på utsending av folk med diplomatisk status, enten man hadde sitt på det rene eller ei.
Iforbindelse med Treholtsaken mener jeg et par russere ble sendt ut, og da gjorde russerne det samme med noen av våre folk der. Detaljene er jeg dog HELLER uklar på. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.01.2006 11:07 Post subject: |
|
|
Enig med Recon, mener å ha lest om en rekke tilfeller der man gjensidig utviser diplomater.
De må vel nesten gjøre det slik også. Hvis vår diplomat blir utvist og vi ikke gjør noe, er det jo som å innrømme spionasje. Det kan vi jo ikke! |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 06.01.2006 11:14 Post subject: |
|
|
Jeg vil gjerne tro dere, og lære mer, men at dere 'mener å ha lest om' holder ikke, jeg må ha facts. Slik jeg husker slike tilfeller startet de alltid med en vestlig utvisning og ble fulgt opp av en usaklig østlig utvisning. Jeg syns som Recon også å huske at norge utviste russere på åttitallet, kanskje i tiden rundt treholtsaken, men trodde det var en reell spionsak. Det ville jo være naturlig å utvise den eller de som rekrutterte treholt.
PÃ¥ den annen side ville vel en usaklig utvisning fra vestlig side sikkert bli presentert som saklig ovenfor norsk media. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.01.2006 11:34 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | | Jeg vil gjerne tro dere, og lære mer, men at dere 'mener å ha lest om' holder ikke, jeg må ha facts. Slik jeg husker slike tilfeller startet de alltid med en vestlig utvisning og ble fulgt opp av en usaklig østlig utvisning. |
Men, øh, du skriver jo her at du husker mange slike tilfeller ... det dekker jo ganske bra det Recon og jeg skrev.
Hva mener du - at det aldri har forekommet at russerne eller kineserne har utvist vestlige diplomater først? At vestlige diplomater aldri har blitt tatt for ulovlig virksomhet?
"Du må ha facts." Det finnes det mye av, men ingen her er vel tungt inne i internasjonal politisk historie. Stikk på et bibliotek?
Google 'diplomat utvist' gir en rekke artikler, men alle ganske nye. Slike ting hendte jo i fleng under den kalde krigen.
Jeg ser at man ikke nødvendigvis svarer med å utvise "motsatt" diplomat, det kan vel finnes grunner man må akseptere, men det er ikke uvanlig heller. En kjapp gjennomlesing av noen artikler gav disse:
Russisk diplomat utvist fra Norge.
Det var den 27. januar Russlands chargé d'affaires i Oslo ble innkalt til UD, og fikk beskjed om at en av ambassadens medarbeidere var uønsket, ifølge NRK.
Det tok ikke lang tid før svaret kom fra russisk side: Den 17. februar fikk norske myndigheter beskjed om at Russland utviste en norsk diplomat, og at en annen fikk en advarsel. Ifølge NRK skal den utviste diplomaten være Norges visekonsul i Murmansk.
– Etter vårt syn var dette et rent svar på vår utvisning. Vi mener ikke det fantes grunnlag for utvisningen, sier Klepsvik.
Utviser diplomat
Polsk UD har beordret den nest høyeste hviterussiske diplomaten ut av landet. Utvisningen kom kun noen timer etter at en polsk diplomat fikk en måned på seg til å forlate Hviterussland.
Brev fra "Venner av Uganda"
Slik denne gangen også, dessuten ble Besigyes yngre bror tatt i forvaring for forrædersk aktivitet og våpenhandel. Og krumtappen har altså sittet i den rwandesiske ambassaden. Nå er han sendt hjem til Kigali, og som vanlig er i slike tilfelle, har Rwanda sendt en ugandisk diplomat tilbake til Kampala.
Utenriksdepartementet venter
Pressetalsmann Erik Sedal ved ambassaden i Moskva henviser all informasjon til Oslo, men kan fortelle at det kun er 22 nordmenn ved ambassaden. En gjensidig utvisning på fem diplomater vil derfor ramme ambassaden hardt.
- Dersom russerne følger vanlig praksis er det lite sannsynlig at de vil utvise militærattachene, sier Brigader Erik Ianke fra Forsvarets Overkommando.
Gresk diplomat utvist fra Tyrkia
Tyrkia har bedt en gresk diplomat forlate landet etter at han ble grepet i spionasje, sa en talsmann for utenriksdepartementet i Ankara mandag. Utvisningen blir betegnet som et nytt bevis på hvor anstrengt forholdet mellom de to nabolandene er.
Hellas varslet kort tid etter at landet vil svare med å be en tyrkisk diplomat som er stasjonert i Aten om å reise hjem. - De tyrkiske beskyldningene er latterlige, og har bare til hensikt å skape ny spenning våre to land i mellom, sa en tjenestemann til nyhetsbyrået Reuters. |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 06.01.2006 13:52 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: |
Hva mener du - at det aldri har forekommet at russerne eller kineserne har utvist vestlige diplomater først? At vestlige diplomater aldri har blitt tatt for ulovlig virksomhet?
|
Nei, og nei. Poenget var at jeg trodde moderne demokratier som de gamle NATO-landene (dvs det vi kalte vesten) ikke fulgte denne gjengjeldelsespraksisen. Men Hellas er et NATO-land, nå har de riktignok et spesielt "varmt" forhold til Tyrkia, da.
Jeg heiser det hvite flagget, innrømmer at jeg tok feil, og uten nærmere forklaring utviser jeg en stk. diplomat fra haavarl og en fra Recon.
Takk for en bra posting forresten. respect. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2006 01:06 Post subject: |
|
|
He-he, dette tar jeg en del ære for!  |
|
| Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 22.01.2006 01:13 Post subject: |
|
|
På hvilken måte? _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2006 01:14 Post subject: |
|
|
Fordi jeg satte i gang prosessen for to uker siden:
| 2mas wrote: | | 2mas wrote: | | RBK kunne godt ha spilt 8/2 mot Lokomotiv, mens LSK kunne ha møtt spanjolene dagen etter. |
Snakket med Høgmo om dette i dag, og det virker ut som om det har vært store kommunikasjonsproblemer i denne saken. NTF og Boye Skistad har visstnok oppgitt at det ikke skulle være russiske lag på La Manga den uka... Høgmo slengte seg i alle fall over telefonen med engang jeg gikk. |
"Skrytesak": Møter Lokomotiv Moskva |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 22.01.2006 02:00 Post subject: |
|
|
| Gratulerer 2mas! Nå er det jo bare å håpe om at både adressa (og kanskje SportN?) dekker denne kampen grundig... |
|
| Back to top |
|
 |
Troinndern Veteran
|
Posted: 22.01.2006 19:15 Post subject: |
|
|
| Det har aldri vært tradisjon for å sende treningskamper på TV i Norge (eller resten av verden) - sett bort fra landslaget selvfølgelig. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.01.2006 19:56 Post subject: |
|
|
| La Manga har da blitt sendt før, så vidt jeg kan huske. |
|
| Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 22.01.2006 21:02 Post subject: |
|
|
| Troinndern wrote: | | Det har aldri vært tradisjon for å sende treningskamper på TV i Norge (eller resten av verden) - sett bort fra landslaget selvfølgelig. |
RTL sendte alle kampene til de beste tyske lagene i oppkjøringen i sommer. Dessuten sender Eurosport en del. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.01.2006 19:29 Post subject: |
|
|
Ja, men det er fordi de vet det er stor interesse for slikt. Bare de aller mest ivrige (et par tusen) har interesse av å se RBK - Lokomotiv Moskva en tidlig februar-ettermiddag.
Har for øvrig mottatt følgende presisering pr. mail ang. prosessen rundt bytte av motstander:
For the record:
Høgmo ringte Fjørtoft i LSK, som tok det opp med resten av teamet. LSK vil gjerne gjøre RBK en tjeneste denne gangen, og sa ja til å bytte motstander.
Mvh
Jan Åge Fjørtoft
Mener imidlertid at Høgmo ringte til Skistad òg.  |
|
| Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 26.01.2006 19:45 Post subject: |
|
|
| Fjoertoft virket som en svaert sympatisk type etter at jeg har hoert ham som kommentator paa Tv flere ganger. Kom ikke med et eneste sleivspark mot RBK. LSK kan gjerne komme paa andreplass og til CL for alt jeg bryr meg. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.01.2006 20:18 Post subject: |
|
|
Ja, jeg er positivt overrasket over Fjøra på TV3. Likte ikke debuten hans i London i desember i forfjor, men han har blitt bare bedre og bedre. Samtidig artig at han holder seg oppdatert via RBKweb!  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.01.2006 20:50 Post subject: |
|
|
Han sendte mailen på eget initiativ etter å ha lest artikkelen din? Artig Tross dialekten, er han en sympatisk fyr. Virker som han holder med Rosenborg internasjonalt også. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.01.2006 20:58 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | Han sendte mailen på eget initiativ etter å ha lest artikkelen din? Artig  |
Jepp, det er ikke noe anti-LSK-filter på serveren.  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.02.2006 17:27 Post subject: |
|
|
Slik som flere ganger før reiser TV-Adressa nedover til La Manga. Wolden lover bra med oppdateringer.  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.02.2006 17:17 Post subject: |
|
|
Generalprøven mot Lokomotiv Moskva er flyttet fra onsdag til torsdag i neste uke.
Høgmo er i dag på Marbella og studerer generalprøven til Zenit St. Petersburg. Austria Wien er motstander. |
|
| Back to top |
|
 |
|