| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 03.05.2011 09:22 Post subject: |
|
|
| sau1 wrote: | | Det snakkes og hviskes store ting om han blant eliten av fotballtilhengere. |
Du tilhører naturligvis denne eliten? |
|
| Back to top |
|
 |
sau1 Proff

|
Posted: 03.05.2011 17:17 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: | | Jeg synes også jeg ser ørsmå tendenser til tempoproblemer; stemmer dette? |
Nei, stemmer ikke saerlig. I hvert fall er det ingen hindring. Han er ok rask, kvikk i bevegelsene. Tempo mener jeg foeroevrig er oppskrytt. Har Daehli en svakhet er det fysikk, men det kommer med aarene. Han er for ung til aa trene styrketrening. _________________ Oeyvind Hoaas er Gud |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 12.06.2011 01:06 Post subject: |
|
|
| Må si at Danmark skuffet stort i deres første kamp i u-21 EM hvor sveits var mye bedre. En annen som skuffet og som alle snakket om før kampen var Eriksen som ikke fikk til veldig mye, han alle snakker om etter kampen er Shaquri på Sveits som var meget bra og det er lett å se hvorfor han er linket til store klubber. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.06.2011 18:28 Post subject: |
|
|
| Nå har vi som følger U-21 EM på VIaplay vært så heldig å få svenske kommentatorer istedenfor helt grusomme Stokke. Det kunne selvsagt ikke vare og idag er det "gjøken" som kommenterer kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.07.2011 11:30 Post subject: |
|
|
Trøndersk-romsdalsk munnhuggeri:
Magnus Wolff Eikrem (20) og Etzaz Hussein (18) trosset alle advarsler og dro til Manchester Uniteds ungdomsakademi som unggutter. NÃ¥ storspiller de for hver sin eliteserieklubb.
(...)
[Eikrem] stiller seg fullstendig uforstående til dem som mener det er dumt å reise ut tidlig.
- Jeg tror ikke de har peiling overhodet. Vi så hvordan Etzaz styrte sjappa mot Brann. Han er atten år. Man må tenke seg om to ganger før man sier noe, for jeg tror ikke kritikerne vet noe om hva vi holder på med der borte, sier han.
(...)
- Eikrem blomstra jo først når han kom tilbake, det samme gjelder Hussein. Mens Tore Reginiussen, for eksempel, var bedre før han dro, sier Eggen.
- Eikrem mener kritikerne ikke vet nok om hva de holder på med i utlandet?
- Nå må de holde opp. Jeg er snart 70 år og er så priviligert at jeg har fått reise rundt i Europa og se hvordan de jobber. Eliteserien er bra nok, og unge spillere bør bli her til de er gode nok til å spille førstelagsfotball i utlandet.
Les mer: Eikrem: - Kritikerne har ikke peiling
...blir litt feil å dra inn Tore R. i denne diskusjonen, dog. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 22.07.2011 12:48 Post subject: |
|
|
| Eikrem hadde muligheten til å etablere seg på Molde allerede i 2007. Jeg føler meg ganske sikker på at han hadde vært lengre i karrieren dersom han hadde gått veien via en sesong i Adeccoliga, og deretter 4 sesonger i Tippeligaen. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.07.2011 15:20 Post subject: |
|
|
| Kan jo ta det andre eksemplet Markus Henriksen og så har jo ikke akkurat en spiller som Tommy Knarvik kommet hjem til en lysende karriere. Lars Stubbhaug har heller ikke mer enn noen innhopp for Strømsgodset. I de aller fleste tilfellene er disse ungguttene å betrakte som lotterikuponger for de store lagene. |
|
| Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 29.07.2011 22:07 Post subject: |
|
|
NÃ¥r vi snakker om Dana Cup...
Florø SK er klare for finalen (A-sluttspill) i både G16 og G19-klassen. Kanskje størst prestasjon å komme til G16-finalen, men likevel gode prestasjoner for en liten kystby. Guttelandslagspillerne Aase-brødrene skal spille for Sogndal fra neste sesong. Da går også målet for Fotballakademiet snart i oppfyllelse, å klare å skape tippeligaspiller(e). Akademiet gir tilbud til alle som har ønske om det, å trene organisert nesten hver dag. Bredden blir utvilsomt stor, og nå har de første enkeltspillerne tatt steget videre fra A-laget (3. div). |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.08.2011 16:09 Post subject: |
|
|
Eggen doserer hvor viktig det er at barn og ungdom (ikke de aller minste) har skolerte trenere.
– Er det ikke bra nok lenger å ha en tilfeldig far som leder øktene?
– Det har aldri vært bra nok det! Fedre og mødre skal være særdeles heldig med kromosomene, dersom de skal hjelpe en 16-årig fotballspiller videre. Da må de i så fall ha spilt på et høyt nivå selv, svarer han.
Les mer: – Uskolerte foreldre har aldri vært bra nok som trenere |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 06.08.2011 16:14 Post subject: |
|
|
Kan ikke tenke meg så mange bedre trenerskoler enn denne i landet. Knerten, regner med du var der? _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 06.08.2011 23:04 Post subject: |
|
|
| Vært der tidligere. Glimrende trenerskole. |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 07.08.2011 02:16 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Eggen doserer hvor viktig det er at barn og ungdom (ikke de aller minste) har skolerte trenere.
– Er det ikke bra nok lenger å ha en tilfeldig far som leder øktene?
– Det har aldri vært bra nok det! Fedre og mødre skal være særdeles heldig med kromosomene, dersom de skal hjelpe en 16-årig fotballspiller videre. Da må de i så fall ha spilt på et høyt nivå selv, svarer han.
Les mer: – Uskolerte foreldre har aldri vært bra nok som trenere |
SÃ¥ hva er nytt ?????? |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 17.12.2011 14:15 Post subject: |
|
|
| Jeg ønsker ikke å starte noen debatt om hvor drastisk en skal dra talentutvikling i Norge, men jeg vil si at jeg tror det er bra for klubben RBK at Bjørnebye ikke lenger jobber for oss. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 17.12.2011 14:22 Post subject: |
|
|
Helt enig. Hans tanker er ikke forenlig med toppidrett. Det er slike som han som feiler fotballen i Norge for tiden og det har pågått lenge. Altfor lite krav og altfor mye dulling og stryking med hårene. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.01.2012 21:45 Post subject: |
|
|
Bjørnebye: En bred vei fremover for norsk fotball
Et av hovedproblemene med hastverksselektering er at den har naturlige begrensninger for å lykkes. Mange av de fundamentale ferdighetene som er viktig for å nå til topps i en så stor internasjonal og krevende idrett, er ikke ferdigutviklet i menneskekroppen på det tidspunktet noen klubber selekterer. De er knapt påbegynt. Som selvinnsikt, relasjonell- og sosial forståelse, fysisk vekst, selvstendighet og evnen til å disponere valg for fremtidige mål. I tillegg er barn og ungdom sårbare for trygghet, lett påvirkelige av voksne, foresatte og trenere. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.04.2012 13:21 Post subject: |
|
|
Stig Inge Bjørnebye (42) er utÂviklingsansvarlig i Fotballforbundet. Han mener trenere og ledere
må se mer på den
uorganiserte idretten.
Les mer: - Må lære av den frie utfoldelsen |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.05.2012 00:42 Post subject: |
|
|
Litt usikker på hvor jeg skal ta det, men Dæhli har altså blitt kåret til årets akademispiller i United (reservene har egen kåring).
Har fått sett en del kamper, blant annet fra den turneringen i Nederland, eller hvor det var, pluss utdrag og klipp, og jeg må si, dersom Dæhli hadde spilt for en norsk klubb i TL, kunne han fort vært den beste spilleren i ligaen, til tross for fysikken. Skjelbred var vel ikke stort større da han slo igjennom. Vanvittig talent, som hvis han klarer å ta steget til seniorfotballen enkelt blir den beste kreative, norske spilleren vi har sett siste 20 årene.
Kanskje en søkt tanke, men klarer ikke å fri meg fra at det ikke er 100% tilfeldig at faren er en av drillos største kritikere. Ikke at det i seg selv fører til stor utvikling i tidlig alder, men det kan fjerne hindre.
Hvis vi har spillere som Dæhli, Henriksen, Eikrem, Hussein, eller noen av våre egne talenter i relativt store klubber i utlandet om noen år, må det jo bety en slutt på drillostilen. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.06.2012 11:25 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...238723.ece
David Nielsen går knallhardt ut mot fotballforbundet i Norge og talentutviklingen generelt. Han sier mye riktig her mener jeg, bare synd at NFF har ansatt Bjørnebye som sin nye utviklingssjef. Mannen mener jo at man skal kose seg med rosa skyer til man er 25 år for å unngå noen negative følelser. :S
David Nielsen:
| Quote: | Her mener han at storklubbene må melde seg på.
- Det er Brann sin fordømte plikt å gjøre noe i Bergen. De skal vite om det er en flink åtteåring på Askøy. De skal kunne navnet hans, og vite hva han liker å spise til kvelds. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.06.2012 11:51 Post subject: |
|
|
| Quote: | Han mener at det kommer til å gå mellom ti og femten år før Norge har tilpasset seg resten av Europa, og sier at de har en kjempeutfordring foran seg.
- Her vil man at de skal trene med sitt eget lag, bo oppi skogen – og komme ned når man er 15–16 år. Det hadde gått for 10–15 år siden, men ikke nå. Utviklingen i fotballen har vært enorm. Den er ikke like målbar som for en som løper 100 meter eller noen som driver skihopp, men den er der. Vi som reiser rundt og står på feltet med de beste ser at utviklingen har vært vanvittig. Farten, ferdighetene, og ferdighetene i høy fart, sier han, og legger til;
- Fotball er en tøff idrett mentalt. Hvordan skal du klare å komme deg inn på et A-lag om du har vært pakket inn i bomull til du blir 16? I Norge gjør man de unge spillerne en gigantisk bjørnetjeneste. |
| Quote: | - Hva må gjøres da?
- For det første så må man begynne mye tidligere. Andre steder i Europa begynner man talentarbeidet i 7-8-årsalderen, i Norge begynner man når spillerne er 13–14 år. Da er det noe som ikke helt stemmer. Man må sette sammen treningsgrupper med talenter fra forskjellige lag, tilby noe ekstra. De beste klubbene gjør dette, og får frem gode spillere hele tiden. Å gjøre dette i Norge er dessverre veldig vanskelig. Det er vanskelig å være god her, alt skal være likt. |
Jeg er også veldig enig i mye av dette. Det er på tide å slutte med dullingen. I hvert fall burde man starte fra 10–11–årsalderen. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 01.06.2012 14:33 Post subject: |
|
|
Helt sygt at der har været retningslinjer om at et lag som leder med tre mål kan tage en såiller ut til det står uafgjort. Men ingenting overrasker mig med NFF længer, med de nuværende folk i ledende stillinger er det et dødfødt projekt. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 01.06.2012 14:37 Post subject: |
|
|
| Sveits har samme ordningen, men de har i tillegg etablert 40 akademier rundt om i landet. Der kan en starte fra en er 12 år. De er på gang. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 01.06.2012 16:41 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Helt sygt at der har været retningslinjer om at et lag som leder med tre mål kan tage en såiller ut til det står uafgjort. Men ingenting overrasker mig med NFF længer, med de nuværende folk i ledende stillinger er det et dødfødt projekt. |
Det er faktisk et fornuftig tiltak, ingen av lagene tjener på at det ene dominerer altfor mye. Når laget som ligger under hiver innpå en til blir det tøffere for motstanderne, og litt enklere for de som ligger under. Det sørger for at begge lag får flere berøringer, og dess flere berøringer for hver enkelt spiller, dess bedre er det jo. |
|
| Back to top |
|
 |
|