English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
WegHard
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 09:28    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
At Eggen, Bratseth, Mini og Hansen er med er helt ok det. Men hvor er den eksterne kompetansen? Hvor er medlemmene som kan tilføre klubben noe nytt, og ikke bare sementere det som allerede er alt for godt fundamentert som det er?

Samma her. Den gjengen står bare for gamle tanker. Noen av er det verdt å ta vare på, men jeg tror det klubben mangler akkurat nå er noen med et annet perspektiv på fotball, noen som har andre erfaringer, kompetanser og ideer.

Nå virker det som gruppa delvis er opprettet for å smøre fotballpersonligheter som ofte blir spurt om rosenborg i media, slik at de vil uttale seg mer positivt om klubben i fremtiden. Sånn sett kan den vel ha en funksjon.
HeXX
Rutinert

PostPosted: 26.05.2011 10:13    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Hvis du mener at det er positivt at en slik gruppe skal komme sammen regelmessig. Hva forventer du at denne gruppen skal produsere?

Vet ikke om denne var adressert til meg, men kan svare for det.

En hver prestasjonsgruppe kan forbedres. Og det går på alt fra det daglige treningsarbeidet, motivasjons og holdningsarbeid blant spillerne til hvordan administrasjonen bak utøver sitt virke.

Ei slik gruppe (med en annen sammensetning vel og merke) kan bidra til å få lagt helhetlige planer for talentarbeid, integrasjon av spillere fra en annen kultur, komme med innspill på trenerarbeidet; altså bidra med ekstern kompetanse på sitt spesialfelt inn mot de fleste sider ved klubbdriften.

Nå er jeg ingen stor tilhenger av Hoftun, men hvis RBK-supporterne forventer at SD skal være verdensmester i både talentutvikling, spillerutvikling, bedriftsøkonomi, ha oversikt over transfermarkedet i 17 ulike ligaer, være på treningsfeltet daglig i tillegg til å være en pioner innenfor positiv klubbdrift, så finnes ikke denne personen. Beklager å måtte være den som fortalte det.

Så med andre ord så er det bare en fordel om klubben benytter ekstern kompetanse for å forbedre situasjonen i klubben, og dermed også ha bedre oversikt på det som rører seg i norsk og internasjonal fotball.

Hvordan arbeidet i praksis legges opp, avhenger i stor grad av formål/mandat en slik gruppe skal fylle, men det er naturlig at de følger klubben relativt tett i en oppstartsfase, både trener og SD, spillere og under kamp, hvorpå de etterhvert trolig vil ha såpass kjennskap til de prosessene som pågår, at de kan treffes sjeldnere. Det er jo heller ikke slik at alle må være på hver kamp, men minst en eller to..

Fordelen med den sammensetningen som nå er, er at de fleste allerede følger klubben tett, og dermed har ganske stor kjennskap til klubben. Det er også, som nevnt, gruppens store svakhet. De har nemlig ikke knyttet til seg noen eksternt, og dermed så mister de trolig den viktigste dimensjonen i en slik arbeidsform.

Savner feks at S.T. hadde fått en plass der. på bekostning av eksempelvis Ulseth..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 10:19    Post subject: Reply with quote

Problemet er at det nok en gang lukter kammeraderi helt fra Malvik til Trolla og videre til Kattem. Og som du sier, hvor er det eksterne? Tydeligvis vanskelig å og forstå at trøndelag er en liten del av en meget stor planet!

På tide å dra fram denne igjen:

Last edited by Vollrik on 26.05.2011 10:24; edited 1 time in total
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 10:23    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Ei slik gruppe (med en annen sammensetning vel og merke) kan bidra til å få lagt helhetlige planer for talentarbeid, integrasjon av spillere fra en annen kultur, komme med innspill på trenerarbeidet; altså bidra med ekstern kompetanse på sitt spesialfelt inn mot de fleste sider ved klubbdriften.

Vel og bra at denne gruppen skal hjelpe Hoftun litt med de store linjene. Men dessverre hjelper det lite i forhold til Hoftuns manglende kompetanse og vurderingsevne i det daglige. Og når det gjelder de sportslige prestasjonene kommer de som funksjon av en for dårlig spillerstall, og manglende penger til å bedre spillerstallen.

Opprydding i sløsinga, og det å erstatte Hoftun, Skutle og Svendsen er det klubben trenger! Disse tiltakene er rettet mot problemene i klubben!
Back to top
Cessna
Rutinert

PostPosted: 26.05.2011 10:33    Post subject: Reply with quote

Er ikke dette direkte uforskammet mot JJ?
Trenger gutta flere å dele skyld og ansvar med?
Ønsker Ulseth & Co å få betalt for å drikke kaffe på brakka nå?

Følg med i morgen!
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 26.05.2011 10:36    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Nå er jeg ingen stor tilhenger av Hoftun, men hvis RBK-supporterne forventer at SD skal være verdensmester i både talentutvikling, spillerutvikling, bedriftsøkonomi, ha oversikt over transfermarkedet i 17 ulike ligaer, være på treningsfeltet daglig i tillegg til å være en pioner innenfor positiv klubbdrift, så finnes ikke denne personen. Beklager å måtte være den som fortalte det.

Nå er det ikke sånn at Hoftun skal måtte gjøre alle disse jobbene selv, jobben hans er å sørge for at vi har de rette folkene til disse jobbene.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 26.05.2011 10:52    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Opprydding i sløsinga, og det å erstatte Hoftun, Skutle og Svendsen er det klubben trenger! Disse tiltakene er rettet mot problemene i klubben!

Dette er vi helt enige i. Men jeg ser altså ikke nødvendigvis en godt sammensatt kompetansegruppe som arbeider inn mot klubben som en motsetning til dette, eller som et problem, men som et potensielt gode med den rette sammensetningen av folk.

Men det er kanskje vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig?? Smile

Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 10:53    Post subject: Reply with quote

Dette blir omtrent like spennende og nyskapende som utfallet av menneskerettssaker fra militærdomstolen i Myanmar/Burma...
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 26.05.2011 10:55    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
HeXX wrote:

Nå er det ikke sånn at Hoftun skal måtte gjøre alle disse jobbene selv, jobben hans er å sørge for at vi har de rette folkene til disse jobbene.

Det stemmer. Men som sagt. En SD har ikke forutsetninger til å inneha alle disse hattene selv. Da er det nærliggende å tro at den mangelen på kompetanse også gjør seg gjeldende i eventuelle ansettelsesprosesser, hvor eksterne eksperter kan bidra til at klubben ansetter de riktige folka.

Nå tenker nok ikke RBK at gruppa skal ha et slikt mandat, men gitt de forutsetninger jeg la i et tidligere innlegg mener jeg dette burde vært en av flere arbeidsoppgaver.

Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 11:18    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Men det er kanskje vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig?? Smile

Det klubben trenger når det gjelder de store linjene i sportslig avdeling er å skifte ut Hoftun helt og holdent, og ikke prøve å reparere så godt som mulig med en plasterlapp her og en plasterlapp der.

Dette tiltaket føler jeg kommer som en erstatning for det nødvendige tiltaket nemlig at Hoftuns plass blir stilt til disposisjon til en kompetent ressurs.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 26.05.2011 12:58    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Dette tiltaket føler jeg kommer som en erstatning for det nødvendige tiltaket nemlig at Hoftuns plass blir stilt til disposisjon til en kompetent ressurs.

Som sagt helt enig, og er sterkt uenig i den sammensetningen rådet har fått.

Men på et generelt grunnlag med riktige forutsetninger tilstede, kan et slikt råd være et positivt tiltak. Det er det jeg argumenterte for, ikke at det nå etablerte innavlsorganet vil gjøre særlig nytte for seg.

Svendsen, Hoftun og Skutle må bort.. I den rekkefølgen..

Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 13:29    Post subject: Reply with quote

Jeg synes et råd som dette kan ha en fin funksjon i klubben, uavhengig av om det byttes SD eller ikke. Er ikke enig med de som kritiserer at Otto Ulseth er med. Det er fint i en slik gruppe å ha en som avviker mye i meninger i forhold til resten. Det skaper debatt, og medfører som regel mer gjennomtenkte konklusjoner. En for homogen gruppe vil sjeldent finne alternative ideer.

Jeg er derimot enig i at gruppen i tillegg til god RBK kompetanse, burde hatt eksterne impulser. Men det er kanskje vanskelig å finne god ekstern sportslig kompetanse, som ikke er involvert i andre toppklubber. Men prøve burde de iallefall.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 13:50    Post subject: Reply with quote

Quote:
Sammen med RBK-trener Jan Jönsson, assistent Trond Henriksen, sportslig leder Erik Hoftun og leder Nils Skutle skal disse syv møtes med jevne mellomrom for å diskutere viktige spørsmål rundt driften på og utenfor banen i Rosenborg Ballklub.

Minner ikke dette om arbeidsoppgavene til styret i klubben? Bortsett fra at styret i tillegg har myndighet til å bestemme ting, naturligvis.

Edit: Ser nå at dette diskuteres i to tråder, så her har moderatorene en jobb å gjøre. ALARM!
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 26.05.2011 13:58    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Jeg synes et råd som dette kan ha en fin funksjon i klubben, uavhengig av om det byttes SD eller ikke. Er ikke enig med de som kritiserer at Otto Ulseth er med. Det er fint i en slik gruppe å ha en som avviker mye i meninger i forhold til resten. Det skaper debatt, og medfører som regel mer gjennomtenkte konklusjoner. En for homogen gruppe vil sjeldent finne alternative ideer.

Jeg er derimot enig i at gruppen i tillegg til god RBK kompetanse, burde hatt eksterne impulser. Men det er kanskje vanskelig å finne god ekstern sportslig kompetanse, som ikke er involvert i andre toppklubber. Men prøve burde de iallefall.

Det er jo forsåvidt greit å ha noen med kunnskap nok til å backe opp de alternative meningene sine og det er vel heller ikke at Ullseth har så særegne meninger som er problemet, men heller at han er faglig svak.
Back to top
Roamer
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 14:18    Post subject: Reply with quote

Slår meg som provoserende og meningsløs, og et mistillitsvotum mot Jönsson. Den gruppa der er et merkelig sammensurium. Den er dominert av trener- og fotballpersonligheter og det er implisitt at det er Jönsson som trenger hjelp.

Gruppen burde selvfølgelig heller bestått av en rekke sportslige ledere og styreledere som kunne lært opp Skutle, Svendsen og Hoftun.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.05.2011 14:41    Post subject: Reply with quote

Den gruppa der kan ikke jeg se har noen som helst annen funksjon enn å liksom legitimere den nepotismefesten som Brakka har vært i overskuelig fortid.

Enhver med et minimum av intelligens innser jo at sammensetningen av den gruppa, med utelukkende folk fra innsiden, ikke er i nærheten av optimal for å oppnå noen resultater ut over konklusjonen "alt var bedre før". Jeg synes det er et direkte pinlig grep, som bare understreker ledelsens manglende evne til selvkritisk tankegang.

At en sånn gruppe, satt sammen på en meningsfull måte, kunne kommet med viktige innspill til utviklingen av klubben regner jeg som såpass åpenbart at det er hevet over diskusjon, og det faktum at det åpenbart ikke er hensikten gjør diskusjonen bare enda mer unødvendig.

Her jeg sitter med eksamenslesing i afrikakunnskap, tar jeg meg selv i å fundere på hvorfor i alle dager vi aldri har hatt afrikanere som slår til, for klubben fungerer jo vitterlig som en postkolonial ettpartistat - de burde jo føle seg som hjemme.
PerO
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 14:43    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Det er jo forsåvidt greit å ha noen med kunnskap nok til å backe opp de alternative meningene sine og det er vel heller ikke at Ullseth har så særegne meninger som er problemet, men heller at han er faglig svak.

Jeg kjenner ikke han godt nok til å vite om han klarer å backe opp meningene sine. Trodde han var relativt sterk teoretisk, men svak i praksis.
Men uansett viktig at det ikke er bare personer med samme mening hvis utvalget skal bli bra.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 14:50    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Den gruppa der kan ikke jeg se har noen som helst annen funksjon enn å liksom legitimere den nepotismefesten som Brakka har vært i overskuelig fortid.
(...)
Jeg synes det er et direkte pinlig grep, som bare understreker ledelsens manglende evne til selvkritisk tankegang.
(...)
og det faktum at det åpenbart ikke er hensikten gjør diskusjonen bare enda mer unødvendig.

Det er nok flere enn deg som har tenkt tanken om at det er vikarierende motivasjon som er den egentlige grunnen til at dette rådet ser dagslys. De facto er det jo et verktøy som vil styrke Hoftuns og Skutles posisjon på kort sikt.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 26.05.2011 15:11    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Keenoir wrote:

Jeg kjenner ikke han godt nok til å vite om han klarer å backe opp meningene sine. Trodde han var relativt sterk teoretisk, men svak i praksis.
Men uansett viktig at det ikke er bare personer med samme mening hvis utvalget skal bli bra.

Resultatene og artikkelene hans taler sitt tydelige språk, begge deler holder ikke mål. Han fremsto ikke akkurat heller som noe skarp på tv.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 15:30    Post subject: Reply with quote

Og nå trenger ikke Hoftun bruke tid på å finne en erstatter for Janne. Ser ut til at alt går Hoftuns vei om dagen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Maradona
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 15:33    Post subject: Reply with quote

Merker meg at Rune Bratseth er grunnlegger, noe som er en bra ting. Kunne godt ha tenkt meg Bratseth som styreformann i stedet for Svendsen..
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 15:36    Post subject: Reply with quote

Selv om Ulseth og NAE har hatt noen friske meningsutvekslinger tror jeg de har vært og er gode venner til syvende og sist, og det er vel få om noen journalister som har forstått Rosenborg som klubb og NAE som person så godt. Har sans for bøkene til Ulseth, men har vel ikke akkurat lengtet etter at han skal ha innflytelse på det sportslige. Derimot har man savnet både Bjørn Hansen og Ola By som begge var ypperlige assistenter for NAE i sin tid.

I historien om Rosenborg Ballklub (2007) kan man lese om hvordan NAE sin rolle som mentor for Perry for 2005-sesongen ble et dårlig prosjekt. En erfaren mester som er belærende, karismatisk og dominerende i sitt vesen og har vunnet alt som er å vinne overkjører fort en umerittert novise som er tjue år yngre, og det blir uklart hvem som egentlig er sjefen når begge er tilstede. Dessuten blir slike rådgivende konstellasjoner veldig personlige og subjektive når det er snakk om to personer. Gruppen som nå er opprettet har enormt mye kompetanse både sportslig og lang kjennskap/erfaring med klubben, så spørsmålet blir om Jönsson har ballast og pondus nok til å styre laget som sitt eget med dette "veteranlauget" å svare for. Rosenborg har i perioder vært preget av mange kokker og mye søl samt stor innavl. Begge delene skyldes i noen grad at lang tids suksess gjør at vi har mange ressurspersoner med fartstid i klubben, som man ønsker å nyttiggjøre seg av.

Jeg mener at NAE ikke bør være på treningsfeltet dersom han ikke er hovedtrener. Det blir han vel heller ikke som samtalepartner i dette rådet. Jeg mener også at nøkkelen til god ledelse er tydelighet, derfor er det viktig at det ikke er noen tvil om at Jönsson er sjef mens dette rådet skal gi nettopp -råd- og ikke være direkte involvert i det daglige arbeidet i klubben. Hvis JJ selv ønsker denne gjengen som samtalepartnere og rådgivere kan det være svært nyttig. Det er bare idiotisk å ikke lytte til NAE og Bjørn Hansen selv om de har nådd pensjonsalderen. Men vi må ikke gjøre den tabber vi har gjort før hvor det blir uklart hvem som har størst makt på feltet til daglig.

De som hadde håpet på visjonære personer med internasjonal fartstid inn i den sportslige ledelsen på Lerkendal jubler nok ikke for dette rådet, men jeg tror faktisk JJ og Hoftun vil nyte godt av dette kontra at de hadde stått alene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Maradona
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 16:59    Post subject: Reply with quote

Det jeg savner mest hos Rosenborg, er at klubben ikke søker etter NY kunnskap, dette som de får gjennom denne gruppen er gammel kunnskap, født på ny....

Martin Andresen har gjort noe riktig mens han har vært trener i Vålerenga, det er å se på hva de større og bedre klubbene i Europa gjør, for å bli bedre. Både i resultat og utvikling...
PerO
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 17:18    Post subject: Reply with quote

Oppmannen Tommel'n opp!

Har ingen tro på at et slikt råd rokker ved JJ's autoritet. Ingen kan styre et lag ved å møtes en gang i mnd. Som sparringpartnere er vel dette den høyeste kompetansen i Norge.

Vi skal heller ikke glemme, at i overskuelig fortid, så har vi 3 av de personene som var viktigst for klubben når den gikk fra en amatørklubb, til norges best drevne klubb. Disse var med på å innføre systematisk langsiktig arbeide som ingen andre klubber i Norge enda har vært i nærheten av. Mye av dette ser ut til å være glemt, og kan nok med fordel gjenopprettes. Selv om noen av deres ideer, som f.eks trønder-nordmann-utlending er foreldet, så er hele tankegangen med langsiktig tenking fortsatt like aktuell.

Innslag av eksterne krefter hadde selvfølgelig vært fint, men kan ikke se så mange som kan ha mye å tilføre, som ikke allerede er involvert i andre klubber.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 26.05.2011 17:32    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Og nå trenger ikke Hoftun bruke tid på å finne en erstatter for Janne. Ser ut til at alt går Hoftuns vei om dagen.

OM det nå skulle gå så galt at Jönsson forlater klubben i løpet av sesongen (enten frivillig eller ufrivillig) kan jeg tenke meg opp til flere mer egnede kandidater enn han der...
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 405, 406, 407  Next
Page 99 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb