| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.07.2011 22:05 Post subject: |
|
|
Det er den andre delen av poenget og det er at vi må være villig til å betale prisen det koster å få de mest spennende spillerne hit. Det hadde i mine øyne vært fornuftig å betale opp mot 20 millioner for Kara i vinter. Det var også langt mer fornuftig å kjøpe Larsen for 8,5 millioner enn å handle inn Høiland og Nordberg. Vi skal ikke lete etter kupp vi skal lete etter spillere som er gode nok til at Rosenborg kan hevde seg i Rosenborg. Borges for opp mot 10 millioner i sommer vil være ett bra kjøp for Rosenborg. Det som må ta slutt er at vi kaster vekk pengene vår på middelmådigheter og gamlinger. Videre må vi være villig til å selge når det er fornuftig som vil si at en burde ha latt Sapara gå når Besiktas bydde 25 millioner eller når ett av disse store "budene" på Skjelbred kom inn.
Kvalitet fremfor kvantitet. Stallspillerne skal junioravdelingen vår sørge for. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:09 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: |
For meg er det helt åpenbart at det er langt viktigere å få spille med erfarne spillere, enn å få snakke med dem. Coaching får man fra trenerteamet, men den erfaringen man skaffer seg i kampsituasjon plukker man enklest opp om man har en og annen ringrev på laget. Tror for eksempel helt bestemt at en som Roar Strand har hatt langt større innflytelse på typer som Skjelbred og Henriksen gjennom å være en medspiller på trening og kamp, enn han ville hatt som en kjegleflytter og samtalepartner i garderoben. |
Det kommer helt an på niveauet. Vi har allerede Lago og Høiland i stallen som kan bidrage med erfaring overfor de yngre midtstoppere. Jeg kan ikke se at Wæhler er indehaver af et niveau som overgår de erfarne spillere vi allere har, til at forsvare en signering. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.07.2011 22:11 Post subject: |
|
|
Keenoir skrev:
| Quote: | | Kvalitet fremfor kvantitet. Stallspillerne skal junioravdelingen vår sørge for. |
Wæhler er kvalitet.
Wangberg er ikke bedre enn at han står for kvantitet - bør være stallspiller i internasjonale kamper. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 04.07.2011 22:12 Post subject: |
|
|
Jeg tror uansett ikke at en signering av Wæhler eller en annen god stopper forøvrig vil gjøre noen merkverdig forskjell. Erfarne spillere har vi uansett i Dorsin, Winsnes, Skjelbred, Ørlund, Prica og DFH.
Det har også vært en del "spennende" forsvarsspill ja, men det var først og fremst borte mot Brann som ga førsteinntrykket av laget denne sesongen og da spillte Matias Bjærsmhyr, også vært en del tull med Lago, men nå ser det ut til at Larsen og Wangberg har funnet tonen og de spiller ok-bra.
Laget har fortsatt defensive problemer som en følge av at midtbanen er for svak på duelkraft til tross for at det har bedret seg de siste kampene. Dette gjør at motstanderen kan komme på livsfarlige kontringer som kom godt frem i både liga- og cupmøtet med Lillestrøm og ikke minst borte mot Fredrikstad i serien. Derfor mener jeg at det er midtbanen som først og fremst må forsterkes, og da helst med en midtbaneanker og en driblesterk kantspiller. Vi blir også kanskje nødt til å hente inn en indreløper med tanke på at Per kanskje drar snart.
Til slutt vil jeg si at jeg håper det kommer 1, og helst 2 mer spillere inn en ut. Stallen er nemlig meget tynn. Forfremming av Midtsjø telles naturlig nok ikke. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:17 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Det er den andre delen av poenget og det er at vi må være villig til å betale prisen det koster å få de mest spennende spillerne hit. Det hadde i mine øyne vært fornuftig å betale opp mot 20 millioner for Kara i vinter. Det var også langt mer fornuftig å kjøpe Larsen for 8,5 millioner enn å handle inn Høiland og Nordberg. Vi skal ikke lete etter kupp vi skal lete etter spillere som er gode nok til at Rosenborg kan hevde seg i Rosenborg. Borges for opp mot 10 millioner i sommer vil være ett bra kjøp for Rosenborg. |
Virker ikke som du har tatt innover deg de økonomiske realitetene i Rosenborg. Å hente Borges for 10 millioner hadde kanskje sikret oss en medalje i Tippeligaen, men det vil samtidig være med på å føre oss tilbake til en heslig tid der alle krevde noe helt sinnssyke priser hver gang RBK var interessert i en spiller. Han er Bosman-spiller, og bør ikke koste mer enn en tredjedel av den summen. Vi skyter oss selv i foten om vi bare skal pøse ut penger for å få tak i gode spillere, nærmest for enhver pris.
Vi må gjøre smarte handler, a la Stadsgaard, Konan, Demidov, Lustig, etc. Og vi må lykkes nesten hver gang, noe som er fryktelig vanskelig. Mange klager på innkjøpspolitikken vår, og det med rette, men vi har faktisk fått veldig mange gode spillere til en billig penge de siste fem årene. Vil hevde at vi har vært litt heldig i forhold til uttellingen der, og vi kan ikke forvente lignende i årene fremover. Noen ganger må man også ta til takke med sikre kjøp, og om en fast landslagsspiller er tilgjengelig som Bosman, bør det naturligvis vurderes - nærmest uansett alder. Vi skal prestere i nåtid også, ikke bare bygge for fremtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:21 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Jeg kan ikke se at Wæhler er indehaver af et niveau som overgår de erfarne spillere vi allere har, til at forsvare en signering. |
På Hedons nivåskala (1-10) plasseres Lago på en 4'er og Høiland på en 3'er. Wæhler ligger på en 7'er.
Etter mine vurderinger er dette en signifikant nivåforskjell.
Wæhler har dessuten en del av de samme styrkene og svakhetene som Wangberg. Hadde vært en ypperlig mentor for unggutten i et år eller to. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.07.2011 22:25 Post subject: |
|
|
Stopperne våre; Larsen og Wangberg, sliter med å sette en "standard" for soliditet og sikkerhet. Poenget er at jeg tror at Larsen har alle kvaliteter som skal til for å være med på å sette en slik standard, men han trenger "hjelp" fra sin partner. Larsen er IKKE den som hjelper sin makker til å finne standarden.
Wæhler, derimot, er en spiller som HAR standarden inne nå og han er samtidig også i stand til å hjelpe makkeren til å finne den rette standarden.
Wæhler vil være av uvurderlig stopperhjelp. Antakeligvis vil Wæhler være den hjelpen Wangberg (og delvis Larsen) behøver for å komme på "rett" nivå/ riktig standard.
Poenget med Wæhler er at han har det rette nivået inne NÅ.
Man behøver ikke vente. Det er bare å se og lære.
EDIT:
Til Hedon: Wæhler kompletterer på mange måter Larsen, da Wæhler fortsatt er meget rask. I tillegg mister ikke Wæhler sin mann i duellspillet. Wangberg kan "sovne" når som helst og mister sin markering stadig vekk. _________________ Takk.
Last edited by TomH on 04.07.2011 22:29; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 04.07.2011 22:26 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Vi må gjøre smarte handler, a la Stadsgaard, Konan, Demidov, Lustig, etc. Og vi må lykkes nesten hver gang, noe som er fryktelig vanskelig. Mange klager på innkjøpspolitikken vår, og det med rette, men vi har faktisk fått veldig mange gode spillere til en billig penge de siste fem årene. Vil hevde at vi har vært litt heldig i forhold til uttellingen der, og vi kan ikke forvente lignende i årene fremover. Noen ganger må man også ta til takke med sikre kjøp, og om en fast landslagsspiller er tilgjengelig som Bosman, bør det naturligvis vurderes - nærmest uansett alder. Vi skal prestere i nåtid også, ikke bare bygge for fremtiden. |
Litt av grunnen til at det er blitt slik er at spillere som Sapara, Konan og Demidov gjerne blir oppdaget av større klubber samtidlig som samtidlig som Rosenborg finner dem. I 2006-2008 virket det som om de store klubbene hadde mindre oversikt over ukjente navn og pøste ut penger på etablerte spillere. Nå derimot får Rosenborg hardere konkuranse på spillere som Dockal, Kara, Alanzinho og Issah. Vi er jo også som kjent ganske økonomisk begrenset sånn i forhold til 2006-08. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:27 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: |
På Hedons nivåskala (1-10) plasseres Lago på en 4'er og Høiland på en 3'er. Wæhler ligger på en 7'er.
Etter mine vurderinger er dette en signifikant nivåforskjell.
Wæhler har dessuten en del av de samme styrkene og svakhetene som Wangberg. Hadde vært en ypperlig mentor for unggutten i et år eller to. |
Vel, jeg er ikke enig i din nivåskala, uden at jeg ønsker og diskutere den videre, Vi får være enige om og være uenige hvad Wæhler angår.
I følge Haralds kriterier: Truppens nåværende sammensætning, økonomiske forudsætninger kombineret med Wæhlers alder, niveau og videresalgsmuligheder, er Wæhler et dårligt køb. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 04.07.2011 22:29 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Stopperne våre; Larsen og Wangberg, sliter med å sette en "standard" for soliditet og sikkerhet. Poenget er at jeg tror at Larsen har alle kvaliteter som skal til for å være med på å sette en slik standard, men han trenger "hjelp" fra sin partner. Larsen er IKKE den som hjelper sin makker til å finne standarden.
Wæhler, derimot, er en spiller som HAR en slik standard og han er samtidig også i stand til å hjelpe makkeren til å sette rette standard.
Wæhler vil være av uvurderlig stopperhjelp. Antakeligvis vil Wæhler være den hjelpen Wangberg (og delvis Larsen) behøver for å komme på "rett" nivå/ riktig standard.
Poenget med Wæhler er at han har det rette nivået inne NÅ.
Man behøver ikke vente. Det er bare å se og lære. |
Du har forsjåvidt rett i din vurdering, men Whæler på laget vil ikke hjelpe stort om midtbanen skal fortsette å by forsvaret på store unødvendige problemer flere ganger i løpet av en kamp. Midtbanekrigene vil også bli mye hardere ute i Europa; Bortekampen mot Brann i Bergen vil være peanutts. Derfor bør vi først og fremst fokusere på midtbanespillere. Om Wæhler kommer, ok, men det bør ikke komme i veien for å forsterke midtbanen, for da vil en signering av Wæhler bli tilnærmet meningsløs. _________________
Last edited by Vollrik on 04.07.2011 22:30; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:30 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | I 2006-2008 virket det som om de store klubbene hadde mindre oversikt over ukjente navn og pøste ut penger på etablerte spillere. Nå derimot får Rosenborg hardere konkuranse på spillere som Dockal, Kara, Alanzinho og Issah. Vi er jo også som kjent ganske økonomisk begrenset sånn i forhold til 2006-08. |
Jeg tror ikke våre motstanderklubber har så mye bedre oversikt nå enn de hadde i 06-08. Hovedforskjellen og hovedgrunnen til at det er vanskeligere for oss å skaffe disse spillerne nå, er at Rosenborg ikke lengre er sett på som et CL-lag, og vi stuper på alle internasjonale rankinger for hvert år som går. For fem år siden var vi sett på som en klubb som mange middels gode spillere i Europa/Afrika kunne velge å gå til, mens de i dag gjerne velger andre og mer attraktive lag. Vi må ganske enkelt dypere ned i kjelleren for å finne gull nå, og det krever mer enn en Stig Torbjørnsen. Han er forsåvidt dyktig, men han er ingen magiker og han har en begrenset kapasitet. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.07.2011 22:32 Post subject: |
|
|
Vollrik,
jeg er helt enig med deg ang midtbanen, men der ser det ut til at RBK tar grep på den sentrale plassen. Man får håpe at man også der finner en som kan sette en standard for soliditet og sikkerhet.
Det er så utrolig viktig at man langs sentrallinjen har spillere som VET nivået og HAR nivået NÅ.
Ved å hente Wæhler gjør man et meget solid grep for E-Cup kampene i høst. _________________ Takk.
Last edited by TomH on 04.07.2011 22:33; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 04.07.2011 22:33 Post subject: |
|
|
Hedon
Jeg tror det kanskje er en sammenheng mellom 3 ting
1. Rosenborg er økonomisk begrenset
2. Rosenborgs omdømmet svekkes for vært sekund som går, som du sa
3. At andre klubber er ekstra sjerpet på talentspeiding etter den horible finanskrisa.
TomH
Jeg tror vi kan konkludere med at Wæhler inn + en forsterkning av midtbanen i samme slengen vil være en godkjent jobb av Hoftun i sommer . Skal bli spennende å se hva som skjer. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.07.2011 23:13 Post subject: |
|
|
| Den andre forutsetningen jeg vil ha med er at vi skal selge tidligere enn idag og også være villig til å la spillere gå til tross for at de kanskje byr noe under det vi drømmer om. Alle klubber leter etter kupp og de fleste mislykkes. Lustig, Demidov og Stadsgaard var ikke billige spillere, men iforhold til kvaliteten de hadde ble de billig fordi vi var flinke til å foredle dem til det nivået de holder idag. Det er heller ikke slik at 10 millioner for en spiller av Borges sitt kaliber er dyrt og får vi en sånn kvalitet i 4 - 5 år og ett salg på 5 - 7 millioner vil det være strålende både sportslig og økonomisk da inntekter blir generert av gode sportslige prestasjoner og som en ser helt naturlig vil ikke kostnaden ved ett slik kjøp være veldig mye høyere enn en "gratis" signering på høy lønn uten potensial til at vi kan tjene penger på de. Det er ikke uten grunn at det knapt finnes seriøse toppklubber i europa som henter spillere over 30 år eller bruker penger på spillere som er over 27 år. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 23:44 Post subject: |
|
|
| Jeg er i prinsippet enig, men samtidig må man ikke låse seg så fast til denne tanken at man ikke kan være i stand til å gjøre ett og annet unntak. Noen ganger vil det være fornuftig, og noen ganger er vi nødt til å tenke kortsiktig også. Det er ingen grunn til at det skal gå på bekostning av langsiktig tankegang. Er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 04.07.2011 23:54 Post subject: |
|
|
| Overganssummen for Skjelbred holder vel sånn omtrent til sign-on-fee og 1 1/2 års lønn til Wæhler... |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.07.2011 00:02 Post subject: |
|
|
| Det er forhåpentligvis nok til at vi kan hente inn Bjarnasson og/eller Borges på 4 års kontrakt. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 05.07.2011 00:04 Post subject: |
|
|
BJARNASON. BJARNASON!
Nordkvelle, Borges, Wæhler, Issah og Alanzinho. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
|