| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 15:30 Post subject: |
|
|
Spurte en dansk journalist om nivået til Larsen da vi kjøpte han. Fikk som svar at han var en meget solid spiller, men ikke helt der oppe på nivå med Wæhler (og et par andre navn fra Superligaen). Han har åpenbart et bra rykte i Danmark, og det er neppe ufortjent - for det ligger litt langt inne for dansker å gi ros til norske fotballspillere.
Har ikke noen spesielle følelser verken for eller imot en slik overgang. Han vil antakeligvis gjør en god jobb for oss, men spesielt spennende signering er det ikke. Er sjelden fan av overganger uten noe som helst økonomisk potensiale, men noen ganger er det vel nødvendig å prioritere nivå og rutine foran utviklingsmuligheter. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 04.07.2011 15:35 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Spurte en dansk journalist om nivået til Larsen da vi kjøpte han. Fikk som svar at han var en meget solid spiller, men ikke helt der oppe på nivå med Wæhler (og et par andre navn fra Superligaen). |
Og hvem var de andre navnene?
Regner med Zanka Jørgensen var en av dem? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 15:40 Post subject: |
|
|
| Tror det var Zanka og Antonsson som ble nevnt. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 04.07.2011 15:58 Post subject: |
|
|
Orker ikke bla meg tilbake, men er overrasket om ikke Kristobal er negativ til dette kjøpet.
Selv er jeg positiv til 2-3 bosmans uten videresalgspotensiale for å pushe unggutta og gi oss litt mere rutine.
Dette forutsetter at de betraktes som bedre enn de vi allerede har.
1,5 sesonger med Wæhler er ikke det dummeste forslaget i så måte.
Kanskje penger kan settes inn på andre spillere med mere swung og videresalgspotensiale. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 04.07.2011 16:46 Post subject: |
|
|
| Roamer wrote: | [
og Winsnes er (relativt) nye signeringer som tilsynelatende ikke har noe på banen å gjøre, men som kan brukes for å prute ned prisen på nye spillere. |
Er du full under Rosenborg-kamper? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 16:48 Post subject: |
|
|
| Vær litt mer konstruktiv og litt mindre usaklig, takk. Utrolig mye sjitsnakk fra kontoen din på de få innleggene du har postet. |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 04.07.2011 16:49 Post subject: |
|
|
| Skal bli. Blir bare utrolig forbanna og meget provosert av slike brukere som Roamer. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 04.07.2011 17:40 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Tror det var Zanka og Antonsson som ble nevnt. |
Ok, de er vel lite aktuelle... |
|
| Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 04.07.2011 17:49 Post subject: |
|
|
| toreinar wrote: | Orker ikke bla meg tilbake, men er overrasket om ikke Kristobal er negativ til dette kjøpet.
Selv er jeg positiv til 2-3 bosmans uten videresalgspotensiale for å pushe unggutta og gi oss litt mere rutine.
Kanskje penger kan settes inn på andre spillere med mere swung og videresalgspotensiale. |
Men vår kjære sportslige leder vet vel ikke at det går an å gi spilere 1,5årskontrakter _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 04.07.2011 18:11 Post subject: |
|
|
Wæhler hadde antagelig vært et greit alternativ for noen år tilbake, selv om de ikke hadde vært økonomisk lukrativt. Per dags dato tviler jeg på at han ville bidra mer enn et halvt års tid før man måtte ut på erstatterjakt. Tror han rett og slett er for gammel. Ser ikke på Wæhler som en spillende stopper, og hans fortrinn i farten vil raskt forsvinne (om den ikke allerede har gjort det). Skader vil nok også oppstå hyppigere, og jeg ser ikke poenget med å signere (nok) en spiller som først og fremst vil være back-up. Da håper jeg man enten satser på Wangberg eller henter en ung, rask stopper som også er god økonomi. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 04.07.2011 18:51 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09 wrote: | | Skal bli. Blir bare utrolig forbanna og meget provosert av slike brukere som Roamer. |
Forbannet og provosert over at "slike brukere som Roamer" har andre meninger enn deg? Da har du i såfall tatt turen til et sted du på ingen måte bude være. |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 04.07.2011 18:55 Post subject: |
|
|
| det blir feil å kjøpe Kjetil, det blir for meg ett steg tilbake. Jim Larsen er mye bedre og Wangberg SKAL spille, jeg tror han kommer til og bli meget god med åra. han holder ett rimlig bra nivå den dag i dag. eneste gode grunnen til å kjøpe han må være som nevnt her at han kan bidra med rutine i ett ungt lag. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 04.07.2011 19:16 Post subject: |
|
|
| vegviks wrote: | | Men vår kjære sportslige leder vet vel ikke at det går an å gi spilere 1,5årskontrakter |
Nordberg. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.07.2011 20:03 Post subject: |
|
|
| toreinar wrote: | Orker ikke bla meg tilbake, men er overrasket om ikke Kristobal er negativ til dette kjøpet.
Kanskje penger kan settes inn på andre spillere med mere swung og videresalgspotensiale. |
Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 20:14 Post subject: |
|
|
I mine øyne er det mer som å kle på seg om man fryser. Vi trenger desperat spillere, og alle kan ikke være "22 år gamle talenter". Å hente Wæhler betyr jo ikke at sportslig avdeling er forpliktet til å ta ferie til kontrakten hans går ut, så det trenger ikke på noen måte å ha noen negativ effekt på lengre sikt.
Alt dette er jo naturligvis med forbehold om at vi har en sportslig avdeling som gjør jobben sin. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 04.07.2011 20:17 Post subject: |
|
|
Å hente Wæhler er ikke gratis. Eldre folk hever faktisk høyere lønn, og det er bedre å bruke litt tid på å finne et godt alternativ som har en fremtid i posisjonen.
Det er alternativkostnadene man må se på, og ikke om hvor vidt Wæhler er en løsning som fungerer per se. Vi taper både sportslig og økonomisk ved å hente Wæhler fremfor å hente en spiller i en mer riktig alder som har utviklingspotensial sportslig og økonomisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.07.2011 20:23 Post subject: |
|
|
Unge spillere er generelt rimeligere enn eldre spillere og da ikke bare når det er snakk om overgangssum, men også lønn. Videre vil en om en er dyktig nok kunne få en naturlig gjennomtrekk av troppen uten at kvaliteten faller veldig ved spillersalg samt at en går i 0 eller + når det gjelder overgangsummer.
Nå er problemet at vi har neglisjert denne jobben og har en klubb som lekker penger som må drives av ferske overgangskroner inn. Videre vil vi aldri komme lenger som klubb og ha en positiv utvikling av troppen hvis vi skal spare penger på overgangssum å hente spillere uten potensial for videreutvikling som Wæhler, Winsnes og Moldskred da disse vil være verdt 0 når de forlater klubben da er det mye bedre å bruke 15 millioner på en Annan som vi får godt sportslig utbytte av samt pengene igjen når han reiser. Det samme gjelder Sapara, Johnsen, Berg, Mini, Soltvedt eller Carew. Vi har spart oss til fant. For at dette skal fungere er vi nødt til å selge før spilleren bli bosman og det bør være mulig med bedre oversikt over markedet. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 20:24 Post subject: |
|
|
Må også ta med i vurderingen at denne spillere i riktig alder, med riktige ferdigheter og til riktig pris også skal finnes - og han må videre overtales til å velge Rosenborg istedet for andre klubber som også ser etter akkurat det samme. De siste vinduene har vist oss at dette kan være fryktelig vanskelig å få til, og da er ikke akkurat en norsk landslagsstopper det verste vi kan hente. Vi vet hva vi får, og vi vet at vi får en midtstopper som mange ganger har bevist at han faktisk holder nivået internasjonalt. Han har knapt spillt en dårlig landskamp, og virker minst like god nå som for tre-fire år siden.
Jeg jubler ikke akkurat av tanken på han i klubben, men samtidig er jeg livredd for at vi ikke skal få tak i nok gode spillere. Tror ikke han vil kreve fryktelig mye i lønn, heller. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.07.2011 20:31 Post subject: |
|
|
Hedon,
som du sier, sikkert ikke så mange som jubler veldig for et evt kjøp av Wæhler, men han er faktisk meget god - bedre enn både Larsen og Wangberg. Larsen - Wæhler vil være en meget god stopperduo i CL-kvaliken.
Med Wæhler får RBK en meget god stopper ihvertfall frem til neste sommer/ høst. Da har man to nye vinduer til å finne dette "unge vidunderet" som man etterlyser her på forumet. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 21:45 Post subject: |
|
|
Jeg køber ikke helt ræsonnementet med at Wæhler skulle være billig i drift. Der er både, hvis VG anses for at være troværdige, konkurrence fra andre klubber samtidigt med at dette sandsynligvis vil være Wæhlers sidste kontrakt. Så han drar nok til den klubben som byr mest. Wæhler er en nødløsning uden fremtidsudsigter og en fuldstændig udnødvendig udgift i mine øjne. Hvis de unge spillere skal have erfaring, kan de få den fra Høiland. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 21:49 Post subject: |
|
|
| Kan ikke forvente at de skal suge mye erfaring ut fra en spiller som verken deltar på trening eller kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.07.2011 21:53 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | Må også ta med i vurderingen at denne spillere i riktig alder, med riktige ferdigheter og til riktig pris også skal finnes - og han må videre overtales til å velge Rosenborg istedet for andre klubber som også ser etter akkurat det samme. De siste vinduene har vist oss at dette kan være fryktelig vanskelig å få til, og da er ikke akkurat en norsk landslagsstopper det verste vi kan hente. Vi vet hva vi får, og vi vet at vi får en midtstopper som mange ganger har bevist at han faktisk holder nivået internasjonalt. Han har knapt spillt en dårlig landskamp, og virker minst like god nå som for tre-fire år siden.
Jeg jubler ikke akkurat av tanken på han i klubben, men samtidig er jeg livredd for at vi ikke skal få tak i nok gode spillere. Tror ikke han vil kreve fryktelig mye i lønn, heller. |
Er det ikke derfor vi har ansatt Hoftun som igjen har ansatt Torbjørnsen til å hjelpe seg for å finne disse spillerne du beskriver i første del av innlegget?
En av grunnen til at troppen ser ut som den gjør at vi konsekvent har gått for de mest lettvinte løsningene hvor en vet hva en får, men til en pris som tilsier ekstremt kortsiktighet og eller for dårlig kvalitet. Det er en ond sirkel som vi må stoppe nå før stallen vår blir enda mindre verdt. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 21:57 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Kan ikke forvente at de skal suge mye erfaring ut fra en spiller som verken deltar på trening eller kamp. |
Da har han da netop god tid til at coache og vejlede de unge spillere. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:00 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Er det ikke derfor vi har ansatt Hoftun som igjen har ansatt Torbjørnsen til å hjelpe seg for å finne disse spillerne du beskriver i første del av innlegget? |
Jeg kan ansette en til å spille lotto for meg jeg også, men det er ikke på noen måte en garanti for at jeg faktisk vinner. Det er ikke slik at talentfulle spillere med stort økonomisk og sportslig potensiale vokser på trær. Rosenborg er heller ikke den eneste klubben som ser etter denne typen spillere.
Vi bør selvfølgelig basere det meste av vår innkjøpspolitikk på spillere med et utviklingspotensiale, men man kan ikke låse seg sånn fast til denne tanken at vi ender opp med et lag bestående av middelmådige guttunger - fordi vi ikke har funnet nok spillere til å inneha en fulltallig stall. Det er der vi er akkurat nå, og det gjenspeiles på tabellen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.07.2011 22:03 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Hedon wrote: | | Kan ikke forvente at de skal suge mye erfaring ut fra en spiller som verken deltar på trening eller kamp. |
Da har han da netop god tid til at coache og vejlede de unge spillere. |
For meg er det helt åpenbart at det er langt viktigere å få spille med erfarne spillere, enn å få snakke med dem. Coaching får man fra trenerteamet, men den erfaringen man skaffer seg i kampsituasjon plukker man enklest opp om man har en og annen ringrev på laget. Tror for eksempel helt bestemt at en som Roar Strand har hatt langt større innflytelse på typer som Skjelbred og Henriksen gjennom å være en medspiller på trening og kamp, enn han ville hatt som en kjegleflytter og samtalepartner i garderoben. |
|
| Back to top |
|
 |
|