English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Overgangs-analyser
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 21:40    Post subject: Overgangs-analyser Reply with quote

Med Eguren på vei vekk og Ødegaard allerede solgt så er det kanskje på tide å kikke litt på/analysere RBK`s signinger de siste åra ?

Når en kjøper 2 offensive spillere for totalt 15 mill for så å finne ut at en ikke ønsker å bruke dem så er det noe som er gærnt...

Høgmo:
Hirschfeldt
Essediri

Perry:
Eguren
Lago
Kvarme
Ødegaard
Koppinen

Ola:
Helstad
Braaten
Dorsin ( Perry? )

Last edited by LitjEggen on 18.12.2005 22:41; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 21:47    Post subject: Reply with quote

Dorsin skal vel Perry ha æren for? Uansett tror jeg at Essidiri er et godt kjøp og et tegn på at Høgmo prøver å finne spillere som passer spillestilen: vi har manglet en god, ren høyreving lenge nå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 21:47    Post subject: Reply with quote

Når jeg ser dette så ser jeg at Ola gjorde glimrende kjøp, mens Perry gjorde en dårlig jobb..
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 22:00    Post subject: Reply with quote

hvis man ser på de spillerne de forskjellige har kjøpt er det vel ingen tvil om at Høgmo og Ola har gjort gode kjøp, mens Perry har gjort dårlige kjøp. Enten så ble Perry overkjørt av ledelsen, eller så er han elendig til å hente spillere.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 22:35    Post subject: Reply with quote

Essediri : Kant-spiller med hurtighet, utholdenhet og innleggsfot. Skorer "aldri". Laber 2005 sesong, bra under Høgmo. Alternativ til Braaten.

Hirschfeldt: God keeper. Reell konkurranse om plassen. Litt for lik Johnsen.

Eguren : Spillende, offensiv midtbanespiller med målteft. En ledertype, ifølge Bratseth, som var mye bedre enn noen i Norge. Helt uten tillit hos Høgmo. Total flopp i RBK.

Lago: Kompromissløs stopper, men med mye å gå på når det gjelder soneforsvar. Grei signing, blir fast i løpet av 2006.

Kvarme: Billig kvalitet, med 1 sesong igjen å gi. God signing.

Ødegaard : Spiller med stort potensiale, men som aldri ble integrert i RBK. Stor flopp takket være Perry/Høgmo og konkurransen fra Braaten.

Koppinen: Evig skadd. Totalt uviss framtid. Forsvarspotet.

Helstad: Betse signing på mange år. Hindret nedrykk og skaffet CL og UEFA-cupp. Årets RBK`er men burde fått enda flere sjanser.

Braaten : De 50% av potensialet han har fått ut holder akkurat, men ikke mer. Kan bli superspiller.

Dorsin : Grei signing. Blir sakte bedre, men har likevel mye å gå på.

Last edited by LitjEggen on 18.12.2005 22:42; edited 2 times in total
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.12.2005 22:36    Post subject: Reply with quote

Krøvel Vellevold wrote:
Dorsin skal vel Perry ha æren for?

Det var vitterlig Ola som var sjef da Micke ble kjøpt i fjor sommer. Likevel var det nok Perry som var førstemann i RBK som ble oppmerksom på hans ferdigheter på tidlig 00-tall.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 18.12.2005 22:45    Post subject: Reply with quote

En kan legge merke til at Høgmo hittil har vert forsiktig med sjekkheftet.

Hirschfeldt gratis og Essediri for 3.5 (?)
Samtidig så lar en Ødegaard gå for 6-8(?), og Høgmo har 3-4 mill ekstra i potten for "store signinger" i tillegg til de 15-20 han får av styret.
Rutinert

PostPosted: 18.12.2005 23:14    Post subject: Reply with quote

PÃ¥ braaten trodde jeg det stod, kan bli skuespiller... Razz

Hvis det er omkring 15-20 + 3-4 mill. i potten på å hente gode spillere så er vel det nok til å hente Mohamed Zidan?
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 01:34    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at det ikke finnes gode spillere under 15 mill, de spillerene under 15 mill er gjennomsnittlige... Det finnes noen gode bosman-spillere, men de er stort sett unntaket enn regel..
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 19.12.2005 01:37    Post subject: Reply with quote

Ikke diskutér mulige spillerkjøp i denne tråden! Her skal vi bare diskutere kjøpene vi allerede har gjort.

I den forbindelse:

Synes totalt sett at spillerkjøpene har blitt mye bedre i forhold til de tre siste årene under Eggen. Sesongen 2000 var på mange måter den største og dyreste nedturen på spillermarkedet, og markerte i mine øyne slutten på storhetstida til RBK.

2000:
Tor Trondsen (Moss): 5,5 mill.
Ørjan Berg (Bodø/Glimt) 8 mill. + Christian Steen
Kenneth Storvik (Helsingborg) gratis
Petter Belsvik (Stabæk) 7 mill.
Christer George (Strømsgodset) 11 mill.
Frode Johnsen (Odd) 15 mill.
Morten Knutsen (Start) 10 mill.
Harald Brattbakk (FC København) 10 mill.
Ståle Stensaas (Glasgow Rangers) 4 mill.

2001:
Odd Inge Olsen (Molde) 1,5 mill.
Dagfinn Enerly (Moss) 7,5 mill.
Hassan El Fakiri (Monaco) 2,5 mill. i leie
Espen Johnsen (Start) 6 mill.
Lars Blixt (Nybergsund) 400 000
Janne Saarinen (HJK Helsinki) 6,5 mill.
Sigurd Rushfeldt (Racing Santander) 2 mill. i leie

2002:
MacBeth Sibaya (Jomo Cosmos) 4,6 mill.
Trond Fredrik Ludvigsen (Hertha Berlin) ukjent sum i leie
Azar Karadas (Brann) 6 mill.

2003:
Torjus Hansén (Arminia Bielefeld) 1,5 mill.
Vidar Riseth (1860 München) 5 mill.
Jan Gunnar Solli (Odd) 4,75 mill.
Øyvind Storflor (Moss) 1 mill.

Les mer: Fem år, 28 spillere, 120,5 millioner kroner

- Så lenge over halvparten av kjøpene våre er riktige, så er det greit. Jeg synes vi har vært flinke. I det markedet vi opererer i, finnes det ikke bedre spillere enn dem vi har fått tak i, sier Bratseth.

(...)

- Du kan godt ramse opp alle dem dere mener er mislykkede kjøp, men det skiter jeg i. Vi har vunnet serien hvert eneste år og kvalifisert oss for Mesterligaen hvert år - bortsett fra i fjor. I tillegg har vi gjort gode salg. Om andre klubber sier man kanskje "det var et godt kjøp, og det var et godt kjøp", men de har alle slitt økonomisk, og har ikke vunnet noe som helst.

- I de 10 årene jeg har vært i klubben har jeg nesten hvert eneste år hørt at vi er taperen på overgangsmarkedet. Men jeg hører ingenting fra personene som har sagt det etter at vi har vunnet serien, sier han.

Les mer: Avviser påstand om bomkjøp
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 19.12.2005 09:10    Post subject: Reply with quote

Kjenner det koker når jeg ser den lista der. Helt sykt
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 19.12.2005 10:47    Post subject: Reply with quote

15 mill for Frode Johnsen. For et sykt marked det var!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
GoldFish
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 12:05    Post subject: Reply with quote

Overganger fra 2000-2005

Arrow Vellykkede kjøp: Ørjan Berg, Harald Brattbakk,Espen Johnsen, Thorstein Helstad, Daniel Braaten
Arrow Ganske vellykkede kjøp: Ståle Stensaas, Azar Karadas, Vidar Riseth, Jan Gunnar Solli, Øyvind Storflor, Mikael Dorsin, Bjørn Tore Kvarme
Arrow Nøytralt: Christer George, Frode Johnsen, Odd Inge Olsen, Dagfinn Enerly, Janne Saarinen, Ivar Rønningen, Alejandro Lago
Arrow Mindre vellykkede kjøp: Petter Belsvik, MacBeth Sibaya, Lars Blixt, Torjus Hansén, Robbie Russell, Mika Koppinen(spilt for lite)
Arrow Flopp: Tor Trondsen, Kenneth Storvik, Morten Knutsen, Sebstian Eguren, Aleksander Ødegaard(ikke hans skyld)

Enkelte vil så klart ligge i grenseland mellom kategoriene. Tok ikke med lån i vurderingen.

Last edited by GoldFish on 19.12.2005 12:13; edited 1 time in total
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 12:08    Post subject: Reply with quote

Jeg må si at det er prisene jeg reagerer på. Ikke antallet totale flopper.
F.eks FJ, kan en vel ikke si han er en flopp, til det har han scoret for mye i Tippeligaen, men 15 mill. var overpris. Floppene vil jeg si er Ludvigsen, Knutsen, El FAkiri og Storvik. Sibaya og Eguren er vel egentlig to av samme ulla. De ble hentet inn til en trener som forlot klubben kort tid etter, og den nye er/var ikke interessert i å satse på dem. Tror Sibaya ville blitt god hvis han hadde blitt satset på. Uansett er han ikke en flopp da vi vel fikk igjen det meste av pengene. Mange har gjort minimalt (Belsvik med CL-kvalik, Solli med cupfinalen 03) og har således kostet mye mer enn det de har gitt tilbake.
EDIT: Glemte selvsagt Trondsen blant floppene
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 12:17    Post subject: Reply with quote

Ganske enig med lista di bj_rn, men ville flytta Ødegaard opp et hakk pga målet mot Steaua alene. Eguren og Sibaya mener jeg også havner i nøytralkategorien, ene og alene fordi jeg mener det er altfor tidlig å sende spillere på dør etter en høstsesong. Dessuten blir de begge sannsynligvis offer for et trenerskifte. Eggen og Perry hadde tro på hhv. Sibaya og Eguren, Hareide og Høgmo hadde det ikke. Og Koppinen er enn så lenge nøytral. Det han har vist har vært positivt og han skal fortsette her. Torjus Hansen er kanskje en flopp?
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 12:40    Post subject: Reply with quote

De uttalelsene til Bratseth gjør meg skikkelig forbanna. Selv om Rosenborg har vunnet serien i mange år og kvalifisert seg til Mesterligaen så er ikke det ensbetydene med at alt har vært bra innkjøpspolitikk på brakka. I forhold til det potensiale Rosenborg har hatt så er det altfor dårlig. Rosenborg har kunne hentet mange bedre spillere enn det de har gjort de siste årene, men det har virket slik at de ikke har hentet spillere som har kunnet direkte konkurrert med de spillerene som har vært erfaren og vært der lenge, selv om de ikke har vist imponerende spill.

Det jeg har savnet i Rosenborg er en viss grad for kynisme i forhold til de spillerne de har hatt og har og de de henter inn. Bare det å hente tilbake Brattbakk forteller det meste om det. Det er å skru tiden mange hakk tilbake i tid.

Uansett så forventer jeg at det blir kjøpt inn kvalitetsspillere slik at vi igjen vinner serien neste år, for noe annet er uaktuelt...
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 13:27    Post subject: Reply with quote

Stano_11 wrote:
Det jeg har savnet i Rosenborg er en viss grad for kynisme i forhold til de spillerne de har hatt og har og de de henter inn. Bare det å hente tilbake Brattbakk forteller det meste om det. Det er å skru tiden mange hakk tilbake i tid.

Er enig i mye av det du sier her, men Brattbakk er jeg ikke enig i var dumt.
Han leverte i 3 1/2 sesong. Synes også de innhoppene han gjorde i vår var ok, samt at han gjorde det godt i Glimt. Ser for meg at han blir en glimrende backup som vil legge press på de andre alternativene i angrep i 2006. Altså selv om han ikke vil få mye spilletid, vil han spille en viktig rolle. Skal vi tolke signalene har han også innfunnet seg med at det er hans rolle nå, og dermed får vi ikke utfordringer med en som blir gretten pga at han havner på benken eller tribunen, men heller gleder seg over den spilletida han får. Derfor vil jeg tro at når han legger opp eller går til en trønderklubb i lavere divisjoner om ett år har tjent RBK godt i 4 1/2-5 sesonger av de 6 sesongene han har vært her.
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 13:52    Post subject: Re: Overgangs-analyser Reply with quote

Litjeggen wrote:
Med Eguren på vei vekk og Ødegaard allerede solgt så er det kanskje på tide å kikke litt på/analysere RBK`s signinger de siste åra ?

Når en kjøper 2 offensive spillere for totalt 15 mill for så å finne ut at en ikke ønsker å bruke dem så er det noe som er gærnt...

Høgmo:
Hirschfeldt
Essediri

Perry:
Eguren
Lago
Kvarme
Ødegaard
Koppinen

Ola:
Helstad
Braaten
Dorsin ( Perry? )

Det er greit at du lister opp, men der er vel ingen tvil at det er Bratseth ene og alene som har hatt ansvaret for kjøpene! Mad Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
trondh
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 13:55    Post subject: Re: Overgangs-analyser Reply with quote

At Bratseth nok har spilt en større rolle i spillerkjøp enn han gjorde under spesielt Eggen, og sikkert også Hareide er det vel liten tvil.
At Perry og Ola ikke hadde noe å si er bare synsing og neppe noe særlig sannsynlig.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 19.12.2005 14:00    Post subject: Reply with quote

Om ryktene stemmer, nølte særlig Ola mye når det gjaldt spillerkjøp. Det ga utslag i at A-stallen ikke ble forsterket foran fjorårssesongen, og at det ble dertil flere kjøp i juli samme år.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 14:30    Post subject: Reply with quote

Sportslig utvalg er vel stedet der alle meninger om spillere - behovene og mulighetene blir diskutert etter input fra trener og sportslig direktør. Så er det styret som gir grønt/rødt lys etter anbefaling fra sportslig utvalg, framlagt av sportslig direktør.

I praksis så er vel "gangpraten" mellom Bratseth/Skutle og trener det egentlige beslutningsforumet.
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 14:41    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Om ryktene stemmer, nølte særlig Ola mye når det gjaldt spillerkjøp. Det ga utslag i at A-stallen ikke ble forsterket foran fjorårssesongen, og at det ble dertil flere kjøp i juli samme år.

Kanskje han burde nølt litt lenger. Etter at innkjøpene var gjort og angrepsrotasjonene (med Helstad/Braaten som nye) ble satt inn for fullt i månedsskiftet august/september tok vi 9 poeng på 7 kamper. Et snitt på 1,3 pr kamp. Tidligere i sesongen hadde vi 39 poeng på 19 kamper. Et snitt på 2,1 pr kamp.
Back to top
ballaballaballa
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 20:06    Post subject: Reply with quote

Men hadde han nølt lenger hadde vi nok sett Braaten i VIF drakt nå.
Back to top
erlendmf
Rutinert

PostPosted: 19.12.2005 23:52    Post subject: Reply with quote

Vel.. Kanskje LSK-drakt? Tror ikke VIF, i og med at han er en skikkelig Skeidgutt, eller hva Krøvel?

Uansett så var Braaten et meget bra kjøp. Bare 2,5 millioner (pluss prosenter av vidresalg(?) er jo egentlig ganske fantastisk.
Back to top
Troinndern
Veteran

PostPosted: 19.12.2005 23:55    Post subject: Reply with quote

Joda, Fredheim Holm er kamerat, de ble kjent i Skeid-tida.
Heldigvis havna han i svart-hvitt.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb