English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Torgeir Dahle
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 18:39    Post subject: Reply with quote

"Mye trening på et betsemt moment" er ikke synonymt med "det kommer med årene". Dessverre er ikke statistikken på din side når det gjelder å få fram keepere som er gode i feltet.

Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 18:44    Post subject: Reply with quote

Det spørs hvor høyt du legger lista da. Glem statistikkene dine, du kan ikke generalisere når vi diskuterer en enkelt og bestemt spiller. Opheim har gjennom sine år i Sparbu IL trolig ikke hatt all verden til keepertreningsekspertise rundt seg....
Så stor, uredd og treningsvillig han er, vil han nok bli en stødig keeper ute i feltet viss han bare trener godt og lenge nok.
Back to top
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 19:17    Post subject: Reply with quote

Slutt med tullpratet og bagatelliserigen. Fakta er at det er svært få keepere i Norge, ja i hele verden for den del, som er gode i feltet.

Youtube, SkyrScout:
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 12.06.2011 19:23    Post subject: Reply with quote

Enig med MA Jr. her. Feltarbeid er ekstremt viktig og det er veldig tydelig at dette ikke er spesielt trenbart, for da hadde langt flere keepere vært gode på det. De tre viktigste tingene som keeper i en toppklubb er ballbehandling, feltarbeid og rekkevidde, etter min mening. Du trenger ikke psykotiske reflekser, da du uansett ikke vil få veldig mange gigantsjanser mot deg.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 20:08    Post subject: Reply with quote

Martin Andresen jr. wrote:
Slutt med tullpratet og bagatelliserigen. Fakta er at det er svært få keepere i Norge, ja i hele verden for den del, som er gode i feltet.

God i feltet er en defineringssak.

PS Skeidar jr: jeg har trener to-kurs og lang fartstid som trener, og har bla vært på ulike keeperkurs/samlinger som har vært ledet av hhv By Rise, Jamtfall og pappa-Barli, samt mindre kjente trenerkapasiteter. Få deg litt trenerutdanning, trenerpraksis og gjerne litt akademisk utdanning(da får du en dose vitenskapsteori, kunnskap om forskning), før du avfeier andre med stutumretorikken din
Back to top
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 21:12    Post subject: Reply with quote

Det er jaggu du som bruker stutumretorikk. Det er irrelevant hvilken utdannelse man har i forhold til å være en god keeper, eller å kunne vurdere keeperferdigheter. Hvor mange av toppkeeperne gjennom tidene har hatt nytte av en topp akademisk utdanning?
Jeg har stått i mål i 20 år, så når det gjelder keeperplassen skal jeg vedde mye på at du ikke har noe bedre peiling enn meg.

Youtube, SkyrScout:
Back to top
Demolith
Rutinert

PostPosted: 12.06.2011 21:18    Post subject: Reply with quote

Tror du misforsto, Josinho snakka vel om keeperutvikling i form av å være trener, ikke hvor god keeperen selv blir av å inneha all slags akademisk kunnskap.
josinho
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 21:59    Post subject: Reply with quote

Helt riktig, Demolith. Forresten har keeperens feltarbeid endret seg noe de siste årene pga stor nivåheving på tempo, samt fysikken til utespillere osv, men det lar jeg ligge. Dette er en tråd om Dahle.

Har Dahle bestandig spilt for Byåsen? Har ikke RIL vært interessert i ham?

Last edited by josinho on 12.06.2011 22:05; edited 1 time in total
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 22:04    Post subject: Reply with quote

Trener 2-kurs eller ikke er det en mongopåstand uten sidestykke å si at keepere automatisk blir bedre i feltarbeid med årene uten at det trenes målbevisst på dette.

Forøvrig kan det legges til at både By Rise og Jamtfall var borderline rævva i feltet sjøl, så forhåpentligvis kan de teorien bedre enn praksisen. Skal vi dømme etter hva Rosenborg sine keepere har vist fram av feltarbeid de siste 10-15 årene, vil jeg ikke si at de har lykkes voldsomt.
josinho
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 22:10    Post subject: Reply with quote

Må bare kommentere dette; selvsagt må man trene målbevisst på feltarbeid for å få framgang. Jeg har aldri påstått noe annet.

Ellers holder ikke retorikken din Dag; Kaggestad trente feks Ingrid Kristiansen til å bli verdens beste i langdistanseløping, noe han aldri selv var i nærheten av.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 22:27    Post subject: Reply with quote

Men retorikken din holder? Namedropping og kursbevisflashing gjør deg bedre kvalifisert enn en som har vært keeper i over 20 år?

Innen fotball og de fleste andre tekniske idretter blir man bedre på det man trener mye på, direkte sammenlignbart til frispark og finter.

Forøvrig så jeg Erik Hoftun på Ullevål på torsdag, så da er jeg kvalifisert til å bli en elendig sportsdirektør?
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2011 22:30    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:
Quote:
Forøvrig så jeg Erik Hoftun på Ullevål på torsdag, så da er jeg kvalifisert til å bli en elendig sportsdirektør?

Very Happy
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 22:57    Post subject: Reply with quote

Ja, Dags du har nog alla kvalifikationer som behövs för att bli en elendig sportsdirektör - i likhet med alla andra på forumet (dock med ett förbehåll för Josinho som verkar vara en jävel på det mesta).
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 23:03    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:
Men retorikken din holder? Namedropping og kursbevisflashing gjør deg bedre kvalifisert enn en som har vært keeper i over 20 år?

Innen fotball og de fleste andre tekniske idretter blir man bedre på det man trener mye på, direkte sammenlignbart til frispark og finter.

Så sint, så sint. Vi er da enig om at trening gir framgang. At man har lang praksis og formell skolering innen fotballfaget må du ikke bruke mot meg.

Skjerp deg og hold deg til tråden, gutt! Dahle og ikke keeperfaget Razz
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.06.2011 23:09    Post subject: Reply with quote

Hehe, jeg er ikke sint i det hele tatt, men i likhet med deg har jeg så stor tro på min egen fortreffelighet at jeg mener jeg vant denne diskusjonen også.

Dahle kan sikkert bli en bra Adeccoliga-spiller. Og en elendig sportsdirektør og keepertrener.
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 13.06.2011 00:10    Post subject: Reply with quote

Trening på feltarbeid må startes på et mye tidligere tidspunkt. Alle keepere har sin egen stil og spiller på sine styrker, som de fleste andre fotballspillere. Å være god i feltarbeidet kan nesten sammenlignes med å ha målteft, altså være på rett sted til rett tid. Noen har bedre annlegg for det enn andre, uansett hvor mye man trener på det.

Youtube, SkyrScout:
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 13.06.2011 00:38    Post subject: Reply with quote

Godt feltarbeid handler hovedsaklig om timing.
Spørsmålet er i hvor stor grad man kan trene opp timing?

Det å trene feltarbeid for keepere er veldig sammenlignbart med å trene utespillere til å nå ballen høyere i heade-dueller. I hvor stor grad ser man det skje?
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 13.06.2011 00:55    Post subject: Reply with quote

Det er klart det går an å trene på timing på ball i lufta, det å nå den på et høyere punkt, det gjør man til stadighet i andre idretter (noe jeg, kuriøst nok, besitter trener 2-kurs i). Dette handler først og fremst om fotarbeid og mental innstilling: å være i posisjon til å kunne avskjære ballbanen, og være tidlig ute med å prøve å lese ballbanen og bevege beina dit det behøves.

Men det er nok også en egenskap som handler mye om evnen til å lese ballbane, og den virker forholdsvis variabel hos spillere, og er muligens vanskelig å trene opp.

Poenget med RBKs keepertrenere og trening på feltarbeid er forøvrig totalt gyldig, selv om noen syns det er umåtelig fristende å dra jungelord om trenere som ikke er flinke utøvere. RBK-keepere har en rimelig skral CV som feltkeepere, helt fra Ola By Rises dager, minus kun Jarstein, og til dagens stasjonære svenske, og det er ikke akkurat noe gigantisk logisk hopp å postulere at trenerevnene på dette området ikke er imponerende.
Robert81
Rutinert

PostPosted: 13.06.2011 02:22    Post subject: Reply with quote

Erfaring er nok like viktig om ikke viktigere for å bli bedre på feltarbeid enn trening.

En 16-åring, om det er dét det er snakk om, vil jeg tro kommer til å bli bedre i feltet med årene.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
toreinar
Veteran

PostPosted: 13.06.2011 06:17    Post subject: Reply with quote

Tror Dahle er en elendig keeper.
2mas
Sjef

PostPosted: 13.06.2011 10:17    Post subject: Reply with quote

For dem som ønsker å se ham i RBK-drakta:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran

PostPosted: 14.06.2011 12:44    Post subject: Reply with quote

Dahle tar seg godt ut i RBK-drakta. Han hadde også sikkert kledd RBKs keeperdrakt ganske bra, ikke sant Dags Mr. Green ?
Back to top
kystad
Junior

PostPosted: 14.06.2011 15:35    Post subject: Reply with quote

---Har Dahle bestandig spilt for Byåsen? Har ikke RIL vært interessert i ham?

Alexander Nielsen trente med Ranheim i vinter sammen med Valla Dønnem, men Dahle har såvidt jeg vet ikke gjort det...

http://www.byasenfotball....p;Itemid=3
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 14.06.2011 15:40    Post subject: Reply with quote

I dag spiller Dahle mot RBK...., dvs mot RBK2.
Back to top
Wannebo
Veteran

PostPosted: 14.06.2011 16:13    Post subject: Reply with quote

Ola er 95-årgang, altså 16 år i år. Han har alltid vært best på strek. Enig i at man må være god i feltet tidlig, men treninga på Sparbu er ikke den aller beste, tro meg. Etter han dro til Steinkjer har keepertreninga blitt mye bedre, takket være ringreven i målet til Steinkjer, Gary Hogan. Nå er det ofte sånn at unge keepere er bedre på streken enn i feltet, det er vel heller unntaket som hører til regelen at de er best i feltet.

Såklart, å bli god i feltet handler om trening, trening og trening. Lettere å utvikle gode reflekser enn timing, balanse, mot og vilje til å gå ut i feltet og være dominerende. Men Ola har absolutt talentet til å bli god nok der også.
Vet at han har vært innkalt til treninger før, men det er nok ikke før programmet at de virkelig har blitt interessert. Samtidig har han vært i Sparbu helt til i fjor, da han meldte overgang til Steinkjer. Er vel ikke akkurat Sparbu de fleste speiderne og trenerne drar for å hente nytt, ungt blod.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb